Danio met buikwaterzucht


Nou lastige keuze om te maken in elk geval en ik hoop dat je een wijze keuze zult maken en ook dat de vis zal herstellen. Dus al met al veel succes en ik zal voor je duimen.
Dat vind ik lief. Dank je wel.

Wat wijsheid is ben ik dus nog niet helemaal over uit.
Het zal een gok blijven.

Ik zal eens proberen te overzien waar het op uit kan draaien voor het visje zelf.
Voelt iedereen zich vrij om aan te vullen, en corrigeer me graag hierin!

- Als ik nu de kuur staak, en de vis is al ziek (door een bacterie of iets anders), dan is de kans dat het met de vis slecht af loopt, groot. Omdat behandeling dan niet (afdoende) plaats vindt.
- Als ik nu de kuur staak en de vis is niet ziek, dan 'win' ik daar vier dagen baktopur-behandel-relapse mee. Want vier dagen minder in medicatie.
- Als ik nu de kuur door zet en de vis heeft (ook) een bacterie, dan wordt die nu aangepakt. Wat win ik daarmee: minder ellende binnen in de vis, die mogelijk kan toeslaan als de vis verzwakt is door een andere reden (vraagteken, want dit weet ik niet).
- Als ik nu de kuur door zet en de vis is wel ziek maar niet door een bacterie, dan zou dit zich moeten uiten in een verslechtering, dan zou ik een dezer dagen dat moeten zien denk ik, als de baktopur er voor zorgt dat de weerstand van de vis omlaag gaat, want die wordt dan vatbaarder voor ellende.
- Als ik de kuur door zet en de vis is niet ziek, dan zet ik de vis op achterstand in weerstand, wat ik nu eigenlijk al gedaan heb, maar voorkom daarmee antibioticaresistentiële toestanden. Plus, omdat de vis niet ziek is, zal die nog wel een iets hogere basisweerstand hebben dan een al zieke vis.

En dan wat betreft de vis in verband met zijn oorspronkelijke planeet:
- Als ik de vis onbehandeld terug zet en de vis heeft een bacteriële infectie, dan draagt ze mogelijk iets mee, wat mogelijk resistent is door een afgebroken baktopurkuur (werkt dit zo?). Dat is dan een potentieel risico voor de rest.
- Als ik de vis behandeld terug zet, dan is ze behandeld voor bacteriële infectie. Neemt dat ook het risico voor visTBC weg? En daarmee ook een risico voor mijn overige vissen?

Als die laatste twee punten gelden denk ik dat het wijsheidst is om sowieso de kuur af te maken.
Want de vis zal hoe dan ook terug moeten naar de soortgenoten.
Hier, of in een volgend leven.
 
ik zou de vis sowieso niet terugzetten, we weten in ieder geval dat hij ziek is, de kans dat zijn ziekte besmettelijk is is toch nog steeds aanwezig
 
ik zou de vis sowieso niet terugzetten, we weten in ieder geval dat hij ziek is, de kans dat zijn ziekte besmettelijk is is toch nog steeds aanwezig
Dat weet je dus niet (dat de vis ziek is) dat is slechts een aanname, ik denk zelf dat de vis vol kuit zit
 
ik zou de vis sowieso niet terugzetten, we weten in ieder geval dat hij ziek is, de kans dat zijn ziekte besmettelijk is is toch nog steeds aanwezig
Ik vind het top dat je mee denkt en je gedachten hierover deelt, daar heb ik veel aan. Super! Dank je wel!
Hier heb je helemaal gelijk in, dat het een risico geeft om de vis terug te zetten bij de rest. Dat is ook wat ik hier erg lastig aan vind, dat terug plaatsen een risico voor de rest oplevert.

Wat alleen (nog) niet helemaal duidelijk en zeker is, is of Ananas wel echt ziek is. Ze heeft symptomen die van een ziekte kunnen zijn, maar dat betekent niet per se dat datgene wat die symptomen veroorzaakt nog 'actief' de vis ziek maakt.
Misschien is ze al eerder ziek geworden en heeft de ziekte bijvoorbeeld geleid tot schade aan de organen. Dan is de ziekte(veroorzaker) zelf niet meer aanwezig, daar is ze van genezen, maar is daar bijvoorbeeld nierschade door ontstaan, waardoor ze vocht vast houdt, en daardoor op zwelt.
Of dat ze, zoals @Nicolientje-W op merkt, opgezwollen is omdat ze eitjes bevat.

Het alleen zetten van Ananas is ook niet helemaal zonder vervelende bijwerkingen. Eenzaamheid en uitvangen kan ook weer stress bij het visje opleveren, waardoor haar weerstand omlaag gaat, en ze dus bevattelijker wordt voor juist een ziekte.

Dat maakt eigenlijk dat je de vis niet te lang alleen wil houden als dat niet echt hoeft. En of dat echt hoeft, dat is nu een beetje de puzzel.

Dat weet je dus niet (dat de vis ziek is) dat is slechts een aanname, ik denk zelf dat de vis vol kuit zit
Is er een manier om de vis nu, onder de huidige omstandigheden, aan te zetten tot het loslaten van haar eitjes?
 
Ik ben geen dierenarts, geen expert op het gebied van vissen. Ik heb niet meer dan een poging tot logisch denken.

Nicolientje-w geeft aan te denken dat het geen buikwaterzucht is.
Ik dacht dat alle vissen die er zo uitzien buikwaterzucht hebben dus ik vind dit interessant. Wat denken andere mensen op het forum hierover? Zijn er vissen met een opgezwollen lijf en uitstaande schubben die geen buikwaterzucht hebben? Dat lijkt mij nuttige informatie.

Ik ben zelf geen voorstander van antibiotica toedienen onder het motto baat het niet schaadt het niet. Dat gaat wat mij betreft in tegen het idee van zinnig met antibiotica omgaan. Dat iemand iets probeert snap ik ook wel.
Wat mij betreft is het dan met het oog op mogelijke resistentie handig om de kuur af te maken.

Als het buikwaterzucht is mag je er dacht ik normaalgesproken vanuit gaan dat de vis behoorlijk ziek is. Ofwel door huidige oorzaken, of de vis kan bijvoorbeeld al verzwakt zijn geraakt bij een eerdere ammoniak- of nitrietpiek. Wat dan ook, buikwaterzucht is, zelfs in de chronische vorm, echt niet goed.

Maar, zolang de vis actief is, eet, beweegt, min of meer normaal gedrag vertoont en weinig tekenen van stress, zou ik de vis zeker niet dood maken. Maar dat is mijn mening.
Ik zou hem ook niet heel snel terug zetten in de grote bak, ik zou er zelf wel voor kiezen hem na de behandeling extra comfort te geven door bakgenoten bij te zetten. Danio's zijn toch sociale vissen.

Maar dat is slechts mijn redenatie :)

Wederom, sterkte met de situstie, en beterschap voor je visje.
 
Aanzetten tot afzetten van kuit heb je mannetjes nodig die het vrouwtje stimuleren en d ejuiste omstandigheden (temperatuur, lichtduur, juiste waterwaardes)
 
Dank, weer, allebei, voor het mogen leasen van jullie breinen voor deze kwestie. Geweldig.

Wat mij betreft is het dan met het oog op mogelijke resistentie handig om de kuur af te maken.
Dit denk ik ook. Ongeacht de verdere uitkomst lijkt me dit nu eigenlijk het minste van twee kwaden, dus om de kuur nu wel af te maken.
Dus dat ga ik ook doen.

Maar, zolang de vis actief is, eet, beweegt, min of meer normaal gedrag vertoont en weinig tekenen van stress, zou ik de vis zeker niet dood maken. Maar dat is mijn mening.
Hier ben ik het ook mee eens.

Ik zou hem ook niet heel snel terug zetten in de grote bak, ik zou er zelf wel voor kiezen hem na de behandeling extra comfort te geven door bakgenoten bij te zetten. Danio's zijn toch sociale vissen.
Dit overweeg ik nu eigenlijk ook. Dan is wat er aan bacterieel zat, behandeld. Als ziekteverwekker dus weg, als ik dat aan kan nemen. Kans dat de andere danio's daar nog iets van oplopen is dan ook kleiner. Zijn ze in ieder geval samen. En dan de situatie een paar weken aan te kijken. Wat er zich dan nog ontwikkelt zal zich dan uiten. Op grond daarvan verder handelen. Staat wel verhuisstress tegenover van de andere danio's.

Wat ik nu alleen dan niet weet, en wel relevant is. Doet baktopur direct ook iets tegen visTBC? Mocht het - en de kans lijkt klein maar toch - het dat zijn, dan zadel ik de overige danio's er ook mee op. Dat is niet wenselijk.

Lastige keuze, de meerderheid beperken om deze ene vis te beschermen, deel van de danio's onder lockdownmaatregelen, of deze vis in quarantaine om de rest te beschermen, maar daarmee in isolement zetten?
Doet dit jullie ook ergens aan denken? ;)
 
Lastige keuze, de meerderheid beperken om deze ene vis te beschermen, deel van de danio's onder lockdownmaatregelen, of deze vis in quarantaine om de rest te beschermen, maar daarmee in isolement zetten?
Doet dit jullie ook ergens aan denken?
Misschien kun je het OMT om spoedadvies vragen:LOL:
 
Als het waterbuikzucht (symptoom) is zal hij hoogst waarschijnlijk snel dood gaan. Hoe snel weet ik niet maar dat zal geen weken duren. Als 1 orgaan faalt dan stort die hele organen fabriek in. Als bacterieel oorzaak is behandel je dit nu maar of het gaat helpen geen zekerheid. Maar als het bacterieel is en geen AB gaat hij zo en zo dood. Je bent in ieder geval vlot gestart.

Eieren geen idee maar klinkt best logisch van Antje. Als ze bomvol zit en niet kan afzetten zal dit ook invloed hebben op zaken in de vis. Dan rest de vraag misschien kan ze niet afzetten omdat er iets mis is met de eieren fabriek?

Bij TBC gaat niets meer helpen en had je denk al menig dood visje kunnen scheppen. Daarbij hoe lang heb je het visje want waardoor is de TBC in je aquarium gekomen. Dit schijnt heel snel te gaan en zover ik weet heb je niets nieuws in je aquarium gestopt wat mogelijk de besmetting mee heeft gebracht. TBC komt niet uit de lucht vallen na 2 maanden ofzo.

Ik zou gewoon door behandelen en verder afwachten hoe het een en ander zich ontwikkeld. Als je behandeling staak en hij valt morgen dood blijft het in je hoofd had ik maar..... Als je morgen eieren zie dan weet je wat probleem is. Als hij over 2 weken nog fit rond zwemt heb je gewoon een behoorlijk bijzondere ananasje en kan hij terug in het aquarium want als ernstig bacterieel is zal hij 2 weken niet halen.
 
Dank je wel, dokter Michelle1, je hebt me weer helder geïnformeerd. Top.

Daarbij hoe lang heb je het visje want waardoor is de TBC in je aquarium gekomen.
Ruim een jaar.
Wat ik nu wel zit te denken. De enige 'nieuweling' die ik recent de bak in heb geplaatst (volgens mij was dat woensdag vorige week, dus 4 dagen voor ik de symptomen zag bij Ananas), was Luna (mijn niet meer zo boze maanvis).
Die heeft natuurlijk wel een rondgang gemaakt hier door de bakken. Van de rio 450 naar de rio 180, naar de keuken, via de soeppan (voor transport- geen zorgen) terug naar de rio 450.
Maar ik denk niet dat Luna ziek is. Dat hij drager kan zijn van iets maar zelf niet ziek wordt, kan misschien wel gebeurd zijn.

Denk wel dat als TBC een erg vlot verloop kent, dat ik binnen korte tijd meer zieke vissen zou moeten (hebben ge)zien. Dat is tot nu nog niet gebeurd.

Eieren geen idee maar klinkt best logisch van Antje. Als ze bomvol zit en niet kan afzetten zal dit ook invloed hebben op zaken in de vis. Dan rest de vraag misschien kan ze niet afzetten omdat er iets mis is met de eieren fabriek?
Dit vind ik ook een heel goed punt van haar. Ben heel blij dat ze het noemde. En ook een heel goed punt van jou, misschien dat daar dus iets mis zit.

Ik zou gewoon door behandelen en verder afwachten hoe het een en ander zich ontwikkeld. Als je behandeling staak en hij valt morgen dood blijft het in je hoofd had ik maar..... Als je morgen eieren zie dan weet je wat probleem is. Als hij over 2 weken nog fit rond zwemt heb je gewoon een behoorlijk bijzondere ananasje en kan hij terug in het aquarium want als ernstig bacterieel is zal hij 2 weken niet halen.
Dank. Dit soort kennis over de prognose van het ziekteverloop vind ik ontzettend fijn om te lezen, dan heb ik een beetje iets om op te koersen.
Als ik morgen eieren zie en hij zwemt nog rond, weet ik zeker dat het een zij is ;).

De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Ik maak de kuur af. Wordt vervolgd.
 
Luna de terror maan :oops:

OMG. Zou er een vinkje op zijn dead list staan...................
 
Luna de terror maan :oops:

OMG. Zou er een vinkje op zijn dead list staan...................
Die lijst he, stel nou dat dat niet Luna's eigen idee is geweest, maar er een mastermind achter zit?
Dat Luna het ergens zo geframed heeft dat ik hem wel over moest zetten naar de rio 180. Dat hij daar... een opdracht heeft aangenomen. Dat die opdracht ... te maken heeft met het infiltreren van de rio 450. Dat het ... moest lijken dat er sprake is van een verschrikkelijke bedreiging die de samenleving daar kan ontwrichten. Met verstrekkende gevolgen. Onderlinge ruzie. Opstand. Burgeroorlog. Vele vissenlevens verloren. Uiteindelijk is de god fish queen het zat en pleegt goddelijke interventie. Alle vissen behalve Luna naar de keuken, grote bak opnieuw ingericht, goldies er in, en eindelijk rust.

This was the plan, all along.

Maar wie is zo doortrapt om dit te bedenken? Wie bezit de capaciteit in dat weke vissenbreintje om dit allemaal te overzien? Wiens kop is groot genoeg om dat te bevatten? Wiens ogen puilen uit vanwege al die doortrapte hersencapaciteit om dit te plotten? Wie heeft jaren en jaren de tijd gehad om dit snode plan tot in de puntjes uit te denken? Who could it be, possibly?

In m'n hoofd begint nu dat muziekje van 'the goldfather te spelen'... :DD
 
Die lijst he, stel nou dat dat niet Luna's eigen idee is geweest, maar er een mastermind achter zit?
Dat Luna het ergens zo geframed heeft dat ik hem wel over moest zetten naar de rio 180. Dat hij daar... een opdracht heeft aangenomen. Dat die opdracht ... te maken heeft met het infiltreren van de rio 450. Dat het ... moest lijken dat er sprake is van een verschrikkelijke bedreiging die de samenleving daar kan ontwrichten. Met verstrekkende gevolgen. Onderlinge ruzie. Opstand. Burgeroorlog. Vele vissenlevens verloren. Uiteindelijk is de god fish queen het zat en pleegt goddelijke interventie. Alle vissen behalve Luna naar de keuken, grote bak opnieuw ingericht, goldies er in, en eindelijk rust.

This was the plan, all along.

Maar wie is zo doortrapt om dit te bedenken? Wie bezit de capaciteit in dat weke vissenbreintje om dit allemaal te overzien? Wiens kop is groot genoeg om dat te bevatten? Wiens ogen puilen uit vanwege al die doortrapte hersencapaciteit om dit te plotten? Wie heeft jaren en jaren de tijd gehad om dit snode plan tot in de puntjes uit te denken? Who could it be, possibly?

In m'n hoofd begint nu dat muziekje van 'the goldfather te spelen'... :DD
Toevallig vandaag in het nieuws: vrouw die eigen woning in de fik stak word gedwongen opgenomen in psychiatrisch kliniek, geeft je te denken, als we elkaar niet meer spreken: het ga je goed
 
Ik moet ineens denken aan die slobbers van @michelle1 een poosje terug, waar ze nu in het riool ook een parallelle samenleving zijn gestart, misschien houdt het verband met elkaar :DD
 
Toevallig vandaag in het nieuws: vrouw die eigen woning in de fik stak word gedwongen opgenomen in psychiatrisch kliniek, geeft je te denken, als we elkaar niet meer spreken: het ga je goed
Volgens mij al de vissennerds passen ergens in de DSM 5.

Maar je heb wel gelijk, je heb gekkies en Gekkies. Maar wie weet waar @Barwaz verblijft .............................
 
Ik zie ook al "rode tentakels" bij de nieuwe topics. 3 maanvissen ...................... :eek:

Denk niet dat we uberhaupt nog serieus genomen worden in je topic. Mocht je nog vragen hebben over ananasje beter even een nieuw topic openen :DD
 
Ik vind het een goed teken dat we hier nu lollige berichtjes kunnen schrijven, en geen berichtjes over ziekte en dood. ;)
 
Ik vind het een goed teken dat we hier nu lollige berichtjes kunnen schrijven, en geen berichtjes over ziekte en dood. ;)
Het lijkt hier wel het offtopic topic uit de babbel:DD. Maar goed een grapje hoort erbij denk ik en moet kunnen want anders wordt het erg saai.
 
Het lijkt hier wel het offtopic topic uit de babbel:DD. Maar goed een grapje hoort erbij denk ik en moet kunnen want anders wordt het erg saai.
Ik heb even gevraagd aan Ananas, wat zij erover vindt. Ze heeft hier geen sterke mening over.
 
Ik heb even gevraagd aan Ananas, wat zij erover vindt. Ze heeft hier geen sterke mening over.
Ja toch een beetje jammer maar goed als ze beter is dan is ze het vast met me eens. Zo niet dan wordt het ingeblikte Ananas;)
 
Het is dit, of alle betrokkenen nu even vermanend toespreken ;).
Even tussen ons. Ik heb altijd al vermoed dat er iets fishy was aan Fishie.
O, ok ik zal me verder weer proberen te gedragen in je topic.

Fishie, fishy, visje, visie, onraad :rolleyess: Eend, eend is eend.

Ik zal vanavond maar weer eens de DSM 5 gaan doornemen :cry:

Coderingen
ICD-10F60.0
DSM-IV301.0
 
Ik kan ook gelijk even melden dat het met Ananas nog steeds ongewijzigd gaat. De schubben staan nog steeds uit, maar ze maakt een behoorlijk vitale indruk.
 
Heb je niet een zeker weten mannetje om erbij te plaatsen en zoals Antje schreef de omstandigheden zo maken zodat als ze eieren heeft gaat afzetten?

Niet vragen welke omstandigheden dat weet ik ook niet. Ik meen dat het wel eens helpt een koude verversing te doen? Maar wellicht dat @Nicolientje-W dit weet.
 
Heb je niet een zeker weten mannetje om erbij te plaatsen en zoals Antje schreef de omstandigheden zo maken zodat als ze eieren heeft gaat afzetten?
Heb ik. Vind ik ook een goed idee om dat te doen.

Niet vragen welke omstandigheden dat weet ik ook niet. Ik meen dat het wel eens helpt een koude verversing te doen? Maar wellicht dat @Nicolientje-W dit weet.
Ik las ergens iets over veel stroming en af en toe inderdaad wat kouder water toevoegen.
 
Over de kweek van danio's weet ik niet veel, alleen dat het vrijleggers zijn en de mannetjes het vrouwtje stimuleren af te zetten
In dat geval zie je dus overal op de bodem kleine Ananasjes:DD
Fruit GIF by ALDI Belgium
 
In dat geval zie je dus overal op de bodem kleine Ananasjes:DD
Fruit GIF by ALDI Belgium
We gaan voor een elftal. Toppertje, Breezer, Whiskie, Remmelos, Hommeles, Danser, Springer, Prancer, Pleco, Michelle1, 2 en 3, Nico, Lientje, W., en Jess. Dat zijn er geen elf maar ze zwemmen zo snel door elkaar dat we dat toch nooit goed na kunnen (ver)tellen.
 
W. is eigenlijk tweeling. Joe, en Doublejoe.
 
Even informeren hoe het in het lucht kasteel gaat?

En ananasje natuurlijk.

:foto: met de schubben weer plat?
 

Terug
Bovenaan