Eerste kweekpoging Danio margaritatus


Er zit behoorlijk wat mos in deze bak, maar niet 50% van de bodem is bedekt nu.. heb ook een slinger diagonaal van beneden naar boven door mijn bak lopen.

Voor zover ik weet zijn de eitjes met het blote oog amper te zien.. ik heb in ieder geval nog nooit eitjes gezien. Heb overigens ook nog geen succes gehad met de kweek..
 
Na de 50% waterwissel van gister en het uitschakelen van de thermostaat in de bak, zijn de koppels deze dag druk achter elkaar aan t aanjagen. Morgen de ouders maar eens verwijderen.. en dan duimen dat we over een week jongen zien zwemmen...
 
Eitjes zijn wel goed te zien hoor! verschilt wel per soort maar het valt wel op :p
ik zie altijd overal witte/doorzichtige belletjes. door je hele bak heen maar vooral op de plantjes en steentjes.

succes met je kweek!
 
Ok, het is nu dan echt een feit! Na op 7 maart de 2m en 2v verwijdert te hebben heb ik zojuist dan ECHT het eerste vrijzwemmende visje gespot! Dit keer is het duidelijk een visje! Zojuist microwormpjes gevoerd.. ben benieuwd of er nog meer gaan verschijnen.. wat denken jullie: ik heb een sponsfilter in de bak.. deze aan laten? Heb geen kraantje om de bubbels in te stellen. Zou dit teveel stroming veroorzaken??
 
Ik heb de jongen altijd apart zitten omdat mijn sluiers ze anders opeten. en bij de jongen heb ik geen filter aan. dit omdat die ze opzuigt. wel ververs ik elke dag deel van het water.
 
Kleine update: 6 dahen na het verwijderen van de ouders staat de teller op 3 jongen.. nog wat karig.. masr hoop dat ik er een aantal over t hoofd zie..
 
Filter zeker aan laten staan. Niet opnieuw te vroeg beginnen met voederen. Je microwormen kunnen de eitjes die nog niet zijn uitgekomen aanvreten en zo doen bederven.
 
Dus wat dat betreft: nog geen micowormen, maar wel eidooier voeren?
 
niks voederen tot ze hun eigen eidooier hebben verteerd. Dit komt ongeveer overeen met het moment waarop ze gaan rondzwemmen. Zoals ik in eerdere berichten duidelijk heb proberen maken;
 
ok.. dan hebben we wat om elkaar heen gecommuniceerd.. want heb nog geen enkele niet-zwemmende vis gespot.. behoorlijk volle bak, dus zie enkel de vrijzwemmende exemplaren.
 
Inmiddels heb ik zeker 5 jongen :) vandaag 50% waterwissel gedaan. Voer ong. 2-3x daags met eierdooier en microwormen. Ben erg benieuwd hoeveel het er nou uiteindelijk blijken te zijn. Zij zo klein.. de aantallen die ik aanhoud is op basis van hoeveel verschillende visjes ik tegelijk zie..
 
Lastig tellen he?! Heb ik met guppen jongen al moeite mee, het is wel redelijk betrouwbaar om ze te tellen op de wijze dat jij dat doet. Zal je er niet ver naast zitten.

Heel leuk dat je er al 5 hebt in ieder geval!! In mijn aquarium met 5 galaxy's zijn geen jongen en zie ook geen paringsgedrag. Hoe het dan bij sommigen in een gezelschapsbak wel lukt blijft mij een beetje een raadsel eerlijk gezegd. Jij hebt ze in een kweekbak he, wat wel blijk te werken dus.

Wat bedoel je met eierdooier voeren? Gewoon wat ze van zichzelf hebben of bedoel je ei-geel?
 
Met eierdooier voer bedoel ik de dooier van een hardgekookt ei, opgelost in water..

Ik heb in mijn gezelschapsbak nog nooit jongen gezien.. terwijl er ooit wel 24 galaxies in de bak zaten.

Ik heb de 2m en 2v in een 60cm bak gezet met veel mos en verder een stuk of 50-75 vuurgarnalen. flink gevoerd en 2x p.w. waterwissel met koud water.Na 3 weken ouders verwijderd en nu jongen :)
 
Moest je hetzelfde doen, maar de vuurgarnalen achterwege laten, ga je nesten van 20-30st krijgen.
 
Hoevaak heb je ze gevoerd? Meerdere keren per dag?
En dan afwisselend of alleen levend voer bijvoorbeeld?
 
Dan ga ik het volgende keer toch nog eens zonder garnalen proberen.. ik heb ze vooral diepvries gevoerd en ook granulaat..
 
Voeren deed ik 1-2x daags..

Wil eigenlijk de tank z.s.m. weer gebruiken om te kweken. Wanneer zou ik de jongen veilig kunnen overplaatsen naar een nieuwe tank? En hoe?
 
De jonkies groeien goed! Voer ze 3-6x daags microwormen en doen het hier goed op. Vraag me wel af wanneer ik ze veilig kan verplaatsen naar een andere aqua en hoe. Zou het eeuwig zonde vinden als de visjes zouden overlijden doordat ik niet genoeg geduld had.

Vandaag ook een begin gemaakt met verwijderen van de vuurgarnalen uit de kweekbak. Heb er 40 uitgevangen. Voor mijn volgende kweekpoging zal ik zoveel mogelijk slakjes en garnalen uit de bak verwijderen in de hoop dat het aantal jongen dan groter is.
 
In principe kan je ze verplaatsen zodra je ze kan zien. Ik zou je wel aanraden om ze over te plaatsen naar een bak met exact dezelfde waterwaarden; Bij overplaatsen ook zoveel mogelijk water mee overzetten. Slakjes kunnen geen kwaad. Garnaen wel, zij schadende eitjes. Best kweekbakje leegmaken zodat je alle garnalen weg krijgt
 
Thanks! dan ga ik ze binnenkort verplaatsen.. gewoon 10 liter bakje afvullen met water uit de bak waar ze nu in zitten. en gaan met die banaan..
 
Vandaag de 3 overgebleven jongen (van nu een maand oud) oververhuist van de 60l naar mijn nanobakje met garnalen om verder te groeien. 60 literbak zover mogelijk slak en garnaalvrij gemaakt en 2v 1m erin.. over iets van een weem ouders verwijderen en dan zien of ik meer over hou dan 3..
 
3 van de 5 overhouden is toch best netjes..?! Groeien ze een beetje?
Hopen dat het nogmaals lukt.., op wat voor temperatuur doe je de kweekpoging?

Bij mij in de gezelschapsbak(54 liter) weinig activiteit(3m vs. 2v), heb er inmiddels wel veel javamos inzitten en randbeplanting bij de achterwand. Ik zie de mannen wel onderling pronken en af en toe achter een vrouwtje aan zwemmen, maar ze echt meelokken en paargedrag zie ik niet. Heb verder 11 brigittae en 4 volwassen endlers met hun jongen.
 
Ik heb de thermostaat op 24 graden staan. De jongen groeien goed.. zijn nu ongeveer 1cm groot en kleuren langzaam blauwachtig.. zijn al echt visjes.. hier zie ik de volwassenen enkel achter elkaar aanjagen, maar nooit echt het eitjes afzetten zelf gezien..
 
Inmiddels is de 2e kweekpoging met 2v en 1m ook geslaagd. Heb de ouders na een week met levende dafnia en diepvriesvoer en enkele flinke waterwissels verwijdert. Dit was op 11-4 gisteren al wat vrijzwemmend grut gespot en vandaag toch al 8 geteld! Deze poging heeft dus nu al een groter nest tot gevolg (vrijwel alle vuurgarnalen zijn ook uit de bak) ben benieuwd wat de eindstand wordt!
 
Inmiddels zijn het er 15-20.. dus das mooi! Kan ik mijn grote showbak mee aanvullen.. en dan kweken voor de verkoop :)
 
Komen er foto's dan? :p

Zet je ze eerst ook nog een paar dagen apart, de mannen en vrouwen? Of gaan ze zo van je grote bak, naar kweekbak, worden ze daar een week goed gevoerd en doe je wat waterwissels en worden ze vervolgens weer verwijderd?

Leuk dat je zoveel jongen al ziet!

Groetjes.
 
ik zal eens kijken of ik filmpjes kan maken... foto's zijn erg lastig.. zijn zo klein.. is niet scherp te krijgen.. hoop het met een filmpje wel scherp te hebben.

Ik zet alles tegelijk over, en na een week gaan ze er weer uit.. dus niets conditioneren o.i.d. gewoon goed voeren als ze eenmaal in de kweekbak zitten.. (ze hebben bij mij sowieso niets te klagen w.b. voer)
 
Probeer dit nest maar eerst eens groot te krijgen voor je van kweken voor verkoop spreekt. Het duurt snel 3 maanden voor ze naar een gezelschapsbak kunnen. Opvoeden van de jongen is van groot belang, in vele winkels zie je teveel doorgekweekte dieren, kromme ruggen, niet op kleur, ingevallen buikjes, ... Dus als je ze als hobbykweker kan aanbieden met een gezond rond buikje, zal je ze niet snel genoeg kunnen kweken.
 
Interessant dat je dat aangeeft. Mijn 5 galaxy's heb ik in een dierenwinkel gekocht en het viel mij al op dat de mannetjes er gewoon goed uitzien. Maar vooral de 2 vrouwtjes die er bij mij tussen zitten erg licht zijn(dit is sowieso bij de vrouwen van deze soort, maar nog lichter dan dat) en ze hebben inderdaad ingevallen buikjes. Zelfs met heel goed voeren worden ze niet echt ronder. Weet niet of dit met de kweek of het voer te maken heeft of alleen dat ze gewoon geen eitjes in zich hebben?

Wellicht is dat o.a. een reden dat er bij mij geen paringen plaatsvinden en sowieso geen klein spul te vinden is.

Succes verder met het 'opvoeden' van de kleintjes!

Groetjes.
 
Ik ben ook niet van plan om op grote schaal te gaan kweken.. ikheb mooie, stevige volwassen vissen. Zie in de winkel vaak vissen die ik nie snel zou kopen.. vaak graatmager.. ik blijf puur voor de hobby kweken, maar ga uiteraard voor kwaliteit ipv kwantiteit..

Vind het belangrijk dat ik mooie, sterke vissen kan verkopen waarvoor mensen niet teveel hoeven te betalen..
 

Terug
Bovenaan