Dwergklauwkikkertjes en wat vraagjes


S

Symbas Story

Guest
Sinds kort heb ik een leuk aquariumpje met dwergklauwkikkertjes.
1393027_682984395067744_1288049186_n.jpg



Zoals jullie zien nog aardig leeg qua planten, maar dat gaat vanzelf nog harder groeien :D

De kikkertjes lijken het aardig naar hun zin te hebben. Ik heb 3 kikkertjes. Ik vermoed 2 dames en 1 heer. Het heertje is wat kleiner en heeft achter zn oksels een klein wit achtig stipje.

1379065_682981108401406_938772984_n.jpg


1421529_682732418426275_2125297387_n.jpg


Ik voer de kikkertjes 3 keer per dag en 1 keer per dag zuig ik de bodem wat af zodat alle larven die er nog liggen weg gezogen worden en ze elke dag weer vers voer krijgen.

Nu vind ik alleen larven wat eenzijdig voer, dus zal ik ze eventueel een andere soort diepvriesvoer kunnen geven (dus een mix van verschillende diertjes)?

En zijn er ook leuke visjes die ik erbij kan zetten, en mijn groepje kikkertjes nog uitbreiden?
 
Ik zou er wat schuilplaatsen in doen. Grootbladige planten zoals Echinodorus, Catappabladeren, halve kokosnoten en de holletjes die in de handel zijn voor aquaria zijn prima geschikt.

Qua voer zou ik zoveel mogelijk afwisselen. Artemia, rode/witte/zwarte muggenlarven, mysis etc. Er is ook speciaal voer voor ze verkrijgbaar bij o.a. www.baitshop.nl

Er kunnen zeker visjes bij afhankelijk van het formaat van de bak. Ik schat 'm op 60 cm. Klopt dat? Wat voor visjes heb je in gedachten?

Mooie kat heb je trouwens :)

P.S: Als je de spaties in de codes voor de foto's weghaalt komen je foto's tevoorschijn. Binnen 20 minuten kan je je bericht nog aanpassen.
 
Inderdaad wel een beetje kaal.en te schoon.
Wilder maken. is wat natuurlijker.
 
Jones zei:
Ik zou er wat schuilplaatsen in doen. Grootbladige planten zoals Echinodorus, Catappabladeren, halve kokosnoten en de holletjes die in de handel zijn voor aquaria zijn prima geschikt.

Qua voer zou ik zoveel mogelijk afwisselen. Artemia, rode/witte/zwarte muggenlarven, mysis etc. Er is ook speciaal voer voor ze verkrijgbaar bij o.a. www.baitshop.nl

Er kunnen zeker visjes bij afhankelijk van het formaat van de bak. Ik schat 'm op 60 cm. Klopt dat? Wat voor visjes heb je in gedachten?

Mooie kat heb je trouwens :)

P.S: Als je de spaties in de codes voor de foto's weghaalt komen je foto's tevoorschijn. Binnen 20 minuten kan je je bericht nog aanpassen.

Ze zitten graag met zn 3en onder het stuk kienhout. Ook klimmen ze er regelmatig overheen. Wel wil ik nog wat drijf planten.

Het formaat is inderdaad 60 cm.

en de foto's krijg ik niet op het forum, heb allerlei dingen geprobeerd, maar lukt niet.
 
Bertus zei:
Inderdaad wel een beetje kaal.en te schoon.
Wilder maken. is wat natuurlijker.

denk dat dat meer persoonlijke smaak is Bertus ;) Misschien dat er nog wat planten bij komen, maar weet ook dat de valisneria best hard gaat groeien.
 
Nou,je moet meer aan de kikkers denken,dan eigen smaak.

Zorgen dat hij zijn eigen leef gebied heeft.
 
Ik zou er sowieso meer planten bij doen. Nu hebben de kikkers te weinig beschutting en dat vinden ze niet prettig.
 
Maar dan nog heb ik geen antwoord op mn vraag ;) Kunnen er nog kikkertjes bij, zo ja hoe veel, en kunnen er kleine visjes bij, zo ja wat voor visjes.
 
Ze moeten ook kunnen aan het oppervlak hangen. Dus ofwel drijfplanten waar ze in kunnen hangen (ceratopteris bijvoorbeeld) ofwel planten die tot aan het oppervlak komen Ofwel kienhout dat net iets boven het wateroppervlak uitsteekt.
Meer schuilplekken zou ik ook doen.
Als je van dit bakje vooral een kikkerbakje wil maken kan je er zeker nog 3 bijdoen, hoe groter de groep, hoe beter. Men rekent doorgaans 5l/kikker. Dus 6x5 = 30l. Met een 60cm bakje heb je dan nog een goeie 20l over voor visjes. Ik zou hier een oppervlkatevisje kiezen, kwestie van niet teveel voedselconcurentie. Ik dacht aan blauwoogjes. Makkelijke visjes. Kan je een groepje van 10 stuks in kwijt en dan zit je bijna aan je liters.
Of epyplatys, of ringband- /dwarsbandsnoekjes, of killi's
Kwa voedsel is het best voornamelijk rode mug te geven en bijkomen zwarte/witte, cyclops, daphnia, ... of de in de handel te verkrijgen mix is ook wel handig.

Leuke beestjes, maar als je er meer hebt en iets meer planten en verstopplekjes zal je er nog meer plezier aan beleven.
 
Jones zei:
5 a 6 kikkertjes zou beter zijn en wat de visjes betreft:

Jones zei:
Wat voor visjes heb je in gedachten?

Dat weet ik dus niet, als ik al visjes in gedachten had dan had ik hier geen vraag gezet wat voor visjes ik er bij kan doen.

In ieder geval visjes die in de midden laag zwemmen zodat er toch wat evenwicht in het aquarium komt.

Sowieso komen er ook een paar drijfplantjes in.
 
Er is best wat keuze qua visjes en als je aangeeft wat voor iets je leuk vindt kunnen we suggesties geven i.p.v. maar wat op te noemen dat je misschien helemaal niet leuk vindt.
 
Gewoon een leuk scholenvisje met een leuk kleurtje/kleur accent. Alleen geen tetra's oid.
 
Symbas Story zei:
Gewoon een leuk scholenvisje met een leuk kleurtje/kleur accent. Alleen geen tetra's oid.
Wat voor kleurtje(s) heeft (hebben) je voorkeur?
Waarom geen tetra's? Omdat je kardinalen saai vindt omdat iedereen ze heeft?

~ Ivo
 
Ik vind tetra's saai inderdaad.

Die blauwoogjes hebben wel wat ja.
 
Zalmpjes zijn anders als tetra's en ik blijf tetra's saai vinden, mag ik toch zelf weten;)
 
Ja natuurlijk, maar je bent wel erg stellig. Er zijn zoveel uiteenlopende tetra's dat ik me niet ka nvoorstellen dat iemand er niet minstens eentje wel leuk vindt.

Maargoed, dan nog ging je eigenlijk aan mijn belangrijkste vraag voorbij: welke kleuren?
 
Als je leest heb ik hier al op geantwoord voordat je de vraag stelde ;)
 
Beste Symbas Story,

Leuk bakje met nog leukere kikkers!
Zelf heb ik ook dwergklauwkikkers gehad, en het zijn geweldige beesten. :D

Als scholenvis kan je zoals er al werd gezegd blauwoogjes nemen, deze heb ik ook samen met dwergklauwkikkers gehouden en dat is altijd goed gegaan. Ook komen ze allebei uit Afrika, dan heb je gelijk een biotoop, de vallisneria en de anubais op 't hout komen namelijk ook voor in Afrika.

Rasbora hengeli lijkt mij ook wel een leuke keuze om er bij in te zetten, ze zijn kleurrijk en worden niet te groot. linkje: http://www.hobbykwekers.nl/vissendataba ... ickbarbeel

Qua inrichting zou ik er idd nog wat planten (verschillende soorten mossen zijn erg leuk) bij doen, of wat stenen. Stenen kan je heel goedkoop bij 't tuincentrum kopen. Eerst eventjes koken of goed afborstelen en de kikkertjes hebben ook weer een schuilplek :)
 
Ik denk dat ik er dan nog wat kienhout bij doe, dat vind ik zelf leuker als stenen.

@masha&ivo, dat heb je goed gelezen, ben dus niet heel veleisend, zolang het maar geen tetra's of dood normale guppen of platy's zijn (het enige waar ik nog wel voor opensta zijn endler guppen)
 
Goed, welke precieze kleur maakt dus niet uit. Makkelijk, maar ook lastig.

Een paar soortjes die denk ik wel kunnen, en ik ook niet al te vaak tegenkom in foto-albums. Heb je meteen iets dat niet standaard is ;)

Hyphessobrycon amandae
Hyphessobrycon flammeus
Hyphessobrycon pulchripinnis
Danio margaritatus
Puntius titteya
Oryzias woworae

~ Ivo
 
Ik heb ooit endlers gehad in mijn kikkerbak en dat was leuk totdat de endlers teveel gingen vermeerderen. Ze werden vervelend voor de kikkers die daar gestrest van werden (werden getikt, gebeten etc).
Blauwoogjes lijkt me goed als je er visjes bij wilt . Rasbora hengeli heb ik ook aangedacht..
Uiteindelijk heb ik besloten ivm het vele afval dat kikkers produceren (ze zeggen niet voor niets 5 liter water voor 1 kikkertje) er gewoon vuurgarnalen bij te zetten.

Verder is hout ipv steen een goede keuze. Kikkers zien weinig tot niets en knallen overal bovenop. Dan moet je niets scherps hebben. Heb er 1 steen in en dat is een afgeronde platte en ik probeer het voer daar altijd op te mikken.
Weten ze inmiddels ook dus dan 'verzamelen' ze daar soms. :)

Oh en wat betreft schuilplekken, ik heb halve kokosnoten, zitten ze graag onder, en een mooi stuk kienhout wat intussen helemaal begroeid is met javamos. Daar chillen ze vaak in. Drijfplanten moet je hebben. Dat hebben ze nodig.
De bak mag best wat rommelig, zo is hun leefomgeving ook (ondiepe poeltjes). Ik heb er veel punt en torenslakken in, dus een overschot aan voer wordt door hen meteen opgeruimd. Samen met de vuurgarnalen is dat een mooie circel of life zeg maar.

Veel plezier. Dwergklauwkikkers zijn echt gaaf.
 
Ja Lique, kikkers zijn helemaal leuk. Hier zijn ze ook flink aan het graven en aan het doen. Ik hoop overigens dat m'n valisneria snel gaat groeien, kunnen ze daar ook een beetje aan hangen. Dat doen ze momenteel wel op het blad wat al een stuk aan het water oppervlakte hangt.

Garnaaltjes lijkt me opzich ook wel wat. Ruimen die dan echt de troepjes op? En eten die ook gewoon muggenlarven? Voordat ik af zuig ligt er namelijk behoorlijk wat op de bodem aan larven die ze niet op gegeten hebben. Heb ook begrepen dat je altijd wat voer op de bodem moet hebben liggen puur omdat ze zo slecht zien?

Ze hebben momenteel overigens behoorlijk dikke buikjes, dus denk wel dat ze tevreden zijn qua hoeveelheid eten.
 
Soms denk ik dat ze honger hebben en laten ze het gewoon liggen. Soms eten ze dagen achter elkaar veel en daarna... hoor je ze kwaken, grijpen ze elkaar vast en ... dan heb je weer eitjes.. ;-)

Mijn vuurtjes eten wel diepvries rode mug. Wel grappig want de kippige kikker voelt dan dat er zo'n larf beweegt maar dat doet de garnaal natuurlijk. Gaat die kikker op jacht en mag de garnaal wat anders te eten zoeken.

Wees niet bang voor een overschot aan slakken. Het gaat je alleen maar helpen.
Ik heb er nu een paar Sulawesi slakken in en bergen gewone slakjes (ook die 'lelijke' schijfslakken) maar laat ze maar. Het houdt je water goed en de bodem zeker. Sulawesi's eten ook best veel oppervlakkig afval heb ik gemerkt. Ze gaan minder de bodem in, daarvoor heb je torenslakjes nodig. Ga je slakken dus asjeblieft niet bestrijden.

Vuurgarnalen geven kleur aan je bak. Je hebt een 60 cm bak net als ik. Als je een kolonie van 50 vuurtjes aanschaft zou het best heel gezellig worden. Mosballetje of 2 erbij, vinden de kikkers ook fijn. Zitten ze graag onder en het landt zacht ;-)

En als je een stukje kienhout met javamos hebt dan heb je 't wel voor elkaar hoor.

Meer hebben ze niet nodig. Ik ververs 1x per maand 50% water, het filter houd ik wel wekelijks bij (ik heb een binnenfilter).
En dan met name het rotortje en het buisje, daar haal ik vaak vies slijmig spul uit wat de werking van je filter tegenhoudt.
Mijn ervaring is dat als ik wekelijks een gedeelte filtermateriaal vervang (niet alles natuurlijk ivm bacteriekolonie) het filter goed door blijft stromen.

Dus als het goed is hoef je straks niet elke dag met de hand de larven weg te halen maar wordt het voor je gedaan.

Hier een foto van daarnet.
Als onderschrift dacht ik aan:
Aan taaaaafel!
Ik zit al ..

564515lique_0_82_20131030_22.jpg


PS: als het om eten gaat zijn ze best slim.
Ik heb ze aangewend met 1 ritme tikje tegen de ruit tijdens het eten dat dat dus eten betekent (pavlov).
Nu komt de oude garde kikkers redelijk snel tevoorschijn als ik dat ritmetikje op de ruit geef.
Nu ben ik het ritmetikje aan het combineren met de vaste eetplek, de platte steen. Die is redelijk nieuw.
De albino kikkers moeten het allemaal nog leren maar ook die beginnen het langzaam te begrijpen.

Grappig he!
 
Altijd voer op de bodem hebben is niet nodig. Dit vervuilt het water alleen maar. 1x per dag voeren is voldoende.

Ik zou wel vaker dan 1x per maand verversen. Wekelijks zo'n 25% is beter. Ze zijn gevoelig voor verslechterde waterkwaliteit. Met meerdere keren een minder grote verversing blijft je water stabieler dan in 1x een grote verversing.
 
Lique, je spreekt over albino kikkers, heb je dan de gewone klauwkikker samen zitten met dwergklauwkikkers ? Of heb je albino's van de DKK ?
Ik volg Jones ivm verversen en eten geven. Bij mij krijgen ze 1x dag eten. Overschot is er bijna niet en toch hebben ze een mooi dik buikje.
 
Ik heb vandaag wat 'mix' blokjes gekocht, zit artemia, daphnia en nog wat ander spul in.

Hoe lang kan ik ontdooide blokjes in de koelkast bewaren met wat water? 1 blokje is namelijk veeeel te veel.
Of zou ik met een mes er een stukje af proberen te hakken als het ng bevroren is?


Ik heb in ieder geval besloten dat ik garnaaltjes wel heel leuk vind dus die komen bij de kikkertjes in. Aankomend weekend ga ik in ieder geval nog wat planten aanschaffen.
 
Wat ik doe als ik niet veel nodig heb is in bakje water een blokje wat heen en weer bewegen tot er genoeg voer van het blokje heeft losgelaten. De rest doe ik terug in de vriezer.
 
Heb gister gewoon een stuk afgehakt met een mes. Wilde perfect :D

Ze hebben gister artemia gehad (grr dacht dat ik mix blokjes gekocht had, maar het was een verpakking met 4 soorten voer) en daar waren ze echt dol op! Binnen no time was het weg :p

Merk dat er 2 de hele tijd bij elkaar zitten en 1 zit vaak alleen, ga dus toch maar eerst samen met plantjes wat meer kikkertjes er bij halen.
 
Zullen ze blij mee zijn, wat meer gezelschap :)

En dan maar meer op zoek naar die ene leuke bijvis?

~ Ivo
 
Rustig aan, wil niet direct te veel in mn aquarium toevoegen. Meer kikkertjes en wat plantjes/kienhout vind ik eerst wel weer genoeg
 
Alle tijd inderdaad, maar ik bedoelde meer: moeten we daar ook nog over meedenken? Alvast.

~ Ivo
 

Terug
Bovenaan