EasyCarbo als preventief anti-alg middel


En ik lees dat mensen het vergeten. Je kan natuurlijk gebruik maken van een doseerpomp. Gaatje in de deksel van de fles/jerrycan en slangetje erin. Easy...
 
Het viel me trouwens op de dat ze bij Green Aqua (you tube kanaal) werkelijk in iedere bak, en dat zijn er nogal wat, vloeibare Carbo toevoegen. Is dit algemeen gebruik in de wereld van aquascaping?
 
Niet bij mij bekend moet ik zeggen.
Ik vond het opvallend. Je ziet die prachtige en vrijwel algenvrije bakken en denkt wat is het geheim… Ondertussen kiepen ze er dagelijks vloeibare carbo bij in. Is niet verboden natuurlijk en zal ook niet alle algen voorkomen, maar verwachtte niet dat ze dat standaard zouden doen.
 
Ik vond het opvallend. Je ziet die prachtige en vrijwel algenvrije bakken en denkt wat is het geheim… Ondertussen kiepen ze er dagelijks vloeibare carbo bij in. Is niet verboden natuurlijk en zal ook niet alle algen voorkomen, maar verwachtte niet dat ze dat standaard zouden doen.
Het is niet ongebruikelijk om standaard Easy Carbo toe voegen, alle kleine beetjes helpen.

En het geheim van hun mooie bakken?
Ik heb een aantal keer met hun verantwoordelijke persoon daarover gesproken en zijn antwoord was duidelijk:
goede bodem, goede filtratie en stroming, goede belichting met veel (ver) rood in het spectrum, goede bemesting, veel onderhoud en veel waterwissels. Maar je ziet alleen maar de mooie bakken. Het komt ook voor dat een bak total mislukt
Victor loopt daar 5 dagen in de week en is bijna alleen maar bezig met bemesting, onderhoud en waterwissels.
 
Het is niet ongebruikelijk om standaard Easy Carbo toe voegen, alle kleine beetjes helpen.

En het geheim van hun mooie bakken?
Ik heb een aantal keer met hun verantwoordelijke persoon daarover gesproken en zijn antwoord was duidelijk:
goede bodem, goede filtratie en stroming, goede belichting met veel (ver) rood in het spectrum, goede bemesting, veel onderhoud en veel waterwissels. Maar je ziet alleen maar de mooie bakken. Het komt ook voor dat een bak total mislukt
Victor loopt daar 5 dagen in de week en is bijna alleen maar bezig met bemesting, onderhoud en waterwissels.
Bij veel kanalen is het nog wat simpeler. De fases in een bak waarin hij minder mooi is krijg je gewoon niet te zien, en sommige bakken draaien maar een paar dagen voor de mooie shots, om daarna weer afgebroken te worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Bij veel kanalen is het nog wat simpeler. De fases in een bak waarin hij minder mooi is krijg je gewoon niet te zien, en sommige bakken draaien maar een paar dagen voor de mooie shots, om daarna weer afgebroken te worden.
Dat valt me ook op idd. Veel bakken draaien hooguit een paar maanden.
De bekende Willem van Wezel haalt zijn bak overigens ook 4 à 5 keer per jaar helemaal leeg, hoorde ik em van de week zeggen.
 
n, en sommige bakken draaien maar een paar dagen voor de mooie shots, om daarna weer afgebroken te worden.
Dat valt me ook op idd. Veel bakken draaien hooguit een paar maanden.
Dat komt voor, maar dat zijn wel de uitzonderingen.
Gemiddeld staat een aquascape zolang je er plezier aan hebt, maar is is gemiddeld toch maar 2 jaar. En waarom gemiddeld maar 2 jaar?

( afhankelijk van het plantenbestand en de intensiteit van de belichting) is dit wanneer de voedingsstoffen uit de aquasoil zijn opgebruikt en men moet gaan overschakelen naar een ander manier van bemesten.
Dit gaan ze op ten duur bemerken aan de terugvallende plantengroei en ontstaan van algen.
Die ervaring, of de kennis hoe te veranderen van bemestingsstrategie is voor veel mensen onbekend terrein. (overschakelen van leandose naar richtdose. Of van leanndose naar EI. En zelf een tussenfase:naar een middose)
die kiezen logischerwijs voor de makkelijkste oplossing; afbreken en opnieuw beginnen.
 
Toch hoor ik soms mensen beweren dat een soil heel lang kan meegaan maar daar is dus vaak een termijn van zo n 2 jaar aan verbonden en dat vindt ik ook logisch.
Maar goed elke bak is verschillend natuurlijk.
 
Een goede soil kan ook heel lang meegaan, het is maar net hoe je er mee omgaat. Ververs je veel met hard leidingwater gaat ie korter mee,
heb je veel licht en veel planten gaat ie ook korter mee als je een lichte waterkolom dosering gebruikt.
Op ten duur gaan de pH verlagende eigenschappen verloren en raakt de geïmpregneerde voeding opgebruikt. Als je dan overstapt naar een rijke bemesting worden die tekorten
in de bodem weer aangevuld door de CEC eigenschappen. De CEC eigenschappen blijven lang behouden.
 
Klopt Corne en dat is met de ph verlagende bodem net zo en ik vindt het altijd zo zonde als men die gebruikt maar geen osmose. Dan is de werking vaak heel snel verminderd.
Alleen dat al is voor mij een reden om met osmose te verversen met zo n bodem.
 

Terug
Bovenaan