Eheim met Inkbird of toch Schego?


Klopt, maar meer vermogen kan natuurlijk wel helpen. En hij is ingebouwd in een kastenwand tegen een tussenmuur, maar daardoor is er weinig aan de bak te isoleren. Ik kan dus alleen iets doen door de omgevingstemperatuur te verhogen of meer vermogen in de bak te stoppen.

Dat gezegd hebbende trok de 250w Eheim het vorige winter (als ik het me goed herinner) wel om de bak op temperatuur te houden. Vandaar dat ik in eerste instantie aan 250 of 300w dacht voor een Schego, maar als 600w alles op gaat lossen dan is dat ook prima.
 
Redundancy, stopt er 1, zit ik niet meteen zonder. Verder vanwege het snelle opwarmen na een wat koudere waterwissel. Voor het totaal opgenomen vermogen maakt het niet uit en de titanium heaters zijn prima uit het zicht weg te werken

Dat was voor mij dus ook even een overweging om voor 2 x 200 of 2x250 te gaan. Dat zou genoeg moeten zijn en ik heb dan ook de backup. Enige minpuntje is de meerprijs.
 
Na een nachtje er over slapen toch nog even een vraag voor @sschot en @tuinkabouter als ervaringsdeskundigen met dit type heaters:

Ik neig er, naar aanleiding van de reactie van @sschot gisteren, toch wel naar om 2 heaters te plaatsen. Kost iets meer, maar een backup lijkt me toch wel veilig (heb daarom ook 2 filters draaien). Hoe zou ik dat dan qua vermogen het beste kunnen doen? Uitgaan van het volume van de bak en daar de heaters op selecteren (dan zou ik aan 2 x 200w genoeg moeten hebben) of de 600w die ik bij gebruik van 1 staaf zou moeten hebben delen door twee en 2 x 300w plaatsen?
 
Na een nachtje er over slapen toch nog even een vraag voor @sschot en @tuinkabouter als ervaringsdeskundigen met dit type heaters:

Ik neig er, naar aanleiding van de reactie van @sschot gisteren, toch wel naar om 2 heaters te plaatsen. Kost iets meer, maar een backup lijkt me toch wel veilig (heb daarom ook 2 filters draaien). Hoe zou ik dat dan qua vermogen het beste kunnen doen? Uitgaan van het volume van de bak en daar de heaters op selecteren (dan zou ik aan 2 x 200w genoeg moeten hebben) of de 600w die ik bij gebruik van 1 staaf zou moeten hebben delen door twee en 2 x 300w plaatsen?

Dat maakt verder weinig uit. Maar je weet uit eigen ervaring dat 250W het in de winter nét warm genoeg houdt dus als als er 1 uitvalt gaan je vissen niet direct dood ofzo.
Zowel 2 x 200W als 2 x 300W is prima. met 2 X 300 W kun je iets sneller opwarmen.
 
Koelen is voor mij niet van belang, want zelfs met de hittegolven van de afgelopen jaren houden mijn warmtepomp en airco de binnentemperatuur nog zodanig dat mijn aquaria niet teveel opwarmen. 😊

En ze komen zelfs in stapjes van 50w, totdat je boven de 300 gaat:

- 200 W tot 200 Liter
- 250 W tot 250 Liter
- 300 W tot 300 Liter
- 600 W tot 600 Liter

Maar welke is nu wijsheid voor mijn bak? Ik snap van die vermogens van die staven onderhand namelijk werkelijk niks meer. Eheim en Aqua Medic claimen mijn bak met 200w warm te kunnen houden (kan Eheim iig niet), terwijl JBL en Superfish er 500w tegenaan willen gooien en Schego dus 600w. :S

Ik kan er natuurlijk ook 2 van 200 of 250 in hangen (kan aan de InkBird), maar dan is die 600 toch wel beduidend voordeliger (+- 40€ voor een 200/250 vs +- 50€ voor een 600). Stroomverbruik zal niks uitmaken, want je hebt gewoon een x-hoeveelheid nodig om die bak op temperatuur te houden.
Kies voor overwaarde. Dat is geen enkel probleem. Immers zodra de ingestelde temperatuur is bereikt schakelt het apparaat uit. Dus het aantal schakelmomenten wijzigt zich verder gebeurd er niets.
 
Ik weet wel dat als mijn Eheim staaf verwarming het begeeft, dat ik dan ook voor een inkbird met schego ga.
En dan maak ik de schego extern zodat hij niet meer in de bak hoeft te hangen.
 
In dat geval ga ik eens kijken wat er leverbaar is (altijd een issue in deze tijd) en dan pak ik gewoon de zwaarste optie in de 200-300w range. :)

Edit: En done: 2 x 300w besteld bij Conrad en een 306a bij Amazon.de. Kost een paar centen, maar dan krijgen de vissen het ook nevernooit meer koud...
 
Laatst bewerkt:
Na een nachtje er over slapen toch nog even een vraag voor @sschot en @tuinkabouter als ervaringsdeskundigen met dit type heaters:

Ik neig er, naar aanleiding van de reactie van @sschot gisteren, toch wel naar om 2 heaters te plaatsen. Kost iets meer, maar een backup lijkt me toch wel veilig (heb daarom ook 2 filters draaien). Hoe zou ik dat dan qua vermogen het beste kunnen doen? Uitgaan van het volume van de bak en daar de heaters op selecteren (dan zou ik aan 2 x 200w genoeg moeten hebben) of de 600w die ik bij gebruik van 1 staaf zou moeten hebben delen door twee en 2 x 300w plaatsen?
Ik heb gwn 1x 600W voor m’n grote bak.
Met meerdere winkels hier in de buurt, volgende dag levering van de meeste webshops en een warmwater aansluiting onder m’n aquarium maak ik me niet heel druk over de temperatuur
 
Ik heb gwn 1x 600W voor m’n grote bak.
Met meerdere winkels hier in de buurt, volgende dag levering van de meeste webshops en een warmwater aansluiting onder m’n aquarium maak ik me niet heel druk over de temperatuur

Had ook prima gekund, idd. Maar aangezien ik toch niet wil koelen en dit soort apparatuur er bij mij altijd op 1e kerstdag oid er mee kapt vond ik 2 toch wel een goed idee. :)) En als ik kijk naar jouw grote bak dan heb ik nu echt zwaar overkill besteld, maar ach... Die Schego's kosten van 200-300w toch allemaal hetzelfde.
 
Na een nachtje er over slapen toch nog even een vraag voor @sschot en @tuinkabouter als ervaringsdeskundigen met dit type heaters:

Ik neig er, naar aanleiding van de reactie van @sschot gisteren, toch wel naar om 2 heaters te plaatsen. Kost iets meer, maar een backup lijkt me toch wel veilig (heb daarom ook 2 filters draaien). Hoe zou ik dat dan qua vermogen het beste kunnen doen? Uitgaan van het volume van de bak en daar de heaters op selecteren (dan zou ik aan 2 x 200w genoeg moeten hebben) of de 600w die ik bij gebruik van 1 staaf zou moeten hebben delen door twee en 2 x 300w plaatsen?

Ik persoonlijk zou altijd ruim gaan zitten, over dimensioneren heeft buiten aanschaf kosten volgens mij verder geen enkel nadelig effect
 
Dan heb ik de juiste keuze gemaakt, lijkt me. Nu maar eens uit gaan zoeken of er al hacks zijn om de 306a zonder internet in Domoticz uit te lezen, want ze hoeven niet perse in China te weten wat de temperatuur van mijn bak is...
 
Dusss.... InkBird en Schego's geplaatst en die geeft direct aan dat de bak op 26,2 zit, waar mijn Lucky Reptile digitale thermometer nog steeds 24,7 aangeeft. Heb ik weer... Moet ik nu de InkBird gaan calibreren of de conclusie trekken dat de thermometer niet klopt? Een oude kwikthermometer gaf ongeveer hetzelfde aan als de LR, al was dat voor mij als kleurenblinde extreem lastig om te zien.

Overigens is het voor het aanzien van de bak wel een enorme verbetering dat ik die staven mooi horizontaal onderin de bak kan verstoppen. 😊😊
 
Laatst bewerkt:
Dusss.... InkBird en Schego's geplaatst en die geeft direct aan dat de bak op 26,2 zit, waar mijn Lucky Reptile digitale thermometer nog steeds 24,7 aangeeft. Heb ik weer... Moet ik nu de InkBird gaan calibreren of de conclusie trekken dat de thermometer niet klopt? Een oude kwikthermometer gaf ongeveer hetzelfde aan als de LR, al was dat voor mij als kleurenblinde extreem lastig om te zien.

Overigens is het voor het aanzien van de bak wel een enorme verbetering dat ik die staven mooi horizontaal onderin de bak kan verstoppen. 😊😊
De afwijking bij de Inkbird is altijd klein, dus vertrouw die maar, en anders ff in smeltend ijs en kokend water hangen
 
als je een thermometer koopt
kijk dan wat ze aangeven en pak er 1 die met de rest overeenkomt.

en anders inderdaad in ijswater hangen en kijken of ze 0 aangeven.
kokend water zou ik niet zomaar doen met een aqarium thermometer
 
Maar denk jij dat ze dat dan interesseert?
Dat niet, maar als ze dat kunnen zien dan kan die Inkbird ook onderdeel worden van een botnet en daar word ik minder blij van. Ik ben redelijk bezig met allerlei smarthome toepassingen en ben over het algemeen erg voorzichtig met dit spul via de cloud laten lopen.
 
De afwijking bij de Inkbird is altijd klein, dus vertrouw die maar, en anders ff in smeltend ijs en kokend water hangen
Die afwijking valt dus bij de mijne vies tegen. Ik heb ijs uit de vriezer geschraapt, daar een theeglas mee gevuld en de sensoren van mijn Inkbird en de thermometer die ik eerst had er in gestopt. De inkbird is nooit lager gegaan dan 1,2 en de thermometer zat toen op -1,8... Nu maar even afwachten tot het ijs nog iets wateriger is en dan de Inkbird bijstellen. Lijkt richting een afwijking van 1,5 te gaan...
 
Die afwijking valt dus bij de mijne vies tegen. Ik heb ijs uit de vriezer geschraapt, daar een theeglas mee gevuld en de sensoren van mijn Inkbird en de thermometer die ik eerst had er in gestopt. De inkbird is nooit lager gegaan dan 1,2 en de thermometer zat toen op -1,8... Nu maar even afwachten tot het ijs nog iets wateriger is en dan de Inkbird bijstellen. Lijkt richting een afwijking van 1,5 te gaan...
Moest mijn inkbird ook een graad corrigeren, zo raar is dat dan ook weer niet..
Met 3 thermometers gekeken en die zaten op 0,5 verspreid.
De inkbird zat een graad naast het gemiddelde van die 3
 
Dat is ook moeilijk zo exact te bepalen. 0 graden is namelijk het moment dat water bevriest bij 1 atmosfeer luchtdruk. Dus naast dat je het moment moet hebben dat de omzetting water naar ijs plaats vind moet de luchtdruk dan ook nog precies 1 atmosfeer zijn. Wat dan wel weer zo ongeveer de gemiddelde luchtdruk is. Dus de afwijkingen zullen wel groter zijn. Maar over die preciesie zou ik mijzelf ook niet zo druk maken. Vissen, eigenlijk alle levende have, hebben wel een tolerantie. Bovendien is het leven in de natuur ook niet zo precies.
 
Precies, dus zo'n ding zelf ijken wordt sowieso lastig. Heb er nu 2 kwikthermometers in hangen die ik nog in mijn kast vond en die geven beide 26 aan... Mijn filterslangen zitten ook tussen de 25,5 en 26, dus dan zal het toch die LR thermometer zijn waar geen zak van klopt.

Op zich hoeft zo'n apparaat ook niet op de 10e nauwkeurig de juiste temperatuur aan te geven, hoor. In de natuur wisselt dat idd ook en ik lees ook wel eens dat aquarianen de verwarming 's nachts uit zetten voor een natuurlijker effect. Het is puur mijn OCD die grandioos opspeelt als ik verschillende metingen zie... 🤓
 
De luchtdruk heeft invloed op het vries/dooipunt dat klopt

maar niet in de maten dat het daardoor moeilijk wordt om er een thermometer mee te controleren die op 0,1 graad nauwkeurig meet.
de druk moet echt tientallen atmosfeer omhoog om daar een graad afwijking in te krijgen.
 
Die afwijking valt dus bij de mijne vies tegen. Ik heb ijs uit de vriezer geschraapt, daar een theeglas mee gevuld en de sensoren van mijn Inkbird en de thermometer die ik eerst had er in gestopt. De inkbird is nooit lager gegaan dan 1,2 en de thermometer zat toen op -1,8... Nu maar even afwachten tot het ijs nog iets wateriger is en dan de Inkbird bijstellen. Lijkt richting een afwijking van 1,5 te gaan...
Ik heb dan eerder twijfels bij de juistheid van het ijswater als bij de Inkbird sensor persoonlijk. Ik heb al heel wat probe's "versleten" maar nog nooit een grotere afwijking gehad als 0,2 graad Celcius.

IJs (geen rijp) in stukjes hakken, dit in een thermoskan doen en een half uurtje laten smelten. Het water tussen het ijs heeft dat een temperatuur van ongeveer 1 graad celcius. Hoe groter de thermoskan, hoe meer ijs benodigd, want de kan moet tot de nok toe vol zitten, is mijn persoonlijke ervaring.

Ik denk dat de door jou geregesreerde temperatuur van 1,2 graden aardig klopt, als ik kijk naar wat ik zelf meet als ik nog geen goed ijswater heb....... Maar een afwijking van 0,5 graad zou ik mij bijv. ook niet te druk over maken, alhoewel ik zelf ook graag rond 0,1 max zit bij dit proces.
 
Ik heb dan eerder twijfels bij de juistheid van het ijswater als bij de Inkbird sensor persoonlijk. Ik heb al heel wat probe's "versleten" maar nog nooit een grotere afwijking gehad als 0,2 graad Celcius.

IJs (geen rijp) in stukjes hakken, dit in een thermoskan doen en een half uurtje laten smelten. Het water tussen het ijs heeft dat een temperatuur van ongeveer 1 graad celcius. Hoe groter de thermoskan, hoe meer ijs benodigd, want de kan moet tot de nok toe vol zitten, is mijn persoonlijke ervaring.

Ik denk dat de door jou geregesreerde temperatuur van 1,2 graden aardig klopt, als ik kijk naar wat ik zelf meet als ik nog geen goed ijswater heb....... Maar een afwijking van 0,5 graad zou ik mij bijv. ook niet te druk over maken, alhoewel ik zelf ook graag rond 0,1 max zit bij dit proces.
Excuus 1 moet 0 zijn. Typ foutje
 
Ik heb het nog anders gechecked: Beide sensoren los in de woonkamer gehangen en gekeken wat er gebeurde. Ik kreeg toen dezelfde temperatuur als mijn thermostaat + extra thermometer in de woonkamer. Toen nog twee oude kwikthermometers in de bak gehangen en die geven beide ongeveer hetzelfde aan als de InkBird, dus wat mij betreft is het wel prima zo. :)
 

Terug
Bovenaan