De voorpret is begonnen..


Scalari

Well-known member
Lid geworden
14 februari 2009
Berichten
1,153
Leeftijd
65
Locatie
Gorredijk
Dag beste mensen

Nou het hele weekend druk geweest met schoonmaken en dat soort minder spannende dingen
Ondertussen wel nagedacht over wat ik wil gaan crëeren, qua bestand enzo en een paar dingen staan/stonden al vast
Het gaat om een gebruikte Lido 200 van marktplaats compleet met onderkast en eheim filter en 2 co2 flessen van 2,5 kg

Ja natuurlijk een Lido, want ik wil hoe dan ook maantjes in de gezellige bak, en ik meen een goede keus gedaan te hebben
met 1 man en 3 dames Platinums (bijna hagelwit), de visjes op de foto's zijn al gereserveerd bij de winkel
2020-07-13_18-50-30.png


En zo'n pronkjuweel van een doubletail dombo
image.jpg


En bovenin een stuk of 5 - 6 Bijlzalmpjes
2020-07-13_19-02-01.png


En voor een beetje beweging onderin een paar modderkruipers en misschien nog een harlekijn danio of pantser barbeeltjes,
die barbeeltjes zijn wel leuk, beetje druk maar wel altijd op een kluitje bij elkaar.
Nog iets van algenetertjes en een wit appelslakje (zit er aan te komen, bij die mevrouw hing net een nieuw trosje aan de ruit).

Voor de bodem heb ik hagelwit rivierzand gekocht en een cm. of 2 substraatzand daaronder

Morgen is de achterwand klaar dus er zit beweging in

:smitten:
 
Mooie vissen. Altijd leuke bakken die lido. Maar kan je zolang vissen reserveren in een winkel?
 
Mooie vissen. Altijd leuke bakken die lido. Maar kan je zolang vissen reserveren in een winkel?

Is gewoon een tof mens die van de Jumper, oh nee geen punt hoor al duurt het 4 weken
Ze zijn er nog al moet je ze wel met een lampje zoeken
 
Leuk hoor.

Maar er zijn wel wat dingetjes.

Maanvissen kan je niet echt zien of het een mannetje is of vrouwtje. Enkel bij afzetting.
(Bultbop voorhoofd is een vezonnen verhaal)

Betta met maanvissen, lijkt mij niet een goede combinatie.
 
Tsja.. je hoort daar echt veel mensen over, betta en maanvis
Ik heb nu 6 keer die combi gehad trouwens wel altijd 1 enkele betta man geen vrouwtjes erbij
Echt nooit ellende gahad of zelfs maar gezien.
Het aquarium is wel ruim en hoog dat is wel fijn dus ze kunnen ook uitwijken
En de maanvissen heb ik wel heel erg goed staan kijken welke het gingen worden, ik heb denk ik
die paar gekozen die al steeds bij elkaar gingen hangen, en als er 1 wegzwom dat het hele clubje
erachteraan zweefde, mooi rustig school gedrag.

mochten er te veel mannen zijn mochten die zonder meer terug
 
Ahum..

Meneer Kempie heeft zich maar te gedragen anders krijgt hij levenslang solitaire afzondering :DD

bijgevoegd plaatje uit de grote bak van ooit in een vorig leven
 

Bijlagen

  • P1040500.JPG
    P1040500.JPG
    286.5 KB · Weergaven: 117
  • P1040144.JPG
    P1040144.JPG
    241.9 KB · Weergaven: 112
Helaas ben ik bang dat een lido 200 sowieso te krap is voor manen, lees onderstaand topic maar een door;

Maar gelukkig is er nog genoeg ander moois en lido’s zijn prachtige bakken:))
 
Helaas ben ik bang dat een lido 200 sowieso te krap is voor manen, lees onderstaand topic maar een door;

Maar gelukkig is er nog genoeg ander moois en lido’s zijn prachtige bakken:))


Allemachtig, dus ik zou de maanvisjes moeten gaan cancelen, maar damn juist om de maanvisjes ben ik op nieuw aan het avontuur begonnen
en nee in mijn senioren flatje en binnen mijn budget kan ik niet heel veel groter dan deze, een 450 of groter is simpelweg onmogelijk

Nou tot zover dan de voorpret, dat was een kostbaar en kort feestje


:sick:
 
Het 'probleem' met maanvissen is dat je best een bewezen koppeltje kunt houden in die Lido 200 maar de vraag is, hoe kom je daar aan? Gewoon twee vissen die man en vrouw lijken uit de winkel pikken gaat in de meeste gevallen niet lukken. Een koppel zal vaak ontstaan uit een grotere groep maanvissen die je dan later apart kunt zetten in een kweekbakje van dat formaat.

Nu begrijp ik dat jij je zinnen volledig op maanvissen had gezet en dan kan dit een domper zijn. Gelukkig zijn er nog erg veel andere vissen die wellicht wel gewoon kunnen en waar jij net zo veel plezier aan zult beleven. Wel eens aan een harempje dwergcichlide gedacht bijvoorbeeld? Of een aantal honing goerami's? Of wellicht een leuke kamertemperatuur bak met danio achtige soorten? Er is echt zoveel keus, dit hoeft natuurlijk niet direct het einde te betekenen!
 
Zie, ondanks dat de manen helaas het niet gaan worden, wel een terugkerend thema; wit.. is dit bewust of? Want op een hagelwitte bodem ga je denk ik en veel zien, maar ga je de vissen ook niet echt een plezier doen vanwege de reflectie die deze geeft
 
Ik zie met grote regelmaat bewezen maanviskoppels op marktplaats. Ook discus koppels btw. Nu ben ik zelf meer dan de antenne Baarsjes en heb ik geen idee hoe het dan zit met groei achterstanden waar ik hier vaak over lees. Maar wellicht is dat een optie voor je! Lichte bodem is wel echt prachtig maar onderhoudsgevoelig. Zwarte bodem met mooie witte Maas keien ook een idee? Succes met je bak! En gewoon die voorpret houden hoor!
 
Het 'probleem' met maanvissen is dat je best een bewezen koppeltje kunt houden in die Lido 200

Ik weet niet hoe breed deze bak is maar volgens mij voor Manen wel aan de smalle kant. Dat komt qua inhoudt overeen met een meterbak en volgens mij zijn die minder geschikt. Daarbij moet je ze eigenlijk ook met minimaal 5 houden en dan is de bak in ieder geval te klein.
 
Er is idd zoveel moois wat je zou kunnen nemen wat geschikt is voor een Lido. Neem er rustig de tijd voor, komt wel goed ??.

Gr. Ed
 
-- / Succes met je bak! En gewoon die voorpret houden hoor!
Kijk dat is de spirit, ik doe wel een paar interne aanpassingen en ooh ja een stuk of wat Ramirezi komt er ook nog aan
alleen die vind ik wat kwetsbaar om mee op te starten
En zand ja nee ik heb de witte al liggen en veel keuze bieden de verkopers hier niet echt, goeie stofzuiger denk ik wel te hebben :)

Ik weet niet hoe breed deze bak is maar volgens mij voor Manen wel aan de smalle kant. Dat komt qua inhoudt overeen met een meterbak en volgens mij zijn die minder geschikt. Daarbij moet je ze eigenlijk ook met minimaal 5 houden en dan is de bak in ieder geval te klein.

Ik heb een gesprekje gehad, ik krijg 5 maantjes en daarvan mag ik dan een koppeltje houden (ik hoop dat je dat kunt zien bdw), dat is wat karig 2 stuks maar ja zo leveren we allemaal een beetje in.
Ohja de maantjes zijn nu een cm. of 5-6
De lido 200 is een apart geval maar in mijn optiek wel geschikt, hij is 70 breed (ja dat had wel net wat beter gekund) 50 diep en 65 hoog bijna 60 effectief, maar relatief zit er nog best wel veel water in mede door de hoogte, de verdeling van het water is gewoon heel anders
Het wordt zowiezo een rustige bak met alleen een Kuhli die af en toe langs het raam dwarrelt op warp speed
Ja en de bron van mijn verliefdheid de Betta gaat er gewoon bij in, ik vermijd heus wel de triggers met haantjes gedrag of wapperstaartjes en een man alleen is eerder nieuwsgierig dan agressief
Ik heb de combi al 6 keer gehad en echt nooit ellende gehad al was die bak wel een heel stuk groter dan deze, daarom ook een klein bestand 15 stuks tops

In mijn hele grote bak dunde de maanvissen in van 5 naar 3, bijv. tijdens het verversen sprong 1 zo'n sukkel uit het aquarium.. tsja de kat helemaal in zn sas en ik niet, en 1 bleef gewoon achter in alles op een gegeven moment maar afscheid genomen en een badje kruidnagel. Omdat de man echt groot ( toen al bijna 18cm) was durfde ik het niet aan om er kleinere bij te zetten
Het koppeltje van 3 deed het eigenlijk alleen maar beter dan eerder dus ik had ook niet zo de motivatie om dat te veranderen. op een gegeven moment waren beide dames tegelijk aan de leg.
Schijnt niet te kunnen maar ik stond er zelf bij..

Iemand nog een suggestie over hoelang de (ca. 1 cm) turf (JBL pellets) in de filter kan blijven of laat je dat alleen maar van de waardes afhangen ?
 
Laatst bewerkt:
Ik kijk vaak filmpjes van MD plants en hij gebruikt vaak wit zand in zijn scapes wat hij dan vervangt wanneer nodig (de voorgrond vooral, daar valt het op). Wat tof dat je mag beginnen met vijf kleinere en dan een koppel mag houden! Houwe, dat soort winkel eigenaren:).
 
Ik kijk vaak filmpjes van MD plants en hij gebruikt vaak wit zand in zijn scapes wat hij dan vervangt wanneer nodig (de voorgrond vooral, daar valt het op). Wat tof dat je mag beginnen met vijf kleinere en dan een koppel mag houden! Houwe, dat soort winkel eigenaren:).
gebruikt hij dit niet vooral voorin de scapes als strand? Achterin vaak een andere bodem voor de beplanting toch?
 
Is verschillend! Maar hij werkt graag met voorgronden die open zijn ja. Eigenlijk doet hij waar hij maar zin in heeft en als t niet lukt, maakt hij gewoon een nieuwe?
 
Hoppa! Wordt dat ook de positie van de bak? Van drie kanten in te zien?
 
Hoppa! Wordt dat ook de positie van de bak? Van drie kanten in te zien?

Ja en nee, hij komt daar wel te staan maar de achtwerwand zit nog in de onderkast
Niks plakken of bouwen voor je zeker weet dat hij dicht is, ook al is de bak in principe nieuw hij blijft gebruikt en je weet nooit echt waarom mensen zo'n set alweer zo snel (binnen een paar maand) alweer opdoeken. Der zitten zo links en rechts nog stickertjes met de productiedatum van September '18 op en onder en dan heeft de bak bijna ook nog een jaar in de hoek gestaan.
Maar nee achterwand moet echt wel anders krijg je van die zwemmende neuroten
 

Bijlagen

  • Maffie.gif
    Maffie.gif
    1.6 MB · Weergaven: 128
Haha zekers! Plus: hoe maak je een scape die van drie kanten mooi is?! Leek mij erg lastig!
 
Haha zekers! Plus: hoe maak je een scape die van drie kanten mooi is?! Leek mij erg lastig!

Nou 'Scape' dat is wel heel mooi uitgedrukt...
Ik heb dit ornamentje alvast van mn zoon voor mn verjaardag gekregen, nou daar gaat de 'Haute Culture'..
Tsja en ga die er nou es niet inzetten da's ook weer sneu

$_84.JPG
 
Hahahaha geweldig! Hoe bedenken die kids het hè. Zo ben ik aan een foeilelijke dinokop gekomen? heb dr een javavaren op geplakt en het is nu net een trol ?‍♀️
ben benieuwd hoe je dit uitdagende voorwerp een prominente plek gaat geven in de scape ?? en mocht je ook het huis van SpongeBob en Patrick hebben; hornbach to the rescue
 
Hahaha ja echt he.. ik weet dat er nog een pakje ligt misschien wel de crabburgertent..
ik denk dat ik er een plantje inzet dan komt het groen uit zn ogen

Die dino is brilliant.. hoe kom je er op :DD
 
Edit: willen hebben


Hah, ik schrok ook al, het schijnt dat deze dingen ook bij intratuin liggen voor 30 euro, maar deze komt van Amazon was 6,40 (ja handige Henkies wel, heb ik em dus zelf betaald)...
 
M. Schot tegen zijn/haar kind op zijn/haar verjaardag; goh, wat... mooi... dat had je... nou niet hoeven doen?
Een van de guppenmannen zwom net hier door de dinokop heen, waarna twee kinders begonnen te joelen Jaaaa rooaaarrrr dinooo jaaa! ?dus vooruit, hij mag blijven hihi
 
M. Schot tegen zijn/haar kind op zijn/haar verjaardag; goh, wat... mooi... dat had je... nou niet hoeven doen?
Een van de guppenmannen zwom net hier door de dinokop heen, waarna twee kinders begonnen te joelen Jaaaa rooaaarrrr dinooo jaaa! ?dus vooruit, hij mag blijven hihi

Zeg maar gewoon Martin hoor :)
 
Nou en dan het volgende stap momentje..
FF passen voor de zekerigheid
IMG_20200716_222231.jpg

en plakken maar, vond ik op kleuterschooltje ook altijd al zo spannend

IMG-20200716-WA0010.jpeg

Ja euh sorry voor Dik zie ik ook nu pas :oopss:
'Alleen voor mensen met een slechte smaak' staat erop, mjoah dat klopt wel
 
Leuk je te ontmoeten, Martin! Mooie donkere achtergrond. Snap nu ook waarom je wit zand wilde ?
 

Terug
Bovenaan