Discus aquarium van Jerome (Jeroen) 180X60X70


Jerome

Active member
Lid geworden
9 januari 2024
Berichten
39
Leeftijd
53
Hallo allemaal, Na een pauze van ongeveer 15 jaar, ik wil ik de hobby weer gaan oppakken. Eerst maar even mijn achtergrond (een heel verhaal..).

Ik woon met mijn gezin in Zoetermeer, en ik heb in het verleden verschillende zoetwater aquaria gehad. Ik ben ook jarenlang lid geweest van aquarium vereniging Paluzee en de NBAT. Tijdens mijn studie ooit een 6 kant bakje van 18 liter aangeschaft bij een bouwmarkt, en toen was ik “hooked”😉. Daarna diverse aquaria op maat laten maken. Mijn laatste aquarium heb ik in 2009 verkocht omdat ik toen wat andere prio;s had (jonge kids, werk, andere interesses) en mijn toenmalige aquarium niet echt tot zijn recht kwam in het huis waar we toen woonden. Ik heb in het verleden met name plantenbakken gehad met diverse zoetwater vissen. Ik heb ook een bak gehad met Maanvissen.

Anyway, hieronder wat foto’s van mijn laatste aquarium en techniek. Het aquarium is niet in zijn beste staat, deze oudere foto’s had ik gebruikt om het te koop aan te bieden. Ik heb ook wel andere foto’s met andere/mooiere inrichtingen maar die kan ik even niet vinden.

Mijn laatste aquarium was een maatwerk aquarium van 160 cm bij 70cm en 60cm hoog met eigenbouw onderstel. Het was een open aquarium waar vele planten uit het aquarium groeiden wat erg leuk was. Helaas niet de beste foto’s maar voor het idee:

ABLVV87reKBNYDK9XMaI4A0uaeBfCM9GcvCRIg1p3kREoSdmO3xzC8ss7PrgSgd0tjV2BuGfgpWwHVIpVSdB09uhrKmvlEOLt-07ybtlDd0HCyQ4IR-cjiFyQ_xBytI8EozvZjvfe3wiQ900Iu0pElocPBgPNQ=w1620-h1080-s-no-gm



ABLVV85p09NH2y0AhcJM0C15U8A-Fe6NQxV_WORI9_HHingBLifTf81Ap46KEV6J0fedFB838bZLyFHKlJmjg0RZhFxlG7UCzWN5zp-c2RV6rZm4TRBT03rYYCkfMQV67RbGIthQtacSuB8KDYwLz6X_RG8Lqw=w1620-h1080-s-no-gm


Techniek was een voorfilter (ik denk Fluval) en hoofdfilter van Eheim. Verder gebruikte ik CO2 (ook een CO2 reactor gehad maar dat vond ik toen niet handig). Verder had ik een IKS aquarium computer voor meten van PH, geleidbaarheid, verwarming (bodem en bak) en aansturen van een paar pompen voor stroming. Waterwissel deed ik met deels kraanwater, deels regenwater en soms osmose. Verlichting was een Giesmann Halogeen licht balk met zoetwater lampen en nacht verlichting (met wolken een maanstand simulatie, erg cool voor die tijd).

ABLVV855jSEYTQsfk4E_g4z3dt5XsMOmCfILM97zSG9PCHz9Bu2Hmt2qfoz-cEzfnQRf43xS_Y87V6n8C0uLDbrME9C30Yo9dOG0zrs9QcnP6vaXGdiFAq5clzAFp89VwEOL-N9KBjseFpeYGe0nv_9iBtvtLg=w1620-h1080-s-no-gm


Ik heb altijd gezegd dat ik ooit weer zou starten met de hobby. Ook de de directie hier thuis heeft altijd een aquarium leuk gevonden (alleen om naar te kijken 😊), en mijn oudste dochter heeft veel interesse hierin wil graag meehelpen. Ik heb alleen 1 uitdaging; waar het aquarium moet moet komen, daar staat een elektronische piano... Het plan is om een onderstel te laten maken waar de piano onder past. Zoals gezegd heb ik veel zin om weer te gaan starten, en gelijk met een oude wens om discus vissen te gaan houden. Ik ben afgelopen maanden druk bezig geweest met inlezen, Filmpjes kijken etc. Ik ben nu in de fase om een keuze te gaan maken in aquaria en onderstel en heb inmiddels wat offertes aangevraagd.

Ik hoop dat ik wat goede adviezen kan krijgen van de experts op dit forum mbt aanschaf aqaurium, techniek en planten/vissen Ik zal de voortgang van de aanschaf en opbouw van het nieuwe aquarium hier melden.

Ik het volgende bericht zal ik mijn plannen delen en hopelijk wat tips en adviezen ontvangen.

Thanks, Jeroen.
 
Een elektrische piano onder je aquarium? Dat lijkt me een spannende actie. in twee betekenissen.
 
Welkom en ik ben nieuwsgierig wat je keuzes zullen zijn, succes met de herstart van de hobby🙂
 
Hallo allemaal,

Dank voor de antwoorden. Ik zou nog even een update geven van de plannen. De bedoeling was dus een aquarium boven de piano, maar ik ga toch voor een andere optie. De piano komt op een andere plek, zodat hier een bak kan komen met een "normaal" onderstel. Echter, in de onderkast zullen ook andere spullen moeten komen dan alleen voor het aquarium, dus ruimte voor filters en apparatuur zal enigszins beperkt zijn. De plek waar het aquarium komt, is geen direct zonlicht en is schuin tov de woonkamer:

ABLVV85NjLJ5CNUWzYtHFwD6WZkmVwTlxj-7kwwEPSPVx23uTcSeFotXroFe3UFe_43xkOTo-_TT7VR5rEMGBGqkivt3joaIa0z2DT6Dy04hgAbWr61jWjkDprsZkkw90yVBhkelZ3cOrMXiCG7LZFQqizXK2Q=w1465-h1099-s-no-gm


Hieronder wat uitgangspunten (tips/aanbevelingen zijn welkom!)

Het aquarium wordt waarschijnlijk 180*60*70 (L*B*H), met lichtkap. Ik ben nu aan het rondkijken wat er beschikbaar is in de markt, ik denk dat het een maatwerk aquarium zal moeten gaan worden ondat 180cm niet heel gangbaar is. Ik hoop wel dat in de loop der jaren de kwaliteit van maatwerk bakken beter zijn geworden. Bij al mijn (3) maatwerk bakken had ik na een aantal jaren toch lekkages.. Was op te lossen, maar gaf wel veel gedoe...
-Inrichting zal voor discusvissen zijn, maar ik ga niet nabootsen hoe het in wild zou zijn. Ik er sowieso wel planten in hebben. kale bakken met alleen vissen vind ik niet zo mooi.
-Bodem: Ik denk wit zand (BV JBL Sansibar White)
-Filtetren zal geschieden met potfilters. Ik ben me een beetje er gaan verdiepen, ik denk nu aan 2 maal Oase BioMaster Thermo 850 (met wat aanpassingen)
-Verlichting LED: Merk Geen idee nog, maar moet wel dimbaar een aan te passen ziijn (voorkeur via Wifi/Bluetooth) -> Tips?
-CO2 toediening: Geen idee nog
-Verwarming via de OASE filters (temp 28 graden), maar ik zou ook de temp willen kunnen regelen/monitoren via een app telefoon (vanwege gevoeligheid discus vissen) -> Suggesties?
-Ik had vroeger een IKS Aquarium computer, bestaat er zoiets tegenwoordig ook op de markt, maar dan moderner?

Vissen: zie onder wat opties. Onder voorbehoud uiteraard, ik moet nog per soort uitzoeken of dit wel kan in een discus bak, sugesties zijn welkom. Er gaan niet al deze soorten in de bak komen.

Midden:
-7-8 discus vissen (denk ik). Ik nog niet of het 1 type zal zijn of een mix van kleuren. Ik wil wel van 1 kweker/importeur hebben. Als iemand aanbevelingen heeft? Ik ga in in ieder geval bij een leverancier in Nootdorp kijken, die heeft Tony Tan discussen.
-School tetra's: Kardinaal of Roodkopzalmpjes (hemigrammus bleheri)
-Paartje dwerg gourami's (wens van het Management ;-) )
-Apistogramma

Bodem:
-Corydoras sterbai
-Amano schrimps
-L nummer (1 of 2)
-loricaria simillima
-Siamese Algeneter
-Kuhli (modderkruipers)

Boven:
-Halfsnavel bekjes
-Bijltjes

inrichting:
-Achterwand van Oase zandsteen of zwart
-Houtwortels
-Zandsteen (OASE)
-Planten: oa: Nymphaea lotus, diverse Anubias, Microsorum, Echinodurs, Valisernera, drijfplanten

Eerste prio is om een Aquarium en meubel aan te schaffen/bestellen, dan weer verder kijken.

Als jullie nog suggesties/tips hebben, laat maar weten!

Groetjes, Jeroen.
 
Hieronder wat uitgangspunten (tips/aanbevelingen zijn welkom!)

Het aquarium wordt waarschijnlijk 180*60*70 (L*B*H), met lichtkap. Ik ben nu aan het rondkijken wat er beschikbaar is in de markt, ik denk dat het een maatwerk aquarium zal moeten gaan worden ondat 180cm niet heel gangbaar is. Ik hoop wel dat in de loop der jaren de kwaliteit van maatwerk bakken beter zijn geworden. Bij al mijn (3) maatwerk bakken had ik na een aantal jaren toch lekkages.. Was op te lossen, maar gaf wel veel gedoe...
-Inrichting zal voor discusvissen zijn, maar ik ga niet nabootsen hoe het in wild zou zijn. Ik er sowieso wel planten in hebben. kale bakken met alleen vissen vind ik niet zo mooi.
-Bodem: Ik denk wit zand (BV JBL Sansibar White)
-Filtetren zal geschieden met potfilters. Ik ben me een beetje er gaan verdiepen, ik denk nu aan 2 maal Oase BioMaster Thermo 850 (met wat aanpassingen)
...
-Verwarming via de OASE filters (temp 28 graden), maar ik zou ook de temp willen kunnen regelen/monitoren via een app telefoon (vanwege gevoeligheid discus vissen) -> Suggesties?
Met het oog op electriciteitsverbruik zou ik de verwarming in de bak doen en de bak zoveel mogelijk isoleren (er is ergens een topicje over discussen en energieprijs/ minder verwarmingskosten. Misschien een idee om even op het forum te zoeken?)

-Verlichting LED: Merk Geen idee nog, maar moet wel dimbaar een aan te passen ziijn (voorkeur via Wifi/Bluetooth) -> Tips?
Je verlichting moet gekozen worden in functie van de planten: kijk eens op deze link: https://www.aquarium123.nl/nl/planten-discusaquarium-bij-discusvissen

-CO2 toediening: Geen idee nog
{/quote]
Ook wel of geen Co2 toediening is in functie van de gekozen planten.

-Ik had vroeger een IKS Aquarium computer, bestaat er zoiets tegenwoordig ook op de markt, maar dan moderner?
geen idee, misschien iemand anders?

Vissen: zie onder wat opties. Onder voorbehoud uiteraard, ik moet nog per soort uitzoeken of dit wel kan in een discus bak, sugesties zijn welkom. Er gaan niet al deze soorten in de bak komen.

Midden:
-7-8 discus vissen (denk ik). Ik nog niet of het 1 type zal zijn of een mix van kleuren. Ik wil wel van 1 kweker/importeur hebben. Als iemand aanbevelingen heeft? Ik ga in in ieder geval bij een leverancier in Nootdorp kijken, die heeft Tony Tan discussen.

Voor alle vissen geldt:
Discussen willen graag temperaturen vanaf 28C.
Veel vissen in jouw voorselectielijst zijn niet blij met dergelijke hoge temperaturen. Zak je met de temperatuur om het hen naar de zin te maken, hebben de discussen het te koud. Je zoekt wel heel erg de grenzen op en dat maakt de vissen een stuk kwetsbaarder en gevoeliger voor ziekten. (overigens geldt voor alle vissen die je bij elkaar wilt zetten, dat hun optimale watertemperatuur niet te ver uit elkaar mag liggen.)


-Paartje dwerg gourami's (wens van het Management ;-) )
Heel erg jammer voor het management (en voor vele andere liefhebbers) maar een groot deel van de dwerggourami's heeft het iridovirus bij zich, waardoor ze al binnen enkele maanden sterven. Je kunt het proberen, maar zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb....

De andere vissen kun je opzoeken op https://aquainfo.nl/ een goede en betrouwbare site. Kom je er niet uit of kun je iets niet vinden, geef maar een seintje, dan kijk ik met je mee. Voor een aantal weet ik uit mijn hoofd al dat die niet blij gaan zijn op de temperatuur die discussen graag willen.

-Planten: oa: Nymphaea lotus, diverse Anubias, Microsorum, Echinodurs, Valisernera, drijfplanten
Kijk goed wat deze planten precies nodig hebben, en pas je plantenbestand aan, aan wat je ze bieden kunt, of pas de apparatuur aan. Zorg wel het gewenste lichtniveau niet al te gek ver uit elkaar ligt, anders zou het weleens erg moeilijk kunnen worden om je bak algenvrij te houden.
(Kijk ook op de bovengenoemde link over planten in een discusbak).

Eerste prio is om een Aquarium en meubel aan te schaffen/bestellen, dan weer verder kijken.
Ja, maar het is jammer om een dure lichtunit te kopen die achteraf veel te veel of juist veel te weinig licht geeft!


Succes met de puzzel!
 
Hallo allemaal,

Dank voor de antwoorden. Ik zou nog even een update geven van de plannen. De bedoeling was dus een aquarium boven de piano, maar ik ga toch voor een andere optie. De piano komt op een andere plek, zodat hier een bak kan komen met een "normaal" onderstel. Echter, in de onderkast zullen ook andere spullen moeten komen dan alleen voor het aquarium, dus ruimte voor filters en apparatuur zal enigszins beperkt zijn. De plek waar het aquarium komt, is geen direct zonlicht en is schuin tov de woonkamer:

ABLVV85NjLJ5CNUWzYtHFwD6WZkmVwTlxj-7kwwEPSPVx23uTcSeFotXroFe3UFe_43xkOTo-_TT7VR5rEMGBGqkivt3joaIa0z2DT6Dy04hgAbWr61jWjkDprsZkkw90yVBhkelZ3cOrMXiCG7LZFQqizXK2Q=w1465-h1099-s-no-gm


Hieronder wat uitgangspunten (tips/aanbevelingen zijn welkom!)

Het aquarium wordt waarschijnlijk 180*60*70 (L*B*H), met lichtkap. Ik ben nu aan het rondkijken wat er beschikbaar is in de markt, ik denk dat het een maatwerk aquarium zal moeten gaan worden ondat 180cm niet heel gangbaar is. Ik hoop wel dat in de loop der jaren de kwaliteit van maatwerk bakken beter zijn geworden. Bij al mijn (3) maatwerk bakken had ik na een aantal jaren toch lekkages.. Was op te lossen, maar gaf wel veel gedoe...
-Inrichting zal voor discusvissen zijn, maar ik ga niet nabootsen hoe het in wild zou zijn. Ik er sowieso wel planten in hebben. kale bakken met alleen vissen vind ik niet zo mooi.
-Bodem: Ik denk wit zand (BV JBL Sansibar White)
-Filtetren zal geschieden met potfilters. Ik ben me een beetje er gaan verdiepen, ik denk nu aan 2 maal Oase BioMaster Thermo 850 (met wat aanpassingen)
-Verlichting LED: Merk Geen idee nog, maar moet wel dimbaar een aan te passen ziijn (voorkeur via Wifi/Bluetooth) -> Tips?
-CO2 toediening: Geen idee nog
-Verwarming via de OASE filters (temp 28 graden), maar ik zou ook de temp willen kunnen regelen/monitoren via een app telefoon (vanwege gevoeligheid discus vissen) -> Suggesties?
-Ik had vroeger een IKS Aquarium computer, bestaat er zoiets tegenwoordig ook op de markt, maar dan moderner?

Vissen: zie onder wat opties. Onder voorbehoud uiteraard, ik moet nog per soort uitzoeken of dit wel kan in een discus bak, sugesties zijn welkom. Er gaan niet al deze soorten in de bak komen.

Midden:
-7-8 discus vissen (denk ik). Ik nog niet of het 1 type zal zijn of een mix van kleuren. Ik wil wel van 1 kweker/importeur hebben. Als iemand aanbevelingen heeft? Ik ga in in ieder geval bij een leverancier in Nootdorp kijken, die heeft Tony Tan discussen.
-School tetra's: Kardinaal of Roodkopzalmpjes (hemigrammus bleheri)
-Paartje dwerg gourami's (wens van het Management ;-) )
-Apistogramma

Bodem:
-Corydoras sterbai
-Amano schrimps
-L nummer (1 of 2)
-loricaria simillima
-Siamese Algeneter
-Kuhli (modderkruipers)

Boven:
-Halfsnavel bekjes
-Bijltjes

inrichting:
-Achterwand van Oase zandsteen of zwart
-Houtwortels
-Zandsteen (OASE)
-Planten: oa: Nymphaea lotus, diverse Anubias, Microsorum, Echinodurs, Valisernera, drijfplanten

Eerste prio is om een Aquarium en meubel aan te schaffen/bestellen, dan weer verder kijken.

Als jullie nog suggesties/tips hebben, laat maar weten!

Groetjes, Jeroen.

Leuke plannen! Wel eens met de feedback van Lydia, qua temperatuur wil je niet al te ver uit elkaar liggen qua bewoners. Lijkt me ook wel vrij druk worden, discus, apistogramma
en gourami's...wij hebben ook de dwerg gehad, en alle 3 dood na paar maanden, zoals gezegd door dat vervelende virus. Mooi, maar komen er hier niet meer in.

Ik heb ook een oase 850, bevalt prima, maart komt er nog 1tje bij. Qua verlichting heb ik alles van fluval aquasky, heel veel instelmogelijkheden, bluetooth dus geen aparte computer/controller,
ideaal, weet alleen niet hoe die met moeilijke planten presteert, maar ons simpel plantenbestand doet het er prima onder.
Ik zou de temperatuur niet via de filters doen, maar met een inkbird icm 2 sensoren en 2 heaters, veel betrouwbaarder dan die staafjes in zo'n filter. Stopt je filter er mee, koelt je bak meteen af, wil
je met discussen niet denk ik.
 
Led verlichting van Daytime matrix heeft als voordeel dat je altijd eenvoudig de hoeveelheid licht kan uitbreiden door een extra module in de ledbalk te monteren. Uiteraard is deze verlichting dimbaar met bijvoorbeeld een tc420
 
Hallo Allemaal! Dank voor de antwoorden, ik zal even hier op reageren.

@Lysia:
-Energieverbruik: ik heb dat draadje eerder gelezen, maar ik vraag me af of het veel uitmaakt of een verwarming in het filter zit, of in de bak. Het water moet toch ook door het filter? Anyway, ik vind het een mooie oplossing zo, minder spullen in je bak. Ik ben van plan de achterwand inderdaad te isoleren.
-Uiteraard ga ik verlichting kiezen afhankelijk van de planten
-Vissen in de lijst: De meeste vissen in de lijst kunnen 28 graden verdragen volgens mijn info, mits je ze eraan laat wennen. De meesten op het lijstje worden door discus experts aangeraden te houden als bijvissen.
-Mbt de Dwerg gourami, dat wist ik niet! jammer... Nou ja, er zijn genoeg andere leuke vissen
-https://aquainfo.nl is inderdaad een mooie site en daar heb ik afgelopen weken regelmatig bekeken. Alleen de zoekfunctie is werkt niet lekker vind ik.
-Dank voor de link over planten in discus bakken, handig! De planten in mijn lijst ziin overigens planten die prima op 28 kan houden volgens de diverse sites mits je deze er aan laat wennen. Ik ga tijdens indraaien dan ook de temperatuur ook langzaam ophogen van 24 naar 28 graden.
-Het is inderdaad een puzzel, maar dan ook wel een hele leuke!! ;-)

@Roberto:
-Het is een eerste lijst met visbestand, ik ga zeker niet allemaal deze in de bak doen. De enig die er zeker in komen naast de discussen zijn de Roodkopzalmpjes, de Sterbai's, Garnalen en een L nummer.
-Ik wil zeker voor het aansturen van de verwarming een controller gebruiken (kom ik op terug), net zoals bij mijn vorige bak. Maar.. ik wil graag weten waarom heaters in de bak beter is dan in het filter. Jij hebt ook de Oase 850 lees ik.
-Dank voor de tip voor de Fluval Aquasky, ik zal eens kijken, Echter ik een controller gaan aanschaffen die alles kan aansturen. Ik zal eens kijken of dat kan.

@RobertDJ
Ja, de Daytime matrix is ook een kandidaat, afgelopen dagen naar gekeken en dat is zeker een optie!

@Okidoki: Thanks!

Ik ben nog in twijfel welke kweker (ik lees dat je discussen niet moet mengen) ik ga gebruiken. Daar ga ik een apart draadje voor starten

Ik gebruikte de laatste jaren van mijn vorige bak een controller voor het meten de PH, Temperatuur en geleidbaarheid, en schakelen van verwarming, Co2 en stroming pomp. Dat ding was superhandig en ik nu weer een controller gaan gebruiken voor hetzelfde, maar ook voor verlichting en toedienen van voedingstof (indien nodig). Ik heb wat merken gevonden en ik ben benieuwd naar ervaringen van personen op dit forum. Ik start daar een apart draadje voor op.

Op het www is veel te vinden over het houden van Discussen, veel meer dan vroeger, en dat is heel fijn maar ook soms verwarrend. Zelf heb besloten om aan de adviezen van een paar experts te houden, oa https://discuszolder.nl. Ook kan ik deze Amerikaanse expert aanbevelen, zie zijn presentatie hier:
Ook is deze podcast (op bv Spotify of Google Podcasts) over discussen zeer interessant om naar te luisteren tijdens het autorijden of de hond uitlaten: DiscusGuy.com Discus Fish Podcast: https://discusguy.com/discus-fish-podcast/

En uiteraard de adviezen van jullie op dit forum!

Ik hoop snel een update te kunnen geven over het aanschaffen van een nieuwe bak. ;-)

Later!

Greetz, Jeroen.
 
Ik heb geen wetenschappelijk onderzochte gegevens, maar volgens wat ik weet van warmtetransport en afkoeling en dat soort dingen:
De gewenste temperatuur in de bak is 28C (stellen we even voor het gemak.) In het filter wordt het water verwarmd tot 28C en gaat vervolgens door een slang met beperkte diameter door de koudere kamer (ik neem tenminste aan dat je kamertemperatuur lager ligt dan 28C) naar je bak toe. Daar koelt het nog verder af. In feite betekent dat, dat je het filter warmer moet stoken om je aquarium 28C te laten halen. Dat kost dus extra energie, al kun je natuurlijk je filter en de slang die gefilterd water afvoert extra isoleren. Wat voor mij de doorslag zou geven, is dat als je filter uitvalt, je verwarming uitvalt en dan heb je dus twee flinke problemen in plaats van één.
 
Ik heb geen wetenschappelijk onderzochte gegevens, maar volgens wat ik weet van warmtetransport en afkoeling en dat soort dingen:
De gewenste temperatuur in de bak is 28C (stellen we even voor het gemak.) In het filter wordt het water verwarmd tot 28C en gaat vervolgens door een slang met beperkte diameter door de koudere kamer (ik neem tenminste aan dat je kamertemperatuur lager ligt dan 28C) naar je bak toe. Daar koelt het nog verder af. In feite betekent dat, dat je het filter warmer moet stoken om je aquarium 28C te laten halen. Dat kost dus extra energie, al kun je natuurlijk je filter en de slang die gefilterd water afvoert extra isoleren. Wat voor mij de doorslag zou geven, is dat als je filter uitvalt, je verwarming uitvalt en dan heb je dus twee flinke problemen in plaats van één.

Precies dit. Filter kapot, verstopt of wat dan ook, koelt je water meteen af. Plus de glazen verwarmingselementen die in zo'n filter gaan zijn van mindere kwaliteit dan bv die van titanium die je bak ingaan.
 
@Lysia en @roberto1983 wil ik graag opmerken dat het verhaal van “wat als” nog een vervolgverhaal in dertig delen kan worden.
TS gaat niet voor het eerst een aquarium opstarten volgens mij, hij was lid van Paluzee en de NBAT. Het gaat om verwarming binnen de bak of in het filter.
(Goeie keuze trouwens die Oase 850 eventueel samen met een Oase Highline 600😉)
Een beetje auariaan heeft tenminste één of twee reserve verwarmingen liggen (Ik heb er twee liggen). In de Oase pomp heeft de verwarming een eigen, apart van de pomp, voeding.
En mocht er een filter kapot gaan is er geen paniek for the time being want, als ik het goed lees, worden er twee pompen aangeschaft.
Tot slot weet ik ook niets van warmtetransport maar heb nu verwarming in zo’n Oase 600 filter (heb er twee draaien) en heb mijn verbruik gedurende 3 maanden gemeten en geen noemenswaardig verschil in verbruik.
Mijn aandelen Oase schieten nu als een komeet omhoog 😉😉😉 want er zit bij zo’n filter ook nog een dop waardoor de verwarming erin of er buiten kan en qua verbruik getest kan worden binnen en buiten de bak.
 
Hallo allemaal, er is weer wat te melden van mijn kant. Maar eerst even reageren op hierboven.

Dank voor de reacties weer. Ik heb inderdaad al wel wat ervaring met het houden van aquaria, zoals beschreven in mijn eerste post. Ik heb daar overigens niet vermeld dat ik de laatste 3 jaar tot 2009 naast de bak zoals eerder beschreven ook nog een open aquarium van 130 cm boven had staan als 2e bak met vissen (vanwege een scheiding in de familie heb ik die bak moeten redden omdat de eigenaar de boel in de steek liet...).

Maar ik ben er ook 15 jaar uit geweest en Discusvissen houden is nieuw voor mij dus ik sta zeker open voor opbouwende kritieken en adviezen 😉. En.. m.b.t. de verwarming ga toch voor een verwarming in de bak, wellicht om een iets andere reden.

De afgelopen dagen wat knopen doorgehakt en... een Aquarium aangeschaft! Na meerdere offertes te hebben aangevraagd en winkels te hebben bezocht, kwam ik uiteindelijk gewoon bij mijn LFS hier dichtbij (Verloop Hazerswoude). Daar stond een aquarium exact in het formaat en uitstraling wat ik voor ogen had. Dit is het geworden:


ABLVV87A_YqtWwxkP5kJej3qXVHlff6wYjRWzKDbH87r8S53jXAsn2IqjLfD3BlXiX_HQDu3N6GhekkgwPWvYzSSFLGhKe5v6bh2vFoW-yLGrw2EjIglwW5j8aa5CLwQDfkSLAedANqFfAehdLyeRczo-F6IqA=w1503-h1127-s-no-gm


Het is een maatwerk bak (geïnspireerd op een OASE HighLine begreep ik), die voor een klant was gemaakt (zeeaquarium). Maar door een meetfout hebben ze een nieuwe moeten maken voor die klant en was deze dus voor een mooie prijs aangeboden (maar kost nog steeds 3 ribben uit mijn lijf 😉).

Ik laat nog wel wat zaken aanpassen, oa een droogkamer links en de indeling van de onderkast. Verder heb ik ook gekozen voor:

Techniek:
-Filters: 2 maal OASE BIOMASTER 850
-Verwarming: EHEIM Thermo Control 300W wifi – (en waarschijnlijk een OASE verwarming in de Biomaster als backup)
-EHEIM PH Control draadloos CO2
-Dennerle CO2 CARBO Power M400 Special Edition 300 Quantum (Magneetventiel heb ik dan dubbel maar dit was goedkoper dan losse onderdelen)
-EHEIM LED Control Draadloos, 2 maal EHEIM POWERLED+ FRESH DAYLIGHT en 2 maal EHEIM POWERLED+ FRESH PLANTS

Wat ik eerder wel heb geleerd m.b.t. aquarium techniek goedkoop duurkoop is, dus ik ben met Eheim voor zekerheid gegaan. Ik had al aangegeven dat ik liefst alles centraal wil kunnen lezen/aansturen via bijvoorbeeld een controller, en heb diverse opties bekeken. Mijn keuze had een Profilux geweest, maar dat was niet zo heel veel goedkoper dan het systeem van Eheim (ook vanwege de korting die ik heb gehad van mijn LFS).

Ook heb ik een achterwand gekozen (was best lastig...), eerst was het de OASE Flex , maar uiteindelijk is het een Back To Nature Slimline River geworden.

Het aquarium wordt over ongeveer 4 weken geleverd, ondertussen ben ik bezig met alle andere voorbereidingen, zoals verder inlezen en keuzes ik moet maken (o.a. wel of geen UV-verlichting, inrichting, wel of geen voedingsbodem, filtratie, reserve spullen voor noodgevallen/quarantaine, Noodmedicijnen, Discussen (Duits of Aziatisch), bijvissen, voeding, testkit etc. etc.

Veel om over na te denken! Maar wel leuk.

Ik ben hiernaast ook nog bezig een klein bakje aan te schaffen (30 liter) voor in mijn werkkamer. 😮Waarom? Omdat het leuk is, en als quarantaine/opgroei/Garnalen bak voor extra bijvissen wanneer de discussen er zijn.

Goed; alweer een lang verhaal, dus volgende keer meer.

En nogmaals: opbouwende adviezen zijn welkom.

Greetz, Jeroen.
 
Eigenlijk heb jij met wat je koopt en weet hier geen vragen meer open gelaten.
Misschien nog deze bv want hoeveel kilowattuur ga je er aan toevertrouwen? Qua verwarming dan.
 
Hoi Edwin, haha ja je hebt gelijk, die keuzes zijn reeds gemaakt. Ik heb overigens weinig ervaringen/reviews gevonden mbt het Eheim control systeem (behalve dan op wat Duitstalige sites). Iemand ervaring hiermee met tips? Ik begrijp bijvoorbeeld dat je eerst de CO2 meter moet koppelen, en dan pas de rest. Geen idee waarom precies.

Ik heb nog wel vragen, maar dat zit meer in de nog te maken keuzes, zoals het nut van UV-verlichting in aquaria..

Mbt de verwarming; dit is een 400 Wat verwarming voor aquaria van 600-1000 liter.

Greetz, Jeroen.


PS: @Mods: hoe ik de titel van dit draadje aanpassen?
 
Hoi John,

Top, graag aanpassen naar: Discus aquarium van Jerome (Jeroen) 180X60X70

Dat maakt het misschien wat duidelijker.

Thanks!
 
Ik heb bij Verloop ook staan dromen van dit aquarium. Inderdaad, bijna een Oase. Ook “onder de motorkap” gaat het super worden met al dat mooie spul.
Gefeliciteerd en succes ermee.
 
Dankjewel! Ik zie er naar uit om weer een mooi levend schilderij de woonkamer te hebben!
 
Hoi,

Weer een kleine update. Afgelopen maandag een 2 flinke dozen ontvangen van Aquasabi uit Duitsland met de achterwanden en veel andere spullen die ik had besteld (met name voor onderhoud en testen van waterkwaliteit). Ik had wat prijzen vergeleken en de prijzen in sommige Duitse webshops zijn beduidend lager dan die in NL.

Verder heb ik afgelopen weekend mijn 45 liter bakje in mijn studeerkamer opgestart. Zoals gezegd is deze bak om er weer in beetje in te komen en om wat dingen uit te proberen. Later zal ik het bakje gebruiken als quarantaine bak voor de bij vissen. Na 4 dagen indraaien staat ie er zo bij:
ABLVV87XXlVcWI8ktEIKnhRIZOGelfb5vhkqN-VzvmHGyKkbbuBFQ4XFxryyNLAKJkpBwFt1dIANfNbmXozACOchm8SdYOlIboRR1QddReUIa71r3O_TLyJgiNXV2pNUjErOSVv2KrP3XjEsu7TtlLOie_jAQA=w1215-h911-s-no-gm

De meeste spullen komen van de Hornbach. binnenfilter is van Eheim, verwarming van Tetra en de Led verlichting is van Fluval. De achterwand folie is van Juwel. De plantjes komen uit een tuincentrum hier in de stad. Wat voor mij nieuw is, zijn die plantjes gekweekt in gel, geinig en erg efficient. De opstart heb gedaan met Easy Life en bacteriën van JBL (alhoewel ik lees op internet dat die opstart bacteriën eigenlijk geen zin hebben) Over een paar weken, afhankelijk van de waterwaarden, gaan de eerste visjes er in (waarschijnlijk Cory's).

Erg leuk om weer te starten!

Greetz, Jeroen.
 
Wat een leuk begin zo, eerst een klein bakje opstarten en dan later de grote!
Ik moet zeggen dat dat inderdaad een pracht van een bak is!
Ben benieuwd wat je er allemaal van gaat maken.
 
Hallo allemaal,

Kleine update, als het goed is wordt mijn aquarium volgende week eindelijk geleverd. 🤞

Ik heb nog wat gedoe gehad met de bestelde achterwand panelen van Back To Nature: 3 van de 4 panelen hadden een verkeerde tint. Ik had deze besteld bij een Duitse webshop; https://www.aquasabi.com/. En ik moet zeggen, wat een goede service daar! Om een lang verhaal kort te maken; ze hebben het probleem aangekaart bij Back to Nature in Zweden en die hebben mij 4 nieuwe panelen gestuurd. Top geregeld.

In de tussentijd heb veel plezier met mijn Kleine bakje in de studeerkamer. Inmiddels heb ik sinds een paar weken er 5 Cory's Schwartzi en iets van 30 Neocaradina garnalen in zitten. Die garnalen heb ik via MP gescoord en zijn super actief. De hele dag zijn ze lekker aan het rondzwemmen en op zoek naar eten. Ik heb er ook een aantal die eieren bij zich dragen. De Cory's zijn wat schuw, behalve als het etenstijd is. Zie onder wat foto's (helaas veel spiegeling, maar het geeft een idee hoe het er nu uitziet.
AP1GczNqtKkdYrqSMyRES35y0mhOkmMvZyaMktoyRejpSBIQMyfrAdpbnyZnmBANr2Ic3vfUVbYyeFhCyZ-iww18GVIx6e93iUK2b5z028tM4RbNUOGUm5ZPHl7WzwwqiH2WHrPhKTsF7K3AwO6f2Kmk4jdJBg=w1473-h1105-s-no-gm


AP1GczNaE8BAsNnvdWMjdmhbv_e5mKi24z_IMhNTeMoaTcl6Ubcvd55cAR7qfOt01Dst3pfew86Io8wQ5De9vtDb9HUjceQ8x5jmR_cBQNH2ykzZ6GvHfPtNeXCUEXS5EoP_2_C6PT1scLvwU0-TO7cv8ewneQ=w1473-h1105-s-no-gm


Uiteraard nog ben ik steeds bezig met de voorbereidingen (en aankopen aan het doen) voor het houden van (discus)vissen (planten, omstandigheden, voeding, medicatie, etc.) en ook langs diverse LFS'en geweest die discusvissen verkopen. Zo ook bij Living Colors waterworld, waar ik waarschijnlijk mijn vissen ga aanschaffen. De bedoeling was een kort bezoek, maar uiteindelijk bijna 2 uur met de eigenaar staan praten over discus vissen. Prachtige vissen heeft hij!

Ik meld mij weer als ik nieuws heb, greetz, Jerome.
 
Hallo John.

Het zou wel leuk zijn en ik zie anderen die ook deze garnalen hebben met discus vissen (mits genoeg schuilplaatsen), maar ik weet ook dat ze soms als lekkere snack gezien worden. Mijn idee is om deze kleine bak te houden als garnalenbak en even kijken of het gaat lukken om deze te kweken, en dan ook garnalen in de discus bak te doen. En anders kan ik later ook een grotere soort garnalen proberen.

Greetz, Jeroen.
 
Ja dat van een snack is waar ik ook op doelde hoor. Met veel schuilplaatsen zal het wellicht goed kunnen gaan en vaak hangt het ook van het karakter van een vis.
 
Nou het aquarium is binnen!! Afgelopen vrijdag is ie netjes geleverd door de LFS en samen met hem de boel geïnstalleerd. Het aquarium is nejes waterpas gezet. Zie wat foto's hieronder. Ik ben er super blij mee, maar het is wel een flinke bak zo in de huiskamer, even wennen. Om te zorgen dat de directeur hier geen spijt van krijgt moet ik hier wel iets moois van maken. No Pressure..:br:

Er zijn wel wat zaken die nog aangepast moeten worden. Ze waren de ventilatie roosters vergeten in de afdekplaten en de schuiflade voor de filters is iets te breed. Dit wordt nog aangepast, maar ik kan alvast verder met de volgende fase. Elektriciteit, binnenverlichting en apparatuur aansluiten. En de achterwand in de bak plakken.


AP1GczPW_NF75lB9atMWGbCnMgIrea8S9CqB44AyqUgJi9hGMfR-mzZ4MV8BxeOOZoTwje0xGhqnKILfqQzTUh4i63G9BEhiKlJcdG_ttQ1haZ2JarBnNOZwTiF3FrWxolqr5hNt4g7x3F8vbyR76vZAYmcg-w=w1215-h911-s-no-gm


AP1GczMx09Sd32sQg6X4xuULzBSU8FvNpX8SpIRUkNbcLgGppZV26J0Gz--5GxMgunXP-KD5sx9llf-DwV_XP8PQHPAr87wKiW2wiN5uCybd5ft7pZrk6lhhQ0sXeJyz0vuKpKJiQtXGI6nqk6Vjmd9o2eKCxg=w1215-h911-s-no-gm


AP1GczOIHDHU6vGpKp-nOzPKrvKT136lpfc-gP1-nlRX1DCWqAnHj7zCtfWDVkHdkVd7_hWu7rthJN1KEl638m419qCxao2dTN3LzjjK_MaNNBeGdEgu_GFt3inYgzzUVhzHnX3yxD_OFSIohu1iG0MgFJR_IA=w1215-h911-s-no-gm


Achterwand (moet uiteraard nog worden aangpast)

AP1GczPEL_ggLp_KeLSYXcdqDwm3gT2-szJbtcETzdM7IGpqNF4_3ofTSHxGEeaTLW51hZng8E1QbaMRH-e--xavKc1Saay3DMqDefCRi5fm9kyp6WQsNLL_x8IJKP0guFg6NeykBg5w85SdhWoHkkhsAEooBw=w1215-h911-s-no-gm



Eerst een paar dagen training in het buitenland, volgend weekend gaan we er mee verder.

Greetz, Jeroen
 

Terug
Bovenaan