Denk na voor dat je goudvissen aanschaft


Op de foto zetten en weer laten zwemmen, alles om die ene targetvis op de foto te krijgen, heb zelf 100derden foto's van mijn vangsten

Pff was eigenlijk een beetje bang voor het antwoord omdat ik ook lees dat die monstertjes de boel vernielen. Was bang te lezen die word de kop ingeslagen voor het grotere doel......

Vissen vangen met een haak snap ik eerlijk gezegd niets van qua hobby. Zoals jij het nu beschrijf dat de vis meerdere malen word uitgevangen omdat deze niet zo snugger zijn vraag ik me helemaal af hoe snugger is de hengelaar dan. Wat is nu de spanning van zo iets.
 
Pff was eigenlijk een beetje bang voor het antwoord omdat ik ook lees dat die monstertjes de boel vernielen. Was bang te lezen die word de kop ingeslagen voor het grotere doel......

Vissen vangen met een haak snap ik eerlijk gezegd niets van qua hobby. Zoals jij het nu beschrijf dat de vis meerdere malen word uitgevangen omdat deze niet zo snugger zijn vraag ik me helemaal af hoe snugger is de hengelaar dan. Wat is nu de spanning van zo iets.
Ja de spanning, als je als hengelsporter het truucje doorhebt van hoe en wat is de lol eraf eigenlijk en ga je kijken op andere manieren die lol terug te krijgen, ik deed dat door in competitieverband te gaan vissen, ben ook 7x op rij clubkampioen geworden over all (dus mannen en vrouwen gemend) en dan zijn d emannen de echte zuurpruimen die je het licht niet in de ogen gunnen, op het laatst ontnam mij dat het plezier en vis al meer dan 7 jaar niet meer in competitieverband, heb nog een tijd vrij gevist maar mijn gewrichten gingen steeds vaker opspelen dus vis al een aantal jaar helemaal niet meer
 
Het gevecht is het belangrijkste voor sportvissers denk ik. Als wij met de boot naar bijvoorbeeld de Kagerplassen gingen, dan gooide mijn pa zijn hengeltje uit. Volgens mij is hij ook wel eens wezen "snoeken", ik herinner me nog dat hij heel enthousiast vertelde hoe hij dat beest bijna te pakken had, maar dat hij op het laatste moment van de haak glipte.

Gelukkig wordt er tegenwoordig volgens mij met haakjes zonder weerhaak gevist. Scheelt in de pijn. Het lijkt mij sowieso pijnlijk om een haak door je lip te krijgen, vond zelf vroeger gaatjes in je oren prikken ook niet echt fijn.
 
Waarom worden ze eigenlijk niet gedood, wetende dat ze niet in Nederlandse wateren horen te zwemmen. Of zeg ik nu iets heel ergs.....
Ja, die arme beesten kunnen er ook niets aan doen dat ze gedumpt worden. Beter de eigenaar de kop inslaan of ophangen aan een haakje en even laten vieren en weer ophalen. ;)
 
Het gevecht denk ik. Als wij met de boot naar bijvoorbeeld de Kagerplassen gingen, dan gooide mijn pa zijn hengeltje uit. Volgens mij is hij ook wel eens wezen "snoeken", ik herinner me nog dat hij heel enthousiast vertelde hoe hij dat beest bijna te pakken had, maar dat hij op het laatste moment van de haak glipte.

Gelukkig wordt er tegenwoordig volgens mij met haakjes zonder weerhaak gevist. Scheelt in de pijn. Het lijkt mij sowieso pijnlijk om een haak door je lip te krijgen, vond zelf vroeger gaatjes in je oren prikken ook niet echt fijn.
Dat vissen met haakje zonder weerhaak is inderdaad een stuk diervriendelijker want je trekt de wond niet groter en d ehaak glijd er gewoon uit, terwijl met weerhaak je het risico loopt dat je zelfs een deel van d evissenlip permanent beschadigd (papegaaienbek word zo'n verminkte vissenbek dan genoemd)
 
Moeten die eigenaren vooraf wel minimaal een week in een kamertje van 2 x2 meter doorbrengen, met alleen een kale vloer, zonder wc en hun eten in een bordje op de vloer. En camera's in het plafond...
Oh nee, dat mag ook al niet, wederrechtelijke vrijheidsberoving...:((
 
Maar zonder gekheid, de mensen die impulsief goudvissen kopen en, als het niet bevalt, ze ofwel door de wc spoelen :mad: of dumpen in de natuur zouden verplicht moeten worden tot het volgen van een cursus/workshop over goudvissen of zo. En de schade vergoeden als die er is. Helaas werkt de commercie niet mee, Bol.com verkoopt nog steeds glazen vissenkommen en de 20 l bakjes zitten nog steeds in een verpakking met goudvissen erop afgebeeld.
 
Geloof niet dat dat legaal is.........
Moeten die eigenaren vooraf wel minimaal een week in een kamertje van 2 x2 meter doorbrengen, met alleen een kale vloer, zonder wc en hun eten in een bordje op de vloer. En camera's in het plafond...
Oh nee, dat mag ook al niet, wederrechtelijke vrijheidsberoving...:((

Met wederzijdse toestemming dan , in kader van hobbymatig:! Dan beter wel de haakjes met weerhaken gebruiken zodat degene alleen nog wat kan murmelen door zijn papagaaienbek;))
 
Leuk om de verschillende karperachtigen bij elkaar te zien. Er zit zo te zien een echte Sluierstaart bij, verder gewone Goudvissen, Komeetstaarten en Koikarpers. Zitten hier nu ook Windes bij? Ze zijn wel enorm he?
 
Ik zie geen goudvis met dubbele staart, alleen enkelstaartigen.

Windes zitten er niet tussen.

Zie wel 2 hybride goudvis/koi: 1 zwarte en 1/2 witte met paar zwarte vlekjes.(07:39 bijvoorbeeld, koi kop maar geen baarddraden)

Ja die grootste goudvissen zullen wel richting de 40 cm gaan
 
Ik dacht ergens halverwege een roodwitte vis met extreem lange borstvinnen gezien te hebben en het leek of hij een dubbele staart had.
 
Inderdaad, alleen enkelstaarten. Wel grappig om te zien dat de bouw duidelijk verschilt van Sluierstaarten. En de vijver heeft wel wat weg van de jouwe, zag ik op het einde van de film. Ook met zo'n net eroverheen. Is dat niet wat voor jou, onder water filmen?
 
Inderdaad, alleen enkelstaarten. Wel grappig om te zien dat de bouw duidelijk verschilt van Sluierstaarten. En de vijver heeft wel wat weg van de jouwe, zag ik op het einde van de film. Ook met zo'n net eroverheen. Is dat niet wat voor jou, onder water filmen?
Ik heb toevallig van iemand een GoPro geleend :) dus dat gaat gebeuren.
 
Pff was eigenlijk een beetje bang voor het antwoord omdat ik ook lees dat die monstertjes de boel vernielen. Was bang te lezen die word de kop ingeslagen voor het grotere doel......

Vissen vangen met een haak snap ik eerlijk gezegd niets van qua hobby. Zoals jij het nu beschrijf dat de vis meerdere malen word uitgevangen omdat deze niet zo snugger zijn vraag ik me helemaal af hoe snugger is de hengelaar dan. Wat is nu de spanning van zo iets.
Als roofvisser wil ik hier wel even op ingaan. De visserij staat vaak in een negatief daglicht, vandaar dat ik hier even een kleine beschouwing wil schrijven. Het is offtopic, maar ik hoop dat het door de vingers wordt gezien. Ik vis met kunstaas, dit houdt in dat je zelf een stukje rubber/plastic moet laten bewegen als een echt visje. Hiermee loop je zo kilometers langs het water. Tijdens het werpen zie je zo ijsvogels, jongbroed van vissen of eenden, libelles en alle andere soorten van leven. Echter kan je nooit onderwater kijken. Pas wanneer je een snoek aan de lijn hebt en die even later met respect in je handen hebt, dan zie je hoe mooi die beesten zijn; een echte toppredator. Vervolgens zet je hem weer terug in zijn water waar hij zijn belangrijke rol mag vervullen. Ik vis meestal weerhaakloos en de haak gaat er ook makkelijk uit. Mocht het voorkomen dat dit niet wil, dan heb ik een stevige mini-boutensnijder mee, waardoor ik de haak in tweeën knip en zo deze wel los kan maken, immers ik koop liever een nieuwe haak dan dat ik een snoek met een haak laat zwemmen..

Wat vind de vis hiervan? Hier kan ik kort in zijn, die vindt dit niet leuk. Het is echter naar mijn idee niet het haakje wat van belang is, maar de stress van een gevecht tegen iets wat hij niet snapt en dat hij tijdelijk boven water zit. Zo zal een Forel met een haakje in de mond, maar zonder dat de lijn strak zit gewoon weer terug zwemmen naar zijn eigen plekje en weer gedragen zoals hij daarvoor deed. Kun je hierdoor zeggen dat een vis dit niet voelt? nee, dat kan je niet, maar het lijkt alsof het in ieder geval niet enorm irriteert. Daarnaast is een bek van de vis uit biologisch standpunt erg nuttig om bestand te zijn tegen geweld. Zeker een roofvis zoals de snoek zal alles pakken wat hij kan; meestal zijn dit verzwakte vissen of jongbroed van vissen. Maar ook een eenden(-kuikens), muizen, ratten, mollen, insecten, dode vissen of kikkers is hij niet schuw van. Je kan je voorstellen dat een gemiddelde knaagdier niet zonder een slag of stoot zich verloren geeft. De bek van een dergelijke roofdier is dus wel wat 'misbruik' gewend in zijn leven.

Zoals jij het nu beschrijf dat de vis meerdere malen word uitgevangen omdat deze niet zo snugger zijn
Kunnen vissen leren? 100% ja! Snoeken leren heel snel af dat ze niet moeten bijten in een stukje metaal. Ik heb meegemaakt dat na een paar keer gevist te hebben op een vijver de snoeken alleen nog maar achtervolgen en schijnaanvallen doen op je aas. Hiermee proberen ze hun territorium te bewaken, maar bijten doen ze niet meer, dat hebben ze geleerd niet meer te doen. Karpers zijn ook enorm sluw en kunnen een stukje brood met een haak herkennen en dan niet meer pakken. Ook staan ze er om bekend dat ze met een slag van hun vin het lokvoer omhoog wuiven en dat opeten, want alleen het aas met haak blijft liggen. Dit is gefilmd met een onderwatercamera. Vergis je dan ook niet, dergelijke exemplaren zijn tegen de 15 kilo aan met ook nog 15 jaar levenservaring erbij.

Is er dan ook nog wat positiefs aan de sportvisserij? In Nederland worden veel natuurgebieden beheert door Staatsbosbeheer en andere natuurorganisaties, echter laten deze instituten de wateren meestal links liggen. Doordat het verplicht is om een sportvisakte te hebben in NL kan Sportvisserij Nederland (SNL) deze taak op zich nemen met het geld wat ze hieruit krijgen. Zo probeert SNL de wateren te verbeteren voor onze trekvissen. Gemalen en sluizen worden voorzien van een vispassage. Ook worden er weer forellen uitgezet in gebieden waar ze voorheen ook leefden. Dit alles heeft succes, afgelopen maand heeft SNL met netten een deel van de Waal bevist om de populatie te bekijken(ze zijn allemaal levend weer teruggezet). Maar hierbij zijn zelfs weer jonge zalmen en rivierprikken gevangen, die zo goed als verdwenen waren in NL! Ook zorgt SNL ervoor dat kroos verwijdert wordt zodat visstanden kunnen blijven leven, waar gemeentes dit veelal verzuimen omdat dergelijke dingen teveel geld kosten. Helaas zie ik ook nog teveel het type 'tokkie-visser' aan de waterkant, die meer met bier en chips nuttigen bezig zijn dan het vissen en waarbij het respect richting de vissen ook nog eens ontbreekt. Hier kan ik mij ook enorm aan ergeren. Gelukkig probeert SNL ook door middel van VisTV, youtubevideos en gedragscodes mensen erop te wijzen om fatsoenlijk met vissen om te gaan. Zo stimuleert SNL om geen 'bekspreiders' (een middeleeuws stuk metaal dat de mond van een snoek openhoudt, zodat je hem kan onthaken) meer te gebruiken zoals ze in de jaren 60-80 deden, maar om de kieuwgreep toe te passen, een veilige manier voor vis en visser om een snoek/roofvis vast te houden.

Wat is het eindoordeel? Dat mag je helemaal zelf bepalen. Ik hoop enkel je een beeld te hebben gegeven waarom mensen aan sportvisserij doen. Het is per definitie dieronvriendelijk, want je interfereert met wilde dieren uit de natuur. Toch wordt de omgeving van de vissen wel veiliggesteld, waar andere zaken dit negeren. En laten we eerlijk zijn, de mens is per definitie hypocriet. Want alles heeft voor- en nadelen, en enkel als het positief voor het eigen individu uitkomt, dan wordt het goedgekeurd.. Ik denk namelijk ook dat een hoop huisdieren in de natuur het beter hadden gehad, inclusief onze eigen aquariumbewoners..
 
Je hebt het hier in ieder geval mooi uitgelegd. Volgens velen is dit een goede manier om rust te vinden en met de natuur in contact te komen. Ik herken veel van wat je zegt in hoe mijn vader over de hengelsport sprak. Hij zat graag met een hengel langs de waterkant of viste vanuit de boot. Het gevecht met een snoek was voor hem iets spectaculairs waar hij enorm van kon genieten. Datzelfde gold voor enkele oude heren in het kerkkoor waarvan ik dirigent was. Langs het kanaal paling vangen was hun lust en hun leven. Ik viste als kind met mijn vader en mijn eigen kinderen waren lid van de visclub hier in het dorp. Jagen en vissen zijn natuurlijk oeroude methoden om aan voedsel te komen. Tegenwoordig weten we echter zo veel meer over vissen als levende wezens (zie: Jonathan Balcombe!). De commerciele visserij is dusdanig uit de hand gelopen, dat ik inmiddels geen vis meer wil eten. Hengelsport geeft mij echter, net als de jacht, toch een ietwat dubbel gevoel. Op zich rustgevend en spannend tegelijk, en de schoonheid van zo'n gevecht is voor velen aantrekkelijk. Als iedereen nou eens zonder weerhaakje zou vissen zou dat in elk geval een hoop vissenleed schelen...

Maar nu weer on-topic, wat TS gaat nu met een Go-Pro op jacht. Is dat geen goed alternatief voor de Sportvisserij? In plaats van een hengel en toebehoren een investering doen in zo'n onderwatercamera, en dan diezelfde mooie snoek met zo'n nep- visje lokken en vervolgens onder water filmen. De prijs van een top-roofvishengel en een Go-Pro. camera zijn vergelijkbaar, misschien is de foto-jacht onder water wel een mooie vervanger. En dan kunnen de foto-vissers hun uitvergrote foto's aan de muur hangen of op een website showen. Zonder vissenleed maar met respect voor de vissen.

En misschien komen ze dan ook nog tot gigantische afmetingen uitgegroeide gedumpte goudvissen tegen in onze binnenwateren...
 
Laatst bewerkt:
De goudvissen bij mijn dochter hebben zich flink voortgeplant. Ze blijven klein, maar doen het goed. Hier genieten ze van het zonnetje in hun nieuwe vissentoren/ufo😀
7AC292B5-C463-44C5-99D3-CE0ABCDEE433.jpeg
 
Ze vertelde gisteren dat ze er drie jaar terug met 4 visjes begonnen was, en mijn kleinzoon telde er afgelopen week 21. Veel plantjes in de vijver en het is bij de konijnen af ;)) . Dit is dan ook meteen een goede waarschuwing voor iedereen die zo gek is om goudvissen in een sloot los te laten.
 

Terug
Bovenaan