Discus aquarium - energie besparen ?


Het kWh-jagen heeft hier met aanpassingen die andere mensen zien als kruimels, het verbruik aardig verminderd.
Veel kruimels telt ook lekker op. De meeste winst haal je trouwens door de lichtkap te isoleren. Verder kun je de leidingen van en naar het filter en het filter zelf van isolatie voorzien, vooral met een bioloog is hier winst te halen. Ander ding is verdamping van water, er moet wel lucht bij het wateroppervlak komen maar ook niet teveel. Verdamping van water onttrekt veel warmte, het is daarom zinvol om dat zoveel mogelijk te voorkomen.
 
Veel kruimels telt ook lekker op. De meeste winst haal je trouwens door de lichtkap te isoleren. Verder kun je de leidingen van en naar het filter en het filter zelf van isolatie voorzien, vooral met een bioloog is hier winst te halen. Ander ding is verdamping van water, er moet wel lucht bij het wateroppervlak komen maar ook niet teveel. Verdamping van water onttrekt veel warmte, het is daarom zinvol om dat zoveel mogelijk te voorkomen.

Ik meen me te herinneren (ik ben niet de beste zoeker op het forum sorry), dat er iemand was die vrij grondig bezig was geweest met isolatie van het aquarium. Die had het er dacht ik ook over dat het isoleren van de kap, de bovenkant, het meeste zou op leveren.

Is er iemand die nog weet in welk topic dat besproken is? Iets van tussen een 0,5 en 1,5jr geleden ongeveer?

Misschien heeft topicstarter iets aan tips uit dat topic.
 
Kruimels zijn welkom.
Wat denk je dat mijn discus bak van 1400 liter water trekt op 28.5 a 29 graden.
 
Die studeerkamer zal geen 26ºC worden door die twee kweekbakken, daar is veel meer energie voor nodig.
Mijn slaapkamer blijft in de winter dankzij een 150 liter bak stabiel op 22-23 graden zodra de ramen dicht zijn. Ik kan mij zeker voorstellen dat 2 grotere bakken op 27+ graden in wat waarschijnlijk niet een gigantisch kamertje de luch behoorlijk opwarmen.
 
De grootste besparing die ik tot nu toe heb kunnen maken is overstappen van energie leverancier.
Dit jaar staat nu op 29,5 cent per kWh dus dat is niet verkeerd.
Heb zelf een dynamisch contract dus ieder uur heeft een andere prijs voor een kWh.
De gedeeltelijke afdekking van de sump/bioloog zal ongetwijfeld ook wel iets helpen.
 
Mijn slaapkamer blijft in de winter dankzij een 150 liter bak stabiel op 22-23 graden zodra de ramen dicht zijn. Ik kan mij zeker voorstellen dat 2 grotere bakken op 27+ graden in wat waarschijnlijk niet een gigantisch kamertje de luch behoorlijk opwarmen.
De warmte die een aquarium afgeeft is rond de 6 W/m2/ºC. Een 150 liter bak heeft een totaal oppervlak van ca. 1m2 waarmee die bij een temperatuurverschil van 5ºC precies 30 Watt aan warmte afgeeft. Een kleine kamer in een goed geïsoleerd huis heeft al snel 500 tot 1000 Watt aan warmte nodig om bij een buitentemperatuur van 0ºC op 22ºC te blijven. Dat jouw aquarium je kamer op 22ºC houdt is erg onwaarschijnlijk, tenzij het water in je aquarium rond de 90ºC is. :oops:
 
Even afgezien van de temperatuur van mijn studeerkamer (die is klein, in een extreem goed geisoleeerd huis en het was allesbehalve koud buiten) hebben Xammy en Drup hier een heel goed punt, de kap van het aquarium is natuurlijk de volgende kandidaat, en als ik er even over nadenk misschien wel een om al te doen voordat ik met plexiglas ga expirimenteren aan de voorkant.

Ik zal eens gaan zoeken of ik de post hierover die bedoeld wordt kan vinden, wel vnd ik deze post, over de berekenignen die Xammy ook gebruikte, hier lees ik tussen de regels door dat U = 7.7 voor water/glas/binnenlucht bij 5mm glas. Ook staan er waarden bij voor isomo vergelijkbaar met ander EPS / XPS materiaal wat voor de hand ligt om de kap van een aquarium mee te isoleren.


Mijn aquariums zijn van Juwel, met opklapbare deksels van 3mm dik hardplastic materiaal, ik zou daar vrij eenvoudig een panel van een paar cm dik EPS of XPS bovenop kunnen leggen, of heeft iemand een beter idee ?
 
Even afgezien van de temperatuur van mijn studeerkamer (die is klein, in een extreem goed geisoleeerd huis en het was allesbehalve koud buiten) hebben Xammy en Drup hier een heel goed punt, de kap van het aquarium is natuurlijk de volgende kandidaat, en als ik er even over nadenk misschien wel een om al te doen voordat ik met plexiglas ga expirimenteren aan de voorkant.
Ik denk dat de winst van een voorzetruit van plexiglas marginaal zal zijn. De bovenzijde van de lichtkap daarentegen is wel veel winst te halen. Bedenk maar eens waar het verdampte water tegen condenseert.... Water wat verdampt onttrekt warmte aan zijn omgeving, in dit geval het aquariumwater, waterdamp dat condenseert geeft juist warmte af aan zijn omgeving, in dit geval de bovenzijde van de lichtkap. Eigenlijk heb je in de lichtkap een soort warmtepomp gemaakt die warmte verplaatst van aquariumwater naar bovenzijde lichtkap.
 
Ik heb wat zitten zoeken en kom met simpele berekeningen op 15-20% besparing voor een plexiglas voorzetraam, dat valt me tegen, plus dat het opklapbaar moet zijn ivm. bijv. condens en het zal niet mooi zijn dus de grote tank in de woonkamer niet halen. De kap daar valt zeker wat te verdienen en betrekkelijk eenvoudig, op naar de bouwmarkt voor een paar cm dik EPS of XPS om er bovenop te leggen, en dan is het wel genoeg geweest denk ik, laat de winter maar komen...
 
De warmte die een aquarium afgeeft is rond de 6 W/m2/ºC. Een 150 liter bak heeft een totaal oppervlak van ca. 1m2 waarmee die bij een temperatuurverschil van 5ºC precies 30 Watt aan warmte afgeeft. Een kleine kamer in een goed geïsoleerd huis heeft al snel 500 tot 1000 Watt aan warmte nodig om bij een buitentemperatuur van 0ºC op 22ºC te blijven. Dat jouw aquarium je kamer op 22ºC houdt is erg onwaarschijnlijk, tenzij het water in je aquarium rond de 90ºC is. :oops:
Je gaat er vanuit dat de temperatuur in de kamer 0 graden is als het aquarium er niet was. Dat is natuurlijk complete onzin.
De gemiddelde nederlander zal de verwarming op 15-16 graden hebben staan, met warmere pieken als je thuis bent. Dat is je basis temperatuur. Daarbij noem je wel isolatie maar hou je daar absoluut geen rekening mee in je berekening. Of überhaupt met convectie. Of het feit dat een aquarium de luchtvochtigheid zal verhogen en daarmee ook de warmtestroom.
De vraag is niet of mijn aquarium de temperatuur van 0 naar 22ºC kan verhogen, maar wat het warmteverlies is in mijn kamer vs de warmte die het aquarium kan afgeven, en waar dan het equilibrium zit. En gezien je verder duidelijk niets weet over mijn aquarium, isolatie of kamer kan je ook helemaal niks met zekerheid zeggen.

Sowieso is theoretische warmteleer heel interessant maar niet toepasbaar in de praktijk buiten experimentele opzetten. Op het moment dat ik het raam openzet is je berekening niet meer correct. Op het moment dat een mens een paar uur in die ruimte zit is je theorie niet meer correct. Op het moment dat een tv of computer aangaat is je theorie niet meer correct.
Theorie is leuk, maar dan moet je ook weten wanneer je die kan toepassen ;)
 
Laatst bewerkt:
Ben wel benieuwd naar wat je kWh prijs is en of daar geen goede eerste besparing mee te behalen valt ..
 
Je gaat er vanuit dat de temperatuur in de kamer 0 graden is als het aquarium er niet was. Dat is natuurlijk complete onzin.
De gemiddelde nederlander zal de verwarming op 15-16 graden hebben staan, met warmere pieken als je thuis bent. Dat is je basis temperatuur. Daarbij noem je wel isolatie maar hou je daar absoluut geen rekening mee in je berekening. Of überhaupt met convectie. Of het feit dat een aquarium de luchtvochtigheid zal verhogen en daarmee ook de warmtestroom.
De vraag is niet of mijn aquarium de temperatuur van 0 naar 22ºC kan verhogen, maar wat het warmteverlies is in mijn kamer vs de warmte die het aquarium kan afgeven, en waar dan het equilibrium zit. En gezien je verder duidelijk niets weet over mijn aquarium, isolatie of kamer kan je ook helemaal niks met zekerheid zeggen.

Sowieso is theoretische warmteleer heel interessant maar niet toepasbaar in de praktijk buiten experimentele opzetten. Op het moment dat ik het raam openzet is je berekening niet meer correct. Op het moment dat een mens een paar uur in die ruimte zit is je theorie niet meer correct. Op het moment dat een tv of computer aangaat is je theorie niet meer correct.
Theorie is leuk, maar dan moet je ook weten wanneer je die kan toepassen ;)
Euhh, voor je mijn commentaar als onzin bestempeld en de wijsneus uit gaat hangen zou ik eerst even leren lezen, met name je eigen tekst. ;)
Mijn slaapkamer blijft in de winter dankzij een 150 liter bak stabiel op 22-23 graden zodra de ramen dicht zijn.
Waarmee je stelt dat jouw aquarium de verwarming in je kamer is en niet je computer, TV of jij zelf, mijn theorie om jouw stelling te ontkrachten klopt daarmee nog steeds.
Je geeft zelf aan dat er een raam in je kamer zit, een HR++ raam van 1m2 geeft alleen al via het glas een verlies van 1,5W/K/m2, bij een delta T van 20ºC ben je daar je 30 Watt al aan kwijt.
 
Euhh, voor je mijn commentaar als onzin bestempeld en de wijsneus uit gaat hangen zou ik eerst even leren lezen, met name je eigen tekst. ;)

Waarmee je stelt dat jouw aquarium de verwarming in je kamer is en niet je computer, TV of jij zelf, mijn theorie om jouw stelling te ontkrachten klopt daarmee nog steeds.
Je geeft zelf aan dat er een raam in je kamer zit, een HR++ raam van 1m2 geeft alleen al via het glas een verlies van 1,5W/K/m2, bij een delta T van 20ºC ben je daar je 30 Watt al aan kwijt.
Volgens mij hoef je geen genie te zijn om te snappen dat de kamer gewoon wordt gebruikt en dat er dus inderdaad wel eens mensen in komen ;)
Maar ja, sinds het aquarium er staat en ook als alle andere apparaten uit staan merk ik alsnog dat de kamer een stuk warmer is. En dat is niet alleen omdat ik langer in de kamer zit om naar het aquarium te staren :p

En voor ik weer als leugenaar word bestempeld moet ik misschien ook melden dat ik schuine daken wat ook een beetje helpt met warmte leveren. Straks denk je dat ik in een ondergrondse vacuum woon omdat ik niet anders vermeld ;)

Mijn stelling is simpelweg: Mijn kamer is constant warmer sinds ik mijn aquarium heb.
En dat is een feit. Of jij vindt van wel of niet, het is gewoon zo.
 
Laatst bewerkt:
En voor ik weer als leugenaar word bestempeld moet ik misschien ook melden dat ik schuine daken wat ook een beetje helpt met warmte leveren. Straks denk je dat ik in een ondergrondse vacuum woon omdat ik niet anders vermeld ;)

Mijn stelling is simpelweg: Mijn kamer is constant warmer sinds ik mijn aquarium heb.
En dat is een feit. Of jij vindt van wel of niet, het is gewoon zo.
Ik bestempel je niet als leugenaar hoor. Enige wat ik doe is aantonen dat die 30 Watt aan warmte van je aquarium simpel niet in staat is om jouw kamer te verwarmen. Inmiddels draag je zelf al diverse andere warmtebronnen aan waarmee je mijn verhaal kracht bij zet. :rolleyes:
Misschien ook eens kijken naar de buitentemperatuur sinds jij een aquarium hebt? Maar als jij het zegt, wie ben ik om te beweren dat het niet zo is? Ondanks dat alle theorie bewijst dat het vrijwel onmogelijk is.
 
Weet iemand een goede bron om aan bijvoorbeeld XPS plaat (dat werkt denk ik heb beste voor op de kap van mij Juwel bakken) te komen ?
Het probleem is dat je in de bouwmarkt gelijk een pak van 10 platen moet kopen dat dan best wel duur is, en dan liefst iets in de kleur zwart of antraciet ?

Ideen voor andere materialen zijn natuurlijk ook welkom, maar geen PIR want dat schijnt nogal een chemisch rotspul te zijn waar giftig gas in kan zitten.
 
Weet iemand een goede bron om aan bijvoorbeeld XPS plaat (dat werkt denk ik heb beste voor op de kap van mij Juwel bakken) te komen ?
Het probleem is dat je in de bouwmarkt gelijk een pak van 10 platen moet kopen dat dan best wel duur is, en dan liefst iets in de kleur zwart of antraciet ?

Ideen voor andere materialen zijn natuurlijk ook welkom, maar geen PIR want dat schijnt nogal een chemisch rotspul te zijn waar giftig gas in kan zitten.

Wacht, ik geloof dat ik al een goede oplossing heb gevonden, schuimrubber SG25 isoleert net zo goed als XPS plaat, en is hier goedkoop te krijgen, netjes op maat gesneden:


Ik ga dat gewoon nu bestellen, drie stukken op maat, makkelijker kunnen ze het niet maken....
 
Ik ga dat gewoon nu bestellen, drie stukken op maat, makkelijker kunnen ze het niet maken....
Je moet materiaal hebben wat absoluut geen vocht opneemt, goed tegen vocht bestand is en glad is afgewerkt. Schuimrubber gaat zich alg op vormen en zal enorm gaan stinken.
 
Je moet materiaal hebben wat absoluut geen vocht opneemt, goed tegen vocht bestand is en glad is afgewerkt. Schuimrubber gaat zich alg op vormen en zal enorm gaan stinken.
We zullen het zien, voor die prijs kon ik het niet laten, de bovenkant van die Juwel kap is in principe altijd droog en als die wat beter geisoleerd is dus warmer wordt zal er ook minder condens aan de onderkant zitten. bovendien zal er geen licht onder komen dus algen ben ik niet zo bang voor.

Ik zal mijn ervaringen hier delen, wie weet ?
 
Ik geloof je zonder meer dat je kamer warmer aanvoelt met dan zonder een verwarmd aqarium.
Er komt immers extra warmte in en minstens net zo belangrijk de luchtvochtigheid is waarschijnlijk ook wat hoger.

Nb.
Een raam kan ook een positieve invloed hebben op de binnen temperatuur
invallend zonlicht kan zomaar 1000w/m2 leveren
 
Belofte maakt schuld, dus ik zal wat foto's laten zien van het resultaat,

Het schuimrubber kwam net binnen, echt netjes op maat gesneden, maar vervolgens wel opgevouwen (grrrr) in plaats van opgerold dus het is nog een beetje 'wobbelig' ik neem aan dat wel terug strak trekt. Wel dat goed geisoleerd niet lelijk hoeft te zijn zien jullie in de huiskamer:

huiskamer.jpg


Aangezien ik inmiddels wel was uitgekeken op de originele Juwel deksel, die hier nu dus onder zit is mijn oordeel dat dit er eigenlijk niet slechter uitziet dan zonder deze isolatie. Je ziet op de hoeken achter dat deze een tikje zijn opgelicht omdat de slangen van het FX-4 dikker zijn dan de ruimte die Juwel daarvoor in gedachten had, dat valt nu ook minder op want was met alleen het originele stuk plastic erop nog veel storender. De prijs die je hiervoor betaald is natuurlijk dat het openen van het deksel wat bewerkelijker is geworden maar dat valt me eerlijk gezegd reuze mee, deze details zal ik jullie nog even besparen.

Let op dat ook de zijkanten (lucht spleet tussen hout en glas, afgedicht met passende "tochtstrip") en de achterwand (2 cm piepschuim er tegenaan, poster ertussen en vast gezet met duct tape) zo goed als onzichtbaar zijn geisoleerd. De onderkant is trouwens ook een luchtspleet die standaard al redelijk goed wordt afgesloten door de lijst van Juwel. Serieus warmteverlies kan nu eigenlijk alleen nog maar door de voorruit, aldus de theorie.
 
Laatst bewerkt:
En dan op de studeer kamer de kweek bakken, een Juwel Rio 125 en Rio 180 de laatste daarvan nog onbewoond dus onverwarmd. Ook op een witte lijst staat dit helemaal niet verkeerd, de twee bakken staan strak tegen elkaar met, je raadt het al, piepschuim ertussen, maar dan meer als privacy scherm. Een detail:

kweekkamer1.jpg


Ook op een witte lijst misstaat dit helemaal niet, ik wordt steeds enthousiaster over mijn eigen werk, hehehe....

kweekkamer2.jpg


Ook weer alles dicht behalve de voorruit. Nu is het zo dat de kleinste Rio 125 links, staat om netjes aan te sluiten op de Rio 180 rechts, ietsje verder van de muur dan ik normaliter gedaan zou hebben, en het resultaat is dat ik op deze bak met 1 vinger de schuimrubber mat naar achteren kan schuiven om met dezelfde vinger de klep te openen, ik zou bijna zeggen daar is over nagedacht maar dat is dus niet het geval.

rio125klep.jpg


Uiteraard is het nu zaak de boel droog te houden en vermoedelijk is de bovenkant ervan een stof magneet maar ik ben er blij mee, mijn theorie is dat ik op de zwarte tank beneden genoeg heb bespaard om deze twee erbij te nemen, we zullen zien...
 
Je kunt de bovenkant van dat foam voorzien van dun triplex en lakken.
Rondom kun je nog een wit hoekprofiel plakken.
Heb je een geisoleerde kap, op je kap.

Vraag mij oprecht af, of je een aquarium zou kunnen laten maken in dubbel glas….
Misschien heb je dan wel weer een frame nodig.
 
Vraag mij oprecht af, of je een aquarium zou kunnen laten maken in dubbel glas….
Misschien heb je dan wel weer een frame nodig.
Een aquarium volledig in dubbel glas uitvoeren levert heel veel problemen en weinig voordeel op. De bodem is sowieso zinloos, zet de bak op een laag piepschuim en je hebt je isolatie. Voor de achterruit geldt hetzelfde, eenvoudig veel beter te isoleren met een plaat piepschuim. Voor de overgebleven ruiten zal het een enorme uitdaging zijn om deze vrij van condens te houden. Je zult het perfect luchtdicht moeten maken zoals een thermopane ruit of demontabel zodat je erbij kunt. De manier waarop @DiscusBart het heeft gedaan levert de meeste 'value for money' op al vind ik de keuze om dit met schuimrubber te doen niet de beste.
Ik zou zelf voor geschuimde PVC plaat gaan, dat neemt geen vocht op, isoleert en is zelfdragend, een plaat van 10-15 mm kan zo als deksel op de lichtkap gelegd worden, witte plaat nemen voor reflectie en dan de buitenkant met folie in de gewenste kleur beplakken. Je gaat dan van 30W per m2 zomaar terug naar 5W per m2 verlies. Bij mijn bak van 225*70*70 zou rondom isoleren een besparing opleveren van zo'n 120Watt bij een temperatuurverschil van 5ºC, dat is zeker de moeite waard. Neem ik mijn bioloog ook mee, dan loopt de besparing al snel op richting 200 Watt. De voorruit dubbel uitvoeren zou ongeveer 25Watt extra besparing opleveren, niet echt heel erg de moeite.
 
...
Ik zou zelf voor geschuimde PVC plaat gaan, dat neemt geen vocht op, isoleert en is zelfdragend, een plaat van 10-15 mm kan zo als deksel op de lichtkap gelegd worden, witte plaat nemen voor reflectie en dan de buitenkant met folie in de gewenste kleur beplakken.
...
De materiaalkeuze is inderdaad cruciaal, Geschuimd PVC had ik nog niet in het visier, wel had ik gedacht aan bijv zwart XPS maar dat is eigenlijk nergens te krijgen, zeker niet van de juiste dikte en dan ook nog gesneden op maat. Ik vermoed dat ik inderdaad nog wel eens iets beters dan deze stukken schuimrubber ga vinden maar voor aanstaande winter voldoet het prima, het is lekker licht en je zet het gemakkelijk even aan de kant, "plug en play" zeg maar.

Andere ideeen qua materialen en waar die te halen hoor ik graag van jullie !
 
Na alweer bijna een maand toch even wat feedback, dat schuimrubber werkt echt perfect ! Het is lekker licht dus als je erbij moet klap je het even omhoog zonder bang te hoeven zijn dat het loodzwaar terug omlaag klettert, het is als een dikke zachte deken, niet lelijk om te zien, goedkoop en op maat. Ik ben niet langer op zoek naar iets anders maar als iemand ideeen heeft hoor ik het graag !
 
Heeft iemand al eens overwegen gen om het aquarium (bij) te verwarmen met een infrarood paneel achter de bak? Zijn goedkoop in aanschaf en door gelijkmatige verdeling lijk het mij efficiënter dan buisverwarming
 
Heeft iemand al eens overwegen gen om het aquarium (bij) te verwarmen met een infrarood paneel achter de bak? Zijn goedkoop in aanschaf en door gelijkmatige verdeling lijk het mij efficiënter dan buisverwarming
Nee helaas. Het voordeel aan staafverwarming is dat alle vrijgekomen energie in het water terecht komt. Dit is bij een infra rood paneel niet omdat je o.a. ook lichtstraling buiten je aquarium krijgt.
Qua isolatie zou je ook kunnen kijken naar armaflex. wordt veel in de camperbouw gebruikt. Is zelfklevend zwart schuim en in meerdere diktes te verkrijgen.

Overigens zie ik veel berichten over het plaatsen van zonnepanelen. Tuurlijk is dit interessant, echter is isoleren altijd beter. Wat je niet verliest hoef je er ook niet in te stoppen!
Daarnaast mis ik nog een (volgens mij) significant verlies. Waterwissels. Bij een discusbak gaat het er met 28 a 30 graden uit en daarvoor in de plaats komt water van 7 a 8 graden op dit moment. Ik heb er nooit aangerekend maar ik denk dat dit meer KJ zijn dan een week stralings verlies. Ik had bij mijn malawi aqua een tegenstroomwisselaar tussen het uitgaande water en ingaande water. Gewoon uit de koudwaterkraan kwam het op ca 4 gaden onder het aquarium temperatuur in de bak. maar goed dat werkt niet als je in een keer 50% wisselt, dan zou je het al ergens moeten opvangen.
 
Een heel verhaal met diverse reacties, ga er vanuit dat een dergelijke bak in de woonkamer omgeving staat waar de dagelijkse dagtemperatuur tussen de 20-22 gr.Is, dan ben je al een heel eind op weg.De omgeving's temperatuur heeft een groot aandeel in de verwarming van de bak.

Er zijn ook veel mensen die een veel lagere temperatuur aan kunnen, of de verwarming zeg maar weinig gebruiken ook in deze periode, daar gaat een bak die op 28-30 Gr. Staat zijn warmte afgeven ofwel verliezen aan de omgeving.

Het is dus beter om de omgeving wat meer te verwarmen en dan uit te rekenen wat dat aan energie kost overdag, en heeft natuurlijk ook te maken met hoe welk huis dan ook geisoleerd is om de omgeving's warmte vast te houden.

Simpel kun je dus een aquarium wat als ( een) voorbeeld in een omgeving staat met een dagelijkse temperatuur van 18 gr. Nooit zodanig isoleren dat je 10 gr,+ kunt vasthouden, als dat zo was hadden we geen of weinig interne verwarming nodig voor de bak.
 
Daarnaast mis ik nog een (volgens mij) significant verlies. Waterwissels. Bij een discusbak gaat het er met 28 a 30 graden uit en daarvoor in de plaats komt water van 7 a 8 graden op dit moment. Ik heb er nooit aangerekend maar ik denk dat dit meer KJ zijn dan een week stralings verlies.

Interessant punt is dat; meten = weten; ik kan via mijn slimme meter en een slimme stekker redelijk zien wat ik gebruik:

- mijn geisoleerde 450 l tank (29 °C) gebruikt in totaal (incl. led verlichting, filter, verwarming, UV lamp) voor afgelopen november 100 kwh stroom, dus reken voor het gemak even 40 euro per maand (slik)
- een water wissel (75% waarbij ik een thermostaatkraan gebruik om het op precies 29 °C weer aan te vullen) kost me als een schatting maak op basis van het uurverbruik (homewizerd) 1 a 2 euro, dus toch wel een stuk minder, want 1x per week.

Het blijft natuurlijk appels met peren vergelijken want de warmte blijft wel hangen in mijn huiskamer waardoor ik weer minder gas stook, maar je kunt in dit geval dus niet zeggen dat isolatie geen zin heeft omdat de waterwissels meer energie verbruiken, 75% water wissel op 29 °C is ook relatief veel omdat het gaat om een discus tank.

De kweekbakken die ik heb staan zijn een verhaal apart, maar dat is van tijdelijke aard, het kweken van die kleine discusjes is leuk maar zo veel werk, dat ga ik niet volhouden ;-)
 
Nee helaas. Het voordeel aan staafverwarming is dat alle vrijgekomen energie in het water terecht komt. Dit is bij een infra rood paneel niet omdat je o.a. ook lichtstraling buiten je aquarium krijgt.

Niet als je een infrarood paneel/folie neemt wat niet groter is dan je bak. Als je je het dan ook nog direkt achterop de bak hangt heb je geen verlies aan de omgeving.
 
Niet als je een infrarood paneel/folie neemt wat niet groter is dan je bak. Als je je het dan ook nog direkt achterop de bak hangt heb je geen verlies aan de omgeving.
Op zijn best wordt de overdracht va elektrisch naar warmte 100% net als de staafverwarming. Al betwijfel ik dat. Enige opwarming aan de achterkant van de plaat en je hebt al weer verliezen. Beter gaat dan staafverwarming gaat het in ieder geval niet worden.
De enige mogelijkheid is om te kijken naar andere bronnen van warmte. Aansluiten op de vloerverwarmingsverdeler bijvoorbeeld.
Warmte gemaakt met een gasketel of warmtepomp heeft gewoon meer KJ/euro
- een water wissel (75% waarbij ik een thermostaatkraan gebruik om het op precies 29 °C weer aan te vullen) kost me als een schatting maak op basis van het uurverbruik (homewizerd) 1 a 2 euro, dus toch wel een stuk minder, want 1x per week.
Als ik er heel snel aan reken kom ik inderdaad op ca 0.85m3 gas die aan kJ nodig is. Gaan nog wat verliezen af dus zeg maar eens 1 m3 inderdaad. Toch weer 100 a 150 euro in het jaar voor 1 aqua.

Over kruimels gesproken. Warmte terugwinnen van de verlichting zou nog een optie kunnen zijn.
 
Zomaar een gekke gedachte :unsure::!
Je zou jezelf als warmtebron kunnen gebruiken: kleed je in een plastic pak en laat het water van daaruit naar je bak circuleren. Als je dat ook met je bezoek doet, leveren die nog iets op ook.:ROFLMAO:


(Sorry voor deze komische noot, maar moest er even uit...)
 
Lysia
Je bent vergeten te melden dat je in zo'n geval beter en enkel vrouwen moet uitnodigen die al in de overgang zitten,,pfffff die hebben het zo wie zo al erg warm zo nu en dan.

Moest er ook even uit...:ROFLMAO::ROFLMAO:.,,of anders gewoon het bezoek met blote voeten in de bioloog,,,
 
Gelukkig zijn de energie prijzen weer redelijk normaal. Al is besparen natuurlijk altijd goed.
Ik heb er weer t5 verlichting boven gelegd dus ik ben slecht bezig 🤣
 
Ach wat is slecht bezig, de T5 is lang genoeg in de hobby geweest en heeft zich wel bewezen, enkel worden deze buizen uitgefraseerd, wat ondermeer inhoud dat elke verkoper van deze TL buis zijn voorraad kan opmaken maar deze niet meer opnieuw kan bestellen.
Boven diverse aquaria worden vaak aparte wattage's gebruikt, ik weet niet hoe lang deze nog in omloop of verkrijgbaar zijn, maar dat kan zo maar nog enkele jaren duren eer de voorraad op is.
 

Terug
Bovenaan