Eerste aquarium - Oase Styleline 125 - binnenkort beginnen! (Tobias87)


waarom ga je elke dag een 50% waterwissel doen met een grindbodem?
Heb grind in combinatie met een voedingsbodem daaronder. Op advies van eigenlijk om te zorgen dat ammonium en nitriet niet de pan uit reizen volgens mij.
 
Lekker bezig geweest! Over de verlichting duur zijn er verschillende mening, ik zou altijd tussen de 8 en de 10 uur aan houden in een beplante aquarium, de verlichting kan het beste in een stuk door aan blijven niet 4 uur in de ochtend en 4 uur in de avond. Die van mij start met zon opkomst om half 1 tot half 2 en dan zon ondergang om 9 tot 10.

Planten voeding start ik zelf ook altijd pas naar ene paar dagen. Co2 zou je gewoon direct kunnen mee starten wel vind ik zo'n co2 lader een doorn in het oog en is de minst efficiënte optie om co2 optelossen Co2 ladders geven namelijk makkelijk grote bubbels af die niet helemaal oplossen en aan het wateroppervlakte worden “gedumpt”. Een hoop verspilling dus.

Je zou naar een diffuser of reactor kunnen kijken voor betere co2 oplossing.
Heb nu een iets langer programma ingesteld met lange zonsopkomst en zonsondergang tijden (dus duurt vrij lang voordat de lamp op volle sterkte is). En heb de maximale sterkte vrij laag ingesteld (iets van 40-50% van maximaal) en even kijken hoe het daarmee gaat. anders kan ik hem nog wat tweaken.

Deze Co2 ladder zat er standaard bij. Vrij groot en "lelijk" ding ook maar begreep dat ik hier prima even mee kon starten omdat de Co2 juist geleidelijk verdeeld wordt in het aquarium. Ga even ervaren hoe het ermee gaat. Ga hem zo aanzetten.

Iemand nog advies hoeveel BPS om mee te starten qua Co2? In de winkel zeiden ze 1 BPM per 10L water. Dus dat zou maar 10 BPM zijn. Online zie ik overal begin met 1 BPS en kijk vanaf daar verder aan de hand van je Co2 indicator.
 
Kleine update na 1 week. Aquarium doet het volgens mij best wel aardig! Heb nog niet echt zichtbaar last van algen oid. Planten groeien goed (vooral de hygrophila polysperma groeit als kool). Wel nog een klein beetje schimmel uit het hout wat ik met elke waterwissel een beetje probeer schoon te maken met een tandenborsteltje.

Water waardes zijn denk ik wel "OK" na één weekje.
pH zit rond de 7 (na wat fine-tunen met het Co2)
No2 zit rond de 0,05 - 0,1 (nog wel te hoog voor vis volgens mij maar niet extreem)
No3 zit rond de 3 - 5

Kortom, lekker nog laten indraaien maar volgens mij wel op de goede weg.
 

Bijlagen

  • Bucephalandra Mini Needle Leaf.jpg
    Bucephalandra Mini Needle Leaf.jpg
    229.3 KB · Weergaven: 15
  • Aquarium volledig.jpg
    Aquarium volledig.jpg
    794.7 KB · Weergaven: 15
  • Hygrophila Polysperma (belgisch groen).jpg
    Hygrophila Polysperma (belgisch groen).jpg
    361.3 KB · Weergaven: 16
Vanaf welke waterwaardes zou ik moeten gaan kijken naar iets van vis toevoegen (klein schooltje tetra's bijv)? Hoor/lees verschillende verhalen. Volgens mijn testkoffertje zitten al mijn waardes nu in het "groen" maar me Nitriet vind ik nog wel wat hoog (zit aan het randje van groen)
 
Ik zou rustig 4 wk indraaien aanhouden want de no2 piek zie je vaak in week 2 of 3. Soms ook wat later of een tweede piek als je gaat belasten en na 4 weken moet de bacteriecultuur wel op orde zijn. Dagelijks of 3x per week een heel klein beetje voer verkruimelen helpt om de bacteriecultuur op orde te krijgen.
 
Ja ik voeg nu dus niks qua voer oid toe. Heb regelmatige waterwissels gedaan en elke keer weer opstart bacteriën toegevoegd.
 
Afhankelijk van welke soort je toevoegt kunnen bacterien helpen maar niet allemaal zijn even goed.
Ik zou nu de laatste weken om de dag wat voer verkruimelen zodat de bak al belasting krijgt.
 
Weer een weekje verder, hij draait nu precies 2 weken. Gaat volgens mij best wel goed. Nog steeds regelmatige waterwissels en onderhoud. De hygrophila polysperma groeit erg snel (al deels gesnoeid en de toppen weer opnieuw geplant) en heb daarnaast de hygrophila polysperma rosanervig toegevoegd. Erg blij mee, mooie plant! En heel leuk dat de eerste plantjes na 2 dagen al roze blaadjes beginnen te krijgen.

Begin nu een heel klein beetje last te krijgen van groene alg (draadalg en beetje op de hardscape) en sinds vandaag ook wat bruine alg (met name op de stenen en zuignappen van de Co2 ladder etc). Van beide totaal niet veel en heel gemakkelijk weg te halen maar wel de eerste alg in het aquarium. Volgens mij is dit niet persé een heel slecht teken.

De waterwaardes zijn ook nog goed onderweg volgens mij:

pH = 6.5 - 7
NH4 = <0,1
NO2 = 0,05 - 0,1
NO3 = 3 - 5
Fe = 0,05

De NO2 moet nog wat omlaag en idealiter de Fe iets omhoog maar we zijn goed onderweg... hopelijk binnen nu en een weekje of 2 alles goed op orde om de eerste vissen toe te voegen.
 

Bijlagen

  • Hygrophila Polysperma Rosanervig.jpeg
    Hygrophila Polysperma Rosanervig.jpeg
    175.7 KB · Weergaven: 9

Terug
Bovenaan