DIY artemia kweekset maken


K

Keesvd

Guest
Hallo,

Ik heb wat kleine prul besteld bij aliexpress om een DIY artemia kweekset te maken.

Nu zal je denken dit kan je voor niet al te veel geld kant en klaar kopen. Ja klopt alleen ik vind het leuk om zelf te knutselen.

Ik heb thuis een superfish luchtpomp met 2way die stof staat te happen.

Ik heb het volgende besteld.

1x 10meter slang
4x c02 fles cab
1x 4way luchtverdeler
2x terugslag ventiel
4x kraantjes.

Nu moet ik zelf nog een goed fles zoeken en een flessenhouders maken.

Dat moet ik me nog bedenken hoe en wat ik hiervoor ga gebruiken.

Wellicht ideeën?

En maar wat mii nog niet helemaal duidelijk is. Welk ingredienten zelf heb ik nodig?

Artemia eitjes? Iemand idee welk? Wellicht welk jullie gebruiken?

Zout en bakking soda?

Ik hoor van jullie.

Groet Kees
 
Ik heb er altijd zout zonder jodium voor gebruikt en deed zo n 40 gram op 1 liter met de eitjes. Je kan eens kijken bij killyvissenencorydoras voor eitjes. Of hier:

 
ik heb me laten wijsmaken dat artemia beter uitkomt met minder zout. Ik gebruik altijd 25-30gr per liter water.
Wat je met de soda wil doen... beats me.
Ergens denk ik dat je artemia en bioCo2 door elkaar aan het halen bent.
Eitjes van killi&corydoras zijn de top.
Wel opletten, altijd koel en droog bewaren (die van mij zitten in de vriezer)
Qua flessen gebruik ik 2l flessen van
20190115_203000.jpg
limonade.
Ik geef ze ook 24/24 licht.
Welk soort zout maakt op zich niet veel uit, al merk ik wel dat aquarium zout langer meegaat (je kan het water meerdere keren hergebruiken als je het goed zeeft)
 
Soda voor ph...
 
Ah duidelijk.

Maar eten volwassen vissen ook artemia of is het enkel bedoelt voor kleine grut?
 
Ik gaf het ook aan de volwassen vissen en maak het af en toe nog voor mn zeewaterbak.
 
Soda voor ph...

enkele bemerkingen op de video
Als je alle flessen op 1 pompaansluiting zet kan het wel eens gebeuren dat de lucht de gemakkelijkste weg kiest en er 1 of meerdere flessen stil vallen.
In de aflaatleiding gaan er zich vaak eitjes ophopen tijdens het opstaan. Dit verstopt dan ook regelmatig. De eitjes die niet uitgekomen zijn verzamelen zich ook onderaan en zullen dus met de artemia meekomen. Deze wil je zeker niet aan je jongste vissen geven omdat ze dodelijk opstoppingen kunnen veroorzaken.
Als je water voldoende hard is (genoeg kh) zou ik niet inzitten met de ph en de soda achterwege laten.
En ja, zelfs de grootste vis gaat artemia eten, als ie daar aan gewent is. De eerste keren durven ze nog wel eens dom staan kijken.
 
Ow en die Co2 doppen... die zijn wss niet zoutwater bestendig waardoor ze hard worden en breken (bij die van mij breekt het platte van het cylindrische gedeelte af)
 
Als het erom gaat om babycorydorasjes ermee groot te laten worden is het verspilling van je geld, wij kweken al jaren corydorasjes en de jonkies eten vanaf de dag dat het dooierzakje op is, met de pot mee wat alleen maar bestaat uit droogvoer en repashy, vooral die repashy bottom scratcher is een volwaardig voer waar alles in zit wat je vissen nodig hebben
 
Als het erom gaat om babycorydorasjes ermee groot te laten worden is het verspilling van je geld, wij kweken al jaren corydorasjes en de jonkies eten vanaf de dag dat het dooierzakje op is, met de pot mee wat alleen maar bestaat uit droogvoer en repashy, vooral die repashy bottom scratcher is een volwaardig voer waar alles in zit wat je vissen nodig hebben
Nee is meer voor algemeen voer wou ik het gebruiken. Zelf gebruik heb ik repashy soilent green voor de ancistrussen.

Vaak doe ik spinazi courgette komkommer. Die laat ik ff kort op het vuur staan. Dan maal ik het fijn. En dan mix ik dat met repashy soilent green. Vinden ze lekker. Maar heb 2 gezelschapbakken met gouramis etc die wou ik dan artemia geven
 
Ik doe het momenteel erg simpel met een schaal van Hobby en dan is het zonder poespas na zo n 36 uur klaar.
 
Nee is meer voor algemeen voer wou ik het gebruiken. Zelf gebruik heb ik repashy soilent green voor de ancistrussen.

Vaak doe ik spinazi courgette komkommer. Die laat ik ff kort op het vuur staan. Dan maal ik het fijn. En dan mix ik dat met repashy soilent green. Vinden ze lekker. Maar heb 2 gezelschapbakken met gouramis etc die wou ik dan artemia geven
Ja voor onze ancistrusgroepen gebruiken wij ook repashy soilent green, komkommer kun je beter niet geven omdat dat voor 98% uit water bestaat, kun je beter courgette geven is meer voedingswaarde, courgette geven wij gewoon rauw, spinazie blancheren doen wij ook inderdaad en alle inwoners vinden dat lekker.

Ja ik vind die artemia een hele dure en omslachtige onnodige toestand, daar zit vooral veel geld in de eitjes en het zout en de electriciteit voor je luchtpomp, terwijl droogvoer net zo goed is en nog veel langer houdbaar ook
 
Ach of het duur is betwijfel ik want als je met een schaal werkt heb je geen kosten aan stroom en wat kost een kilo zout nou eigenlijk? De vissen waarderen het wel en jagen er lekker op los als ik het voer.
 
Btw, Repashy is ook niet echt goedkoop en een hoop geklieder vindt ik maar ja dat is een persoonlijke mening hoor ;)
 
Ag wat zijn nou de kosten voor een pompje...
Daar maak ik.mij niet druk om.
 
Ag wat zijn nou de kosten voor een pompje...
Daar maak ik.mij niet druk om.
Het pompje zijn de kosten niet, de stroom wel, en ook de artemia-eitjes en het zout, en een vetirritante brom van zo'n luchtpompje, hoop gedoe om wat levend voer wat ook maar beperkt houdbaar is
 
Stroom is niet veel en ik zet het in mijn tuinhuis dus beide geen last. Maar ik dank voor je bezorgdheid over de kosten, maar daar maak ikmij het minst druk om.

Ik weet dat het meer kost dan een ander voeding.
 
Ik ben ook overgestapt op een schaal omdat ik gek werd van de brom van dat luchtpompje en dat geluid hoor je heel vaak van mensen. Daarbij heeft levende artemia een hoge voedingswaarde dus ook dat moet je niet vergeten vindt ik.
 
Stroom is niet veel en ik zet het in mijn tuinhuis dus beide geen last. Maar ik dank voor je bezorgdheid over de kosten, maar daar maak ikmij het minst druk om.

Ik weet dat het meer kost dan een ander voeding.
Dan zal je je tuinhuisje wel moeten verwarmen want artemia gaat dood bij te lage of te hoge temperaturen
 
Dan zal je je tuinhuisje wel moeten verwarmen want artemia gaat dood bij te lage of te hoge temperaturen
Dat las ik indd. Daar vind ik wel wat op. Wellicht curverbox met water vullen een 50 of 100w verwarming element erin?
 
Ik heb ook voorheen een petfles van 1,5 liter gebruikt en deze stond in een emmer van 5 liter met een verwarming erin.
 
Dat las ik indd. Daar vind ik wel wat op. Wellicht curverbox met water vullen een 50 of 100w verwarming element erin?
Ben bang dat dan je curverbox smelt als je dat element in die bak doet, en zo'n staaf is verre van nauwkeurig en dan staat het alsnog te koud of te warm, dat is dan weer op te lossen met een temperatuurcontroler die je verwarming reguleert
 
Nou ik weet niet of dat zo is Antje want in een kunststof emmer van 5 liter gebeurde er niets door de verwarming hoor. Je kan ook altijd zo n kunststof protector om de verwarming doen.
 
Nou ik weet niet of dat zo is Antje want in een kunststof emmer van 5 liter gebeurde er niets door de verwarming hoor. Je kan ook altijd zo n kunststof protector om de verwarming doen.
Ja zo'n protector zal zeker helpen, ik weet niet of een curverbox smelt, heb er weleens foto's van gezien op internep waar dat gebeurd was met een verwarmingsstaaf, ik heb zelf nooit uitgeprobeerd
 
Ja zo'n protector zal zeker helpen, ik weet niet of een curverbox smelt, heb er weleens foto's van gezien op internep waar dat gebeurd was met een verwarmingsstaaf, ik heb zelf nooit uitgeprobeerd
Je zei stellig dat de curverbox smelt, maar je hebt het zelf nooit geprobeerd ? Maar je hebt fotos gezien van internet? Maar je zegt dat het internep is. Daarmee versta ik dat wat je op internet leest niet echt is? Maar wel hier advies geeft om het niet te doen omdat je fotos op internet zag??

Ik lees al een tijd mee hier op aquaforum.nl
Vandaag maar ingeschreven. Maar ik las vaker van je dat internet nep is maar toch zie ik je vaak urls plaatsen,

Wat maakt dat dat wel correct is?

Maar goed weer even terug te komen..

Ik was vandaag naar de LFS gegaan om wat te halen en had ik het over mijn idee.

Toen zei hij tegen mij, ik heb wat voor je.
Ik zo okee vertel haalde hij van de magazijn die JBL set die heeft ie uitgeprobeerd voor zijn winkel. Maar het was niks voor hem, hij zei je hebt geluk want ik wil het vanmiddag nog weggooien. Hier mag je hebben. 2stuks dus haha. Na mooi.

Heel toevallig en aardig van hem!
 
Dat klopt alleen eitjes had ie niet meer dus moet ik dat via internet kopen.
 
Je zei stellig dat de curverbox smelt, maar je hebt het zelf nooit geprobeerd ? Maar je hebt fotos gezien van internet? Maar je zegt dat het internep is. Daarmee versta ik dat wat je op internet leest niet echt is? Maar wel hier advies geeft om het niet te doen omdat je fotos op internet zag??

Ik lees al een tijd mee hier op aquaforum.nl
Vandaag maar ingeschreven. Maar ik las vaker van je dat internet nep is maar toch zie ik je vaak urls plaatsen,

Wat maakt dat dat wel correct is?

Filterend lezen is lastig blijkbaar en dan is lekker ongeneerd trappen veel leuker?

Internep heb ik al in een ander topic uitgelegd hoe ik aan die term kom (je las toch zoveel op dit forum? maar blijkbaar net even dat gemist? net als heel veel andere dingen die je ff mist)
En als zelfs grote instanties waarschuwen dat 3/4 van de informatie onbetrouwbaar is op het www, en dat ze dus ook zeggen dat je je gezonde verstand moet gebruiken
 
Bron van de instanties zou wel fijn zijn?
Dan kan dit ook ontkracht worden.

Ik ben het wel met je eens dat niet alles waar is, maar veel kloppen ook weer wel. Maar om meteen internet internep te noemen....

Ik trap niet ongeneerd. Wat heb ik aan mijn verhaal gefilterd?

In bouw mijn verhaal op aan de hand van wat je zegt niet?
 
Misschien is het verstandiger om on topic te blijven want wat wel niet betrouwbaar is draagt denk ik niet echt bij aan dit topic en zo voorkomen we een (soms eindeloze) discussie ;)
 
Met voervoorvis heb ik alleen maar goede ervaringen, snelle levering en goede kwaliteit van de producten
 

Terug
Bovenaan