Discus met uitpuilende ogen


Super, wat een hulp!!

Ik heb vandaag mijn Rio300 gevuld met aquarium water. Ik heb de twee Eheim 2224's aan de praat gekregen. En dus in tegenstelling zoals @Marcje1968 nu aangeeft, heb ik er wel filtermateriaal in.
Er ligt ook zand op de bodem... Eigenlijk precies hoe het niet moet, lees ik.

Mijn plan is om nu tot maandag mijn beide bakken flink schoon te houden. (de 700Liter bak deed ik al).
Op maandag ben ik pas vrij, en wil dan de medicatie toedienen in de rio300 met de discussen er in.

Misschien moet ik mijn Rio 300 maar even opnieuw installeren... Dus lege filters, en alleen kraan water een geen bodem.

Goed, ik heb ook foto's gemaakt. Toevallig ging er net 1 poepen, en die poep is toch wel wit, met rode stukjes. (vorige ontlasting die ik zag was wel echt rood).

Dit is de minst goede vis van de 6...

IMG_9802.JPG


Met name de staartvinnen zien er slecht uit.

IMG_9805.JPG


witte plekjes.

IMG_9809.JPG


Ontlasting:

IMG_9814.JPG



IMG_9812.JPG
 
Als ik die foto's zie, lijkt mij dat er twee ziektebeelden te zien zijn. Bacterieel mbt de ogen en de vinnen.
Flagellaten mbt de puistjes en de uitwerpselen.

Als dat zo is, zit je gebeiteld. Pfff.

@ Marc: Jouw redenering kan ik helemaal volgen, en dat is ook mijn ervaring. Door schade en schande wordt men wijs. En van ervaren mannen als jij en Rob de Fout en dergelijke probeer ik op te steken.

Maarrrr;), laatst was ik aan het wurmen met die vis die ik heb moeten doden. Al zoekende op onder meer internet las ik ergens dat columnaris zich in en enkel geval manifesteert als zo'n wit bultje, wat dan in no time zorgt voor een dodelijke afloop. Ik zal eens kijken of ik het terug kan vinden.
 

Columnaris is een bacterieinfectie meestal veroorzaakt door Flexibacter Columnaris maar er zijn ook andere bacteriestammen gevonden op besmette dieren, zoals Cythophaga, Flavobacterium, Sporocytophaga en Myxobacterium.

De meest bekende vormen van Columnaris zijn bekrot en zadelrugziekte, bij bekrot verschijnt er een grijs witte aanslag rond de bek, later wat gelig. In een verder gevorderd stadium kan de vis vaak de bek niet meer sluiten en kan dus ook niet meer eten en ademt zeer moeilijk. Bij zadelrugziekte verschijnt er achter de kop een lichte plek met een slijmerig oppervlak. Maar er zijn meer vormen van Columnaris, slijmziekte zou je de vorm kunnen noemen waar in zeer korte tijd een licht grijze weerschijn op de vis verschijnt, het beste is dit te zien als je in de lengterichting langs de vis kijkt. Deze vorm kan zich in een razend tempo ontwikkelen, binnen enkele uren kan deze lichte weerschijn veranderen in een zware slijmhuidinfectie waarbij de draden slijm aan de vinnen hangen. Ook is er nog een vorm waarbij een klein wit plekje ontstaat, een soort puistje, het lijkt alsof er een soort wit wormpje onder een schub vandaan komt.In feite is het een “schubontsteking”. Deze vorm van Columnaris is minder gevaarlijk dan de hiervoor omschreven vormen, maar het is raadzaam het toch (plaatselijk)te behandelen met bijvoorbeeld betadinezalf (voor koi is een prima watervaste betadinezalf verkrijgbaar). Meestal is deze vorm van Columnaris het gevolg van verslechterde of onjuiste waterkwaliteit.
 
Info van internet.... Ik was er bij mijn visje bang voor dat hij het heeft gehad.
 
Info van internet.... Ik was er bij mijn visje bang voor dat hij het heeft gehad.
Om het nog leuker te maken ... op de site van dch staat een zeer goed artikel over columnaris. Er zijn 4 gradaties :) maar ook b.v. de valse neonziekte word door columnaris veroorzaakt.

Mijn ervaring bij de witte punten op vooral de koppen van discus is dat daaronder een veel groter gat zit.
In de kop zitten ook maar weinig schubben.

De laatste zin in de quote is een goede, maar bijna alle ziekten ontstaan door tekortkomingen in de verzorging.
Een gezonde, goed verzorgde vis word niet snel ziek.

Hebben ze een mooie spreuk voor "zo gezond als een vis"
 
Om het nog leuker te maken ... op de site van dch staat een zeer goed artikel over columnaris. Er zijn 4 gradaties :) maar ook b.v. de valse neonziekte word door columnaris veroorzaakt.

Mijn ervaring bij de witte punten op vooral de koppen van discus is dat daaronder een veel groter gat zit.
In de kop zitten ook maar weinig schubben.

De laatste zin in de quote is een goede, maar bijna alle ziekten ontstaan door tekortkomingen in de verzorging.
Een gezonde, goed verzorgde vis word niet snel ziek.

Hebben ze een mooie spreuk voor "zo gezond als een vis"

Klopt, was ook mijn eigen fout dat het mis ging. Maar eigen schuld, heb er wederom van geleerd.

Gelukkig ie mijn bakkie weer stabiel, ik hoop dat het Canon ook lukt.
 
Ik hoop het ook!

Ondanks dat ze er niet zo gezond uit zien, gedragen ze zich toch wel zo. Ze schooien, vreten flink en zwemmen de bak door. Dus in die zin ben ik positief.
Ben actiever gaan voeren (hele tijd door minibeetjes, alsof het jonge discussen zijn) en water verversen.

Nog even een check. Flagellol kuur wordt dus (nog steeds) aangeraden!?

Maandag starten we dan.

Rio 300 is er zo goed als klaar voor :).

@ Marc: Jouw redenering kan ik helemaal volgen, en dat is ook mijn ervaring. Door schade en schande wordt men wijs. En van ervaren mannen als jij en Rob de Fout en dergelijke probeer ik op te steken.

Mooi gesproken. Heb dit nog nooit mee gemaakt. Voelt wat alsof ik gefaald hebt in de verzorging. Maar goed, ben wel een ervaring rijker! Zal me hopelijk niet snel weer overkomen.
 
Ik hoop het ook!

Ondanks dat ze er niet zo gezond uit zien, gedragen ze zich toch wel zo. Ze schooien, vreten flink en zwemmen de bak door. Dus in die zin ben ik positief.
Ben actiever gaan voeren (hele tijd door minibeetjes, alsof het jonge discussen zijn) en water verversen.

Nog even een check. Flagellol kuur wordt dus (nog steeds) aangeraden!?

Maandag starten we dan.

Rio 300 is er zo goed als klaar voor :).



Mooi gesproken. Heb dit nog nooit mee gemaakt. Voelt wat alsof ik gefaald hebt in de verzorging. Maar goed, ben wel een ervaring rijker! Zal me hopelijk niet snel weer overkomen.

Ook ik heb mijn hobbels gehad om met vallen en opstaan heel veel te leren.
Daarnaast heb ik , doordat ik een lfs heb, de mogelijkheid om echt dingen te leren.
Ik heb regelmatig te maken met zieke vissen en kan echt ervaring opdoen.
Een aquariumhouder heeft gelukkig niet de mogelijkheid om echte ervaring op te doen, zijn vissen zijn niet vaak genoeg ziek :)

Als je terug zoekt hier op het forum zie je ook mijn moeizame eerste stappen op discus gebied.

Maar heb in de tussentijd heel veel geleerd.


Flagellol is voor mij nog steeds de eerste stap, daarna kijken hoe verder.
Denk eraan ... 2 x kuren met een week ertussen
 
Ik heb net een discus teruggeplaatst in mijn bak die ik genezen heb en die dezelfde symptomen had. Enorm bolle ogen (nog veel erger dan die van jou), bijna helemaal zwart, niet eten, erg schrikachtig, witte plekjes en wittige uitwerpselen.

Hier is wat ik gedaan heb:
Ik heb de discus verhuisd naar mijn 80 cm bak (126 liter) en de temperatiuur opgevoerd naar boven de 30 graden. Toen bactopuur in het water gedaan (extra BELUCHTEN!).
Volgende dag flaggelol gegeven en de dag daarna weer bactopur. Daarna even afgewacht, alleen iedere dag 50 % waterverversing. Na een week beide kuren herhaald. Daarna anderhalve week laten zitten (wel 30-50% verversen iedere dag).
Toen begon hij weer achter eten aan te zwemmen en de zwelling van de ogen was nagenoeg helemaal weg en ze zijn weer bijna helemaal heldert. dDe uitwerpselen zien er nu ook al beter uit, bijna helemaal normaal en hij heeft weer kleuyr en eet weer vollop. Eerste keer dat het er op lijkt dat ik een discus genezen heb.
Meestalk is het namelijk einde verhaal als er een ziek wordt.

Vandaag teruggeplaatst en hij zwemt nu heel vrolijk rond in de grote bak. Al met al is hij bijna 4 weken in quarantaine geweest. Hij moet duidelijk nog wel wat aansterken maar ik denk dat hij het gaat redden.
 
Gaat best goed wat ik zo zie. De discussen zojuist uit mijn 700 liter aquarium gehaald. Daar ging het zeker niet slecht. Ze vraten goed en zwommen rond.
Uiterlijk nog altijd wat minder.

Vandaag mijn Rio 300 helemaal klaar gemaakt. Eerst 60% ververst, zodat het zo schoon mogelijk is, het water.
Temperatuur op 30 staan. Ik kan het evt. nog wel opvoeren. Wil ze niet in 1 klap naar 33 over zetten.

IMG_9852.JPG



Het bruissteentje was niet goed meer, dus even zo gedaan...

Ik heb de lampen uit staan, want lijkt ook beter voor de discussen.
Ik houd ze goed in de gaten en straks dus weer flink verversen!

Over 7 dagen de volgende kuur!


1.jpg


p.s. Ik heb ook mosselen gekocht :).
 
Even een vraagje. Er staat, na 3 tot 7 dagen 80% verversen. Mij werd aangeraden om na 7 dagen de volgende kuur te geven.
Wanneer raden jullie mij aan om de 80% te verversen?

Na 7 dagen? Dus de medicatie heeft '7 dagen' de tijd om in te werken en dan nog weer een dosis?
 
Ik moet trouwens zeggen, de ogen van die vis, waarvoor ik het topic heb geopend, zijn niet meer opvallend (uitpuilend).
Hij is wel een stukje kleiner. Kan een vis ook krimpen? Ik had niet echt een achterblijver, maar nu is dit het wel geworden.
 
na een dag of 5 to 7 water verversen en op dag 7 opnieuw doseren.
Temp opvoeren naar 33 graden

Vissen krimpen optisch als ze minder dik/vet worden, dus ze moeten na de kuur weer ff flink aansterken.
Als er namelijk flagellaten aanwezig zijn in de darmen, nemen deze minder voedingsstoffen op.
 
Bedankt @Marcje1968, ben je zeer dankbaar voor alle antwoorden!

Vissen doen het best goed. Ze schrokken voer naar binnen, dus dat is een goed teken.
Alleen die kleinere is nog wel eens donker en zit soms alleen. Maar goed, kuur zit er nog maar 1 dag in.

De mosselen zijn ze nog niet zo heel erg fan van. Ze onderzoeken het wel, nemen een hapje, en laten het liggen.

Misschien heel fijn snijden!? Knip het nu al in kleine stukjes.
 
Even een update.
Eten gaat dus goed (mossel was een goede tip!!)
Ontlasting is nog rood met wit.

Morgen of overmorgen ga ik de bak flink verversen en maandag de 2e kuur geven.

(even het licht aan voor de foto's. Normaal staat hij uit).

IMG_9932.JPG


IMG_9933.JPG


Dit is de vis die uitpuilende ogen had:

IMG_9934.JPG


IMG_9935.JPG
 
Vind ik ook. Alleen de vinnen nog niet optimaal (zie ik nu eigenlijk pas weer goed nu ik de foto's goed bekijk).

Is het een idee om de kleinste, eventueel met nog 1 of 2 andere discussen een aantal dagen in de rio300 te laten, als de rest er straks uit gaat?
Zo kan hij alleen misschien nog meer aansterken en vreten wat hij wil. Nu krijgt hij nog wel is een duw tijdens het eten.

Weet niet hoe dat dan gaat als je hem later weer terug zet. Hij is nu 1 van de groep.
 
Ik zou ervoor kiezen om ze samen te laten,en op meerdere plaatsen tegelijk te voeren.Zo verdeel de de aandacht.
 
Nou, de 2e Flagollol-kuur zit er in!

Weer 5-7 dagen wachten en verversen.

Moet het dan goed met ze zijn, of ik heb nog iets?
 
Dat is lastig om zo te zeggen, goed kijken op bijzonderheden.

Eten OK?
Ontlasting OK?
Vinnen OK?
Huid en kleur OK?

Nog even (1 of 2 weken) in quarantaine laten zitten en bij geen bijzonderheden terug.
 
Ja precies. Even kijken of en wat het ziektebeeld dan is, hopelijk genezen ze. goed!

Ik zag nog wel wat 'gaten' bij ze. Ze eten wel goed. Vinnen zijn goed en huid/kleur is ook goed.

Ontlasting wat ik laatst zag nog niet optimaal. maar zie het niet dagelijks
 
Goed. Ik heb het water weer ververst en de flagollol kuur zou klaar moeten zijn.
Ik dacht zelf om ze nog 1 week er in te houden en dagelijks verversen.
Temperatuur ben ik ook aan het afbouwen. Heb hem nu op 29 staan.

Ik vind de kleinere er niet echt goed uit zien. Hoewel hij er niet uit ziet alsof hij dood gaat ofzo hoor.
De vinnen zijn ook niet echt perfect qua uiterlijk. Ik zie gelukkig geen 'plakvinnen' meer.

Ik heb een filmpje gemaakt. (Normaal doe ik een beetje, maar was druk bezig met camera aan doen en gooide er in 1 keer alles in :). )

De laatste 10 seconde is de minste goede vis.

Tips zijn nog altijd van harte werlkom!!






IMG_0019.JPG
 
Als ik naar je filmpje kijk, dan lijkt de vis een wat donkere verkleuring te hebben. Zover ik kan zien eet de vis nu wel, alhoewel ik niet echt een vette buik kan waarne
men dat zijn buik vol gevreten is, maar eigenlijk bij geen van allen.

Je hebt nu als ik het goed zeg twee keer gekuurd met flagellol, voor het inwendige van de dieren. Je zou nog een bactopur direct kunnen overwegen voor de donkerdere vis. Ik zou persoonlijk nog een weekje aankijken en zien wat er gebeurd (verbetering of verslechtering) en daarna de stap zetten die dan het meest logisch lijkt.

Is alle ontlasting van de vissen nu ok?
 
De vis is inderdaad donker, en eten doet hij de hele tijd. Stopt vaak als laatste, al krijgt hij wel minder de kans om te eten, omdat hij wordt weg gedrukt.
Daarom verspreid ik het ook over de hele bak en krijgen ze alle 6 te eten.

Kleur poep van die vis kan ik helaas niet zien. Ik kijk vrij vaak, maar heb hem niet zien poepen gek genoeg.

Vind je de andere vissen ook niet vol? Ik geef ze de hele dag door eten... Ik zal nog meer geven, hun eten wel :).


Ben nu weer een flinke water wissel aan het doen.
 
Ik vind persoonlijk zover ik kan zien niet dat ze een hele gevulde (ronde) buik hebben. Als ik kijk naar mijn vissen, dan hebben die echt "een pens die op klappen kan staan" als ze goed gevreten hebben. Maar jij ziet het altijd het beste!

Ik zou de vissen nog even in de gaten houden en nog niet terug zetten. Zeker i.v.m. de verkleuring van de "zwakke broeder".
 
Goede tips. Ik laat ze vol vreten.

Maar de zwarte broeder veranderd niets.... Ik denk dat ik morgen of overmorgen maar een baktopur ophaal.
Hij eet wel, maar hapt ook vaker 'naast' zijn eten. Beetje gehandicapt aan het worden ofzo.
 
Als je bactopur gaat halen, dan wel voor de Sera Baktopur Direct gaan. Ik heb zelf de grootste verpakking gekocht (in verhouding goedkoper en tot 2019 houdbaar ofzo) zodat ik dit ook "gewoon" in huis heb voor het geval dat.

Heel veel succes!
 
Ik heb het opgehaald! Ga het zo gebruiken. Meer kan ik dan ook niet doen denk ik...

1 discus heeft er een handje van om ineens keihard rond te zwemmen en te spatten boven het water zeg maar.
Het is de grootste/mooiste discus, ziet er niet echt ziek uit ofzo.

Nadelig als de bak naast je bed staat en je er wakker van wordt, en hij doet het 4 keer per nacht :).
 
Hopelijk gaat het gauw allemaal wat beter.. ik zou vóór de baktopur nog even flink verversen..
Heb je wel de baktopur direct en niet de gewone baktopur?
 
@Loaches Bedankt, inderdaad. Ik ververs elke dag 'flink'. Nu ook en de tabletten er in gedaan. Het is inderdaad de direct baktopur.

Ik heb overigens de zwarte broeder ook zien poepen. Maar dat ik daar blij van ben geworden....

IMG_0048.JPG


Balen zeg. Wat ik dus heb gegeven is:
- Tremadol
- Flagellol
- Bactopur direct (vandaag er in gedaan)

En dit is tot nu het resultaat....

Balen zeg. Andere discussen doen het wel beter. Zien er mooi uit en vinnen zijn niet meer wit-> gekarteld.

Ik heb alleen 1 (mooie/grote) discus die de hele tijd in een hoekje zit, en soms heel hard rond zwemt. Heb niet het idee dat het goed gaat met die vis.

Balen allemaal.
 

Terug
Bovenaan