Denk na voor dat je goudvissen aanschaft


Een andere aanschaf wat ik aanbeveel is een voederautomaat.
Omdat sluiers geen maag hebben kunnen ze het eten dus niet reguleren naar de darmen en moeten wij dus voor zorgen.
Mijn Eheim Twin feed doet dit 4x per dag in een instelbare hoeveelheid en als ik thuis kom krijgen ze een extra portie van de feeder. Worden ze blij van en ik ook:love:

Die vul ik weer bij met elke waterwissel dus om de 4 dagen. Hierdoor heb je ook prive wat meer ruimte voor je sociale leven en is je bak geen handenbinder.
 
En nog een prio voor sluiers is dat je waterwissels zo comfortabel mogelijk zijn als maar kan.
Omdat dit telkens terug komt moet dit op termijn ook goed vol te houden zijn.

Omdat ik in een appartement woon en de badkamer dichtbij is wordt het gebruik van de thermostaatkraan een no-brainer om te vullen.
Het legen van de bak kan eigenljk heel makkeljk door een slang aan je filter te koppellen en die de wasbak/wc in. Als je pomp 5x d bak aan debiet levert pompt en hevelt die je water in no time weg.

Bij mijn Fluval FX6 gaat er zoon 350L in 8 minuten leeg (met een 25mm slang) en weer vullen (16mm) duurt bij elkaar 35 minuten. Ondertussen de ruiten schoonpoetsen en een grof filter legen maakt een grote beurt een standaard operatie.
Als je dit niet werkbaar maakt dreigt de kans dat je de waterwissels gaat uitstellen en dat je waterwaarden slecht worden.

De vervuiling komt voor een groot deel omdat er niet alleen in de ontlasting amoniak zit maar ook door de kieuwen worden afgescheiden, maar ook door de slechtere vertering van het voedsel (omdat ze dit zelf zonder maag niet kunnen reguleren) en de hormonen die ze afscheiden. Een groot deel van vervuiling is dat ze bijna elke 3 dagen willen sexen dus veel kuit en hom vrij komt.
Die hormonen moeten uit het water om rust in de bak te krijgen waardoor de vrouwtjes ruimte krijgen om bij te komen.
Soms zet ik ze even apart in een vijverplantenbakje om uit te rusten of om het gejaag te stoppen maar lukt niet altijd.
 
Doordat het water snel vervuilt is hier ook een zwaardere filtratie nodig als een normale tropische bak en vallen ze in dezelfde catagorie als Discussen (grootste vervuilers). Hiervoor geldt dat ze het dubbelle aan media nodig hebben als normaal wat voor een 500L bak op ca 10kg Biohome uit komt.
Op zich is dit al een flinke uitdaging om in potfilters te zetten. Een van de grootste filters is de Fluval FX6 en hier past bijna 5kg in en zou er 2 filters nodig zijn OF een 250L bak met een kleiner visbestand wat lastig is ivm de afmetingen van volwassen sluiers (en daar moet je met aanschaf toch rekening mee houden)

Een dubbelle FX6 heeft weer als nadeel dat het debiet ook verdubbelt en door de hogere stroming put je de sluiers ook mee uit en zou een sump een betere oplossing zijn want daar past meer media in en kan je het debiet zelf regelen met de pompkeuze.
Als je zelf redelijk handig bent kan je ook potfilters om gaan bouwen door het mechanische filtering(schuimfilters) te verplaatsen in de bak als bij een Hamburg Matten Filter en die ruimte in de pot gebruiken voor extra media en zo de voordelen van een potfilter behouden.

De keuze voor een potfilter of een sump is nog niet zo snel gemaakt en is wellicht voor iedere situatie anders want er zijn voor beide veel voor en nadelen te verzinnen.
Persoonlijk probeer ik eerst mijn potfilter om te knutselen voordat ik een sump overweeg omdat een aanpassing goedkoper is dan iets wat je al hebt te gaan vervangen en een sump nog maar de vraag is of dit ook minder onderhoud en lawaai geeft. Ook de stroming die er nu is ben ik tevreden over.

Voor een indruk in welke catagorie vervuilers sluiers zitten hier:
Dit is specifiek voor Biohome media maar je ziet dat in verhouding dit ook voor andere mediasoorten op moet gaan.
 
Laatst bewerkt:
Sluiers en dat soort verminkte en genetische gemanupuleerde vissen zouden niet eens in de dieren handel mogen zijn.
Daar ben ik hhet gedeeltelijk mee eens. De gewone goudvis is gewoon een gezonde vis, alle telescoopogen, blaasogen, pompon, hemelkijkers etc zouden wat mij betreft verboden mogen worden!
 
goudvissen en koi worden in nederland geregeld gedumt en dus ook gevangen gevangen

en ze worden groot echt flink groter dan 20 cm hoor

deze zou 44,6 cm zijn
1612364231722.png
 
Laatst bewerkt:
deze meer verwilderde mogelijke kruizing met een inheemse vis maar wel met aardige lange vinnen heeft is 35 cm

1612363901150.png



kortom goudvissen binnen kan op zich maar je hebt als ze groter worden een vijver nodig
 
Mijn bak is niet de grootste, eigenlijk de minimale lengte en iets hoger ( 100 x 40 x 60 cm, waterhoogte 50 cm) dan de gemiddelde 120 cm bak. Mijn bestand houd ik daarom klein, en ik kan deze 4 vissen alleen houden omdat er twee Fluval U4 binnenfilters en een overhead sump, aangedreven door een Eheim Powerhead op draaien. Een andere optie was externe filters, of een sump onder de bak, maar daar was geen ruimte voor. 1 Ancistrus dus, en 3 Sluierstaarten, wat qua groep echt het minimum is. Ik doe iedere drie dagen een waterwissel van 60%, waardoor ook de groeiremmende hormonen, die de Sluierstaarten uitscheiden, afgevoerd worden. En dagelijks verwijder ik handmatig de enorme drollen die ze produceren.

Mijn Sluierstaarten heb ik uit de LFS, en ik heb ze uitgezocht op lichaamsvorm en temperament, zodat ze compatible zijn. Dus geen overmatig lange staarten, en mijn Redcap heeft niet de allergrootste wen. Ook zijn het niet echt hele snelle zwemmers. Toch zijn ze inmiddels behoorlijk groot: Nicolientje 22 cm lang en 9 cm hoog, Pepper 17 cm lang en 8,5 cm hoog, Roodkapje 14 cm lang en 6 cm hoog. Gelukkig is er nog ruimte om te groeien...

Ik heb de bak ingericht met filterzand, zodat ze veilig kunnen grondelen, en zo min mogelijk decoratie met uitsteeksels. Uitzondering is de Japanse Gelukskat, die ik van Sint Nicolaas kreeg :)). Alle decoratie laat ik begroeien, dat levert biofilm op, en staat zoveel mogelijk aan de kant, zodat de vissen er geen last van hebben. Ik heb wel planten, zodat het Nitraat wordt opgenomen en er zuurstof wordt geproduceerd.

Ik voer gevarieerd (4 soorten pellets), en regelmatig levend voer, zodat ze echt achter hun voer aan moeten gaan. Ook ben ik, in navolging van @michelle1 , begonnen met gedroogde tubifexblokjes uit de hand te voeren. Een belangrijke oorzaak van verminderde weerstand is stress, en stress kun je onder meer verminderen door de vissen aan bijvoorbeeld hanteren te laten wennen. Dus uit de hand leren eten is een stap in de goede richting. Mijn vissen krijgen preventief Voogle (bevat Aloe Vera en Astaxanthine) en eenmaal per maand een 5-daagse kuur van in Kingyo Vitaminespray gedrenkte pellets, bestoven met pure cacaopoeder. De Ancistrus krijgt Courgette en Repashy Soilent Green, en de Sluiers eten een hapje mee. Ook de Waterpest wordt gezien als snack, evenals het Eendenkroos dat heel gezond schijnt te zijn, en dat ik daarom niet weghaal (Hildegard von Bingen beval dat al aan als medicijn:)) )

 
Interessant artikel weer, dat Engelse stuk. Toch mis ik nog een stukje informatie, namelijk het verschijnsel dat de Goudvis groeiremmende hormonen produceert, zowel voor de vis zelf, zodat hij/zij in perioden van droogte in zijn natuurlijke habitat kan overleven, als voor zijn bak/vijver-genoten, om ervoor te zorgen dat hij/zij ook de grootste vis in de bak/vijver wordt.

Wat ik ook mis, is dat niet alle Fancy Goldfish even groot worden. Natuurlijk, er zijn vissen die de 30 cm inclusief staart halen. Met name Oranda's kunnen dat formaat halen. Inmiddels kwam ik ook al vaker de beroemde foto tegen van een 38 cm grote Oranda die door iemand uit Lake St. Clair in Michican was gevist.

Hoe komt dat dier zo groot? Simpel, hij heeft de ruimte, vermoedelijk weinig concurrentie en kan dus eten en zwemmen wat hij wil. Dan bereikt hij zijn maximale lengte. Andere typen Fancy Goldfish, zoals de Ryukin, worden even lang als hoog, dus ook die kunnen een aanzienlijk formaat bereiken. Maar Pearlscales blijven een stuk kleiner, evenals Hemelkijkers en Blaasogen etc. Deze hebben ook minder zwemvermogen.

Het " vergroei- verhaal" , daar heb ik tot nu toe nog geen wetenschappelijk bewijs voor kunnen vinden. Ook niet in de Universiteitsbibliotheek, maar misschien levert die " Student only- sectie" van de WUR wel wat op. Dit was ook een punt van discussie met Annabella Laws van de Pure Goldfish Community, omdat ik over dat vergroei-verhaal begon. Inderdaad, de oudste visjes zijn tientallen jaren gehouden in een kleine ruimte, met niet te veel voer, dus hebben wel dat hormoon afgescheiden en blijkbaar geen leververvetting opgelopen. " Stunnen" noemen ze dat. Deze vissen zijn in ieder geval " in verhouding" gebleven, klein, maar geproportioneerd als een echte vis.

Wat het belangrijkste is, denk ik, is het adequaat filteren en voldoende grote waterwissels toepassen, naast het voldoende voeren van Sluierstaarten die in de groei zijn. Mijn eigen bak staat ingebouwd in een kast, dus ik ben aan dit formaat gebonden. Ik had destijds deze bak en heb het wandmeubel er omheen laten maken. De consequentie is, dat ik het bestand minimaal houd, er 3 flinke filters op laat draaien en iedere 3 dagen 60% ververs. En er voor zorg dat er voldoende zwemruimte en verrijking in de bak aanwezig is.

Ik heb zelf ook het een en ander in artikelen verwerkt, zoals de volgende threads:



Je moet gaan surfen op koi. Hier is veel meer info over beschikbaar dan op fancy of goudvis. Koi lichaam werkt een beetje zoals een goudvis.

Het groeihormoon en groei zit ook wat ingewikkeld in elkaar en is niet een zwart-wit ding.

Wat ik er van begrijp. Elke vis maakt na geboorte een groeihormoon aan om te groeien. . Als je zorg voor goede temperatuur, veel zuurstof en voer groeit een vis gezond uit Het groeihormoon is dus geen rem in die zin dat dit daarvoor is gemaakt. Ze kunnen dit groeihormoon omzetten naar een feromoon. Dit is een soort van waarschuwingssignaal naar collega s. Soort van communicatie middel. Dit uit scheiden kost de vis energie en werkt ook belemmerend op de groei. Net als hom en eieren is dit tevens een stukje vervuiling in het water.

Dus je heb een groeihormoon wat zo hoort (slobbers hebben dit ook) en je heb dus het feromoon. Het feromoon is nu niet zo dat je na een weekje een opstapeling heb waardoor een vis niet meer groeit. Is natuurlijk ook weer afhankelijk van hoeveel vis in hoeveel liter en hoe vervuild water verder is. Het is vaak een opeenstapeling van omstandigheden dat vissen kneusjes worden of het is genetisch bepaald.

De groei van vissen en jumbo formaat dan moeten de ouders gewoon al die genen hebben. De bloedlijn is uiterst belangrijk of een vis wel niet tot jumbo uit groeit. Ook dit is weer niet zwart-wit. Al heb je jumbo ouders maar voldoet de omgeving en voer niet aan bepaalde voorwaarden wil het nog niet zeggen dat baby vis ook jumbo word.

Een jong visje heeft voer nodig op basis wat hij verbruikt aan energie. Zeg maar het basis deel voor onderhoud van het lichaam. Wil je dat hij groeit zul je in dat kader nog wat extra moeten geven. Stress en activiteit verbrand ook weer voedsel wat het lichaam nodig heeft om alles gezond te houden. Dus een vis in een vissenkom die de hele dag in de stress zit verbrand veel meer energie wat het lichaam in de groei nodig heeft. Is de balans van de vele factoren niet goed krijg je dus ongezond uitgegroeide vissen. Ook bouwen vissen een soort van reserve energie op die ze kunnen gebruiken als nodig is bijv. paaien. Heeft de vis niet genoeg reserve teert hij in op zijn lichaam.

Je weet dat ik gramatisch en woorden schat geen hoog vlieger ben maar zo iets is het. Als je google gebruik bij koi, anatomie, groei, voeding etc. kom je heel veel info tegen op dit vlak. Ook het groeihormoon en feromoon. Er is ook een soort online reken machine, hoeveel voer je dient te geven met nog een hele verdeling eiwitten, aminozuren. PFFFFFFFFFF

Vissen kweek voor consumptie zul je ook wel wat vinden want die maken gebruik van hormonen om vissen zo snel mogelijk jumbo te laten zijn zodat ze meer winst maken. Je heb ook voer met groeihormonen erin.

Jij als Sherlock vind vast wel wat :DD
 
Je moet gaan surfen op koi. Hier is veel meer info over beschikbaar dan op fancy of goudvis. Koi lichaam werkt een beetje zoals een goudvis.

Het groeihormoon en groei zit ook wat ingewikkeld in elkaar en is niet een zwart-wit ding.

Wat ik er van begrijp. Elke vis maakt na geboorte een groeihormoon aan om te groeien. . Als je zorg voor goede temperatuur, veel zuurstof en voer groeit een vis gezond uit Het groeihormoon is dus geen rem in die zin dat dit daarvoor is gemaakt. Ze kunnen dit groeihormoon omzetten naar een feromoon. Dit is een soort van waarschuwingssignaal naar collega s. Soort van communicatie middel. Dit uit scheiden kost de vis energie en werkt ook belemmerend op de groei. Net als hom en eieren is dit tevens een stukje vervuiling in het water.

Dus je heb een groeihormoon wat zo hoort (slobbers hebben dit ook) en je heb dus het feromoon. Het feromoon is nu niet zo dat je na een weekje een opstapeling heb waardoor een vis niet meer groeit. Is natuurlijk ook weer afhankelijk van hoeveel vis in hoeveel liter en hoe vervuild water verder is. Het is vaak een opeenstapeling van omstandigheden dat vissen kneusjes worden of het is genetisch bepaald.

De groei van vissen en jumbo formaat dan moeten de ouders gewoon al die genen hebben. De bloedlijn is uiterst belangrijk of een vis wel niet tot jumbo uit groeit. Ook dit is weer niet zwart-wit. Al heb je jumbo ouders maar voldoet de omgeving en voer niet aan bepaalde voorwaarden wil het nog niet zeggen dat baby vis ook jumbo word.

Een jong visje heeft voer nodig op basis wat hij verbruikt aan energie. Zeg maar het basis deel voor onderhoud van het lichaam. Wil je dat hij groeit zul je in dat kader nog wat extra moeten geven. Stress en activiteit verbrand ook weer voedsel wat het lichaam nodig heeft om alles gezond te houden. Dus een vis in een vissenkom die de hele dag in de stress zit verbrand veel meer energie wat het lichaam in de groei nodig heeft. Is de balans van de vele factoren niet goed krijg je dus ongezond uitgegroeide vissen. Ook bouwen vissen een soort van reserve energie op die ze kunnen gebruiken als nodig is bijv. paaien. Heeft de vis niet genoeg reserve teert hij in op zijn lichaam.

Je weet dat ik gramatisch en woorden schat geen hoog vlieger ben maar zo iets is het. Als je google gebruik bij koi, anatomie, groei, voeding etc. kom je heel veel info tegen op dit vlak. Ook het groeihormoon en feromoon. Er is ook een soort online reken machine, hoeveel voer je dient te geven met nog een hele verdeling eiwitten, aminozuren. PFFFFFFFFFF

Vissen kweek voor consumptie zul je ook wel wat vinden want die maken gebruik van hormonen om vissen zo snel mogelijk jumbo te laten zijn zodat ze meer winst maken. Je heb ook voer met groeihormonen erin.

Jij als Sherlock vind vast wel wat :DD

Oh ja, ik had destijds in mijn topic over afwijkingen en ziekten al een paar links uit de Koi- sector gebruikt. En dat hormoongebruik in de industiele kweek van vissen was ik ook al tegengekomen. Maar we speuren verder, hoe meer we weten hoe beter:))
 
@Nicolientje-W Nieuwe foto voor jou. Meen laatst dat je nog werd uitgelachen over formaat goudvis :DD Leuk al die foto s van die monstertjes. Verdiend eigenlijk een apart topic; wie heeft de grootste :giggle:
Ja dat zou een mooie kandidaat zijn inderdaad, kon de foto al overigens, heeft in een hengelsportmagazine gestaan een aantal jaar geleden
 
Ja dat zou een mooie kandidaat zijn inderdaad, kon de foto al overigens, heeft in een hengelsportmagazine gestaan een aantal jaar geleden
Toevoeging, bij de foto in dat magazine stond het verhaal van de hengelsporter en wat hij zo opmerkelijk vond is dat de vis heel vreemd zwom waardoor hij geen flauw idee had wat er aan zijn haakje zat (als hengelsporter leer je vrij snel aan het gedrag van de vis wat er aan je haak zit nog voordat je de vis gezien hebt) en dat het een grote verassing was, foto is toen opgestuurd naar het overkoepelende orgaan SVN en die hebben de vis gedetrmineerd als kruising goudvis/karper. Reden waarom ik dit nog weet: zoiets kom je niet snel tegen en dan blijft die info langer hangen :LOL: :koffie:
 
Toevoeging, bij de foto in dat magazine stond het verhaal van de hengelsporter en wat hij zo opmerkelijk vond is dat de vis heel vreemd zwom waardoor hij geen flauw idee had wat er aan zijn haakje zat (als hengelsporter leer je vrij snel aan het gedrag van de vis wat er aan je haak zit nog voordat je de vis gezien hebt) en dat het een grote verassing was, foto is toen opgestuurd naar het overkoepelende orgaan SVN en die hebben de vis gedetrmineerd als kruising goudvis/karper. Reden waarom ik dit nog weet: zoiets kom je niet snel tegen en dan blijft die info langer hangen :LOL: :koffie:

Toch niet stiekum dat je goudvissen toch ook wel erg leuk vind en dat daarom die info in jouw drukke hoofd blijft hangen :cool: Misschien als je opruimwoede op zolder klaar is, een mooi bakje van 700 liter met een baby stelling ernaast ;))
 
Toch niet stiekum dat je goudvissen toch ook wel erg leuk vind en dat daarom die info in jouw drukke hoofd blijft hangen :cool: Misschien als je opruimwoede op zolder klaar is, een mooi bakje van 700 liter met een baby stelling ernaast ;))
LOL nee ik vind koi's heel mooi maar verder dan dat gaat mijn goudvisliefde niet :LOL: :sorry: en stiekem hoop ik als de zolder leeg is, manlief e rzijn intrek neemt met een treinenhobby ofzo maar ook dat zie ik niet snel gebeuren eigenlijk
 
Ik heb 1 koppel oranda vissen op 300 liter en dat gaat prima ik ververs 1keer per week 150 liter tot nu toe gaat het nog steeds goed
 
LOL nee ik vind koi's heel mooi maar verder dan dat gaat mijn goudvisliefde niet :LOL: :sorry: en stiekem hoop ik als de zolder leeg is, manlief e rzijn intrek neemt met een treinenhobby ofzo maar ook dat zie ik niet snel gebeuren eigenlijk

Tja het eerst deel van ik hoop dat manlief er zijn intrek neemt kan ik me soms ook wel eens voorstellen al dan met of zonder trein. Zit ik meer te denken al dan niet met slot ;)
 
Ik heb al eerder op een andere plaats gemeld: Als iemand omhoog zit met een te groot geworden goudvis:
In plaats van ze in de plaatselijke sloot uit te zetten: in mijn vijver is nog plaats genoeg!

De oudsten van ongeveer 10 jaar en hun jonkies van twee of drie jaar oud vinden het vast gezellig als er wat meer gezelschap bij komt.
Ik ben benieuwd hoe groot ze uiteindelijk worden....
 
Als oranda liefhebber vind ik dit een Interessant topic de meningen zijn altijd erg verdeeld over de goudvissoorten
Dat is dus ook iets waar ik regelmatig aan denk. Een Sluierstaart is een kweekvorm van de gewone Goudvis, Carassius auratus. Het kweken van Sluierstaarten is een eeuwenoude traditie die deel uitmaakt van de cultuur van Homo sapiens. Kennis daarover breidt zich steeds verder uit. En ja, winstbejag bestaat hier ook, maar dat is helaas een menselijk trekje. Bij uitwassen van deze cultuur komt het dierenwelzijn inderdaad in het gedrang. Maar welke vorm een Sluierstaart ook heeft, of het nu wengroei, een "hump", een extreem lange staart, telescoopogen, of pompons betreft, een ding hebben alle Sluierstaarten gemeen: net als alle vissen willen zij in tijden van overvloed hun buikje rond eten, wanneer de temperatuur stijgt paaien, en zich bezighouden met rondscharrelen op de bodem of tussen de planten. Een vis is een intelligent en ook sociaal wezen, en heeft altijd aangeboren natuurlijk gedrag. Het is aan ons om de dieren waar wij verantwoordelijk zijn met respect te behandelen en hen gelegenheid te geven om zich zo natuurlijk mogelijk te gedragen.
 
hengelsporters registreren hun vangsten in het kader van natuurbeheer.
heb er nog tientallen voor je van 25+ al zouden een aantal ook koi kunnen zijn dat kan je niet altijd goed zien op de foto
het Nederlandse hengelrecord is 52cm (worden allen toegelaten als de lengte en soort duidelijk uit de foto te bewijzen is)

dat is deze die heeft in beet gestaan

1612371832826.png


ps die vorige is een paar maanden terug gevangen die heeft nog nooit in een visblad gestaan
 
Laatst bewerkt:
hengelsporters registreren hun vangsten in het kader van natuurbeheer.
heb er nog tientallen voor je van 25+ al zouden een aantal ook koi kunnen zijn dat kan je niet altijd goed zien op de foto
het Nederlandse hengelrecord is 52cm (worden allen toegelaten als de lengte en soort duidelijk uit de foto te bewijzen is)

dat is deze die heeft in beet gestaan

Bekijk bijlage 318326

ps die vorige is een paar maanden terug gevangen die heeft nog nooit in een visblad gestaan
Die vorige heeft wel in een blad gestaan, alleen zal jij dat misschien niet weten, maar dan is de vis gewoon opnieuw gevangen, wat ook vrij regelmatig gebeurd met vissen (dat z emeerdere keren in hun leven gevangen worden)
 
De vraag is natuurlijk wel: zitten er meer van die reuzen in datzelfde water, of is het de enige van die soort op die plek? Of is het een kleine populatie nakomelingen van een illegaal gedumpte Sluierstaart die tot gigantische afmetingen kan uitgroeien wegens gebrek aan concurrentie? Zoals andere diersoorten op een eiland(Dodo, Moa, Galapagos Reuzenschildpad)
 
De vraag is natuurlijk wel: zitten er meer van die reuzen in datzelfde water, of is het de enige van die soort op die plek? Of is het een kleine populatie nakomelingen van een illegaal gedumpte Sluierstaart die tot gigantische afmetingen kan uitgroeien wegens gebrek aan concurrentie? Zoals andere diersoorten op een eiland(Dodo, Moa, Galapagos Reuzenschildpad)
Ja dat is de grote vraag inderdaad, want ik weet 100% zeker dat ik die vis eerder gezien heb op een foto in een magazine met dat verhaal erbij, zou wel interessant zijn als daar onderzoek naar gedaan zou worden
 
Ik weet dat er Snoeken en Karpers zijn die vaker gevangen zijn. Bij vogeltellingen worden de dieren geringd, en andere dieren krijgen soms een chip. Misschien moeten ze dat ook bij deze dieren doen. Maar ik denk dat die kans klein is, aangezien ze inmiddels wel tot de invasieve exoten gerekend kunnen worden.


Edit: Ach nu zie ik dat dit hetzelfde PDF file is waar Bart hieronder naar verwijst. Dat had ik eerder niet gezien. Maar ik laat 'm staan, dat scheelt scrollen :DD
 
Laatst bewerkt:
mensen die hun vissen in de natuur dumpen doen dit meestal met de hele inhoud van de kom.
bij de eerste foto zit een pdf met de goudviswaarnemingen van 2019-2020 en dat zijn alleen de gemelde gevallen.
goudvissen mengen zich met giebels en kroeskarpers die hier inheems zijn


Als jij het zegt zal dat wel zo zijn als vind ik dat knap om een vis na een paar jaar met zo op het oog geen echte bijzondere kenmerken te kunnen identificeren.
dat vissen vaker worden gevangen is mij niet onbekend maar die vissen hebben meestal een duidelijk kenmerk dat ze identificerend.
 
mensen die hun vissen in de natuur dumpen doen dit meestal met de hele inhoud van de kom.
bij de eerste foto zit een pdf met de goudviswaarnemingen van 2019-2020 en dat zijn alleen de gemelde gevallen.
goudvissen mengen zich met giebels en kroeskarpers die hier inheems zijn


Als jij het zegt zal dat wel zo zijn als vind ik dat knap om een vis na een paar jaar met zo op het oog geen echte bijzondere kenmerken te kunnen identificeren.
dat vissen vaker worden gevangen is mij niet onbekend maar die vissen hebben meestal een duidelijk kenmerk dat ze identificerend.
Hier op wat lokale cultuurwateren hebben alle karpervissen een naam, je plukt ze er ook echt tussenuit, zelfs diverse zeelten herken je uit 1000den net als de diverse brasems, en vaak worden die vissen ook altijd met hetzelfde aasje gevangen dus zijn niet bepaald inteligent, dan weet je al op voorhand hoe je je targetvis kan vangen
 
hengelsporters registreren hun vangsten in het kader van natuurbeheer.
heb er nog tientallen voor je van 25+ al zouden een aantal ook koi kunnen zijn dat kan je niet altijd goed zien op de foto
het Nederlandse hengelrecord is 52cm (worden allen toegelaten als de lengte en soort duidelijk uit de foto te bewijzen is)

dat is deze die heeft in beet gestaan

Bekijk bijlage 318326

ps die vorige is een paar maanden terug gevangen die heeft nog nooit in een visblad gestaan

Vind het leuk om al die foto s te zien. Eigenlijk ben ik wel benieuwd wat die hengelaars doen met z on machtig beest als ze die vangen. Of misschien wil ik het helemaal niet weten :rolleyess:
 
Vind het leuk om al die foto s te zien. Eigenlijk ben ik wel benieuwd wat die hengelaars doen met z on machtig beest als ze die vangen. Of misschien wil ik het helemaal niet weten :rolleyess:
Op de foto zetten en weer laten zwemmen, alles om die ene targetvis op de foto te krijgen, heb zelf 100derden foto's van mijn vangsten
 

Terug
Bovenaan