Discus aquarium - energie besparen ?


DiscusBart

Well-known member
Lid geworden
22 juli 2022
Berichten
119
Leeftijd
59
Locatie
Haaglanden
Lijkt me een heel actuele vraag;

Nu niet alleen de gasprijzen maar ook de electriciteitsprijzen door het dak gaan begint het houden van Discus vissen een kostbare hobby te worden ? Ik kan me zelfs voorstellen dat mensen er om die reden mee moeten stoppen ?

Ik heb een smart stekker gekocht om mijn verbruik te meten en mijn (180L, 12 jonge discus vissen op 28 ℃) blijkt zo'n 2 Kwh per dag te verstoken, en dat is in deze hete zomer...

Mijn discussen zijn nu ongeveer 7cm en de kweker adviseerde me om ze op 28 ℃ groot te brengen, maar met de winter voor de deur wil ik toch die temperatuur langzaam omlaag gaan schroeven, als ze groot genoeg zijn gaan ze naar een groter aquarium en dan wordt het nog duurder.

Ik ben benieuwd naar de mening van andere discus houders hier, wat vinden jullie verstandig, wat hebben jullie voor temparaturen in je discus aquarium en ga je dat volhouden deze winter ?
 
besparen in deze tijd is wel verstandig of dat bij het aquarium lukt is natuurlijk niet altijd mogelijk.
Zelf wil ik op het gas gaan besparen omdat ik denk dat ik daarmee wel wat kan besparen.
Begonnen met de cv ketel te vervangen want die hing er ook al 15 jaar dus die was zeker niet energiezuinig.
In de woonkamer een airco laten plaatsen die ook kan verwarmen dus dat zal zeker een hoop gas schelen.

Voor de stroom komen er eind november zonnepanelen op het dak.
Dit zijn wel grote uitgaves maar gaan wel lange tijd mee dus lang profijt van.

Om terug te komen op het aquarium zou ik de bioloog nog kunnen isoleren want daar gaat natuurlijk wel een hoop warmte verloren.
Verlichting is al led dus daar kan ik weinig mee doen enkel korter aan laten staan.

Mijn huidige aquarium was in het verleden een zeeaquarium dus dat het nu zoetwater is scheelt al een hele boel.

Verder is het afwachten wat de toekomst brengt maar zie het wel voor vele somber in met de huidige prijzen 😔
 
besparen in deze tijd is wel verstandig of dat bij het aquarium lukt is natuurlijk niet altijd mogelijk.
Zelf wil ik op het gas gaan besparen omdat ik denk dat ik daarmee wel wat kan besparen.
Begonnen met de cv ketel te vervangen want die hing er ook al 15 jaar dus die was zeker niet energiezuinig.
In de woonkamer een airco laten plaatsen die ook kan verwarmen dus dat zal zeker een hoop gas schelen.

Voor de stroom komen er eind november zonnepanelen op het dak.
Dit zijn wel grote uitgaves maar gaan wel lange tijd mee dus lang profijt van.

Om terug te komen op het aquarium zou ik de bioloog nog kunnen isoleren want daar gaat natuurlijk wel een hoop warmte verloren.
Verlichting is al led dus daar kan ik weinig mee doen enkel korter aan laten staan.

Mijn huidige aquarium was in het verleden een zeeaquarium dus dat het nu zoetwater is scheelt al een hele boel.

Verder is het afwachten wat de toekomst brengt maar zie het wel voor vele somber in met de huidige prijzen 😔
Je hebt exact hetzelfde gedaan als wat wij ook gedaan hebben, cv ketel, lucht lucht warmte/koude pomp (soort van airco idee) en zonnepanelen.
Op gas besparen kan redelijk simpel door korter te douchen, scheelt al behoorlijk wat.

Voor stroom i.c.m aquaria kunnen de heaters soms uit en of paar graden naar beneden en anders als mogelijk je aquarium bewoners beter op elkaar afstemmen.
 
Wat het aquarium betreft bepaalt de temperatuur (in graden relatief t.o.v. de kamer temperatuur) waarop je het water hebt voor het grootste deel de kosten.

Voor Discusvissen is deze nogal hoog (28 ℃ of meer) en mijn vraag gaat eigenlijk vooral daarover, zijn er nog andere discus houders hier ?
 

Wat het aquarium betreft zijn er niet veel mogelijkheden denk ik aangezien temperatuur lager zetten niet bevorderlijk is Bij discus. Dan kom je dus automatisch bij het punt om het water zo goed mogelijk op temperatuur te houden met weinig warmteverlies. Mocht je een open bak hebben dan kan je het warmteverlies tegen gaan door afdekplaten te gebruiken.

Ook een open bioloog afdekken/isoleren zou dan helpen.
Denk dat je beter op andere dingen kan bezuinigen en daarmee je winst pakken.
 
Wat het aquarium betreft bepaalt de temperatuur (in graden relatief t.o.v. de kamer temperatuur) waarop je het water hebt voor het grootste deel de kosten.

Voor Discusvissen is deze nogal hoog (28 ℃ of meer) en mijn vraag gaat eigenlijk vooral daarover, zijn er nog andere discus houders hier ?
Moest discussen niet tussen 28 en 30 graden zitten?
 
Ik weet niet of het veel scheelt maar ik gooi in de winter op mij aquarium vaak twee dikke kussens als ik naar bed ga.mijn aquarium staat op zolder en daar is het relatief koud in de winter.
Misschien is het nog een idee om met tempex achter je bak te gaan werken? Ik ben dat wel van plan en ik denk ook aan de zijkanten. Dit isoleert echt prima. Verder denk ik dat als je bak in de huiskamer staat de warmte die afgegeven wordt niet als verloren moet worden beschouwd. Die komt in je huiskamer en dat scheelt weer iets aan stookkosten.
Een zuinige pomp (die 24/7 draait) is natuurlijk ook belangrijk. 10 watt minder scheelt op jaarbasis ook weer 87 kilowatt. Ook de verlichting kan heel wat verbruiken. Wellicht valt daar ook nog wat te winnen?
 
Ik ben bezig met de bouw van een 225*70*70 bak met bioloog van 150*50*50 om discussen in te gaan houden. Ik had er al geen haast mee maar met de huidige energieprijzen is het niet zo erg dat de bak nog leeg is. :)
Als techneut ben ik altijd bezig met zoeken van innovatieve oplossingen, zo ben ik ook bezig met energiezuinig verwarmen van de bak. In eerste instantie dacht ik aan een systeem met een soort zwembad verwarming, een koepel waar koelvloeistof in circuleert met een warmte wisselaar waar de warmte aan het aquarium af wordt gegeven.
Dat is technisch nog een redelijk complex verhaal, daarom heb ik een veel simpeler systeem bedacht: Een zonnepaneel levert een gelijkspanning van 45V bij maximaal 8-10A, dus ca 400 watt. Mijn idee is om 3 panelen in serie te schakelen en deze, zonder tussenkomst van een inverter, direct aan een Amerikaans (130V) verwarmingselement aan te sluiten, uiteraard wel met een thermostaat ertussen. Schijnt de zon dan neemt deze verwarming het vanzelf over van de nog steeds aanwezige verwarming op het net.
 
Moest discussen niet tussen 28 en 30 graden zitten?
Dat klopt ja en is ook wat de kweker waar ik ze kocht mij adviseerde, het schijnt echter dat als ze eenmaal een beetje volgroeid zijn dat ook best een paar graden lager kan, ik heb ze nu op 27 ℃ staan en merk geen enkel verschil qua gedrag van de vissen.

Op lagere temperaturen gaat hun stofwisseling iets langzamer waardoor ze wat minder actief zijn, minder eten en dus ook minder snel groeien.
 
Ik weet niet of het veel scheelt maar ik gooi in de winter op mij aquarium vaak twee dikke kussens als ik naar bed ga.mijn aquarium staat op zolder en daar is het relatief koud in de winter.
Misschien is het nog een idee om met tempex achter je bak te gaan werken? Ik ben dat wel van plan en ik denk ook aan de zijkanten. Dit isoleert echt prima. Verder denk ik dat als je bak in de huiskamer staat de warmte die afgegeven wordt niet als verloren moet worden beschouwd. Die komt in je huiskamer en dat scheelt weer iets aan stookkosten.
Een zuinige pomp (die 24/7 draait) is natuurlijk ook belangrijk. 10 watt minder scheelt op jaarbasis ook weer 87 kilowatt. Ook de verlichting kan heel wat verbruiken. Wellicht valt daar ook nog wat te winnen?
Dat is op zich wel een aardig idee, de achter- (en zij-) wand isoleren, misschien kan ik daar iets mee...
 
Dat klopt ja en is ook wat de kweker waar ik ze kocht mij adviseerde, het schijnt echter dat als ze eenmaal een beetje volgroeid zijn dat ook best een paar graden lager kan, ik heb ze nu op 27 ℃ staan en merk geen enkel verschil qua gedrag van de vissen.

Op lagere temperaturen gaat hun stofwisseling iets langzamer waardoor ze wat minder actief zijn, minder eten en dus ook minder snel groeien.
Moet je enkel geen runderhart voeren of iets waar dat in zit
 
Moet je enkel geen runderhart voeren of iets waar dat in zit
Uh dat doe ik dus nog wel.

Ik merkte na 2 dagen toch dat ze iets minder eten, dat wil ik niet op mijn geweten hebben en ik heb na het schoonmaken (poepjes) vandaag de temperatuur maar weer terug op 28 ℃ gezet, jammer ik hoopte dat het ietsje lager kon. Even geduld hebben tot ze echt volwassen zijn dan maar...

Het idee om het glas te isoleren achter en opzij, misschien is dat verstandiger ;-)
 
je bak isoleren is de simpelste en ook de enigste manier om energie te besparen bij een gelijkblijvende watertemperatuur (vergeet ook de onderzijde niet)

je bak op een andere manier verwarmen bespaard hoogsten kosten geen energie.
je bak rechtstreeks via pv panelen verwarmen heeft in Nederland m.i. geen voordeel ten opzichten van je pv panelen aan het net koppelen
 
je bak rechtstreeks via pv panelen verwarmen heeft in Nederland m.i. geen voordeel ten opzichten van je pv panelen aan het net koppelen
Zeker wel! Je bespaard op een dure omvormer, simpel 2 of drie panelen aanschaffen en aansluiten.
Gemiddeld heb je 1500 uur zon per jaar in Nederland, zet de thermostaat van de op de panelen aangesloten verwarming 1 of 2ºC warmer dan de standaard verwarming en je bespaart behoorlijk energie. Twee of drie panelen kun je vinden voor rond €500, die heb je met de huidige prijs voor een kWh binnen een jaar terug verdiend.
Het verhaal is uiteraard niet van toepassing als je al panelen op je dak hebt die wel op het net aangesloten zitten.
 
Uh dat doe ik dus nog wel.

Ik merkte na 2 dagen toch dat ze iets minder eten, dat wil ik niet op mijn geweten hebben en ik heb na het schoonmaken (poepjes) vandaag de temperatuur maar weer terug op 28 ℃ gezet, jammer ik hoopte dat het ietsje lager kon. Even geduld hebben tot ze echt volwassen zijn dan maar...

Het idee om het glas te isoleren achter en opzij, misschien is dat verstandiger ;-)
Met runderhart moet je wel naar 30 graden gaan... heeft iets met verteren te maken. Ik denk dat @rjoemman je meer uitleg kan geven hierover.
 
30 graden was idd enkel voor runderhart, anders kunnen ze het niet verteren.
Althans dat is wat er altijd geroepen word.

Andere opmerking is eigenlijk wel dat het de meeste vissen niet ten goede zou komen als ze hun hele leven op de minimale temperatuur worden gehouden.
Hoeveel het hun leven verkort word er alleen niet bij vermeld helaas.

Zonnepanelen is altijd mooi, mijn advies daarin is:
Zorg dat je huidige stroom verbruik +10% word gedekt door je installatie indien dit past op je dak natuurlijk.
De +10% is om te compenseren voor de 20% vermogensverlies die je kan oplopen in 25 jaar en eventuele veranderingen in je verbruik (warmtepomp, gezinsuitbreiding, groter aquarium, elektrische auto) of een “slecht” zonnejaar.
 
Zeker wel! Je bespaard op een dure omvormer, simpel 2 of drie panelen aanschaffen en aansluiten.
Gemiddeld heb je 1500 uur zon per jaar in Nederland, zet de thermostaat van de op de panelen aangesloten verwarming 1 of 2ºC warmer dan de standaard verwarming en je bespaart behoorlijk energie. Twee of drie panelen kun je vinden voor rond €500, die heb je met de huidige prijs voor een kWh binnen een jaar terug verdiend.
Het verhaal is uiteraard niet van toepassing als je al panelen op je dak hebt die wel op het net aangesloten zitten.
Wij hanteren een andere definitie van energie besparen.
jij praat over het besparen van euro's ik over het besparen van energie.

maar ook qua kosten is aansluiten op het net waarschijnlijk op termijn beter.
je moet inderdaad wat kosten maken voor een aansluiting maar je kan dan wel alle opbrengst benutten.
juist als er veel zon is is er weinig warmte vraag en je verwarming staat echt niet continu aan. ik schat dat dit ongeveer 50% van de tijd is.
ook op een winterse dag.
Bij mij is de afgelopen maand de verwarming waarschijnlijk helemaal niet aan geweest dat is een vrij goede maand geen enkel rendement met een systeem volgens jouw principe.
 
Een opsomming van zomaar wat hersenspinsels van mij over dit onderwerp ...

Ik zat bijvoorbeeld nog te denken aan bodemverwarming, nou weet ik niet of het veel scheelt maar het zou naar mijn idee een beetje hetzelfde kunnen werken zoals in nieuwbouwhuizen waar deze in de vorm van vloerverwarming zuiniger is dan reguliere verwarming. Nou zal het in dit geval waarschijnlijk wel als bijverwarming erbij moeten maar wellicht bespaart het omdat warmte opstijgt en je dus vanuit je bodem verwarmt. Heb hier even geen rekening gehouden met de aanschafkosten en verbouwingskosten, gezien dit lastig aan te leggen is in een al bestaand aquarium.

Verder zou je zelf nog een achterwand kunnen fabriceren uit de basis van piepschuim. Dit isoleert en dan kun je in ieder geval je achterkant isoleren en evt de zijkanten. Maar ook weer lastig aan te brengen in een al bestaand aquarium.

Weet niet of drijfplanten nog kunnen bijdragen omdat deze wel de gasuitwisseling kunnen beïnvloeden kunnen ze wellicht ook als barriere dienen voor opstijgende warmte. Ik weet het niet. Een extra afdekruit kan wellicht ook nog wat helpen.

Of aquarium vanuit accu welke je oplaadt vanuit je zonnepanelen.

Ben je handig en heb je wat te investeren zou je misschien nog een zonneboiler kunnen nemen en vanuit hier via warmtewisseling een aquarium kunnen verwarmen. Weet niet of zoiets bestaat maar zal technisch vast mogelijk moeten zijn. Maar dit is wel heel erg out of the box :unsure: .

Daarnaast ook iets om rekening mee te houden is dat wanneer je je thermostaat van je kamer lager dan normaal gaat zetten deze winter je aquariumverwarmer harder moet werken en dus meer gaat gebruiken. Dus wil je besparen dan is het sowieso altijd een aanrader om je kamer aan te pakken indien dit kan. Ik heb bijvoorbeeld nog extra m'n plafond geisoleerd omdat deze in contact staat met de spou, en ik deze laatste niet kan isoleren. Verder warmt m'n kamer ook snel op van zonlicht dus hier maak ik ook gebruik van in de winter.

Veel succes in ieder geval. Ik heb overigens wisselende temperaturen a.d.h.v. het jaargetijde. Zo is de temperatuur in de zomer bij m'n roodkoppen 25 a 26 graden, herfst en lente 24 en in de winter 23, zoals er in de natuur ook wisseling per jaargetijde is.

Gr
Stefan
 
Met runderhart moet je wel naar 30 graden gaan... heeft iets met verteren te maken. Ik denk dat @rjoemman je meer uitleg kan geven hierover.
Ik vertrouw dan toch op het advies van de kweker (living colors waterworld), die gaf aan dat 28 genoeg is, eventueel 29. Hij zit zelf natuurlijk ook met een probleem qua energie rekening...

Maar bedankt voor de waarschuwing qua voeding met beefheart, ik had daar nog niet aan gedacht, ze krijgen 4 blokjes stendker (met zijn 12-en) per dag en dan zoveel mogelijk ander diepvries voer tussendoor voor de afwisseling.
 
Andere opmerking is eigenlijk wel dat het de meeste vissen niet ten goede zou komen als ze hun hele leven op de minimale temperatuur worden gehouden.
Hoeveel het hun leven verkort word er alleen niet bij vermeld helaas.

De schrijver van aquariumscience.org en ook hier en daar in de forums vertellen dat discussen op lagere temperatuur juist iets langer leven, dat geldt voor veel organismen. Verder eten en groeien ze minder hard, maar kunnen wel mooiere kleuren krijgen aangezien ze iets kleiner zijn.
 
Wij hanteren een andere definitie van energie besparen.
jij praat over het besparen van euro's ik over het besparen van energie.

maar ook qua kosten is aansluiten op het net waarschijnlijk op termijn beter.
je moet inderdaad wat kosten maken voor een aansluiting maar je kan dan wel alle opbrengst benutten.
juist als er veel zon is is er weinig warmte vraag en je verwarming staat echt niet continu aan. ik schat dat dit ongeveer 50% van de tijd is.
ook op een winterse dag.
Bij mij is de afgelopen maand de verwarming waarschijnlijk helemaal niet aan geweest dat is een vrij goede maand geen enkel rendement met een systeem volgens jouw principe.
Ik heb het ook niet over de besparing in de zomer, in de winter schijnt de zon ook heel regelmatig, daarbij leveren panelen ook bij bewolkt weer nog steeds energie. Los daarvan heeft niet iedereen de mogelijkheid, het geld en de ruimte om zijn dak vol te leggen met panelen en is het nog maar de vraag tot hoe lang je nog betaald wordt voor het terugleveren aan het net.
Ik heb het hier over de meest simpele methode om gebruik te maken van zonne-energie om je aquarium te verwarmen die slechts een kleine investering vergt.
 
Een opsomming van zomaar wat hersenspinsels van mij over dit onderwerp ...

Ik zat bijvoorbeeld nog te denken aan bodemverwarming, nou weet ik niet of het veel scheelt maar het zou naar mijn idee een beetje hetzelfde kunnen werken zoals in nieuwbouwhuizen waar deze in de vorm van vloerverwarming zuiniger is dan reguliere verwarming. Nou zal het in dit geval waarschijnlijk wel als bijverwarming erbij moeten maar wellicht bespaart het omdat warmte opstijgt en je dus vanuit je bodem verwarmt. Heb hier even geen rekening gehouden met de aanschafkosten en verbouwingskosten, gezien dit lastig aan te leggen is in een al bestaand aquarium.
Vloerverwarming in een huis levert vooral voordeel op vanwege het comfort, als je warme voeten hebt hoeft de ruimte minder warm te zijn om toch nog comfortabel te zijn. Aangezien vissen geen voeten hebben geldt dit niet voor een aquarium.
 
Niet alleen voor je voeten. Traditionele radiatoren zijn maar werkzaam op een klein gebied. Voor de rest verwarmen ze lucht, die dan weer eerst naar boven gaat. Bij het plafond heb je er weinig aan. Die warmte kan als verloren worden beschouwd.
Bij een aquarium is dat anders. Water geleidt warmte veel beter dan lucht. Het maakt dus in principe weinig uit vanaf waar je verwarmt. Het verdeelt zich toch snel. Dat is ook een nadeel. Alle ramen worden dus ook gelijkmatig verwarmd. En in tegenstelling tot bij woonhuizen is alles nog enkel glas. Daardoor gaat veel warmte verloren. Wat veel zou moeten uitmaken is piepschuim links, rechts, onder en achter de bak. Op de kap zal wat lastiger te realiseren zijn.
Dubbel glas zie je bij aquaria eigenlijk nooit. Zou wel goed werken, maar wordt waarschijnlijk te zwaar en kostbaar. Wel zou je een voorzetraam kunnen proberen. Dat moet dan wel goed aansluiten op het aquarium. Anders komt er bij onderhoud water tussen.
 
Ik hoop dat je al een grotere bak op t oog hebt, en dat dit de bare bottom opkweekbak is?

28 graden is te laag voor jonge opgroeiende discusvissen. 30 graden aanhouden en 6-8 x per dag gevarieerd voeren wil je gezonde en mooie grote discussen krijgen.

Wat besparen betreft zijn alle oplossingen die genoemd zijn prima.

Tip, wees niet eigenwijs en gooi die temperatuur naar 30 graden. ( en kies voor ander voer dan runderhart )
 
Ik start volgend weekend mijn discusaquarium op. Temperatuur zal 29 graden zijn. De bioloog zo goed mogelijk isoleren, lijkt me een nuttige tip 👍, daar had ik niet aan gedacht.Dat ga ik dan ook doen als alles vlotjes loopt. Alle beetjes helpen. Afdekruiten heb ik ook laten maken voor aqua en sump.

Maar de rand opzoeken ivm watertemperatuur of de verlichting minder lang of zachter zetten ga ikzelf niet doen.

Dat is ook de reden dat ik met zoutwater ben gestopt, mijn aqua gebruikte 12 kwu per dag zonder verwarming of koeling 🙄. Maar om dan licht, stroming,... Te minderen heb ik geen zin in.
 
Een opsomming van zomaar wat hersenspinsels van mij over dit onderwerp ...

Ik zat bijvoorbeeld nog te denken aan bodemverwarming, nou weet ik niet of het veel scheelt maar het zou naar mijn idee een beetje hetzelfde kunnen werken zoals in nieuwbouwhuizen waar deze in de vorm van vloerverwarming zuiniger is dan reguliere verwarming. Nou zal het in dit geval waarschijnlijk wel als bijverwarming erbij moeten maar wellicht bespaart het omdat warmte opstijgt en je dus vanuit je bodem verwarmt. Heb hier even geen rekening gehouden met de aanschafkosten en verbouwingskosten, gezien dit lastig aan te leggen is in een al bestaand aquarium.

Verder zou je zelf nog een achterwand kunnen fabriceren uit de basis van piepschuim. Dit isoleert en dan kun je in ieder geval je achterkant isoleren en evt de zijkanten. Maar ook weer lastig aan te brengen in een al bestaand aquarium.

Weet niet of drijfplanten nog kunnen bijdragen omdat deze wel de gasuitwisseling kunnen beïnvloeden kunnen ze wellicht ook als barriere dienen voor opstijgende warmte. Ik weet het niet. Een extra afdekruit kan wellicht ook nog wat helpen.

Of aquarium vanuit accu welke je oplaadt vanuit je zonnepanelen.

Ben je handig en heb je wat te investeren zou je misschien nog een zonneboiler kunnen nemen en vanuit hier via warmtewisseling een aquarium kunnen verwarmen. Weet niet of zoiets bestaat maar zal technisch vast mogelijk moeten zijn. Maar dit is wel heel erg out of the box :unsure: .

Daarnaast ook iets om rekening mee te houden is dat wanneer je je thermostaat van je kamer lager dan normaal gaat zetten deze winter je aquariumverwarmer harder moet werken en dus meer gaat gebruiken. Dus wil je besparen dan is het sowieso altijd een aanrader om je kamer aan te pakken indien dit kan. Ik heb bijvoorbeeld nog extra m'n plafond geisoleerd omdat deze in contact staat met de spou, en ik deze laatste niet kan isoleren. Verder warmt m'n kamer ook snel op van zonlicht dus hier maak ik ook gebruik van in de winter.

Veel succes in ieder geval. Ik heb overigens wisselende temperaturen a.d.h.v. het jaargetijde. Zo is de temperatuur in de zomer bij m'n roodkoppen 25 a 26 graden, herfst en lente 24 en in de winter 23, zoals er in de natuur ook wisseling per jaargetijde is.

Gr
Stefan
Vloerverwarming in een huis levert vooral voordeel op vanwege het comfort, als je warme voeten hebt hoeft de ruimte minder warm te zijn om toch nog comfortabel te zijn. Aangezien vissen geen voeten hebben geldt dit niet voor een aquarium.
Vloerverwarming in huizen is zuiniger omdat je hierdoor een heel groot verwarmings oppervlak hebt.
Hierdoor kan de temperatuur van het water omlaag. Terwijl het afgifte vermogen gelijk blijft.
Water op lage temperatuur geeft een hoger rendement in een HR ketel.
HR ketel haalt alleen zijn HR rendement bij lager dan 50 graden water.
Een vloerverwarming op 35 graden, is ook geschikt voor een warmtepomp.
Een radiator op 35 graden geeft geen warmte.

Bodemverwarming gebruikt net zoveel energie als een staaf verwarmer.
Een 40 watt bodem verwarming staat 10 uur aan. De 400 watt heater staat 1 uur aan.
 
Vloerverwarming in huizen is zuiniger omdat je hierdoor een heel groot verwarmings oppervlak hebt.
Hierdoor kan de temperatuur van het water omlaag. Terwijl het afgifte vermogen gelijk blijft.
Water op lage temperatuur geeft een hoger rendement in een HR ketel.
HR ketel haalt alleen zijn HR rendement bij lager dan 50 graden water.
Een vloerverwarming op 35 graden, is ook geschikt voor een warmtepomp.
Een radiator op 35 graden geeft geen warmte.

Bodemverwarming gebruikt net zoveel energie als een staaf verwarmer.
Een 40 watt bodem verwarming staat 10 uur aan. De 400 watt heater staat 1 uur aan.
Je hebt een x vermogen nodig om in een huis een bepaalde temperatuur te bereiken, of je dat met radiatoren of vloerverwarming doet maakt echt niet uit. Een ruimte met een lucht temperatuur van 20ºC met een vloer die 17ºC is voelt niet comfortabel terwijl een ruimte van 18ºC met een vloertemperatuur van 25ºC dat wel doet, daar ligt je grootste voordeel van vloerverwarming. De hoeveelheid energie die je aan de omgeving afgeeft hangt af van de delta T en het oppervlak. Een vloerverwarming geeft ongeveer 150 Watt/m2 af, meer gaat niet omdat je dan je poten brandt. Een radiator kun je tot wel 90ºC stoken waardoor je een grotere warmte overdracht krijgt en dus veel minder oppervlak nodig hebt. Dat is waarom je alleen goed geïsoleerde huizen met alleen vloerverwarming en/of een warmtepomp uit kunt rusten.
En die radiator op 35ºC geeft echt wel warmte af, net zoveel per oppervlak als vloerverwarming op dezelfde temperatuur dus zou je absurd veel radiatoren nodig hebben om je huis te verwarmen.
Inderdaad heb je met een bodemverwarming net zoveel energie nodig als met een staafverwarming, dat is ook waarom het in een aquarium geen voordeel oplevert qua energieverbruik.
 
Je hebt een x vermogen nodig om in een huis een bepaalde temperatuur te bereiken, of je dat met radiatoren of vloerverwarming doet maakt echt niet uit. Een ruimte met een lucht temperatuur van 20ºC met een vloer die 17ºC is voelt niet comfortabel terwijl een ruimte van 18ºC met een vloertemperatuur van 25ºC dat wel doet, daar ligt je grootste voordeel van vloerverwarming. De hoeveelheid energie die je aan de omgeving afgeeft hangt af van de delta T en het oppervlak. Een vloerverwarming geeft ongeveer 150 Watt/m2 af, meer gaat niet omdat je dan je poten brandt. Een radiator kun je tot wel 90ºC stoken waardoor je een grotere warmte overdracht krijgt en dus veel minder oppervlak nodig hebt. Dat is waarom je alleen goed geïsoleerde huizen met alleen vloerverwarming en/of een warmtepomp uit kunt rusten.
En die radiator op 35ºC geeft echt wel warmte af, net zoveel per oppervlak als vloerverwarming op dezelfde temperatuur dus zou je absurd veel radiatoren nodig hebben om je huis te verwarmen.
Inderdaad heb je met een bodemverwarming net zoveel energie nodig als met een staafverwarming, dat is ook waarom het in een aquarium geen voordeel oplevert qua energieverbruik.
:unsure:
Volgens mij staat hier hetzelfde als ik al zei……………

Hoije!
 
Je gaat er dan vanuit dat op elke plek in de woonkamer dezelfde situatie heerst. Dat is vaak niet zo. Warme lucht stijgt omhoog. Het geeft zijn warmte af aan alles wat het tegenkomt dat kouder is. Het maakt zin om de warmte onderaan in te brengen. Dan komt de warme lucht als eerste langs mensen en meubels. Radiatoren staan aan de randen van het vertrek. Daar is weinig. De warme lucht stijgt dus op naar het plafond, waar het ook zijn warmte afgeeft. De dan weer afgekoelde lucht komt dan weer naar beneden. Het eerste wat verwarmd wordt is dus meteen iets wat zinloos is om te verwarmen. Pas als het plafond een beetje doorverwarmd is komt er warmte beschikbaar voor de bewoners. Resultaat: verlies van comfort en meer warmteverlies langs het plafond.

Overigens bestaan er ook gewoon lage temperatuur verwarming systemen met radiatoren. Je hebt dan wel speciale radiatoren nodig die meer warmte af kunnen geven. Ik woonde enige tijd gelden in een woning waar de verwarming nooit meer dan lauwwarm werd en het toch altijd comfortabel warm was. Werkte perfect. Het enige wat je mist op een gure dag is een ding dat goed warm wordt zodat je jezelf er even lekker aan kunt opwarmen.
 
Het grootste warmteverlies in het aquarium is verdamping. Hoe meer je lucht en water met elkaar mengt hoe meer verdamping. Skimmers en luchtpompjes zijn dus niet handig om verdamping tegen te gaan ( en uitzetten scheelt sowieso stroom) Maar ook zorgen dat er geen tocht over je bak gaat helpt. De bioloog is ook een drama kwa extra verdamping en dus energie verbruik. Isoleren en zo goed mogelijk afdichten gaan schelen, vervangen voor een potfilter zeker.

Pompen en filters zijn vaak niet de grootste energieslurpers maar staan wel 24/7 aan. Kijken of er een zuinigere pomp of filter te krijgen is, kan best lonen.

verlichtingsduur/intensiteit wat verlagen scheelt ook
 
Daar heb je wel een goed punt. Nu het weer wat kouder wordt merk ik dat ook bij mij, terwijl ik maar 23 graden in de bak heb, er een dikke laag condens aan de kap hangt. Dus kap isoleren zou wel veel moeten doen, maar alleen als er niet al teveel luchtstroom onder de kap is. Dat is natuurlijk hetzelfde als een goed geïsoleerd huis met de deur open
 
Ik hoop dat je al een grotere bak op t oog hebt, en dat dit de bare bottom opkweekbak is?

28 graden is te laag voor jonge opgroeiende discusvissen. 30 graden aanhouden en 6-8 x per dag gevarieerd voeren wil je gezonde en mooie grote discussen krijgen.

Wat besparen betreft zijn alle oplossingen die genoemd zijn prima.

Tip, wees niet eigenwijs en gooi die temperatuur naar 30 graden. ( en kies voor ander voer dan runderhart )

Klopt 28 graden is te laag voor jonge discussen. Bak op 30 graden zetten en 6 - 8 keer voeren! En GEEN (runder) hart.

Zat andere opties om ze voer te geven en vergeet ook geen droogvoer!

Daarnaast met 12 kleine vissen op zo'n klein bakje ook heel vaak water verversen!

Wat betreft isolatie zijn er al zat opties genoemd. Als het een op kweek bak is kan je natuurlijk aan alle kanten (buiten de voorkant) tempex platen er tegen aanplakken met dubbelzijdig tape.

En ander ding is dat hobby nu eenmaal geld kost hé momenteel helaas iets meer.
 
Je gaat er dan vanuit dat op elke plek in de woonkamer dezelfde situatie heerst. Dat is vaak niet zo. Warme lucht stijgt omhoog. Het geeft zijn warmte af aan alles wat het tegenkomt dat kouder is. Het maakt zin om de warmte onderaan in te brengen. Dan komt de warme lucht als eerste langs mensen en meubels. Radiatoren staan aan de randen van het vertrek. Daar is weinig. De warme lucht stijgt dus op naar het plafond, waar het ook zijn warmte afgeeft. De dan weer afgekoelde lucht komt dan weer naar beneden. Het eerste wat verwarmd wordt is dus meteen iets wat zinloos is om te verwarmen. Pas als het plafond een beetje doorverwarmd is komt er warmte beschikbaar voor de bewoners. Resultaat: verlies van comfort en meer warmteverlies langs het plafond.

Overigens bestaan er ook gewoon lage temperatuur verwarming systemen met radiatoren. Je hebt dan wel speciale radiatoren nodig die meer warmte af kunnen geven. Ik woonde enige tijd gelden in een woning waar de verwarming nooit meer dan lauwwarm werd en het toch altijd comfortabel warm was. Werkte perfect. Het enige wat je mist op een gure dag is een ding dat goed warm wordt zodat je jezelf er even lekker aan kunt opwarmen.

Die warmte blijft natuurlijk wel voor lange tijd in je plafon (veelal beton) zitten dus zo simpel als jij het stelt dat je het kwijt bent is natuurlijk niet zo.
 
Hallo allemaal,
Het is inderdaad een uitdaging om je bak draaiende te houden maar ook te besparen. Ik heb het volgende gedaan (moet ik wel erbij zeggen dat ik een dak vol zonnepanelen heb):

* Mijn Led programma zo aangepast dat deze enkele % lager staan dan eerst, en dat de piek van het programma nu op het midden van de dag ligt. Hierdoor compenseer ik met de opbrengst van de zonnepanelen. Ook gaat het blauwe licht s'nachts uit ipv op 10% (is toch weer wat watt besparing).
* daarnaast heb ik het buizen/slangen systeem (zover dit kan) voorzien van buisisolatie (hier komt best wat warmte verlies bij kijken). Daarnaast heb ik de kastjes waarin de filterpomp staat voorzien van schuimisolatieplaten zodat ook hier een minimale warmte verslies is (hoop ik).
* Ik heb een eheim e5, welke ik kan inregelen. Ook deze heb ik zo ingesteld dat overdag hij "hard" draaid (op de zonnepanelen), en in de nacht hij op 1/3 kracht draaid. Dit heeft al bewezen dat hij de helft aan wattage verbruikt.
* Mijn bak staat tegen een buitenmuur, maar ondanks dat het huis goed geisoleerd is heb ik de achterzijde van, en de zijkant welke ook tegen een muur staat (bak staat in een hoek), voorzien van radiatorfolie. Je ziet er niets van, maar elk beetje helpt dank ik dan maar.
* Wat ook al eerder gezegt is, is de warmte welke via de bovenzijde verloren gaat. Hier heb ik perspex platen op gelegd. Dit voorkomt een deel warmte verlies, maar je licht kan gewoon de bak in. En daarnaast verdamping wat minder bijvullen verminderd.

Het zijn primitieve en provisorisch, en of het op de lange termijn ook effect heeft zal moeten blijken. Maar beter iets dan niets, zullen we maar zeggen.
 

Bijlagen

  • 1664536580691.png
    1664536580691.png
    610.8 KB · Weergaven: 83
  • 1664536684694.png
    1664536684694.png
    582.1 KB · Weergaven: 81

Terug
Bovenaan