Denk na voor dat je goudvissen aanschaft


Olympus

Well-known member
Lid geworden
25 juli 2011
Berichten
2,668
Zie hier wat foto's uit de oude doos.
De grootste was een dame genaamd Klaas, zij was rond de 25 cm. In een rio 350 120 cm aquarium. (En ja dit aquarium bevatte destijds meer vissen dan aanbevolen, dit was tijdelijk en is dus niet aan te raden)
 
Laatst bewerkt:
Screenshot_2021-02-02-09-50-55-814_com.google.android.apps.photos.jpg
Screenshot_2021-02-02-09-50-50-242_com.google.android.apps.photos.jpg
Screenshot_2021-02-02-09-50-53-462_com.google.android.apps.photos.jpg
 
Leg eens verder uit voor de argeloze lezer die ik wel eens verwijs naar dit forum? Want voor de meeste mensen ziet dit er echt niet verkeerd uit, en het is toch een grote bak?
Bedoel je qua hoeveelheid vissen?
Goudvissen zijn extreem vervuilend als je ze op de juiste manier voert (veel!). Het zijn net kleine koikarpers. Als je weg wilt komen met een wekelijkse waterwissel zul je hierbij je echt goed moeten houden aan de 'regels'. Dit wil zeggen echt minimaal 50 liter per vis, en een goed filtersysteem dat de gehele inhoud van het aquarium minstens 5 keer rondpompt.
Het is dus even wat anders dan guppy's of neon tetra's.
Dus ja je kan perfect sluierstaarten houden in een 1 meter of 1,20 meter aquarium, mits je de voorschriften in het achterhoofd houdt.
Ik post deze foto's ook om de mensen te laten zien dat 1: ook sluierstaarten enorm worden met de juiste verzorging en dus niet bedoeld zijn voor een 60 cm aquarium. 2: ze zijn onderhoudsintensief, soort van koudwaterdiscus kaliber of binnenkoi, hoe je het ook wilt noemen.
En de hoeveelheid vissen die ik toen had, dat ging fout, meerdere vissen overleden toen door slechte waterwaarden.

En voor normale/enkelstaartige goudvissen; deze zijn natuurlijk een stuk sneller, beweeglijker, worden vaak groter, vooral qua lengte natuurlijk. Dus dan is een vijver eigenlijk je enige optie. Tenzij je een 2 meter aquarium hebt of groter.
 
Ik wil binnenkort wel weer eens een poging doen om een duidelijker ' houden van sluierstaarten' artikel te schrijven dan de vorige keer, met afbeeldingen van eventueel mede goudvis houders!
 
Daar zou ik graag hordes mensen uit de 'aquarium voor beginners' facebook groep naar willen kunnen verwijzen. Gisteren nog iemand met een aantal goudvisjes in een (bruto) 25 liter bakje.
 
Niet om het 1 of ander en je moet dit zeker niet zien als een vrijbrief voor het houden van welke soort goudvissen dan ook
Zie regelmatig foto´s voor bij komen zoals boven maar dit zijn geen normale standaard goudvissen toch maar wat mij betreft een uit de hand gelopen kweekvorm.
Zelf lijkt het me niet gezond voor de vissen.
Dat opsluiten in een te klein bak geld zeker niet alleen voor de deze vissen maar eigenlijk voor iedere soort vis.
 
Sluiers en dat soort verminkte en genetische gemanupuleerde vissen zouden niet eens in de dieren handel mogen zijn.
Het zijn veminkte vissen ondanks dat sommige ze fantastische vinden en houden in een aquarium of vijver, maar als ik heel eerlijk moet zijn met mijn mening ze zijn zo verminkt dat ze amper kunnen zemmen of zulke grote ogen en misvormde kieuwdekesel hebben dat ze amper kunnen ademen in het water.
Eten aan de oppervlakte oppakken kunnen lucht in hun darmen krijgen en sterven zo triest is het gesteld met sluiers.
Aquarium moet dan ook gespecaliseerd zijn voor dit soort vissen en zeer ruim bemeten met ovekill filtratie anders is het al geen doen om ze in leven te houden, Goudvissen en koi horen dan ook niet thuis in het aquarium in de huiskamer.
Maar ieder zijn ding met zulke vissen, het is niet verboden net als een goudvis in een kom of te klein aquarium verkopen.
Dus hoop dat je dit ook niet gaat promoten om sluiers te gaan houden maar juist mensen met de feiten op hun neus drukken over dit soort vissen!
 
Laatst bewerkt:
Niet om het 1 of ander en je moet dit zeker niet zien als een vrijbrief voor het houden van welke soort goudvissen dan ook
Zie regelmatig foto´s voor bij komen zoals boven maar dit zijn geen normale standaard goudvissen toch maar wat mij betreft een uit de hand gelopen kweekvorm.
Zelf lijkt het me niet gezond voor de vissen.
Dat opsluiten in een te klein bak geld zeker niet alleen voor de deze vissen maar eigenlijk voor iedere soort vis.
Ieder zijn mening natuurlijk. Zelfde voor hondenrassen.
Maar dan is het nog steeds belangrijk om juist ook voor goudvissen een goede guidline te maken. Zeker omdat juist mensen die nieuw zijn in de hobby en nog vrijwel niks over vissen weten met vragen komen over hun goudvis, aangezien dit nog steeds een populaire vis is als: cadeau, impulsaankoop, 'beginnersvis'; met bijbehorende ongeschikte aquaria.

Ik zie geen officieel artikel op het forum staan, voor nu dan maar deze:
 
Sluiers en dat soort verminkte en genetische gemanupuleerde vissen zouden niet eens in de dieren handel mogen zijn.
Het zijn veminkte vissen ondanks dat sommige ze fantastische vinden en houden in een aquarium of vijver, maar als ik heel eerlijk moet zijn met mijn mening ze zijn zo verminkt dat ze amper kunnen zemmen of zulke grote ogen en misvormde kieuwdekesel hebben dat ze amper kunnen ademen in het water.
Eten aan de oppervlakte oppakken kunnen lucht in hun darmen krijgen en sterven zo triest is het gesteld met sluiers.
Aquarium moet dan ook gespecaliseerd zijn voor dit soort vissen en zeer ruim bemeten met ovekill filtratie anders is het al geen doen om ze in leven te houden, Goudvissen en koi horen dan ook niet thuis in het aquarium in de huiskamer.
Maar ieder zijn ding met zulke vissen, het is niet verboden net als een goudvis in een kom of te klein aquarium verkopen.
Zelfde, ook weer een mening. Ben het deels met je eens. Maar goed, een groot gedeelte van de aquariumvissen komt uit het wild, met habitatdestructie of populatiedecimatie tot gevolg, zou dat nou juist niet verboden moeten worden? Het is maar naar welk aspect je kijkt. Maar ik was hier om juist de verzorging uit te leggen ipv te discussiëren over wat wel of niet ethisch is. Want feit is, ze zijn er en ze zullen er blijven ook, dus juiste informatieverstrekking is cruciaal.
 
Mij gaat het ook meer om die mensen met een 25 liter bakje met twee sluiers (want kind vond ze zo mooi) en een Superflow 50, dan de ethische discussie.
Net als de meesten van ons op die manier zijn begonnen (ik wel in ieder geval): de eerste bak en vissen koop je nou eenmaal vóórdat je gaat lezen....
 
Inderdaad Marije, zo ben ik ook begonnen... In een Superfish 25 twee maanvissen, tetra's en guppy's stoppen op aanbeveling van speciaalzaak.
En 2 maand later kom je dan hier terecht. Loop je met je kop tegen een muur.
 
Zelfde, ook weer een mening. Ben het deels met je eens. Maar goed, een groot gedeelte van de aquariumvissen komt uit het wild, met habitatdestructie of populatiedecimatie tot gevolg, zou dat nou juist niet verboden moeten worden? Het is maar naar welk aspect je kijkt. Maar ik was hier om juist de verzorging uit te leggen ipv te discussiëren over wat wel of niet ethisch is. Want feit is, ze zijn er en ze zullen er blijven ook, dus juiste informatieverstrekking is cruciaal.
Ik kan ook alleen maar een mening geven omdat het niet verboden is om ze te houden, ik ben dan ook radicaal VOOR een verbod op sluiers die genetische gemodifiseerde vissen die in de handel zijn en er mag van mij een verbod komen om ze te houden in een Aquarium en vijver !
Maar goed het is mijn mening ze zijn niet verboden om te houden.
Geld ook voor andere dieren die genetische zijn gemodificeerd en zo verminkt of zwak zijn geworden dat het gewoon dieren leed en mishandeling is om geld te verdienen en dit zou per direct verboden moeten zijn.
 
Ik vind het een nobel streven om nieuwe artikelen te beginnen over goudvisverzorging. Ben benieuwd. :)

Wel kleeft hier het risico aan dat, hoe goedbedoeld ook, bestaande goudvismythes juist in stand worden gehouden i.p.v. van tafel geveegd.

Voorbeeld:

Goudvissen zijn extreem vervuilend als je ze op de juiste manier voert (veel!)
Wat is de juiste manier? En waarom zou de juiste manier extreem vervuilend moeten zijn?

Puregoldfish.com heeft hier goede artikelen over vind ik. Ook over andere aspecten van de verzorging. Het zal je misschien verbazen wat je op die site tegenkomt; sommige dingen gaan lijnrecht in tegen het goudvisevangelie zoals je dat vaak verkondigd ziet. Maar de vrouw achter die site is echt iemand met verstand van zaken, die zich niet alleen baseert op haar eigen (jarenlange) ervaring, maar waar mogelijk zich ook wetenschappelijk onderbouwt.

Als je wilt gaan voor maximale groei: go for it. Laat je leiden door hun instinct om de hele dag door te eten. (Maar probeer geen "junk food" te geven.) En regel t.z.t. de huisvesting die bij dergelijke groei past.

Maar zoals ik eerder heb gepost op dit forum, en ik blijf het zeggen: de gezondste goudvissen in onze hobby, vissen van 35+ jaar oud, zijn zonder uitzondering vissen die spaarzaam gevoerd worden. Hoogstens 1x per dag het hoofdvoedsel. Daarnaast mag voor het fourageerinstinct natuurlijk wel groente gegeven worden. They like that.

Op die manier valt het met die watervervuiling wel mee. Dat scheelt waterwissels. En het voordeel --als je dat zo wilt zien-- van waterwissels beperken is dat het uitgescheiden anti-groeihormoon de vissen op een beperkt formaat houdt. Is niet schadelijk voor de vis en scheelt op de lange termijn weer wat onderhoud.

Ik denk dat een artikel over goudvissen houden ook dergelijke nuances moet bevatten, om nog relevant te zijn in het licht van de kennis die er tegenwoordig is. Het gebeurt te vaak dat men (nogmaals, goedbedoelend) "oude kennis" herkauwt en zo al te veel in beperkingen blijft denken voor wat betreft het houden van goudvissen.

(Let the shitstorm begin.)
 
Laatst bewerkt:
Goed punt Gino!
En hier heb ik tijdens mijn afwezigheid op het forum ook veel over na gedacht.
Want waarom zijn mijn vissen allemaal rond de 10 jaar terwijl ze 'vergroeid' zijn? Waarom leven ze nog?
Teveel voeren is inderdaad niet goed en zorgt voor onnodige vetvorming. Maar echt veel te weinig eten geven zorgt voor ergere vergroeiingen, vooral bij sluierstaarten.
Er zal inderdaad nuance aangebracht moeten worden in een eventueel artikel.
Maximale groei staat niet gelijk aan maximale levensduur.
Ik denk zelf dat jonge vissen gewoon goed gevoerd moeten worden en zodra ze volwassen formaat hebben, meer overgaan op plantaardig en kleinere hoeveelheden.
Maar goed, dat is nu even uit mn duim gezogen, ik zal er binnenkort wel dieper op in duiken.
 
Goed plan om eens wat wetenschappelijks bij elkaar te verwerken tot een goed stuk.

Het onderdeel voeren is inderdaad nogal een ingewikkeld punt. Alle pagina s zijn ook niet echt wetenschappelijk onderbouwd. Je heb dit wel maar moet je goed zoeken.

Dit is uiterst taaie stof met diverse factoren, zuurstof, eiwitten, reserve opbouw in lichaam. actief in kader van verbranding, voortplanting/eieren.

Ik ben niet echt een research zoeker maar ik heb al vast een stukje voor jullie gevonden. WUR heeft ook veel data.

@Giebeltje vind zulk soort dingen leuk om uit te pluizen. Ik ben meer de snel lezer, haal eruit wat ik wil weten en de rest gaat in een heel donker hoekje van mijn hersenen of neem ik al bij voorbaat niet op. Alles langer dan 1 A4 tje vind ik al moeilijk om aan te zien :rolleyes:

 
Ik ben student aan de wur dus als ik eens tijd heb kan ik wel in de student only sectie kijken 🤓

Anyways, ik heb nog een heel goed factsheet gevonden over goudvissen houden, in het Engels.
Vooral de foto's spreken boekdelen!
De link:

18 maanden verschil:
toto691-Tank-1.5-yr-copy.jpg
 
Student WUR :DD:cool: Hoe lang ben je al student want overal zie ik student en studenten kamer. Ben jij z on eeuwige student ;))

Kijk daar heb je wat aan. Misschien wil @Giebeltje wel assisteren om data wat gebruiksvriendelijker om te zetten naar maximaal 1 A4 tje hoewel haar dit denk wat moeilijk zal vallen :rolleyess:
 
Ik ben student aan de wur dus als ik eens tijd heb kan ik wel in de student only sectie kijken 🤓

Anyways, ik heb nog een heel goed factsheet gevonden over goudvissen houden, in het Engels.
Vooral de foto's spreken boekdelen!
De link:

18 maanden verschil:
Bekijk bijlage 318235
Bij die foto is wel een beetje gesmokkeld. De calico is denk dood en een ander erbij gevoegd. Mooie ryukin en lijkt me niet een zo mooi uitgegroeide calico die van kleur is veranderd
 
Weet bijna zeker dat het dezelfde zijn hoor. Miss-poodle had een calico fantail/ryukin en die ging ook van calico naar mat wit met veel rood.
In ieder geval, die bovenste vis op before foto en linker vis op onderste foto zijn sowieso hetzelfde. Groei spreekt voor zich
 
Interessant artikel weer, dat Engelse stuk. Toch mis ik nog een stukje informatie, namelijk het verschijnsel dat de Goudvis groeiremmende hormonen produceert, zowel voor de vis zelf, zodat hij/zij in perioden van droogte in zijn natuurlijke habitat kan overleven, als voor zijn bak/vijver-genoten, om ervoor te zorgen dat hij/zij ook de grootste vis in de bak/vijver wordt.

Wat ik ook mis, is dat niet alle Fancy Goldfish even groot worden. Natuurlijk, er zijn vissen die de 30 cm inclusief staart halen. Met name Oranda's kunnen dat formaat halen. Inmiddels kwam ik ook al vaker de beroemde foto tegen van een 38 cm grote Oranda die door iemand uit Lake St. Clair in Michican was gevist.

Hoe komt dat dier zo groot? Simpel, hij heeft de ruimte, vermoedelijk weinig concurrentie en kan dus eten en zwemmen wat hij wil. Dan bereikt hij zijn maximale lengte. Andere typen Fancy Goldfish, zoals de Ryukin, worden even lang als hoog, dus ook die kunnen een aanzienlijk formaat bereiken. Maar Pearlscales blijven een stuk kleiner, evenals Hemelkijkers en Blaasogen etc. Deze hebben ook minder zwemvermogen.

Het " vergroei- verhaal" , daar heb ik tot nu toe nog geen wetenschappelijk bewijs voor kunnen vinden. Ook niet in de Universiteitsbibliotheek, maar misschien levert die " Student only- sectie" van de WUR wel wat op. Dit was ook een punt van discussie met Annabella Laws van de Pure Goldfish Community, omdat ik over dat vergroei-verhaal begon. Inderdaad, de oudste visjes zijn tientallen jaren gehouden in een kleine ruimte, met niet te veel voer, dus hebben wel dat hormoon afgescheiden en blijkbaar geen leververvetting opgelopen. " Stunnen" noemen ze dat. Deze vissen zijn in ieder geval " in verhouding" gebleven, klein, maar geproportioneerd als een echte vis.

Wat het belangrijkste is, denk ik, is het adequaat filteren en voldoende grote waterwissels toepassen, naast het voldoende voeren van Sluierstaarten die in de groei zijn. Mijn eigen bak staat ingebouwd in een kast, dus ik ben aan dit formaat gebonden. Ik had destijds deze bak en heb het wandmeubel er omheen laten maken. De consequentie is, dat ik het bestand minimaal houd, er 3 flinke filters op laat draaien en iedere 3 dagen 60% ververs. En er voor zorg dat er voldoende zwemruimte en verrijking in de bak aanwezig is.

Ik heb zelf ook het een en ander in artikelen verwerkt, zoals de volgende threads:



 
Nice Giebeltje!
Die foto van die grote oranda is echter Bruce, van een goudvissen farm uit China.
Kan die link van de gevangen vis in Amerika niet vinden, maar er worden volop enorm grote goudvissen uit grote wateren gevist idd, heb ze ook wel gezien van 45 cm groot.
 
Ik had ooit ergens op dit forum denk ik het volgende filmpje gezien, dat ik nu heb teruggevonden. Je zie hier extreem veel goudvissen, hoewel deze niet zo idioot groot zijn. Maar het geeft wel weer wat er kan gebeuren als mensen hun vis in het wild dumpen. Er zijn wereldwijd veel locaties waar deze dieren enorm groot worden, de Google search pagina staat er vol mee.

 
Super draadje, alleen jammer van dat ethische verhaal. Zelf ben ik eerder geen voorstander meer van een tropische bak na het houden ban Brochis splendens en Diamantzalmen. Het schrikkerige karakter is er voor een deel wel uit te krijgen maar nooit helemaal en ben van mening dat deze vissen in de natuur moeten blijven. Maar ben ook geen voorstander van dierentuinen die op comerciele basis jonge dieren importeren/fokken en de oudere laten afvloeien. Nog maar te zwijgen dat enkele jaren geleden een giraffe aan de leeuwen werdt gevoerd omdat ze die niet wilden verhuizen.
Moet je ook meteen een verbod op de black mollys (zwart is een doorgefokte moedervlek dus kankerverwekkend), geselecteerde guppys,Beta's, maanvissen, discus en vele andere gemanipuleerde soorten verbieden die niet in de natuur voorkomen want het stikt van de gemanipuleerde vissen... en honden en katten.

We weten dat Sluiers al 1500 jaar gekweekt worden om in een kleine ruimte goed te leven en ook met de goede verzorging tevreden zijn. Dat dit geen natuurlijke kweekvorm is heeft dus ook zijn voordelen binnenshuis want ze zijn niet schuw of schrikkerig en kunnen op een normale westerse temperatuur leven. Dat er ook soorten zijn die erg gevoelig zijn en afwijkingen hebben die niet verantwoord zijn is jammer, maar iedereen moet hier de grens in zien te vinden. Persoonlijk vind ik de Ryukins de beste en ook sterkste variant.

Echter wil ik wel meteen een onderscheid tussen goudvissen en sluiers willen maken en dat de goudvissen in een vijver horen en dat de sluiers mbt voeding geen maag hebben dus 1 keer per dag voeren gaat hier niet helemaal op.

Het zijn niet de makkelijkste vissen om te houden... eigenlijk wel, maar omdat ze geen natuurlijke vorm hebben is een striktere handleiding nodig om ze tevreden en gezond te houden.
Vooral als er een probleem komt is er een flinke hoeveelheid kennis nodig om te corrigeren en aleen hierom zou ik iemand niet snel overhalen een sluier aan te schaffen.

Ik heb ook eerder aangegeven dat het belangrijk is om te weten hoe weinig vis je in je bak wilt, niet hoe veel. Dat is niet de juiste instelling om er aan te beginnen.
Echter blijft het een karper dus een groepsvis die het zich goed voelt vanaf 7+ wat ik zelf ondervond. Ruimte en filtratie is een pré.

530L voor 7-8 Ryukins lijkt mij ideaal. Deze bak is 145x70x55 dus een groter oppervlak voor extra zuurstof en meer diepte dan een standaard bak. Maar ook 10cm lager om de sluiers ook van bovenaf te kunnen bewonderen. Het voeren is dan echt leuk!
 

Bijlagen

  • DSC03538.JPG
    DSC03538.JPG
    373.9 KB · Weergaven: 127
Laatst bewerkt:
Als oranda liefhebber vind ik dit een Interessant topic de meningen zijn altijd erg verdeeld over de goudvissoorten
 
Voor beginners wil ik ook nog laten zien dat sluiers ruimte nodig hebben maar ook groter worden. De grootste bij mij zijn nu Medium (ca 12cm hoog van vin tot vin) maar laten hier zien dat mijn 1,45m bak voldoende is om ze flink te laten zwemmen. Dus de keuze voor langzame vissen voor binnen voorkomt ook letsel. Ook dat ze niet schrikken zie ik als een verademing tov tropische vissen/wildvang.
Het ziet er wel een beetje koddig uit maar ze zijn allemaal even snel en van dezelfde soort. Hierdoor ook geen snellere die het eten wegroofd.
Het beste advies is dan ook geen gemengde visbestand te hebben want dit gaat mbt voeding wellicht problemen geven. Heb ik helaas ook ervaring mee gehad.
Ze zijn wel lomp overigens en merk je goed als ze willen paren. Ook een nadeel is dat er geen achteruit op zit dus kunnen ze zich in een hoek klem zwemmen en mijn bak heeft 4 hoeken :ROFLMAO: .
Duurt even voordat ze weer los zijn.

 

Terug
Bovenaan