Eerste kweekpoging Danio margaritatus


Bedankt! Ben benieuwd hoeveel het er uiteindelijk zullen zijn :)
 
Bedankt Christa! Zijn duidelijk jongen van meerdere worpen.. enkelen zijn echt al te herkennen als visje, terwijl er ook nog echt een paar zijn die niet meer lijken dan een wit stipje dat door de bak schiet.. vandaag in ieder geval de eerste gezien die met een microworm aan de haal ging! Nog steeds geen idee hoeveel t er nu zijn.. lastig ook met veel mos in de bak.. zijn er vast veel meer dan ik zie. Blijf gewoon lekker doorvoeren 2-3x daags en op vrije dagen vaker.. hopelijk kan ik over enkele weken vertellen hoeveel het er nu zijn.. schijnen in het begin nog erg traag te groeien..
 
Na een maandje ofzo zou je met visjes moeten zitten van rond de 1cm. Dan verhuis ik ze meestal naar een groter onderkomen. Dan kan je inderdaad eens tellen, nu is dat onbegonnen werk. En zoals je zegt er komen er nog bij, van de laatste worpen.
 
Ik ben benieuwd! Moet nog even kijken waar ik ze heen verhuis.. heb twee 60cm bakken.. 1 net sakura's en een met guppen.. denk dat ze dan nog niet in de showbak kunnen met honinggoeramies of wel?
 
Ik zou ze bij de garnalen doen. Ik zou ook wachten met ze naar de showbk te verhuizen tot ze toch een cm of 2-3 zijn. Ander zouden opgroeiende jongen last kunnen krijgen van teveel voedselconcurrentie. In het aquarium met garnaaltjes, kan je ze makkelijk laten overwennen op droogvoer, de garnalen eten wel de restjes op en opgroeiende jongen zijn ook nog redelijk klein om al garnaaltjes te eten.
 
Inmiddels zijn de oudste jongen zo'n 2 weken oud.. lijken er nog steeds meer te worden.. niet te tellen, maar zie ze nu bij t voeren van microwormen actief achter de wormpjes aan jagen.. dus dat is een goed teken :)
 
Echt leuk! Gefeliciteerd.
Vraagje(s), hoe doen jullie dat met een kweekbak? Heb er 1 van a 25 liter staan, maar eerst 3 weken in laten draaien? En maakt het uit dat dit water nooit hetzelfde kan zijn als de bak waar ze uit komen? En laten jullie ze overwennen of gewoon er direct in doen?
 
Ik heb mijn kweekbak niet ingedraaid.. heb een ingedraaid sponsfilter in mijn bak gezet en gaan! Visjes wel overwennen natuurlijk... ik ververste om de dag 50%.. dus geen opbouw van giftige stoffen...
 
Dus gewoon water uit de kraan en je sponsfilter? Zorgt die niet voor een verschil? En ik kan me voorstellen dat je dan na 2 dagen 100% hebt ververst, in een groot aquarium word dat toch niet aangeraden? Boel vragen maar ik probeer wat meer de waarde van waterwaardes te begrijpen.. ;)

Je kan zeker niet een paar visjes opsturen als ze groter zijn? :p
 
Ik verstuur liever niet...daarnaast weet ik zeker dat de eerste lading jongen al vergeven is.. bij mij werkt dit prima.. op dezelfde manier mijn garnalen kweekbak opgesteld.. geen sterfgevallen. Dus lijkt prima te gaan.. heb overigens wel een fijne grindbodem in de bakken liggen.. hier nestelen bacterien zich ook in..

Ik laat mijn sponsfilter wel altijd 1-2 weken meedraaien in een goed draaiende bak.
 
Mocht je omkomen in de jongen... wil ik t.z.t. wel een reisje naar Tilburg inplannen hoor ; )
(en de treinen weer eens rijden zoals de bedoeling is)

Vers bloed is altijd een goed idee.

=

Een ingedraaid filter op een verse bak zetten werkt hier ook altijd perfect.
Geen gedoe met nitrietpieken etc., mits je de bak niet meteen aanstampt met vis natuurlijk.
Dus voor kweekbakjes gaat dat echt prima.
 
Heb op dit moment absoluut geen idee hoeveel het er zijn.. hoop ze over ongeveer een maand naar de garnalenbak te verhuizen. Dus dan kan ik ze mooi tellen :) heb al meerdere gegadigden die je voor zijn, dus afhankelijk van hoeveel het er zijn blijft er wellicht nog een aantal over..
 
Gerjan90 zei:
Dus gewoon water uit de kraan en je sponsfilter? Zorgt die niet voor een verschil? En ik kan me voorstellen dat je dan na 2 dagen 100% hebt ververst, in een groot aquarium word dat toch niet aangeraden? Boel vragen maar ik probeer wat meer de waarde van waterwaardes te begrijpen.. ;)

Je kan zeker niet een paar visjes opsturen als ze groter zijn? :p

Als je om de dag 50% ververst, heb je na twee dagen geen 100% ververst. Dor iedere keer 50% te verversen, blijft er telkens een grote populatie bacteri�n achter in de bak he. Een kweekbak moet je wel vaker verversen dan een stabiel draaiende grote bak. Dit helpt de jongen groeien. In kweekbakjes ga je ook snel overvoeden, dus veel verversen kan zeker geen kwaad.
 
Bedankt! Duidelijk antwoord. Heb even verkeerd gelezen idd.

Opsturen was meer als grapje bedoeld haha. Succes ermee, hopelijk zie ik ze zelf ook nog eens zwemmen, altijd leuk kleine visjes.
 
Vandaag uitgebreid voor de kweekbak gezeten.. de grootste jongen zijn nu een paar millimeter. Zitten enorme verschillen in de grootte van de jongen. Nu is het zo'n 16 dagen geleden dat ik de errste jongen spotte..

Vandaag zag ik op de bodem een grote hoeveelheid snel over de bodem verplaatsende visjes? Kan dit? Blijven echt op de bodem. Stuiteren er als het ware overheen Ook mijn vrijzwemmende visjes zoeken regelmatig hun toevlucht op de ruit. Nu vraag ik mij alleen af of het echt jongen zullen zijn op de bodem.. zo ja, dan zijn het er echt onwijs veel en ben ik des te benieuwder wat de eindstand gaat zijn.. kan het zijn dat er 2 weken na het verwijderen van de ouders nog eitjes uitgekomen zijn?
 
Ik heb ze gekweekt op brabants leidingwater op een temperatuur van 22-24 graden. Een bak met zwart substraat, 50% van de bak (10l-15l) gevuld met javamos, 1m 3v een weekje laten zitten en tussendoor 2x 30% waterwissel met koeler water.. na een week de volwassen dieren verwijderen.. dat heeft perfect gewerkt! En wat ik in mijn research heb gevonden is dat ze niet zo veeleisend zijn.. ook verslagen gelezen van mensen waar ze op 26-28 graden kweken.. ik heb overigens 10 vuurgarnalen in de bak gehad als schoonmaakploeg al die tijd..
 
Die snel over de bodem bewegde visjes, zeker dat dit geen vuurgarnalen kunnen zijn ?
 
Ik weet zeker dat het geen garnalen zijn.. heb gefoogled en denk wel cyclops in mijn bak te hebben gezien... nu weet ik helemaal niet meer wat cyclops is en wat jonge galaxies... hoop niet dat ik mijn tijd aan het investeren ben in het opgroeien van cyclops ipv baby galaxies..

Ik vond dit filmpje op youtube.. ik denk toch echt dat als dit representatief is voor 2 weken oude galaxies, ik ze niet heb.. dat zou echt zuur zijn!

Duidelijk cyclops in mijn bak.. maar zie ze met dubbel staartje en met enkel staartje.. hoop stiekem dat de enkele staartjes toch jonge galaxies zijn.. ik zie echter nog niks in mijn bak wat al met het blote oog duidelijk te herkennen is als visje..
 
Ok.. het is definitief.. vandaag mos er uit gehaald en ben officieel cyclops aan het kweken geweest ;-) ga de bodem afzuigen en nieuwe poging wagen...ze zullen in ieder geval levend voer hebben ;-)
 
Vandaag 3m/3f in een 15 liter bak gestopt op 24 graden en behoorlijk gevuld met javamos en drijvers. Weekje wachten en kijken of ik nu wel succes heb.
 
Jammer dat de vorige poging alsnog mislukt is. Veel succes met de nieuwe poging.
 
Vandaag na 6 dagen de volwassen dieren verwijderd. Hier zag ik dat 1 van mijn vrouwtjes overleden is... nog maar 2 vrouwen in mijn groep dus :-( nu maar wachten en hopen op jonge vissen de komende dagen...
 
Ik denk dat je beter ander levend voer kan gebruiken om de ouders te conditioneren. Vb watervlo of zwarte mug. Microwormpjes zijn goed om jongen op te fokken, maar zijn niet ideaal voor volwassen vissen. Omdat achtergebleven microwormen ervoor kunnen zorgen dat je eitjes beschadigd of zelfs opgegeten kunnen worden.
 
Ok.. thanks voor de tip.. bij een volgende poging zal ik dat proberen!
 
En, nog jongen gezien?
Ben benieuwd.

Toen ik gisteren mijn verversing deed(met kouder water) in mijn gezelschapsbak met galaxy's, brigittae's en endlers zag ik de galaxy's als groepje achter door de randbeplanting zwemmen en heel af en toe vluchtig om elkaar heen zwemmen, weet niet of dit een paring was of dat ze gewoon druk waren maar had het nog niet eerder gezien.
 
Nee.. niets geworden.. ga zeker nog eens een poging wagen, maar lijkt erop dat ik iets verkeerd doe.... volgende poging word denk ik het afzuigen van mos in mijn gezelschapsbak...
 
Heb je ze normaal in een gezelschapsaquarium zitten of een speciaalaquarium voor hun alleen?
Ik heb er 5 in een gezelschapsbak zitten met 11 brigittae en 4 endlers(2m vs. 2v). Zojuist heb ik er wat plukken javamos bij in gedaan en gelijk zag ik dat ze vrij actief werden en de mannetjes de vrouwtjes probeerden te imponeren boven het mos. Ik las op engelse websites dat veel mensen die het gelukt is deze vis te kweken, veel verandering in gedrag zagen toen er een afzetmop of javamos werd toegevoegd.

Zie net dat je inderdaad in je gezelschapsbak mos hebt en dit dat gaat afzuigen...

Kouder water verwisselen nog een optie?! Wat zijn je andere vissen?
 
De medebewoners zijn 9 corydoras trilineatus, 3 honinggoeramies, wat vrouwtjesguppen en zooi vuurgarnalen, anentome helena's en puntslakken..
 
heb nu al bijna 2 weken 2m en 2v in mijn 60cm met vuurtjes zitten. flink gevoerd met diepvriesvoer. zit behoorlijk wat mos in de bak. vandaag 50% waterverversing gedaan met koud water. morgen de ouders overplaatsen naar een andere 60cm... benieuwd of er eitjes zijn...
 
Hoeveel mos heb je ongeveer in de bak? Ik heb sinds kort ook javamos, maar kan hier zeker niet 50% van de bak mee 'bedekken'.

Ben zeer benieuwd wat het resultaat is.... je ziet pas of het gelukt is neem ik aan als je jongen ziet zwemmen? Zijn de eitjes niet zo klein dat je ze niet kunt zien?
 

Terug
Bovenaan