Een maatwerk aquarium gekocht maar wat nu


Eco Creations

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2018
Berichten
845
Leeftijd
35
Locatie
Heerlen
Beste leden,

Afgelopen maand heb ik contact gehad met de bekende (of beruchte) Franky Janssen een aquariumbouwer voor een betaalbare prijs. Het aquarium werd gisteren netjes geleverd:
Bekijk media item 1517Bekijk media item 1518
Maar al snel bleek dat er een aantal problemen waren. Te beginnen met de voorkant waar voor een groot deel gewoon geen kit zat en een opening was!?
Bekijk media item 1519
Daarbij kon ik de filter niet aansluiten omdat er een glasplaat ter ondersteuning was aangebracht aan de bovenkant, ondanks dat ik hier al eerder over had gemaild inclusief foto's:
Bekijk media item 1520
Het mailcontact verliep al erg stroef. Korte zinnen, vaak een hoop vragen die onbeantwoord bleven en reacties waar ruim een week tussen zat.
Franky heeft aangeboden om vandaag terug te komen om te proberen de problemen te verhelpen. Ik vraag me echter af of dit wel nog mogelijk is? Moet ik hier volgens jullie mee akkoord gaan?
Kan de kit nog wel achteraf in zo'n spleet worden toegevoegd zonder allerlei risico's en problemen op de lange termijn? Moet ik wel accepteren dat er nu in glasplaatjes gaat worden gezaagd om de filter passend te krijgen terwijl deze ter versteviging dienen?
Kortom was is reëel in deze om te vragen/eisen?

Alvast bedankt voor jullie wijsheid en meedenken!
 
Ik ken de bouwer verder niet dus daar ga/kan ik verder niets over zeggen, maar als een leverancier een fout wil herstellen zal je deze daar de kans voor moeten geven of het product weigeren en een nieuwe eisen welke wel aan de afgesproken voorwaarden voldoet.
Dat is mijn zienswijze.
 
Silicone hecht niet op reeds gedroogde siliconen. Simpelweg siliconen bij spuiten is dus geen goede oplossing. Om dit probleem op te lossen zou volgens mij het volledig aquarium gedemonteerd moeten worden om vervolgens de hele boel opnieuw samen te kitten.
 
Ik zou deze geheel terug meegeven, geld terug vragen en bij een speciaalzaak in je buurt gaan praten voor een nieuwe.
 
Het mailcontact verliep al erg stroef. Korte zinnen, vaak een hoop vragen die onbeantwoord bleven en reacties waar ruim een week tussen zat.
In dat geval was ik al afgehaakt, ik ben ook wel benieuwd wat deze bak heeft moeten kosten.
 
dat is geen aquariumbouwer maar een prutser die probeert van glas iets in elkaar te flanzen.
Ik hoop niet dat je er veel voor hebt moeten betalen, maar terug halen en geld terug zou ik zeggen.
Geef dan wat meer uit aan een goed gebouwd aquarium.
 
Ik ga het vanmiddag aan hem voorleggen als hij volgens afspraak langs komt. Even kijken of hij het netjes oplost en ik mijn geld terug krijg. Ik zal straks even een up-date geven over de oplossing.
 
Maar jullie vinden aquarium terug geven en geld terug geen vreemd voorstel?
Ik ben bang dat ik namelijk naar mijn geld kan fluiten, maar misschien ben ik te voorbarig.
 
Maar jullie vinden aquarium terug geven en geld terug geen vreemd voorstel?
Ik ben bang dat ik namelijk naar mijn geld kan fluiten, maar misschien ben ik te voorbarig.
Je bent binnen alle redelijke tijd ontevreden over het geleverde, dus dat kan je eisen, of anders minstens vervanging.
 
Maar jullie vinden aquarium terug geven en geld terug geen vreemd voorstel?
Ik ben bang dat ik namelijk naar mijn geld kan fluiten, maar misschien ben ik te voorbarig.
Als je niet tevreden bent kun je dat vragen. Weet wel dat het soms moeilijker is omdat het maatwerk is. Weet ook niet wat de afspraken zijn tussen jou en de bouwer.
 
Als je niet tevreden bent kun je dat vragen. Weet wel dat het soms moeilijker is omdat het maatwerk is. Weet ook niet wat de afspraken zijn tussen jou en de bouwer.

Ja begrijp ik, vooral moeilijker voor de bouwer dan. In principe is het wel duidelijk dat hij prutswerk heeft geleverd.
De afspraak was om een aquarium van deze maten te maken, maar uiteraard wel waterdicht, ook heb ik dus foto's van de filter en koppelstukken toegestuurd, maar desondanks is er geen ruimte om deze te installeren.

Franky is nu onderweg om het aquarium te 'repareren', maar uit jullie reacties blijkt dus duidelijk dat dit helemaal niet kan.
Dus zal hem hier ook mee confronteren en kijken of hij tot een redelijke oplossing wil komen, wat mijn inziens neerkomt op mijn geld terug, of op zijn minst een aanzienlijk deel daar van.

Voor de geïnteresseerden, aankoop bedrag was €220 incl. leveren.
 
Wat een smak geld!
Succes dadelijk, zal geen makkelijk gesprek worden.

En als je een rechstbijstandverzekering hebt...

Maar ik denk dat je wettelijk gezien hem eerst de kans moet geven de boel op een juiste manier te herstellen: lees alles los en opnieuw kitten.
 
Wat een smak geld!
Succes dadelijk, zal geen makkelijk gesprek worden.

En als je een rechstbijstandverzekering hebt...

Maar ik denk dat je wettelijk gezien hem eerst de kans moet geven de boel op een juiste manier te herstellen: lees alles los en opnieuw kitten.

Rechtsbijstand heeft hier weinig zin, ik heb helaas geen bonnetje gekregen zeg maar.
En als we het al wettelijk benaderen, ook dan is de mogelijkheid tot herstel denk ik discutabel, ik als 'consument' heb nog weinig vertrouwen erin dat dit op een degelijke manier gerepareerd kan worden. En heb dus geen vertrouwen meer in deze 'producent/verkoper'.
 
aankoop bedrag was €220 incl. leveren
Inclusief de kap en levering is dat niet heel duur (maar voor de kwaliteit dan weer wel), 80 cm is die bak denk ik?

Bij Van Wolveren betaal je daar 175 euro voor excl. bezorgen
 
Inclusief de kap en levering is dat niet heel duur (maar voor de kwaliteit dan weer wel), 80 cm is die bak denk ik?

Bij Van Wolveren betaal je daar 175 euro voor excl. bezorgen

Helemaal mee eens, over de prijs hoor je mij ook niet klagen. Het is echt de kwaliteit die te wensen over laat.
Ik zit nu met een aquarium waar ik niets mee kan, zelf niet na de 'reparatie', en is €220 toch wel een beetje veel geld.

Daarnaast ook erg zuur omdat ik al 2-3 jaar hier naar uit aan het kijken ben, plannen en sparen etc. nu alles in huis, blijkt het aquarium niet bruikbaar..
Ach ja, hopen dat we er uit komen en ik voor een nieuwe kan gaan kijken.
 
En als we het al wettelijk benaderen, ook dan is de mogelijkheid tot herstel denk ik discutabel, ik als 'consument' heb nog weinig vertrouwen erin dat dit op een degelijke manier gerepareerd kan worden
Zou ik ook hebben hoor, er is prutswerk afgeleverd.
 
Franky is zojuist vertrokken met de belofte €100 terug over te maken.
Hij wilde het eerst nog gaan kitten met de garantie dat het wel bleef zitten. Hij deed dit al 20 jaar en die mensen op forums die roepen maar wat.
Ik bleef er echter bij dat ik er geen vertrouwen meer in had, ook niet in een nieuw aquaria (wat ik overigens wel een schappelijke oplossing vond).
Uiteindelijk aangedrongen op mijn geld terug, en na wat onderhandelen uitgekomen op €100. Niet wat ik wilde, maar beter dat dan niets.

€120 verdampt. Een dure les. Nu maar weer sparen voor een fabrieksaquarium...
Iedereen bedankt voor het meedenken!
 
Oh wat triest en wat een slechte deel heeft hij willen maken van zijn kant uit.
Spijt me voor jou dit te lezen. Inderdaad een hele dure les en wrang ook.
 
Héél jammer :(, maar misschien een les voor anderen die wat willen laten bouwen.

Even hardop denken; kan je hem niet uit elkaar snijden en laten lijmen door een gerenommeerd bedrijf, met de gewenste aanpassingen?
 
Héél jammer :(, maar misschien een les voor anderen die wat willen laten bouwen.

Even hardop denken; kan je hem niet uit elkaar snijden en laten lijmen door een gerenommeerd bedrijf, met de gewenste aanpassingen?

Nee, heb hem dat gedrocht meegegeven. Dat ding was me een doorn in het oog, en wilde er eigenlijk zo snel mogelijk vanaf.
Juist omdat ik hier al 3 jaar naar uit kijk en nu behoorlijk teleurgesteld was.

Ik ga morgen met mijn vrouw eens kijken in Aken bij Fressnapf. Hopelijk is daar iets te vinden binnen de maten en budget.
Even nog een vraagje, ik heb een Oase thermo 250, kan je die aansluiten op de meeste 'fabrieks' aquaria?
Bekijk media item 1521
 
Even nog een vraagje, ik heb een Oase thermo 250, kan je die aansluiten op de meeste 'fabrieks' aquaria?
Daar moet altijd een oplossing voor te bedenken zijn, het is alleen de bochtjes de bak in, die kan je vaak in bouwmarkten ook aanschaffen.

Kijk maar eens in @biljoenblik zijn topics hoe hij deze aanpast.
 
Maar 100 terug gekregen? Dat is nog niet de helft. Wow ik had hem een linkse en een rechtse gegeven :D
 
Ik vind dit een hele vreemde uitkomst, je had het aquarium op zijn minst moeten kunnen behouden + die 100 euro retour.
Nu heb je niks??
 
Ik zou toch kijken of je er 100% van terug kan krijgen, dit klinkt als oplichterij en fraude....... Maar ja, nu heb je ingestemd....... Harde les in ieder geval!
 
Wat een oplichter. Zo is t makkelijk verdienen als hij dit vaker doet. Slecht product leveren en dan een klein deel van t geld teruggeven.
 
Ik heb even gegoogled, en je hebt in principe het recht om je geld 100% terug te krijgen. Nu je die 110 hebt geaccepteerd wordt dit misschien moeilijk, maar het is het proberen waard.
 
Maar 100 terug gekregen? Dat is nog niet de helft. Wow ik had hem een linkse en een rechtse gegeven :D
Ik moet zeggen dat ik behoorlijk boos en vooral teleurgesteld was/ben. Maar hem te lijf gaan of zoiets lost verder ook niets op, maar had het probleem waarschijnlijk alleen groter gemaakt. Maar ik begrijp je emotie helemaal haha

Ik vind dit een hele vreemde uitkomst, je had het aquarium op zijn minst moeten kunnen behouden + die 100 euro retour.
Nu heb je niks??
Tjah, maar dan blijf ik zitten met een beschadigd aquarium en ben ik veel energie en moeite kwijt om dat te strippen en opnieuw op te bouwen. Al die stress en tijd is het me niet waard. Dan bespaar ik me dat liever en kijk ik verder naar een andere oplossing.

Ik zou toch kijken of je er 100% van terug kan krijgen, dit klinkt als oplichterij en fraude....... Maar ja, nu heb je ingestemd....... Harde les in ieder geval!
Heb ik geprobeerd. Maar zijn aanbod begon bij €50 met veel pijn en moeite. Wat wil ik dan? Hij was vooral bezig met zijn verlies te berekenen en drong aan op het repareren van het aquarium. Ik heb zeker tegenargumenten gegeven waarom ik het daar niet mee eens was. Maar was bang dat als ik het volledige bedrag had geëist hij direct naar buiten was gelopen en ik met lege handen (of een kapt aquarium) was achtergebleven. Dan neem ik toch liever mijn verlies en dan maar die €100 terug...
Maar zeker een zure appel om te slikken.
 
Ik heb even gegoogled, en je hebt in principe het recht om je geld 100% terug te krijgen. Nu je die 110 hebt geaccepteerd wordt dit misschien moeilijk, maar het is het proberen waard.

Zou je mij een link kunnen geven. Let wel dat ik geen bon/aankoopbewijs heb. Dit is allemaal via de mail en telefoon afgesproken.
 
Op de foto die de kitnaad laat zien,die niet uitgeperst is door het gebruik van te weinig kit zien we ook kitresten op de voorruit,dit mag zo niet afgeleverd worden.De kitresten krijgen we er vaak niet meer uitgepoetst.
 
zit er geen jurist onder de leden die je kan bijstaan? Zou toch kijken of je er meer uit kan halen, want ik blijf het absurd vinden.

Trouwens heel knap dat je het kan slikken en je verlies kan nemen, zo lijkt het althans, ik zou het niet accepteren en of hij gaat er aan met zijn winkel (figuurlijk) of ik zou een k gevoel over houden
 
Ik ben bang dat we het hier niet over een gevestigde handelaar/bouwer hebben, maar een persoon die wat aquaria denkt te kunnen bouwen :juggle:
 
Zou je mij een link kunnen geven. Let wel dat ik geen bon/aankoopbewijs heb. Dit is allemaal via de mail en telefoon afgesproken.
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

En dan onder "Waar heb ik recht op als een product niet goed is."


Ik ben bang dat we het hier niet over een gevestigde handelaar/bouwer hebben, maar een persoon die wat aquaria denkt te kunnen bouwen :juggle:
Ik neem aan dat als dit persoon het vaker doet, hij ingeschreven staat bij de KvK. En al zou het niet zo zijn lijkt mij dat hij zich alsnog aan deze regels zou moeten houden.

Edit: Ik zie dat hij bij Aqua Blue Zaïre werkt (of zelfs eigenaar is). Ik weet niet of dit bedrijf nog bestaat, de recentste resultaten zijn namelijk van 2012. Ik zie ook dat ze in België gevestigd zijn. Ik weet niet of de wetgeving daar anders is.
 

Terug
Bovenaan