Discus aquarium van Jerome (Jeroen) 180X60X70


Hallo,

Zo, weer terug van de training uit Spanje, dus weer verder nadenken over mijn aquarium. Ik heb daarbij jullie expertise nodig mbt 2 uitdagingen.

Eerst even wat uitgangspunten:
-Het aquarium heeft aan de linkerkant een droogkamer (met gat naar de kast er onder) voor doorvoer van slangen etc.
-De lichtkap heeft aan beide kanten ook een doorvoer naar de kast er onder via de achterkant naar de onderkast (ruimte 22-25 mm) voor snoeren, kleine slangen etc..
-Ik wil de rechterkant van de bak zo open mogelijk houden vanwege het zicht op het aquarium vanuit de woonkamer (dus bij voorkeur geen filterinlaat, verwarming etc.)
-Ik heb 2 Oase 850 Potfilters met 16/22 slang aansluiting. Ik wil de standaard bijgeleverde slangen vervangen door Siliconen slangen (meer flexibel) of evt PVC leidingen. (mijn voorkeur heeft de Siliconen slangen)

Uitdaging 1: Het gat in de droogkamer is net groot genoeg voor 4 slangen dus er passen dan geen andere snoeren meer bij. Ik zou eventueel de aanvoer, of afvoer van/naar de potfilters met splitters kunnen combineren. Wat is jullie ervaring? Kan ik bijvoorbeeld de afvoer naar de potfilters samenvoegen? Wat zijn de nadelen daarvoor, bijvoorbeeld impact op de doorstroming?

Uitdaging 2: Watercirculatie in het aquarium. Zeker voor een discus bak wil je zsm afval afvoeren (de Oase heeft een voorfilter die handig schoon te maken is, daarom voor deze gekozen), maar ook wil je niet teveel stroming. Op https://discuszolder.nl/watercirculatie-in-het-aquarium/ staan hele mooie opties hiervoor. Echter, ik wil de rechterkant van de bak geen zichtbare zaken als afvoerbuizen, verwarming, CO2 enz.. Dus ik ben nu aan het overwegen om 1 van onderstaande opties te gebruiken.

1711013082420.png


Hebben jullie nog adviezen/Tips? Hou er dus wel rekening mee dat het een beplante discus bak is met ook 2 grote stukken wortelhout (van links naar rechts). Ik zit ook te denken aan een extra stromings pomp om vuil richting de filterinlaten (I1 and I2) te krijgen.


Ik ben benieuwd naar jullie adviezen.

Thanks, Jeroen.
 
Zit er een kap op? En zoja is die breed genoeg om slangen en filteruitlaat achter te verstoppen? Dan kun je alle slangen aan één kant laten binnenkomen, en de slangen van de uitlaat onder de kap naar de andere kant laten lopen naar de uitstroom.
 
Ik zou beide filters niet op hetzelfde slangensysteem laten draaien geloof ik, lijkt me dat het systeem dan last krijgt als 1 filter uitvalt, zijn dan de slangen niet te wijd zeg maar om nog goed aan te kunnen zuigen?
Ik zou het idd zoals Lysia zegt doen, leidingwerk van filter nr. 2 bovenlangs naar de andere kan toe laten leiden, hoef je in feite alleen maar de uitlaat te zien, aanzuigen kun je beide aan 1 kant dan.
 
Zit er een kap op? En zoja is die breed genoeg om slangen en filteruitlaat achter te verstoppen? Dan kun je alle slangen aan één kant laten binnenkomen, en de slangen van de uitlaat onder de kap naar de andere kant laten lopen naar de uitstroom.
Ja dat is inderdaad het idee. De slangen kunnen vanaf de droogkamer vanaf de linkerkant onder de kap naar rechts toe, boven op de strook glas die in de bak zit voor stabilisatie. De uitlaat/spraybars rechts zullen naar verwachting (bijna) niet zichtbaar zijn vanwege rand van de kap.

Ik zou beide filters niet op hetzelfde slangensysteem laten draaien geloof ik, lijkt me dat het systeem dan last krijgt als 1 filter uitvalt, zijn dan de slangen niet te wijd zeg maar om nog goed aan te kunnen zuigen?
Ik zou het idd zoals Lysia zegt doen, leidingwerk van filter nr. 2 bovenlangs naar de andere kan toe laten leiden, hoef je in feite alleen maar de uitlaat te zien, aanzuigen kun je beide aan 1 kant dan.
Thanks, ik denk ook dat het beter is om 2 twee filters gescheiden te houden. Ik dat ik voor deze optie ga. Mbt doorstroming, mijn idee is dus dat de aanzuiging voor beide filters links is, en de uitstroom allebei rechts omdat dan alle vuil van rechts naar links door de bak wordt gevoerd. Ik vraag me wel af of de doorstroming voldoende zal zijn, maar dat gaan we zien.

Dank voor het meedenken. Meer suggesties zijn uiteraard welkom.

Thanks, Jeroen.
 
Ik werk bij mijn 2m bak ook met de spraybar links en de inlaat rechts, al moet ik wel zeggen dat het kleinere interne filter via een ondergrondse buis ongeveer in het midden op de bodem zijn uitstroom heeft. Die heeft vooral de functie om het water in het middelste gedeelte in beweging te houden. Maar ik heb wel een vrije smalle bak met 40 cm breed, dus is het meer een 'pijpenla'. Een bredere bak zal makkelijker zijn met de doorstroming.
 
Ja dat is inderdaad het idee. De slangen kunnen vanaf de droogkamer vanaf de linkerkant onder de kap naar rechts toe, boven op de strook glas die in de bak zit voor stabilisatie. De uitlaat/spraybars rechts zullen naar verwachting (bijna) niet zichtbaar zijn vanwege rand van de kap.


Thanks, ik denk ook dat het beter is om 2 twee filters gescheiden te houden. Ik dat ik voor deze optie ga. Mbt doorstroming, mijn idee is dus dat de aanzuiging voor beide filters links is, en de uitstroom allebei rechts omdat dan alle vuil van rechts naar links door de bak wordt gevoerd. Ik vraag me wel af of de doorstroming voldoende zal zijn, maar dat gaan we zien.

Dank voor het meedenken. Meer suggesties zijn uiteraard welkom.

Thanks, Jeroen.

Ik vermoed idd dat je met 2 oase's aan 1 kant niet de hele kolom in beweging krijgt, het zijn fijne filters maar niet de meest krachtige. Maar een wavemaker is natuurlijk makkelijk geplaatst wanneer nodig 😊
 
in mijn Oase Highline 300 lukt het prima om alle slangen zonder te koppelen o.i.d. doo te voeren. Samenvoegen betekent drukken/afknijpen van de filter capaciteit.
Verder kan je denken om aan de linkerkant van de droogkamer inname 1 te plaatsen/hangen en aan de rechterkant 2.
Verder ben ik niet zo’n fan van uitstromend die eigenlijk richting van de inname staan gericht.
M.i. uitstromer 1 links aan de korte kant en uitstromer 2 aan de achterwand. Mijn twee Oases 600 leveren voldoende stroming op.
Als er nog niets in je bak zit is het te overwegen nog 1 of 2 bodem doorlaten te (laten) boren in de buurt van de droogkamer. Nu kan het nog!
 
Hoi,

Dank voor de input. Ja de innames links en rechts van de droogkamer te doen is wel een idee, dan zie je ook de inname links minder goed. Ik kan ook de slang voorlopig wat langer laten zodat ik beide opties kan proberen. Ik heb besloten de slangen gewoon gesplitst te houden, lijkt me idd. beter.

Ik heb met mijn vorige aquarium (zie eerste post) veel gedoe gehad met gaten in de boden, na een aantal jaren begon een gat na verloop van tijd te lekken, met alle gevolgen van dien. Oorzaak was dat er langzaam wat zand tussen het glas en afsluitrubber kwam te zitten en door de kracht/druk glas schilfertjes afbraken. Toen ik ging onderzoeken waar die druppels vandaan kwam en dus met die PVC inlaat bezig was liep mijn bak helemaal leeg...Binnen 15 min... Gaf veel stress en gedoe uiteraard daarom geen gaten in de bodem meer voor mij. Het zal vast nu goed gaan, maar voor mijn gemoedsrust die ik het niet meer op die manier.

Inmiddels heb ik de siliconen slangen binnen, die gaan prima door het gat in de droogkamer, alle andere zaken gaan via de achterkant. Ik zal even een foto maken hoe dat er uit ziet. Ook heb ik vandaag de Chirros bemesting automaat binnengekregen en tevens de Inline Co2.

Dit weekend ga ik eerst de achterwand plaatsen en beginnen met aansluiten van stroom (hoop ik).

Thanks, Jeroen.

PS: In mijn andere bak heb ik sinds gisteren een explosie van baby garnalen. Garnaaltjes ter grootte van een speldenknop! Erg cool om te zien!
 
Hallo,

Vandaag een grotere update met een fotoverslagje met veel plaatjes. Hier komt ie:

Afgelopen weken veel vooruitgang geboekt. Ik heb alle slangen en stroom gekoppeld, de kasten ingericht en begonnen met de achterwand op maat maken vast te zetten. Eerst wat dotjes kit:

AP1GczOLsCz85-WbIRH6ueS9ShfiweneALbiPTkHLRk9y7zv_d287bHnWKNj8ZIGZBzY-KqCXzXjdNSe3_rUZar038xGg5o23eXokGCBlK141TXlvT4g2Vp4RpAiBMrh1qa9esNt8nzRNIHNWmatDlXiIslqRg=w683-h911-s-no-gm


En dan fixeren en een nacht laten drogen:
AP1GczOScjiW8B6ceD6WiY_8rKEEDUxSx9Mg0BR8GpDlJcn2i-hPsxz48GrJePv7r63Rrjp2kEpSyS2d90mLi4_QqhGrRoe3FDsQhAou3wCvXsOBLBHElSIMexOdchDlopcvTcmixzzdY0aM67aNtQhTntBkEw=w1215-h911-s-no-gm


Ook dus de kast ingericht, filters aangesloten en C02 systeem geïnstalleerd. Als alles definitief is ingericht zal ik een nieuwe foto delen
AP1GczMlfG6FMj24QkHz5F4ZYkrX3GblCKLFVTEQcUwYrp72jNHsdbx2umXl8PXRj90Xw-_8CHVNlRVoSgSDGvDTMVJX-0GgxDIF3AVAXS8c6rDRGdkPaj3kcCyje3yFyGYVnqoe4evRI1AQB3derac7rGH1wA=w1215-h911-s-no-gm


Na veel te hebben gelezen over filtermateriaal, en dat onderzoek heeft uitgewezen dat pannenschrobbers net zo goed werken als de bekende flterbuisjes, heb ik besloten om deze te proberen. Dit is voorlopig de setup. Ik ga later ook Seachem Purigen toevoegen, maar voorlopig laat ik waarschijnlijk het zo:
AP1GczMN23SvEGrMaSpAb5kXGbyGOtmN5J1D5M736bgETkogdg0phIRip9ip1MtAvzDdlKds23XKD5cYxVwKDKf_FnV0SG4Q74-GBo528k-O8-qEfl4ucT4sWD5MzzjTJZE4uik3AfoKGNZcgWmNx9YPfkOqgA=w683-h911-s-no-gm


De Eerste dagen/weken ben ik van plan 1 van de 2 voorfilters filterwatten ipv de standaard geleverde filtersponzen om zo snel mogelijk van kleine zwevende delen op te vangen. Dus:
AP1GczOrOWGrTcvBOER8v3YPU62OlyZKRQdkx6PJR2RXJZgV2cfpQIGPVOeKFXIrfF6ibGqfMgmBtT2LVuuQ5YBBAxzn4tsYQHNnkdw4iOFEuge87jOUOzstJ0h_o1NZJAmVExKTvZCp9vDo2ivAOis5tPaPJg=w683-h911-s-no-gm


Gisteren het wortelhout gehaald die al pakweg 6 weken in een waterreservoir lag bij mijn LFS, en gelijk wat planten die ik had geselecteerd meegenomen. Gisteren met de directeur het wortelhout op maat gemaakt op alle mogelijke manieren in de bak gelegd en keuze gemaakt hoe we het in de bak gingen plaatsen. Daarna de bak gevuld om te kijken of er geen problemen zijn mbt de filterpompen en m.b.t.arium zelf. Toen bleek wel (zoals verwacht) dat het hout weer ging drijven, dus wat oplossingen bedacht om het hout op zijn plek te houden. Ik ben vanochtend verdergegaan; Bak weer leeg laten lopen, zand gespoeld en plantjes uit mijn andere aquarium gehaald. Daarna alle planten gespoeld en klaargelegd. Dit heb ik beschikbaar;
AP1GczM7rZxY6H9YeU17nn-ZeyV7t6iWUs89xRIPnQQN0EPQo17QMD-cO8AYqkjKkqxyiNqEvYXoY0xU6kODXj0C9jZQVCdaeiXZ-jU03Wl2nF2SLSE4tEwbIZRkj_PAIItTXVo_az2r5tNOHV4_ZNPn0viEUw=w1215-h911-s-no-gm


Eerst klei en lateriet op de bodem gelegd en daarna het zand en plantjes. Tijdens het vullen zag het er zo uit:
AP1GczMisWsa_rEz6Q5OSOe14QPrXDmylKtXr73ZNzR8STg1lDisKh6O7p4bXwBAHJo7O56lv79v046GtOXoaiPif6aUrY9Jc3poXdAhL_OZRDQhjyIWrfHNQviw-auRjv37Ps-vN-UJZJbh-4-PFkcAyQC3PQ=w1215-h911-s-no-gm


Zoals je ziet heb ik 2 vazen vastgemaakt aan het hout, en een extra stok toegevoegd om de boel beneden te houden. Nu ziet het er zo uit, er mogen nog wel wat planten bij, die ga ik waarschijnlijk komende dagen bestellen
AP1GczN7vtvOagFcYgjMsE1MzIaPEdLFUwXyQIJGK_vCb6iY8K__EqwmeV8w7MF4HRZqUydeL_BTZaTIQ0zs9a826HSrbKEPCXZJUm2pg7X21l-CkggZftUnaEnkEQpKgzvXfgvWy487HoEtpxyni42Sj0yYXQ=w1215-h911-s-no-gm


Ik moet nog de plantenvoeding mengen en het doseersysteem en Co2 aansluiten maar ik vind het wel genoeg geweest voor vandaag. Ik denk dat de plantjes best een paar dagen zonder kunnen ;-) .

Laterrzzz!
 
Hallo allemaal,

Tijd voor een update (ik probeer elke week een update te maken).

De bak staat lekker in te draaien (foto's hieronder zijn toen de bak 6 dagen oud was, afgelopen zaterdag). Het water is al mooi helder tot mijn verassing, ik had verwacht dat het wel een paar dagen troebel zou blijven. Ik heb van een vriend, die een 1000 liter Maanvissen bak heeft, een emmer vol Vallisneria Giganta gekregen, dus die er ook ingestopt. Tevens heb ik nog wat planten online gekocht, met name invitro (een overzicht volgt nog..). De inrichting nog niet hoe ik het wil hebben, de planten moeten eerst aanslaan en verder groeien en daarna zal ik wat planten verplaatsen.

Gehele bak:
AP1GczO7L8glDHVrxBTKYT-CLwl6vPJ4nrSpUpSA2B2ywgjbU71EWl0wgaffe4Fk8QqYsOI1wjrDPhmYGfEocduJG5pS_suwRN_RGS-A13P6TKNdcq48bB6Uqdasgi80fqEEdAZd9YjoLhmS6O_ia124PpU0bQ=w1200-h900-s-no-gm


Hieronder de rechterkant met een deel van de Vallisneria's. Rechtsboven zitten de beide uitstroom pijpjes. 1 is naar beneden gericht, de ander schuin onder oppervlakte naar beneden. Zie ook die hele kleine schattige Anubias op het wortelhout (Anubias Barteri Mini Coin), blaadjes zijn zo klein als een vingernagel. Ik vind die zo leuk, die moest hebben ;-)

AP1GczOn-i1Hfatw9GP0lQpUFuMPObrtpmV7qqWLBy1XkbGIvXj4ehcBp-8HqOjzhvR4AXPguTR0JLZIoaBYFpCv8V2UCrS0D9mW9Bg1d0brmROXdqTdN-ox1RVzuFPoLh5FdqptYgNHaYG6aeQEkwqYOGK6qA=w675-h900-s-no-gm


En hier het linkerdeel van de bak ook met Vallisneria's, achter om de verwarming, oxidator en pomp inlaat te maskeren. Je ziet ook al de “schimmel op het hout, wat na 2 dagen had al zichtbaar was, wat ik best snel vind. Dat zal binnenkort een lekker maaltje voor de garnalen zijn.
AP1GczO8ilOT9b823bZZFvFzAbdsaAjBRBK6jcsH0bmuiYN-FujAHIZwvUXw4z9W-ARrlyEeyjs5dh5hBIhtLpV4iyuW2cb2sIblTUJl8z0MezheD9rkOisV1Pp3wo0UZr-s2nTjZuci1DHwVdnJsyRjXUjlWQ=w1200-h900-s-no-gm


Ik ben op dit moment een beetje zoekende naar de optimale afregeling van de lichtsterkte, stroming en CO2. Ik probeer de lichtsterkte zo in te regelen dat er net Bubbels van de planten komen (assimilatie), maar niet overdreven zodat er minder kans is op algengroei. Ik zit nu op 70% van de maximale sterkte gedurende 8 uur per dag zonder zons op/onder gang. (ik heb 4 Eheim Led Balken), . De PH controller heb ik op een PH van 7 ingesteld (snachts 7.2). CO2 staat nu op ongeveer 1 bel per seconde. Met een KH van 8 kan ik de Eheim C02 regelaar ook niet lager dan 7 instellen vanwege eventuele schade aan vissen (best goed dat Eheim deze instelling heeft). De dropchecker is mooi groen, maar iets lichter groen zou fijn zijn denk ik. Ik wil eigenlijk de PH tussen 6.8 en 7 hebben, maar even kijken of/hoe ik dat ga doen. Ik kan weer met RO of regenwater werken zoals ik eerder heb gedaan, maar als er een andere optie is om de KH lager te krijgen (hoe minder “gedoe” hoe beter) hoor ik het graag, maar als het niet anders kan en de lagere PH is nodig, dan zal ik dat doen. Ik merkte ook dat de Eheim 300W staafverwarming de bak goed op 24 graden kan houden, maar grote temperatuur aanpassingen niet aankan Ik was sowieso van plan een extra verwarming als backup te kopen voor als er 1 uitvalt en als de temp over een tijdje omhoog moet, dus ik heb een OASE verwarming van 300W erbij gekocht en in de Biomaster gestopt. Ik wilde niet een 2e staafverwarming in de bak hebben, dus helaas niet via de Eheim Wifi te gebruiken.

Wat ik nog wel moet doen is de Chihiros pompen aansluiten met de voeding van Aqauriumbesmeting.nl. Ik ben daar nog niet aan toe gekomen en ik eerst beter begrijpen hoe ik de Lean dosering kan gaan doen. Voor nu gebruik ik even de plantenvoeding van Easylife. De komende dagen week ben ik op pad voor een andere hobby (Modellbau beurs in Dortmund), als alles goed gaat en de meetwaarden zijn goed, dan gaan in de loop van volgende week mijn 5 Cory’s en wat garnalen in de bak.

Uiteraard is het doel om discussen te houden, maar ik weet nog niet wanneer ze in de bak komen. Het zal of in mei, of in augustus worden. Ik weet namelijk niet of het verstandig is om ze voor de zomervakantie aan te schaffen omdat we dan zo'n 2.5 weken weg zijn. Nou ja, sowieso wil ik eerst de bak mooi stabiel krijgen.

Tot later!

Greetz, Jeroen.
 
Mooie bak en de dropchecker mag best lichtgroen zijn hoor. Waarom neem je geen spraybar over de hele achterwand?
 
Hallo John.

De dropchecker mag inderdaad lichter groen, maar dat gaat nu niet lukken omdat je bij het C02 systeem van Eheim je de (met druppeltest) gemeten KH moet invoeren en op basis daarvan de minimale C02 toevoer kan instellen ter bescherming van het visbestand. Dus ik moet de KH naar beneden brengen om een lager PH te mogen invoeren. Zie hieronder als voorbeeld een schermprint van mijn Eheim Wifi:
AP1GczOYqw0WV3hp5uabF0krY4zWK5G7Npr3uvvX3SE7eJVRl1Ztqvxj2ON8KlBtZMtRecbbY31VUO-i8Sikwgp4adl-bi0BID266f7wGldHihJpENNWUuyPrjMk-d-YBKvaLagh_5Sx6xQ0QxulldfRLmz1RQ=w510-h1104-s-no-gm


Ik zie in in ander draadje hier van @glennosh met een verglijkbaar onderwerp, waar ik lees dat er een Osmose vulpunt bij mij om de hoek zit, wat wel heel handig is. Dus dat is een reële optie om toch met 50% osmose te gaan werken en de KH wat te verlagen (scheelt ook weer C02 verbruik).

Mbt de spraybar over de gehele achterwand: Ik heb dat ook overwogen en dat kan nog zeker, maar mijn gedachte is/was om de stroming en afval van rechts naar links te laten lopen waar beide filterinlaten zitten de linkerkant van de bak rechts wil ik zo min mogelijk dingen als filter, verwarming, pompen etc. in het water hebben vanwege het zicht vanuit de woonkamer. Rechts wordt (hopelijk) het open zwemgedeelte van de discusvissen (en andere vissen uiteraard). Is dat een goede, of andere opties beter m.b.t. doorstroming? Uiteraard zijn suggesties welkom.

Greetz, Jeroen
 
Laatst bewerkt:
Dat kan prima werken (al ken ik jouw bak natuurlijk niet), maar mijn 2mbak heeft de inlaat naar de filters aan der rechterkant en links de uitlaten. Werkt prima
 
Hoe heb je de KH gemeten? Ook een druppeltest is een indicatie en niet heilig.
Je zou de test waterhoeveelheid eens kunnen verhogen om wat nauwkeuriger te meten. Bij 10ml ipv 5ml is elke druppel 0,5 KH.
 
Ik geloof dat je met de Dennerle co2 controller ook een kh kan invoeren maar dat hoeft niet. Ik geef aan de controller alleen de ph in en de hysterix.
Volgens mij moet dat ook wel met de eheim kunnen en dan voegt hij co2 toe tot de gewenste ph is bereikt.
 
Deze is het? Dan zie ik wel dat je de kh moet invoeren maar dat zou betekenen dat je niet zelf de hoeveelheid co2 kan bepalen en ook niet de kleur van de dropchecker?

 
Btw, ik lees dat er een smartmodus opzit en dan moet je de kh invoeren maar dan neem ik aan dat je ook de smartmodus uit kan zetten toch?

Bij APO lees ik dat het regelbereik van de ph 6-9 is dus ik denk dat je dat zelf moet kunnen instellen.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

@John: dat is hem inderdaad. Ik heb hem nu op smartmodus staan. Maar ik heb ook de andere modi geprobeerd, daar hetzelfde. Maar ik kan uiteraard de beveiling omzeilen door een lagere KH in te voeren.

@jelle: Ik heb maar even mijn JBL testkit erbij gehaald en wat waarden gemeten. Zie onder de waarden in mijn "logboek" in Google sheets. Ik heb ook de KH en GH van het drinkwater gemeten. Ik kom nu in beide gevallen op een KH van 7. Daardoor kan ik de PH controller op 6.8 zetten. De N02/No3 is nog veel te hoog. Maar ja, de bak draait pas iets meer dan 1 week. 🤷‍♂️

Ok, volgende week als weer terug ben, een update!

Greetz, Jeroen.

1713292784876.png
 
NO2 is inderdaad te hoog en moet 0 zijn.
Er is niets mis met NO3 waarde van 5.
De meeste forumleden houden een NO3 waarde aan van 10 tot 20mg.
De bijbehorende PO4 waarde is dan ongeveer 1 tot 2mg
 
Hoi,

@John: dat is hem inderdaad. Ik heb hem nu op smartmodus staan. Maar ik heb ook de andere modi geprobeerd, daar hetzelfde. Maar ik kan uiteraard de beveiling omzeilen door een lagere KH in te voeren.

@jelle: Ik heb maar even mijn JBL testkit erbij gehaald en wat waarden gemeten. Zie onder de waarden in mijn "logboek" in Google sheets. Ik heb ook de KH en GH van het drinkwater gemeten. Ik kom nu in beide gevallen op een KH van 7. Daardoor kan ik de PH controller op 6.8 zetten. De N02/No3 is nog veel te hoog. Maar ja, de bak draait pas iets meer dan 1 week. 🤷‍♂️

Ok, volgende week als weer terug ben, een update!

Greetz, Jeroen.

Bekijk bijlage 374707
Iets is geen hobby als je er Excell niet bij kunt gebruiken....
 
Ik heb hem nu op smartmodus staan. Maar ik heb ook de andere modi geprobeerd, daar hetzelfde. Maar ik kan uiteraard de beveiling omzeilen door een lagere KH in te voeren.
Maar je kan toch de ph ook handmatig instellen?
 
Deze is het? Dan zie ik wel dat je de kh moet invoeren maar dat zou betekenen dat je niet zelf de hoeveelheid co2 kan bepalen en ook niet de kleur van de dropchecker?

Hoezo niet??

Gewoon KH 4 invoeren. En je hebt het hele bereik.


Trouwens hier KH 9 en begon op pH 7. Staat nu op pH 6,8.
Dropchecker begint nu groen te worden.

Zowel pH als KH zijn niet heilig. En wat je meer kan best wel afwijken.
 
Ik begreep van de TS dat hij alleen de kh kan invoeren maar dat zal wel niet kloppen want zoals ik later al aangeeft staat volgens mij in de handleiding wel de in te stellen ph range.
Net als met de Dennerle die wij hebben moet je toch de ph ook kunnen invoeren lijkt me zo toe?
 
Ik begreep van de TS dat hij alleen de kh kan invoeren maar dat zal wel niet kloppen want zoals ik later al aangeeft staat volgens mij in de handleiding wel de in te stellen ph range.
Net als met de Dennerle die wij hebben moet je toch de ph ook kunnen invoeren lijkt me zo toe?
Hoi John, ik zal nog eens kijken of ik het in handleiding kan vinden anders zet ik zoals Marcel zegt inderdaad gewoon de KH op 4 en dan lukt kan het ook.

Zo, terug uit Dortmund na een zeer leuke maar vermoeiende beurs (InterModellbau) en zo ttrof ik mijn bak aan:

AP1GczPowp1UeMSKwZ2IDYVQMYRrfcGk9jW4STu9NEikL9YMIZG4jfCajc-MIU3b1isAjFTrzOvWxEiifMNgrSlOk45Qm_o1eN_kOqtLAhi5tnMEnxZWGOj-_yYKbo2lUX_kHaQrqWeVcVRMnw2aScHQahFyiA=w1215-h911-s-no-gm


Uiteraard had mijn vrouw mij al ingelicht dus de schok was niet zo groot hoor :giggle:. Ik heb net even de meetkoffer er weer bijgepakt en de belangrijkste waarden gemeten (N02 zelfs 2 maal voor de zekerheid).
1713793926057.png


Nitriet is lager dan 0,01 volgens de druppel test dus ik denk dat de bak klaar is voor de volgende stap. Ik ga vandaag eerst nog de bak wat opkuisen en wat van die slierten handmatig verwijderen. Ook wil vandaag nog de Plantenvoeding doseersysteem gaan aansluiten, en (hopelijk) de vazen verwijderen. Dan morgen (denk ik) gaan mijn 5 Cory's en garnalen in de bak. Eens kijken hoe dat gaat.

Greetz, Jeroen.
 
Yep! Ik ben heel benieuwd wat de Cory's gaan vinden van hun nieuwe (enorme) huis ..
 
Hallo,

Zoals gezegd moet ik nog met de plantenvoeding verder gaan. Op basis van draadjes en adviezen op dit forum ga ik voeding van Aquariumbemesting.nl gebruiken. Net als Lysia ga ik de Nitraat en Sulfaat in 1 fles stoppen. Ik vol verder de instructies op de zakjes. Mijn bak ik is groter dan netto 600 liter, maar voor nu hou ik dat even aan (is wat makkelijker rekenen). Ik wil vandaag starten met de (dagelijkse voeding) en de komende dagen Nitraat en fosfaat meten om te kijken wat mijn bak nou verbruikt. Ik zie dat ik geen Kalium test in mijn meetkoffer heb dus dat kan ik niet meten. Verder is het mij nog niet duidelijk hoe ik de sporenelementen kan meten, iemand een suggestie?

Ik had ook een zakje ijzer gekocht maar ik lees dat ijzer toevoegen niet altijd nodig is, dus ik ga eerst maar de ijzerwaarden meten in mijn bak.
Zijn er nog andere dingen die ik wellicht over het hoofd heb gezien?

1713967319810.png


Greetz, Jeroen

Ps: De Cory's zijn heel blij met hun nieuwe huis. Ze zijn veel actiever en zwemmen constant achter elkaar rond. Leuk om te zien!
 
Sporenelementen wordt in zoetwater niet gemeten voor zover ik weet, alleen ijzer dan idd. Als je de dosering aanhoud en water wisselt verwacht ik in ieder geval geen problemen.
 
Het klopt dat het gemeten ijzer gehalte een maatgever is voor de hoeveelheid sporen bemester.

Echter zul je dan niet apart ijzer moeten gaan doseren, want dan weet je niet of de andere sporen nog aanwezig zijn.

Men gaat ervan uit, dat als je voldoende ijzer meet. Dat de overige sporen ook nog voldoende aanwezig zijn.

Leveranciers drukken de dosering plantenvoeding (sporen) vaak uit in ppm ijzer per 100 liter.
 
Marcel, dank! Hoeveel ijzer per 100 liter kan ik dan aanhouden? Daar staat niets over op het zakje.

Nog een vraagje, ik heb het doseersysteem zo ingesteld dat de 3 vloeistoffen dagelijks eenmalig de dosering toedienen. Ik kan het ook per uur doen, of 2 meedere malen per dag. Wat is het beste om te doen?

Greetz, Jeroen.
 

Terug
Bovenaan