Eheim classic 250 zeer luid


Ben even naar een vriend geweest die nogal getalenteerd is op technisch vlak. Hij heeft een clipje met de 3d printer gemaakt en deze past perfect. Het clipje spant echt goed en ik merk dat de andere drie nu ook veel beter zitten. Tot nu toe is er nog geen verbetering in het geluid dus dat wordt weer een nachtje slecht slapen maar morgen ga ik heb opnieuw primen en hopelijk is hij dan eindelijk stil.
 
Die clipjes vond ik het nadeel van de Eheim en ben daarom ook op JBL overgestapt.
 
Ben al een staafje kwijtgespeeld in de goot. Die dingen vallen er te vlot uit.
 
Ben al een staafje kwijtgespeeld in de goot. Die dingen vallen er te vlot uit.

Heb je hem dan wel goed in de rubbers?
Daand, onder- en bovenaan hoort het staafje, de as van de impeller kleine rubbers te hebben waarmee de as in het midden wordt gehouden. Wanneer dat niet zo is dan krijg je heel veel herrie.
 
Het bovenste rubbertje heb ik sowieso maar van het onderste ben ik niet volledig zeker. Ik heb hieronder foto’s geplaatst maar ik zag niet meteen een rubber steken.
 
Daand, de onderste rubber zorgt mede er voor dat de impeller rond draait. Als die niet ronddraait komt er sowieso geen water uit de pomp.
 
Bij deze:
 

Bijlagen

  • 9F37B8F0-3FCA-4407-B1C4-BEF72A0EDB19.jpeg
    9F37B8F0-3FCA-4407-B1C4-BEF72A0EDB19.jpeg
    1.2 MB · Weergaven: 13
Zo te zien is er inderdaad wel een rubbertje in. Maar het lijkt wel een beetje versleten te zijn.
Omdat je zegt dat hij op zijn kop stiller is zou je eens kunnen proberen de rubbers voor boven en onder om te ruilen.
 
Ik ga de rubbers eens omdraaien, als dat niet helpt bestel ik nieuwe rubbers.

Edit: ik krijg het onderste rubbertje er niet uit. Iemand tips?
 
Laatst bewerkt:
Met een pincet of voorzichtig met een naald of sateprikker eruit wurmen.
 
Ik heb de as gebroken… Heb al een nieuwe set besteld maar dit is wel echt balen. Gaan al mijn bacteriën niet doodgaan in de tijd die het neemt voor de filter om te arriveren?
 
Als je filtermedium maar goed belucht blijft is er niets aan de hand. Je zou het er even uit kunnen halen en in de bak leggen.
Maar heb je geen aquarium zaak in jouw regio die ze heeft?
 
Enkele leden hebben met succes het stokje van een wattenstaafje gebruikt dus dat zou je ook kunnen proberen tijdelijk.
 
Geen aquariumzaak in de buurt helaas. Ik heb een kleine pomp in het reservoir van de filter gelegd dat er toch nog wat circulatie is. Wattenstaafje wil ik niet echt riskeren uit angst voor schade.
 
Nou oud beheerder Luc heeft destijds jaren zo n staafje erin gehad en dat werkte perfect.
 

Zie de posten vanaf oct 2018.
 

Zie de posten vanaf oct 2018.
Zijn die plastic staafjes er nog wel John? Volgens mij niet meer.
 
Wij hebben hier een doosje staan, merk Derlon. En daar staat op: staafje bij Oud Papier. Zijn dus waarschijnlijk geperst papier oid, en dat zal wel uitzetten als het nat wordt.
Die zijn ook onbruikbaar idd.
 
Heb gekeken en die van ons zijn karton dus die kan ik niet gebruiken. Nu hoop ik dat de as snel geleverd wordt maar er is in ieder geval nog circulatie in de pomp dus de bacteriën overleven het wel. De bak maak ik me niet super veel zorgen over die zal het wel redden voor de 2 dagen dat het duurt…
 
Helaas zijn ze tegenwoordig vaak van papier gemaakt ipv kunststof.

Edit: was al genoemd. Ik had even een paar reacties gemist 😊
 
Zou het resonantie kunnen zijn? ik heb ook een eheim classic die in het begin veel herrie maakte, een harde bromtoon. Bij mij kwam het door resonantie. Op advies hier heb ik de slangen zo geplaatst dat ze niets aanraakten en aan de binnenkant van mijn kastje geluidsisolerend materiaal geplaatst. Heb ook een pak meel erop geplaatst. Nu hoor ik hem niet als het kastje dicht is.
 
Ik ga de rubbers eens omdraaien, als dat niet helpt bestel ik nieuwe rubbers.

Edit: ik krijg het onderste rubbertje er niet uit. Iemand tips?
Onderste rubber krijg je er makkelijk uit met een lange schroef. Schroef met duim en wijsvinger is het rubber draaien.
Hooguit 2 slagen. Dan eruit trekken.
Doorgaans komt dat onderste rubber er nooit zomaar uit. Als je de nieuwe plaatst, dan hoeft dat er ook niet steeds uit bij schoonmaak.

Ik heb dacht ik ooit een van een Eheim verzamelaar hier op het forum (Bertus) gehoord dat de oudere filters met asjes in 2 delen kwamen.
Dus misschien werkt het met de 2 helften ook nog wel. Voor nood dan.

Beter is het om een nieuw setje te kopen. En eigenlijk moet je dan zowel rotor alsook het asje en rubber bestellen.

De rotor en keramisch asje lopen op elkaar in (slijten op de drukpunten) en hierdoor krijg je een heel stil lopende pomp.
Als je echter 1 van de 2 vervangt, loop je het risico dat het nog steeds niet werkt.

Een nieuwe rotor en as duurt ongeveer 3-4 weken voordat deze echt heel stil wordt.
Dat komt door het indraaien op elkaar, en door de biofilm die voor een natuurlijke smering zorgt.

Geen vaseline of vet aanbrengen. Dat verstoort het bovengenoemde proces.
 
Wanneer mijn nieuwe as aankomt ga ik hem dan enkele weken met rust laten. Ga hem wel op een timer zetten dat ik in slaap kan vallen. Zodra ik slaap word ik echt niet meer wakker.
 
Zou ik niet doen want als hij niet draait dan heb je dagelijks min 8-9 uur je filter stilstaan en dat komt de bacteriecultuur ook niet ten goede.
Ik bedoel gewoon een kwartier of halfuur. Zou van 11 tot half 12 zijn tegen dan ben ik diep in slaap en dan schakelt hij terug aan.
 
Ik bedoel gewoon een kwartier of halfuur. Zou van 11 tot half 12 zijn tegen dan ben ik diep in slaap en dan schakelt hij terug aan.
Dat kan ja, geen probleem voor de bacteriën. Wel zul/kun je dan weer het geluid hebben van het opnieuw starten.

Persoonlijk zou ik dan kiezen voor een beter filter zonder al deze problemen.

Je koopt ook liever geen auto die steeds iets mankeert. :thumbs:
 
Laatst bewerkt:
Dat kan ja, geen probleem voor de bacteriën. Wel zul/kun je dan weer het geluid hebben van het opnieuw starten.

Persoonlijk zou ik dan kiezen voor een beter filter zonder al deze problemen.

Je koopt ook liever geen auto die steeds iets mankeert. :thumbs:
Daar heb ik helaas geen geld voor met pukkelpop enzo dat eraan komt. Ik hoop gewoon dat hij relatief stil draait en dan vraag ik voor mijn verjaardag een nieuwe filter.
 

Terug
Bovenaan