De gezzzmol zijn schildpaddenvijver.


Ik heb al contact gehad met sos reptiel uit Belgie. Die dieren blijven in principe eigendom van sos reptiel, ik wordt alleen adoptie-ouder. Wat voor mij geen enkel probleem is, aangezien ik toch geen kweekplannen heb.
Nieksrr, klopt wat je zegt. Er staat veel op marktplaats, in belgie is dat tweedehands.be
Het probleem met veel van de kleine lieve schildpadjes die aangeboden worden, is dat de mensen er veel geld voor vragen. Ze kopen de beestjes, met een filtertje, een grote pot voer, een (meestal veel te klein) aquarium, ...
Als ze ze dan beur zijn, dan willen ze hun geld terugzien die ze er in gestoken hebben. Meestal toch.

Ondertussen is al redelijk goed verder gemetst. Ik probeer dit weekend nog eens foto's te nemen en ik hoop volgende week ergens aan afwerking te kunnen beginnen. Rest mij nog uitplakken van de compartimenten en de grote put zelf. Dan is alles klaar, alleen zullen de watervalletjes nog eens moeten getest worden met echt water. Hier en daar dan mss nog een steentje bijplakken om de stroom te krijgen hoe ik ze wil. Ook de grote houtblokken moet nog op hun plaats gezet worden.
 
Mooi! Maar dat is alleen een zomer verblijf?
Of zitten ze in de winter daar ook? Volgens mij is voor veel soorten te koud in de winter, of is het verwarmd
Straks heb je 50 schildpadden daarin die de winter niet haalt of ziek worden van de kou
 
De soorten die ik heb, geelwang en geelbuik zouden hier moeten kunnen overwinteren. Ik moet mij ivm dat overwinteren wel nog eens goed inlezen, want nu doe ik dat nog niet. Omdat het jonge dieren zijn.
vijerpolschimdpadbeesten.jpg

bijnaklaarmetheeldienevijer.jpg

tbeginalupetwatetreknje.jpg


Ik hoop deze week de laatste plakwerken te kunnen doen. Dan nog hier en daar wat opstandjes bijmetsen, overlopen testen en dan klaar. een deur voor de filterkamer is ook nog in de maak, maar deze is iets minder dringend. De rest zou ik graag klaar hebben voor de volgende regenbui.
 
Ja en nee. Ik ben op zoek naar een vloeibare vijverfolie, het product dat ik wou gebruiken is blijkbaar niet zo courant leverbaar. Wegens de grote aankoopsom ben ik dus overal eens wat prijzen aan het vergelijken. Het had er eigenlijk al op moeten hangen, met de regen die nu op komst is...

Ben ondertussen ook bezig met de grasmat aan het aanleggen en hier is toch ook al wat tijd in gekropen. Deze mag ook dringend ingezaaid worden.

Klaar voor de winter zal hopelijk wel lukken, maar nu eerst even zorgen dat ik het product staan heb en dan een droge periode afwachten.
 
Welke ga je gebruiken : impermax of tec7 liquid of nog een andere ?
Het wordt iets speciaals , mooi met die stenen .
 
Ik dacht aan impermax idd. Maar er komt nog iemand kijken die wat meer thuis is in die producten.
Het was idd de bedoeling om er iets moois van te maken. Ik zal deze week nog eens precies mijn waterstand uitpassen, mogelijks overlaag ik enkele van de stenen, wat het wel minder natuurlijk en mooi zou maken. Maar waterdichtheid is natuurlijk een belangrijker punt.
Eens er planten in staan zullen de stenen toch minder en minder zichtbaar zijn.
Ik had echt graag al een stapje verder gestaan, met de herfst in aantocht...
 
Dacht dat je de impermax ook bij lage temperaturen kan verwerken , dus je hebt nog wel wat tijd hoor .
Ik wacht de vorderingen rustig af .
 
Ja lage temperatuur is geen probleem. Vocht is het probleem. Ik kan de vijver niet volledig afdekken, dus dwz dat er zowieso water in staat. Als ze droog weer uitgeven kan ik het water uitscheppen, maar het heeft dan toch nog eventjes nodig om volledig uit te drogen ook. Hoe lager de temperatuur, hoe langer het uitdrogen zal duren.
 
Plastieken tentje tijdelijk overbouwen (zoals die gasten met de koivijvers dat doen met de polyester)
 
Dat heb ik momenteel gedaan. Maar om de volledige vijver af te dekken vind ik het te gevaarlijk. Op deze tijd van het jaar hebben nog wel eens felle rukwinden. Ik zou niet willen dat het zeil losgerukt wordt en hier of daar nog schade aanricht.
Het product is ondertussen binnen, dus als het dit weekend droog is kan ik aan de compartimenten al beginnen. Als ik het zeil er af haal neem ik nog eens wat foto's. Met de bekleding in cement is het al een heel ander zicht.
 
vijveroktober.jpg


Treistige foto, zowel kwa kwaliteit als kwa weersomstandigheden. Hopelijk kan ik deze week eindelijk aan de afwerking beginnen.
 
En begonnen met de impermax ?
Ideale weer als je het mij vraagt .
Ik heb er vandaag ook mee gewerkt voor het eerst , is wel mooi spul op zich .
Aanbrengen gaat ook redelijk makkelijk , wel een klusje voor buiten , stinkt enorm .
 
Jup, dit weekend hard doorgewerkt. Eerst de humidity primer toegepast op de natte vlakken, vrijdag. Zaterdag overal eerste laag, zwart. Zondag overal tweede laag, grijs. Vandaag de rest opgewerkt, alle buitenwanden hebben nog een 3de laag grijs gekregen. Foto's volgen. Het is inderdaad een leuk product. Maar een overal is geen luxe, ik had in mijn schort rn t-shirt begonnen en er plakt hier en daar nog wat palstic...
Laat het maar regenen nu !
 
Snap ik niet goed Pol , je wilt nu toch nog geen regen in uw putje , dat spul is zeker nog niet uitgehard .
En daar heb je lucht voor nodig , en volgens mij geen water .
Ik heb zondag bij mij de laatste laag aangebracht en mijn neus zegt nog steeds niet uitgehard .
Tis wel taai spul hoor , met veel rek op (teststukjes) , op hout zit het ook stevig vast .
Op epdm pakt het niet , op pe ook helemaal niet (maar daar pakt niks op)
 
Ik dacht volgens de bijsluiter dat het na 4u ofzo droog was. Volledige uitharding krijg je idd pas na 14dagen, maar dacht dat het na 4u al voldoende waterasftotend was. Op mijnen cement plakt het ook goed, en op mij sletsen, op mijn broek, mijn handschoenen, mij t-shirt...
Mss toch nog maar eens leegscheppen voor de zekerheid dan, bedankt voor de tip.
 
Heb je trouwens eerst een primer aangebracht voor betere hechting ?
Ik heb al vijvers voorbij zien komen die niet voldoende droog waren en mettertijd blazen vertoonden door vocht in de muur langs de buitenkant .
Ik denk idd zoveel mogelijk water eruit , als men het op platte daken aanbrengt , mag het erop regenen , maar dat water loopt wel weg in de afvoer en zodoende blijft de impermax doorharden omdat er toch lucht blijft aankunnen .
Die 4 uur is gewoon huidvorming , daaronder is het gewoon nog vers .
 
Als het niet volledig is uitgehard zou ik er geen gewicht laten opkomen of luchtdicht afsluiten(dmv waterinsijpeling bv. )
 
Ja inderdaad in de bijsluiter staat 15dagen ofzo wachten om te vullen met water. Ik was van plan om de stenen en houtblokken al terug te zetten, maar zou daar beter mee wachten. Wat is wachten lastig...
Goed, aan het filterkot moet ook nog wat gewerkt worden, zal ik mij daar wat mee bezighouden en de 15 dagen wachten zoals nodig. Het water is er ondertussen al weer afgeschept. Afdekken zal ik niet doen, gezien het weer dat we nu hebben. Ik denk ook niet dat dit veel zal helpen. Als het opnieuw regent zal ik wel opnieuw het water er uit scheppen.
 
Wachten duurt lang ja. Met mijn binnenvijver moest ik eigenlijk 14 dagen wachten en dacht na 6 dagen, dat het wel ging... gevolg was dus dat ik bellen / lucht er onder kreeg. En dan was dat nog binnen waar het vocht niet van buiten af er in kan komen. Bellen kapot geschuurd, en nieuwe laag wel 14 dagen laten drogen, en toen was het goed. Uiteindelijk langer dan 2 weken moeten wachten
 
Mooie binnenvijver, staat die in curacao of in Nederland ?
Kan je daar in Curacao niet eens je netje uitslaan in de beekjes en wat vis meebrengen ?

Ik heb deze avond het water er allemaal uitgeschept, zodat het kan ademen en uitharden. 't is wel terug aan het regenen, dus morgen nog eens, maar goed dat hou ik wel nog een weekje vol en dan volgend weekend de stenen en het hout terug leggen.
 
Leuke vijver! Ik heb zelf ook een vijver.
Eerst had ik er een mini-schildpadje in maar die is jammergenoeg meegenomen door een reiger.
Nu heb ik sinds gister een mega schildpad van ik denk 40 cm groot. Iemand zocht een nieuw thuis en ik een nieuw schildje, dus nu is ie bij mij. Kreeg er voer enzo bij, super netjes.
Hoe groot is jouw grootste? Ik heb trouwens een geelwang/geelbuik en dat kleintje was ook een Geelwang/geelbuik. Weet het niet precies.
 
Mijn grootste is rond de17cm ondertussen. Ik zal de vijver naar alle waarschijnlijkheid overspanne, tegen reigers enzo. Geelwangen herken je aan de s vorm op hun kaken.
de-geelwangschildpad-63877.jpg


Flora2.jpg


De geelwang lijkt heel sterk op de geelbuikschildpad. De geelwangschildpad heeft twee horizontale gele strepen evenwijdig van elkaar op de zijkant van de kop, en een buik met vele donkerbruine vlekken. De geelbuikschildpad is te herkennen door de "S" vormige, gele streep op de zijkant van de kop, en de buik heeft meestal geen tot enkele vlekken.
 
Voila, gevuld met water, hier een eerste foto.

10700168_10205174644351006_3205678095380524005_o.jpg
 
Bedankt voor de toffe reacties.

Het grappige is, net zoals bij aquariums moet het hout nog zinken. Had geen emmertjes die groot genoeg waren om ze te laten weken...
 
Mooi en apart geheel .
Ik had zwarte kleur verwacht , echter dit heeft ook wel wat .
Echter met je schildpadden is er wel een serieus gevaar voor groen water volgens mij , dat extra zal geaccentueerd worden door de lichte kleur van de impermax .
Zou het niet wat zijn om langs de zijkanten de grond wat op te hogen ? Of moeten de schildpadden binnen de gemetselde bak blijven ?
 

Terug
Bovenaan