Eheim met Inkbird of toch Schego?


Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Berichten
1,266
Locatie
Assen
En weer een verwarmingsissue, het lijkt wel alsof het winter wordt... ;))

Het geval is dat ik in mijn 150cm bak een 250w Eheim heb hangen en de bak momenteel niet boven de 24,7 te krijgen is. Hij heeft de hele zomer hem mooi op tegen de 26 gehouden, maar nu het wat frisser (+- 20) is in de woonkamer lukt het niet meer, ook al zou hij vermogen zat moeten hebben. Hij hangt overigens netjes rechtop (kan ik er tenminste bij) en is een jasr of twee oud. Ik had hiervoor een 200w Eheim (wat ook genoeg zou moeten zijn) en die heb ik onder garantie laten vervangen omdat hij de bak ook niet op temperatuur kreeg. Ik ben er onderhand dus wel een beetje klaar mee...

Wat is nu verstandig om de bak weer wat warmer te krijgen? Zou ik de Eheim op maximaal kunnen zetten met een Inkbird er aan of kan ik dan beter direct voor een Schego gaan? Daarvan zie ik echter dat ik een 600 watt voor een bak van meer dan 300 liter moet hebben en dat lijkt me dan weer zo veel (en prijzig...).
 
Wij verwarmen hier onze 2.5 meter bak met bioloog tot 26 graden met een titanium verwarmingselement van 500 watt.

Ik ben wel fan. Minder kwetsbaar dan die glazen dingen.. Nadeel is wel dat je een externe thermostaat nodig hebt.
 
Die externe thermostaat vind ik niet zo'n punt, eerlijk gezegd. Ik heb op mijn terrarium een ThermoControl van Lucky Reptile en dat werkt gewoon prima, dus wat dat betreft is de overstap geen punt. Enige is even of ik dan mijn huidige staaf moet houden of beter op titanium met een ander wattage over kan stappen. Qua kwetsbaarheid heb ik tot nu toe nooit een probleem met glas gehad, ik word alleen wel eens wat nerveus als de condens in de staaf me weer eens opvalt...
 
24,7 is toch een prima temperatuur?

Ik verwarm alleen overdag een beetje en houd mijn 720L bak tussen de 22.5 en 24 graden. Daarboven neemt het stroomverbuik aardig toe.
Ik verwarm mijn aquarium grotendeels met onze airco (warmtepomp) wat een stuk zuiniger is dan elektrisch verwarmen.
 
En weer een verwarmingsissue, het lijkt wel alsof het winter wordt... ;))

Het geval is dat ik in mijn 150cm bak een 250w Eheim heb hangen en de bak momenteel niet boven de 24,7 te krijgen is. Hij heeft de hele zomer hem mooi op tegen de 26 gehouden, maar nu het wat frisser (+- 20) is in de woonkamer lukt het niet meer, ook al zou hij vermogen zat moeten hebben. Hij hangt overigens netjes rechtop (kan ik er tenminste bij) en is een jasr of twee oud. Ik had hiervoor een 200w Eheim (wat ook genoeg zou moeten zijn) en die heb ik onder garantie laten vervangen omdat hij de bak ook niet op temperatuur kreeg. Ik ben er onderhand dus wel een beetje klaar mee...

Wat is nu verstandig om de bak weer wat warmer te krijgen? Zou ik de Eheim op maximaal kunnen zetten met een Inkbird er aan of kan ik dan beter direct voor een Schego gaan? Daarvan zie ik echter dat ik een 600 watt voor een bak van meer dan 300 liter moet hebben en dat lijkt me dan weer zo veel (en prijzig...).
Zelf heb ik dan toch de neiging om bij tante Ali te kijken gezien de prijsverschillen...

 
@benvo Prijsverschil maakt het inderdaad aantrekkelijk, maar als ik hem daarmee ook niet warm kan stoken is het toch duurkoop.

@trinakria Niet als je o.a. Ramirezi's en Sterbai's hebt, die willen het toch wel graag wat warmer en dan zit ik met 26 al redelijk aan de ondergrens. Verwamen met de wp is inderdaad een stuk zuiniger, maar die leidingen krijg ik niet door mijn bak heen en de airco hangt op de bovenverdieping.
 
@benvo Prijsverschil maakt het inderdaad aantrekkelijk, maar als ik hem daarmee ook niet warm kan stoken is het toch duurkoop.

@trinakria Niet als je o.a. Ramirezi's en Sterbai's hebt, die willen het toch wel graag wat warmer en dan zit ik met 26 al redelijk aan de ondergrens. Verwamen met de wp is inderdaad een stuk zuiniger, maar die leidingen krijg ik niet door mijn bak heen en de airco hangt op de bovenverdieping.
Ik heb ook ramirezi's en 30 sterbais. In de zomer zitten ze wel op 26 graden bij mij.

Maar heb nooit een verschil gemerkt qua gedrag of ze nu op 23 of 27 graden zitten
 
Veel van die Titanium dingen komen echt allemaal uit China...
Dat klopt, maar dat komt vrijwel alles tegenwoordig en dat is het punt ook niet. Ik ben alleen geen Tante Ali fan vanwege de duurzaamheid van het versturen van 1 klein pakketje per vliegtuig naar Nederland. Dan koop ik liever hier iets wat per schip in bulk is gekomen.

Maar in dit geval is waar je naar linkt eigenlijk hetzelfde als wat ik nu heb, maar dan in rvs. Wat zou daarvan de winst zijn t.o.v. mijn Eheim?
 
Dat klopt, maar dat komt vrijwel alles tegenwoordig en dat is het punt ook niet. Ik ben alleen geen Tante Ali fan vanwege de duurzaamheid van het versturen van 1 klein pakketje per vliegtuig naar Nederland. Dan koop ik liever hier iets wat per schip in bulk is gekomen.

Maar in dit geval is waar je naar linkt eigenlijk hetzelfde als wat ik nu heb, maar dan in rvs. Wat zou daarvan de winst zijn t.o.v. mijn Eheim?
Ik heb al vele malen dingen uitgetest en maar zelden bevonden dat iets slechter is. En gezien die prijzen durf ik het risico dan ook wel aan.
 
Ik heb al vele malen dingen uitgetest en maar zelden bevonden dat iets slechter is. En gezien die prijzen durf ik het risico dan ook wel aan.
Dat is het punt ook niet. Ik heb er ook wel dingen besteld en dat was over het algemeen ook prima voor het geld. Maar wat is het voordeel van de door jou gelinkte verwarmer ten opzichte van wat ik nu heb, behalve dan dat hij rvs is en de mijne van glas?
 
Dit is wel een titanium heater maar met een ingebouwde thermostaat, ik heb op alie nog geen titanium heaters gevonden met alleen een stekker eraan.
Staat toch echt roestvrij staal... Ze zijn er overigens wel van titanium (https://nl.aliexpress.com/wholesale...212043832&origin=y&SearchText=titanium+heater) en die Weipro is volgens mij een zonder thermostaat, maar prijstechnisch wel wat duurder dan die rvs.

Maar goed, op zich maakt dat niet zoveel uit, want met een ingebouwde thermostaat is in principe hetzelfde als mijn Eheim en ik dacht nu net aan een externe thermostaat om de boel aan de sturen omdat ik vrees dat die bimetaal thermostaat het issue is. En dan blijft mijn vraag hetzelfde: Huidige staaf houden met een externe thermostaat, of een thermostaatloze staaf halen met een externe thermostaat?
 
Maar wat is nu de beste optie om mijn bruto 400 liter op een constante temperatuur te houden bij een ruimtetemperatuur van 19-20 graden in de winter?
 
Maar wat is nu de beste optie om mijn bruto 400 liter op een constante temperatuur te houden bij een ruimtetemperatuur van 19-20 graden in de winter?
Maakt weinig uit, maar je gaf zelf aan iets warmer te willen, dan zou ik iets meer dan 250w nemen. Of een extra 250w erbij (2e unit).
 
Vind de regelaar van aquamedic een beetje knudde omdat je de hysteresis niet in kan stellen.
Ook kan je de temperatuur niet calibreren
Waar zou jij dan voor kiezen? Ik dacht zelf aan een Inkbird 306a, al heb ik die wifi niet echt nodig. En hoeveel watt voor een bak als de mijne van 150x45x60? Ik vind die verschillen qua waardes tussen de verschillende merken verwamers namelijk nogal bijzonder: 200w bij Aqua Medic tegenover 600w bij Schego voor mijn bak.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dacht ik een 308 maar weet niet zeker.
Ik kan verwarmen, koelen en geen WiFi
Maar ik heb een 600w schego.
Maar dacht dat die te krijgen zijn in stappen van 100w, kan het mis hebben
 
Ik heb dacht ik een 308 maar weet niet zeker.
Ik kan verwarmen, koelen en geen WiFi
Maar ik heb een 600w schego.
Maar dacht dat die te krijgen zijn in stappen van 100w, kan het mis hebben

Koelen is voor mij niet van belang, want zelfs met de hittegolven van de afgelopen jaren houden mijn warmtepomp en airco de binnentemperatuur nog zodanig dat mijn aquaria niet teveel opwarmen. šŸ˜Š

En ze komen zelfs in stapjes van 50w, totdat je boven de 300 gaat:

- 200 W tot 200 Liter
- 250 W tot 250 Liter
- 300 W tot 300 Liter
- 600 W tot 600 Liter

Maar welke is nu wijsheid voor mijn bak? Ik snap van die vermogens van die staven onderhand namelijk werkelijk niks meer. Eheim en Aqua Medic claimen mijn bak met 200w warm te kunnen houden (kan Eheim iig niet), terwijl JBL en Superfish er 500w tegenaan willen gooien en Schego dus 600w. :S

Ik kan er natuurlijk ook 2 van 200 of 250 in hangen (kan aan de InkBird), maar dan is die 600 toch wel beduidend voordeliger (+- 40ā‚¬ voor een 200/250 vs +- 50ā‚¬ voor een 600). Stroomverbruik zal niks uitmaken, want je hebt gewoon een x-hoeveelheid nodig om die bak op temperatuur te houden.
 
Koelen is voor mij niet van belang, want zelfs met de hittegolven van de afgelopen jaren houden mijn warmtepomp en airco de binnentemperatuur nog zodanig dat mijn aquaria niet teveel opwarmen. šŸ˜Š

En ze komen zelfs in stapjes van 50w, totdat je boven de 300 gaat:

- 200 W tot 200 Liter
- 250 W tot 250 Liter
- 300 W tot 300 Liter
- 600 W tot 600 Liter

Maar welke is nu wijsheid voor mijn bak? Ik snap van die vermogens van die staven onderhand namelijk werkelijk niks meer. Eheim en Aqua Medic claimen mijn bak met 200w warm te kunnen houden (kan Eheim iig niet), terwijl JBL en Superfish er 500w tegenaan willen gooien en Schego dus 600w. :S

Ik kan er natuurlijk ook 2 van 200 of 250 in hangen (kan aan de InkBird), maar dan is die 600 toch wel beduidend voordeliger (+- 40ā‚¬ voor een 200/250 vs +- 50ā‚¬ voor een 600). Stroomverbruik zal niks uitmaken, want je hebt gewoon een x-hoeveelheid nodig om die bak op temperatuur te houden.

Het is toch heel simpel.
250W levert niet het door jou gewenste resultaat.
Dus dan ga je voor 600W.

Er zitten geen nadelen aan een hoog wattage, behalve dat het vaak een groter ding is.

Ik heb zelf 300 Watt externe hydor verwarming voor een 2 meter bak van 720L. Maar ik heb ook 300 Watt aan led verlichting erboven en dat helpt ook goed met opwarmen.
 
Koelen is voor mij niet van belang, want zelfs met de hittegolven van de afgelopen jaren houden mijn warmtepomp en airco de binnentemperatuur nog zodanig dat mijn aquaria niet teveel opwarmen. šŸ˜Š

En ze komen zelfs in stapjes van 50w, totdat je boven de 300 gaat:

- 200 W tot 200 Liter
- 250 W tot 250 Liter
- 300 W tot 300 Liter
- 600 W tot 600 Liter

Maar welke is nu wijsheid voor mijn bak? Ik snap van die vermogens van die staven onderhand namelijk werkelijk niks meer. Eheim en Aqua Medic claimen mijn bak met 200w warm te kunnen houden (kan Eheim iig niet), terwijl JBL en Superfish er 500w tegenaan willen gooien en Schego dus 600w. :S

Ik kan er natuurlijk ook 2 van 200 of 250 in hangen (kan aan de InkBird), maar dan is die 600 toch wel beduidend voordeliger (+- 40ā‚¬ voor een 200/250 vs +- 50ā‚¬ voor een 600). Stroomverbruik zal niks uitmaken, want je hebt gewoon een x-hoeveelheid nodig om die bak op temperatuur te houden.
Zit hem in de verschil temperatuur die je kan behalen ermee.
De ene fabrikant gaat uit van 5 graden verschil terwijl een ander uit gaat van 10 of meer.
Daarom lijken er verschillen te zijn maar die zijn er niet echt.
 
@trinakria Als je het zo stelt is het inderdaad heel simpel, want die 600w is ook nog eens 10cm korter en 1,1 dunner dan mijn Eheim. Ik heb er trouwens 50w aan led boven, dus dat helpt helemaal niks...

@tuinkabouter Jij zou er dan dus ook een 600w in hangen? Hij moet namelijk wel 6-7 graden verschil met de omgeving overbruggen.

Voordeel van de 600w is wel dat hij het gegarandeerd trekt en de boel weer vlot opwarmt na een waterwissel uit de regenton, ook al is het op zich zwaar overkill. Ik dacht eerst aan de 300w, ook vanwege het risico op vissoep als de thermostaat blijft hangen, maar heb ik dat risico met een Inkbird niet?
 
Inderdaad. 600W gaat je meer comfort geven want je kunt dan ook sneller opwarmen. Dus stel je doet een keer een iets te frisse waterwissel, dan wordt dat snel(ler) gecorrigeerd met 600W
 
Ik draai zelf met een Inkbird en 2 stuks AM titanium heaters. Als ik moet vervangen door een een of andere reden ooit, dan koop ik Schego, omdat ze goedkoper zijn dan AM, maar niets meer en niets minder.

Qua combinatie, een Inkbird met een thermostaat -> gouden combi. Op de Eheim heb ik de Inkbird met een Eheim 500W, waarbij de thermostaat van de Eheim dan uiteraard op maximaal staat. Ook dat werkt goed.
 
@trinakria Dat is dan zeker in de winter wel handig, want er gaat dan aardig fris regenwater in en dan wil de temperatuur nog wel eens een graad of 5 dalen.

@sschot Waarom heb je gekozen voor 2 heaters in plaats van 1?
 
Als je verwarming het niet trekt helpt het niet om de thermostaat hoger te zetten het ding staat gewoon aan of uit.
je het minder vermogen nodig als je het verlies beperkt bijvoorbeeld de achterkant isoleren als je bak voor een relatief koude muur staat kan dat behoorlijk schelen
 

Terug
Bovenaan