eheim pompt slecht


C

Chris59

Guest
Hallo,

ik zit met een probleem. Ik heb een eheim pro 3 2075. Deze zou een opbrengst moeten hebben van 1275 ltr per uur. Helaas komt hij niet verder dan 270 liter per uur. alles heb ik schoongemaakt. Pomp maakt geen lawaai dus loopt licht.Wat kan er aan de hand zijn. opvoerhoogte is ongeveer 60 centimeter. Er zit een rotor in met 3 bladen.
Wie kan me helpen?
 
Kijk naar de schoep of de rotor die mee neemt.

En blaas op de slangen of er een verstopping in de slangen zit.

Of een knik in een slang. 60 cm is niet hoog. danmoet hij spuiten.
 
bedankt voor de snelle reactie maar allemaal al gedaan.Heb de pompkop ook al losgehad wat lastig is want de schroefjes aan een kant zitten dieper zodat je met een normaal bitje er niet bij kan komen. Waardoor je die moet aanpassen maar hier is ook niets aan te zien.De vlotter heb ik verwijderd. Ik zag niet in wat het nut er van was behalve dat het een obstakel in de perskant is maar ook dat leverde vgl mij geen echte winst op.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zou zeggen een gebroken as, maar dat zou je horen. Je zou bij je LFS kunnen vragen of ze er op een geschikt moment even naar kunnen kijken, als er niets overduidelijks mankeert. Zo heb ik eerder Eheims gered.
 
hai, maar wat is LFS? overigens hoor je dat niet als de as doormidden is. als de breuk binnen in de rotor is dan merk je er niets van.
 
bedankt voor de snelle reactie maar allemaal al gedaan.Heb de pompkop ook al losgehad wat lastig is want de schroefjes aan een kant zitten dieper zodat je met een normaal bitje er niet bij kan komen. Waardoor je die moet aanpassen maar hier is ook niets aan te zien.De vlotter heb ik verwijderd. Ik zag niet in wat het nut er van was behalve dat het een obstakel in de perskant is maar ook dat leverde vgl mij geen echte winst op.


Je gaat dingen doen die niet nodig zijn.

de schoep op de rotor draait die niet goed mee.


Of er zit lucht in het filter. Dan de uitvoerslang laag in emmer houden dat hij gaat lopen. Kraantje dicht en slang terug hangen.
 
hai, maar wat is LFS? overigens hoor je dat niet als de as doormidden is. als de breuk binnen in de rotor is dan merk je er niets van.

LFS Local Fish Store (de lokale aquazaak dus gewoon :D)

De as kan je er makkelijk uittrekken om te checken op breuk. Maar ik denk ook dat je het dan meestal wel een beetje hoort rammelen....
Controleer tegelijkertijd eens of de as nog goed in de rubber voetjes verankerd zit en hoe stabiel de rotor/schoepen zitten.

Je kan de kop ook in een gevulde spoelbak hangen om ze te doen proefdraaien. Dan moet je niet elke keer de ganse pot openen en sluiten. Wel opletten dat je niet alles onder water spuit natuurlijk...
 
Hallo,

ik zit met een probleem. Ik heb een eheim pro 3 2075. Deze zou een opbrengst moeten hebben van 1275 ltr per uur. Helaas komt hij niet verder dan 270 liter per uur. alles heb ik schoongemaakt. Pomp maakt geen lawaai dus loopt licht.Wat kan er aan de hand zijn. opvoerhoogte is ongeveer 60 centimeter. Er zit een rotor in met 3 bladen.
Wie kan me helpen?

Je hebt de pomp pas gekocht of?
Dus ze heeft nog niet op snelheid gedraaid bij je?

Nieuw of tweedehands?
 
Ik ga er van uit dat ze niet overvol filtermateriaal zit?

Heb je al geprobeerd om ze leeg, zonder filtermateriaal, te laten draaien?
 
EEn ander.…..
Hij doet het weer!

Ik voel me zo stom. Zoals je je altijd stom voelt wanneer je het meest voor de hand liggende heb nagelaten.

Nadat je zei dat er iets afsluit, heb ik alles gecontroleerd. Uiteindelijk besloot ik om de filterwatten (de witte onder het rooster) te vervangen. En ja hoor. Hij loopt weer als een zonnetje.

Ik had drie weken geleden (twee weken voordat ik mijn bak vernieuwde) mijn filter een grote beurt gegeven. Ik ging ervan uit dat ik voorlopig geen watten hoefde te vervangen. Normaal doe ik dit iedere drie maanden. Wat een tunnelvisie.
Kennelijk heeft het gerommel in mijn oude bak de watten sneller doen verzadigen met vuil dan normaal.
 
bedankt voor de reacties. De LFS kunnen niets bijzonders vinden aan de pomp of hebben geen ervaring met eheim. Die raden min of meer ook andere merken aan zoals sera (beter goedkoper zuiniger ed) Maar ik ga de kop eraf halen en deze direct in het water zetten. er zit wel een breuk in de as door al dat gedoe. maar dat heeft geen enkele invloed op de opbrengst van de pomp. Dit heb ik gecheckt. Mocht ik een oorzaak vinden dan ga ik deze vervangen. Ik zie trouwens op aliexpress zetjes van eheim rotor en as compleet voor veel goedkoper.
 
Soms kun je ook het asje vervangen door het plastic stokje van een wattenstaafje.

Zie je gelijk of een nieuw asje echt nodig is of niet.

Filtermanden tot max 1cm onder de rand vullen.

Rubbers in de pompkop eens eruit halen weer terug plaatsen met vaseline. Soms sluit dit niet goed af.
 
bedankt voor de reacties. De LFS kunnen niets bijzonders vinden aan de pomp of hebben geen ervaring met eheim. Die raden min of meer ook andere merken aan zoals sera (beter goedkoper zuiniger ed) Maar ik ga de kop eraf halen en deze direct in het water zetten. er zit wel een breuk in de as door al dat gedoe. maar dat heeft geen enkele invloed op de opbrengst van de pomp. Dit heb ik gecheckt. Mocht ik een oorzaak vinden dan ga ik deze vervangen. Ik zie trouwens op aliexpress zetjes van eheim rotor en as compleet voor veel goedkoper.

Hou er rekening mee dat je bij Ali soms erg lang moet wachten op je spullen.
 
Altijd bij Ali voor een paar euro extra kiezen voor Ali express standaard shipping i.p.v het gratis china small packet plus. Normaal gesproken dan altijd binnen 2 weken binnen en wordt er niks gedropped op het postkantoor maar bijna altijd bezorgd aan huis. Klein tipje:)
 
Ja wattenstaafje had ik al aan gedacht maar die zijn echt veel dunner. RVS staafje zou dat lukken? die zijn nl onbreekbaar..................
 
Als die dezelfde dikte heeft, kan dat.

Zitten allebei de rubbertjes er nog in?

Hij is gebroken. dan kleinste stuk onderin het gat, en grote boven. daar is de draaikracht het grootst, dus sterker.

Dan moet hij het gewoon doen.
En kijk als j de kop eraf heb, en de stekker erin, of hij wel draait.

Gebeurt ook wel dat hij heen en weer gaat. inplaats van draaien.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
we gaan testen. ik laat nog wel even weten ...........Waar dient overigens de vlotter voor?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vlotter?

Dat dingetje (houdertje, rubbertje, buisje) in de uitstroom?

Dat zorgt icm de terugslagklep in de filterbak ervoor dat het water één kant op kan bij het gebruik van de opstartknop.
 
ijzer gaat roesten en rvs is niet magnetisch. overigens doet de opstartknop het slecht. Dat was ook een reden om de kap van de kop te halen om te kijken of er een scheur in de balg zat. Dit was niet het geval. Dit had ik trouwens ook wel gemerkt want dan had ik wel water over de vloer gehad.Het vlottertje zit heel losjes in elkaar. Alleen zit het rubber dopje "vast" op het rode gedeelte. Kan het zijn dat daarom de opstartknop het slecht doet?
 
Spuit met siliconenspray in de kop. dan de knop[ paar keer indrukken.

Alles moet los kunnen werken,
 
ijzer gaat roesten en rvs is niet magnetisch. overigens doet de opstartknop het slecht. Dat was ook een reden om de kap van de kop te halen om te kijken of er een scheur in de balg zat. Dit was niet het geval. Dit had ik trouwens ook wel gemerkt want dan had ik wel water over de vloer gehad.Het vlottertje zit heel losjes in elkaar. Alleen zit het rubber dopje "vast" op het rode gedeelte. Kan het zijn dat daarom de opstartknop het slecht doet?

Als je de vlotter (is terugslagklep) weg haalt. Dan doet de pompknop het slecht ja.

Die zorgt ervoor dat het water maar één kant op kan.

De vlotter heb ik verwijderd. Ik zag niet in wat het nut er van was behalve dat het een obstakel in de perskant is maar ook dat leverde vgl mij geen echte winst op.
 
ijzer gaat roesten en rvs is niet magnetisch.

Het is niet vanwege de roest dat gewoon metaal niet kan, het kan niet omdat de rotor een magneet is en als het asje van metaal is werkt het pomphuis dus niet omdat het dan aanelkaar plakt, dat is de reden waarom ze keramische asjes gebruiken ;)
 
En daarom wil ik graag weten of rvs mogelijk is koper /messing. ik snap dat de opstart het niet meer doet als de terugslagklep wordt verwijderd maar die deed het voor de tijd ook al slecht. Ik probeer er achter te komen waarom. De reden van verwijderen heeft daar niets mee te maken maar het feit dat de pomp het slecht doet. Ik vraag me dus af of de opstart het slecht doet omdat het terugslagklep niet meer goed afsluit als gevolg van slijtage of niet meer goed passen van het klepje doordat alles zo los in elkaar zit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
okay je komt van het 1 op het ander. Overigens messing is vrij sterk worden ook schroefassen van gemaakt. laten we wat dit onderwerp betreft hierbij.
 
Jij hebt een filter met zo’n boven bakje als prefilter?

Als je deze er eens uithaalt. En de filter dan aansluit zonder dat bakje.

Komt er dan wel genoeg water uit het filter?
 
Wat ook nog kan.

De connector waar de slangen aan zitten. Daarin zitten kraantjes.

Gaan deze nog open en dicht als je het hendeltje om zet? Ook goed smeren met vaseline. Anders breekt het hendeltje op den duur.

Zitten er ook geen slakken in?
 
ik ga binnenkort de zaak afkoppelen , en de kop in een wasteil zetten en kijken wat er gebeurd. Kan ik tevens kijken of het koppelstuk goed open is als de hendel wordt overgehaald.
 
Kan je zien, als je dat koppelstuk boven een emmer houd. en open doet.

Moet het uit beiden, of 1 uitstromen.
 
behalve als ze allebei of eentje half los staan natuuurlijk
 
behalve als ze allebei of eentje half los staan natuuurlijk



Nou, heb ik het net bij mijn Eheim ook gedaan.

Uitstroom uit 1 gat van de instroom. uit hangt boven de bak.

WAs wel nodig, bovenste watten zat behoorlijk dicht.
Dan zuigt hij moeilijk, komen er belletjes uit de slang.

Blaast nu weer als een tierelier.
 
Okay, zojuist de pompkop zonder koppelstuk in een bak water gezet en aangezet. Hij gooit een beetje water omhoog wat over de kop terug stroomt de bak in. Van een straal is geen enkele sprake. De pomp zit diep genoeg. het water zit zelfs binnen i n de pomp kop. Het lijkt er dus op dat hier wat mee aan de hand is.
 

Terug
Bovenaan