Dit lichtschema Ok?


Ja dan mag je blij zijn als je 60Lm/W haalt wat idd minder is dan een tl lamp die 80-90 Lm/W doet.

Dus M.a.w. Uitgaand van 90lm/w bij TL, ben ik met 3 led-lampen niet vooruit gegaan ten opzichte van 2 TL's? Ik ben blij dat ik dit nu ontdek. LED is altijd gebracht alsof het altijd een verbetering zou zijn ten opzichte van TL. Maar het lijkt er nu op dat ik beter 5 lampen aan kan zetten :D.
 
Deels waar.
Een aantal ledverkopers die het zo brengen alsof het altijd een verbetering is hebben geen rekening gehouden met het feit dat je altijd reflectoren op je tl kan zetten.
Met reflector ging dacht ik 90% of meer van het licht gewoon de bak ik.
Zonder reflector is dit maar 1/3 ongeveer, dan kunnen habbibabbi leds een verbetering zijn t.o.v tl qua totale lichtstroom die het aquarium bereikt, maar ook dat is discutabel natuurlijk.
 
Zonder reflector is dit maar 1/3 ongeveer,
Uitgaande van de standaard T8 van Juwel zou je dan op 1000 Lumen uitkomen, de nu gemonteerde Led's zijn samen een kleine 19 Watt uitgaande van 60lm/w zou TS in theorie nu iets hoger zitten met de Led's.
 
Als ik het idd bij het goede eind heb ja.
Maar ik weet niet meer waar het staat maar er zijn meerdere onderzoeken gedaan naar PAR en de effecten van reflectoren en daadwerkelijke straling etc
 
Dus M.a.w. Uitgaand van 90lm/w bij TL, ben ik met 3 led-lampen niet vooruit gegaan ten opzichte van 2 TL's? Ik ben blij dat ik dit nu ontdek. LED is altijd gebracht alsof het altijd een verbetering zou zijn ten opzichte van TL. Maar het lijkt er nu op dat ik beter 5 lampen aan kan zetten :D.
Daarom roep ik voortdurend; zorg dat je kwaliteit koopt. Na het aanschaffen van goedkope rommel lezen we op deze site dikwijls dat er herhaald aangeschaft moet worden wat e.e.a. extra duur maakt.
Kwaliteit leds kunnen wel degelijk een meerwaarde hebben t.o.v. TL.
 
Daarom roep ik voortdurend; zorg dat je kwaliteit koopt. Na het aanschaffen van goedkope rommel lezen we op deze site dikwijls dat er herhaald aangeschaft moet worden wat e.e.a. extra duur maakt.
Kwaliteit leds kunnen wel degelijk een meerwaarde hebben t.o.v. TL.

Ik beschouw deze set maar als oefenset/leerproces. Ik snap nu hoe het werkt. Voorheen snapte ik niks van LED aansluiten.
 
Wel een dure les dan, maar je kunt de set nog uitbreiden eventueel.

Ja maar heb het inmiddels alweer even. Bovendien wie heeft de waarheid in pacht? Ik ben inmiddels wel op een punt beland dat ik mijn verlichting betwijfel. Echter met 6 uur licht groeien planten ook normaal en zijn er ook geen algen bij sommigen. Na het bekijken van de mooie website van Cornelius ben ik weer tot nieuwe inzichten gekomen. Ik ga dus ook eens testen wat er gebeurt als ik de micro's verdubbel.

Dat nieuwe licht komt er wel een keer maar niet nu. Ik wil het dan ook betrekkelijk eenvoudig kunnen inbouwen. Ik weet niet of ik zin heb in dingen als arduinos. ;)
 
Laatst bewerkt:
Arduino heb je toch ook niet nodig? Dat het bij anderen met 6 uur verlichting goed gaat wil niet zeggen dat het met jou 8 uur zwakke verlichting ook goed gaat, m.a.w. 2 uur zwakke belichting is niet hetzelfde als 1 uur sterke belichting
Micro's verdubbelen heeft weinig nut denk ik, planten verbruiken niet zoveel onder zwakke verlichting
 
Laatst bewerkt:
Arduino heb je toch ook niet nodig? Dat het bij anderen met 6 uur verlichting goed gaat wil niet zeggen dat het met jou 8 uur zwakke verlichting ook goed gaat, m.a.w. 2 uur zwakke belichting is niet hetzelfde als 1 uur sterke belichting
Micro's verdubbelen heeft weinig nut denk ik, planten verbruiken niet zoveel onder zwakke verlichting

Ik lees dat planten vetten afscheiden onder bepaalde omstandigheden. Waaronder een gebrek aan voeding. Ik heb vetten "lipiden" op mijn aquariumwater. Geen dikke kaamlaag hoor, maar wel een vetlaagje zo nu en dan. Nu ook. Deze lipiden zouden kunnen verdwijnen bij voldoende bemesting. Deze lipiden schijnen weer een goede voeding voor alg te zijn en daar heb ik ook nog mee te maken. Plus sommige planten kunnen nog wel iets grotere bladeren maken. Ik vind het dus zeker de moeite waard om de "gebrekkige" plantenvoeding te testen als veroorzaker van bepaalde problemen in mijn bak. Dat mijn licht matig is, dat betwijfel ik totaal niet. Zie de site van Cornelius. Dan snap je wat ik bedoel met betrekking tot lipiden.

Ik heb een nieuwe zak met tenso liggen dus daar kan ik mij dan mooi mee uitleven. ;)
 
Ik heb vetten "lipiden" op mijn aquariumwater
Daar heb ik zelf ook last van en dat is waarschijnlijk een voedingstekort idd, maar het hoeft niet perse aan de micro's te liggen kan evengoed met de macro's te maken hebben.

Zelf ga ik starten met het toevoegen van extra Kalium, dit heb ik namelijk niet aan de Tenso toegevoegd omdat dit naar verluid genoeg in de KNO3 zou moeten zitten, alleen heb je maar 12ppm Kalium bij een dosering van 20ppm Nitraat, dus dat ga ik gelijk trekken.
Hoeveel ml Tenso voeg jij wekelijks toe? ik zit nu op 35 ml (190 liter)

Gelukkig heb ik 0,0 last van alg maar mijn plantjes vertonen wel wat tekorten, met name kromgetrokken blaadjes.
 
Daar heb ik zelf ook last van en dat is waarschijnlijk een voedingstekort idd, maar het hoeft niet perse aan de micro's te liggen kan evengoed met de macro's te maken hebben.

Zelf ga ik starten met het toevoegen van extra Kalium, dit heb ik namelijk niet aan de Tenso toegevoegd omdat dit naar verluid genoeg in de KNO3 zou moeten zitten, alleen heb je maar 12ppm Kalium bij een dosering van 20ppm Nitraat, dus dat ga ik gelijk trekken.
Hoeveel ml Tenso voeg jij wekelijks toe? ik zit nu op 35 ml (190 liter)

Gelukkig heb ik 0,0 last van alg maar mijn plantjes vertonen wel wat tekorten, met name kromgetrokken blaadjes.

Ik moet nog beginnen met de tenso, maar de csm b doe ik 0,90 gram afgewogen op keukenweegschaaltje direct in het water.
 
Dat kun je dan beter over 2 of 3 keer verdelen, ijzer is maar tot een paar dagen na dosering opneembaar door planten.
Verdubbelen zou ik niet gaan doen, wat je nu doseert lijkt met wel voldoende voor matige/normale verlichting
En is het geen beter idee om het zakje eerst op te lossen in 500 ml demi water, ipv het poeder zo in de bak te gooien?
 
Laatst bewerkt:
Dat kun je dan beter over 2 of 3 keer verdelen, ijzer is maar tot een paar dagen na dosering opneembaar door planten.
Verdubbelen zou ik niet gaan doen, wat je nu doseert lijkt met wel voldoende voor matige/normale verlichting
En is het geen beter idee om het zakje eerst op te lossen in 500 ml demi water, ipv het poeder zo in de bak te gooien?

Ik heb geen demiwater en het is weer extra gedoe want mijn bak staat op zolder. Ik zie ook niet echt in wat het uitmaakt of ik het in water oplos of dat het in mijn water oplost.
 
Demi water koop je voor 50 cent bij de supermarkt, en als je het poeder zo in bak kiepert heb je kans dat de verhoudingen niet kloppen.
Omdat er meerdere soorten poeders in het zakje zitten loop je da kans dat je van het ene soort meer toevoegt dan van de ander (denk ik)
 
Demi water koop je voor 50 cent bij de supermarkt, en als je het poeder zo in bak kiepert heb je kans dat de verhoudingen niet kloppen.
Omdat er meerdere soorten poeders in het zakje zitten loop je da kans dat je van het ene soort meer toevoegt dan van de ander (denk ik)

Ik snap wat je zegt. Maar het nadeel is dat je kans hebt op schimmelvorming (als het niet snel genoeg op gaat). Dat heb je met poeder niet. Bovendien kan mijn weegschaal de grammen gewoon tot 1 getal achter de komma afwegen. Ik schud altijd mijn koker met micro zodat alles goed gehusseld is.
 
Ik snap wat je zegt. Maar het nadeel is dat je kans hebt op schimmelvorming (als het niet snel genoeg op gaat). Dat heb je met poeder niet. Bovendien kan mijn weegschaal de grammen gewoon tot 1 getal achter de komma afwegen. Ik schud altijd mijn koker met micro zodat alles goed gehusseld is.
Schimmel vorming valt wel mee, treed pas op na een maand ongekoeld bewaren
 
Schimmel vorming valt wel mee, treed pas op na een maand ongekoeld bewaren

Met andere woorden: dat zou dus bij mij optreden want ik gebruik een voedingsmiddel veel langer dan een maand en gewoon in mijn aquariummeubel. Niet in de koelkast.
 
dat zou dus bij mij optreden want ik gebruik een voedingsmiddel veel langer dan een maand en gewoon in mijn aquariummeubel. Niet in de koelkast.
Ik heb nu al 6 weken een fles Tenso in de kast staan, nog niets van schimmelvorming kunnen ontdekken.
Csm schijnt wel iets sneller te schimmelen, maar dat heb ik nooit gebruikt dus daar kan ik weinig over zeggen
 
De tijd zal het uitwijzen wat er gebeurt. Inmiddels laat ik wel mijn poeder onder water uit de dop stromen zodat het in de dop al deels oplost. Dan krijg je minder "neerslag" voor zover dat erg is.
 
Hier heb je een schema van een tijdje terug bijvoorbeeld, kanaal 1 = wit, 2 = warmwit, 3 = blauw, kanaal 4 gebruik ik om de TL in te schakelen dmv een relais

Bekijk bijlage 269807

StepNo 5 was overbodig besefte ik achteraf dus die is nu weg.
En ik heb nog een paar dingen aangepast nu, maar niet veel.
welk lampen kleur zit op tl?

mvg
 
Ja maar heb het inmiddels alweer even. Bovendien wie heeft de waarheid in pacht? Ik ben inmiddels wel op een punt beland dat ik mijn verlichting betwijfel. Echter met 6 uur licht groeien planten ook normaal en zijn er ook geen algen bij sommigen. Na het bekijken van de mooie website van Cornelius ben ik weer tot nieuwe inzichten gekomen. Ik ga dus ook eens testen wat er gebeurt als ik de micro's verdubbel.

Dat nieuwe licht komt er wel een keer maar niet nu. Ik wil het dan ook betrekkelijk eenvoudig kunnen inbouwen. Ik weet niet of ik zin heb in dingen als arduinos. ;)
Gooi nooit de Lichtduur en de Lichtsterkte door elkaar. Dan zijn wel degelijk heel verschillende zaken. Een kortere belichtingstijd betekend altijd dat planten een kortere groeisneltijd hebben. Hun groeisnelheid blijft gelijk. De groeisnelheid wordt allen beïnvloed door de lichtsterkte. Kijk naar de natuur. Daglicht duurt voor de planten die wij veelal in onze bakken hebben zo'n 12 uur. De lichtsterkte varieert alleen gedurende de dag.
 
Gooi nooit de Lichtduur en de Lichtsterkte door elkaar. Dan zijn wel degelijk heel verschillende zaken. Een kortere belichtingstijd betekend altijd dat planten een kortere groeisneltijd hebben. Hun groeisnelheid blijft gelijk. De groeisnelheid wordt allen beïnvloed door de lichtsterkte. Kijk naar de natuur. Daglicht duurt voor de planten die wij veelal in onze bakken hebben zo'n 12 uur. De lichtsterkte varieert alleen gedurende de dag.
Dat is waar
 
Hier heb je een schema van een tijdje terug bijvoorbeeld, kanaal 1 = wit, 2 = warmwit, 3 = blauw, kanaal 4 gebruik ik om de TL in te schakelen dmv een relais

Bekijk bijlage 269807

StepNo 5 was overbodig besefte ik achteraf dus die is nu weg.
En ik heb nog een paar dingen aangepast nu, maar niet veel.
Ik zit inmiddels allang aan daytime matrix en het vinden van balans blijft toch altijd wel een dingetje. Maar het grappige is wel dat ik mijn blauwe licht nu zonder jouw schema gisteravond te hebben gezien, meer in jouw lijn heb gebracht. Dan hoop ik dat het rood, wat ik meer aanbied, gaat zorgen voor compactere groei. Minder blauw is in ieder geval minder groei omhoog als het goed is.
 
Blauw licht hoedt de groei juist compact als ik het goed heb en rood zorgt voor meer lengtegroei.

 
Blauw licht hoedt de groei juist compact als ik het goed heb en rood zorgt voor meer lengtegroei.

We gaan het meemaken John. Het kleurenspectrum gaat in ieder geval zo uitgezet worden dat ik kleinere en compactere bladgroei weet te krijgen maar tegelijkertijd de planten wel blij blijven. Ergens heb ik het gevoel dat mijn Neutral White net aan, aan een te laag percentage zit. Mijn planten hanteren voor mij nu (nog) niet 1 logica. Tijgerlotus maakt vele nieuwe knollen aan en groeit met enorme bladeren naar het oppervlak en sterrenkruid is al weken niet volwaardig te krijgen met volle dikke kruinen. Genoeg te puzzelen. Ik geloof in ieder geval niet in 6 ledmodules op 1 percentage. 4 neutral white en 2 sunlike.
 
Zoals je je plantengroei omschrijft lijkt het erop dat je lichtsterkte wat omhoog mag. De Neutral white leds zijn uitermate geschikt voor goede plantengroei en heeft in het spectrum redelijk wat rood licht. Het rood van de Sunlike staan bij mij op 90%, blauw op 50% en wit staat op 90% gedurende 8 uur.
 
Zoals je je plantengroei omschrijft lijkt het erop dat je lichtsterkte wat omhoog mag. De Neutral white leds zijn uitermate geschikt voor goede plantengroei en heeft in het spectrum redelijk wat rood licht. Het rood van de Sunlike staan bij mij op 90%, blauw op 50% en wit staat op 90% gedurende 8 uur.
Mooi dan heb jij iets in lijn met mijn logica, waar ik naartoe kan werken. Hoe groot is jouw bak en hoeveel modules heb jij? Ik heb er 6 op een bak van 92 cm dus als iknu alles weer op 90 zet, dan heb ik een groot probleem. Ik ga het in stapjes langzaam verbeteren.
 
Ik heb een lido 200 met daarboven 3x neutral white en 3x sunlike fresh. Met deze lichtopbrengst is toevoegen van CO2 noodzakelijk.
 
17124765412263518899059528849225.jpg
 
Ik heb een lido 200 met daarboven 3x neutral white en 3x sunlike fresh. Met deze lichtopbrengst is toevoegen van CO2 noodzakelijk.
Dat heb ik gelukkig. Maar dan weet ik ook dat ik met mijn modules wel uit ga komen. Top!
 

Terug
Bovenaan