Eerste aquarium - Oase Styleline 125 - binnenkort beginnen! (Tobias87)


Tobias87

Well-known member
Lid geworden
18 maart 2024
Berichten
53
Leeftijd
36
Volgens mij zit ik hier op de juiste plek, anders hoor ik graag waar ik dit topic heen moet verplaatsen :DD

Zoals de titel al zegt, binnenkort start ik dan eindelijk met mijn eerste aquarium. Uiteindelijk de keuze laten vallen op de Oase Styleline 125 inclusief meubel in het zwart. Moet helaas nog even wachten op het aquarium zelf (hopelijk aankomende week binnen) maar ben inmiddels al wel een heel eind met de voorbereidingen. Uiteindelijk is mijn keuze gevallen op de volgende spullen.

Techniek:
Aquarium: Oase StyleLine 125 incl. meubel
Filter: Oase Biomaster Thermo 350
Lamp: Chihiros Universal WRGB 600 met controller
Co2: Dennerle Carbo Power Flex400 Special Edition

Bodembedekking:
Hier op advies van de winkel (Heems in Heemstede, écht een aanrader. Wat een service) gegaan voor Dupla Ground Colour black star met daaronder een voedingsbodem van Dennerle Deponit-mix Professional 10 in 1. Dit mede door het voornemen om qua visbestand o.a. te kiezen voor Corydoras.

Hardscape:
Voor de hardscape hebben we voor een vrij simpele scape gekozen met een combinatie van hout (Spiderwood) en steen (weet even de naam niet maar dat weet iemand hier vast wel). Heb een foto toegevoegd van hoe we het aquarium qua hardscape willen inrichten. We hebben gekozen voor een zogeheten 'triangle shaped aquascape'. Dus hoog aan de linker kant en aflopend naar de rechterkant.

Plantenbestand:
Dit is nog wel even uitzoeken voor mijzelf maar ik heb wel een soort "long list" gemaakt van planten die ons aanspreken. De dikgedrukte hebben op dit moment onze lichte voorkeur maar we moeten nog een keuze maken.

Voorgrond:
  1. Lobelia Cardinalis Mini
  2. Marsilea Minuta
  3. Eleocharis Pusilla Mini

Middengrond:
  1. Rotala Wallichii
  2. Rotala Indica Bonsai
  3. Rotala H'ra
  4. Staurogyne Repens
  5. Cryptocoryne wendtii Green
  6. Alternanthera Reineckii Mini
  7. Hygrophila Corymbosa Parvifolia
  8. Ludwigia Palustris Rood
  9. Rotala Macrandra

Achtergrond:
  1. Proserpinaca Palustris Cuba
  2. Pogostemon Deccanensis
  3. Vallisneria Spiralis
  4. Hygrophila Polysperma (Belgisch groen)
  5. Hygrophila polysperma ‘Rosanervig’

Hardscape:
  1. Anubias Barteri Var. Nana pinto
  2. Bucephalandra sp. Needle Leaf
  3. Anubias Petite
  4. Bucephalandra Kedagang

Visbestand:
Hier zijn we nog echt niet helemaal uit. Zal een gezelschapsaquarium worden met een cleaning crew (slakken, garnalen, algeneter) en kleine (nano)vissen in meerdere lagen. Denk aan Corydoras, rasboras, tetras etc etc.


Zoals jullie kunnen lezen besloten om het gelijk serieus/goed aan te pakken qua techniek etc en de nodige voorbereiding (inlezen en kijken). Kan niet wachten tot het aquarium (eindelijk) binnen is en we echt kunnen beginnen.
Het Spiderwood ligt inmiddels al ruim een week in een bak water te weken zodat hij goed zinkt en zijn tannines / schimmel alvast kwijt kan. Tot nu toe valt het mee wat eraf komt en zinkt hij al aardig. Op advies van de winkel ook alvast het filter eraan gehangen met bacterie opstart tabletten erin zodat het filter alvast kan beginnen met indraaien en bacterieën opbouwen.
 

Bijlagen

  • Layout hardscape.jpg
    Layout hardscape.jpg
    398.2 KB · Weergaven: 19
  • Materiaal hardscape 2.jpg
    Materiaal hardscape 2.jpg
    274.6 KB · Weergaven: 16
  • Materiaal hardscape.jpg
    Materiaal hardscape.jpg
    172.1 KB · Weergaven: 17
Mooie plannen, mooie techniek (y)

Je gaat de WRGB 600 gebruiken op een bak van 125 liter. Dan kom je uit op 18 lumen per liter.
Denk je dat dit genoeg is voor je plantenkeuze?
Just asking
 
Mooie plannen, mooie techniek (y)

Je gaat de WRGB 600 gebruiken op een bak van 125 liter. Dan kom je uit op 18 lumen per liter.
Denk je dat dit genoeg is voor je plantenkeuze?
Just asking
Het is een bak van 115L en met de bodem en hardscape enzo blijft er denk ik 80-90L over? Of misschien nog wel minder

In de winkel dit ook gevraagd. Daar hadden ze hem hangen in een bak die nog stuk groter was en daar zagen de planten er echt goed uit (ook veel planten die op ons lijstje staan). Dus advies daar was dat t met deze lamp en co2 allemaal kan. Mocht het toch anders blijken dan ga ik het oplossen.

Niet alle planten op onze lijst zijn overigens heel veeleisend dus misschien valt uiteindelijk de keuze wel op de wat makkelijkere planten
 
Vel succes en als je wil dat we dit topic naar foto album verplaatsen dan moet je het even aangeven want dan kun je er mooi naslagwerk van maken.
 
Vel succes en als je wil dat we dit topic naar foto album verplaatsen dan moet je het even aangeven want dan kun je er mooi naslagwerk van maken.
Ja weet niet zeker wat de beste plek was. Ik zal straks (als anderen dat leuk vinden) zeker wel wat foto's plaatsen. Maar wil ook zeker gebruik maken van de decennia ervaring op dit forum.. wie weet waar ik nog mee te maken ga krijgen straks (algen etc)
 
Hi Jessicapilon, heb even gekeken maar misschien hoort dit topic toch beter in het foto-album thuis? Zie daar ook veel mensen reageren dus die decennia ervaring ga ik daar ook wel vinden :DD

Even een hele andere vraag. Wij zijn nog druk aan het twijfelen over de achtergrond van het aquarium. Het aquarium en meubel zelf zijn zwart afgewerkt. De bodembedekking wordt ook zwart. Nu ben ik bang dat een zwarte achtergrond té zwart wordt als geheel. Wit is dan natuurlijk ook nog een optie of iets met kleur zoals deze of deze. Bij de winkel hadden ze ook nog een grijze flex achterwand als alternatief maar weet niet echt of dat mooi wordt. Wat denken jullie?
 
Zelf heb ik ook een donkere bodem en vindt een zwarte achterwand er best bij passen maar ja dat is persoonlijk.
Ik zal dit topic voor je verplaatsen naar foto album.
 
Dankjewel voor het verplaatsen! Ja ik vind zelf een zwarte achterwand wel heel mooi en volgens mij komen de kleuren van de vissen en planten etc er ook mooi op uit. Ben alleen beetje bang dat het een te groot zwart geheel zou worden
 
Misschien kun je een andere kleur bodem nemen zoals het bruine Aquasand van de Hornbach.
 
Heb de bodembedekking al in huis (zou ik natuurlijk kunnen retourneren) maar vindt dat juist wel mooi met het wat lichtere steen en het spiderwood... het lastige is dat je zo'n "achterwand" niet eventjes aanpast als je het toch niet mooi vindt als het aquarium (half)vol met water zit.
 
Zelf neem ik nooit een achterwand in de bak omdat je vaak daar snel algen op ziet komen en ik werk met een achterwand poster of schoolbordverf.
 
Nee dat is één van de redenen dat ik die grijze achterwand niet zo'n goed idee vind ook. wil echt een poster inderdaad aan de buitenkant. Maar ook die vervang je niet zomaar even als je aquarium met de achterkant vlakbij een muur staat
 
Nee dat is één van de redenen dat ik die grijze achterwand niet zo'n goed idee vind ook. wil echt een poster inderdaad aan de buitenkant. Maar ook die vervang je niet zomaar even als je aquarium met de achterkant vlakbij een muur staat
Als je twijfelt over de kleur zou je ook kunnen overwegen om bijv een gekleurde plexiglas plaat erachter te zetten.
 
ik zelf heb gewoon een doorkijk naar de muur, vind dit ook wel iets hebben eigenlijk
 
ik zelf heb gewoon een doorkijk naar de muur, vind dit ook wel iets hebben eigenlijk
ja ook aan zitten denken maar dan zie je alle kabels en buizen etc van de techniek lopen. vind ik dan weer niet heel mooi. Bij de Styleline 125 komt alles via de achterkant binnen.
 
Ik hoop dan dat je geen bloemetjesbehang hebt:DD;)
hahhahah nene is gewoon een witte muur :D, ik heb zelf wel natuurlijk nog wat plek om langs achter in aquarium te kijken wat ik regelmatig wel doe, dus vandaar dat ik ook geen zwarte achtergrond heb
 
ja ook aan zitten denken maar dan zie je alle kabels en buizen etc van de techniek lopen. vind ik dan weer niet heel mooi. Bij de Styleline 125 komt alles via de achterkant binnen.
1x je achterkant beplant is en gegroeid is zie je het amper hoor :), vind gewoon een voordeel geen achterwand omdat je langs achter ook kunt zien of je bodem etc in orde is.
ook als je vissen vermist zijn kan je ze toch ins kijken langs achter of ze daar te spotten zijn
 
Ik heb gebruik gemaakt van schoolkrijtverf aan de achterkant. Ik vind dat zwart juist allemaal mooi met elkaar zodat de planten en vissen mooi afsteken
 
Ik heb gebruik gemaakt van schoolkrijtverf aan de achterkant. Ik vind dat zwart juist allemaal mooi met elkaar zodat de planten en vissen mooi afsteken
Ja dit was voor mij de initiële keuze om voor zwarte achtergrond te gaan. Misschien gewoon maar doen. Ondanks dat we ook zwarte bodem hebben
 
Als je twijfelt zou ik gewoon voor folie gaan en kan je makkelijk veranderen en vergelijken wat jij mooier vind staan. Online zijn ook veel voorbeelden te vinden.

Denk wel even aan dat je spiderwood sowieso gaat drijven. Dus daar moet je iets op verzinnen zoals vast lijmen of stenen op leggen
 
Denk wel even aan dat je spiderwood sowieso gaat drijven. Dus daar moet je iets op verzinnen zoals vast lijmen of stenen op leggen
Beter geen stenen, maar een pantykousje gevuld met grint. Dat 'vleit' zich om het hout heen en kan niet tegen de ruit vallen.
 
Het stuk spiderwood wat ik heb ligt al bijna 2 weken in een grote bak met water. Volgens mij drijft hij al bijna niet meer. Als hij nog wel drijft maak ik hem denk ik (tijdelijk) vast aan één van de stenen.
 
Nou gister dan eindelijk het verlossende bericht dat het aquarium en meubel binnen waren! Gelijk opgehaald en 's avonds het meubel in elkaar gezet en het aquarium erop gezet zodat ik vandaag aan de slag kon met opzetten.

Best een tijdrovende klus nog. Echt wel wat uurtjes bezig geweest om alles goed te krijgen. Eerst het folie op de achterwand gedaan en daarna alle techniek aangesloten en mooi weggewerkt in het kastje. Vervolgens begonnen met het grind wassen en alles opbouwen. Hardscape ging er gelukkig vrij snel goed in (had dit al helemaal voorbereid natuurlijk) en het beplanten ging na wat oefenen ook vrij goed! Uiteindelijk de volgende beplanting geworden:

Voorgrond:
  1. Marsilea Minuta
  2. Eleocharis Pusilla Mini
Middengrond:
  1. Rotala H'ra
  2. Staurogyne Repens
Achtergrond:
  1. Hygrophila Polysperma (Belgisch groen)
  2. Hygrophila polysperma ‘Rosanervig’ (deze waren niet op voorraad dus die staan nog in bestelling. Plant ik er zsm tussen)
Hardscape:
  1. Anubias Barteri Var. Nana pinto
  2. Bucephalandra sp. Needle Leaf
  3. Anubias Petite
  4. Bucephalandra pygmaea Bukit Kelam
  5. Anubias Barteri 'Mini Coin'

Best blij met hoe de bak er nu uit ziet en heel benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen. Heb Aquadip H2O maker toegevoegd op dosering volgens advies/verpakking en ook Aquadip Active Start. Komende week ga ik elke dag een 50% waterwissel doen en de 2e week om de dag een 50% waterwissel.

Nog een paar vragen / twijfels. Misschien iemand hier nog advies?

- Op advies van Heems de Co2 nog niet aangezet (morgenavond pas doen zeiden ze daar) maar de Co2 meter in mijn tank is op dit moment donkerblauw. Kan dit geen kwaad?
- Het advies is om op zondag te gaan beginnen met plantenvoeding toevoegen, lees verschillende adviezen hierover, wat zijn jullie ervaringen?
- De lamp heb ik nu afgesteld op circa 6 uur licht, maar zit hier nog wel beetje mee hoe ik dit precies moet gaan doen. Ideaal gezien heb je natuurlijk langer licht (nu is de tank 's avonds donker) maar moet ook niet teveel licht geven ivm algen etc. Iemand een idee voor een goed schema zodat de tank tussen zeg 09:00 en 21:00 wel goed zichtbaar is?
 

Bijlagen

  • Beplanting begonnen.jpeg
    Beplanting begonnen.jpeg
    659.2 KB · Weergaven: 25
  • Hardscape erin.jpeg
    Hardscape erin.jpeg
    523 KB · Weergaven: 25
  • Eindresultaat 1.jpeg
    Eindresultaat 1.jpeg
    752.6 KB · Weergaven: 25
  • Eindresultaat 2.jpeg
    Eindresultaat 2.jpeg
    207.8 KB · Weergaven: 25
  • Eindresultaat 3.jpeg
    Eindresultaat 3.jpeg
    568.3 KB · Weergaven: 27
  • Eindresultaat 4.jpeg
    Eindresultaat 4.jpeg
    807.6 KB · Weergaven: 26
Mooi hoor! Ja het is altijd wel een klusje zoiets ja, hoe vaker je het doet, hoe handiger je er mee wordt 🙂
Qua voeding durf ik niet te zeggen, kan me niet voorstellen dat dat op 1 dag aankomt, maar daarin kan ik er naast zitten. Wat betreft verlichting, tussen 9 en 21 uur is 12 uur aan licht,
dat kan wel, als je het kunt dimmen. Hier gaat het licht al om 5u aan, en om 21:30 helemaal uit, maar daarvan zijn de eerste en laatste uren in toenemende mate gedimd.
 
Erg mooi!! Bij mij gaat tussen de middag de lamp op "pauze". Misschien is dat een optie?
 
Mooi hoor! Ja het is altijd wel een klusje zoiets ja, hoe vaker je het doet, hoe handiger je er mee wordt 🙂
Qua voeding durf ik niet te zeggen, kan me niet voorstellen dat dat op 1 dag aankomt, maar daarin kan ik er naast zitten. Wat betreft verlichting, tussen 9 en 21 uur is 12 uur aan licht,
dat kan wel, als je het kunt dimmen. Hier gaat het licht al om 5u aan, en om 21:30 helemaal uit, maar daarvan zijn de eerste en laatste uren in toenemende mate gedimd.
Ja ik heb een Chihiros Universal die met de Chihiros app volledig RGB en dimbaar in te stellen is... dus dan zou ik een lange sunrise en sunset ramp time kunnen en dan bijvoorbeeld maximaal op 60% moeten laten draaien ofzo zodat ik in de 12-15 uur net zoveel licht geef als 6 uur op 100%... even kijken hoe ik hier mee ga spelen zonder dat ik me hele bak overspoel met algen :oopss:
 
Erg mooi!! Bij mij gaat tussen de middag de lamp op "pauze". Misschien is dat een optie?
Het lijkt erop dat ik in de Chihiros app alleen een Sunrise en Sunset tijd kan kiezen en dan een ramp time (dus hoelang ie erover doet om op volledige sterkte te komen en weer terug naar 0 te gaan. Daarnaast kan ik de volledige sterkte aanpassen per kleur (Wit, Rood, Groen, Blauw). Heb nog niet gevonden hoe ik hem op 2 verschillende momenten op één dag kan aan en uit zetten (misschien kan dat ook wel niet)
 
Ja ik heb een Chihiros Universal die met de Chihiros app volledig RGB en dimbaar in te stellen is... dus dan zou ik een lange sunrise en sunset ramp time kunnen en dan bijvoorbeeld maximaal op 60% moeten laten draaien ofzo zodat ik in de 12-15 uur net zoveel licht geef als 6 uur op 100%... even kijken hoe ik hier mee ga spelen zonder dat ik me hele bak overspoel met algen :oopss:

Dat is hoe ik het doe idd, het zal per lamp verschillen wat 100% precies doet, maar ik kom de hele dag niet op 100% met mijn verlichting. Ik heb van 5 tot 7 ong. heel licht blauw, dan tot 11:00 rood erbij, tussen 11 en 17:00 ongeveer normale verlichting, en dan langzaam weer intensiteit omlaag, vanaf 2030 tot 21:30 alleen nog maar blauw "maanlicht"
 
En dat doe je allemaal met die Chihiros app ook? Dan heb je een volledige "Customize" gemaakt zelf zeker? Daar moet ik nog maar is even voor gaan zitten dan. Daar kun je dan waarschijnlijk ook doen wat Noadekat beschrijft...

En jullie enig idee waarom de Co2 pas een dag later aangezet wordt en niet op de dag van het opzetten? En is het erg dat mijn Co2 crystal bol in mijn tank (weet even niet hoe zo'n ding heet haha) helemaal donkerblauw is?
 
Lekker bezig geweest! Over de verlichting duur zijn er verschillende mening, ik zou altijd tussen de 8 en de 10 uur aan houden in een beplante aquarium, de verlichting kan het beste in een stuk door aan blijven niet 4 uur in de ochtend en 4 uur in de avond. Die van mij start met zon opkomst om half 1 tot half 2 en dan zon ondergang om 9 tot 10.

Planten voeding start ik zelf ook altijd pas naar ene paar dagen. Co2 zou je gewoon direct kunnen mee starten wel vind ik zo'n co2 lader een doorn in het oog en is de minst efficiënte optie om co2 optelossen Co2 ladders geven namelijk makkelijk grote bubbels af die niet helemaal oplossen en aan het wateroppervlakte worden “gedumpt”. Een hoop verspilling dus.

Je zou naar een diffuser of reactor kunnen kijken voor betere co2 oplossing.
 
En dat doe je allemaal met die Chihiros app ook? Dan heb je een volledige "Customize" gemaakt zelf zeker? Daar moet ik nog maar is even voor gaan zitten dan. Daar kun je dan waarschijnlijk ook doen wat Noadekat beschrijft...

En jullie enig idee waarom de Co2 pas een dag later aangezet wordt en niet op de dag van het opzetten? En is het erg dat mijn Co2 crystal bol in mijn tank (weet even niet hoe zo'n ding heet haha) helemaal donkerblauw is?

Ik heb verlichting van Fluval, ik ken de Chihiros app zelf niet, maar als het licht dimbaar is, is er vast een manier voor te vinden 🙂
 

Terug
Bovenaan