Opvoerpomp geluidstiller maken


C

Canon

Guest
Hallo allemaal,

Ik had gehoopt dit topic niet aan te hoeven maken, maar moet weer even...

Ik heb een jecod dcs 4000 opvoerpomp. Deze maakt een wat hoger zoemgeluidje. Het is niet erg hinderlijk, maar ik hoor hem wel. Vooral als het muisstil is. Hij staat op mijn slaapkamer.

Het plan is om het zo veel mogelijk te isoleren en mij er dan niet aan te irriteren, al wordt voor mij het tweede altijd wat lastigere, haha.

Toch hoor ik graag wat tips om hem maximaal te isoleren. Ik heb ervaring met externe filters (eheim etc.), maar opvoerpompen niet. Het leek mij dat het water al een vracht trillingen zou minimaliseren. Maar dat is niet helemaal het geval.

Wat zijn wat simpele trucjes om hem stiller te krijgen?
Piepschuim er omheen zetten? Of juist niet?
Een dekbed er overheen leggen :)?

Die noppen-schuim gebruiken? Was toen bij de Hubo geloof ik best duur, (€20,+ o.i.d).

Misschien hebben jullie nog gewoon ideeën?

Hij draait nu 1 week, dus ik hoop dat hij geleidelijk stiller wordt. Maar goed, dat is alleen hopen volgens mij :).


IMG_9245.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja geluid. Blijft lastig.

1 je hebt geluid wat direct van de pomp de kamer in komt.
2 je hebt geluid (trillingen) die via de pomp, de bioloog en het meubel de kamer in komt.

Welke heeft de meeste invloed??

Direct geluid 1 kun je isoleren met zacht materiaal. Dus noppenschuim of acoustische isolatieplaat (steenwol bepaalde klasse).
De ruimte waarin de pomp/bioloog staat isoleren.

Het indirecte geluid trillingen. Ontkoppelen van de pomp. Dus een zachte (siliconen) slang gebruiken. De pomp op een dikke laag blauw schuim zetten. De bioloog in zijn geheel op een zachte rubberen mat (welke niet inzakt op den duur).
 
hij staat ook op een slaapkamer toch?
 
nieuwe pompen maken in het begin altijd wat meer geluid, Zijn natuurlijke smerende laagje moet zich nog vormen, het zou met een paar weekjes zomaar goed kunnen zijn
 
Eerst eens kijken waar het precies door wordt veroorzaakt, pompje eens in je handen pakken terwijl die draaid, slang eens
proberen wat te buigen, netsnoer eens vastpakken en wat bewegen. Geluid komt van de pomp maar wordt het soms
verergert doordat het via via resoneerd?
Resonerend geluid wordt vaak getransporteerd via slang of netsnoer, liggen deze ergens tegen aan?
Dus ff het een en ander proberen,

Suc6 Daan
 
Bedankt voor alle reactie's.

Ik heb het idee dat alleen/hoofdzakelijk trillingen van 1 zijn.
'1 je hebt geluid wat direct van de pomp de kamer in komt.'

Zoals je op de foto ziet staat hij in het water, op een matje vrij van glas. Die rubberen slang zal misschien enkele trillingen aan het PVC geven, maar dat lijkt mij minimaal.

Als ik er nou eens een vracht dekens overheen gooi? Ga dat denk ik sowieso proberen.

Dat noppenschuim ook, denk ik. als ik er een beetje goedkoop aan kan komen.

Ik had toen een keer wat in elkaar geflanst wat absoluut niet hielp, met noppenschuim. Dus heb daar minder vertrouwen in.
 
geluidsisolatie? Ik denk dat ik dit ga gebruiken om mijn filterkast te bekleden... 1 of 2 wanden bedekken met dit dempt volgens mij al heel veel!

Ooit in zo een ruimte gestaan in unief van gent dat ze gebruiken om te testen en je hoort je zelf bijna niet meer als je tegen de muur staat te praten! (natuurlijk is dit wel iets professioneler als hierboven voorgestelde !)
 
Ik zat nog eens te denken.

Tja geluid. Blijft lastig.
2 je hebt geluid (trillingen) die via de pomp, de bioloog en het meubel de kamer in komt.

Ik heb het idee dat dit meevalt, maar toch trilt de rubberen slang ook iets. Dit zal misschien in mindere maat overslaan op de PVC.
Kan hoe kan ik dat minimaliseren?
 
Ik heb trouwens al 10x2 van die matten besteld van de link van Yov. Mijn kast is niet volledig dicht. Dus dan ga ik gewoon even mijn best doen met die matjes en zie wel waar het schip strandt :).
 
Ik heb ook ongeveer 1 week gebruik gemaakt van een Jecod pomp. Deze stond droog opgesteld met een slang aan de zuig en de pers. Ondanks het mooie kleine formaat, de regelbare stroming en het lage energieverbruik heb ik deze op basis van het geluidsniveau omgeruild voor een Eheim pomp. Deze hoor ik heel heel pietsje als het helemaal stil is, maar zeker niet op het hinderlijke niveau van eerst.

Omdat de pomp al in het water staat heb je een eerste vorm van issolatie. Verder inpakken onderwater lijkt mij lastig, omdat je niet wil dat de zuig capaciteit beinvloed wordt. Een stukje silicone slang heb ik destijds ook geprobeerd, maar was in mijn opstelling ook geen oplossing van het probleem.

Wat absoluut wel scheelt is je kast met noppenschuim bekleden, hierdoor worden heel veel geluiden sterk gedempt en kan het verschil maken tussen irritant of acceptabel.

In ieder geval succes.
 
@sschot
Jecod/jebao pompen moesten volgens mij altijd onder water staan.. staat in de handleiding dacht ik

@Canon
Bioloog bekleden met piepschuim hielp bij mij al iets, en een goed sluitende kast helpt ook :p
 
Polystyreen schuim heeft zeer goede warmte isolerende eigenschappen. Voor geluid is het nagenoeg niet geschikt. Dit komt door de compacte structuur.

Hier heb je iets wat wel gaat werken. easy foam
 
Ik heb dus behoorlijk wat van die noppenschuim besteld.
Dit zal met gemak wel binnen komen. Ik verwacht maandag.

Ander vraagje.
'1 je hebt geluid wat direct van de pomp de kamer in komt.'

Ik kom er achter dat als ik mijn oor tegen het PVC aan leg, ik het zelfde geluid versterkt hoor.
Het trilt dus door naar de PVC.

Iemand nog tips om dit te voorkomen/verminderen? Ik ging er van uit dat de rubberen slang het trippen wel zou stoppen, maar dat is dus niet zo...
 
Je moet dan echt een zeer flexibele slang nemen. Bijvoorbeeld siliconen. Alleen is dit erg soepel dus kan makkelijk knikken.
 
Goede tip. En misschien een wat langere slang. Hij is nu 15cm volgens mij.

Ik zat er ook aan te denken om het gat, waar de pvc door heen loopt, dicht te purren. Lijkt me materiaal dat de trillingen niet echt doorgeeft aan de kast.

Moet ik er denk ik wel op letten dat ik het er niet onder 'pers'. Dus dat de pur er niet kneiters strak tussen zit. Anders trilt de hele kast :).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk in elk geval eens of de slang niet ergens tegenaan ligt, in dat geval creëer je extra resonantie! Stukje schuim ertussen en het is weg. Zelf had ik het met de slangen van mijn externe filter. Deze lagen tegen mijn kast waardoor deze een echte "klank"kast werd.
 
Goede tip. En misschien een wat langere slang. Hij is nu 15cm volgens mij.

Ik zat er ook aan te denken om het gat, waar de pvc door heen loopt, dicht te purren. Lijkt me materiaal dat de trillingen niet echt doorgeeft aan de kast.

Moet ik er denk ik wel op letten dat ik het er niet onder 'pers'. Dus dat de pur er niet kneiters strak tussen zit. Anders trilt de hele kast :).

Als de pvc vrij zit, dan zou ik het zo laten. PUR vergroot het het contact vlak. En ook al heet het schuim. Het is niet echt een trilling demper. Wordt erg hard.
 
Ik denk dat jullie gelijk hebben.

Ik heb een nieuwe plan. Een 32mm slang kopen van 1,5meter.
Ik doe hem dan van pomp naar PVC met een grote omweg. (gewoon op het bioloog leggen lijkt me).

De trillingen zullen in die 1,5meter wel uitgewerkt zijn mag ik hopen. Ik kan die slang evt. nog in een soort schuim wikkelen om geen warmte te verliezen en om de trillingen op te vangen.


Ik verwacht niet dat het veel pomp capaciteit kost, omdat er qua hoogte niets veranderd. Evt. Zet ik hem 1 stand harder.
 
Ik denk dat jullie gelijk hebben.

Ik heb een nieuwe plan. Een 32mm slang kopen van 1,5meter.
Ik doe hem dan van pomp naar PVC met een grote omweg. (gewoon op het bioloog leggen lijkt me).

De trillingen zullen in die 1,5meter wel uitgewerkt zijn mag ik hopen. Ik kan die slang evt. nog in een soort schuim wikkelen om geen warmte te verliezen en om de trillingen op te vangen.


Ik verwacht niet dat het veel pomp capaciteit kost, omdat er qua hoogte niets veranderd. Evt. Zet ik hem 1 stand harder.

Deze truuk wordt ook met succes toegepast bij mechanische ventilatie. Om het geluid minder te maken in de kanalen.

Ik zou de slang in een loop in het pompvak stoppen. Dus er niet op leggen. Anders gaat dadelijk je deksel nog resoneren.
 
Kijk, mooi dat er iemand vertrouwen in heeft!

Dat gaat niet lukken denk ik. Het pomp vak is 25cm x 35cm zeg maar. De uitloop van de opvoerpomp staat verticaal, en ik heb dus niet echt de ruimte om 1 meter slang van 32mm dik daar in kwijt te kunnen. (zie foto van bericht 1)
Mijn gevoel zegt dat dat een geprop van niet niets wordt.

Ook heb ik het idee dat als ik 1,5meter in een loop ga leggen, dat het er dan 10 moeten worden (in zo'n vak) . Ik denk dat ik dan wel capaciteit ga verliezen.

Daarom wil ik ook zo'n omhulsel om de slang doen. (ben de naam even kwijt hoe dat omhulsel heet, zit totaal niet in dit vak, haha). Dit om de trillingen te minimaliseren en ook om het water niet af te laten koelen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij elke meter lengte en kronkel van een slang heeft een pomp een capaciteitsverlies, of dit veel verlies is of het verlies verwaarloosbaar is moet je dan bekijken.
 
Snap ik. Maar horizontaal lijkt mij dit verwaarloosbaar met zo'n opvoerpomp die 2 meter de lucht in kan pompen als het moet.

En goed, hij kan nog 4 standen harder. Ik denk/hoop dat hij juist harder kan dan wat hij nu doet. Al ben ik nu ook tevreden hoor.
 
Hang je de slang aan postbode elastiekjes in een lus boven je bioloog. Trilt er niets mee, of de stiekjes worden snaren en er ontstaat prachtige muziek :p
 
Hang je de slang aan postbode elastiekjes in een lus boven je bioloog. Trilt er niets mee, of de stiekjes worden snaren en er ontstaat prachtige muziek :p

Hahaha. Volgens mij ben jij de grappigste thuis.
 
Misschien leuk om te vermelden dat het werkt. Ik heb vandaag een 2 meter lange slang gekocht en hoor geen trillingen meer aan de PVC-buizen.
(in mijn fotoboek meer informatie)
IMG_9476.JPG
 

Terug
Bovenaan