Dit lichtschema Ok?


glennosh

Well-known member
Lid geworden
30 januari 2013
Berichten
309
Leeftijd
40
Locatie
Zoetermeer
Beste aquarianen, met grote angst heb ik mijn lichtprogramma laatst drastisch omgegooid. Ook met name omdat ik makkelijk van schema wil kunnen wisselen en ik niet meer wist hoe je het instelt. Ik kon dus ook mijn vorige schema niet inzien. De algenexplosie blijft gelukkig redelijk uit.

In de afbeelding staat mijn nieuwe schema. Wit is waarschijnlijk cool wit (voor en achter). Wellicht zijn er meerdere wegen naar Rome, maar als ik niet via Carthago hoef dan natuurlijk heel graag jullie comments op het volgende schema. In dit schema ben ik de output van Kitelight zelf op de proef aan het stellen. Krijg wel de indruk dat de groei nu iets langzamer gaat dan voorheen met mijn eerdere schema. Dat wil ik ook want ik wil volle gedrongen groei. Ik streef Dutch Scape na. Dat ik wellicht andere verlichting nodig heb is voor nu even bijzaak. Wat vinden we ervan?

Ter info nog een bonusvraag die denk ik los staat van het bovengenoemde. Ik heb ineens gaten in de bladeren van Mexicaans eikenblad en zelfs een verslijmend blad. Watvoor "lokaal?" tekort heb ik?

IMG_0258.PNG
 
Ik ken je lampen en je bak niet, maar op het eerste gezicht lijkt het een beetje lang en veel belicht, in totaal........ Maar mogelijk vragen je planten dat en is het wel goed......
 
De 100% kan misschien beter op 80 of 90%? dit bevorderd de levensduur van de Leds.
 
Bedankt voor de input. Even er vanuit gaand dat ik mogelijk zwakke lampen zou kunnen hebben. Dan kan deze lange belichting toch geen kwaad?

Ik zit ook meer met de vraag of de verhouding tussen de kleuren goed ingeregeld is. Klopt het een beetje of moet wit veel meer en een andere kleur minder?
 
Laatst bewerkt:
We hebben geen idee over welke/hoeveel Leds het gaat (ik vermoed led strips) welke planten je hebt, en wat het formaat van de bak is?

De gaten in de bladeren heeft waarschijnlijk een andere oorzaak, alleen onder de witte Leds zou het ook goed moeten gaan namelijk.
 
We hebben geen idee over welke/hoeveel Leds het gaat (ik vermoed led strips) welke planten je hebt, en wat het formaat van de bak is?

De gaten in de bladeren heeft waarschijnlijk een andere oorzaak, alleen onder de witte Leds zou het ook goed moeten gaan namelijk.

Het gaat inderdaad om Led strips. Aangezien de leds niet in de lengte van mijn bak gemaakt worden heb ik het volgende. 2x 52 cm en 2x 17 cm witte leds. 1x 52 cm en 1x 17 cm gekleurde leds. Zie onderstaande link.

https://www.kitelight.nl/aquarium-led/led-verlichting-sets/set-5-aquariums-75-95cm-actie-prijs/

Mijn aquarium is een Juwel Vision 180 en is 92 cm lang en 41 cm breed (op het breedste punt). Aan de zijkanten zit ie uit het hoofd rond de 35 cm breed.

Welke planten heb ik zoal? Even uit het hoofd want ik zit op mijn werk. Hygrophila Polysperma, Elodea Densa, Nymphea Lotus Red, Een anubias variant, Cryptocoryne (met bruine bladeren,dacht ik verwijderd te hebben en komt ineens met stekjes weer opzetten), hetheranthera zesterofilia (sterrenkruid), gymnocoronis (nog wat), Lobelia Cardinalis (de variant die meer de breedte in groeit met zijscheuten), Een echinodorus onbekend (vrij grote bladeren voor mijn bak), hygrophila difformis, saggitaria subulata, hydrocotyle ik vermoed tripartita, saururus cernuus, Shinersia Rivularis, microsorum pteropus, makkelijk rood stengelplantje en nog een plant waar ik de naam niet van weet.
 
Dat zijn over het algemeen niet de moeilijkste planten, en dat groeit verder allemaal goed onder de Led strips?
Ik denk ook niet dat de instellingen van je schema veel verschil zou moeten geven in je plantengroei, als je zorgt dat er gedurende 7 a 8 uur voldoende licht is moet dat goed zijn, erg veel langer is overbodig, heb je Co2?

En als alleen het Mexicaans eikenblad moeilijk doet zou ik me daar geen zorgen om maken, er is meestal wel een plant in de bak die het wat minder doet dan de rest.
 
De 100% kan misschien beter op 80 of 90%? dit bevorderd de levensduur van de Leds.
Hij was me voor en heeft absoluut gelijk. Led verlichting moet je niet voluit aanzetten. Hou het op, zo nodig, maximaal tot 95-98% Sommige bouwers van ledbalken bouwen wel een bescherming in, JBM deed dat bijvoorbeeld met z'n 3 watt leds. Maar weer niet met de 1 watt versie die ik heb. Ik ben er wel zeker van dat Kitelight geen bescherming ingebouwd heeft. Hieronder zie je de huidige lichtsterkte van mijn 3 JMB balken.

IMG_20190313_120744.jpg
 
De RGB strip geeft niet zoveel licht en ook de witte smd leds vallen nog wel mee. Daarentegen valt het met de licht behoefte van je planten ook wel mee. Wellicht met uitzondering van de Lobelia die wel graag licht ziet maar een redelijke tolerantie heeft en het rode stengelplantje waarvan je de naam niet weet?
 
Hij was me voor en heeft absoluut gelijk. Led verlichting moet je niet voluit aanzetten. Hou het op, zo nodig, maximaal tot 95-98% Sommige bouwers van ledbalken bouwen wel een bescherming in, JBM deed dat bijvoorbeeld met z'n 3 watt leds. Maar weer niet met de 1 watt versie die ik heb. Ik ben er wel zeker van dat Kitelight geen bescherming ingebouwd heeft. Hieronder zie je de huidige lichtsterkte van mijn 3 JMB balken.

Bekijk bijlage 269676

Het witte licht is echt puur en alleen kijk licht? Dat voegt niets noodzakelijks toe aan het spectrum? Ik kan mij zo voorstellen dat het wel iets uitmaakt hoe lang de witte balken aan staan? Dus ik neem aan dat als Patrick het heeft over 7 a 8 uur dat hij daarmee puur de gekleurde Leds bedoelt? De rode plant is Ludwigia mullertii en de Gymnocoronis is Spilantoides.

Overigens is mijn streven dat elke plant het in mijn bak goed dient te doen. Ik snap dat ik op dit moment afhankelijk ben van mijn licht. Maar als het niet volstaat dan wil ik beter licht. Ik moet gewoon elke plant kunnen houden ;)
 
Het witte licht is echt puur en alleen kijk licht? Dat voegt niets noodzakelijks toe aan het spectrum? Ik kan mij zo voorstellen dat het wel iets uitmaakt hoe lang de witte balken aan staan? Dus ik neem aan dat als Patrick het heeft over 7 a 8 uur dat hij daarmee puur de gekleurde Leds bedoelt? De rode plant is Ludwigia mullertii en de Gymnocoronis is Spilantoides.

Overigens is mijn streven dat elke plant het in mijn bak goed dient te doen. Ik snap dat ik op dit moment afhankelijk ben van mijn licht. Maar als het niet volstaat dan wil ik beter licht. Ik moet gewoon elke plant kunnen houden ;)
De Gymnocoronis spilantoides is wél weer veel licht nodig, de Ludwigia doet het wel met normaal licht.
 
Valt reuze mee, deze deed het in mijn oude bak prima onder zwakke verlichting (58 watt T8 op 210 liter)
Dat kan inderdaad. Maar er is een verschil tussen wat een plant vraagt om optimaal te groeien of bij welke licht intentie de plant het nog doet. Die verschillen zijn echt wel merkbaar.
 
Mee eens, maar stond er goed bij hoor.

Ik denk eerder dat de Saururus cernuus het moeilijk heeft in de bak bij TS
 
De Gymnocoronis spilantoides is wél weer veel licht nodig, de Ludwigia doet het wel met normaal licht.
Die gymnocoronis doet het bij mij dan weer prima. De Thalitroides Cerathopteris is langzaam ten onder gegaan en heb ik niet kunnen redden (bij de oude lichtstand).
 
Het witte licht is juist het groei licht, de RGB is bijzaak en kun je gebruiken voor de zonsop en zonsondergang.

Dit snap ik niet goed. Ik lees overal dat juist rood en blauw licht zorgen voor fotosynthese en afstanden tussen de blaadjes e.d. Zelfs WUR onderzoeken. Hoe kom jij aan jouw conclusie?
 
Mee eens, maar stond er goed bij hoor.

Ik denk eerder dat de Saururus cernuus het moeilijk heeft in de bak bij TS

Deze maakt af en toe nieuwe bladeren aan. Ik geef toe dat het sneller kan, maar ook echt slecht doet ie het ook weer niet. Ik knip heel af en toe een lelijk groot blad weg waar dan voor mijn gevoel iets te veel alg op ontstaat. Ze groeien in ieder geval niet als raketten naar het licht. Dat heb ik ooit met TL-verlichting wel ondervonden.
 
Dit snap ik niet goed. Ik lees overal dat juist rood en blauw licht zorgen voor fotosynthese en afstanden tussen de blaadjes e.d. Zelfs WUR onderzoeken. Hoe kom jij aan jouw conclusie?
In wit zitten een heleboel kleuren, denk maar eens aan een prisma. Vast van gehoord op school. ;)
naamloos.png


Bij aquarium wordt vaak licht gebruikt met een Kelvin waarde van zo rond de 4500 tot 5000. Kelvin is een kleurwaarde. Zo heb je , bijvoorbeeld, warmwit. Dat heeft een ietwat gelige uitstraling. Dat komt omdat er rood inzit. Koudwit, een ander voorbeeld, heeft dan weer meer blauw in zich en lijkt dan veel witter licht te geven. Vroeger, eigenlijk nu nog, gebruikt met bij TL gebruik heel vaak de kleurnummers 830/845 en 865. Daardoor komt men op een gemiddelde kleurwaarde van zo'n 4500 Kelvin. Maar dat kan natuurlijk ook met led. Hieronder nog even een Kelvin kleurwaarde kaart.
2avwizrf3biwvneb.jpg
 
Dit snap ik niet goed. Ik lees overal dat juist rood en blauw licht zorgen voor fotosynthese en afstanden tussen de blaadjes e.d. Zelfs WUR onderzoeken. Hoe kom jij aan jouw conclusie?
RGB piekt alleen in rood, groen en blauw.
Maar het bevat amper diep rood of ver blauw (violet) iets wat wit dan wel weer met zich mee draagt.
Koudwit (6500K) draagt meer blauw bij zich en warmwit (2700-3000K) draagt weer veel rood bij zich.
 
Ik lees overal dat juist rood en blauw licht zorgen voor fotosynthese
Deze kleuren zitten dus ook in wit licht zoals je hierboven ook kunt lezen, de rode en blauwe leds van de RGB strip voegen wel iets toe, maar de witte voeren de boventoon.
 
Ik zou toch aansturen op 8 uur belichting voor groei, verder alleen als kijklicht zonder de planten te "belasten"

Dus hier wordt met kijklicht mijn RGB balk bedoeld? Ik vertaalde dit naar mijn witte balken omdat ik met die balken veel meer zie dan met die rood/groen/blauwe natuurlijk. Overigens heb ik alleen cool white en RGB. Is dat nog een dingetje? Ik heb dat gekozen op aanraden van de verkoper destijds. Want ook destijds wilde ik natuurlijk het liefst gelijk de goede lampen hebben.
 
Met kijklicht wordt bedoeld: net genoeg om alles te kunnen zien, maar te weinig licht voor de planten zodat ze in rust gaan
 
Laatst bewerkt:
Ik ga jullie feedback omzetten in een aangepast schema. Het viel me nu op dat de mullerti zijn bladeren bij de bodem aan het lozen is. Gelukkig is de bovenkant nog wel vol, dus die stek ik binnenkort weer terug.
 
Ik zou de RGB langzaam op laten komen in de ochtend, iets meer rood in de beginuren eventueel om de zon opkomst na te bootsen.
Als de RGB dan op 90 % zit laat je de witte er langzaam bijkomen (in 60 minuten bijvoorbeeld) ook tot 90 %
Dit laat je dan een uurtje of 7 a 8 branden en dan bouw je alles weer af, eerst de witte, en daarna de RGB weer langzaam terug laten lopen, in de kleurcombinatie naar keuze.

Is maar een idee, doe er mee wat je wilt.
 
Met kijklicht wordt bedoeld: net genoeg om alles te kunnen zien, maar te weinig licht voor de planten zodat ze in rust gaan

Welk percentage zou jij koppelen aan kijklicht zodat planten in rust gaan? 50%? minder?
 
Welk percentage zou jij koppelen aan kijklicht
Minimaal 50 procent zeker ja, hier heb ik in de avond één meter witte ledstrip op 30% branden, en een blauwe strip op 10% en dat geeft voor mij al voldoende licht in een 190 liter bak.

Vanaf 22:00 lopen ze in een uur terug naar 1%
 
Hier heb je een schema van een tijdje terug bijvoorbeeld, kanaal 1 = wit, 2 = warmwit, 3 = blauw, kanaal 4 gebruik ik om de TL in te schakelen dmv een relais

Time set (6,5 uur).jpg


StepNo 5 was overbodig besefte ik achteraf dus die is nu weg.
En ik heb nog een paar dingen aangepast nu, maar niet veel.
 
Laatst bewerkt:
Hier heb je een schema van een tijdje terug bijvoorbeeld, kanaal 1 = wit, 2 = warmwit, 3 = blauw, kanaal 4 gebruik ik om de TL in te schakelen dmv een relais

Bekijk bijlage 269807

StepNo 5 was overbodig besefte ik achteraf dus die is nu weg.
En ik heb nog een paar dingen aangepast nu, maar niet veel.

Begrijp ik nu goed dat je tussen 12:00 uur en 18:30 een TL-balk op 100% had branden? Gebruikte je TL en led door elkaar?
 
Gebruikte je TL en led door elkaar?
In de ochtend en avond gebruik ik Led, als de TL brand zijn de Led's uit.
De tl brand van 12:00 tot 18:30 idd, maar de 100 % die je ziet is om een relais in te schakelen dus geeft niet de lichtsterkte van de Tl aan, weliswaar brand ie gewoon volop, dimmen kan ik de TL niet
 
In de ochtend en avond gebruik ik Led, als de TL brand zijn de Led's uit.
De tl brand van 12:00 tot 18:30 idd, maar de 100 % die je ziet is om een relais in te schakelen dus geeft niet de lichtsterkte van de Tl aan, weliswaar brand ie gewoon volop, dimmen kan ik de TL niet

Ik ben hier lekker aan het puzzelen. De gemiddelde zonsopkomst en zonsondergang van Zoetermeer ga ik er ook direct in verwerken, dan heb ik minder kans op overbelichting met eventueel restlicht van buiten.
 
De gemiddelde zonsopkomst en zonsondergang van Zoetermeer ga ik er ook direct in verwerken
Heb ik ook aan gedacht maar er zit behoorlijk wat verschil in de winter en zomer, dus ik hou vaste tijden aan.

Bij mij gaan de blaadjes van de planten 2 uur nadat de TL's zijn uit gegaan omhoog staan, dit betekend dus in mijn geval dat de lichtsterke van de Led in de avond niet sterk genoeg is om door te gaan met groeien.
 
Laatst bewerkt:
Heb ik ook aan gedacht maar er zit behoorlijk wat verschil in de winter en zomer, dus ik hou vaste tijden aan.

Bij mij gaan de blaadjes van de planten 2 uur nadat de TL's zijn uit gegaan omhoog staan, dit betekend dus in mijn geval dat de lichtsterke van de Led in de avond niet sterk genoeg is om door te gaan met groeien.

Ik heb het gemiddelde genomen van de langste en kortste dag en dat afgerond naar een bepaald half uur. Dus het is een all season gemiddelde.

Dat laatste inzake Led en groeistop is ook precies je bedoeling neem ik aan?
 

Terug
Bovenaan