Eheim classic 250 zeer luid


daand

Well-known member
Lid geworden
10 juni 2021
Berichten
277
Leeftijd
19
Ik heb voor mijn UNS 45S een tweedehands eheim classic 250 gekocht. Altijd gehoord dat deze filter zeer stil was en dat is zeer noodzakelijk aangezien de bak naast mijn bed staat. De filter maakt echter ongelooflijke herrie. Het klinkt als stromend water maar ook gebrom dus ik verwacht een lek in de O-ring en een probleem met de impeller. Ik heb de impeller etc volledig schoongemaakt al.

Heeft iemand van jullie ervaring met het stiller maken van filters? Als dit probleem niet op te lossen valt ga ik moeten kijken naar andere mogelijkheden.
 

Bijlagen

  • IMG_5243.MOV
    14.3 MB
Als je stromend water hoort lijkt me dat je filter niet goed is gevuld met water. Er zal nog lucht in kunnen zitten.
 
Zit de rotor goed vast op de as? Zit deze goed geplaatst?
Alles zit perfect vast, de stukken zitten perfect op elkaar.
Als je stromend water hoort lijkt me dat je filter niet goed is gevuld met water. Er zal nog lucht in kunnen zitten.
Hij is volledig gevuld hoor. Ik kantel hem vaak zodat alle gevangen lucht kan ontsnappen maar ik kan dit dag na dag blijven doen, alsof de lucht opnieuw binnenkomt.

Er is wel een van de vier clipjes weg...

Ik overweeg een interne filter te gebruiken maar dan mis ik serieus veel filtercapaciteit en dan heb ik weer geld verspild.
 
Doorgaans zijn dit zeer stille filters.
En ook heel goed te reviseren. Een beetje aquariumzaak heeft alle onderdelen op vooraad.
De clipjes, rotor, asje en ringen.

Als de rotor niet goed is, maakt dit veel kabaal.
Als het ruist, kun je een zak rijst (of iets zwaars) op de deksel zetten. Dat helpt ook.
 
Zou ik gewoon alle onderdelen bestellen en alles vervangen? Ik heb ook andere slangen gebruikt die hier en daar soms wat kinken (geen echte kink maar gewoon van vorm een beetje veranderen).
 
Hier een foto van alle onderdelen.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 24
Zit er in de pompkop ook wel een rubbertje waar de as invalt?
 
Ik kan het niet goed zien maar er valt alleszins niets uit…
 

Bijlagen

  • F3984F1C-7E29-40A0-9F57-1C29ADB785F0.jpeg
    F3984F1C-7E29-40A0-9F57-1C29ADB785F0.jpeg
    1.2 MB · Weergaven: 16
Als het asje in de pompkop in het rubbertje zit, dan valt het er niet uit als je kop omdraaid.
Valt het er wel uit, dan is dat rubbertje dus stuk.
 
Hij valt er niet uit. Ik heb nog eens alles dik ingesmeerd met vaseline en het is wel beter maar ik vrees dat dat maar tijdelijk is.
Misschien de aanzuigleidingen die lucht zuigt.
Dat dacht ik dus ook maar toen ik de filter in een emmer water plaatste met mijn verwarmingselement had ik exact hetzelfde probleem.
 
Hij valt er niet uit. Ik heb nog eens alles dik ingesmeerd met vaseline en het is wel beter maar ik vrees dat dat maar tijdelijk is.
Dat dacht ik dus ook maar toen ik de filter in een emmer water plaatste met mijn verwarmingselement had ik exact hetzelfde probleem.
Ook je snelkoppeling en aansluiting aan de filterkop gecontroleerd?
 
Zo n kastje zal best helpen maar normaliter is dit niet nodig en horen ze stil te zijn. Ik heb zelf diverse Eheim potten gehad en die hoorde je niet buiten het kastje.
Maar als je het zo kan oplossen dan is het ook klaar.
 
Zo n kastje zal best helpen maar normaliter is dit niet nodig en horen ze stil te zijn. Ik heb zelf diverse Eheim potten gehad en die hoorde je niet buiten het kastje.
Maar als je het zo kan oplossen dan is het ook klaar.
Het is echt jammer dat hij uit zichzelf niet stil is maar om er nu weer 25 euro aan te geven en dan nog niet weten of het probleem opgelost is zie ik niet zitten. Ik heb nog materialen liggen heb ik net gezien dus deze oplossing kost me niets.
 
Als je een lage brom hebt vraag ik mij af of dit met een beetje isolatie zo stil is te krijgen dat je er geen last van hebt in je slaapkamer. Ik weet niet meer precies hoe het zit maar hoe lager de toom he minder effect geluidsisolatie heeft.
Ook kan dit geluid via de slangen doorgegeven worden.
 
Ik was daarstraks de filter weer aan het aansluiten na geplant te hebben en ik merkte dat hij stil was na hem om te draaien….
Ik heb hem nu omgekeerd en het ziet er niet uit maar het werkt!
 
Ik was daarstraks de filter weer aan het aansluiten na geplant te hebben en ik merkte dat hij stil was na hem om te draaien….
Ik heb hem nu omgekeerd en het ziet er niet uit maar het werkt!
Lijkt me niet de bedoeling dan je hem op zn kop hebt staan… dan hadden ze hem wel daarvoor ontworpen.
 
Dit filter heb ik in het verleden ook gehad, het heeft een maand gedraaid toen heb ik het eruit gegooid vanwege de herrie die het maakte. Ik sta er dus niet raar van te kijken dat je dit topic begint over dit filter.
En het gaat om de bromtoon die het verspreid. Het blijkt maar weer hoe verschillend geluiden bij mensen binnen komt, waar de één zich aan stoort hoort de ander het niet. Ik heb toen een jbl 702 gekocht die m.i. wel stil is, maar geluid en trillingen is altijd lastig.
 
Hij staat op zijn kop nu. Of het de bedoeling is weet ik niet en als hij sneller stukgaat dan is dat maar zo want ik was helemaal klaar met het geluid. Isoleren zou ook moeilijk gaan omdat het een lage toon is zoals @Jelle86 zei. Als hij kapotgaat ga ik opzoek naar een filter die muisstil is maar voor nu doet deze zijn werk wel…
 
Hij staat op zijn kop nu. Of het de bedoeling is weet ik niet en als hij sneller stukgaat dan is dat maar zo want ik was helemaal klaar met het geluid. Isoleren zou ook moeilijk gaan omdat het een lage toon is zoals @Jelle86 zei. Als hij kapotgaat ga ik opzoek naar een filter die muisstil is maar voor nu doet deze zijn werk wel…
Staat toch echt in de manual dat dit niet mag. Rechtopstaand is in mijn ogen nl met de pompkop aan de bovenzijde.
IMG_2935.jpeg
 
Ik zal hem zo meteen omdraaien en zien wat het geeft. Als het er echt zo expliciet instaat zou ik liever geen risico’s nemen.
 
Hij is relatief stil nu rechtopstaand. Hier wat foto’s van de planten.
 

Bijlagen

  • 1E48CD43-FCCA-4FA2-80DA-CB2CECF97405.jpeg
    1E48CD43-FCCA-4FA2-80DA-CB2CECF97405.jpeg
    3 MB · Weergaven: 21
  • B499A5F4-1DDE-4885-BD62-926FF38B407F.jpeg
    B499A5F4-1DDE-4885-BD62-926FF38B407F.jpeg
    3.8 MB · Weergaven: 19
  • 5A1AC402-121C-4D37-AA5B-7F2791DCC923.jpeg
    5A1AC402-121C-4D37-AA5B-7F2791DCC923.jpeg
    3 MB · Weergaven: 21
  • FD0491ED-A943-404B-AEFD-AD100EB03DCD.jpeg
    FD0491ED-A943-404B-AEFD-AD100EB03DCD.jpeg
    3.8 MB · Weergaven: 23
  • B5E001A7-D20B-4D67-AFC9-2E45E00D9EE4.jpeg
    B5E001A7-D20B-4D67-AFC9-2E45E00D9EE4.jpeg
    3.3 MB · Weergaven: 21
Ik heb ervaring met zowel Eheim als JBL en vindt ze beiden in de regel stil al hoor je weleens andere geluiden.
Wat je kan doen om geld te besparen is op marktplaats kijken voor een ander filter van deze merken. Ik heb zowel de 2211, 2213 en de 2215 gehad en allemaal waren die stil net als de 901 en de 1502.
 
Een klein punt van aandacht maar ook belangrijk is te weten dat je bij nieuwe JBL en Eheim apparatuur na registratie 4 jaar garantie hebt.
 
Hij is tweedehands dus ik weet niet goed of dit telt. Zoals hij nu is zou ik mee kunnen leven maar uit nieuwsgierigheid:
Ik ben een hele vaste slaper. Stel dat hij teug luider zou worden, kan ik dan de filter op een timer zetten en hem elke avond van 23:00-23:15 uit kunnen schakelen? Dan zou ik in slaap kunnen vallen en daarna schakelt hij terug aan.
 
Hij is tweedehands dus ik weet niet goed of dit telt. Zoals hij nu is zou ik mee kunnen leven maar uit nieuwsgierigheid:
Ik ben een hele vaste slaper. Stel dat hij teug luider zou worden, kan ik dan de filter op een timer zetten en hem elke avond van 23:00-23:15 uit kunnen schakelen? Dan zou ik in slaap kunnen vallen en daarna schakelt hij terug aan.
Dat kan daand maar stel dat hij na die tijd veel meer herrie maakt. Wat schiet je er dan mee op?
 
Er is wel een van de vier clipjes weg...
Lijkt mij dat dit de oorzaak is. Je kop sluit niet goed op de filtratiekamer, hierdoor komt er steeds wat lucht in.

Nieuw clipje en dan is het over vermoed ik zo.
 
Ik zou er sowieso een nieuw clipje op doen. Als het tever gaat wijken kan hij ook gaan lekken.
 

Terug
Bovenaan