Eccoflow 600 pomp in Rio 240 vervangen?


I

Ilse

Guest
Ik ga binnenkort over op een Juwel Rio 240l. Nou zit daar de Eccoflow 600 pomp in, wat volgens mij veel te zwak is. Ik zat eraan te denken om deze te vervangen voor een 1000 of 1500 pomp. Wat raden jullie me aan? En kan ik hier een spraybar voor aanschaffen? Ik kan dit niet echt vinden voor binnenfilters. Of zijn jullie van mening dat een dergelijke aanpassing nutteloos is en enkel een extern filter goed genoeg is? Aangezien een extern filter veel duurder is en ik een beetje huiverig ben voor waterlekkages en nog geen ervaring met extern filteren heb, wilde ik alles het liefst intern houden. Maar dit dus enkel als het een goede kans van slagen heeft, anders kun je er beter niet aan beginnen natuurlijk. :)
 
Hi Ilse,

Meningen zijn verdeeld over intern en extern filters. het is maar wat je prettig vind, zo vind ik externe prettiger, 1 kan meer media in, minder zichtbaar en makkelijker onderhouden.
lekkage zal niet snel gebeuren bij goed onderhoud.

Rubbertjes af en toe insmeren met vaseline. en of als het oud is dat even vervangen,
enz.

Maar als je toch blijft bij de originele juwel intern filter en je kiest voor een pomp zou ik zelf persoonlijk voor 1500 pomp gaan. toch ff net wat meer.
 
Ja.. en ik ben me bewust dat er iig genoeg capaciteit moet zijn, wat extern dan makkelijker te verkrijgen is. Maar ik zit nu toch wel echt te twijfelen.. ook qua filterinhoud. Ik vind het raar dat de eerste 3 Rio lijnen (125, 180 en 240) allen dezelfde filtercapaciteit hebben, die je max kunt vullen tot 1,5 kg biologisch materiaal. Dat kan dan maximaal 150 liter filteren, wat zou betekenen dat je de 240 nooit goed gefilterd kunt krijgen, toch? Wil ik het intern houden, dan is het dus niet slim om de 240 te nemen, tenzij ik extern zou gaan werken. De Rio 180 zou het dan weer wel net halen met de interne filtercapaciteit... omschrijf ik het zo goed?
 
die je max kunt vullen tot 1,5 kg biologisch materiaal. Dat kan dan maximaal 150 liter filteren,
Sera claimt voor Siporax dat het per liter Siporax 200 liter kan filteren, ik neem aan bij een lichte tot gemiddelde bezetting. Maar dat laatste is dus een aanname.

Ik neem ook aan dat jij niet bedoelt 1,5 kg, maar liter filtermateriaal. Elk type filtermateriaal heeft namelijk een ander gewicht.
 
Oke.. ik weet niet hoeveel een liter Siporax inneemt binnen het filter? Ik bedoelde in mijn verhaal wel kg.. dit hoorde ik namelijk in een filmpje, waar 1,5 kg biogravel in dit type Juwel filter past. Dit zou dan 150 L kunnen filteren.
 
Oke.. ik weet niet hoeveel een liter Siporax inneemt binnen het filter? Ik bedoelde in mijn verhaal wel kg.. dit hoorde ik namelijk in een filmpje, waar 1,5 kg biogravel in dit type Juwel filter past. Dit zou dan 150 L kunnen filteren.
Geen idee hoeveel Siporax erin past, maar zoals gezegd weegt elk (biologisch) filtermateriaal anders. Volume en gewicht kun je niet zomaar met elkaar vergelijken (wellicht ten overvloede).

BioGravel ken ik zelf niet.
 
Oke.. ik weet niet hoeveel een liter Siporax inneemt binnen het filter? Ik bedoelde in mijn verhaal wel kg.. dit hoorde ik namelijk in een filmpje, waar 1,5 kg biogravel in dit type Juwel filter past. Dit zou dan 150 L kunnen filteren.
Je kijkt waarschijnlijk het filmpje van Richard (Pondguru) die het heeft over een zogenaamde 'full cycle' met Biohome filtermedia. Full cycle wil zeggen een afbraak van ammonia --> nitriet --> nitraat --> stikstofgas. Om een 240L aquarium full cycle te gaan filteren met een bioflow M filter van Juwel is inderdaad een illusie en zal niet gaan lukken. Half cycle filteren is eigenlijk wat de meeste mensen doen en dat is van ammonia --> nitriet --> nitraat en daar is het filter prima geschikt voor. De nitraat verwijder je dan met waterwissels en je planten gebruiken dit ook als voeding. Het is ook maar de vraag of je 'full-cycle' wil gaan filteren, bij een planten aquarium is dit niet erg nodig. Zoals reeds gezegd kun je genoeg siporax in je filter kwijt om voldoende filtercapaciteit te krijgen.

Dan is er nog de flow die het filter geeft. 600 l/u lijkt niet heel veel maar omdat het om een intern filter gaat en er geen hoogte verschil is kom je dicht bij deze waarde, bij een extern filter van 900 l/u bijvoorbeeld haal je nog niet eens 600 l/u. Dit zou voor 240L genoeg moeten zijn. Het maakt niet heel veel uit of je water sneller door je filter laat stromen (langzamer is zelfs beter voor het biologisch filteren) maar je wil wel genoeg flow kunnen geven om stroming in je aquarium te krijgen voor het verspreiden van voedingsstoffen. Voor je gevoel zou je kunnen upgraden naar de 1000 l/u versie maar echt nodig is dit mijn inziens niet.

Conclusie (mijn mening): Intern filter van Juwel is prima mits je de onderkant van het filter gewoon vol gooit met Sera Siporax of andere (goede) biologische media. Daar is genoeg capaciteit voor bacteriën om je aquarium water biologisch 'half-cycle' te filteren.
 
Geen idee hoeveel Siporax erin past, maar zoals gezegd weegt elk (biologisch) filtermateriaal anders. Volume en gewicht kun je niet zomaar met elkaar vergelijken (wellicht ten overvloede).

BioGravel ken ik zelf niet.
is 1 liter niet gelijk aan 1kg?

Ja naja eh ik zelf ben geen fan van Interne filters op grotere aquariums.
dus ik zou sws voor een externe gaan.

maar goed drm zeg ik ieder zijn persoonlijke favo.

Daniel houdt zo een filter, ik had het bvb al verwijderd :D

maar goed ieder zijn ding.
Je kan ook zeggen ik gebruik 2 filters 1 intern 1 extern. heb je altijd beschikbaarheid,
 
is 1 liter niet gelijk aan 1kg?
Iets met 'soortelijk gewicht' ;) en bij water is dat ongeveer 1L = 1 KG maar dit geldt natuurlijk niet voor filtermedia.

De verwarring hier komt van die Pondguru, die praat altijd in gewicht want hij heeft het in zijn filmpjes altijd slechts over 1 filtermedia.. zijn Biohome spul en dit is allemaal van hetzelfde soort gesinterd glas gemaakt dus vergelijkbaar in gewicht. Als je verschillende media met elkaar gaat vergelijken kun je beter in liters praten omdat het soortelijk gewicht kan verschillen.

BioFlow M 3.0 filter kan overigens totaal 3 liter aan inhoud bevatten. Daar gaat ongeveer 30% tot 50% vanaf voor mechanische media (spons) en dan hou je nog zo'n 1,5 tot 2,1L over voor biologische media.
 
hmm dat snap ik niet Daniel. een Liter is toch gewoon een Liter? zelfde als de bekende vraag wat is zwaarder 1 kg Stenen of 1 kg Veren..

of zie ik het anders?
 
Klopt maar we vergelijken niet gewicht met gewicht maar volume (liters) met gewicht (kg). De vraag die je zou moeten stellen is dan ook: Is het volume van 1 kg stenen gelijk aan het volume van 1 kg veren?

Laat ik het anders stellen. Filtermedia zinkt meestal in water dus het is sowieso zwaarder dan water. Dus het kan nooit 1kg per 1 liter zijn. Beetje offtopic nu, maargoed :)
 
Je kijkt waarschijnlijk het filmpje van Richard (Pondguru) die het heeft over een zogenaamde 'full cycle' met Biohome filtermedia. Full cycle wil zeggen een afbraak van ammonia --> nitriet --> nitraat --> stikstofgas. Om een 240L aquarium full cycle te gaan filteren met een bioflow M filter van Juwel is inderdaad een illusie en zal niet gaan lukken. Half cycle filteren is eigenlijk wat de meeste mensen doen en dat is van ammonia --> nitriet --> nitraat en daar is het filter prima geschikt voor. De nitraat verwijder je dan met waterwissels en je planten gebruiken dit ook als voeding. Het is ook maar de vraag of je 'full-cycle' wil gaan filteren, bij een planten aquarium is dit niet erg nodig. Zoals reeds gezegd kun je genoeg siporax in je filter kwijt om voldoende filtercapaciteit te krijgen.

Dan is er nog de flow die het filter geeft. 600 l/u lijkt niet heel veel maar omdat het om een intern filter gaat en er geen hoogte verschil is kom je dicht bij deze waarde, bij een extern filter van 900 l/u bijvoorbeeld haal je nog niet eens 600 l/u. Dit zou voor 240L genoeg moeten zijn. Het maakt niet heel veel uit of je water sneller door je filter laat stromen (langzamer is zelfs beter voor het biologisch filteren) maar je wil wel genoeg flow kunnen geven om stroming in je aquarium te krijgen voor het verspreiden van voedingsstoffen. Voor je gevoel zou je kunnen upgraden naar de 1000 l/u versie maar echt nodig is dit mijn inziens niet.

Conclusie (mijn mening): Intern filter van Juwel is prima mits je de onderkant van het filter gewoon vol gooit met Sera Siporax of andere (goede) biologische media. Daar is genoeg capaciteit voor bacteriën om je aquarium water biologisch 'half-cycle' te filteren.


Dat filmpje bedoelde ik inderdaad. ;) En dat van full- en half cyrcle filteren had ik nog niet begrepen, goed dat je het zegt, dat maakt het verhaal gelijk weer anders. Net als de capaciteit die bij een extern filter afneemt ivm het hoogteverschil, daar had ik ook nog geen rekening mee gehouden. Maargoed, die flow om je hele aquarium te kunnen bereiken is dan wel nog even een ding. Dat lukt naar jouw idee ook met dit interne filter in de 240L bak, zonder spraybar? Jullie hebben het trouwens over siporax.. is dit het beste materiaal, of is biogravel beter of gelijk aan voor dit interne filter?
 
Dat filmpje bedoelde ik inderdaad. ;) En dat van full- en half cyrcle filteren had ik nog niet begrepen, goed dat je het zegt, dat maakt het verhaal gelijk weer anders. Net als de capaciteit die bij een extern filter afneemt ivm het hoogteverschil, daar had ik ook nog geen rekening mee gehouden. Maargoed, die flow om je hele aquarium te kunnen bereiken is dan wel nog even een ding. Dat lukt naar jouw idee ook met dit interne filter in de 240L bak, zonder spraybar? Jullie hebben het trouwens over siporax.. is dit het beste materiaal, of is biogravel beter of gelijk aan voor dit interne filter?

Spraybar ben ik bij Juwel geen voorstander voor. De uitstroompijp kun je genoeg kanten op richten om een mooie stroming te krijgen. Zelf richt ik de uitstroom altijd iets naar beneden tegen de achterwand aan. Zo bereikt de stroming de andere kant van het aquarium en komt via de bodem weer retour. Ik zou gewoon lekker met die eccoflow 600 beginnen en vind je dat je nog ergens stroming mist, plaats je een simpel stromingspompje in die hoek. Zoiets bijvoorbeeld: https://www.aquastorexl.nl/sicce-nano-voyager-1000-l-h.html

Wat betreft de biomedia.. Siporax is gemaakt van hetzelfde materiaal als biohome ultimate of biohome gravel. Volgens de verkoper (Pondguru) werkt Biohome nog beter dan andere media door de speciale structuur maar dit zou ook wel eens gewoon verkooppraat kunnen zijn. Ik gebruik het beide, nu door elkaar heen en het werkt prima. Ik zou zeggen, of je nou biohome of siporax koopt maakt niet veel uit.

Wel zit er een groot verschil tussen de goedkopere biologische media wat niet van gesinterd glas is gemaakt (keramisch meestal), ik zou dus wel bij gesinterd glas media blijven.
Eheim heeft ook wel een mooie media "Eheim substraat pro" en is ook weer gemaakt van gesinterd glas en lijkt erg op de biogravel die je hebt gezien.
 
Spraybar ben ik bij Juwel geen voorstander voor. De uitstroompijp kun je genoeg kanten op richten om een mooie stroming te krijgen. Zelf richt ik de uitstroom altijd iets naar beneden tegen de achterwand aan. Zo bereikt de stroming de andere kant van het aquarium en komt via de bodem weer retour. Ik zou gewoon lekker met die eccoflow 600 beginnen en vind je dat je nog ergens stroming mist, plaats je een simpel stromingspompje in die hoek. Zoiets bijvoorbeeld: https://www.aquastorexl.nl/sicce-nano-voyager-1000-l-h.html

Wat betreft de biomedia.. Siporax is gemaakt van hetzelfde materiaal als biohome ultimate of biohome gravel. Volgens de verkoper (Pondguru) werkt Biohome nog beter dan andere media door de speciale structuur maar dit zou ook wel eens gewoon verkooppraat kunnen zijn. Ik gebruik het beide, nu door elkaar heen en het werkt prima. Ik zou zeggen, of je nou biohome of siporax koopt maakt niet veel uit.

Wel zit er een groot verschil tussen de goedkopere biologische media wat niet van gesinterd glas is gemaakt (keramisch meestal), ik zou dus wel bij gesinterd glas media blijven.
Eheim heeft ook wel een mooie media "Eheim substraat pro" en is ook weer gemaakt van gesinterd glas en lijkt erg op de biogravel die je hebt gezien.

Super bedankt voor je heldere uitleg, hier kan ik wel wat mee!

En de anderen ook bedankt hoor! :)
 
Rio 240liter is bruto dus daad werkelijk gaat hier gemiddeld 30% in aantal liters af door bodem, planten, decoratie, achterwand en houd je grof 180-200 liter water over dat daad werkelijk aanwezig en dan is de ecoflow 600 voldooende voor een rio 240.
Het visbestand is middel matige bezetting door zalmpjes kardinaatjes en andere klein vissen te houden, wil je chiclides dat kan je vrijwel vergeten zonder 50% elke week een water wissel te doen en eens in de 3-4weken de sponzen reinigen, maanvissen ook niet aan beginnen dan is de ecoflow 600 echt te krap in een rio 240.
Maar enkel wat kleine vis is goed te doen met een middelmatige bezetting en veel planten gaat dat prima.
Nadelen van de ecoflow 600 is wel dat hij c.a om de 4 weken dicht begint te slibben en de watten/sponzen uitgespoeld moeten worden om voldoende circulatie te houden in het aquarium daarom zou ik liever een externfilter kiezen bijvoorbeeld een eheim classic 600 of een professional 3 of 4 600 met koppelkranen waar 3kg media in kan inclusief filterwatten/sponzen. Eeen ander merk filter fluval of oase zijn natuurlijk ook prima zolang deze maar genoeg capaciteid heeft en genoeg filter inhoud voor filtermedia.
Voordeel van kranen bij de Eheim je kan zelf de waterflow regelen hoeveel stroming er in het aquarium nodig is, nog een voordeel met overcapaciteid van het filter heb je ook veel minder onderhoud aan het filter zelf en kan het 6 maanden en langer zonder onderhoud draaien , beter voor de stabiliteit van je bacteriecultuur die niet vaak verstoord word maar ook beter voor de vissen met minder kans op ziektes of water waardes schommelingen.

Dus ja ik zou hem eruit halen en voor extern filter gaan het scheeld ook nog eens extra ruimte in het aquarium waar weer een mooie plant kan staan in plaats van tegen een hoekfilter aan te kijken.
 
Rio 240liter is bruto dus daad werkelijk gaat hier gemiddeld 30% in aantal liters af door bodem, planten, decoratie, achterwand en houd je grof 180-200 liter water over dat daad werkelijk aanwezig en dan is de ecoflow 600 voldooende voor een rio 240.
Het visbestand is middel matige bezetting door zalmpjes kardinaatjes en andere klein vissen te houden, wil je chiclides dat kan je vrijwel vergeten zonder 50% elke week een water wissel te doen en eens in de 3-4weken de sponzen reinigen, maanvissen ook niet aan beginnen dan is de ecoflow 600 echt te krap in een rio 240.
Maar enkel wat kleine vis is goed te doen met een middelmatige bezetting en veel planten gaat dat prima.
Nadelen van de ecoflow 600 is wel dat hij c.a om de 4 weken dicht begint te slibben en de watten/sponzen uitgespoeld moeten worden om voldoende circulatie te houden in het aquarium daarom zou ik liever een externfilter kiezen bijvoorbeeld een eheim classic 600 of een professional 3 of 4 600 met koppelkranen waar 3kg media in kan inclusief filterwatten/sponzen. Eeen ander merk filter fluval of oase zijn natuurlijk ook prima zolang deze maar genoeg capaciteid heeft en genoeg filter inhoud voor filtermedia.
Voordeel van kranen bij de Eheim je kan zelf de waterflow regelen hoeveel stroming er in het aquarium nodig is, nog een voordeel met overcapaciteid van het filter heb je ook veel minder onderhoud aan het filter zelf en kan het 6 maanden en langer zonder onderhoud draaien , beter voor de stabiliteit van je bacteriecultuur die niet vaak verstoord word maar ook beter voor de vissen met minder kans op ziektes of water waardes schommelingen.

Dus ja ik zou hem eruit halen en voor extern filter gaan het scheeld ook nog eens extra ruimte in het aquarium waar weer een mooie plant kan staan in plaats van tegen een hoekfilter aan te kijken.

De stabiliteit van de bacteriecultuur en de schommelingen zijn dan de grootste redenen om voor een extern filter te gaan denk ik.. iets vaker schoonmaken vind ik namelijk geen probleem, hoewel het altijd handig is als het minder vaak hoeft. Het kost me alleen zo'n flinke klap gelijk.. die externe filters zijn niet goedkoop. Zou je het aanraden zoiets 2ehands te nemen? Dat staat me namelijk een beetje tegen omdat je niet weet wat er mee gedaan is, of er ziekten in achter zijn gebleven, of het niet op korte termijn gaat lekken etc..
 
Jahoor je kan bij een beetje opletten best een goed filter 2e hand kopen maar zou dan wel 2e hand een Eheim nemen die zijn vaak als ze wat ouder zijn nog betrouwbaar en doen het op langetermijn beter als de andere merken, maar er zijn ook uitzonderingen fluval en oase zijn tegenwoordig ook heel erg betrouwbaar maar als je echt waar voor je geld wil is een Eheim classic 350 of een 600 met kranen de beste en duurzaamste keus , lange levenduur en goed materiaal + onderdelen zijn makkelijk vervangbaar en verkrijgbaar mocht dat nodig zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ilse
hmm dat snap ik niet Daniel. een Liter is toch gewoon een Liter? zelfde als de bekende vraag wat is zwaarder 1 kg Stenen of 1 kg Veren..

of zie ik het anders?
Om even hierop terug te komen. Vergelijk het gewicht van een liter veren maar met het gewicht van een liter lood. En weeg maar eens wat een liter veren en een liter lood wegen.

Heeft inderdaad met soortgelijk gewicht te maken.
 
Het visbestand is middel matige bezetting door zalmpjes kardinaatjes en andere klein vissen te houden, wil je chiclides dat kan je vrijwel vergeten zonder 50% elke week een water wissel te doen en eens in de 3-4weken de sponzen reinigen, maanvissen ook niet aan beginnen dan is de ecoflow 600 echt te krap in een rio 240.

Om daar nog even op terug te komen. Ik zat te denken aan het volgende bestand, raad je me dit af als ik de eccoflow 600 zou houden?

2 Diamant gourami's
15 of 20 Paracheirodon simulans
2 Microgeophagus altispinosa
10 Corydoras panda
1 Ancistrus
 
Om daar nog even op terug te komen. Ik zat te denken aan het volgende bestand, raad je me dit af als ik de eccoflow 600 zou houden?

2 Diamant gourami's
15 of 20 Paracheirodon simulans
2 Microgeophagus altispinosa
10 Corydoras panda
1 Ancistrus
Prima, zou ik als een middelmatige bezetting beschouwen.
 
Om even hierop terug te komen. Vergelijk het gewicht van een liter veren maar met het gewicht van een liter lood. En weeg maar eens wat een liter veren en een liter lood wegen.

Heeft inderdaad met soortgelijk gewicht te maken.
En dan nog klopt het niet. Dat keramisch filtermateriaal is uitermate poreus, dus dat neemt water op.
Alle holtes vullen zich met water.
Als je een liter seporax droog gaat wegen, dan is de kans groot dat dit minder dan een kg weegt, omdat je veel lucht mee aan het wegen bent.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ilse
Als je een liter seporax droog gaat wegen, dan is de kans groot dat dit minder dan een kg weegt, omdat je veel lucht mee aan het wegen bent.
Daar heb ik het inderdaad over, want immers vul je het filter met droog materiaal. En dat droge materiaal wordt niet meer doordat het zich vol zuigt met water. Dus het volume van de siporax blijft gelijk.
Het gaat niet om het gewicht maar om het volume.

Maar volgens mij bedoelen we beiden hetzelfde.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ilse
Hah, nog steeds over volume vs gewicht. De verwarring wordt vermoedelijk veroorzaakt door die Pondguru want hij heeft het altijd over x gewicht aan biohome terwijl de rest van de wereld het over volume heeft, bij filtermedia tenminste.
 
Je kan ook gewoon voor een JBL 1502 gaan. een zeer goed betrouwbaar filter.
Net zo goed als Eheim.


Ik heb 2x de e902 en ben er zeer te spreken over.

Hier even op terug komend, is de webshop die je hier linkt goed te vertrouwen? Ik zie dat de prijs een stuk lager is dan bij de bekendere zaken.. dus voor dit type filter zou ik hier wel het voordeligste uit zijn.
 
Hier even op terug komend, is de webshop die je hier linkt goed te vertrouwen? Ik zie dat de prijs een stuk lager is dan bij de bekendere zaken.. dus voor dit type filter zou ik hier wel het voordeligste uit zijn.
Nog nooit van die webshop gehoord.
De mijnen komen van Zooplus vandaan, zeer goed service van gehad. Was er een geleverd met de kraantjes verkeerd om, werd een nieuwe geleverd en de ander mocht ik houden!

Ik weet niet of zij momenteel de laagste prijs hebben, bij Aquaplantsonline verkopen ze hem dacht ik ook, ook een prima shop. Maar wellicht verkoopt jouw LFS ze ook.
Bij mijn LFS krijg ik toch de beste service. Die repareren zelfs een pomp (of bv verlichting) voor je waar je bij staat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ilse
Dat filmpje bedoelde ik inderdaad. ;) En dat van full- en half cyrcle filteren had ik nog niet begrepen, goed dat je het zegt, dat maakt het verhaal gelijk weer anders. Net als de capaciteit die bij een extern filter afneemt ivm het hoogteverschil, daar had ik ook nog geen rekening mee gehouden. Maargoed, die flow om je hele aquarium te kunnen bereiken is dan wel nog even een ding. Dat lukt naar jouw idee ook met dit interne filter in de 240L bak, zonder spraybar? Jullie hebben het trouwens over siporax.. is dit het beste materiaal, of is biogravel beter of gelijk aan voor dit interne filter?

Ik weet niet of het kan met een juwel intern filter, maar meestal zit er ook aan zo'n filter een pijpje voor uitstroom. Vaak kan je daar prima een stuk buis aankoppelen over de hele lengte.
Als je daar een dopje op kan regelen en wat gaatjes inboort heb je over de hele lengte een spraybar voor een rustige en gelijkmatige stroming in je bak.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ilse
Ik zit nou wel echt te twijfelen.. Ik ben erg geneigd om toch een extern filter aan te schaffen, bv de JBL 1502. Nou hoor ik ook vaak dat het goed werkt om een dergelijk extern filter te combineren met het interne filter dat er al in zit, dit ivm een betere stroming en het makkelijker filteren van zweefvuil. Zou de 1502 goed combineren met de interne 600 eccoflow, of is dan een kleinere externe pomp ernaast voldoende? Of is het dan toch beter het interne filter er helemaal uit te halen en enkel op een extern filter te draaien? Of zijn er nog andere/betere opties? De opties die ik zo kan bedenken:

Enkel draaien met de Eccoflow 600
Combinatie van de Eccoflow met een externe pomp
Enkel een externe pomp
2 externe pompen (Dit wordt me denk ik een te duur grapje om gelijk mee te beginnen.... ;))
 
Ik denk dat het goed is om te onderscheiden wat je nodig hebt aan volume voor filtermedia, voor mechanisch, biologisch en evt chemisch samen, aan doorloopsnelheid waarmee je aquariumwater door het filter gaat, en de kracht van de uitstroom tbv de stroming in de bak (lichte beweging plantjes overal) en de circulatie in de bak (van water en alles wat daarin meegenomen wordt).

Wij gebruiken zelf voor de rio 180 een jbl 902 extern filter. Sinds kort gebruiken we daarbij aan de tegenovergestelde zijde van de spraybar een klein maar krachtig intern filtertje wat we met alleen een garnaal veilige spons kunnen gebruiken voor extra flow of met de bijbehorende pot waar wat filtermateriaal in kan wanneer dat nodig is.
Het externe filter was net over de 100 euro geloof ik, het interne filtertje 21 euro. Voor ons werkt dat prima. Het externe filter kan je gebruiken zoals het komt of wat kleine aanpassingen doen qua media.

Met het interne filtertje pakken wij in de wat rustige hoek net wat meer stroming mee.

Als ik nu voor een aquarium als dat van jou een filter zou moeten kopen, dan zou ik voor 115 euro bij aquaplantsonline een eheim classic 350 2215 plus kopen, de plusversie, inclusief filtermand, materiaal en dubbele kranen voor makkelijk onderhoud. Daarnaast zou ik via amazon.de een aquael turbo500 binnenfilter kopen voor 21 euro, plus een liter sera siporax 15mm voor biologische filtering in de eheim voor 9 euro. Samen 30 euro bij amazon (vanaf 29 euro geen verzendkosten) en 115 bij de andere winkel, en je hebt volgens mij complete en grondige filtratie met genoeg ruimte voor als het even tegenzit in de bak.
 
Ik denk dat het goed is om te onderscheiden wat je nodig hebt aan volume voor filtermedia, voor mechanisch, biologisch en evt chemisch samen, aan doorloopsnelheid waarmee je aquariumwater door het filter gaat, en de kracht van de uitstroom tbv de stroming in de bak (lichte beweging plantjes overal) en de circulatie in de bak (van water en alles wat daarin meegenomen wordt).

Wij gebruiken zelf voor de rio 180 een jbl 902 extern filter. Sinds kort gebruiken we daarbij aan de tegenovergestelde zijde van de spraybar een klein maar krachtig intern filtertje wat we met alleen een garnaal veilige spons kunnen gebruiken voor extra flow of met de bijbehorende pot waar wat filtermateriaal in kan wanneer dat nodig is.
Het externe filter was net over de 100 euro geloof ik, het interne filtertje 21 euro. Voor ons werkt dat prima. Het externe filter kan je gebruiken zoals het komt of wat kleine aanpassingen doen qua media.

Met het interne filtertje pakken wij in de wat rustige hoek net wat meer stroming mee.

Als ik nu voor een aquarium als dat van jou een filter zou moeten kopen, dan zou ik voor 115 euro bij aquaplantsonline een eheim classic 350 2215 plus kopen, de plusversie, inclusief filtermand, materiaal en dubbele kranen voor makkelijk onderhoud. Daarnaast zou ik via amazon.de een aquael turbo500 binnenfilter kopen voor 21 euro, plus een liter sera siporax 15mm voor biologische filtering in de eheim voor 9 euro. Samen 30 euro bij amazon (vanaf 29 euro geen verzendkosten) en 115 bij de andere winkel, en je hebt volgens mij complete en grondige filtratie met genoeg ruimte voor als het even tegenzit in de bak.

Je zou er dan voor kiezen om naast een extern filter een ànder intern filter te kopen en geen gebruik te maken van het originele interne filter? Welke gedachte zit daar precies achter? (Ik ben nog redelijk een leek..)
 
De gedachte daarachter is dat je dan overal goede stroming hebt, in jouw geval hoef je dan geen nieuw intern filtertje aan te schaffen want die heb je al.

Maar zelf heb ik een JBL e902 op een bak van 190 liter staan (100 cm) en dat werkt prima, en als je daar dan ook nog een spraybar op plaatst heb je helemaal flow genoeg.
Extra binnenfiltertje is daarbij (in mijn geval) niet nodig.
 
De gedachte daarachter is dat je dan overal goede stroming hebt, in jouw geval hoef je dan geen nieuw intern filtertje aan te schaffen want die heb je al.

Maar zelf heb ik een JBL e902 op een bak van 190 liter staan (100 cm) en dat werkt prima, en als je daar dan ook nog een spraybar op plaatst heb je helemaal flow genoeg.
Extra binnenfiltertje is daarbij (in mijn geval) niet nodig.

Zou je voor de 240 liter dan de e1502 nemen? En het interne filter eruit halen of als het er toch in zit, mee laten draaien?
 
Persoonlijk zou ik dat dan doen ja, interne heb je dan echt niet meer nodig.

Of je zet een 1000 liter pomp in het interne filter, dat kan ook, zelfs een spraybar is daar ook nog wel aan te knutselen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ilse
Als beginner gewoon de juwel filter laten draaien omdat je daar bekent mee ben. Haal een JBL of eheim externe erbij. Hoeft echt geen 1501 te zijn dat is voor een netto 200 liter wel erg veel in combinatie. Een 700 of 900 in combinatie met je juwel is volgens mij zat.

Ik ken alleen de jbl en is erg eenvoudig schoonmaken. Hendeltjes naar beneden (die sluiten klepjes op je slangen), blokje met slangen wip je eruit en je kan filter mee naar keuken nemen. Bij jbl zit alles bij qua vulling. Je kunt dan 1 mand sponsen eruit laten en die mand vullen met wat je wil siporax, biohome of dergelijke. Dat is niet z on grote uitgave. Met een wat kleiner extern filtertje word je vanzelf handig in. Is echt geen raketwetenschap, ook al lijkt dit wel zo in het begin. Maar eenmaal aangesloten en een keer schoon gemaakt zul je denken was dit nou alles :) Het rottigste klusje is die mandje goed op elkaar krijgen zodat de kop er op past. Als je huiverig ben voor lekage (wat niet hoeft want doe je het niet goed krijg je hem niet dicht) kun je het filter in een afwasteil, curver zetten. Sponzen uitgespoeld in keuken, slangenblokje er weer in en vastzetten, hendeltjes weer openen, op knop drukken en stekker erin en draaien weer. Zorgen dat filterhuis goed gevuld is met water als je de kop er weer opzet. .

Voordeel van 2 filters is als je eentje schoonmaak of stuk gaat je aquarium nog op de ander door draait zonder grote gevolgen qua bacties die je nodig heb.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ilse
Als je de slangen vol met water hebt staan heb je de knop niet eens nodig, zodra je het hendeltje overhaalt loopt het filter al weer vol.

Maar als ik zelf de keus moest maken had ik voor alleen een externe gekozen, beetje vreemd om het binnenfiler te laten draaien en daar dan een (kleine) externe naast te zetten.
Enige voordeel is idd. wanneer je misschien problemen krijgt met de externe je dan de interne nog hebt, maar die kan je er ook altijd weer terug inzetten wanneer nodig.
 

Terug
Bovenaan