Een nieuw begin met andere vissen.


Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
4,921
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Hoi allemaal.

Ik ben opnieuw begonnen met mijn Rio 180 maar toch niet helemaal zou je kunnen zeggen. Ik moest eerst te veel stoken om het water enigszins op temperatuur te houden.

Ik ben nu gestart met andere vissen, de Chinese Danio.

1000002753.jpg
 
 
Ongeveer 10 graden moeten overbruggen is ook wel heel veel, geef je groot gelijk. Interessant om te volgen hoe de planten het blijven doen. Veel plezier met de bak zoals die nu is.
 
Vraag ik mij dan weer af, hoe dat in de zomer gaat?
Kunnen die visjes dan ook tegen 27 graden?
Anders heb je een knappe koeling nodig om op 20 graden te blijven. Dat lukt met ventilatortje niet.
 
Lijkt me niet dat water van nu 14 graden, over 'n paar maanden 13 graden opwarmt. Vooral met waterwissels niet.
 
Vraag ik mij dan weer af, hoe dat in de zomer gaat?
Kunnen die visjes dan ook tegen 27 graden?
Anders heb je een knappe koeling nodig om op 20 graden te blijven. Dat lukt met ventilatortje niet.
Ik heb een zeewaterbak van 170 liter en met een 4 fans cooler lukt het om het 3 graden te koelen. Opzich zijn die coolers bij Ali niet erg duur.
 
Ik heb een zeewaterbak van 170 liter en met een 4 fans cooler lukt het om het 3 graden te koelen. Opzich zijn die coolers bij Ali niet erg duur.
Ja, 3 graden ja. Maar daar houd het ook wel op.
Maar zomers is het warmer dan 23 graden. Dus om dan onder de 20 graden te blijven….
 
Temperatuur gaat doorgaans geleidelijk omhoog in een aquarium. Dat gebeurt nooit van de 1 op andere dag. Chinese danio's en andere soorten die je onverwarmt kan houden kunnen dit prima aan. In bv Australië zijn er tich kwekers die buiten bakken van bv ibc's hebben gemaakt waar de watertemp ook een periode hoog blijft en geleidelijk terug zakt door invloed van de seizoenen naar soms een graad of 5. Sommige soorten kunnen dit prima aan en worden zo vaak ook nog eens gestimuleerd tot voortplanten.
 
Waterwissels helpen maar zeer kort de temperatuur te verlagen. Is ook niet het juiste middel hiervoor omdat de temperatuur hierdoor te veel gaat schommelen.
Dat snap ik ook wel. Meer het punt dat eer dat koele water in zeg juni 27 graden is, je echt weken hittegolf verder bent. Tussendoor doe je waterwissels, waardoor je de zomerse verhoging deels weer opheft. Dus 13 graden opwarmen? Neuh.
 
Dat snap ik ook wel. Meer het punt dat eer dat koele water in zeg juni 27 graden is, je echt weken hittegolf verder bent. Tussendoor doe je waterwissels, waardoor je de zomerse verhoging deels weer opheft. Dus 13 graden opwarmen? Neuh.
Water warmt in de regel erg snel op in de zomer en je an niet de hele zomer blijven verversen. Vandaar dat men vaak coolers gebruikt.
 
Water warmt in de regel erg snel op in de zomer en je an niet de hele zomer blijven verversen. Vandaar dat men vaak coolers gebruikt.
Opwarmen: uiteraard. Maar niet zo snel dat je een onverwarmde bak ineens 13 graden hoger zult meten. 24 naar 27 graden is al bijna een weekje.
 
Japanse rijstvisjes hebben bijv ook een grote range voor temperatuur. Die kunnen makkelijk van 5-30 graden. En ze zijn ook mooi.
Bedankt voor de tip Nathalie! Gisteren nog 3 vissen die tevoorschijn kwamen weggebracht. En rijstvisjes gehaald. Sterke vissen stond erbij.
 
Laatst bewerkt:
Rijstvisjes worden ook wel mini-koi genoemd, omdat ze ook in vijvers kunnen worden gehouden. Ze zullen jouw temperaturen zeker waarderen.
 
Maar, correct me if I'm wrong, bij coolers is het voordeel ook maar enkele graden?
Goede vraag. Het principe is hier dat er energie nodig is om water te laten verdampen. Verdampen onttrekt dus warmte, waardoor het afkoelt. Zo werkt zweten ook. Maar hoever je daarmee kunt koelen? Ik denk dat het ook afhangt van hoeveel water de lucht nog kan opnemen. Met andere woorden, hoe droog deze is.
 

Terug
Bovenaan