Eccoflow 600 pomp in Rio 240 vervangen?


Als je de slangen vol met water hebt staan heb je de knop niet eens nodig, zodra je het hendeltje overhaalt loopt het filter al weer vol.

Maar als ik zelf de keus moest maken had ik voor alleen een externe gekozen, beetje vreemd om het binnenfiler te laten draaien en daar dan een (kleine) externe naast te zetten.
Enige voordeel is idd. wanneer je misschien problemen krijgt met de externe je dan de interne nog hebt, maar die kan je er ook altijd weer terug inzetten wanneer nodig.

Heb jij je roze avatar veranderd?Je ben een beetje onherkenbaar zo :(

Ik snap jouw keus. Ik ben ook ooit beginner geweest en vond een externe ook een uitdaging/eng :help:

Schoonmaken met de klok in je hoofd ivm sterven bacties etc. was stress. Zo kan TS rustig aan een extren filter wennen en geeft het de eerste keer gedoe met aansluiten etc. ligt niet de boel plat want dan draait haar juwel nog.

Voor de wat gevorderde is het allemaal simpel maar stukje bij beetje worden beginners ervaren en slimmer. Ze kan later altijd overstappen op alleen extern.

Denk gewoon aan mijn tijd als beginner en ik vond het fijner om rustig aan alle technische dingen te leren. Trouwens nu nog, ik ben niet van de technische dingen en vind het nog altijd rot klusjes.

Ik draai ook op 2 filters, geen stress gedoe en goeie flow.
 
:D Ja, Patrick is op vakantie

Ik heb nu ook pas voor het eerst in jaren een extern filter, zo eng vond ik het niet maar dat kan voor een ieder anders zijn natuurlijk.
Later overstappen naar helemaal extern kan idd altijd nog, maar dan is het wel het beste om dan meteen een goed formaat te kiezen die het volume van de bak (later) in zijn ééntje aankan.

Als er nu een 700 wordt aangeschaft om samen met de interne te draaien, is ie straks wellicht te klein om het alleen af te kunnen.
 
Hmmm.. verdeelde meningen. :) wat ik snap en logisch is bij zulke persoonlijke dingen. Ik blijf wel twijfelen.

Behalve dat een extra intern filter niet nodig zou zijn bij 1 goed en groot extern filter, heeft het ook echt nadelen als je de interne er bij in zou laten draaien?
 
:D Ja, Patrick is op vakantie

Ik heb nu ook pas voor het eerst in jaren een extern filter, zo eng vond ik het niet maar dat kan voor een ieder anders zijn natuurlijk.
Later overstappen naar helemaal extern kan idd altijd nog, maar dan is het wel het beste om dan meteen een goed formaat te kiezen die het volume van de bak (later) in zijn ééntje aankan.

Als er nu een 700 wordt aangeschaft om samen met de interne te draaien, is ie straks wellicht te klein om het alleen af te kunnen.

Ik ben het met je eens.
Vandaar ook mijn advies voor de eheim (die volgens mij de bak aan zou moeten kunnen zolang alles in balans is) plus een klein goedkoop filtertje voor wat extra circulatie waar nodig.

Op die manier kan topicstarter desnoods beginnen met bijgeleverd intern filter plus het kleine interne filter, en dan overschakelen naar het externe filter. Het meeste filtermateriaal zal meekunnen dus nieuw indraaien is niet nodig.

Op die manier is de filtratie voor betrekkelijk weinig geld en met betrekkelijk laag stroomverbruik geschikt, ook wanneer het even tegenzit.

En mocht de eheim de geest geven, dan heb je altijd nog circulatie van het interne filtertje, welke met 500ltr/uur ook nog wel wat doet.

Betrekkelijk goedkoop en flexibel systeem. Dacht ik.

Het kleine interne filter gebruiken wij inderdaad tegenover de spraybar, in een hoek met veel hout en planten. Door daar het kleine filtertje bij te plaatsen hebben wij een veel stabielere bak gekregen. Geen zweefvuil meer, planten veel stabieler en niets geen vuil op de grond of op de planten. Geen (of nauwelijks) algen meer. Sinds wij dit hebben, hebben we veel minder onderhoud in de bak, en dat is ons de investering van 21 euro wel waard.

Ik weet bijna zeker dat 1 groter, krachtiger filter het niet zo goed had kunnen doen als de combinatie die we nu gebruiken.
Maar 2 externe filters op een bak van ongeveer deze grootte zou ik nooit doen. Overkill naar mijn mening.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Trouwens, ik zag net dat die eccoflow 600 de normale binnenfilter pomp is van juwel.

Mocht je er nog niets voor hebben en mocht je geïnteresseerd zijn, niet weggooien :) je kan hem gebruiken voor waterwissels.

Wij gebruiken die voor de waterwissels en ze zijn fantastisch. Je hangt er een lange tuinslang of aquariumslang aan, klein stukje filterspons in de inlaat en je hangt de pomp zo in je aquarium tot waar je de waterwissel wil doen.
Als je de bodem afzuigt en het water zit in een bak, dan hang je de pomp daar in. Nooit meer sjouwen met emmer voor waterwissels :)
Wij gebruiken het zo, en doorgaans hoef je de pomp maar enkele seconden op stroom te hebben omdat het daarna vanzelf loopt. Maar als het water wat omhoog gepompt moet worden werkt het op stroom super.

Op die manier heb je zelfs nog profijt van de bijgeleverde pomp. Ook als je hem niet gebruikt voor filtratie.
 
We kunnen er nog de rest van het jaar over discussiëren zonder tot een unaniem antwoord te komen. Het beste neem je alle meningen in dit topic tot je en vorm je zelf een mening en maak je een keuze. Erg fout kun je het sowieso niet doen.
 
Trouwens, ik zag net dat die eccoflow 600 de normale binnenfilter pomp is van juwel.

Mocht je er nog niets voor hebben en mocht je geïnteresseerd zijn, niet weggooien :) je kan hem gebruiken voor waterwissels.

Wij gebruiken die voor de waterwissels en ze zijn fantastisch. Je hangt er een lange tuinslang of aquariumslang aan, klein stukje filterspons in de inlaat en je hangt de pomp zo in je aquarium tot waar je de waterwissel wil doen.
Als je de bodem afzuigt en het water zit in een bak, dan hang je de pomp daar in. Nooit meer sjouwen met emmer voor waterwissels :)
Wij gebruiken het zo, en doorgaans hoef je de pomp maar enkele seconden op stroom te hebben omdat het daarna vanzelf loopt. Maar als het water wat omhoog gepompt moet worden werkt het op stroom super.

Op die manier heb je zelfs nog profijt van de bijgeleverde pomp. Ook als je hem niet gebruikt voor filtratie.
Dat doet een hevel toch ook dan?
Een korte zuig, en je water loopt. Als je slang lang genoeg is, dan heb je ook geen emmers nodig.
 
Dat doet een hevel toch ook dan?
Een korte zuig, en je water loopt. Als je slang lang genoeg is, dan heb je ook geen emmers nodig.

Als je slang lang genoeg is moet je zuigen terwijl je niet kan zien of het water loopt. Daarnaast werkt dat goed wanneer het water hoger staat zoals vaak met een aquarium op een meubel het geval zal zijn. Wanneer je het water in een bak hebt staan, bijvoorbeeld na afzuigen van de bodem, dan valt het voordeel van hoogteverschil weg.

Als je de pomp nou toch al hebt, wat is dan het grote voordeel van aanzuigen van de slang gecombineerd met het sjouwen van emmers in het geval van afzuigen van de bodem voor jou? De toevoeging op de stroomrekening voor het gebruik van de pomp voor enkele seconden tot een minuut of 10 per keer kan het probleem niet zijn lijkt me.
 
Als je slang lang genoeg is moet je zuigen terwijl je niet kan zien of het water loopt. Daarnaast werkt dat goed wanneer het water hoger staat zoals vaak met een aquarium op een meubel het geval zal zijn. Wanneer je het water in een bak hebt staan, bijvoorbeeld na afzuigen van de bodem, dan valt het voordeel van hoogteverschil weg.

Als je de pomp nou toch al hebt, wat is dan het grote voordeel van aanzuigen van de slang gecombineerd met het sjouwen van emmers in het geval van afzuigen van de bodem voor jou? De toevoeging op de stroomrekening voor het gebruik van de pomp voor enkele seconden tot een minuut of 10 per keer kan het probleem niet zijn lijkt me.
Als je de bodem wil afzuigen, dan kan er maar beter geen pomp in je leiding staan. Als je een paar steentjes of wat zand mee zuigt, dan zit je pomp zo dicht.

Stroomverbruik is gewoon verwaarloosbaar.
 
Als je de bodem wil afzuigen, dan kan er maar beter geen pomp in je leiding staan. Als je een paar steentjes of wat zand mee zuigt, dan zit je pomp zo dicht.

Stroomverbruik is gewoon verwaarloosbaar.

Het was niet mijn intentie hier een discussie te starten over waterwissels. Ik noemde het omdat het te maken had met de pomp die, naar ik had begrepen, bij het aquarium geleverd wordt.

Ik heb nergens voorgesteld de pomp te gebruiken om de bodem af te zuigen.

Ik heb gezegd dat de pomp handig kan zijn voor een waterwissel.

Ik heb ook gezegd dat de pomp handig kan zijn om het water uit een emmer te zuigen wat daar in zit na het afzuigen van de bodem. Die emmers staan doorgaans op de grond waardoor je niet het hoogteverschil hebt wat hevelen mogelijk maakt.

Verder heb ik het gehad over een klein stukje spons in de inlaat, omdat anders tijdens waterwissels natuurlijk ook slakken, vissen en garnalen opgezogen kunnen worden.

Dus ik kan je opmerking niet plaatsen bij mijn bericht.

Verder ben ik hier in dit topic van iemand anders uitgepraat over waterwissels.
 
Ik vind het vooral lastig de keuze te maken, omdat ik persoonlijk gewoon enkel ervaring heb met het interne filter. Ik kan me vanalles voorstellen bij een extern filter, maar hoe het echt in de praktijk gaat, daar heb ik geen idee van. Het trekt me wel heel erg moet ik zeggen. Maakt het qua stroming nog veel verschil of ik voor enkel intern, enkel extern of een combinatie van beide ga, als je kijkt naar het feit dat ik vooral rustige vissen neem? (o.a. Diamantgourami). En dat mijn aquarium vrij sterk beplant is.
 
Nou heb ik ondertussen begrepen dat het beter is om een relatief rustige stroming door je biologische filtermateriaal te hebben zodat de bacteriën beter kunnen groeien, zoals Daniel ook al zei. Verklaart dit misschien waarom sommige mensen liever 2 kleinere filters gebruiken? Omdat je dan geen tè sterke stroming hebt door je relatief lagere l/u keuze (of moet je dit toch als verdubbeling zien??), maar wel het voordeel van een dubbel zo groot filtercapaciteit en gelijk 2 stromingspunten?

Ik wil het gewoon gelijk goed doen, ook met het oog op de toekomst. Mijn bestand in het begin is relatief gemiddeld.. maar ik vind L-nummers bv geweldig. Misschien dat ik hier en daar wat aan wil passen om er in de toekomst meer van te kunnen houden, ik zeg maar wat. Dan is een goed filter volume van begin af aan toch wel verstandig denk ik. Ik heb alleen wel ook gourami’s, die niet teveel stroming wensen. Daar zit ik nu een beetje mee te dubben. Ik wil dus graag een goed filtercapaciteit, maar tegelijkertijd wil ik geen te heftige stroming ivm de gourami's. De bak zal ook aardig beplant worden.

Ik twijfel dus nog een beetje tussen:

Òf enkel intern, wat in mijn geval betekent: 600 L/u – (2,5x bakinhoud bij 80%) 3 L media (1,5 kg biomedia (en dan heb ik het voor het gemak nu even over biohome))

Òf enkel extern, wat zou kunnen inhouden: 1400 L/u – (4,2 x bakinhoud bij 60%) 12 L media (4 kg biomedia) Dan heb ik het over de JBL 1502.

Òf een combi van het interne filter met al dan niet de 702, 902 of 1502 JBL.
 
Je geeft aan dat je gelezen hebt over dat een langzame stroming in het filter beter is tbv biologische filtering dan een snelle stroming in het filter.

Mag ik vragen waar je dat gelezen hebt? Ik zou dat ook graag lezen.

Een interessant stuk over biologische filtering en o.a. de rol van een filter daarin vind ik altijd biologisch filteren, van aquainfo.
Ik kan het niet linken voor je sorry, maar als je er op googled, die woorden, dan vind je het. Niet biologisch filter maar filteren dus.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij bedoel je de link hieronder:

@GCJ Mag ik vragen waarom je niet kan linken? Als je het adres van de pagina hier plakt maakt hij er zelf een link van?
 
Volgens mij bedoel je de link hieronder:

@GCJ Mag ik vragen waarom je niet kan linken? Als je het adres van de pagina hier plakt maakt hij er zelf een link van?

Jullie hebben me het al vaker proberen uit te leggen :) En ik waardeer dat bijzonder. Maar bij mij werkt het niet.
Jullie pagina's openen bij mij buiten de browser om, en missen elke mogelijkheid om te linken.
Misschien ligt het aan de telefoon, de browser of, onwaarschijnlijk natuurlijk maar het zou ook nog aan mij kunnen liggen.

Ik weet dat de link netter staat, maar als iemand er belangstelling voor heeft kunnen ze het op deze manier ook vinden denk ik. Jullie zijn bijzonder goed vindbaar via google.

Trouwens, bedankt voor het linken :)
 
Het is een mooie pagina met veel informatie! Wellicht iets te veel voor een beginnend 'filter begrijpend' persoon maar neemt niet weg dat het zeker nuttig is om eens goed door te nemen. Of je daarmee antwoord op je vraag krijgt, welk filter te nemen, denk ik niet. Het blijft een beslissing die je zelf moet nemen en waarbij elke optie tot een goed werkende situatie kan leiden.

Wat betreft je vraag:
Ik twijfel dus nog een beetje tussen:

Òf enkel intern, wat in mijn geval betekent: 600 L/u – (2,5x bakinhoud bij 80%) 3 L media (1,5 kg biomedia (en dan heb ik het voor het gemak nu even over biohome))

Òf enkel extern, wat zou kunnen inhouden: 1400 L/u – (4,2 x bakinhoud bij 60%) 12 L media (4 kg biomedia) Dan heb ik het over de JBL 1502.

Òf een combi van het interne filter met al dan niet de 702, 902 of 1502 JBL.
Daar geldt weer hetzelfde. Wat ik zou doen? Beginnen met alleen het interne filter en kijken hoe dat uit pakt. Een filter erbij zetten kan altijd nog. Het debiet van een filter vind ik zelf niet zo heel interessant, natuurlijk zijn er weer 'regeltjes' die zeggen je moet x keer de inhoud van je aquarium per uur verwerken maar ook dat is weer relatief. Bij een filter met de juiste media werkt het biologische gedeelte prima ook al doe je 'maar' 2x per uur de inhoud van je aquarium. Het mechanische gedeelte is waar het debiet meer om de hoek komt kijken en dat vind ik moeilijk vooraf in te schatten. Als je op een gegeven moment te veel zweefvuil hebt kun je er een filter bij zetten of je interne filter meer richten op mechanisch.

Die JBL e1502 is behoorlijk overkill voor je 180L aquarium, een enkele JBL e902 zou al voldoende zijn en daar past genoeg media in om de zogenaamde 'full cycle' met biohome te kunnen krijgen. Zoals gezegd zou ik beginnen met het interne filter en later indien nodig uitbreiden met een e702 of e902 of een eheim classic serie.

Edit: Ik zie dat het om een Rio 240 gaat, ik was even in de war. Dan nog zou een enkele e902 dit aan moeten kunnen maar de e1502 is niet perse overkill dan. Als je een wildwaterbaan wilt creëren, prima :)
Ik filter zelf een netto zo'n 275-290L aquarium met een oude e900 serie JBL en dat werkt echt prima.
 
Bedankt voor de link! Ik zal hem zeker nog even rustig door lezen.

Waar ik las over de niet te sterke stroom water door het filter, dat moet ik even terugzoeken.. daar kom ik er nog even op terug.

Een extern filter erbij zetten kan idd altijd nog.. maar omdat het evt verwijderen van het interne filter nu met een nieuwe bak het makkelijkste zou zijn, ga je dat toch overwegen. Maargoed, later verwijderen zal ook met een draaiende bak vast kunnen. Als ik dat al zou willen dan, natuurlijk.
Een golfslagbad is absoluut niet wat ik wil met mijn vissen.. :) dus daar moet ik wel bij blijven stilstaan. Als er maar wel een goede circulatie is, die ook overal komt.. want daar twijfel ik met mijn huidige bak wel over. Maar dan kun je dat dus weer oplossen met een klein stromingspompje, zoals je noemde. Als de filtercapaciteit maar toereikend is. Ik ben daar wat huiverig voor, omdat ik nu exact hetzelfde filter heb op een 2x zo kleine bak (Rio 125l.. en daarin loop ik nog altijd te rommelen met stabiliteit/algen). Nou heb ik mijn huidige filter nog niet zo vol mogelijk zitten met biologisch materiaal, dus daar zit zeker verbetering in. Er zitten slechts 3 bakjes Cirax in, van bij elkaar 600 gram.
 
Nou vraag ik me alleen nog af; Als ik een intern filter van 600 l/u zou combineren met een extern 700 l/u filter… krijg ik dan een vergelijkbare stromingskracht als wanneer ik een enkele externe 1400 l/u zou gebruiken? Oftewel moet je de pomp capaciteit bij 2 filters bij elkaar op tellen, of heb je met 2 kleinere filters een rustigere stroming dan met 1 groot extern filter? Misschien een hele domme vraag... maar natuur- en scheikunde zijn nooit mijn sterke kant geweest. :stom:
 
Dit is ook iets waarom ik bij de volgende gelijk alles eruit zou willen trekken...

20190831_130433.jpg
 
Je kunt ze optellen maar met 2 filters heb je wel meer flexibiliteit natuurlijk. Door bijvoorbeeld de uitstroom van je tweede filter op een plek te doen waar nu weinig stroming is, die flexibiliteit heb je met een grote filter niet. Dat zou dan weer een extra stromingspompje kunnen besparen.

Betreffende de algen in je rio 125 tsja, een beter filter is vaak niet de oplossing. Algen bestrijden doe je door een balans te vinden in voedingsstoffen (macro en micros), licht en co2, je filter doet daar bar weinig is behalve inderdaad door de stroming te zorgen dat alle planten ook genoeg voeding kunnen krijgen. Maar zoals gezegd is een simpel stromingspompje dan ook mogelijk.
Vaak ontstaan algen overigens door een gebrek aan voeding waardoor je planten niet goed groeien en alg hierdoor de kans krijgt.

Troep achter je filter.. gewoon een zwart ruiten plastic aan de buitenkant plakken zodat er geen licht bij komt, dan gaat er ook niks groeien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ilse
Mijn man heeft een aantal keren zo'n filter verwijderd, maar niet met bodem en vissen er nog in.

Het zal vast kunnen, maar hij vond het makkelijker in een lege bak of met slechts een bodempje water. Er vallen altijd stukjes kit weg en wij vonden het prettig die goed te kunnen verwijderen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met een dun mes snij je die kit puntjes achter het filter (2x 4 stuks) zo door, ook in een vol aquarium. Daarna met een krabbertje de restjes verwijderen en die haal je er in 1 keer af, ik zie het eigenlijk niet zo als een probleem. Werkje van misschien 5 minuten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ilse
En dan hebben we voor de stroming op dit moment nog het interne pompje bijgeplaatst. En de bak is in balans nu.

Gewoon het originele pompje uit het interne filter? Die kun je er zonder filter "los" bij in plaatsen?
 
Gelijk kiezen voor 1 groot extern filter ga ik sowieso niet meer doen. Het wordt dus òf enkel intern met evt. een stromingspompje, maar aangezien ik ook gewoon erg benieuwd ben hoe externe filters werken en extra filtercapaciteit me toch wel aanspreekt, zal het waarschijnlijk òf intern gecombineerd met een kleinere externe worden, of gelijk 2 kleinere externe filters. Zouden jullie in die laatste 2 gevallen gaan voor de 702 of 902 van JBL?
 
Gewoon het originele pompje uit het interne filter? Die kun je er zonder filter "los" bij in plaatsen?

Nee, excuus voor de spraakverwarring. Ik had eerder een combinatie geadviseerd van een stevige externe pomp en een klein intern pompje (de aquael turbo 500). Dat was het interne pompje, waaraan ik hier refereerde.

Maar, mijn advies is nogmaals, ga niet voor een te lage filtratie. In de ideale setting zijn je planten super aan het groeien met de perfecte balans van licht, voeding en co2, en heb je nauwelijks organisch afval in de bak. En tot die tijd heb je perioden met bruinalg, groene alg, draadalg, kaamlaag, slechte circulatie van voeding en co2, kwijnende planten na een behandeling met een willekeurig medicijn en alle andere ellende die je je kan bedenken. Tenminste, dat is hoe het hier werkt. En wij komen die narigheid een stuk beter te boven met een goed filter. Een filter dat voldoende ruimte heeft ook wanneer het even niet goed gaat.

Aanvulling:
Ik denk dat je van mijn kant meer input hebt gehad dan goed is, sorry.
Ik wens je gewoon succes en plezier met je beslissing. En wat je ook kiest, het komt ongetwijfeld wel goed :)
 
Je geeft aan dat je gelezen hebt over dat een langzame stroming in het filter beter is tbv biologische filtering dan een snelle stroming in het filter.

Mag ik vragen waar je dat gelezen hebt? Ik zou dat ook graag lezen.


O.a. hier als antwoord op een vraag, op 1 augustus 2018. Ik heb het op meer plekken gelezen, maar hier werd het vrij helder uitgelegd.
 
Het stukje 'De Biofilm' van Aquainfo spreekt dit weer tegen. Daar wordt gezegd dat de stroming rond de biofilm altijd afneemt en de uiteindelijke stroming door je media dus niet heel erg belangrijk is. Ik dacht ook altijd dat een te sterke stroming niet best is voor je biologische filtrage maar na het lezen van onderstaand stuk ben ik er niet meer zo zeker van.

 
  • Leuk
Waarderingen: Ilse
Dank je voor de link.

Je gaf aan biohome te willen gebruiken.
Biohome geeft aan hun product dusdanig te hebben ontworpen dat denitrificatie gestimuleerd wordt. Ze hebben de kern van de pijpjes minder poreus gemaakt waardoor de stroomsnelheid zou afnemen waardoor er meer denitrificatie zou plaatsvinden. Uit die keuze plus de voorkeur die je aangaf voor langzame stroming heb ik opgemaakt dat je graag denitrificatie wil zien in je bak.

Er is geen verkeerde vorm van filtratie in mijn ogen. Het kan handig zijn een beeld te hebben van waar je qua bodem, inrichtig, beplanting en bezetting naar toe wil in je nieuwe aquarium. Dan kan je o.a. de filtratie daar op aanpassen.

Maar ik denk dat je met alle opties die zijn aangegeven de basisdingen van filtratie echt wel op de rij krijgt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank je voor de link.

Je gaf aan biohome te willen gebruiken.
Biohome geeft aan hun product dusdanig te hebben ontworpen dat denitrificatie gestimuleerd wordt. Ze hebben de kern van de pijpjes minder poreus gemaakt waardoor de stroomsnelheid zou afnemen waardoor er meer denitrificatie zou plaatsvinden. Uit die keuze plus de voorkeur die je aangaf voor langzame stroming heb ik opgemaakt dat je graag denitrificatie wil zien in je bak.

Er is geen verkeerde vorm van filtratie in mijn ogen. Het kan handig zijn een beeld te hebben van waar je qua bodem, inrichtig, beplanting en bezetting naar toe wil in je nieuwe aquarium. Dan kan je o.a. de filtratie daar op aanpassen.

Maar ik denk dat je met alle opties die zijn aangegeven de basisdingen van filtratie echt wel op de rij krijgt.

Ik wilde biohome bestellen omdat ik dacht dat dit een kwalitatief goed filtermateriaal was. Ik zou niet weten wat denitrificatie is. Daarnaast begreep ik dat langzamere stroming door het filter beter zou zijn, maar dat wordt dus tegengesproken. Ik weet het allemaal even niet meer. Ik weet wat ik straks wil.. een mooie stabiele bak. 1 met o.a. gouramis en veel beplanting. Wat daarvoor de beste filterkeuze zal zijn is niet achter te komen, zo lijkt het. Ik zal iets moeten beginnen en kijken hoe het uitpakt! Bedankt iig voor jullie meedenken.
 
Ik heb al van veel mensen gelezen dat ze daar goede resultaten mee behaald hebben, met biohome, net als met andere materialen.

Misschien heb je er iets aan als ik probeer heel grof en in grote lijnen een idee te geven van wat er gebeurt in het filter (en in het aquarium, want gedeelten van het volgende speelt zich ook af in de bodem en tegen oppervlakten in het aquarium). Misschien heb je er iets aan. Als ik heel rare dingen zeg hoop ik dat andere mensen me willen corrigeren.

In je aquarium wordt organisch afval gemaakt. Dat gebeurt door planten en vissen en nou ja, bijna alles in je aquarium. Die organische stoffen zoals poep en rottende plantendelen worden door heterotrofe bacteriën omgezet naar onder andere ammoniak. Er komt ook ammoniak in het water via vissen. Die heterotrofe bacteriën daar heb je er snel veel van, omdat ze zich heel snel vermenigvuldigen. Ze kunnen zowel met veel als weinig zuurstof hun werk doen.
Dit proces heet mineralisatie.

Dat ammoniak komt in 2 vormen voor, de een minder slecht dan de ander, maar beiden slecht. Daar begint eigenlijk nitrificatie. Er zijn bacteriën die de ammoniak omzetten naar nitriet. Die bacteriën gaan dus pas groeien wanneer er ammoniak in het water zit. Dat is hun eten. Ze vermenigvuldigen zich langzaam. Ze houden niet van licht en hebben voldoende zuurstof nodig om te overleven.

Dan zijn er bacteriën die qua eigenschappen lijken op de vorige, met dit verschil dat ze leven van nitriet als voedsel. Ze zetten dat om naar nitraat. Nitraat is alweer minder schadelijk voor bewoners van je aquarium, maar, je moet er ook niet teveel van hebben.
Nitraat is voeding voor planten.

Als je een aquarium hebt met veel vissen en weinig planten, dan wordt het voorlopig eindproduct nitraat dus niet of te weinig gebruikt waardoor het zich opstapelt.
Wanneer het te hoog oploopt kan je het verwijderen door waterwissels, door het als voeding te laten gebruiken door planten, of door een volgende stap in de cyclus te stimuleren.

Tot aan hier was het wat men geloof ik een halve cyclus noemt. De volgende stap, en tevens datgene wat het tot een volle cyclus brengt is de omzetting van nitraat naar (oa.?) stikstof. Dat noemt men denitrificatie. Bacteriën die dat doen, doen dit zonder zuurstof.

Die bacteriën zitten in een biofilm. Dat is een laagje spul. Wanneer je veel organisch afval hebt, bijvoorbeeld in het begin wanneer je cyclus nog niet op orde is, of wanneer je planten niet goed groeien, dan gaan de heterotrofe bacteriën die van dat afval leven zich enorm vermenigvuldigen. Zo sterk dat ook de biofilm dikker wordt, en er minder zuurstof in komt of geen.

De nitrificerende bacteriën kunnen zo slecht leven, want die hebben zuurstof nodig, en hierdoor kunnen de heterotrofe bacteriën de nitrificerende bacteriën verdringen. Nou kunnen die heterotrofe bacteriën ook ammoniak omzetten naar nitraat, maar ze doen dat veel minder efficiënt. Je aquarium kan daardoor minder goed inspelen op schommelingen in aanbod van ammoniak en nitriet. Bacteriën die zich in die omstandigheden juist wel heel prettig voelen zijn de denitrificerende bacteriën. Die hebben juist een plek nodig zonder zuurstof. En dus zullen die, wanneer het zuurstof verdwijnt nitraat gaan omzetten.

Misschien dat je zo iets beter begrijpt wat er in dat stuk staat over biologisch filteren.
En zo niet, zoals ik zei, in alle situaties qua filter die je overweegt komt het vast wel goed met de afvalstoffen, linksom of rechtsom. Daarvoor ben je je zo goed aan het oriënteren.
 
Ik heb al van veel mensen gelezen dat ze daar goede resultaten mee behaald hebben, met biohome, net als met andere materialen.

Misschien heb je er iets aan als ik probeer heel grof en in grote lijnen een idee te geven van wat er gebeurt in het filter (en in het aquarium, want gedeelten van het volgende speelt zich ook af in de bodem en tegen oppervlakten in het aquarium). Misschien heb je er iets aan. Als ik heel rare dingen zeg hoop ik dat andere mensen me willen corrigeren.

In je aquarium wordt organisch afval gemaakt. Dat gebeurt door planten en vissen en nou ja, bijna alles in je aquarium. Die organische stoffen zoals poep en rottende plantendelen worden door heterotrofe bacteriën omgezet naar onder andere ammoniak. Er komt ook ammoniak in het water via vissen. Die heterotrofe bacteriën daar heb je er snel veel van, omdat ze zich heel snel vermenigvuldigen. Ze kunnen zowel met veel als weinig zuurstof hun werk doen.
Dit proces heet mineralisatie.

Dat ammoniak komt in 2 vormen voor, de een minder slecht dan de ander, maar beiden slecht. Daar begint eigenlijk nitrificatie. Er zijn bacteriën die de ammoniak omzetten naar nitriet. Die bacteriën gaan dus pas groeien wanneer er ammoniak in het water zit. Dat is hun eten. Ze vermenigvuldigen zich langzaam. Ze houden niet van licht en hebben voldoende zuurstof nodig om te overleven.

Dan zijn er bacteriën die qua eigenschappen lijken op de vorige, met dit verschil dat ze leven van nitriet als voedsel. Ze zetten dat om naar nitraat. Nitraat is alweer minder schadelijk voor bewoners van je aquarium, maar, je moet er ook niet teveel van hebben.
Nitraat is voeding voor planten.

Als je een aquarium hebt met veel vissen en weinig planten, dan wordt het voorlopig eindproduct nitraat dus niet of te weinig gebruikt waardoor het zich opstapelt.
Wanneer het te hoog oploopt kan je het verwijderen door waterwissels, door het als voeding te laten gebruiken door planten, of door een volgende stap in de cyclus te stimuleren.

Tot aan hier was het wat men geloof ik een halve cyclus noemt. De volgende stap, en tevens datgene wat het tot een volle cyclus brengt is de omzetting van nitraat naar (oa.?) stikstof. Dat noemt men denitrificatie. Bacteriën die dat doen, doen dit zonder zuurstof.

Die bacteriën zitten in een biofilm. Dat is een laagje spul. Wanneer je veel organisch afval hebt, bijvoorbeeld in het begin wanneer je cyclus nog niet op orde is, of wanneer je planten niet goed groeien, dan gaan de heterotrofe bacteriën die van dat afval leven zich enorm vermenigvuldigen. Zo sterk dat ook de biofilm dikker wordt, en er minder zuurstof in komt of geen.

De nitrificerende bacteriën kunnen zo slecht leven, want die hebben zuurstof nodig, en hierdoor kunnen de heterotrofe bacteriën de nitrificerende bacteriën verdringen. Nou kunnen die heterotrofe bacteriën ook ammoniak omzetten naar nitraat, maar ze doen dat veel minder efficiënt. Je aquarium kan daardoor minder goed inspelen op schommelingen in aanbod van ammoniak en nitriet. Bacteriën die zich in die omstandigheden juist wel heel prettig voelen zijn de denitrificerende bacteriën. Die hebben juist een plek nodig zonder zuurstof. En dus zullen die, wanneer het zuurstof verdwijnt nitraat gaan omzetten.

Misschien dat je zo iets beter begrijpt wat er in dat stuk staat over biologisch filteren.
En zo niet, zoals ik zei, in alle situaties qua filter die je overweegt komt het vast wel goed met de afvalstoffen, linksom of rechtsom. Daarvoor ben je je zo goed aan het oriënteren.

Dankjewel voor je uitgebreide toelichting... :) Als ik het zo lees, dan zou het bij een volle cyclus dus ook niet nodig zijn om waterwissels toe te passen. Is zo'n volledige manier van filteren wel geschikt voor elk soort aquarium? Als ik denk aan de mate van beplanting etc. En kun je met biohome dan wel halve cyclus filteren? Want ik gok zo dat ik me niet moet richten op die volle cyclus... en dat de halve de meest gangbare manier is. Als ik het goed heb dan.

En het komt ook vast goed.. ik loop alleen nog erg te rommelen met de stabiliteit in mijn huidige aquarium en ik hoopte dat dat grotendeels zou oplossen met enerzijds meer ruimte (ik hou min of meer hetzelfde bestand dus de belasting wordt een stuk lager) en anderzijds de keuze voor nu wel een extern filter waardoor er meer capaciteit is om alle schadelijke stoffen om te zetten.
 
Grappig he dat hoe meer je begrijpt hoe meer vragen er komen :) Het wordt denk ik allemaal wat te gecompliceerd, ik hou er van maar kan me voorstellen dat je gewoon wilt beginnen.

Neem lekker een extern filtertje erbij en stop er biohome in, dat gaat samen met het interne filter prima werken.
Succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: Ilse
Grappig he dat hoe meer je begrijpt hoe meer vragen er komen :) Het wordt denk ik allemaal wat te gecompliceerd, ik hou er van maar kan me voorstellen dat je gewoon wilt beginnen.

Neem lekker een extern filtertje erbij en stop er biohome in, dat gaat samen met het interne filter prima werken.
Succes!

Dat ga ik ook doen denk ik.. dan kan ik ondervinden hoe extern filteren me bevalt. Later kan ik nog genoeg kanten op. Ik hou jullie op de hoogte en zal eens wat foto's plaatsen zodra ik aan de slag ga binnenkort!
 
Dankjewel voor je uitgebreide toelichting... :) Als ik het zo lees, dan zou het bij een volle cyclus dus ook niet nodig zijn om waterwissels toe te passen. Is zo'n volledige manier van filteren wel geschikt voor elk soort aquarium? Als ik denk aan de mate van beplanting etc. En kun je met biohome dan wel halve cyclus filteren? Want ik gok zo dat ik me niet moet richten op die volle cyclus... en dat de halve de meest gangbare manier is. Als ik het goed heb dan.

En het komt ook vast goed.. ik loop alleen nog erg te rommelen met de stabiliteit in mijn huidige aquarium en ik hoopte dat dat grotendeels zou oplossen met enerzijds meer ruimte (ik hou min of meer hetzelfde bestand dus de belasting wordt een stuk lager) en anderzijds de keuze voor nu wel een extern filter waardoor er meer capaciteit is om alle schadelijke stoffen om te zetten.

Ik denk dat je redenatie voor geen waterwissels meer op zich juist is, met een grote maar... Een aquarium is geen volledig ecosysteem. En oa. daardoor gaan er spullen missen en ook andere stoffen zich opbouwen. Met fris leidingwater herstel je vaak veel van die tekorten en overschotten. Maar je zou er in elk geval je waterwissels wat minder vaak kunnen doen. Ik lees wel eens van mensen die van waterwissels om de dag naar waterwissels per week of 2 weken gaan. Voor zulke mensen lijkt het me goud.

Wij hebben een aquarium met een lichte tot normale bezetting en gemiddeld tot bovengemiddelde beplanting. Ons nitraat is altijd op, ondanks dat we plantenvoeding geven met nitraat. Dat is geen groot probleem hoor, op zich lijkt het vrij goed te gaan. Maar wij zitten dus niet te wachten op denitrificatie.

Natuurlijk hebben wij ook wel eens dat het tegenzit in de bak, door uiteenlopende oorzaken. En wij merken dat we het met stevige filtratie beter weer op de rij krijgen. Bij ons is de nitrificatie, dus de omzetting van ammoniak en nitriet, eigenlijk nooit een probleem. Wel willen we in het geval van verhoogd organisch afval, door welke oorzaak dan ook, dat snel kunnen wegfilteren. Bij ons gaf dat zweefvuil, zweefvuil gaf minder licht bij de planten, gaf meer alggroei. Allemaal dingen waar we geen zin in hebben. Met meer filtratie lukt het hier beter om de boel weer op de rij te krijgen, weer in balans te krijgen nadat er wat is misgegaan. We zorgen dan voor juiste verlichting, co2 en voeding, en dan zorgt het filter voor de rest. Wij hoeven het dan alleen maar geregeld schoon te maken. In perioden van balans eens per 2 a 3 maanden, in perioden van onbalans tussen 2- en 4 wekelijks.

Dat is eigenlijk mijn voornaamste reden om voor stevige filtratie te pleiten in het algemeen :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ilse

Terug
Bovenaan