Een nieuw begin met andere vissen.


Daar wordt het niet kouder van, maar je verhoogt wel de hoeveelheid zuurstof (het zuurstofgehalte kan een probleem worden bij warm weer).
Dat denk ik ook en ik verwacht niet dat het veel met de temp doet.
 
Het kan wel enkele graden schelen, en als die nou net crusiaal zijn op zo,n hete dag moet je gewoon de boel laten bubbelen dat is al heel lang beproeft hoor, daar hoeven mensen echt niet over te twijfelen.
 
Het kan wel enkele graden schelen, en als die nou net crusiaal zijn op zo,n hete dag moet je gewoon de boel laten bubbelen dat is al heel lang beproeft hoor, daar hoeven mensen echt niet over te twijfelen.
Met één kleine toevoeging:
Lang lang geleden was een 'hete' dag 33C. Lang lang geleden was zo'n hete dag beperkt tot een paar dagen. Tegenwoordig kan de temperatuur nog een eindje verder oplopen, en kan dat een week (en de rest) aanhouden. En dan ga je het niet redden met een bubbelsteentje.
Maar afgezien daarvan: alle beetjes helpen.
 
Interessant dat nu bij deze bak de discussie gaat over te warm water in de zomer. Deze vissen zitten nu op een mooie koele temperatuur, in de zomer loopt die natuurlijk op, maar waarom zou dat meer zijn dan bij een verwarmde bak?

Ook als dat wel zo zou zijn, verhoogde temperatuur is opzich geen probleem, als er maar voldoende zuurstof in het water zit.
 
misschien is t een algemene discussie en niet perse over een kamertemperatuur aquarium.

Andre heeft vissen die een grotere range aankunnen dan sommige vissen in een verwarmd aquarium.
Daarbij verwacht ik niet dat hij een cooler erop wilt zetten als je net aanhet bezuinigen bent met de verwarming. Dan hou je rekening met de temperatuurrange van je vissen. Anders is het financieel minder zinvol om je verwarming eruit te gooien. Kost het je nog geld.
 
Ik ben benieuwd wat het met de planten doet. Gaan die nu in winterrust? Of doen ze het ook prima met deze temperaturen?
 
Ik ben benieuwd wat het met de planten doet. Gaan die nu in winterrust? Of doen ze het ook prima met deze temperaturen?
Vanuit mezelf logisch geredeneerd zal ik naar 3 punten moeten kijken, waarop ik moet letten.

Filtratie, planten inderdaad ook, evenals de vissen in de nieuwe set up. Eerst vormden de planten nog een onderdeel in mijn ogen van de filtratie, het omzetten van stoffen. Bij de keuze van planten zal ik ook moeten kijken naar het temperatuur bereik.
 
Hoi allemaal.

Ik ben opnieuw begonnen met mijn Rio 180 maar toch niet helemaal zou je kunnen zeggen. Ik moest eerst te veel stoken om het water enigszins op temperatuur te houden.

Ik ben nu gestart met andere vissen, de Chinese Danio.

Bekijk bijlage 372802
Lekker natuurlijk ingericht zo! Ik kan je de Rainbowshiner (notropis chrosomus) ook van harte aanbevelen. Heb ze nu ook rondzwemmen. Lekker actieve visjes die de hele termperatuur range ook prima aankunnen.

p.s. je kan je heaters er ook wel uithalen dan:)
 
Vanuit mezelf logisch geredeneerd zal ik naar 3 punten moeten kijken, waarop ik moet letten.

Filtratie, planten inderdaad ook, evenals de vissen in de nieuwe set up. Eerst vormden de planten nog een onderdeel in mijn ogen van de filtratie, het omzetten van stoffen. Bij de keuze van planten zal ik ook moeten kijken naar het temperatuur bereik.
Voor planten is het een idee om dan ook de vijverafdeling in de gaten te houden. Ook daar zijn plantjes te vinden die niet enorm worden en geschikt zijn voor jouw bak.
 
Lekker natuurlijk ingericht zo! Ik kan je de Rainbowshiner (notropis chrosomus) ook van harte aanbevelen. Heb ze nu ook rondzwemmen. Lekker actieve visjes die de hele termperatuur range ook prima aankunnen

En ook een heel mooi visje om te zien.
 
Ik weet niet of je er interesse in hebt en of je in de regio woont, maar een vriendin van mij heeft oranje elrits. Als ik het lief vraag mag ik vast een aantal jonkies aan jou geven.
 
Ik weet niet of je er interesse in hebt en of je in de regio woont, maar een vriendin van mij heeft oranje elrits. Als ik het lief vraag mag ik vast een aantal jonkies aan jou geven.
Ik ken die vissen (nog) niet. Maar er zijn voor mij nog veel open eindjes zoals planten. Dus voorlopig wil ik me vooral toeleggen op informatie van koudwater bewoners en planten. Tijd zal nodig zijn. Bedankt voor het aanbod!
 
Leuke vissen, Chinese danio's. Leuk gedrag ook vind ik. En goed idee denk ik, dit.

Wij hebben ook een aquarium op kamertemperatuur die ook in de winter wel naar de 15 graden gaat. Hier gaat het goed met simpele planten. De enige die het niet heeft gehaald hier was de rode tijgerlotus maar dat was waarschijnlijk omdat we alleen nog natuurlijk licht gebruiken.
Maar zelfs het mos (bronmos en fissidens fontanus) doet het hier erg goed, en geen algen te zien. Vissen hebben we niet meer omdat onze huidige bak daar te klein voor is maar wij hadden Vietnamese danio's en Sewellia's, en die deden het beiden erg goed. De Sewellia's zo goed dat ze fors gingen kweken en daarom zijn we daar mee gestopt.

Maar, goed idee en veel plezier ermee. Vergeet niet dat in zulk koud water in de winter alles wat langzamer gaat. Wij gaven veel minder plantenvoeding en wat minder vissenvoer in de ecbt koude periodes. De planten waren goed maar groeiden weinig.
 
Leuke vissen, Chinese danio's. Leuk gedrag ook vind ik. En goed idee denk ik, dit.

Wij hebben ook een aquarium op kamertemperatuur die ook in de winter wel naar de 15 graden gaat. Hier gaat het goed met simpele planten. De enige die het niet heeft gehaald hier was de rode tijgerlotus maar dat was waarschijnlijk omdat we alleen nog natuurlijk licht gebruiken.
Maar zelfs het mos (bronmos en fissidens fontanus) doet het hier erg goed, en geen algen te zien. Vissen hebben we niet meer omdat onze huidige bak daar te klein voor is maar wij hadden Vietnamese danio's en Sewellia's, en die deden het beiden erg goed. De Sewellia's zo goed dat ze fors gingen kweken en daarom zijn we daar mee gestopt.

Maar, goed idee en veel plezier ermee. Vergeet niet dat in zulk koud water in de winter alles wat langzamer gaat. Wij gaven veel minder plantenvoeding en wat minder vissenvoer in de ecbt koude periodes. De planten waren goed maar groeiden weinig.
Hoi Drup.

Bedankt voor je reactie, de informatie. Een vraagje voor de zekerheid. Hebben jullie iets als een voedingsbodem als onderste laag?
 
Hoi Drup.

Bedankt voor je reactie, de informatie. Een vraagje voor de zekerheid. Hebben jullie iets als een voedingsbodem als onderste laag?

Nee, nooit gehad.

Wij hebben altijd goedkoop filterzand gebruikt, 0,7-1,25mm dacht ik. Een laag van 4cm vooraan tot ongeveer 6cm achteraan (na een poos 5cm overal).

In het begin een capsule van @tuinkabouter bij planten die het nodig hebben zoals de echinodorus. Verder vloeibare plantenvoeding maar we hielden ons niet aan de waarden die hier vaak worden geadviseerd, sloegen soms weken over. Werkte hier goed. Planten groeiden erg goed en we hadden zelden zichtbare alg.

Ik denk dat het hier goed werkte omdat alles op elkaar was afgestemd. Laag licht, planten voor laag licht tot midden licht, weinig voeding omdat planten bij lagere temperatuur en weinig licht minder hard groeien, en weinig tot geen toegevoegde co2 (afhankelijk van hoe weinig licht).

Gaf hier een rustige bak met goed maar rustig groeiende planten en weinig onderhoud.
 
Even een update. Het gaat niet best met de bak. Enkele vissen hebben het helaas niet gered. Planten is ook een moeilijk hoofdstuk. Het wil gewoon niet.....

Ook te veel zitten klooien met het filter. Het is het een na het ander....
Maakte herrie...... dacht door vulling maar was uiteindelijk de vergrendeling van de impeller na controle. Het lukt me gewoon niet...
 
Filter is opgelost nu dus en als je overstapt op planten die op "koudwater" kunnen dan moet dat ook wel goed komen maar het heeft even tijd nodig Andre.
Wellicht is het voor je huidige planten nu te koud en moet je daar afscheid van nemen.
Je voeding is volgens mij op orde dus daar licht het niet aan.
 
Het lukt je NU even niet. Je hebt een mooie bak gehad voordat je ging wijzigen, dus het gaat je lukken om dat weer te doen!🍀

Elke wijziging heeft z’n ups and downs. Je moet dan weer uitvogelen wat wel werkt. Dat is een kwestie van volhouden, dat is vorige keer ook gelukt.

Heb je vragen waar we mee kunnen denken?
 
Heb je vragen waar we mee kunnen denken?
Op dit moment is het vooral uitvogelen welke planten behalve waterpest en hoornblad. Ik neig er naar om straks rainbow shiners te kiezen. Is dan een bak van een meter voldoende?

Nu probeer ik eerst rust en evenwicht te krijgen in de bak.
 
Ik neig er naar om straks rainbow shiners te kiezen. Is dan een bak van een meter voldoende?
Is mijn indruk wel. Heb ze hier nu ook een paar weken zwemmen. Leuke visjes. Vrij druk maar zwemmen veel op een klein stukje. Zie ze zelden lange banen maken zeg maar.

Zal nog eens een filmpje maken van de week.
 
Even een update.
Problemen met filter gehad met lava split, meer herrie. Lekkage, water kwam meteen eruit na vollopen filter.
Waterplanten weet ik nog niet echt...

Waterpest heb ik twijfels. Kleur is niet goed, te dicht bij elkaar misschien?

Weinig vissen maar ook weinig planten. Bodembedekking zou ik anders willen maar niet gedaan.


Bak staat natuurlijk beter dan op de foto.

:thumbs:

1000004675.jpg
 
Laatst bewerkt:
Je kan de waterpest misschien wat uit elkaar zetten want ik merkte hier ook dat met een dichte bos en niet teveel licht de onderste stukken minder mooi werden.
 

Ik twijfel tussen de egeria densa en de eleodea. Misschien kan @benvo me helpen.

Edit.
Enkele foto's gemaakt voor een beter beeldvorming.
 

Bijlagen

  • 20240422_093102.jpg
    20240422_093102.jpg
    3.3 MB · Weergaven: 7
  • 20240422_093057.jpg
    20240422_093057.jpg
    4 MB · Weergaven: 7
  • 20240422_093357.jpg
    20240422_093357.jpg
    3.8 MB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:

Ik twijfel tussen de egeria densa en de eleodea. Misschien kan @benvo me helpen.

Edit.
Enkele foto's gemaakt voor een beter beeldvorming.
Wanneer je de Elodea canadensis bedoelt, dat is een eigenlijk koudwater waterpest. Ook wel bekend onder de naam Canadese waterpest, hier bedoelt eigenlijk meer voor vijvers. Er was dacht ik ook nog een Elodea nuttallii die er wel wat op leek. Maar dat is ook een koudwaterplant voor zover ik nog weet. Ik kan mijn beschrijving van die laatste niet meer vinden. Oude mensen hé... De Egeria densa is bekend als de Argentijnse waterpest die gehouden wordt in temperaturen tot 28 graden Celsius. Er bestaat een dichtbladige waterpest onder de naam; Egeria densa 'dichtbladig' en Egeria densa 'tropische soort'. Wel namen dan die alleen door de Dennerle kwekers gegeven zijn en aangeboden. De tropische soort was meen ik de "zuurstof leverancier" als ik me niet vergis. Voor een tropisch aquarium zou ik me dus houden bij de Egeria densa. Voor een koudwaterbak? Nou ja, zie hiervoor.
 
Laatst bewerkt:


Wanneer je de Elodea canadensis bedoelt, dat is een eigenlijk koudwater waterpest. Ook wel bekend onder de naam Canadese waterpest, hier bedoelt eigenlijk meer voor vijvers. Er was dacht ik ook nog een Elodea nuttallii die er wel wat op leek. Maar dat is ook een koudwaterplant voor zover ik nog weet. Ik kan mijn beschrijving van die laatste niet meer vinden. Oude mensen hé... De Egeria densa is bekend als de Argentijnse waterpest die gehouden wordt in temperaturen tot 28 graden Celsius.

Voor een tropisch aquarium zou ik me dus houden bij de Egeria densa. Voor een koudwaterbak? Nou ja, zie hiervoor.
Duidelijk Ben. Bedankt!
 

Terug
Bovenaan