Danio met buikwaterzucht


Ik kan ook gelijk even melden dat het met Ananas nog steeds ongewijzigd gaat. De schubben staan nog steeds uit, maar ze maakt een behoorlijk vitale indruk.
Apart hè, hoe zo'n "noodsituatie" niet helemaal acuut hoeft te zijn. Ik heb ook wel eens een vis gehad met uitstaande schubben, die nog weken zo doorgeleefd heeft en verder niks leek te mankeren. Uiteindelijk alsnog plotseling dood aangetroffen. Dan zal zo'n vis qua waterhuishouding (gezondheid nieren en wellicht andere organen) wellicht op het randje hebben gezeten van wat nog verenigbaar is met een relatief normaal functioneren.

Zijn er vissen met een opgezwollen lijf en uitstaande schubben die geen buikwaterzucht hebben?
Lijkt mij persoonlijk niet. Het is zo'n beetje de definitie van buikwaterzucht, ongeacht de oorzaak ervan.

Mij lijkt het trouwens uitgesloten dat het in het geval van deze danio om legnood o.i.d. zou gaan. Al heeft zo'n dier een miljoen eieren vastzitten, het bestáát niet dat dat een zwelling geeft die op deze manier rond het lichaam gaat. Ik zal wel arrogant overkomen nu, maar denk even na mensen..... als ik mijn teen stoot krijg ik toch ook geen waterhoofd....
 
Even informeren hoe het in het lucht kasteel gaat?
Goed hoor, cruise control staat aan en we liggen mooi op koers naar wolk nummer 9.

:foto: met de schubben weer plat?
ananas_18_11.jpg
Ongewijzigd.
De kieuwen op de foto lijken wat rood, maar dat zijn ze in werkelijkheid niet.

Apart hè, hoe zo'n "noodsituatie" niet helemaal acuut hoeft te zijn. Ik heb ook wel eens een vis gehad met uitstaande schubben, die nog weken zo doorgeleefd heeft en verder niks leek te mankeren. Uiteindelijk alsnog plotseling dood aangetroffen. Dan zal zo'n vis qua waterhuishouding (gezondheid nieren en wellicht andere organen) wellicht op het randje hebben gezeten van wat nog verenigbaar is met een relatief normaal functioneren.
Ik ben op dit punt 'blij' dat het geen noodsituatie bleek te zijn. Maar dat weet je op voorhand niet. Toen met de camelanus hadden een aantal van mijn gestorven vissen (waaronder danio's) helemaal geen symptomen. Dat was de omgekeerde situatie, daar was ingrijpen liever vroeger dan later, maar door het uitblijven van symptomen werd dat pas later, want ze oogden niet ziek. Maar gingen wel dood.

Maar dat een vis lang kan rondzwemmen met een mankement (of meerdere), dat is mijn ervaring ook.

Mij lijkt het trouwens uitgesloten dat het in het geval van deze danio om legnood o.i.d. zou gaan.
Ik heb er, na het uitfilteren van medicatie, een mannetje bij gezet. En er gisteren weer uitgehaald. Want Ananas kreeg duidelijk stress van die andere vis, begon bovenin in een hoekje te hangen. Mannetje weer terug gezet in de 450. Nu zwemt Ananas weer vrolijk rond. Vlokjes voer vangen. Ze komt naar de ruit als ik voor de bak sta.

Mijn verdere plan van aanpak. Ik laat Ananas tot en met zondag nog even in de keuken in afzondering en ter observatie. Als andere vissen haar stress geven, dan lijkt het me gewoon wijzer om haar nog een paar dagen rustig te laten herstellen van de baktopurkuur. En daarna maar terug de 450 in, als de situatie niet wijzigt.
Vind het gewoon niet okee om haar nu te euthanaseren, zoals ze er nu bij zwemt, daar is ze echt 'te goed' voor en bovendien, ik krijg totaal niet de indruk dat ze ergens onder aan het lijden is.
Kans dat ze iets besmettelijks importeert lijkt me niet meer zo aanwezig, alle andere vissen lijken in orde, ze is behandeld met antibiotica, en als het iets van een parasiet/virus zou zijn, dan heeft ze het opgelopen in de 450, waar de rest ook in zit/zat.

Ik hoor uiteraard graag ook jullie meningen/gedachten hierover.
En natuurlijk ook heel erg bedankt voor jullie hulp!
 
Nieuwe vraag over dit onderwerp.

Ik heb vanmiddag even de foto's laten zien bij de discuskweker, vooral vanwege de hamkuitvraag met betrekking tot Ananas. Ik hoopte dat ze me misschien iets meer konden vertellen.
Zij geven me eigenlijk aan dat ook zij niet denken dat het opzwellen te maken heeft met kuit. Men dacht wel aan mogelijk een (eencellige) parasiet. Advies was om met zout te behandelen en Ananas de komende dagen in lichtzout water te laten rondzwemmen (advies was opbouwen tot 3 gram per liter). Op dag 4 zou er, als dit het is, een verandering zichtbaar moeten worden.

Ik heb hier graag wat feedback over, voordat ik tot handelen over ga.
 
Buikwaterzucht kan ook door parasieten komen. Zout, zou kunnen helpen. Er is een maar, als ze vocht vast houd door dat de nieren slecht functioneren dan is zout een dood doener. Maar ja, op termijn als het de nieren zijn zal het ook op termijn een dood doener zijn denk ik.

Parasieten is een breed begrip en ook niet in 1 kuurtje medicatie te vatten. De meeste parasieten geven ook wat meer symptomen qua gedrag.

Zal even hulptroepen voor je aanroepen betreft het wel/niet kuit afzetten en opzwellen. Volgens mij heeft @Vis&versa daar wat verstand van.

Volgens mij staat je cruise control slecht ingesteld. Je moet niet naar wolk 9 maar richting de zon. Al moeilijk genoeg met die vis perikelen bij jou.;)
 
Ik blijf het lastig vinden als je gaat behandelen zonder dat je weet wat er is.

Als ik morgen misselijk ben, heeft het ook geen zin om af te gaan op het advies van mensen die geen verstand van zaken hebben.

Het enige dat ik wel eens zie bij buikzucht, is de optie van behandelen met epsom salt. Daarmee kan je wat vocht uit het lijf dwingen.

Heeft de winkel je verteld om welke 1-cellige parasiet het zou gaan? Naam? Kan je het googlen?

Ik bedoel, heel eerlijk gezegd, de meeste mensen roepen maar wat.

Je bent gaan behandelen met een antibioticum omdat mensen dat handig vonden. Halfweg de behandeling met antibioticum wilde je stoppen omdat mensen zeiden dat de behandeling zwaar was.

Ook een behandeling met zout kan een averechts effect hebben. Zolang jij niet weet wat de oorzaak is, is je vis het meest gebaat bij gezond goed voer, goed schoon water en zo min mogelijk stress maar dat is mijn mening.
 
Ik zou van dat zout geen wonderen verwachten. Het werkt vooral (in de juiste dosis) tegen uitwendige parasieten. Om in het spijverteringskanaal enige werking te krijgen (mocht daar iets zitten), moet je waarschijnlijk langere tijd zó'n hoog zoutgehalte handhaven dat de vis er zelf aan onderdoor gaat.... :-/

Hoe oud is deze vis? Wie weet is het zo langzamerhand z'n tijd wel gewoon... dat het lichaam de processen niet allemaal meer op orde heeft. Met een direct gevolg (bijv. nierinsufficiëntie) of indirect problemen doordat de balans van bepaalde micro-organismen verloren gaat. En of dat dan bacteriën zijn of andere darmbewoners, wie zal het zeggen.

Ik denk in elk geval dat als er eenmaal uitstaande schubben zijn, je ervan uit kunt gaan dat er onherstelbare schade is. Dan kan zout hooguit wat water uit zo'n vis trekken, ietsjes, maar dat geeft geen blijvende oplossing denk ik. Als er desondanks verhalen zijn van vissen die na een zoutbehandeling van buikwaterzucht wel degelijk genazen en nog lange tijd doorgeleefd hebben: do let me know...
 
ik zie hier eerder een bacteriële huid infectie in. De witte waas die tussen de schubben zit is niet aanwezig bij buikwaterzucht.

Hoe dan ook is microscopisch onderzoek nodig.
 
ik zie hier eerder een bacteriële huid infectie in. De witte waas die tussen de schubben zit is niet aanwezig bij buikwaterzucht.

Hoe dan ook is microscopisch onderzoek nodig.

Ik was benieuwd of jij wat info heb over een vis vol met eieren/jonkies die niet afgezet kunnen worden. Kunnen ze dan zo opgeblazen worden en kan dit reactie geven op de schubben? Ik kwam wat tegen op jouw internet pagina betreft eieren niet kunnen afzetten vandaar.

Niet voor deze vis blijkbaar maar gewoon in het algemeen.
 
Hoelang heeft nu de vis in de AB gezeten?

Wat @Dino ook aangeeft is waterbuikzucht meestal vroeger of later einde oefening. Je heb hem nu behandeld en wellicht moet je nu "palliatief" gaan denken. Als de vis naar jouw idee gewoon nog happy rond zwemt zou je kunnen overwegen om hem terug te plaatsen zodat deze zijn laatste dagen/weken/maanden in optimale omstandigheden zijn dagen kan slijten.

Het blijft moeilijk om keuzen in deze te maken.
 
Wat @Dino ook aangeeft is waterbuikzucht meestal vroeger of later einde oefening.
Dino? :DD Wat een geheugen heb jij, over iemand die 3,5 jaar geleden voor het laatst op het forum was. :c
 
Wie zegt dat ik jouw bedoel dan ...............

Ok, ik bedoelde wel jou hoewel ik ook wel eens contact heb met Dino. Ik heb gister wel mijn teen gestoten, misschien toch een klein vocht ophopinkje bij mijn namen register zal zo even in de spiegel checken of ik geen waterhoofd heb :DD
 
Dank allemaal, voor jullie reacties.

Hoelang heeft nu de vis in de AB gezeten?
7 dagen. De volledige kuur. Tot afgelopen zondag.

ik zie hier eerder een bacteriële huid infectie in. De witte waas die tussen de schubben zit is niet aanwezig bij buikwaterzucht.
Indien dit het geval is, zou dit dan inmiddels al zijn aangepakt door de baktopur? Hoe lang duurt het dan voor je daar resultaat van zou zien?

Hoe dan ook is microscopisch onderzoek nodig.
Waar kan je zoiets laten doen?

Parasieten is een breed begrip en ook niet in 1 kuurtje medicatie te vatten. De meeste parasieten geven ook wat meer symptomen qua gedrag.
Welke symptomen zijn dit?
 
Dank allemaal, voor jullie reacties.


7 dagen. De volledige kuur. Tot afgelopen zondag.


Indien dit het geval is, zou dit dan inmiddels al zijn aangepakt door de baktopur? Hoe lang duurt het dan voor je daar resultaat van zou zien?


Waar kan je zoiets laten doen?


Welke symptomen zijn dit?
Bacterieen is heel moeilijk. Bacterieen kunnen zeg maar nu dood zijn van de bactopur maar als er een orgaan te ver beschadigd is zul je geen resultaat zien. Je zie de schubben uit staan maar je weet niet hoe lang vis al last heeft van bacterieen en wat zijn afweer is.


Als voorbeeld een blaasontsteking krijg je AB voor. De AB dood de bacterieen en de ontsteking verdwijnt. Werkt de AB niet of je behandel de blaasontsteking niet dan gaan de bacterieen via het bloed naar andere organen. Als organen uitvallen of minder functioneren werkt je opruimfabriek in het lichaam niet en vergiftigd je lichaam. Ik neem aan dat dit bij een vis ook zo een beetje werkt. Ook je algemene conditie verder is van belang. Bij ons (ten zij je bejaarde ben) is een blaasontsteking meestal zo weg met wat AB maar bij iemand van 95 werkt dit iets anders.

Je luchtkasteel richting Voorschoten wat volgens mij redelijk dichtbij is voor microscopies onderzoek. Fancy goldfish store, DINO zal je vast hiermee helpen. Erg aardige man. Oogkleppen op, pinpas etc. thuis laten en vooral niet bij al die aquarium kijken gezien je aantrekkingskracht naar goldies ;) Wel even bellen zodat je weet wanneer hij daar in de zaak staat.

Parasieten symptomen, vinnen/staarten die rafelen, vinnen flikkeren, vinnen getrokken houden, schuren, gapen (kieuwproblemen), kieuw gesloten houden, voor uitlaat hangen, dik worden, ontlasting ziet er anders uit, gaten in kop of zijlijn, de jouw al bekende poepgat problemen. niet happy rond zwemmen. Zal vast wat vergeten zijn want is me nogal een lijst. Er zijn natuurlijk ook wel veel verschillende parasieten. Grof op te delen, huidparasieten, wormen, flaggelaten.

Microscoop geeft zeker een beter zicht hoewel ook niet alles en is ook vaak een samenkomst van ellende.
 
Superdankjewel @michelle1 , voor je antwoorden. Top.

Parasieten symptomen, vinnen/staarten die rafelen, vinnen flikkeren, vinnen getrokken houden, schuren, gapen (kieuwproblemen), kieuw gesloten houden, voor uitlaat hangen, dik worden, ontlasting ziet er anders uit, gaten in kop of zijlijn, de jouw al bekende poepgat problemen. niet happy rond zwemmen. Zal vast wat vergeten zijn want is me nogal een lijst. Er zijn natuurlijk ook wel veel verschillende parasieten. Grof op te delen, huidparasieten, wormen, flaggelaten.
Dank je wel ook voor dit lijstje. Veel van deze dingen doen wijzen naar Fishie (in de 180). Die ik gisteren inderdaad ook even in de stroming zag hangen. Maar goed, dat is ook een superkwakkel, die in zekere zin ook al palliatief verzorgd wordt, al erg lang. Verversbeleid op deze bak is erg hoog. Dus veel ellende zal al afgevoerd worden door de vele waterwissels. Toch vind ik het niet helemaal uit te sluiten dat hier iets van weg gekomen is.

Vanwege de timing van de symptomen, wat vier dagen was nadat ik Luna terug geplaatst heb. Misschien wel drie dagen, want heb die zaterdag niet goed gekeken. Is het mogelijk dat Luna (die asymptomatisch is/was) wel drager is geweest van een parasiet? Hij heeft tussendoor een poosje alleen gezeten, daar vond ik hem ook al niet heel happy ogen, maar dat leek me meer een resultaat van het alleen zitten dan iets anders. Hij maakt het nu overigens gewoon goed.

Heb sinds vandaag een oblongus zwemmen met een plekje bij de staart wat ik nu ook in de gaten houdt. Lijkt me eerder een beschadigingetje dan iets ziekte gerelateerd, maar wilde het toch ook even melden.

Je luchtkasteel richting Voorschoten wat volgens mij redelijk dichtbij is voor microscopies onderzoek. Fancy goldfish store, DINO zal je vast hiermee helpen. Erg aardige man. Oogkleppen op, pinpas etc. thuis laten en vooral niet bij al die aquarium kijken gezien je aantrekkingskracht naar goldies ;) Wel even bellen zodat je weet wanneer hij daar in de zaak staat.
Dank je wel. Ik moet even kijken of dit haalbaar is, op korte termijn moeilijk, wegens andere omstandigheden.
In de tussentijd roeien met de riemen die ik heb. Heb Ananas nog nergens op ingestart, die zwemt nu rond in vers water en met goed eten, idem voor alle andere vissen. Zijn er andere dingen die ik in de tussentijd nog kan doen?
 
Ieder het zijne.

Wanneer wij een erg zieke vis hebben, dat is hier een paar keer gebeurd met een betta, dan gaan wij tot zo ver en niet verder.

We proberen te behandelen op dat wat we eigenlijk zeker weten dat de vis heeft, maar het houdt ook op.

Een vis die buikwaterzucht heeft, en daar dan mee gaan sjouwen naar een winkel om een afschraapsel te laten maken, zodat je misschien nog meer behandelingen kan starten. Wat een stress voor dat beest.

Ik zou het nooit doen, omdat ik dat zielig zou vinden voor de vis.
 
We proberen te behandelen op dat wat we eigenlijk zeker weten dat de vis heeft, maar het houdt ook op.
Begrijpelijk.
Wat ik nog een beetje verwarrend vind. Van wat ik weet is het voor veel visziekten lastig om zonder microscopisch onderzoek een oorzaak aan te wijzen. Hoe maak je je diagnose? Is dat op waarneming?
Betekent dat dat je dan ook niet behandelt als je een vis met symptomen hebt die bijvoorbeeld 98% wijzen naar ik noem maar iets, bacteriële infectie?

Een vis die buikwaterzucht heeft, en daar dan mee gaan sjouwen naar een winkel om een afschraapsel te laten maken, zodat je misschien nog meer behandelingen kan starten.
Ik zie dit anders. Onderzoek kan in sommige gevallen nuttig zijn zodat je weet waar je mee te maken hebt. Of je dan nog iets behandelt is een heel andere afweging. En die afweging is afhankelijk van wat er uit onderzoek komt.

Liever kan ik bepalen wat er aan de hand is zonder dat ik met een zieke vis ga slepen, uiteraard. En daarmee ook wat ik er het beste aan kan doen. Of laten.
Maar het wordt wel heel lastig om het 'goede' te doen als het zowel mogelijk slecht voor de vis is om niks te doen, om 'lukraak' een behandeling te proberen, of het beestje te laten onderzoeken.
 
Ontwikkelingen volgen zich vandaag in rap tempo op.

Vandaag water ververst in alle bakken. In de 450 70% vers. Voogle erbij in. Ik zit naar de bak te staren en zie maanvis Luna ineens op danio's jagen. Het is rond etenstijd. Ik heb de vissen ook net gevoerd. Kennelijk is Luna nog steeds hongerig want die zit nu al een minuut of tien achter een danio aan. Danio's geïnspecteerd. Niemand heeft (tot nu toe) bijtwonden of andere beschadiging. Ze zijn sneller dan Luna ze te pakken krijgt. Maar dit moet voor de vissen stressvol zijn.
Ik heb het Luna nog niet eerder zien doen. Dat zegt niet dat ie dat niet gedaan heeft. Met zijn geschiedenis.

Kan dit mogelijk een oorzaak zijn voor de problemen bij Ananas? Of is dat te snel? Er zaten vier dagen tussen terugplaatsing en de waarneming van de buikwaterzucht. Die veroorzaakt kan worden door stress. Ik kan me voorstellen dat het nogal stressvol is voor een vis om ineens onderdeel te zijn van the hunger games.

Ik baal hiervan.
Zit even te denken waar ik nu verstandigst aan doe. Danio's overzetten naar de 180/keuken, of danio's laten zitten? Danio's hebben genoeg schuil- en uitwijkmogelijkheden in de 450, maar hun gedrag is tot op heden nog niet echt Luna ontwijkend dus ik zie dat ergens wel een keer mis gaan.
 
Ik had hier een groep Espei s bij de manen en die wisten er wel raad mee en dat zal ongetwijfeld stress geven. Inmiddels is er nog 1 Espei over.
 
Toevallig was ik een paar weken terug aan het overdenken om de danio's over te zetten naar de 180. Dit omdat ze liever wat meer stroming hebben, en ook omdat ze wat koeler gehouden kunnen worden. Daar komt dit agressie argument nu dan nog bij.

Waar ik nu dan mee zit is de zieke danio in dit geheel. Als Ananas iets besmettelijks onder de leden heeft en de andere danio's zijn mogelijk drager, dan importeer ik mogelijk een probleem in m'n 180 waar mijn ouwe kwakkelvis zit die al een lage weerstand heeft. Is dus een risico.
Ik vind het parasietverhaal niet geheel onaannemelijk klinken.
De danio's overzetten in de quarantainebak (65L) kan, maar daar zit nu een zieke Ananas in de aankijk, in afwachting van een beslissing van mijn kant, en ik weet niet hoe wijs het is om daar nu de hele ploeg bij in te zetten. Die ene soortgenoot laatst leverde haar al wat stress op. Hoe zal zoiets zijn met vijf?
 
Je moet natuurlijk niet helemaal paranoide worden ;)

Op elke vis en in elk aquarium leeft het een en geen aan parasieten en bacterieen. Een geheel schone vis en aquarium bestaat niet. Luna en al je andere vissen hebben allemaal wel iets op en in zich leven. Een gezonde vis en normaal onderhoud zal geen problemen geven.

Een zwakke vis word een ellende magneet. De zwakke vis heeft gewoon niet genoeg afweer meer maar de gezonde exemplaren draaien hun vin niet om voor een wormpje of een wat dan ook. Dat een vis even 10 minuten bij de uitlaat hangt is ook niet een indicatie dat hij nu meteen dodelijk in gevaar is. Een vis die alleen maar op de bodem hangt of voor de uitlaat hangt en/of meerdere vissen dan moeten er belletjes afgaan. Een paar keer schuren over de bodem is ook niet meteen paniek. Hij kan gewoon even jeuk hebben.

Bejaarde Fishy is niet de ideale graadmeter omdat die al het een en ander heeft mee gemaakt en wellicht al wat onherstelbare schade heeft maar niet in de dodelijke mate.

Bacterieen is een ander verhaal maar ook hier geld afweer. De kans dat je een bacterie stam tref die al je vissen de nek omdraai is uitzonderlijk en denk niet bij jouw aan de hand want dan was het al drama op drama geweest.

Als ik een afstrijkje maak zie ik altijd wel iets. Het gaat erom hoe de vis zich verder gedraagt en de aantallen en aangroei. Geen vis is ook wat dit betreft hetzelfde. Bij mij ligt de een sneller te puffen dan de ander. Bacterieen zijn niet altijd onder de microscoop te zien.

Een afstrijkje geeft natuurlijk wel het meeste inzicht wat is er aan de hand maar dit is inderdaad een keuze of je zo ver wil gaan.
 
Heldere en duidelijke uitleg. Dank je wel.

Alles bij elkaar opgeteld laat ik het wat behandeling betreft hierbij. Als Ananas achteruit gaat zal ik haar uit haar lijden verlossen.

Dan de nieuwe ontwikkeling van het jagen op de danio's. Ik ga de danio's dadelijk over zetten naar de quarantainebak. Niet naar de 180, want ik heb daar een zeer vatbare vis zwemmen, en die wil ik nu geen extra risico laten lopen. Als Ananas een parasiet bij zich draagt heeft ze die opgelopen in de 450, waar de danio's ook in zitten. Dus die hebben er dan ook al in gezwommen.

Dan iedereen een week vakantie. Daarna wel weer verder denken over een duurzame oplossing voor de danio's.

Ik wil iedereen heel erg bedanken voor alle hulp en adviezen. Vind het echt heel fijn dat jullie me hebben geïnformeerd en meegedacht. Veel dank daarvoor!
 
Vaak is het bij ons een kwestie van logisch nadenken.

Allereerst, alles wat leeft kan ziek worden en uiteindelijk doodgaan. Ook vóór de leeftijd die je normaal verwacht. In sommige/veel gevallen weet je niet wat de precieze oorzaak is. Bij een mens zal je doorgaans verder gaan om de oorzaak van ziekte te vinden dan bij een scholenvsje. Zelfs wanneer je erg gek bent met je scholenvsje. Denk ik.

Sommige ziektes daar heb je geen of weinig invloed op, en sommige ziektes komen meer of alleen voor bij bijvoorbeeld een verzwakte gezondheid. Alle wezens kunnen een dodelijke tumor krijgen, en perfecte omstandigheden kunnen dat niet altijd voorkomen. Zo zijn er meer oorzaken maar je snapt vast wat ik bedoel.

Maar er zijn ook ziektes die duidelijk eigenlijk altijd optreden wanneer de omstandigheden daarvoor gunstig zijn.

Zoals @michelle1 zegt, er is vaak wel narigheid in het water. Bacteriën, parasieten, schimmels. Maar meestal krijgen die pas vat wanneer de weerstand van de vis laag is door stress door omstandigheden (verhuizing, bakgenoten, watertemperatuur niet goed, voer niet goed etc).

De oorzaak kan ook in het verleden liggen, weerstand die al is aangetast door bijvoorbeeld een ammoniak - of nitrietpiek die je wel of niet hebt gemerkt.

Maar bijna altijd ga je bij die ziektes dingen zien, in gedrag of uiterlijk.

Vinnen die samengeklampt zitten waar je het niet verwacht, bloederige wondjes, zichtbare schimmels bij de bek of staart bijvoorbeeld, duidelijk zichtbare puntjes, stipjes op de vis, een vis die verandert van kleur, ogen die wat meer uit het hoofd gaan staan, vissen die wat rustiger worden, die niet meer of anders eten, zichtbare wormen op sommige momenten, vreemd uitziende of veranderde ontlasting, bulten of opgezwollen delen, onrustig gedrag, schuren en fltsen, zwemmen op een andere plek dan normaal of zich afzonderen van de groep, tekenen van buikwaterzucht etc.

Allemaal dingen die niet altijd direct een probleem hoeven te zijn, het één meer dan het ander, maar die je zeker alert moeten maken, en soms/vaak ook een goede reden om een vis apart te zetten om de boel goed in de gaten te houden.

Volgens mij heb je gedaan voor de vis wat je kan doen. De rest zal de vis zelf doen, of niet.
Bij verslechtering zou ik ingrijpen, maar ik gok dat je dat zelf ook wel had bedacht.

Erg goed dat je de rest zo in de gaten blijft houden. Stress kan zeker een ding zijn. Maar ook een (inwendige) tumor kan de oorzaak zijn van buikwaterzucht. En daar kan je zelf weinig aan doen.

Sterkte weer!

Aanvulling, ik lees nu pas je stukje. Klinkt als een erg goede beslissing wat mij betreft. En ik vind het fantastisch dat je zo je best doet voor een vis. Niet iedereen doet dat.
 
Dank je wel @Drup, ik vind het echt heel leerzaam wat je me mee geeft. Heb ik veel aan.

Over het proces wat jij en Michelle me uit leggen met ziekte en de ontwikkeling ervan, dat begint nu mooi overzicht te krijgen in m'n begrip ervan. Dank.
Wat ik lastig blijf vinden, is bepalen waar dat kantelpunt ligt tussen iets vermoeden en iets weten, handelen of juist niet, behandelen of juist niet, dat is natuurlijk in elke situatie weer anders. Zeker wanneer een vis al iets heeft zoals bij die gouwe ouwe van me, die halve dagen op de bodem ligt, met z'n moeilijke stoelgang en dikke ogen en wat al niet meer, was dat lang een afweging om te maken. Wat doe ik wel. Wat doe ik niet. Buiten de leefomstandigheden zo goed mogelijk te houden. Die vis is 14. Vandaag was hij aan het schuren. Argusogen zijn het niet, waarmee ik er naar kijk, maar om mijn ogen er voor te sluiten en hem mogelijk te laten lijden, dat kan ik ook niet. Al het abnormale wat ik zie, moet ik wegen. Dat is een beetje hoe ik er in sta, en een klein stukje van mijn eigen ervaring, waardoor ik er zo in sta.

Waardoor ik inmiddels ook iedereen uitdrukkelijk af raad om maanvissen of goudvissen te nemen maar dat is een ander verhaal ;):p.

Volgens mij doet ongeveer iedereen hier op het forum enorm hun best om iets goeds voor hun dieren te doen. Sommigen met meer kennis dan anderen. Anderen weer met meer ervaring dan kennis. Mix van beiden.
Dat vind ik ook zo fijn van deze plek, dat met wat voor vraag of kwestie je ook komt, er altijd wel iemand is die de moeite neemt om serieus mee te denken, te reageren, uit te leggen, vanuit eigen ervaring, kennis, beiden, soms ook gewoon een logische hypothese. Af en toe een grapje (guilty ;) ). Maar altijd voor zover ik mee heb gemaakt hier, met respect voor mens en dier. Vind ik mooi. Probeer ik ook iets aan bij te dragen, met de steeds groeiende kennis die ik er over op doe, kan ik in ieder geval met zekerheid zeggen: mijn vissen hebben geluk hoor, dat er zo'n stel wildvreemde mensen op vrijdagavond achter de computer tijd en moeite doet om hun situatie te verbeteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Die lijst he, stel nou dat dat niet Luna's eigen idee is geweest, maar er een mastermind achter zit?
Dat Luna het ergens zo geframed heeft dat ik hem wel over moest zetten naar de rio 180. Dat hij daar... een opdracht heeft aangenomen. Dat die opdracht ... te maken heeft met het infiltreren van de rio 450. Dat het ... moest lijken dat er sprake is van een verschrikkelijke bedreiging die de samenleving daar kan ontwrichten. Met verstrekkende gevolgen. Onderlinge ruzie. Opstand. Burgeroorlog. Vele vissenlevens verloren. Uiteindelijk is de god fish queen het zat en pleegt goddelijke interventie. Alle vissen behalve Luna naar de keuken, grote bak opnieuw ingericht, goldies er in, en eindelijk rust.

This was the plan, all along.

Maar wie is zo doortrapt om dit te bedenken? Wie bezit de capaciteit in dat weke vissenbreintje om dit allemaal te overzien? Wiens kop is groot genoeg om dat te bevatten? Wiens ogen puilen uit vanwege al die doortrapte hersencapaciteit om dit te plotten? Wie heeft jaren en jaren de tijd gehad om dit snode plan tot in de puntjes uit te denken? Who could it be, possibly?

In m'n hoofd begint nu dat muziekje van 'the goldfather te spelen'... :DD

That 450 is mine. First 6 are out .........

1637351972754.jpeg
 
Dus toch die 'welopgevoede' sluiers van Olympus... :p

"Is leuk zo'n vis erbij, voor Fishie, moet je doen", zei iemand hier online :DD
 
Ik was benieuwd of jij wat info heb over een vis vol met eieren/jonkies die niet afgezet kunnen worden. Kunnen ze dan zo opgeblazen worden en kan dit reactie geven op de schubben? Ik kwam wat tegen op jouw internet pagina betreft eieren niet kunnen afzetten vandaar.

Niet voor deze vis blijkbaar maar gewoon in het algemeen.
Mijn ervaring met vissen die in legnood zijn is niet dat ze openstaande schubben krijgen. Veelal wordt sepcis ze fataal. Maar het lijkt me niet zo ver gezocht dat als de inwendige druk zo oploopt dat organen beginnen te falen, er wel eens buikwaterzucht kan ontstaan.
Vele mensen zien dit als een ziekte maar het is enkel een symptoom.
 
Ondertussen. Is de vijver van @Olympus een secret meeting place for goudjes all over the marktplaats. Snode plannen worden geplot. Geheime berichten doorgegeven via de slobbers in het riool. Terwijl Michelle ligt te slapen kruipen de slobbers het huis in via de wcpot, zuigen zich vast aan haar hoofd, slorpen haar eeuwige kennis en wijsheid op, filteren dat in hun weke vissenbreintjes en pompen de gemodiviseerde informatie terug. "Advis-eeeeeeeer, sluieeeeeeeeer bij Fisssssjheeeee".
 
Laatst bewerkt:
Mijn ervaring met vissen die in legnood zijn is niet dat ze openstaande schubben krijgen. Veelal wordt sepcis ze fataal. Maar het lijkt me niet zo ver gezocht dat als de inwendige druk zo oploopt dat organen beginnen te falen, er wel eens buikwaterzucht kan ontstaan.
Vele mensen zien dit als een ziekte maar het is enkel een symptoom.
Dank je wel voor deze toevoeging. Dan is in de situatie die je beschrijft, dan iets als bijvoorbeeld een verstopping bij de legbuis dan een aanleiding om die druk op te laten lopen? Met de gevolgen die je vervolgens beschrijft: organen werken niet meer goed, waardoor uitval, vis gaat opzwellen, en dan heb je buikwaterzucht als symptoom van iets, waarvan de 'ziekte' zelf orgaanschade is, ten gevolg van legbuisprobleem.
 
Dank je wel voor deze toevoeging. Dan is in de situatie die je beschrijft, dan iets als bijvoorbeeld een verstopping bij de legbuis dan een aanleiding om die druk op te laten lopen? Met de gevolgen die je vervolgens beschrijft: organen werken niet meer goed, waardoor uitval, vis gaat opzwellen, en dan heb je buikwaterzucht als symptoom van iets, waarvan de 'ziekte' zelf orgaanschade is, ten gevolg van legbuisprobleem.
De oorzaak van de legnood kan ook heel divers zijn.
Ik heb nog een scalaar gehad, die na jaren alleen te leven terug een partner kreeg en enkele weken later stierf.Haar buik zat vol eitjes waarvan een deel versteend waren.
Maar ook externe factoren spelen een rol.
Zo heb ik nog regenboogelritsen gehad die weigerden af te zetten op zwarte keitjes. Enkele dagen na een afzetbeurt (waar enkel de mannen aan deelnamen) gingen enkele vrouwen dood. Door een mix van kleuren te gebruiken was het probleem direct opgelost.
 
Ondertussen. Is de vijver van @Olympus een secret meeting place for goudjes all over the marktplaats. Snode plannen worden geplot. Geheime berichten doorgegeven via de slobbers in het riool. Terwijl Michelle ligt te slapen kruipen de slobbers het huis in via de wcpot, zuigen zich vast aan haar hoofd, slorpen haar eeuwige kennis en wijsheid op, filteren dat in hun weke vissenbreintjes en pompen de gemodiviseerde informatie terug. "Advis-eeeeeeeer, sluieeeeeeeeer bij Fisssssjheeeee".

Zag je het gister op het nieuws in Rotterdam.

30 gele en ik denk 15 zwarte gespikkelde gniffelende slobberkopjes, iets bovenuit die put deksel achter die politie auto die in brand stond :eek: Ze zijn lekker bezig.

Volgens mij zijn ze richting hellevoetsluis daar schijnen zondag 1000+ hulptroepen via het riool aan te komen. Compleet in camouflage kleuren. Bij vervelling krijgen de gele een camouflage vervelling want die vallen toch iets teveel op.
 
Nog even een laatste updateje.
Heb het schooltje danio's sinds m'n laatste bericht over gezet naar de quarantainebak in de keuken, bij Ananas. Dat ging goed. Het was mooi om het ploegje weer compleet te zien zwemmen. Ananas kwam goed mee.
Afgelopen donderdagochtend vond ik haar dood in de bak. Ik denk niet dat ze heeft geleden, want de avond ervoor zwom ze nog vrolijk mee met de rest. Een fijne gedachte. De andere danio's maken het goed, vertonen geen symptomen. Ik houd ze nog een weekje apart om het aan te kijken, daarna ben ik van plan om ze in de rio 180 te plaatsen, bij de goudjes.

Nogmaals erg bedankt voor jullie feedback en adviezen. (En de grapjes ;) ).
 
Arme ananasje. :cry:Zo je best gedaan voor het beestje maar helaas is het niet anders. Uitstaande schubben is meestal geen redden meer aan maar je heb meer dan je best gedaan.

Ik denk jij snap het nog niet helemaal. De bedoeling is de Danios en de rest in de 180 en de 450 voor de goldies hoor ;)
 

Terug
Bovenaan