doorstroomsnelheid bioloog


B

Bjorn vd Linden

Guest
goedemorgen allen,

voor een goede biologische filtering zou je de inhoud van je bioloog 1 tot 2 keer per uur moeten filteren. dit betekent dat je inhoud van je bak nog niet eens 1 keer per uur gefilterd word.

daarnaast zou je voor een cichliden bak de inhoud van je aquarium 3 tot 4 keer per uur moeten filteren.
dit betekent dat je stroomsnelheid in de bioloog te hoog word voor een goede biologische filtering.

is de eerste keer dat ik met een bioloog ga werken heb veel vragen waaronder deze. hoe moet ik hier mee omgaan?

aquarium is 1000 liter, Water volume bioloog 250 liter.
 
De doorstroom in je bioloog is dus flink meer dan 2-3x de inhoud daarvan.. is de biologische filtering dan nog wel goed? ik lees op meerdere plaatsen dat de bacteriën hun werk niet goed kunnen doen als het water te snel er door heen stroomt.
 
Maar in externe (pot) filters is dat toch niet veel anders? Daar wordt soms wel 5x je aquariuminhoud per uur doorheen gejaagd en daar werkt de filtering toch ook prima.
Een bioloog is wat dat betreft een gigantische externe potfilter om het maar zo te zeggen.
 
Ik denk dat je waardes door elkaar haalt... de snelheid Is veel trager op een groot oppervlak. Dit wil zeggen dat de stroming door je leiding veel hoger is dan de stroming in je bioloog!

Ik denk dan ook dat je praat over doorstroomsnelheid van je filtermateriaal per cm2
 
Ik twijfelde ook wat. Heb eigenlijk 'zomaar' een opvoerpomp gekocht (die stil was).

Ik zou meer letten op dat er een beetje stroming zit in je aquarium. als dat zo is, is het goed. Geen idee hoeveel liter per uur je dan zit.
Als jij 1x je inhoud van je bioloog per uur zou filteren, 250 liter per uur, heb je geen stroming in je aquairum.

Ik denk dat jij goed zit met een netto van 2000-2500 liter per uur.
 
@ yov, Canon...

ik snap wat je bedoeld ik bedoel ook hetzelfde. maar ik heb het niet over de stroming in de leiding maar in de bioloog. deze heeft ook een kleiner oppervlak als het aquarium dus de stroming in het bioloog is groter dan in het aquarium, (net zoals in de leiding groter dan in de bioloog zoals je zegt) en ik kijk dan in de berekening naar het watervolume dat per uur door een bioloog met een bepaald volume gaat.

zouden we een 2500 liter per uur filteren (2.5x inhoud aquarium) dan moet deze 2500liter in een uur door een bioloog heen met een netto volume van 250 liter. Dat is dan toch 10x de inhoud van de bioloog die per uur gefilterd word. of zie ik het verkeerd?

als ik dan lees van 1 tot 2 keer per uur de inhoud van het bioloog filteren om een goede biologische werking te hebben is 10x dan niet wat erg veel? geeft de bioloog dan nog wel een goede biologische filtering?

en dan ga ik in dit voorbeeld nog uit van 2.5x inhoud aquarium per uur filteren terwijl in deze bak gravers komen waarbij wel eens geadviseerd word 3 tot 4x inhoud aquarium per uur filteren.....
 
Voorbeeld mijn Eheim pomp. 550 liter per uur netto. Filterpot 14,2 liter. Media is 8 liter.
Dus dat is 38 x per uur door de pot. En 68 x per uur door de media.

Dus ik denk dat het er echt niet zo op aan komt.
 
volgens mij moet de aquarium+bioloog inhoud 1-2x per uur er doorheen worden gepompt.
niet alleen de bioloog inhoud. weet niet hoe je daar bij komt?

staat hier beschreven (al tamelijk in het begin)

https://www.cichlidenkwekers.nl/aquarium-bioloogfilter/

sneller dan die 1-2x per uur moet ook kunnen hoor...

ja als het langzamer door de media heengaat heeft het langer de tijd om te reinigen, maar als hetzelfde deeltje water per uur vaker door de media komt heeft het vaker het filterings effect.

vraag me wel is af hoe mensen bij die 1-2x per uur komen.
 
Veel mensen denken dat hun bak 3-4 keer per uur wordt rondgepompt. Echter gaan zijn van de bruto opgegeven pompcapaciteit uit.
Echter de netto waarde is meestal 1/3 van de bruto waarde.

Ik heb een pomp van 550 liter netto. Op een 300 liter netto bak.
Dat is 1.8 keer.
Is biologisch gezien ook echt voldoende.
 
Ik denk dat je het ook zo kan lezen:
Je bioloog heeft 1-2x per uur de inhoud nodig om goed te kunnen filteren. Anders filtert hij niet optimaal.

Dus stel (zal nooit de praktijk zijn):
Je hebt een bioloog van 200 liter op een nanobak van 20 liter.
Dan is 3x netto je aquarium filteren 60 liter. Dan werkt je bioloog dus niet optimaal.

Stel je hebt een bioloog van 200 liter op een 10.000 liter aquarium.
Dan doet de bioloog wel goed zijn werk met met 400L-600L per uur, maar komt je aquarium weer te kort.

(dit is mijn gedachte hoor, en verzin ik zo)

Als jij gewoon je aquarium met 2500L per uur netto filtert zit je na mijn idee altijd goed.

Overweeg ook een Jebao opvoerpomp. Die kan je ook qua snelheid bedienen (1t/m10).
Koop een niet te kleine. Ik heb hem op 10 staan en had achteraf misschien een slag groter kunnen gebruiken. Maar ik ben zeer tevreden.


Weet niet of je zelf de boel gaat aansluiten. Maar misschien heb je wat aan mijn fotoalbum (zie onderschrift).
Lekker lopen klungelen en ben tevreden. Heb ook veel tips gehad van veel van dit forum. Zelf alleen zou ik nooit zo ver gekomen zijn.
 
Misschien ben ik te enthousiast en off topic, maar ik denk even mee.

@tuinkabouter heeft mij de beste aquarium-bioloog-tip ooit gegeven door zo'n kraan aan te raden.
IMG_6018.JPG


Hierdoor krijg je je bioloog muisstil, doordat je je waterlijn op de mm nauwkeurig kan regelen in je overloop.
Ik heb niet zonder gewerkt, maar kan me wel voorstellen wat voor narigheid je kan gaan beleven als je bijvoorbeeld een kogelkraan er tussen drukt.
 
@RichD1011 .. *schaam schaam* je hebt gelijk.. ik had het van deze pagina af en las het een uurtje terug zelf al.. tis idd aquarium + bioloog samen! excuses...

@Canon : goeie gedachte, denk ik
@Canon : ik ga alles zelf aansluiten, vind het heel interessant en leuk allemaal, tis de eerste keer met bioloog werken dus zie dit als n uitdaging waar k mn creativiteit in kwijt kan en ga je album zeker bekijken, ben ook begonnen met het album van tuinkabouter.. geeft allemaal veel inspiratie.. zelf misschien ook maar een album starten als het zover is.
hoe zijn die jebao pompen qua geluid?
@Canon hoe heet die kraan en wat is het verschil met een kogelkraan? kan geen troep in blijven hangen ofzo? ben nog niet zover in het album van tuinkabouter..

@ allen... ik zou de overloop en de uitstroom graag in dezelfde hoek willen plaatsen.. hierdoor zal echter ivm lengte van het bioloog óf de overloop pijp of de opvoer pijp schuin moeten lopen naar andere kant van bioloog. opvoer pijp lijkt me niet gunstig ivm verlies van capaciteit (meer lengte schuin omhoog ipv korter recht omhoog). wat zijn eventuele dingen waar ik rekening mee moet houden of die nadelig zijn als ik de overloop pijp schuin naar beneden laat lopen?

zoals jullie zien veel vragen en zit al dagen te zoeken en te lezen en val nog steeds van het ene in het andere detail van het geheel dat ik wil uitpluizen om straks zo tot een goed geheel te komen. idd de hulp van mensen met ervaring is goud waard!
 
hoe zijn die jebao pompen qua geluid?
Stil. Zie evt. dit topic voor een extra tip om de pomp iets stiller te krijgen. https://www.aquaforum.nl/threads/opvoerpomp-geluidstiller-maken.97689/
Het staat bij mij op de slaapkamer, en als ik wil (dus de kraan goed af stel en de watten goed leg, waar het water op beland in de overloop) hoor ik letterlijk niets.
En ik ben best gevoelig daarvoor.

hoe heet die kraan en wat is het verschil met een kogelkraan? kan geen troep in blijven hangen ofzo? ben nog niet zover in het album van tuinkabouter..
Naam weet ik zo niet uit mijn hoofd. Iets van een een draai-kop-kraan ofzo. Wel duur €70,-. Maar daarom benoem ik het nu al, want dat is het waard.
Waarom?
- Het water komt in je overloop terecht en gaat je buis in. Als je geen kraan hebt, komt er uit de PVC buis een kolkend/zuigend geluid, of iig een vallend geluid.
- Doe je de kraan te dicht, dan stroomt het in je nood afvoer, en er is geen nood :), dus wil je die niet gebruiken. + ook dat maakt een geluid.

Heb je een kogelkraan, dan kan je hem niet zo exact dichtdraaien, op de mm nauwkeurig, dat je tussenbeide zit. Met deze 'duurdere' wel. Ik heb mijn overloop bijna helemaal vol staan met water. Hierdoor valt het water maar 3cm in het water van de overloop.
En die 3cm 'val' van het water wordt weer gebroken door filterwatten. Dit is niet te realiseren met een onnauwkeurige kogelkraan o.i.d., want dan heb je na 2 dagen dat je water niveau in je overloop 10cm gezakt is, of je juist 10cm gestegen.

@ allen... ik zou de overloop en de uitstroom graag in dezelfde hoek willen plaatsen.. hierdoor zal echter ivm lengte van het bioloog óf de overloop pijp of de opvoer pijp schuin moeten lopen naar andere kant van bioloog. opvoer pijp lijkt me niet gunstig ivm verlies van capaciteit (meer lengte schuin omhoog ipv korter recht omhoog). wat zijn eventuele dingen waar ik rekening mee moet houden of die nadelig zijn als ik de overloop pijp schuin naar beneden laat lopen?

Ik denk dat beide kan. Ik heb gewerkt met 32mm buizen van PVC, dan maakt het tegen zo'n opvoerpomp niet veel uit als ze 2 m naar links moet spuiten. Maar beter is denk ik om de stroom naar je bioloog TOE, schuin te laten lopen.
Waar ik zelf wel op gelet heb, is om zo min mogelijk 90 graden bochten te gebruiken. Dus 2x 45 graden ipv 1x 90.

IMG_6315.JPG


Als voorbeeld, ik ben hier flink mee aan het puzzelend geweest. Dus de opvoer pomp naar mijn Y splitsing (functie er van maakt niet uit nu), naar hierdoor heb ik heel wat 90 graden bochten mee omzeilt.
 
Heb alles recht liggen, al me buizen zijn tegen het "plafond" van me meubel geschroefd voor zover dat ging.
Voor het water maakt het niet veel uit.
Linksom of rechtsom moet het een bepaalde afstand naar beneden en weer omhoog.

Doorstroom snelheden kan je opzoeken en berekenen maar ik dacht dat 40mm buis goed was voor 5000l/u drukloos (vallend water dus)
 

Terug
Bovenaan