EasyCarbo als preventief anti-alg middel


Niwla

Well-known member
Lid geworden
29 december 2015
Berichten
1,699
Locatie
Groningen
Zijn er mensen die naast Co2 ook EasyCarbo toevoegen? Ik heb dit ooit gebruikt in de strijd tegen draadalg en ben er niet mee gestopt sinds de draadalg verdwenen is. Ik gebruik het nu dus eigenlijk in alle 3 bakken preventief tegen alg, ondanks dat ik bij alle 3 Co2 toevoeg.
 
Ja ik in mijn meterbak. Het is geen co2 en verlaagt ook de ph niet zoals co2 wel doet. Ik weet dat er meer leden zijn die dit samen wel gebruiken.
 
voeg je het ook elke dag toe?

zelf had ik ooit wel is last van draadalg, zelf dacht ik dat het door de carbo kwam.
dit omdat ik het regelmatig vergat het in de bak te doen.

sinds ik gestopt ben heb ik heel weinig alg "even afkloppen"
 
Ja, ik probeer het iedere dag toe te voegen maar vergeet het ongeveer in 40% van de gevallen. Heb geen last van alg meer gehad sinds ik ermee begonnen ben.
 
Ook ik probeer elke dag wat carbo toe te voegen naast mijn CO2.
Dit omdat ik een klein beetje last van penseel/baardalg heb.
Na een maand wordt de alg langzaam iets minder.
Of het door de carbo komt weet ik niet maar ik hou het nog even vol totdat alles weg is.
 
Ja dat is altijd het lastige wanneer je dagelijks moet doseren. Vandaar dat ik met de EI ook alles op dezelfde dag doseer en de plantenvoeding dus niet verdeel;).
 
Ik probeer de dagelijkse toevoegingen handig te houden. Dus heb druppelflesjes en geconcentreerde voeding.
Dagelijks 1ml is 20 druppels.
 
misschien een beetje een gewetensvraag maar: waarom een bepaald middel preventief toevoegen als ook de échte oorzaak gezocht en gevonden kan worden?
 
misschien een beetje een gewetensvraag maar: waarom een bepaald middel preventief toevoegen als ook de échte oorzaak gezocht en gevonden kan worden?

Het is (denk ik) niet zo dat zonder het toevoegen mijn bak zou exploderen van de alg want op zich draait de bak prima al zeg ik het zelf. Dat is precies waarom ik dit topic gestart ben... Naar wat de zin en onzin ervan is. Een oorzaak is er dus in mijn geval niet.
 
Klopt! Tenzij het een (positieve) bijwerking heeft waar ik nog geen weet van heb, want blijkbaar zijn er meer mensen die het naast Co2 toe (blijven) voegen.
 
Ik ben geen chemicus maar zover ik heb begrepen kan het in elk geval geen kwaad en is het wel preventief werkend tegen algen.
 
Ik ben geen chemicus maar zover ik heb begrepen kan het in elk geval geen kwaad en is het wel preventief werkend tegen algen.

Volgens mij is de preventieve werking van het product tegen algen net zo effectief als het toevoegen van CO2. Namelijk het verbeteren van de plantengroei.

Het enige waar het gerucht vandaan komt, dat het tegen algen werkt. Is dat je een vloeibare CO2 makkelijker direct (dus hoge concentratie) op algen kunt spuiten. Hierdoor vergiftig je ze letterlijk.
(Vergeet niet, het is een ontsmettingsmiddel, dus een vergif)
Als het dus goed werkt tegen algen als je het puur gebruikt, dan moet het ook een beetje werken als je het verdunt gebruikt. Dat is een leken theorie!
Alhoewel A vogel is ook rijk geworden met verdunde oplossingen.....:juggle:

Wat John terecht opmerkt. Is het samen gebruiken met CO2. Maar dan dus gewoon als voeding voor planten. Hierdoor kun je een hogere pH behouden, met voldoende koolstof voor de planten.
Dus zonder teveel CO2 te hoeven oplossen.
 
misschien een beetje een gewetensvraag maar: waarom een bepaald middel preventief toevoegen als ook de échte oorzaak gezocht en gevonden kan worden?
Op dit moment heb ik zelf wat last van groene draadalg. Toch vind ik het lastig om de oorzaak te vinden. De verlichting heb ik al verminderd van een jbl nature naar een dennerle color. De lampen staan minder lang aan.
En toch nog draadalg. Ik geef bio co2.
Ik wil er maar mee zeggen dat het niet zo makkelijk is om een oorzaak te vinden.
 
Ik gebruik het dagelijks omdat ik last heb van baardalg. Ben bezig met het tweede flesje maar heb nog niet het idee dat de alg minder wordt. Ik gebruik geen Co2. Verder heb ik mijn (LED)verlichting op 10% voor 4 uurtjes van 18.00 tot 22.00 uur in de hoop dat dat wel een beetje zal helpen.
 
Er is bij mij maar 1 middel dat echt goed werkt tegen algen en dat zijn de Japonica garnalen. Sinds ik die in mijn bak heb (4 maanden) heb ik geen alg meer gezien.
Dat geklets over oorzaak aanpakken vind ik echt onzin. Ook in de natuur groeit alg, maar in je bak is het gewoon lelijk. Mijn bak draait nu super zonder ook maar 1 oorzaak te hebben gezocht en ik had toch aardig wat algen.
 
Als je de garnalen het werk laat doen dan is dat een teken dat je nog wel steeds algen ontwikkelt in je bak en er iets niet helemaal goed zit. Je kan dus wel beter de oorzaak aanpakken want anders is het dweilen met de kraan open.
ook een carbokuur is niet de oplossing maar kan je er wel even afhelpen. Daarnaast moet je de oorzaak aanpakken want anders komen de algen zo terug.
Dus de oorzaak aanpakken is wel de beste methode en dan heb je geen garnalen of carbo nodig;).

Je kan eventueel een stootkuur inzetten tegen baardalgen. Dwz je begint de eerste dag met 5x de maximale dosering en de tweede dag 4x enzovoorts.
Roodwieren hebben een hekel aan carbo. Het werkt ook erg goed tegen penseelalgen.
 
Alwin is niet veel online meer Wouter dus ik denk niet dat hij dit snel zal lezen. Zelf gebruik ik het niet meer als het niet hoeft.
 
Zolang je aan de aanbevolen dosering houd heb ik nooit negatieve dingen gezien.
Bij zo een stootkuur 3x dosering hadden sommige vissen het lastig versnelde ademhaling , gaan schuren en minder op kleur
 
Zolang je aan de aanbevolen dosering houd heb ik nooit negatieve dingen gezien.
Bij zo een stootkuur 3x dosering hadden sommige vissen het lastig versnelde ademhaling , gaan schuren en minder op kleur.

Pas op met vallisneria. Die kunnen er niet of nauwelijks tegen en verslijmen er snel van.
 

Terug
Bovenaan