De voorpret is begonnen..


En dan 3 weekjes later, water voor de 5de dag stabiel en alles in het groen
de plantjes slaan allemaal aan, hout er weer uitgegooid, mij teveel schimmelzooi
maar nog veel vervelender na dik 2 week nog niet blijven liggen, tsja zonde geld, huppetee weg ermee
Stroming perfect mooi door de bak heen, nog een beetje zoeken naar de juiste minimun hoeveelheid

Ik zit nog wat met het (bekende) licht gedoe van de Juwel, veels te veel en dat helialux ding kan ik over een maand pas kopen
Ik krijg die buisjes niet echt open, (wil niet echt met 1 hand) maar brandt die originele led van juwel wel met 1 buisje ??

ohja en ik twijfel aan de temp, de opgeplakte eheim zegt 26.1, kamertemp is 24 en de verwarming staat op 24,5..
had gister nog een heel klein inimini thermometertje gekocht en die zegt 24,2 lekker dan sta je met je duren eheim digitale shit (dus)

ik denk vanmiddag de maantjes te gaan halen, na veel gedenk en gewik gaan het er 2 worden, meer denk ik wordt teveel voor dit aquarium
bestand gaat op een paar Kuhli's na zwz heel rustig worden, in elk geval zonder van die ADHD heen en weerschieters

Nou voorpret dat wel.. straks visjes halen, hoop dat ze die mooie kuhli's nog hebben ga ik die ook meenemen
 
Hihihi dat hout, ik begrijp het wel hoor, champignonnentoestanden ? heb je een foto van hoe je bak er nu uit ziet? Ben erg benieuwd! En veel plezier met t aanschaffen van vissen vandaag groetjes!
 
Wat een rust..

Het mooiste momentje
Het lossen van mn witte vriendjes

IMG_20200806_151040.jpg


Heb de marmer botias weer uitgevangen, te druk en één ervan zat de hele tijd achter mn maantje zn buikdraden aan te vangen
Rust moeten we hebben en niet van dat zenuwpeesgesjees.
10 visjes in de bak nu
5 van deze gebakjes (naam alweer vergeten)
komen er nog 5 van bij

IMG_20200806_210132.jpg


3 Platinum maanvisjes

IMG_20200806_204949.jpg


En nog 2 Kuhli's maar die zijn even naar het café, ondergronds.

De tenen krom de bilspleet strak en maar hopen dat het straks helemaal uitkomt
 
Ziet er goed uit, maar wel wat kaal nog. Die gebakjes (zwarte fantoomzalmpjes) en de manen gaan dat wel waarderen denk ik
 
En weer een weekje verder..
Tegen alle goedbedoelde adviezen* in toch door de knieën gegaan voor die wel hele mooie betta
(nee niet de aller aller mooiste, die vond ik helaas wel echt 'te' macho, liet zelfs zn spiegelbeeld niet met rust, waarschijnlijk had die al es bij een dame gezeten)

Maar deze is het dus geworden

IMG_20200810_195912.jpg

IMG_20200814_145128.png
Ik heb het diertje meer dan een uur bekeken en op mijn verzoek heeft de de meneer van Aquariumhuis Friesland in Leeuwarden
het diertje ook bij andere visjes in het bakje gezet, om te zien wat hij deed..
Nou voornamelijk verlegen, Ketsjing, dat zocht ik, en nu een week later weet ik dat dit de juiste keuze was, hij doet het geweldig, zij aan zij met de maanvisjes van het ontbijt genieten (hij liet zich zelfs een flake door een maantje afsnoepen), echt wat een beeldpracht.

IMG_20200812_125201.jpg

IMG_20200810_195323.jpg

Ik ben wel happy met dit schilderij.
Bestandje nu is, en bijna compleet:
3 Maanvis platinum
1 Betta Doubletail Elephantear
5 fantoom zalmpjes (;) Bedankt Killerfish)
2 Kuhli's
2 Japonica's
2 algeneter(tjes)
IMG_20200810_193138.jpg

morgen krijg ik nog een Drents appelslakje, ik heb nog wel een paar japonica's in gedachten en daarmee is het wel mooi totaal plaatje dacht ik.
Nog wat planten erbij gekocht, en het wordt nog wel een keer wat, groeit als kool trouwens, de waterpest zat al tegen het plafond.
Het bakje wordt met de dag mooier

nb. op de foto's lijkt het aquarium leger en kaler dan het in het echt is


*Maantjes en Betta's, die combi kan behoorlijk fout gaan, het is beslist af te raden in de meeste gevallen, dus laat u zich aub. vooral NIET inspireren..
Niemand zit te wachten op de aanblik van spartelende maanvissen die op de bodem liggen te zweven met afgevreten vinnen !!
 
Laatst bewerkt:
Enige punt waar ik zeker wel op zou gaan letten, is het formaat bak voor deze prachtige man. Door de lange vinnen zal hij vrij veel moeite moeten doen om de hele bak elke keer door te zwemmen. In het begin zal dat wel gaan, maar let erop dat hij zich niet te veel vermoeid en hierdoor komt te overlijden. Hier destijds in de 80cm ook een langvinnige man gehad. Ging de eerste periode echt geweldig, maar naarmate de tijd vorderde werd hij steeds minder actief en meer aan het rondhangen. In een kleinere bak gezet en je zag dat hij weer op begon te leven; zijn territorium was veel kleiner en hij hoefde minder energie op te brengen om rond te zwemmen en dit te conroleren; want dit doen ze graag.

Zeg niet dat het fout zal gaan, maar wees je ervan bewust. Uitgeput en overleden zou zonde zijn van deze man
 
Hahaha we zijn verbonden Martin 🤪 heel leuk gezicht zo! En wat een prachtige betta! Is het bruinige water expres? Beetje black waterish. Ik weet dat maanvissen en andere moppies dat erg waarderen. Zelf heb ik t water het liefst zo wit mogelijk hahaha #muts
 
Hahaha we zijn verbonden Martin 🤪 heel leuk gezicht zo! En wat een prachtige betta! Is het bruinige water expres? Beetje black waterish. Ik weet dat maanvissen en andere moppies dat erg waarderen. Zelf heb ik t water het liefst zo wit mogelijk hahaha #muts
Vloeibaar filtermedium. Werkt perfect om die mooie witte waas te creëren in het aquarium :pp
 
Enige punt waar ik zeker wel op zou gaan letten, is het formaat bak voor deze prachtige man. Door de lange vinnen zal hij vrij veel moeite moeten doen om de hele bak elke keer door te zwemmen. In het begin zal dat wel gaan, maar let erop dat hij zich niet te veel vermoeid en hierdoor komt te overlijden. Hier destijds in de 80cm ook een langvinnige man gehad. Ging de eerste periode echt geweldig, maar naarmate de tijd vorderde werd hij steeds minder actief en meer aan het rondhangen. In een kleinere bak gezet en je zag dat hij weer op begon te leven; zijn territorium was veel kleiner en hij hoefde minder energie op te brengen om rond te zwemmen en dit te conroleren; want dit doen ze graag.

Zeg niet dat het fout zal gaan, maar wees je ervan bewust. Uitgeput en overleden zou zonde zijn van deze man


Hahaha we zijn verbonden Martin 🤪 heel leuk gezicht zo! En wat een prachtige betta! Is het bruinige water expres? Beetje black waterish. Ik weet dat maanvissen en andere moppies dat erg waarderen. Zelf heb ik t water het liefst zo wit mogelijk hahaha #muts

Bettus heeft z'n hoekje al gevonden, achter het eerste (dichte) buisje van de spraybar, weinig tot geen stroming daar, maar heb hem ook al es zien dutten hangend op die rooie plantjes rechts.
De stroming ben ik nog mee aan het rommelen, op zoek naar het juiste minimum ook als filter voller raakt, filter draait nu op ongeveer iets minder dan de helft, en hij kan wel nog iets minder, ik zag gisteravond een flake over de bodem heen toch nog de halve bak oversteken :ROFLMAO:
Bruinige kleur komt door wat turf in mn filter, ja bah al die compromissen ook, moet eigenlijk nog wat meer in maar ik wil liever ook weer niet nog bruiner water
KH is hoog 10.3 en de PH ook nog aardig hoog op 7,32, dus gister toch maar Tetra KH-Minus 20ml toegevoegd..
ja hou ik ook niet van maar euveltje is mede te wijten dat ik het hout eruit gehaald had, zit nu al wel een ander maar beduidend kleiner stukje in.
Voor Bettus zit ik liefst net onder de PH 7.0 vandaar de druppels ipv op hout wachten
 
Ohja, gister wel met dhr Jonkman over gehad..
Als ik de waardes op eigen kracht niet beter krijg ga ik wel aan de Osmose toevoegen
die best wel goeie Dennerle set is niet eens zo heel erg duur (66 euro)

Gewoon knudde dat de KH aan deze kant van het dorp aanzienlijk hoger is (12.7) dan waar ik eerst woonde (9.3)
 
Kun je op googelen en of ze een keurmerk hebben kun je ook opzoeken
Alles in orde, kvk, thuiswinkel waarborg, vestigingsadres. alles klopte
behalve de eigenaar, die had een site gekocht en door gelinkt naar zijn eigen, zonder dat je dat zag, dus bij bestel hier werd je doorgelinkt naar het piraten nest
Rien ne va plus, uw geld is niet meer van u,
hebben we het niet meer over maar ik heb een bloedhekel aan webshops
 
Alles in orde, kvk, thuiswinkel waarborg, vestigingsadres. alles klopte
behalve de eigenaar, die had een site gekocht en door gelinkt naar zijn eigen, zonder dat je dat zag, dus bij bestel hier werd je doorgelinkt naar het piraten nest
Rien ne va plus, uw geld is niet meer van u,
hebben we het niet meer over maar ik heb een bloedhekel aan webshops
Ja dat is zuur inderdaad
 
Enige punt waar ik zeker wel op zou gaan letten, is het formaat bak voor deze prachtige man. Door de lange vinnen zal hij vrij veel moeite moeten doen om de hele bak elke keer door te zwemmen. In het begin zal dat wel gaan, maar let erop dat hij zich niet te veel vermoeid en hierdoor komt te overlijden. Hier destijds in de 80cm ook een langvinnige man gehad. Ging de eerste periode echt geweldig, maar naarmate de tijd vorderde werd hij steeds minder actief en meer aan het rondhangen. In een kleinere bak gezet en je zag dat hij weer op begon te leven; zijn territorium was veel kleiner en hij hoefde minder energie op te brengen om rond te zwemmen en dit te conroleren; want dit doen ze graag.

Zeg niet dat het fout zal gaan, maar wees je ervan bewust. Uitgeput en overleden zou zonde zijn van deze man

Ik heb zelf een Betta in een meter bak gehouden en dat ging goed. Hij had een duidelijk afgebakend territorium tussen een hoog stuk kienhout bedekt met Javavaren en in het midden van de bak en een oerwoud van waterpest aan de rand van de bak, met daarboven wat drijfplanten (een soort kroos wat mee was gelift met waterplanten, wat een hel om die in toom te houden, maar hij was er maar wat blij mee) In dat stukje van ongeveer 40cm zwom hij vrolijk rond en kwam er eigenlijk nooit uit. Hij deed dat zo'n jaartje of vier. Maar hij had dan wel een heel rustig karakter en was niet heel avontuurlijk. Hij verkende de eerste week een beetje de bak en had daarna zijn keuze gemaakt.

Maar goed, elke Betta en situatie is anders, dus goed observeren en indien nodig ingrijpen.
 
--knipknip--
Maar goed, elke Betta en situatie is anders, dus goed observeren en indien nodig ingrijpen.

Ja echt, het lijkt onzin maar je hebt er echt allerlei karaktertjes tussen zitten..
daarom was opzet nr 1 van begin af aan.
"rust in de bak" klein bestand zodat ze ook es kunnen uitwijken zonder dat gelijk de volgende uitdaging voor de dag komt
 
Update..
Nitriet piekje gehad, bak stabiliseert weer na 2 keer verversen,
En één Fantoomzalmpje heeft het pand met de voeten vooruit verlaten, jammer jammer 1 visje minder en de bak lijkt gelijk leger
ben nog even aan het overdenken of ik die vervang of dat ik heel misschien er 2 kleine apostigramma in zet, al ben ik wel ietwat voorzichtig, ik wil geen druk op de ketel zetten
En ja ik wil aan de osmose, Ik werd al gewezen op de sponsor advertentie, tsja dat lijkt me wel wat maar ik heb zo'n hekel aan webshops :oopss:

Ja en deze jongens..
Geweldig


;)



Nogmaals, niet even zelf thuis proberen,
deze combinatie is vragen om ellende en narigheid,
Je kunt ze normaliter niet bij elkaar in één bak zetten
Dus gewoon niet doen en ook niet aan denken


En ik ga ook niet uitleggen hoe en waarom ik dat wel gedaan heb..
 
Laatst bewerkt:
Na een bewogen weekje en wel even een schrik momentje een boel beleeft
Vorige week na dat gedoe met die KH minus rotzooi, BEM vette nitriet piek 3 slachtoffers en de overlevenden zichtbaar in mineur
Had ook nooit gemoeten, maar ja ik met al mijn ervaring toch naar een winkelier luisteren om een klote potje van 12,50, had dus niet gemoeten. dan straft de lieve heer onmiddelijk en direct

Dus haasje repje verversen in 3en (oftewel 3 X 50% water eruit op vrij zat en zondag en maandag was de nitriet weer 0 en alle andere waarden weer zoals ze horen op de KH en Ph na dan
dusssss ja toch maar iets te vroeg voor de planning maar ja weinig keuze, een Osmose apparaat gekocht, nog wat andere dingetjes op een rijtje, watertemp nog wat omhoog want ik vond em doorzakken onder de 23 (ook weer zoiets, zit je dan met je goeie fatsoen en een veel te dure JBL PRO verwarming.. dat pokkeding geeft veel te hoog aan, maar ja na alle hitte van afgelopen was dat er tussen door geglipt, verwarming stond op een gegeven moment op 26 en het water kwam niet hoger dan 22.6, so der kann auch wieder zuruck nach die heimat) iig. na dat geneuzel begon het leven in het bakje weer wat op gang te komen dus moest het vandaag en gister maar wezen om deze keer met osmose te verversen.

Ik had het nog gevraagd maar omdat ik niet een bruikbaar antwoord voorbij zag glijden heb ik gekozen om 80 van de ca. 180 l. te vervangen, dus dat duurde even voor het klaar was maar tijdens de toch al dodelijk saaie race mooi tijd voor de wissel..

Mn bakje gelijk een beetje herschikt beetje de lange plantjes naar rechts en nu zit het ruime stuk mooi in het zicht aan de linker kant

Ik ben voor nu wel even tevreden met het resultaat, ik vind de conditie van het water wat spannender, en morgen maar weer druppelen :)


Al zeg ik het zelf, het is wel een fraai schilderij he
IMG_20200830_220056.jpg
 
Wat een gedoe allemaal. Welke dieren zijn er meer overleden. Waren dat dezelfde soort als die eerste? Goed dat de waarden weer stabiel zijn.
Mooi die nachtfoto.
 
Bedankt @Joff

overleden zijn 2 Fantoomzalmpjes en 2 algenetertjes, ooh oeps dat zijn er 4
Ik denk dat de aanvulling iets in die kleinere apistogramma gaat worden maar ik twijfel nog.

Ik ga de Firma Juwel ook een brief schrijven.
Het wordt hoog tijd dat die gasten met een Lido 420 komen, ben ik de eerste afnemer :D
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff

Terug
Bovenaan