Discus met uitpuilende ogen


Vergeet vooral niet bij gebruik van bactopur direct een bruissteen te plaatsen.
 
Bruissteen staat al aan. Alleen 's nachts niet, omdat ik er naast slaap. Misschien een nachtje op de logeerkamer slapen vannacht?

Ik twijfel zeer om de 5 gezonde (reken ik die in het hoekje zit ook mee) in de 700 liter bak te doen. Omdat die het minder goed lijkt te doen.
of 3 discussen de 700 liter aquarium en 3 in de Rio300 laten!?
 
Ik heb 4 gezonde discussen in mijn 700L aquarium gedaan, de zwarte broeder ook en hoop op het goede.

1 vis lijkt wel hersenletsel te hebben ofzo, die zwemt als malloot rondjes en gaat dan in een hoekje zitten. Die doe ik niet in de 700 liter bak,
want die zwemt zichzelf vast onder een tak, en dan gaat hij dood denk ik....

Ik wacht af wat er gebeurd. Bedankt voor alle hulp iig!!!
 
Ik heb 4 gezonde discussen in mijn 700L aquarium gedaan, de zwarte broeder ook en hoop op het goede.

1 vis lijkt wel hersenletsel te hebben ofzo, die zwemt als malloot rondjes en gaat dan in een hoekje zitten. Die doe ik niet in de 700 liter bak,
want die zwemt zichzelf vast onder een tak, en dan gaat hij dood denk ik....

Ik wacht af wat er gebeurd. Bedankt voor alle hulp iig!!!

Dat komt je zieke dieren dus niet ten goede ...
Je had de groep compleet moeten laten
En die donkere is zo donker omdat hij niks mankeert .......

Daarnaast zie ik dat je tremazol gebruikt hebt, dat is een medicijn wat maar een klein deel van alle wormen aanpakt. (alleen kieuw, huid en lint worm)
Alle nematode doet het niks mee.
Witte ontlasting is vaker het gevolg van een forse worminfectie als flagellaten.
Misschien eens een goed idee om e.a. onder een microscoop te laten onderzoeken.

De vis die snel rondjes zwemt doet dat vanwege de pijnscheuten die het krijgt, doe je niks sterven deze dieren altijd !

P.s. net even je filmpje terug gekeken, de donkere discus zijn vinnen zien er niet goed uit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat ontzettend balen dat de vissen niet meer bij elkaar zitten. Juist door de groep compleet te hebben en (wanneer nodig) te behandelen, krijg je de boel onder controle. Nu lijkt het of je een mix van zieke en minder zieke vissen hebt gemaakt, hoe ga je dit onder controle houden?
 
Bedankt weer voor de vragen en tips!
Ik heb een uur later alle discussen in de 700 liter bak gedaan.

De vis die hard rond zwemt heb ik in de 700L bak gedaan omdat ik dacht dat hij dan meer overlevingskans had als in de rio300. De rio 300 is niet ingericht en minder goede filtratie als 700 liter bak heeft, dus dacht dat hij daar misschien ook niet happy van werd. Hij is immers in de rio300 zo geworden.
Ik wou niet dat hij daar alleen in zat dus heb 2 goede er bij in gedaan. Niet veel later heb ik de andere vissen ook in de 700 liter bak gedaan, omdat mij dit ook beter leek.

Ik heb dit ook gedaan omdat ik de 4 'gezonde' niet de hele tijd in een medicijnen bak wil laten rond zwemmen + in de 700 liter bak heb ik corrydorassen (houden de bodem mooi schoon) en een bioloog filter, waardoor de bak stabieler is dan de rio300
Voor mijn gevoel heb ik 4 weken lang ook erg veel aan gedaan, dus nu maar even in een stabiele bak tot rust laten komen.

Theoretisch vast niet optimaal, maar ik ben geen dierenarts en doe mijn best, dit zei mijn gevoel.
Waarschijnlijk heeft de vis die snel rond zwemt 'Twirling disease" of "Whirling disease" (volgens google)


@Marcje1968 Ik zal eens kijken waar ze vissenpoep kunnen onderzoeken. Evt. nog een aanrader qua medicatie waarmee je vaak goed zit?
Ook noog een tip voor de snel rond zwemmende vis? Welke medicatie? Mijn broer heeft wel wat gevonden qua medicatie, zal me er morgen in verdiepen. Weet niet of datgene in NL te koop is...

@sschot Niet goed beschreven dus, ze zitten allemaal bij elkaar. Even voor de duidelijkheid, ik heb nu 4 gezonde vissen, die ik ook graag gezond houd nu. Lijkt mij beter om die dus in een stabielere bak te plaatsen ipv de rio300.
De discussen bij elkaar houden is belangrijk. Maar gezonde discussen mee nemen met de medicatie is ook niet alles lijkt mij? En een paar dagen de groep niet bij elkaar lijkt me toch ook niet zo'n ramp?


This wat, zo heb je jaren niks, en zo ineens alles. Maar moet het positieve er maar van in zien. Ben weer wat wijzer geworden. Nogmaals dank!

Edit:

Hier lijkt mijn vis qua gedrag wel wat op. (dit is dus NIET mijn bak). Oorzaak kan zitten in de voeding lees ik.
 
Canon, zieke vissen behandelen in een quarantaine bak is een positieve actie, waarom ? Een q-bak is een kale bak waarin zo min mogelijk stoffen zitten die het schoon houden van de bak beïnvloeden.
Juist die kale bak. In deze kale bak, kun je door goed water te verversen en medicatie te verstrekken de bacteriedruk laag houden.
Bijkomend voordeel is dat een q-bak vaak kleiner is en je minder medicatie nodig hebt. Dit kun je dan weer gebruiken door tijdens de kuur een keer te verversen en na te doseren.
In die kale bak kun je ook goed zien of er ontlasting is, welke kleur het heeft en kun je, als je b.v. parasieten hebt de ontlasting met daarin de wormeitjes goed afzuigen.
De dat maar eens in een ingerichte bak !

Die kale schone bak zorgt er ook voor dat door de lage bacteriedruk er weinig medicijnen verloren gaan door actieve reacties van deze medicijnen op invloeden van buitenaf. Medicijnen gaan altijd actieve reactie's aan die ten nadele zijn van de werking ervan. Daarom moet je ook voor het toedienen van medicatie altijd je water wisselen.

Dat de filtering iets minder is, is ook absoluut geen probleem, omdat b.v. in jouw geval er antibiotica in gaat, welke zowiezo al jouw bacteriën om zeep helpt, ook de bacteriën die het water mee filteren.
Naast de filtratie heb je in een q-bak ook altijd een luchtsteentje stand-by staan, voor het geval je medicatie gebruikt die zuurstof verbruikt, zoals antibiotica.
Dan kun je wat extra waterbeweging creëren zodat er meer zuurstof opgenomen word.

Jouw "stabiele" 700 ltr. bak met bioloog is een grote bacterie poel die de zieke vissen juist niet goed doen, maar een extra belasting geven.
Ga je daarin ook nog medicatie toevoegen, breng je meteen al het stabiele om zeep.
Het enige stabiele in een aquarium moeten je bacteriën in je bioloog zijn :) voor de rest kun je helaas de bacterie druk niet zo laag houden als in de natuur.
Vaak word gedacht dat een aquarium beter schoon te houden is, maar in b.v. de Rio Negro is de bacteriedruk zo laag dat hij niet meetbaar is, onze bakken daar in tegen zijn ware bacterie bommen.

Wat ik zou doen in jouw geval:

Alle vis, ook de tollende, de zwarte maar ook de gezond ogende in de q-bak plaatsen, welke gevuld is met schoon water uit de kraan en een uurtje gestabiliseerd is in de draaiende q-bak.
Je bactopur direct toevoegen, ik zou graag de combi maken met fmc of femsee.
Licht uit boven de bak, temperatuur op 27-28 graden.
Deze behandeling 1 week volhouden met tussendoor een keer een forse waterwissel en een her-dosering afgemeten met de hoeveelheid water die je gewisseld hebt. (liefst 100% wissel) wat in een kale bak mogelijk is)

Na deze week observeer je de dieren goed en als het tollen voorbij is ga je de temperatuur in jouw q-bak verhogen naar 33/34 graden en ga je 1 week kuren met een middel tegen flagellaten, deze kuur herhaal je na 1 week.
Ook hier weer tussendoor water wisselen en na doseren.

Nu zijn we een week of 4 verder en kun je langzaam de temperatuur terug brengen naar de temperatuur waarop zij gehouden werden.

Indien je na een paar dagen observatie tot de conclusie gekomen bent dat de vissen weer gezond zijn, kun je ze als groep weer terug plaatsen in je 700 ltr bak, welke je vooraf ook een flinke waterwissel gegeven hebt.

Al mijn voorstellen baseer ik op 2 dingen die ik geconstateerd aan de hand van jouw filmpje en teksten, namelijk een donkere vis met gerafelde en licht versmeerde vinnen en een tollende vis.
Tel daarbij op mijn ervaring in het behandelen van ziek discus en daarbij kom ik tot bovenstaand advies.
Graag zou ik ontlasting gezien hebben van de vis e een afstrijkje gemaakt hebben van de huid van de donkere vis, maar dat kan helaas niet :)
Diagnose stellen vanaf video/foto is zeer moeilijk, omdat je nooit het perfecte plaatje kunt presenteren, het live observeren van de vissen levert een betere diagnose op.

Succes.
 
Wat een kennis :)! Bedankt voor zoveel informatie.

Ik snap het dat er weinig bacteriën moeten zijn tijdens de medicatie. Ik heb overigens maar 1 keer medicatie gegeven in de 700L bak (tremazol, en bioloog uit).
Zal hier in de toekomst ook aan blijven denken.


Deze week ben ik vrij druk met werken helaas.

Maar ik kan wel wat positief nieuws vertellen:
Alles zit nog steeds in de 700L bak.
Die vis die zo vreemd rondzwom zwemt nu eigenlijk weer gewoon mee met de rest. Heel soms zit hij nog in een hoekje, maar die gaat het echt wel overleven. Eet ook goed

De zwarte broeder is ietsje minder zwart. Hij is nog wel mager, en zijn ontlasting is nog niet goed (hoewel ik hem erg weinig zie poepen). Die gaat het ook wel overleven als ik hem zo ontspannen zie zwemmen.
Hij eet goed en zwemt goed mee met de anderen.

Plan voor nu:
Een keer poep opvangen van de magere vis en onder de microscoop leggen. Familie lid heeft er 1.
Moet ik wel even uitzoeken hoe ik de flagellaten ga spotten onder de microscoop. Ik kan overigens foto's maken met die microscoop. Dus ergens wel interessant weer.

IMG_0076.JPG

Even een wazige foto van de broeders :).
 
Wat een kennis :)! Bedankt voor zoveel informatie.

Ik snap het dat er weinig bacteriën moeten zijn tijdens de medicatie. Ik heb overigens maar 1 keer medicatie gegeven in de 700L bak (tremazol, en bioloog uit).
Zal hier in de toekomst ook aan blijven denken.


Deze week ben ik vrij druk met werken helaas.

Maar ik kan wel wat positief nieuws vertellen:
Alles zit nog steeds in de 700L bak.
Die vis die zo vreemd rondzwom zwemt nu eigenlijk weer gewoon mee met de rest. Heel soms zit hij nog in een hoekje, maar die gaat het echt wel overleven. Eet ook goed

De zwarte broeder is ietsje minder zwart. Hij is nog wel mager, en zijn ontlasting is nog niet goed (hoewel ik hem erg weinig zie poepen). Die gaat het ook wel overleven als ik hem zo ontspannen zie zwemmen.
Hij eet goed en zwemt goed mee met de anderen.

Plan voor nu:
Een keer poep opvangen van de magere vis en onder de microscoop leggen. Familie lid heeft er 1.
Moet ik wel even uitzoeken hoe ik de flagellaten ga spotten onder de microscoop. Ik kan overigens foto's maken met die microscoop. Dus ergens wel interessant weer.

Bekijk bijlage 7396
Even een wazige foto van de broeders :).

Ik vind ze allemaal een beetje dun.... misschien het zieke exemplaar opofferen aan een echt ziekteconsult bij ROb de Fouw (doet hij dat nog?) om te zien wat r mis is? Flagellaten? Bacteriinfectie... combinatie van dat alles....ze zien er ook qua strepen niet al te best uit... te veel zwart, maar dat kan een momentopname zijn
 
Die vis ziet er erg slecht uit... zonder lullig te doen, ten dode opgeschreven :'(

Nouja, dat dacht ik ook met die uitpuilende ogen. Maar hij zwemt nog altijd en vreet flink als er eten lang komt.

Even dacht ik dat ze weer zouden opknappen allemaal, en deels klopt dat ook. Het gaat beter dan in het begin. Maar nog steeds niet optimaal.
Toevallig vandaag mijn rio 300 (q-bak) helemaal leeg gehaald (zat wat zand in) en wil ze daar 'weer' kuren met Baktopur direct. Daarna evt. met nog een kuur tegen flagellaten.

Doe mijn best! 'Offer' liever niet zomaar een discus op die nog behoorlijk levendig is.

Even kijken welke kuur een goede kans maakt. Heb de flagellol sera dus al gebruikt.
 
Nouja, dat dacht ik ook met die uitpuilende ogen. Maar hij zwemt nog altijd en vreet flink als er eten lang komt.

Even dacht ik dat ze weer zouden opknappen allemaal, en deels klopt dat ook. Het gaat beter dan in het begin. Maar nog steeds niet optimaal.
Toevallig vandaag mijn rio 300 (q-bak) helemaal leeg gehaald (zat wat zand in) en wil ze daar 'weer' kuren met Baktopur direct. Daarna evt. met nog een kuur tegen flagellaten.

Doe mijn best! 'Offer' liever niet zomaar een discus op die nog behoorlijk levendig is.

Even kijken welke kuur een goede kans maakt. Heb de flagellol sera dus al gebruikt.

Begrijp ik hoor, je bak ziet er netjes uit, dus ik neem aan dat je je best doet. Discus is geen makkelijke vis, ik heb er zelf ook (ondanks veel zorg) af en toe veel gedoe mee gehad. Succes ermee.
 
Ik heb de 6 discussen in de Rio 300 gedaan.
- Geen bodem (zand)
- Verwarming 28 graden
- 2 filters aan met alleen filterwatten en een mat. Dus weinig bacteriën, maar wel wat stroming.
- 1 luchtpompje aan.
- Lampen uit.

Baktopur direct toegevoegd.

Morgen ga ik weer even naar de LFS voor femsee of fmc.

Heeft er iemand nog een aanrader welke kuur ik moet gebruiken tegen de flagellaten?
Je hebt er zoveel zie ik.
- Colombo Flagallex
- Sera med Proffessional Flagellol

En heb mij ook wat in gelezen, en zag ook andere namen voorbij komen.
Ik heb al een keer met flagellol gekuurd.


'Nadeel' voor mij is dat de dichts bijzijnde LFS 15 minuten rijden is en niet altijd zeker ben dat ze het hebben.
 
Omstandigheden van de vissen.

- De kleine zwarte vis is vaker op kleur, eet goed zwemt goed rond.
Maar is ook nog wel is zwart en is gewoon kleiner.

- De keihard rond zwemmende vis doet het nog steeds. Zwemt regelmatig met de groep mee. Zit ook soms in een hoekje, trekt zich terug.
2 keer per dag zwemt hij keihard door de bak heen als een malloot. Hij zit helaas ook onder de schrammen door het botsen tegen obstakels.

Allen eten ze goed.
 
voor flagellaten kan je prima kuren met Sera Flagelol. De kans als de vissen door flagellaten verzwakt zijn is redelijk logisch. Het kan dan ook heel goed voorkomen dat ze last hebben van nematoden, iets wat niet direct zichtbaar is zonder microscopisch onderzoek.

Ik zou persoonlijk zelf kuren met flagellol, en daarna met nematol van Sera. Natuurlijk nu eerst je bactopur kuur afmaken.

Je kan ook kuren met metronidazol, dat schijnt heel werkzaam te zijn. Ik heb dit zelf 1 x toegepast maar vond het minder effectief als het Sera product

Wat wil je met femsee op dit moment bereiken, nu je al kuurt met baktopur?
 
Flagelol heb ik al een keer gegeven, maar kan het nog wel een keer doen.
Vreemd hoor. Ik heb ze nu dus in een schone bak met Baktopur direct.

2 vissen zitten nu in een hoekje en komen niet op het voer af. 1 er van is die vis die heel hard rond zwemt.
Die 'zwarte' vis is hele tijd zwart, maar gedraagt zich wel goed. (eten en zwemmen).

Is een zout water bad wat? Ik lees wat op internet en soms lees je positieve reactie's.

Ik begrijp dat ik geduld moet hebben, en dat heb ik ook wel. Maar het voelt zo tegenstrijdig dat het minder goed lijkt te gaan nu als in de 700L bak.
 
Heb je ammoniak gemeten? Even doen... Je zult in quarantaine elke dag moeten verversen.
 
Ik zit momenteel met 1 van mn bakken in hetzelfde schuitje als jij.. het is verschrikkelijk om te zien dat je dieren niet gezond zijn en geen duidelijke diagnose is te stellen.. ik heb dan geen discus, maar zoetwaternaalden, maar qua gevoeligheid wel vergelijkbaar..
Er zijn jammergenoeg ook maar weinig echte vissendokters (dichtsbijzijnde voor mij is 2 uur rijden) en ik geloof dat sommige ziekteverwekkers al na enkele uren na de dood niet meer te detecteren zijn in het lichaam..
Ik ben zelf sinds enkele dagen met een metronidazolkuur begonnen, omdat dit zowel tegen (anaerobe) bacterien werkt, als tegen flagellaten..
Denk je er wel om dat je flink blijft verversen tussen alle medicaties door, dat je geen giftige opeenstapeling van allerlei chemische stoffen krijgt..
(Trouwens medicatie in tablet of poedervorm moet je altijd eerst laten oplossen in wat water, voordat je het toevoegt in je aquarium)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De vissen zitten er nog geen 12 uur in, en heb alleen maar kraanwater gebruikt dus er zal vast niet veel ammoniak in zitten.
Plan is om elke dag de bodem af te hevelen, maar dat niet bij te vullen. Dus dan heb je geen vieze bodem.

Vissen hoe ze er nu bij zitten.

De 'zwarte vis' is dit keer op kleur, wel erg klein.
Die vissen in dat hoekje is echt drama.



p.s. Lamp is nu alleen aan voor het filmpje
 
Ik maak de baktopur af.

Dan nog een flagellaten kuur en dan is het klaar denk ik. Dan heb ik alles gedaan.
Merk aan mijzelf dat de lol er ook echt wel helemaal af is. Ben vanaf april 2016 al bezig met mijn vissen (bioloog aanleggen etc.(zie fotoboek)).

Na die kuren doe ik ze in de 700L bak en kijk er niet meer anders naar dan eerder. Hoewel het absoluut geen wens van mij is om van die vissen in mijn bak te hebben die ongezond zijn en als een malloot rondzwemmen.
Als ik ze gratis weg kan brengen zou ik het zeker overwegen.

Wat doet een mens eigenlijk met bijvoorbeeld 2 overgebleven discussen van een school? Nog een jaar houden en wachten tot de school 'definitief' gestorven is, of?
 
Hey wat een pessimistische woorden........ Soms loop het even niet zo lekker, maar juist door te volharden, observeren, checken en dubbel checken moet het naar mijn mening haalbaar zijn om juist verder te komen. Tuurlijk zit het soms even tegen, maar die hobbels zijn er toch om ze te nemen?

Ik persoonlijk zou de vissen pas terug zetten als ze goed zijn, en niet als je vind dat je uitgekuurd bent, maar dat is natuurlijk mijn mening.

Of er na een flagellaten kuur niets meer "nuttig" kan, dat weet ik zo net nog niet. Maar laten we niet op de feiten vooruit lopen en vooral kijken wat er gebeurd!

Mocht het zo slecht gaan dat je inderdaad minder vissen over houdt, waarom vul je de groep dat niet aan met "nieuwe" vissen uit het zelfde "klimaat"?
Maar dat is een scenario waar je volgens mij nog helemaal niet mee bezig hoeft te zijn. Als ze niet meer eten dan moet je je echt zorgen gaan maken!

Moed houden en doorzetten, des te groter is de vreugde als ze straks sierlijk in je bak pronken!
 
Je hebt zeker een punt.

Maar 'even' is al 6 weken en eigenlijk is het alleen maar minder geworden. 2 vissen zwemmen in een hoek en echt duidelijke verbetering zie ik niet in die kleinere vis.

Ook Google vindt niet echt wat op een vis die als een gek door de bak zwemt. (Ik zal het een keer filmen als het lukt, het is ineens en duurt zo'n kleine 10 seconde).

Lijkt wel een hersen aandoening ofzo.

Ik ga morgen naar een andere aquarium winkel (met en voor iemand anders) en zal eens vragen of ze daar wat weten.

6 weken zijn lang hoor. Heb al op de logeer kamer geslapen ivm beluchten en vissen die mij snachts wakker maken door dat gescheur door die bak snachts (gespetter).


(Ben je wel dankbaar voor de bemoedigende woorden hoor :)! )
 
Dat het zeker ivm je nachtrust op je slaapkamer van shit is, dat snap ik.

Ik heb zelf uit een groep van 10 vissen (4 cm groot gekocht) er 7 over, elke nu 12 a 14 cm zijn.

Dat er vissen voor 4 a 5 weken niet aten, dat werd ik ook verdrietig van. Maar als ik kijk hoe ze nu zijn, juist heel blij.

Dat de diagnose en dus de juiste behandeling lastig zijn, dat is een feit. Observeren, observeren en observeren

Succes en probeer positief te blijven
 
Misschien wat (niet scherpe) schuilplaatsen creëren, sommige van de vissen lijken wat gerafelde vinnen te hebben?
Niet opgeven hoor, het komt heus goed..
Woon je misschien in de buurt van Dodewaard?
 
Vanmorgen lag er 1 vis bijna dood op de bodem. 1 van die 2 vissen die de hele tijd in een hoekje zit/zat.

Ben naar de aquariumwinkel geweest, en daar konden ze een uitstrijkje maken. Dit laten doen en daar kwam eigenlijk niet zo veel uit.
Enkele flagellaten, maar hij moest echt zoeken om ze te vinden. Heb wel een kuur mee genomen, doen we die nog maar een keer straks.

Vis ligt nu nog op bodem, horizontaal. Zal wel sterven.

Ik woon in Wapenveld, bij Zwolle in de buurt.

Ohja, mijn ammoniak was ook schoon, water was schoon verder, hadden ze ook getest.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee he. Die vis is nu officieel dood en heb er nog 5.

Had liever gehad dat hij vol zat met flagellaten, dat wist ik waar het aan lag. Maar nu niet.
Verkoper had echt wel kennis van zaken, maar kon niets meer aanbevelen dan die kuur.
 
Je kan hem iig even open snijden en binnenin kijken of je iets kan zien van wormen of ontstekingen oid...
Waar heb je afstrijkje laten doen, gewoon bij je lfs? Als je een afstrijkje van de binnenkant van de vis kunt maken kom je wss iets verder.. kun je nog een keer heen?
 
Ik heb hem zojuist zelf opgesneden. Ik kan helaas niet nu weer die kant op. Die winkel zit ook niet om de hoek helaas.

Ik heb er geen verstand van, maar zag niets opvallends. Geen wormen ofzo.

IMG_0178.JPG
 
Het doet echt pijn om je verslag te volgen, ik kan me maar moeilijk voorstellen hoe moeilijk dit voor jou moet zijn...

:(
Ik snap volledig dat je momenteel in zak en as zit en dat opgeven door je hoofd spookt.
Jammer genoeg kan ik je geen praktisch advies geven, gelukkig zijn er een aantal mensen met de nodige kennis die je hier van goede raad voorzien.

Aangezien een beetje moed geven het enige is dat ik zelf kan doen wil ik enkel het volgende zeggen:
ik heb echt heel veel respect voor je geduld en je toewijding!
Problemen als dit wens je niemand toe maar de manier waarop jij dit probeert op te lossen is al inspirerend op zich! Hopelijk haal je wat kracht en moed uit de vele steun die je hier krijgt! Ik duim alvast heel hard dat het toch nog goed komt met je vissen en dat je snel weer plezier aan hen mag beleven!
Sterkte en succes!
 
Bedankt voor de bemoedigende woorden. Hopelijk een beetje leerzaam voor anderen ook. Hoewel het resultaat er (nog) niet mag zijn.

Enige positieve wat ik er uit kan halen is dat ik wel aardig wat wijzer ben geworden.
Had nog nooit met een quarantaine-aquarium gebruikt.
Mijn discussen zijn gek op mosselen, wat ik nog nooit had gegeven.
Zal eerder ziektes herkennen nu.
etc.

Dus tja. Moet daar maar aan denken.
 
zwaar klote... en om het even lullig te zeggen niet alleen voor de vissen en je gemoedsrust, maar ook voor je portemonnee.
ik weet dat als je een dier neemt je ervoor moet zorgen.. maar er zijn bedragen dat mij zelfs te ver gaat.
 
Vanmorgen lag er 1 vis bijna dood op de bodem. 1 van die 2 vissen die de hele tijd in een hoekje zit/zat.

Ben naar de aquariumwinkel geweest, en daar konden ze een uitstrijkje maken. Dit laten doen en daar kwam eigenlijk niet zo veel uit.
Enkele flagellaten, maar hij moest echt zoeken om ze te vinden. Heb wel een kuur mee genomen, doen we die nog maar een keer straks.

Vis ligt nu nog op bodem, horizontaal. Zal wel sterven.

Ik woon in Wapenveld, bij Zwolle in de buurt.

Ohja, mijn ammoniak was ook schoon, water was schoon verder, hadden ze ook getest.

Balen, ik zou mijn licht eens opsteken bij een expert. Rob de Fouw is helaas gestopt met zijn winkel. Was een absolute expert (en wereldkampioen mbt discus - echt waar). Je kunt eventueel even bij DCH (discusclu holland) te rade gaan, er zitten daar een hoop mensen met alle ervaring bij elkaar... allemaal kennen ze wel problemen met ziektes als kieuwworm of columnaris etc.
 
Ik heb hem zojuist zelf opgesneden. Ik kan helaas niet nu weer die kant op. Die winkel zit ook niet om de hoek helaas.

Ik heb er geen verstand van, maar zag niets opvallends. Geen wormen ofzo.

Bekijk bijlage 8096
Ik vond dit plaatje als vergelijking en ter indificatie van de organen
0A8BBCD1-C965-48AB-9883-9371795DFFEA-1445-000001295299191E_tmp.jpg


Misschien kun je jouw foto ook nog even naar een aantal vissendokters of koidokters mailen, wie weet dat zij er nog iets aan kunnen zien..
 
Zou als ik jou was denk ik ook als eerste voor een metronidazolkuur gaan, gezien het toch zeker iets inwendigs is en flagellol en bactopur geen effect hebben gehad. Super dat je niet op geeft en blijft proberen en investeren :thumbs: het komt goed!
 

Terug
Bovenaan