De aquaria van MaestroCygni


De sfeer met turf is heel anders dan met zand. Het maakt het geheel wel af :D. Ik zie ook al een paar stengels HN achter het hout groeien :D Het geheel is echt beter dan ik ooit had verwacht.
20200201_223610.jpg


Nu weet ik dat ik ongeveer deze hoeveelheid turf moet inwateren (want ja, dat moet ook...), en als ik de onderleggers binnenkrijg kan ik eindelijk de bak gaan vullen.
 
Een betere foto die ik niet aan mijn vorige post kan toevoegen:
20200201_225312.jpg


Edit: Hier kan ik hem ook niet invoegen ...

Nu wel... blijkbaar moet ik de foto's bewerken voordat ik ze kan uploaden. Had ik eerst ook maar toen stond er gewoon dat het aan de extensie lag en kon ik ze helemaaal niet uploaden. Nu kan ik ze uploaden maar niet als volledige afbeelding invoegen...
En wat is deze telefoon ook slecht met foto's. Buiten werkt de camera prima maar voor aquaria is de kwaliteit echt slecht.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een blok turf gekookt maar ik weet niet of ik dit vertrouw. De geur is helemaal weg dus ik ben bang dat er een of andere stof van de emmer in de turf is opgelost. Ik heb het natuurlijk niet in een emmer gekookt, maar de turf was wel heet toen het in de emmer ging (70 graden).
 
Ik wilde eigenlijk een turfbodem gebruiken. Er is een klein probleem, ik heb de pH in een bakje osmosewater met turf getest en blijkbaar is de pH 3,9.
Ik weet niet wat het ergste is, het feit dat ik een hogere pH had verwacht of het feit dat ik serieus overweeg om met die pH verder te gaan...
De turf wordt nu in een grote bak ingewaterd, ongeveer 15 liter kraanwater op 10 liter turf. De pH is alsnog naar 4,1 gezakt. In kraanwater!
Ik hoop dat als de verhouding 1:12 is ipv. 2:3, de pH wel meevalt
Anders denk ik dat ik toch voor minstens 50% kraanwater moet gaan, misschien zelfs 100%. De geleidbaarheid vind ik toch iets minder belangrijk, dat is alleen voor eitjes.
 
De turf wordt nu in een grote bak ingewaterd, ongeveer 15 liter kraanwater op 10 liter turf. De pH is alsnog naar 4,1 gezakt. In kraanwater!
Ik hoop dat als de verhouding 1:12 is ipv. 2:3, de pH wel meevalt
Anders denk ik dat ik toch voor minstens 50% kraanwater moet gaan, misschien zelfs 100%. De geleidbaarheid vind ik toch iets minder belangrijk, dat is alleen voor eitjes.
50% kraanwater met de juiste verhouding aan turf geeft 130 us, kh 2 en pH 6,4. Veel te hoog, ik ga 25% kraanwater testen.
 
Jij bent nog wel even bezig volgens mij voor je de perfecte waardes hebt ;)
Dat gaat ook nog even duren :p Voorheen was het gewoon een zak turf in het aquarium dumpen en met 100% osmose kwam ik bij de perfecte waardes uit. Maar ipv. 250 gram ga ik nu 10 liter turf gebruiken...
Ik ben ook een beetje bang voor instabiliteit moet ik zeggen, maar daar kan ik tijdens de opstart wel mee experimenteren.
 
De bak is voor de helft gevuld met kraanwater. Morgen zal ik het osmoseapparaat aansluiten en de rest vullen. Het water is een beetje troebel door het zand (uiteindelijk heb ik achterin 3 cm zand omdat de bodem anders te zacht was om er iets in te planten) maar de turfbodem ziet er beter uit dan ik had kunnen verwachten. Ik ben er voorlopig erg blij mee.

En de achterwand lekt voorlopig niet dus dat is ook fijn.
 
Kun je met zo weinig licht wel planten goed houden?
Er is meer licht dan op de foto lijkt. In de 60cm heb ik vanaf de start tot de rescape eleocharis gehad en die heeft het dus minstens een jaar overleefd met minder licht. Gelukkig hoeft het bij mij geen tapijt te vormen.
 
Ideaal zou de temperatuur naar 25-26 graden moeten maar ik betwijfel dat een heater van 100w dat aankan.

Nou dat lukt dus prima, op de doos staat dat het tot 75l geschikt is maar het kan een bak van 150l zonder enig probleem tot 6 graden boven kamertemperatuur verwarmen...

Het is wel heel lelijk, het liefst zou ik de JBL protemp e300 willen hebben, de nieuwe inline heater. Die is 300w maar in principe is het uiteindelijk verbruik toch hetzelfde omdat het minder lang aan staat?
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan