Co2 vraag


dit werd me aangeraden via lfs omdat ik zo de stroming door heel de bak heb :)
Juist niet. Door het overbruggen van de grootste afstand verliest je stroming snel aan kracht. Bij een spraybar op de achterwand en kaatsing van de stroming met de voorruit houdt je stroming kracht.
Je zet namelijk de spray bar liefst over de volle lengte op de achterwand vlak onder het wateroppervlak met de gaatjes op zo'n 30 graden naar voor en naar onder gericht. Er behoeft nu maar een korte afstand overbrugt te worden. De stroming wordt door kaatsing met de voorruit naar onder gedrukt en gaat via de bodem, normaal een slecht bereikbare plaats(!), naar achter waar ze weer boven komt en meteen weer een duw krijgt. Er ontstaat een spiraalvormige waterdistributie richting de aanzuiging waarbij alle plekken, zolang er geen decoratie dat verhindert, bereikt worden.
 
@benvo daarom zeg ik ook bij de JBL. buisjes een aantal gaatjes dichtmaken. Dan verhoog je de kracht per gaatje bij meerdere buisjes.
En de weerstand ook, als je 30% van de gaatjes dichtmaakt creer je 30% meer weerstand. De stroomsnelheid zal omhoog gaan maar je zal verlies draaien op vermogen (en krijg je ook in totaal minder kwh, kilowateruur😂)
 
Ziezo weer tegen de achterwand.
Geen beweging meer in mijn planten nu zoalsk al zei 🤷🏼
 

Bijlagen

  • IMG20230322132953.jpg
    IMG20230322132953.jpg
    254.7 KB · Weergaven: 55
  • VID20230322132956.mp4
    11.7 MB
Ziezo weer tegen de achterwand.
Geen beweging meer in mijn planten nu zoalsk al zei 🤷🏼
Ik zou zelf de stroming van rechts naar links laten lopen, over je planten heen tegen de linkerglasplaat naar beneden onder de planten terug naar rechts zodat je de sterkste mogelijke stroming onder je planten creert (beetje spelen met de hoogte van de gaatjes ik richt ze niet omlaag maar lichtelijk omhoog voor extra oppervlakte verstoring)
 
Ik zou zelf de stroming van rechts naar links laten lopen, over je planten heen tegen de linkerglasplaat naar beneden onder de planten terug naar rechts zodat je de sterkste mogelijke stroming onder je planten creert
Zo stond hij 🤣
 
Zo stond hij 🤣
Ongeacht dat je de gaatjes lichtelijk omhoog richt en daardoor een beetje stroomsterkte verliest, manipuleer je de stroming het meest optimaal onder de plantjes door denk ik zelf. Ik heb daar nog wel eens een goed gevoel voor. Maar het is uittesten en uitproberen we kunnen hier allemaal wat roepen maar of het in de praktijk passend is is de vraag. Het is goed dat je het uitprobeert 😄
 
@benvo daarom zeg ik ook bij de JBL. buisjes een aantal gaatjes dichtmaken. Dan verhoog je de kracht per gaatje bij meerdere buisjes.
De gaatjes bij de spraybars die JBL maar ook andere bij hun filter voegen zijn altijd te groot. Op een volle lengte spraybar is het een goed idee om de gaatjes op zo'n 3 cm afstand te zetten. En je begint altijd met een gat grootte van 2 mm. Eventueel aan te passen tot hooguit 3 mm.
 
Ik denk dat je nu een problematische deadspot creert links achter de planten op deze manier. Of je zou de planten van links een beetje naar rechts moeten verplaatsen zodat er een grotere opening tussen de planten en het glas zit zodat daar beter water langs stroomt
(Een klein zuurstofsteentje kan dat probleem in die hoek ook oplossen wellicht)
 
als de spraybar van rechts naar links stond bewogen alle planten in de bak, zelfs onderin dus leek me dat idd ideaal
 
Ik denk dat de gaatjes idd te groot zijn en wanneer je die capaciteit hebt van je filter kun het verhelpen met enkele gaatjes dicht maken. Zelf heb ik een jbl1502 op de juwel Rio 180. (netto 800 - 900 l/h).
 
Ongeacht dat je de gaatjes lichtelijk omhoog richt en daardoor een beetje stroomsterkte verliest, manipuleer je de stroming het meest optimaal onder de plantjes door denk ik zelf. Ik heb daar nog wel eens een goed gevoel voor. Maar het is uittesten en uitproberen we kunnen hier allemaal wat roepen maar of het in de praktijk passend is is de vraag. Het is goed dat je het uitprobeert 😄
heb hem nu dus terug zo gezet en je ziet zelfs bij de dichtbeplanting beneden blaadjes bewegen, dus lijkt me goed?
 
Brian, ik ga het nu ff zeggen hoe ik het voor me zie in jouw situatie. Correct me if I'm wrong.

Je hebt een diffuser in je bak van Sera. Die zou ik dicht bij de bodem plaatsen onder de spraybar. Wanneer je dan de zijkant als uitstroom gebruikt en de gaatjes licht naar beneden dan druk je de opstijgende co2 nog een keer naar beneden verder je bak in.
 
Brian, ik ga het nu ff zeggen hoe ik het voor me zie in jouw situatie. Correct me if I'm wrong.

Je hebt een diffuser in je bak van Sera. Die zou ik dicht bij de bodem plaatsen onder de spraybar. Wanneer je dan de zijkant als uitstroom gebruikt en de gaatjes licht naar beneden dan druk je de opstijgende co2 nog een keer naar beneden verder je bak in.
klopt diffuser hangt nu midden achterwand beneden op bodem, ik denk zelfs dat deze nu ook naar beneden word geduwd omdat de spraybar daar heen wijst, niet?
 
Ligt eraan in hoeverre het genoeg is met de capaciteit van je filter. Met vloeibaar filtermedium kun je dat controleren. Voordeel van onder de spraybar lijkt me dat de eerste planten ook co2 krijgen. (edit, of dichtbij spraybar.
 
Laatst bewerkt:
nu hangt mijn ph probe ook die kant net naast spraybar, dus geen goed idee moest daar co2 dichtbij uitkomen zeker?
 
heb hem nu dus terug zo gezet en je ziet zelfs bij de dichtbeplanting beneden blaadjes bewegen, dus lijkt me goed?
Wat goed voelt is goed 😄 het is op een afstand heel moeilijk te bepalen maar als je verschillende dingen hebt geprobeerd ben je al goed bezig en kom je vanzelf achter wat het beste werkt want dat merk je vanzelf zoals de blaadjes die bewegen 😀 een verstoorde oppervlaktespanning zorgt wel er voor dat je sneller je co2 kwijt raakt natuurlijk dat is wel een nadeel
 
zo ziet mijn bak er nu uit, ik denk door de diffuser te gaan veranderen dat het weer te dicht bij de ph probe komt te hangen?
denk wel dat ik voor een inline diffuser ga gaan, dan bespaar ik me al 1 kopzorg minder denk
 

Bijlagen

  • IMG20230322143747.jpg
    IMG20230322143747.jpg
    218.5 KB · Weergaven: 52
Persoonlijk zou ik de spraybar met een buisje verlengen zodat hij goed over de gehele achterwand komt. Nu heb je links een "dode" hoek denk ik.
 
Persoonlijk zou ik de spraybar met een buisje verlengen zodat hij goed over de gehele achterwand komt. Nu heb je links een "dode" hoek denk ik.
Denk niet dat ik veel ga kunnen verlengen 😅
 

Bijlagen

  • IMG20230322145839.jpg
    IMG20230322145839.jpg
    198.5 KB · Weergaven: 43
Denk niet dat ik veel ga kunnen verlengen 😅
Koop en plastic pijp, geschikt voor de volle achter lengte in je bak, bij de bouwmarkt, prik er gaatjes in en het werkt een stuk beter. Je diffuser zet je gewoon onder de spraybar en doordat de stroming gaat zoals in mijn eerdere reactie voorstel omschreven wordt je CO2 zelfs naar de bodem gebracht.
 
Als ik op de rechter foto kijk dan kun je volgens mij nog verlengen naar links.
Ow je was nog bezig over de foto aan achterwand 😅 dacht dat je de laatste foto bedoelde.
Koop en plastic pijp, geschikt voor de volle achter lengte in je bak, bij de bouwmarkt, prik er gaatjes in en het werkt een stuk beter. Je diffuser zet je gewoon onder de spraybar en doordat de stroming gaat zoals in mijn eerdere reactie voorstel omschreven wordt je CO2 zelfs naar de bodem gebracht.
Oke, moet ik eens achter zoeken dan. Was eerder al aan het opteren richting inline diffusor of evt reactor te gaan. Maarja zo blijf ik bezig
 
Ow je was nog bezig over de foto aan achterwand 😅 dacht dat je de laatste foto bedoelde.

Oke, moet ik eens achter zoeken dan. Was eerder al aan het opteren richting inline diffusor of evt reactor te gaan. Maarja zo blijf ik bezig
Zelfs een reactor is zelf te maken. In het Handige Tips Topic, zie mijn handtekening, vind je een omschrijving hoe je het best een spraybar maakt en een manier hoe je zelf een prima reactor kan maken, zie weer mijn handtekening, kijk je onder het cerges reactor kopje.
 
Zelfs een reactor is zelf te maken. In het Handige Tips Topic, zie mijn handtekening, vind je een omschrijving hoe je het best een spraybar maakt en een manier hoe je zelf een prima reactor kan maken, zie weer mijn handtekening, kijk je onder het cerges reactor kopje.
Helaas ben ik ver van handig in dit soort dingen
 
Brian, een reactor zal ook een sterkere filterpomp vragen dan je nu hebt. Door het drukverlies van een reactor krijg je nog moeilijker een goede stroming en daarmee samenhangend mindere distributie vrees ik.
 
Brian, een reactor zal ook een sterkere filterpomp vragen dan je nu hebt. Door het drukverlies van een reactor krijg je nog moeilijker een goede stroming en daarmee samenhangend mindere distributie vrees ik.
Dat valt beslist mee! Op de juiste manier gedaan is het nauwelijks merkbaar, in ieder geval in mijn geval.
 

Terug
Bovenaan