Echte oorzaak baard algen?


Als ik je reacties begreep zou ik erop kunnen antwoorden. Maar ik begrijp er werkelijk niets van. Het spijt me.
Zo maar een paar zinnen uit je reactie:

Veel voeding verhoogd de vraag naar co2 en verlichting. ??????? Beter en wel goed is; een hogere lichtsterkte verhoogt de planten groeisterkte en dientengevolge de vraag naar voeding. Gewoon een logische volgorde. (Onder voeding hoort trouwens ook CO2!!!)

Terwijl je met veel voeding een tekort kan creëren. ??????? Hier kan ik weinig van maken. Welk tekort ontstaat er door te veel voeding???
 
Ik denk dat de TS bedoelt dat door voeding de vraag naar licht stijgt maar dat is onjuist en juist door meer licht stijgt de vraag naar voeding en met minder licht daalt de vraag naar voeding.
 
Ik heb die driehoek al zo vaak voorbij zien komen dat ik het nu zelfs begrijp :deal: (ja toch?)

Bovenaan lichtsterkte,aanpassen aan je plantenbestand,
veel licht = snelle groei = meer voeding + co2
weinig licht = tragere groei = minder voeding + minder co2 nodig.
Lichtduur = tijd dat de planten kunnen groeien
Lichtsterkte = snelheid dat de planten groeien.

Geslaagd?

(sorry,was even een test voor mezelf)
 
Uit Wikipedia:

Fotosynthese (ook: koolstofdioxide-, koolzuur- of koolstofassimilatie) is een vorm van biosynthese, waarbij energie uit zonlicht wordt gebruikt om gasvormig koolstofdioxide om te zetten in de vaste stof glucose. Bij deze chemische reactie komt zuurstofgas vrij. Een deel van de gevormde glucose wordt via zetmeelsynthese vervolgens omgezet in zetmeel, dat in wortels, stengels, bladeren en zaden door de plant wordt opgeslagen.

Het is dus het licht dat de plant doet groeien. Aanwezigheid van alle andere stoffen zorgt dat dat proces goed kan verlopen. Een tekort aan CO2, NO3, PO4 enz zorgt ervoor dat het bouwen van de plant mislukt. De bouw is dan onvolledig, waardoor algen hun kans grijpen. De genoemde bouwstoffen kunnen de groei niet versnellen. Wel kan een tekort voor groeiproblemen zorgen.
 
Ik denk dat de TS bedoelt dat door voeding de vraag naar licht stijgt maar dat is onjuist en juist door meer licht stijgt de vraag naar voeding en met minder licht daalt de vraag naar voeding.
Door te veel voeding gaat de vraag naar co2 omhoog, als de co2 vraag omhoog gaat en je dat aanvult maar je de verlichting niet aan past kan de plant last krijgen van een tekort. Dus indirect kan voeding invloed hebben op de lichtvraag.
 
Uit Wikipedia:

Fotosynthese (ook: koolstofdioxide-, koolzuur- of koolstofassimilatie) is een vorm van biosynthese, waarbij energie uit zonlicht wordt gebruikt om gasvormig koolstofdioxide om te zetten in de vaste stof glucose. Bij deze chemische reactie komt zuurstofgas vrij. Een deel van de gevormde glucose wordt via zetmeelsynthese vervolgens omgezet in zetmeel, dat in wortels, stengels, bladeren en zaden door de plant wordt opgeslagen.

Het is dus het licht dat de plant doet groeien. Aanwezigheid van alle andere stoffen zorgt dat dat proces goed kan verlopen. Een tekort aan CO2, NO3, PO4 enz zorgt ervoor dat het bouwen van de plant mislukt. De bouw is dan onvolledig, waardoor algen hun kans grijpen. De genoemde bouwstoffen kunnen de groei niet versnellen. Wel kan een tekort voor groeiproblemen zorgen.
Zoals op de website die john aan het begin van deze thread deelde:
IMG_20230221_204157.jpg


En zo staan op meerdere websites die hier gedeeld worden aangegeven: een overschot aan voeding kan een tekort aan verlichting en co2 creeren, co2 over kan een tekort aan voeding en verlichting veroorzaken en meer verlichting kan de vraag naar voeding en co2 verhogen. De balans is het belangrijkste.

Daarnaast hebben algen voorkeuren. Dat is weinig concurrentie, veel voeding, veel co2.
Maar aangezien planten ook voorkeuren hebben en die erg overeen komen met die van de alg, is de alg ook erg blij met schommelende waardes aangezien planten daar meer last van hebben. Ook vind de alg het niet erg dat er weinig co2 is aangezien dit de concurrentie uit schakeld. Ook houden ze van veel voedsel, maar een tekort aan voedsel vinden ze niet erg aangezien het de concurrentie uit schakeld. Dat neemt alleen niet weg dat hun voorkeur naar veel voeding en co2 gaat.

Ze willen alleen maar helpen die algen. Geen onkruid maar onbegrepen. Ze zien wanneer je bak uit balans is en ze staan voor je klaar om al het overschot op te maken aangezien de plant het niet gebruikt door zn tekorten. Tot alles weer in balans is. Ze kunnen soms alleen jammer genoeg meer kapot maken dan dat ze goed doen. 😛
 
een overschot aan voeding kan een tekort aan verlichting en co2 creeren
Zo lees ik dat toch niet en het is meer dat je een tekort aan voeding hebt ten opzichte van de hoeveelheid licht. Ik heb bv altijd een 60cm met 1 TL gehad en dus maar 15 lumen per liter en dat is vrij weinig licht maar wel zat er veel voeding in de bak. Dan krijg je dus geen algen omdat er tov het licht voldoende voeding aanwezig is.
 
Zo lees ik dat toch niet en het is meer dat je een tekort aan voeding hebt ten opzichte van de hoeveelheid licht. Ik heb bv altijd een 60cm met 1 TL gehad en dus maar 15 lumen per liter en dat is vrij weinig licht maar wel zat er veel voeding in de bak. Dan krijg je dus geen algen omdat er tov het licht voldoende voeding aanwezig is.
Het kan een oorzaak zijn. Hoeft niet natuurlijk. Er spelen zo veel factoren mee, zoals welke planten je gebruikt. Als je vooral snelgroeiers hebt en veel planten hebt die gezond zijn dan blijft de alg wel weg, ook met veel voeding en weinig belichting. Dan was ook alles stabiel bij jou. Ik merk het bij mij ook vooral wel echt bij schommelingen. Zoals toen ik mn kroos weg haalde.

Ik heb nu veel voeding in mn waterkolom dus als het nu gaat schommelen dan kan het alg triggeren. Als ik minder voeding zou hebben zou de kans op alg misschien kleiner zijn. Ik heb ook wel echt een co2 tekort
 
Het kan een oorzaak zijn. Hoeft niet natuurlijk. Er spelen zo veel factoren mee, zoals welke planten je gebruikt. Als je vooral snelgroeiers hebt en veel planten hebt die gezond zijn dan blijft de alg wel weg, ook met veel voeding en weinig belichting. Dan was ook alles stabiel bij jou. Ik merk het bij mij ook vooral wel echt bij schommelingen. Zoals toen ik mn kroos weg haalde.

Ik heb nu veel voeding in mn waterkolom dus als het nu gaat schommelen dan kan het alg triggeren. Als ik minder voeding zou hebben zou de kans op alg misschien kleiner zijn. Ik heb ook wel echt een co2 tekort
Schommelingen van voeding in de waterkolom heb je zelf in de hand en kan je voorkomen. Probeer het CO2 gebrek op te lossen en zorg voor de juiste en stabiele voedingswaarden.
 
Ik ben eigenlijk geen voorstander van die zogenaamde "simpele oplossingen" .

Iedereen kan van alles op internet zetten. Maar dat maakt nog niet dat het ook waar is. En belangrijker nog: Het is nog helemaal zeker dat wat je leest het hele verhaal is. Je kunt het anders begrijpen dan hoe het bedoeld is. En het kan zijn dat wat ze zeggen in hun context helemaal werkt. Veel mensen schrijven: "ik heb toen aan knopje A, B of C gedraaid en daarmee was het opgelost". Dat hoeft nog niet te betekenen dat dat in jouw context ook gaat werken. Want: Zijn jouw omstandigheden gelijk aan de zijne?

Om zeker te weten of je op het goede spoor zit zul je dus toch moeten gaan kijken naar welk systeem erachter zit en daar de logica van begrijpen. Als je alles daaruit kunt verklaren dan heb je het waarschijnlijk goed begrepen.
Ja, het heeft te maken met licht, CO2, makro en micro voeding. Wijzigingen aan al die dingen zouden het probleem kunnen oplossen. Maar ze kunnen het ook erger maken. Hoe zit dat dan?

Om te beginnen moet je meenemen dat algen ook een soort planten zijn. Net als de planten die we wel wensen hebben zijn ook licht, CO2, nitraat, fosfaat, ijzer nodig.
En... algen zijn al sneller succesvol dan planten. Hun groei heeft immers weinig om het lijf. Ze hoeven geen blaadjes te bouwen, geen stengels, transportkanalen, bloemen enz. De groei van de door ons gewenste planten luistert nauwer. Als ze iets missen dan zal de groei al sneller mislukken. Algen hebben dus eigenlijk betere kansen.

Hoe komt het dat we dan toch bakken kunnen hebben waar bijna geen algen in zitten? Dat is best iets om bij stil te staan.
Het verlagen van licht, CO2, nitraat, fosfaat, ijzer, ed treft niet alleen je algen, maar ook de gewenste planten. En de algen zal het minder treffen. Het verhogen op zichzelf zal algen dus alleen maar blij maken. Maar er is een bijeffect. Als planten goed groeien dan maken ze stofjes aan die de groei van algen remmen.
Dat is de enige logische verklaring.

Hoe zorg je dus dat de algengroei onder controle is? Door genoeg gezonde planten te hebben! En daar zorg je weer voor door je te verdiepen in wat je gekozen planten nodig hebben. De vraag zou dus eigenlijk niet moeten zijn waarom je algen hebt, maar wat er misgaat bij je planten.
Aan welke knoppen je moet draaien om dat op te lossen hangt helemaal af van je soort plant en wat hij op dat moment mist.
 
Als je kan uitleggen wat (te) veel, voldoende en tekort is met onderscheiding
Dat hoef je niet uit te leggen. Want dat vertellen je planten je. Kijk er goed naar en je ziet om welk tekort het gaat.

Aquariumbemesting.nl heeft er een staatje voor:

Voedingsstoffen tekorten tabel​

Gebruik onderstaande tabel dan ook als een startpunt; meten blijft extreem noodzakelijk.

OmschrijvingElementWat?
Oud blad kleurt gelig/roodKNO3 (nitraat)tekort
Blad laat los en en kleine gaatjes in het bladKH2PO4 (fosfaat)tekort
Gelige vlekken op oud blad terwijl nerf groen blijftMgSO4 (magnesium)tekort
Gelige gebieden op oud blad en gelige randen op nieuwe blad. Blad sterft afK2SO4 (sulfaat)tekort
Gelige randen op nieuw blad, schade (vervormingen) / sterfte van nieuwe groeiCa (calcium)tekort
Zwart/bruin blad, plant gaat doodKH2PO4 (fosfaat)overschot
Nieuw blad kleurt geelS (sulfur)tekort
Witte toppen, maar nerven blijven "groen"Fe2 (ijzer)tekort
Gelige vlekken tussen de nerven, start bij rand en punt van het bladZn (zinc)tekort
Dood gelig blad tussen de nervenM (mangaan)tekort
Dode bladpunten en vlekkerige randenCu (koper)tekort
Nieuwe uitgroei sterftB (borium)tekort
Gele vlekken tussen bladnerf, en bruine gebieden tegen de bladrandMo (molybdeen) (tekort
Plant blijft klein, weinig tot geen groei, witte neerslag (calcium) op bladerenCO2 (koolstofdioxide)tekort
Vissen happen naar luchtCO2 (koolstofdioxide)overschot
Slome vissen gecombineerd met geen plant groeiO2 (zuurstof)tekort
Plant stopt met groeien / zwarte wortelsSubstraatvervangen

Aanvullende opmerkingen:​

  • Luchtsteentjes, veel oppervlakte beweging of veel verval (in bijv. een bioloog) kan het CO2 uit het aquarium drijven.
  • Een slechte belichting of juist door het toedienen van teveel CO2 kan een CO2 overschot voorkomen.

Substraat problemen detecteren:​

U kunt herkennen of het substraat van uw aquarium (inclusief eventuele voedingsbodem) moet worden vervangen als er gasbelletjes uit uw bodem beginnen te komen of als de wortels van uw planten zwart worden. Veelal is dit een indicatie dat uw voedingsbodem dringend vervangen moet worden. Om te voorkomen dat uw bodem dichstlibt met vuil dient u regelmatig bij een waterverversing, uw bodem schoon te zuigen met bijvoorbeeld een bodemstofzuiger.

Water temperatuur:​

Planten stoppen met groeien en gaan uiteindelijk dood als de temperatuur te laag is. Te hoge temperaturen zullen resulteren in kleinere bladeren en grotere ruimtes tussen de bladeren.

Verlichting:​

Licht is essentieel voor photosynthese. Niet genoeg verlichting (wattage) of oude buizen zal ervoor zorgen dat de planten niet meer groeien. Dit kunt u herkennen doordat planten zwak ogen met kleine, vale groene blaadjes. Hoe dichter de plant naar het oppervlakte groeit, hoe minder u het effect zult zient. Meer informatie over verlichting kan gevonden worden op de website van Easy-Life.
Achtergrond informatie
 
Ik ben eigenlijk geen voorstander van die zogenaamde "simpele oplossingen" .

Iedereen kan van alles op internet zetten. Maar dat maakt nog niet dat het ook waar is. En belangrijker nog: Het is nog helemaal zeker dat wat je leest het hele verhaal is. Je kunt het anders begrijpen dan hoe het bedoeld is. En het kan zijn dat wat ze zeggen in hun context helemaal werkt. Veel mensen schrijven: "ik heb toen aan knopje A, B of C gedraaid en daarmee was het opgelost". Dat hoeft nog niet te betekenen dat dat in jouw context ook gaat werken. Want: Zijn jouw omstandigheden gelijk aan de zijne?

Om zeker te weten of je op het goede spoor zit zul je dus toch moeten gaan kijken naar welk systeem erachter zit en daar de logica van begrijpen. Als je alles daaruit kunt verklaren dan heb je het waarschijnlijk goed begrepen.
Ja, het heeft te maken met licht, CO2, makro en micro voeding. Wijzigingen aan al die dingen zouden het probleem kunnen oplossen. Maar ze kunnen het ook erger maken. Hoe zit dat dan?

Om te beginnen moet je meenemen dat algen ook een soort planten zijn. Net als de planten die we wel wensen hebben zijn ook licht, CO2, nitraat, fosfaat, ijzer nodig.
En... algen zijn al sneller succesvol dan planten. Hun groei heeft immers weinig om het lijf. Ze hoeven geen blaadjes te bouwen, geen stengels, transportkanalen, bloemen enz. De groei van de door ons gewenste planten luistert nauwer. Als ze iets missen dan zal de groei al sneller mislukken. Algen hebben dus eigenlijk betere kansen.

Hoe komt het dat we dan toch bakken kunnen hebben waar bijna geen algen in zitten? Dat is best iets om bij stil te staan.
Het verlagen van licht, CO2, nitraat, fosfaat, ijzer, ed treft niet alleen je algen, maar ook de gewenste planten. En de algen zal het minder treffen. Het verhogen op zichzelf zal algen dus alleen maar blij maken. Maar er is een bijeffect. Als planten goed groeien dan maken ze stofjes aan die de groei van algen remmen.
Dat is de enige logische verklaring.

Hoe zorg je dus dat de algengroei onder controle is? Door genoeg gezonde planten te hebben! En daar zorg je weer voor door je te verdiepen in wat je gekozen planten nodig hebben. De vraag zou dus eigenlijk niet moeten zijn waarom je algen hebt, maar wat er misgaat bij je planten.
Aan welke knoppen je moet draaien om dat op te lossen hangt helemaal af van je soort plant en wat hij op dat moment mist.
Het zijn geen simpele oplossingen, wel logische oplossingen. Sommige mensen, ook hier, hebben de neiging iets om te draaien en redeneren dan vanuit zo'n situatie. Marc76 hieronder heeft de logica in deze volgorde wel opgemerkt:
Ik heb die driehoek al zo vaak voorbij zien komen dat ik het nu zelfs begrijp :deal: (ja toch?)

Bovenaan lichtsterkte,aanpassen aan je plantenbestand,
veel licht = snelle groei = meer voeding + co2
weinig licht = tragere groei = minder voeding + minder co2 nodig.
Lichtduur = tijd dat de planten kunnen groeien
Lichtsterkte = snelheid dat de planten groeien.

Geslaagd?

(sorry,was even een test voor mezelf)
Je moet namelijk beginnen bij licht. Zonder of te weinig licht groeit een plant niet. En hoef je niet na te denken over voeding. Want er is geen groei en dus ook geen voedselnoodzaak. Zodra een plant een hoeveelheid licht voor een bepaalde duur krijgt groeit ze. Of ze die groei succesvol kan doorzetten kan alleen als het voldoende voeding kan vinden. (En bedenk daarbij wat onder het begrip voeding valt.) Hoeveel voeding het plantje zal vragen wordt bepaald door hoe sterk de groei zal zijn. De meest gunstige lichtsterkte voor de plant geeft de sterkste groei en ze zal dan ook een passende hoeveelheid voedsel opnemen. Dit is gewoon een logische volgorde niet hier of door mij bedacht, was ik maar zo slim..., maar iets wat al lang bekend is en door de wetenschap wordt ondersteund.
 
Ja, na er lang over nagedacht te hebben is het eigenlijk simpel. Het licht doet het bouwen. De energie in het licht zorgt voor de bouw. Zonder licht geen bouw. Als bepaalde grondstoffen ontbreken dan wordt er wel gebouwd, maar komt er een onvolledig product uit. Vergelijk het met een muur metselen met te weinig cement. Je kunt wel stenen stapelen, maar het resultaat gaat niet werken.
Als je meer dan genoeg stenen en cement hebt dan houd je simpelweg wat over. Dat schaadt het bouwen natuurlijk niet .
 
Ja, na er lang over nagedacht te hebben is het eigenlijk simpel. Het licht doet het bouwen. De energie in het licht zorgt voor de bouw. Zonder licht geen bouw. Als bepaalde grondstoffen ontbreken dan wordt er wel gebouwd, maar komt er een onvolledig product uit. Vergelijk het met een muur metselen met te weinig cement. Je kunt wel stenen stapelen, maar het resultaat gaat niet werken.
Als je meer dan genoeg stenen en cement hebt dan houd je simpelweg wat over. Dat schaadt het bouwen natuurlijk niet .
Maar is het bouwen wat er toe doet, of de verhoudingen waarmee je bouwt. Ik doe een weekje langer over het bouwen alleen ik houd geen cement over. Betekend dat niet dat er net zo goed algen weg blijven, of draait het om de bouw snelheid 😛
 
Dat is dus het interessante. Die plant wordt ingestraald met lichtenergie. Die plant krijgt niet te kiezen of hij daar wel of niet mee aan de slag gaat. Net als met mensen in de zon. Teveel zon en je verbrand. Dat kun je ook niet kiezen.
 
Dat hoef je niet uit te leggen. Want dat vertellen je planten je. Kijk er goed naar en je ziet om welk tekort het gaat.
Net als jij Ben draai ik ook al enkele jaren mee en heb al verschillende manieren gezien om algarm planten te laten groeien.
De eene methode al succesvoller dan anderen
Fosfaat reductie
Redfield ratio
Pps
EI-methode
Lean dose

Heb excessen en fouten gezien in plantenvoeding en verlichting en de te voorspellen of net verrassende resultaten ervan .
Wat ik eruit geleerd heb is
-Co2 is overrated
-Te)veel voeding geeft problemen
-Geen voeding nog veel meer
-Hoeveel en hoelang verlichten is een ruim begrip
-De onverlichte periode is belangrijk voor planten
-O2 gehalte in de onverlichte periode hoort hoog te zijn
-Af en toe eens afwijken van hoeveelheid bemestings laat soms dingen zien die je totaal niet verwacht
 
Hier nog een paar foto’s.
de strijd met de baardalg gaat door.
ik heb het idee dat mijn stroming niet goed achterin de bak komt Omdat er zich veel vuil ophoopt achterin.
ik gebruik toch een spraybar waar ook een sterke straal uitkomt die tegen de voorkant aan straalt.
misschien een klein stromings pompje proberen?
de dropcheckers heb ik net ververst, dus daarom nog blauw normaal goed geel.
ook zie ik voorin de bak op het grind nog alg.
ik twijfel of dit groene of blauw alg is.
 

Bijlagen

  • E267C237-1575-4819-A02C-249E1FB308F8.jpeg
    E267C237-1575-4819-A02C-249E1FB308F8.jpeg
    190.4 KB · Weergaven: 72
  • 750CF7A1-D9B2-497B-9B77-435EDF8EE9A8.jpeg
    750CF7A1-D9B2-497B-9B77-435EDF8EE9A8.jpeg
    260.2 KB · Weergaven: 76
  • DC90C1D2-C7DC-4A69-8BA7-82A828D5088F.jpeg
    DC90C1D2-C7DC-4A69-8BA7-82A828D5088F.jpeg
    255.9 KB · Weergaven: 73
  • DEDD3D89-5F75-4D35-B05A-3E1F2A6A6A22.jpeg
    DEDD3D89-5F75-4D35-B05A-3E1F2A6A6A22.jpeg
    253.9 KB · Weergaven: 74
  • 188BD965-AC4B-49A0-BD0C-662DEFF984E6.jpeg
    188BD965-AC4B-49A0-BD0C-662DEFF984E6.jpeg
    218.6 KB · Weergaven: 73
Lastig te zien maar staan de gaatjes niet teveel naar beneden gericht waardoor het ergens op de bodem uitkomt en je niet via de ruiten een circulatie krijgt?
Nou denk ik dat met genoeg beweging de co2 toch wel overal komt maar zo voorkom je misschien wel ophoping van vuil.
 
Dat is dus het interessante. Die plant wordt ingestraald met lichtenergie. Die plant krijgt niet te kiezen of hij daar wel of niet mee aan de slag gaat. Net als met mensen in de zon. Teveel zon en je verbrand. Dat kun je ook niet kiezen.
Ah de chemische reacties en ketenen van het leven, we zullen ons er aan over moeten geven 😁
Hier nog een paar foto’s.
de strijd met de baardalg gaat door.
ik heb het idee dat mijn stroming niet goed achterin de bak komt Omdat er zich veel vuil ophoopt achterin.
ik gebruik toch een spraybar waar ook een sterke straal uitkomt die tegen de voorkant aan straalt.
misschien een klein stromings pompje proberen?
de dropcheckers heb ik net ververst, dus daarom nog blauw normaal goed geel.
ook zie ik voorin de bak op het grind nog alg.
ik twijfel of dit groene of blauw alg is.
Ik zie geen baardalg 😮 en je planten zien er super mooi uit :) de co2 zal wel goed door je bak verdeeld zijn en als ik je bodem zie zie ik niet echt een op plek waar de stroming te veel verstoord word. Ik denk dat als de baardalg op 1 of 2 specifieke planten zitten je het bij de planten zelf moet zoeken.

En ik weet niet of je die strijd moet willen aan gaan. Want soms is het een oneindig stressvolle strijd die je alleen maar uitput en je er verloren door gaat voelen. Als het echt heel weinig is (want ik zie het niet) dan vraag ik me af of het misschien niet een iedee is om alles met rust te laten en het nóg meer tijd te geven. Misschien zijn deze planten die aangetast zijn niet ideaal voor de bak. Maar dit is maar een random gedachte misschien 😄. Algen horen er bij! Zoals de evolutie theorie spreekt, zonder algen had de mens niet kunnen bestaan en het zal me niet verbazen dat algen in de toekomst een nóg belangrijkere rol zal gaan spelen voor de aarde.

Als ze je andere onaangetaste planten maar met rust laten dat is wel heel belangrijk dat is wel echt een "red flag"...
 
Hier nog een paar foto’s.
de strijd met de baardalg gaat door.
ik heb het idee dat mijn stroming niet goed achterin de bak komt Omdat er zich veel vuil ophoopt achterin.
ik gebruik toch een spraybar waar ook een sterke straal uitkomt die tegen de voorkant aan straalt.
misschien een klein stromings pompje proberen?
de dropcheckers heb ik net ververst, dus daarom nog blauw normaal goed geel.
ook zie ik voorin de bak op het grind nog alg.
ik twijfel of dit groene of blauw alg is.
Ook ik merk niet een echt algen probleem op. Je ziet dat ik schrijf algen probleem. Het is namelijk een misverstand te denken dat in een aquarium geen alg zit. Dit is normaal en ook gezond. Het moet alleen geen algen probleem worden!
 
Oké, duidelijk.
het is gauw een obsessie, althans bij mij wel.
dank jullie wel.
 
Zonder echt in detail te zien valt je alg wel mee.
Hou rekening dat oudere blaadjes gevoeliger zijn algvorming dus bladeren van bv crypto's die 3-4 maanden oud zijn ga ik zelfs preventief verwijderen om de plant fris te houden en zo ook groeiruimte te geven aan verse bladeren.
Zie dat je alternanthera reineckii hebt deze is redelijk vatbaar voor alg als die onvoldoende voeding krijgt , dus wat extra voeding onder de wortels is nooit mis.

 

Terug
Bovenaan