Discusbak akvastabil 200. van Memmo


Je zult altijd grotere en iets kleinere vissen hebben memmo, als ze elkaar niet kapot maken is het in orde. Genoeg voeren opdat alle vissen te eten krijgen, meer kan je niet doen.
 
Sinds een week zag ik dat er wat aan de hand was met de schijfjes, eetlust ging met de dag achteruit.
Ik zag wel witte poep bij sommigen en dacht eerst aan flagellaten maar stresspoep was ook niet uitgesloten.
Voor mij een reden om het te laten onderzoeken.
Vanmiddag ben ik met een stuk poep naar een kweker gegaan om het te laten onderzoeken.
Wel een stuk moeten rijden maar het heeft zich wel geloond want in poep waren sporen van nematoden wat inhoud dat de vissen last van lintwormen hebben.
Ik heb medicatie ervoor gekregen . Ook heb ik twee planten meegenomen.
Terug thuis 50% waterwissel ,de indeling een beetje verandert en medicatie toegevoegd.
LDA 033 heb ik ook uitgevangen omdat het niet klikte met de L177. LDA 033 werd telkens opgejaagd door de L177 wat ook stress veroorzaakte bij de discussen.
Ik heb gelijk wat foto's geschoten.
20210108_235745.jpg

20210108_235755.jpg
Nieuwe Echinodorus Blehri
20210108_235914.jpg
En Ozelot Red
20210108_235906.jpg
Microgeophagus Altispinosa in stresskleed.
20210108_235855.jpg
Brochis Splendens
20210108_235836.jpg
Even verstoppertje spelen20210108_235933.jpg
 
Niet om je af te zeiken...maar de bak is niet ingericht naar de noden van Discus.
Te kaal en te veel licht...geen schuilplaatsen wat de dieren de nodige beschutting geeft. Dit soort kale bakken geven de Discus stress. Stress zorgt op termijn voor ziekte.
 
Niet om je af te zeiken...maar de bak is niet ingericht naar de noden van Discus.
Te kaal en te veel licht...geen schuilplaatsen wat de dieren de nodige beschutting geeft. Dit soort kale bakken geven de Discus stress. Stress zorgt op termijn voor ziekte.
Kritiek mag er altijd zijn, ik probeer een leer uit te trekken.
Wat ik gisteren heb begrepen is dat runderhart de grote boosdoener bij "wormproblemen" en daarna o.a. stress, waterkwaliteit etc.
Ik denk wanneer de planten aanslaan en de bak dan wat voller is hebben ze ook meer beschutting.
Drijfplanten heb ik geprobeerd maar wil niet lukken in dit bak.
Rechter kant wil ik nog kijken naar een stuk hout. Wat zou jij nog bij deze bak veranderen?
Teveel licht denk ik niet, misschien dat op de foto veel lijkt en met weinig licht krijg ik de planten niet op gang.

Dat is balen! waar ga je mee behandelen?
Zeker balen maar gaat wel goed komen.
Levamicil van Manaus.
Overigens PH kraanwater is hier 7,5 (was je antwoord nog schuldig).
 
Laatst bewerkt:
Kritiek mag er altijd zijn, ik probeer een leer uit te trekken.
Wat ik gisteren heb begrepen is dat runderhart de grote boosdoener bij "wormproblemen" en daarna o.a. stress, waterkwaliteit etc.
Ik denk wanneer de planten aanslaan en de bak dan wat voller is hebben ze ook meer beschutting.
Drijfplanten heb ik geprobeerd maar wil niet lukken in dit bak.
Rechter kant wil ik nog kijken naar een stuk hout. Wat zou jij nog bij deze bak veranderen?
Teveel licht denk ik niet, misschien dat op de foto veel lijkt en met weinig licht krijg ik de planten niet op gang.


Zeker balen maar gaat wel goed komen.
Levamicil van Manaus.
Overigens PH kraanwater is hier 7,5 (was je antwoord nog schuldig).

Opgroeien gaat prima in een kale bak met een lekkere groep, dus of een kale bak per definitie stress geeft, dat valt nog te betwijfelen, mijns inziens. Als de groep groot genoeg is, dan hebben ze voldoende veiligheid binnen het groepsgedrag.

Wormen komen veel vaker voor, niet alleen bij RH. Met Manaus heb je een prima medicijn in huis, dus als je dat netjes volgende de handleiding gebruikt, dan moet dat wel goed komen. Daarna weer gaan opbouwen qua voer.

Let op dat je ook conform handleiding niet boven de 29 graden zit bij de kuur.

Succes!
 
Dank voor je attentie Steven, ik had er overheen gelezen maar mijn temperatuur stond toevallig net onder 29 graden.
Ik heb verwarming nog een beetje omlaag geschroefd.
Houd het in de gaten.
 
Het lijkt of het kuurtje zijn werk heeft gedaan.
Vissen zijn veel levendiger en zijn gretig met eten.
Bij twee merk ik dat ze toch een beetje terughoudend zijn met eten en één daarvan ziet er toch een beetje magertjes uit.
Ik hoop dat die zijn eetlust weer terug krijgt want het baart mij toch zorgen.
Alleen maar slechte ervaring met discussen die terughoudend zijn met eten.
Ik heb grotendeel van de groep bij dezelfde kweker gehaald en merk wel dat onderling een groot verschil is in de groei.
Hieronder paar foto's.
IMG_20210209_182115.jpgIMG_20210209_180541.jpgIMG_20210209_180615.jpgIMG_20210209_180622.jpgIMG_20210209_180639.jpgIMG_20210209_180723.jpgIMG_20210209_182053.jpgIMG_20210209_182153.jpgIMG_20210209_180703.jpg
 
Mooie bak in opbouw Memmo. Waren de vissen allemaal van dezelfde grote bij de kweker waar je ze vandaan hebt?

Gr. Ed
 
Net weer een kuur achter de rug en hoop hiermee ook de wormenprobleem opgelost te hebben.
Kort geleden had ik gekuurd tegen lintwormen en nu hadden enkele vissen geen eetlust meer en de ademhaling was vrij snel.
Ik heb een filmpje van de zieke vissen gemaakt en twee ervaren kenners om advies gevraagd.
Beiden zeiden dat het wel kieuwwormen kon zijn.
Het werd mij aangeraden om te kuren met Lernex pro wat word gebruikt in de koi wereld.
Ik heb dus ook besteld maar achteraf bleek dat ik de poedervorm moest hebben en niet de vloeibare.
Verschil is dat de poedervorm ook de inwendige wormen bestrijd.
Ik heb ook op advies 3 dagen gekuurd en daarna 75% waterwissel een dag later weer een kuur starten, totaal 3 keer herhalen om er zeker van te zijn dat alle uitgekomen eitjes ook bestreden worden.
Ik heb ook besloten om helemaal van runderhart af te stappen.
Momenteel eten de vissen allemaal en er zit nu meer leven in de brouwerij.

Alleen de planten doen het niet naar mijn wens, ik heb nu een extra lichtbalk en hoop ermee de plantengroei te stimuleren.

Even wat foto's.
20210311_221315.jpg
20210311_221356.jpg
20210311_221430.jpg
20210311_221040.jpg
20210311_220515.jpg
20210311_220423.jpg
20210311_220752.jpg
20210311_220731.jpg
20210311_221007.jpg
 
Laatst bewerkt:
Geduld is een schone gave ;).
Het enige wat ik je zou adviseren is om ergens een donkere hoek te creeëren waar de vissen zich terug kunnen trekken. Ook discussen zijn cichliden en die hebben echt behoefte om zich nu en dan terug te kunnen trekken in een donker hoekje om tot rust te komen en te ontstressen. Je bak is nu wel erg open. Zal wel beter worden als de planten gaan groeien maar misschien een tijdelijke oplossing bedenken?
 
Balen van de ziektes. Goed dat je van het runderhart afstapt. Lijkt me ook niet nodig. Ik gebruik zelf alleen droogvoer en dat gaat prima.
Ik denk dat je extra lichtbalk wel gaat helpen. Even geduld inderdaad. Een mooie lotus of een gele plomp zal het waarschijnlijk ook wel doen. Of een aponogeton ulvaceus. Die deed het in mijn vorige discusbak ook erg goed en groeit snel.
 
Geduld is een schone gave ;).
Het enige wat ik je zou adviseren is om ergens een donkere hoek te creeëren waar de vissen zich terug kunnen trekken. Ook discussen zijn cichliden en die hebben echt behoefte om zich nu en dan terug te kunnen trekken in een donker hoekje om tot rust te komen en te ontstressen. Je bak is nu wel erg open. Zal wel beter worden als de planten gaan groeien maar misschien een tijdelijke oplossing bedenken?
Ze trekken zich meestal terug achter het grote stuk hout maar ik ben het mee eens dat de bak nu te open is.
Ik ben dit keer gegaan voor kienhout en het is heel moeilijk aan een mooi stuk te komen die je in een hoek kunt plaatsen.
Ik wil ook geen combi kienhout wortelhout ivm kleurverschil.
Zoozajac heeft veel mooie stukken maar gezien de omstandigheden zie ik een ritje Duisburg nog even niet zitten.

Balen van de ziektes. Goed dat je van het runderhart afstapt. Lijkt me ook niet nodig. Ik gebruik zelf alleen droogvoer en dat gaat prima.
Ik denk dat je extra lichtbalk wel gaat helpen. Even geduld inderdaad. Een mooie lotus of een gele plomp zal het waarschijnlijk ook wel doen. Of een aponogeton ulvaceus. Die deed het in mijn vorige discusbak ook erg goed en groeit snel.
Nu ik geen runderhart geef heb ik de temperatuur ook iets laten zakken naar 28,5.
Hiermee hoop ik de planten een gunst doen, het is nu even afwachten.
 
Grote schone bak, wel wat kaal inderdaad. Plantvoeding bij de wortels had je al gedaan zag ik, voeg je ook nog vloeibaar toe voor je niet Echinodorus soorten? Verder zou je wellicht als alternatief voor een echte drijver een Hydrocleys nymphoides kunnen proberen, die kan ook op hogere temperaturen. Is een soort van lelie. Als je deze dan een beetje wel onder het licht zet lukt het misschien wel. Verder is mijn ervaring met Echinodorus soorten dat wanneer ze voldoende voeding hebben en je ze snoeit (niet teveel in één x) ze vaak harder gaan groeien.

https://www.aquainfo.nl/artikel/hydrocleys-nymphoides-zuid-amerikaanse-waterlelie/

Gr
Stefan
 
Grote schone bak, wel wat kaal inderdaad. Plantvoeding bij de wortels had je al gedaan zag ik, voeg je ook nog vloeibaar toe voor je niet Echinodorus soorten? Verder zou je wellicht als alternatief voor een echte drijver een Hydrocleys nymphoides kunnen proberen, die kan ook op hogere temperaturen. Is een soort van lelie. Als je deze dan een beetje wel onder het licht zet lukt het misschien wel. Verder is mijn ervaring met Echinodorus soorten dat wanneer ze voldoende voeding hebben en je ze snoeit (niet teveel in één x) ze vaak harder gaan groeien.

https://www.aquainfo.nl/artikel/hydrocleys-nymphoides-zuid-amerikaanse-waterlelie/

Gr
Stefan
Echinodorus soorten hebben geen vloeibare voeding nodig dacht ik en Hydrocleys staat op mijn verlanglijstje maar eerst moeten de de Echino's op gang komen.
Als de Echinodorussen al niet doen maakt een hydrocleys geen kans.
Bedankt voor de tip, zal vaker de rotte bladeren eruit halen.
 
Nee dat klopt ik zei ook niet Echinodorus soorten, zag ook een stengelplant op de foto. Mos ben ik niet bekend mee wat die nodig heeft aan voeding.

Gr
Stefan
 
Het schiet niet echt op met de planten daarom heb ik vandaag nieuwe led erbij besteld.
Ik ben niet zo'n deskundige betreft planten maar nog nooit hadden de planten het zo slecht gedaan bij mij.
 
Mijn KH GH is gewoon te laag.
Modder nog steeds aan.
Lijkt beter te gaan met meer magnesium.
 
Uiteindelijk komt alles in orde. Als de vissen maar gezond zijn toch
 

Terug
Bovenaan