Doe-Het-Zelf Water ververs slang systeem (python).


S

Sokonomi

Guest
Hallo Allemaal,

Ik ben het emmers sjouwen bij zulk warm weer een beetje beu,
dus ik dacht ik laat eens een vlieger op over de kraan hevel methode.

Sommige kennen hem misschien wel,
de Python no-spill clean & fill set uit amerika;

276524


Je schroeft de T-splitter op je kraan, laat water lopen, en het zaakje begint automatisch aan te zuigen.
Super makkelijk! Helaas wel verschrikkelijk duur in Europa (135 euro voor een 15 meter set).
Dus daarom hoop ik met wat goedkope doe-het-zelf onderdeeltjes zelf iets in elkaar te zetten.
Ik ben zelf al voorzichtig begonnen met onderdeeltjes sprokkelen;

Om de beginnen, een adapter die zonder schroeven op je kraan kan.
276529

3,50 euro van ebay.

Het belangrijkste, de slang;
276530

10 euro bij de gamma, 15 meter met benodigde koppelstukken erbij.
(Gebruik geen krimpende slang, die zijn giftig voor vissen!!)

Verder zou ik nog een splitter nodig hebben, al dan niet met kraantje erop,
en nog een kraantje die aan de kant van het aquarium aan de slang zit.

Ikzelf pak liever een dun acryl buisje met een stuk panty als 'stofzuiger',
want dat werkt beter met fijn zand dan zon grote klok eraan.
Maar je kunt natuurlijk ook gewoon je bestaande hevel verbouwen.

Ik zit alleen nog een beetje met de type splitter,
MOET dat perse een T-splitsing zijn om die heveling in gang te zetten?
Of werkt het ook gewoon met een simpele Y-splitter?

Voor een euro of 30 hoeft je niet meer met emmers te sjouwen. ;)
Heeft iemand hier al eens zoiets bij elkaar geknutseld?
 
Hoezo sjouwen. Een Eheim U bocht met roostertje op de de slang , zo naar putje, even zuigen. gaan. OMgekeerd heb ik een opvoerpomp.

slang erop en de bak vol laten lopen. pomp er in , bak vullen.
 
Nee maar zelf heb ik de JBL in en out set. alleen de kraan gedeelte, :)
 

Bijlagen

  • 1563456638617.png
    1563456638617.png
    211.8 KB · Weergaven: 225
Hah jazeker, precies eenzelfde idee gehad een tijdje terug en met gardena koppelingen dit gemaakt:
Bekijk bijlage 276122

Verder gebruik ik op de afhevelslang gewoon een eheim aquarium kraantje.

Daarna heb ik dit gardena setje gekocht voor op de binnenkraan zodat ik niet meer hoef te schroeven: https://www.gardena.com/nl/producte...apter-voor-waterkranen-binnenshuis/901160201/

Ik gooi de tuinslang gewoon met een knijpklem los in mijn aquarium maar als je het helemaal mooi wilt maken staat hier een uitgebreide handleiding: https://discuszolder.nl/onderhoudsslang-water-verversen-zonder-emmers/
 
Zo'n systeem op de kraan is leuk, maar de kraan/wasbak moet wel ruimschoots lager zijn dan het aquarium anders moet je de kraan laten lopen om water uit de bak te kunnen hevelen, hoop waterverspilling dus.
 
Zo'n systeem op de kraan is leuk, maar de kraan/wasbak moet wel ruimschoots lager zijn dan het aquarium anders moet je de kraan laten lopen om water uit de bak te kunnen hevelen, hoop waterverspilling dus.
Klopt, ik heb de hevelslang dan ook langer gemaakt om hem uit het raam te kunnen laten hangen als de bak helemaal leeg moet. De bodem van het aquarium is namelijk ongeveer gelijk met de wasbak. Het gaat wel hoor maar op het eind erg langzaam. Bij normale waterwissels is het geen probleem.

Ik had voordat ik dit heb gemaakt ook zo mijn bedenkingen maar nu zou ik niet meer zonder willen. Waterwissels zijn nu echt een fluitje van een cent. Wel doe ik het afhevelen van de bodem nog met een aparte slang en emmer, omdat ik niet al die muk in de wasbak en gardena koppelingen wil hebben en ik gewoon betere controle heb met een losse slang.
 
Hoezo sjouwen. Een Eheim U bocht met roostertje op de de slang , zo naar putje, even zuigen. gaan. OMgekeerd heb ik een opvoerpomp.

slang erop en de bak vol laten lopen. pomp er in , bak vullen.
Dan moet je wel steeds eerst je keukenbak grondig schoonmaken, anders gaan je vissen in het sop.
Maar het is wel een lekkere simpele oplossing, zeker het afhevelen uit je aquarium.

Nee maar zelf heb ik de JBL in en out set. alleen de kraan gedeelte, :)
Aha, daar is de euroversie van de python dus!
Ik wist dat er wel ergens eentje zou moeten zijn, het is immers zo handig.

Hah jazeker, precies eenzelfde idee gehad een tijdje terug en met gardena koppelingen dit gemaakt:
Bekijk bijlage 276122

Verder gebruik ik op de afhevelslang gewoon een eheim aquarium kraantje.

Daarna heb ik dit gardena setje gekocht voor op de binnenkraan zodat ik niet meer hoef te schroeven: https://www.gardena.com/nl/producte...apter-voor-waterkranen-binnenshuis/901160201/

Ik gooi de tuinslang gewoon met een knijpklem los in mijn aquarium maar als je het helemaal mooi wilt maken staat hier een uitgebreide handleiding: https://discuszolder.nl/onderhoudsslang-water-verversen-zonder-emmers/
Zo te zien gaat het gewoon prima met een Y-splitter ipv. een T-splitter.
Gelukkig, dan heb ik een stuk meer keuze. ;)

Kan zon gardena aerator gewoon op je kraan blijven zitten?
Dat maakt het helemaal makkelijk.

Zo'n systeem op de kraan is leuk, maar de kraan/wasbak moet wel ruimschoots lager zijn dan het aquarium anders moet je de kraan laten lopen om water uit de bak te kunnen hevelen, hoop waterverspilling dus.
Voor grote bakken zou dit een badkuip schelen omdat het dan wel een tijdje moet lopen.
Het is misschien een beetje milieu onbewust om te zeggen, maar voor 1,35 euro vul je 10 badkuipen.
Om de kosten zou ik me dus niet zo heel veel druk maken.
276549
 
Kan zon gardena aerator gewoon op je kraan blijven zitten?

Ja, je vervangt de sproeikop van de kraan met een speciale kop die bijgeleverd wordt. Daar zitten groeven in waar je zo je gardena slang op kunt verankeren en het werkt perfect. Die sproeikop blijft dus altijd op je kraan zitten. Wel even goed kijken of je ook een afneembare sproeikop op de kraan hebt.
 
Klopt, ik heb de hevelslang dan ook langer gemaakt om hem uit het raam te kunnen laten hangen als de bak helemaal leeg moet.
Ik heb een oude airco kraan (laag) in de muur zitten die direct naar mijn tuin gaat.
Mijn planten gaan helemaal los op mijn tank water (22ppm nitraat), dus naar buiten zou het mooiste zijn.
Alleen, hoe krijg je die syphon aan de praat? Heb je daar een los balg pompje voor oid?
Buiten aanzuigen en dan naar binnen hollen om te kijken of er geen vis aan plakt lijkt me niet zo lekker iig. :D

Wel doe ik het afhevelen van de bodem nog met een aparte slang en emmer, omdat ik niet al die muk in de wasbak en gardena koppelingen wil hebben en ik gewoon betere controle heb met een losse slang.
Wat er in de slang blijft plakken komt er weer uit als je hem vult, dus dat is misschien wat minder idd..
Ik maak me meer zorgen om eventueel fijn zand dat uit mijn bak komt,
dat moet je niet in je wasbak hebben denk ik, want dat slibt dicht als een dolle.
Is er een of ander filterzakje aan de uitlaat te freubelen die dat opvangt?
 
Dan moet je wel steeds eerst je keukenbak grondig schoonmaken, anders gaan je vissen in het sop.
Maar het is wel een lekkere simpele oplossing, zeker het afhevelen uit je aquarium.

Badkamer, he. niet in de keuken. en het slangetje 20 cm. dan stopt vanzelf.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is juist het mooie van dit systeem, er is geen aanzuiging nodig. Je plaatst de slang in je aquarium en de afhevelslang op de juiste plek met het kraantje dicht. Vervolgens doe je de waterkraan open zodat de slang zich helemaal vult met water. Daarna de kraan dicht en afhevel kraantje open en het begint zo te lopen. Een zeefje erop (wellicht zo'n filter kous die normaal gebruikt wordt bij overloop naar bioloog) moet wel te maken zijn.

Ik vind het systeem nu zelfs zo handig dat ik op de muur tegenover deze wasbak gewoon een tuinslang haspel heb opgehangen. Nu is het gewoon een kwestie van de slang uittrekken, op de kraan hangen en andere eind in een aquarium. Kraan 10 seconden open zodat tuinslang vol water staat en afhevelen maar. In 30 seconden aangesloten en ook weer in 30sec afgebroken.
 
Maar als je de slang uit je raam hangt, hoe krijg je die dan lopend?
Aanzuigen tottie vol zit, en dan gewoon uit het raam mieteren? :p

Ik heb trouwens dit gevonden bij de praxis; Hoselock Easy Drip T-Stuk
Is ook maar 4 euro, en je hoeft dan niet van die dure quickfittingen te kopen.
Gewoon een stukje van die tuinslang afsnijden en met de bijgeleverde fitting op zon gardena adapter,
zon splittertje eraan, ergens nog 2 inline kraantjes ritselen (eheim zag ik?), en klaar is kees?
 
Niet aanzuigen, gewoon vol laten lopen met water uit de kraan. In het geval van afhevel slang uit het raam laat ik eerst het afhevelkraantje even open tot er water uit komt en dan sluit ik die weer. Dan gooi ik het uit het raam. Als de gehele slang vol water zit en je doet het kraantje op laagste punt open start je vanzelf de hevel uit je aquarium.

Dat Y stuk was bij de gamma ook maar een paar euro en die gardena koppelingen had ik nog in de schuur, maar als je die moet kopen zullen ze best prijzig zijn :)
 
Maar als je de slang uit je raam hangt, hoe krijg je die dan lopend?
Aanzuigen tottie vol zit, en dan gewoon uit het raam mieteren? :p
Kort aanzuigen dan komt het vanzelf opgang, met uit het raam mieteren wel 1 kant vasthouden ;)
 
Dan moet je wel steeds eerst je keukenbak grondig schoonmaken, anders gaan je vissen in het sop
Je kan de pomp ook in een emmer hangen, emmer onder de kraan en zorgen dat ie vol genoeg blijft.
 
Een emmer als overloop vind ik wel slim. ;)
Maar een pomp die het water zon eind kan jensen zal wel niet goedkoop zijn denk ik?
Ik heb een goedkoop pompje van amazon.de om mijn emmers leeg te trekken (800L\u),
maar door 15 meter tuinslang heen persen zie ik dat ding niet voor elkaar krijgen. ;)

Die gardena adapter is inderdaad het duurste van het hele spel,
maar het lijkt me wel mijlen beter dan alle andere opties.

Welke eheim kraan past er eigenlijk op een tuinslang?
De verpakking zegt 12.5mm diameter (zal wel inner zijn), en eheim tapjes zijn 12/16.
Zit dat dan niet te los? De volgende stap bij eheim is 16/22 dus dat is dan weer te groot.
 
Omdat het toch nog onduidelijk is hoe zoiets nou gebruikt wordt een kleine beschrijving gemaakt.

waterwissel-png.276122


De slang aan de linker kant gaat direct naar het aquarium en zit met een knijpklem vast. De slang in het aquarium zit precies op de hoogte tot waar ik de bak leeg wil laten lopen, zeg op 1/3 van de totale hoogte.

Afhevelen:
1) Doe het afhevelkraatje open.
2) Open de koudwaterkraan en wacht tot de afhevelslang (groen) vol zit en er water uit komt, sluit nu het afhevelkraantje.
3) Wacht tot de gehele tuinslang vol met water (~10 seconden) staat en het in je aquarium stroomt en zet de koudwaterkraan uit.
4) Zet het afhevelkraantje (eheim) open.

Het water loopt nu automatisch van je aquarium naar de wasbak en stopt vanzelf, want we hebben de slang slechts 1/3 diep gedaan. Zo haal je dus maximaal 33% water uit je aquarium. Natuurlijk kun je dit ook 10%, 20% of wat je zelf wil doen.

Vullen:
1) Zorg dat de tuinslang goed verankert is (knijpklem) in je aquarium en niet direct op de bodem gericht staat. Ik richt de slang meestal op een stukje achterwand of raam.
2) Afhevelkraantje (eheim) openen en probeer de juiste temperatuur te mengen met de kraan. Het meeste water stroomt uit je afhevelslang en je kunt eventueel met een thermometer meten of je de juiste temperatuur hebt (ik doe het meestal op gevoel).
3) Zodra de temperatuur naar wens is sluit je het afhevelkraantje (eheim) en nu zal je aquarium automatisch vullen met de juiste temperatuur.
4) Hou het goed in de gaten want overvullen is zo gedaan en dan heb je natte sokken ;)

Klaar!
 
Welke eheim kraan past er eigenlijk op een tuinslang?
De verpakking zegt 12.5mm diameter (zal wel inner zijn), en eheim tapjes zijn 12/16.
Zit dat dan niet te los? De volgende stap bij eheim is 16/22 dus dat is dan weer te groot.
Ik heb dus gewoon aquariumslang gebruikt voor het afhevelgedeelte en daar een gardena koppeling op gemaakt. Juist om te voorkomen dat het kraantje te los zit.
Dit past gewoon, het aquariumslang is 12mm binnen/16mm buiten.
 
Kan zon tuinslang koppeling overweg met gewone aquariumslang, ook als daar dus druk op staat?
Moet je niet proberen met zompig zachte siliconen slang, want dan krijg je waterballonnen denk ik. :eek:
Ik zou er bij de druk kant op de eheim kraantjes wel even een ziptie omheen trekken denk ik.

Zou het hier mee gaan denk je?
Is wel 0.5mm dikker dan standaard aquarium slang,
maar met een beetje geweld is dat misschien wel op te lossen?
Bij die T-splitter van hoselock is het hetzelfde verhaal.
 
Tot nu toe geen problemen met de waterdruk maar er is wel een reden dat het zelf gesleutel gedeelte boven een wasbak hangt ;)
Verder staat er nooit de volledige waterdruk op want de tuinslang die naar het aquarium gaat sluit ik nooit af. Er is dus altijd een weg naar buiten voor het water.

Ik denk dat je het met die hozelock dingen ook wel voor elkaar krijgt inderdaad. Dat is natuurlijk gemaakt voor tuinslang dus de enige uitdaging is een kraantje. Wellicht heeft hozelock zelf ook nog wel een kraantje om het afhevelgedeelte te kunnen afsluiten. Uiteindelijk heb ik mijn systeem voornamelijk gemaakt met spul wat ik al in huis had.
 
Klopt, ik heb de hevelslang dan ook langer gemaakt om hem uit het raam te kunnen laten hangen als de bak helemaal leeg moet. De bodem van het aquarium is namelijk ongeveer gelijk met de wasbak. Het gaat wel hoor maar op het eind erg langzaam. Bij normale waterwissels is het geen probleem.

Ik had voordat ik dit heb gemaakt ook zo mijn bedenkingen maar nu zou ik niet meer zonder willen. Waterwissels zijn nu echt een fluitje van een cent. Wel doe ik het afhevelen van de bodem nog met een aparte slang en emmer, omdat ik niet al die muk in de wasbak en gardena koppelingen wil hebben en ik gewoon betere controle heb met een losse slang.


Ik gebruik de Eden in/out set om water eruit te halen en de jbl in out voor water erin. ik schroef de jbl al vast aan de kraan. dan gaat de eden in out aandan gaat het water eruit en als dat klaar is dan haal ik de eden eruit en draai ik aan de knop van de jbl en zet de kraan aan. en dan klaar vullen.
 
Kort aanzuigen dan komt het vanzelf opgang, met uit het raam mieteren wel 1 kant vasthouden ;)
je kan beter eerst de slang uit het raam mieteren en dan naar de kant toe gaan van zijn raam en dan aanzuigen :D
 
Waarom twee systemen terwijl het ook met één kan??
omdat ik eerst de eden had. maar met eden zat te Kl*t*n met het vullen. en zag die JBL in out kraan voor 15 eu. vandaar.
 
Ik gebruik al een aantal maanden een Eden 114 pompje in combinatie met een tuinslang die ik al had. En ben daar erg tevreden over voor nog geen 20euro
 
Ik pompte altijd gewoon m’n bak leeg, met dat water de gootsteen uitspoelen en vervolgens de gootsteen vullen met schoon water op temperatuur en dat pompte ik weer de bak in
 
Kan geen emmer in, valt om.
De emmer was bedoeld voor diegene die het in de gootsteen van de keuken zou willen doen.
Maar als jouw wastafel goed schoon is geen probleem natuurlijk, zo uit de gootsteen van de keuken zou ik persoonlijk niet zo snel doen.
 
Ik heb eens zitten puzzelen met tuinslang koppelstukken, en moet zeggen dat de prijs aardig oploopt.
Daarom heb ik ook eens gekeken naar messing koppelstukken met slangklemmen,
en dat komt toch een stukje goedkoper uit, 29 euro totaal, mét slang en kraanklem. ;)
 
Ik heb de onderdelen gevonden op ebay.co.uk, het spul komt uit Litouwen,
dus dat duurt gelukkig niet zo lang als wanneer het uit china moet komen.

276576
 
Ja dat kan ook, uit China kan het ook wel snel, dan moet je kiezen voor AliExpress standard shipping, binnen 10 dagen heb je het dan in huis
 
Ja dat kan ook, uit China kan het ook wel snel, dan moet je kiezen voor AliExpress standard shipping, binnen 10 dagen heb je het dan in huis
Bij alles wat ik op aliexpress probeer de bestellen krijg ik dezelfde bagger trage 'gratis' verzendmethode (4 september pas binnen!).
Hoe kies je voor standard shipping?
 

Terug
Bovenaan