Discusbak akvastabil 200. van Memmo


Memmo

Well-known member
Lid geworden
19 maart 2010
Berichten
1,135
Locatie
Apeldoorn
Website
www.aquaforum.nl
Eindelijk wat tijd kunnen vinden om een nieuwe topic aan te maken.
Bak heb ik al 3 weken in mijn bezit maar moest wel even geduld hebben met inrichten.
Omdat ik toch aan het verbouwen was heb ik gelijk ook de leidingen voor toe en afvoer van water gelegd en aangesloten.
Bak is middels ook gevuld en alles doet het gelukkig naar wens.

Eheim XL1200 gaat straks de bak schoon houden en 2 Lumax led lampen gaan de bak voorzien van licht.
Aanvankelijk wilde ik mijn achterwand beplakken met zwart folie maar na een mislukte poging heb ik besloten om te verven met schoolbordverf.
Dat ging een stuk gemakkelijker en het is ook naar wens geworden.

Het is een fotoalbum dus foto's mogen niet ontbreken.
IMG_20201104_230438.jpg
IMG_20201108_140911.jpg
Van boven gezien
IMG_20201108_145551.jpg
Mooie stuk hout gekaapt van een vriend.
IMG_20201103_153317.jpg
Resultaat:
IMG_20201112_153613.jpg
 
Discus houden van wat beschutting en een kale bak is dus niet zo handig.
Mogelijk kan je de bak wat meer inrichten en wat meer tegemoet komen naar de noden van deze bijzondere vissen.
 
Discus houden van wat beschutting en een kale bak is dus niet zo handig.
Mogelijk kan je de bak wat meer inrichten en wat meer tegemoet komen naar de noden van deze bijzondere vissen
Bak is nog niet af, komen nog meer planten erin en nog wat hout.
Ik hoop dat de drijfplanten het beter gaan doen dan in mijn andere bak
 
Mooie bak. Heb zelf de kleinere variant, dus kan ook moeilijk anders zeggen, maar je hebt de techniek al mooi weggewerkt. Begrijp ik goed dat die witte buis voor de toevoer van leidingwater is?
Ik denk dat drijfplanten het niet goed gaan doen in deze bak. Dat is tenminste mijn ervaring. Dit komt omdat de Led-verlichting heel dicht op het water ligt. De drijfplanten krijgen daardoor onvoldoende licht, want ze passen er eigenlijk niet onder. Voordeel is wel dat je een lage lichtkap hebt, wat er mooi uitziet, vind ik.
Welke discusvissen wil je gaan houden?
 
Goed bezig Memmo
Dank je Erwin, doe altijd mijn best.

Mooie bak. Heb zelf de kleinere variant, dus kan ook moeilijk anders zeggen, maar je hebt de techniek al mooi weggewerkt. Begrijp ik goed dat die witte buis voor de toevoer van leidingwater is?
Ik denk dat drijfplanten het niet goed gaan doen in deze bak. Dat is tenminste mijn ervaring. Dit komt omdat de Led-verlichting heel dicht op het water ligt. De drijfplanten krijgen daardoor onvoldoende licht, want ze passen er eigenlijk niet onder. Voordeel is wel dat je een lage lichtkap hebt, wat er mooi uitziet, vind ik.
Welke discusvissen wil je gaan houden?
Klopt witte buis is toevoer van leidingwater.
Afvoer ziet er zo uit:
IMG_20201120_132207.jpg

De bedoeling was mbv filter af te voeren en daarvan heb ik afgezien omdat het lastig zou zijn om elk keer stekker erin en eruit.
Nu alleen maar kraantje open draaien en gaat net zo snel.
Wat drijfplanten betreft heb je nu al gelijk, had 10 stekken levigatum gekregen en heb er nu 2 over en weet niet of die het gaan overleven.
Ik heb tijdens waterwissel die ik dagelijks doe snel een foto genomen .
IMG_20201127_003148.jpg
 
Slim systeem. Wordt het verversen wel erg makkelijk. (Tip: niet bij weglopen! Is mij al eens gebeurd dat ik vergat dat de bak vol liep... oeps...)
Mooie collectie discusvissen heb je. Stuk of 20, zie ik? Ben benieuwd naar een foto als je ze over hebt gezet in je nieuwe bak.
 
Wellicht topicvervuiling, maar de kans is momenteel redelijk groot aanwezig dat mijn bak gaat worden bevolkt met 5 trombetas.
 
Slim systeem. Wordt het verversen wel erg makkelijk. (Tip: niet bij weglopen! Is mij al eens gebeurd dat ik vergat dat de bak vol liep... oeps...)
Mooie collectie discusvissen heb je. Stuk of 20, zie ik? Ben benieuwd naar een foto als je ze over hebt gezet in je nieuwe bak.
Ik ben begonnen met 20 stuks en heb er tot nu toe 2 uitval.
Ik ben al 3 weken aan het indraaien en hoop volgend week ze over te zetten..

Wellicht topicvervuiling, maar de kans is momenteel redelijk groot aanwezig dat mijn bak gaat worden bevolkt met 5 trombetas.
Goed nieuws Erwin, ben je de bak weer aan het herinrichten?
Ik neem aan dat je de groep aan gaat aanvullen want 5 stuks is een beetje te weinig voor jou bak .
Wel een nieuwe album aanmaken zodat wij ook kunnen meegenieten van jou bak:DD
 
Ik ben begonnen met 20 stuks en heb er tot nu toe 2 uitval.
Ik ben al 3 weken aan het indraaien en hoop volgend week ze over te zetten..


Goed nieuws Erwin, ben je de bak weer aan het herinrichten?
Ik neem aan dat je de groep aan gaat aanvullen want 5 stuks is een beetje te weinig voor jou bak .
Wel een nieuwe album aanmaken zodat wij ook kunnen meegenieten van jou bak:DD
Ja er zullen er uiteraard meerdere volgen. Dat het zo snel zou kunnen gebeuren komt omdat ik wellicht een heel interessant dealtje ken maken. Dus dan zijn we er terug bij af.
 
Heb je al een paar foto's van de vissen die erin zullen komen?
Lastig om foto's te maken Erwin, ik wel een paar speciaal voor jou geschoten :giggle: .
IMG_20201203_225523.jpg

IMG_20201203_225527.jpg
IMG_20201203_225537.jpg
IMG_20201203_225603.jpg
IMG_20201203_225610.jpg
IMG_20201203_225633.jpg


Voer momenteel 5x per dag en elk dag 90% waterwissel.
Al die waterwissels raken ze wel een beetje gestrest van.
Ik ben van plan om ze volgend week te verplaatsen, bak draait dan bijna 5weken.

Vorig week heb ik de L018 en een L144 losgelaten om de bak een beetje te vervuilen.
Tussendoor uiteraard nitriet opgemeten en niks bijzonders kunnen opmerken.
Sinds gisteren heb ik de Altispinosa's, roodkopzalmen en wat corydorassen weer teruggezet.
 
Goed bezig met de waterverversingen en mooie groep hoor. Dat zal vast mooi staan in de nieuwe bak.
 
Ja snap ik. Wellicht zijn er mogelijkheden het jezelf makkelijker te maken? Ik heb een kraankoppeling voor een tuinslang aangeschaft die gewoon op een normale keukenkraan past. Zo kun je makkelijk bijvullen. Afhevelen doe ik met een lange tuinslang naar de tuin of wc. Misschien dat bij jou ook zoiets te regelen is?
 
Gebeurt hier ook zo.
Af en aanvoer via badkamer.
Voor vullen gebruik ik de thermostaatkraan van mijn douche, zo schommelt de temperatuur niet zo enorm.
Maar ik ben wel elk keer meer dan een half uur kwijt.
Meestal gebruik ik die tijd om hierzo wat te posten of te lezen
 
Goed bezig! Ja, jonge discusvissen kosten nou eenmaal wat meer tijd en werk, maar het resultaat is ook mooi!
 
Leuk man, ben benieuwd hoe straks het totaalplaatje van de bak eruit gaat zien. In ieder geval een lekker ruime bak en da's fijn hè.
 
Goed bezig! Ja, jonge discusvissen kosten nou eenmaal wat meer tijd en werk, maar het resultaat is ook mooi!
Ik doe mijn best Harmen, met discussen heb ik ook echt het gevoel van dat ik met mijn hobby bezig ben.
Voorheen had ik Midden-Amerika en dat was enkel om de twee weken een beetje waterwissel en uiteraard dagelijks voeren.
Bij discussen komt er meer om de hoek kijken, ik ben er dagelijks mee bezig en bijna elk dag zie ik ze veranderen.
Leuk man, ben benieuwd hoe straks het totaalplaatje van de bak eruit gaat zien. In ieder geval een lekker ruime bak en da's fijn hè.
Het is stuk ruimer dan de Trofis en ik heb nu ook geen achterwand en merk het verschil wel.
Maar een bak is nooit te groot Erwin.

Vandaag de tempratuur weer eventjes opgekrikt naar 29 graden en ook gelijk waardes gemeten.
No2 en No3 meet ik 0 KH 8, GH5 en PH 7,5.
Ik heb getest met druppeltest van Sera die ik bij mijn aquarium heb meegekregen.
PH van 7,5 vind ik vreemd omdat het hier uit de kraan 7 komt.
Morgen maar eens langs Intratuin om de water te laten testen en kijken of we uitkomen op dezelfde waardes.

Planten doen momenteel niet zo goed maar dat is bekend bij opstart.
I
 
Gisteren even langs Intratuin met een pot water om te laten testen.
Ph testten ik 7,5dh met de test kit van Sera en Intratuin ook.
Vreemd, want hier in Apeldoorn hebben we rond de 7 uit de kraan.
Met een andere test kit (ook een druppeltest) testte hij 6,5.
Verder was alles goed.
Gh4, KH6 No2 0, No3 15.

Vandaag heb ik 12 discussen losgelaten en volgend week de resterende 8 tal.
 
Aldus wie komt er een pH van 7.0 uit de kraan?

volgens mij proberen ze kraanwater (i.v.m. leidingen) altijd basisch te houden, dus eigenlijk altijd wel 7,5+)
 
Momenteel gaat het niet zo best met de planten maar ik hoop dat ze binnenkort zullen aanslaan.
Gaat gelukkig goed met de vissen maar merk op dat de rangorde nog niet bepaald is.
Bij vorige groep werd het eten gezamenlijk gegeten maar bij deze groep is het niet het geval.
Een is de baas en laat de rest niet toe bij het eten waardoor er onderlinge opstootjes ontstaan.
Ik verdeel het nu over de hele lengte zodat ieder wat krijgt.
Is een fotoalbum dus even ook afsluiten met een paar foto's.
IMG_20201214_162850.jpg
IMG_20201214_162922.jpg
IMG_20201214_163213.jpg
IMG_20201215_141818.jpg

IMG_20201215_141826.jpg
IMG_20201215_141835.jpg
 
Mooie foto's! De vissen lijken het goed te doen! Beetje ruzie maken ze altijd wel. Ik heb hier ook al wat afsplitsingen.
Jammer dat de planten het nog niet zo goed doen, maar je bent ook pas net opgestart. Kan in een keer omslaan. Heb wel een paar tips die bij mij gewerkt hebben: puntslakjes toevoegen, kleibolletjes toevoegen bij de plantenwortels (ik gebruik pottenbakkersklei zonder toevoegingen uit de hobbywinkel). En misschien je licht wat opvoeren? Wel duur, maar ik heb twee van die balken naast elkaar. Of een ander systeem ernaast gebruiken.
 
pH testen in de winkel heeft vrij weinig zin. Alle beschikbare CO2 is er al uit geschud waardoor de pH meting altijd hoger zal zijn dan in het aquarium.
pH wordt niet in dH uitgedrukt.
De druppel testen hebben trouwens een te grote schaal om nauwkeurig de pH te bepalen.
Beste doe je met een digitale meting.
 
Mooie foto's! De vissen lijken het goed te doen! Beetje ruzie maken ze altijd wel. Ik heb hier ook al wat afsplitsingen.
Jammer dat de planten het nog niet zo goed doen, maar je bent ook pas net opgestart. Kan in een keer omslaan. Heb wel een paar tips die bij mij gewerkt hebben: puntslakjes toevoegen, kleibolletjes toevoegen bij de plantenwortels (ik gebruik pottenbakkersklei zonder toevoegingen uit de hobbywinkel). En misschien je licht wat opvoeren? Wel duur, maar ik heb twee van die balken naast elkaar. Of een ander systeem ernaast gebruiken.
Dank je Harmen.
Ik heb al kleibollen toegevoegd maar ik heb altijd opstartproblemen gehad. Moet geduld hebben.
Een extra lichtbalk zou niet misstaan want ik heb het gevoel dat ik te weinig licht heb maar aan andere kant houden de discussen ook niet van al teveel licht.

Worden mooie vissen Memmo

Ik hoop het Erwin, maar ik heb mijn twijfels over de kleurslag.
Bij deze groep is er een rangorde en dat had ik niet met mijn kauwgumballen.
Ik moet nu het voer wel een beetje verspreiden willen alle vissen ervan kunnen eten.
Momenteel zie ik wel degelijk verschil in de groei.
Ververs beleid is elk dag ongeveer 10%.
pH testen in de winkel heeft vrij weinig zin. Alle beschikbare CO2 is er al uit geschud waardoor de pH meting altijd hoger zal zijn dan in het aquarium.
pH wordt niet in dH uitgedrukt.
De druppel testen hebben trouwens een te grote schaal om nauwkeurig de pH te bepalen.
Beste doe je met een digitale meting.
Aha dat wist ik niet Raoul en heb er nooit bij stil gestaan.
Ik krijg binnenkort een digitale meter.
 
Rangorde is niet zo gek hoor, had ik met mijn groep ook altijd. Je hebt in het wild ook altijd een alfa man of vrouw en die zijn dan ook doorgaans het meest intens gekleurd.
 
Prachtige bak!
Dank u.
Tot op heden gaat het goed met de vissen echter zie ik wel enorme verschil in groei nadat ik ze overgeplaatst heb.
Ik merk wel dat de kleinere meestal bij het eten worden weggejaagd.
Ze vormen ook niet één groep, kleine en grote splitsen zich meestal af.
Dit is de groep kleintjes
IMG_20201231_132553.jpg
IMG_20201231_132646.jpg
IMG_20201231_132653.jpg

Dit zijn de grotere jongens
IMG_20201231_134546.jpg
IMG_20201231_134548.jpg
IMG_20201231_134637.jpg
 

Terug
Bovenaan