Co2 vraag


BrianVm

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2023
Berichten
210
Locatie
Olen
Goedenavond allen,

Ondertussen al week en half een co2 toevoeging in mijn juwel rio 180.
na het meten met een druppeltest kom ik op een kh van 3.
ondertussen zit ik al op een ph van 6.4 (ph controller) en kleurt mijn indicator nog niet vlotjes naar licht groen.
iemand ideëen waarom het nog niet groen kleurt terwijl ik toch wel overtuigd ben dat dit zou moeten gebeuren??
Fotos in bijlage :)
 

Bijlagen

  • IMG20230320151532.jpg
    IMG20230320151532.jpg
    108.4 KB · Weergaven: 71
  • IMG_20230318_093735.jpg
    IMG_20230318_093735.jpg
    230.4 KB · Weergaven: 73
- verkeerde meting KH?
- kapotte probe?
- verkeerde kalibratie?
- verkeerde instelling controller?

Wat voor diffuser gebruik je, dat is op de foto niet goed te zien.
En wat is CO2 toevoer? Ik zie alleen een tafelpoot...? ;)
 
na meerdere malen kh meting denk ik dat dit niet meer verkeerd is.
waarom zou de probe kapot zijn?
kalibratie is goed, als ik hem in test buizen steek geeft hij tot na de komma de juiste ph aan.
controller slaat aan zoals ingesteld. begonnen op 7ph ondertussen 6.4 en na 0.05 hoger of lager slaat die aan.

diffusor is van sera
1679379988699.png


20 vragen ,geen antwoord :)
 
Misschien goed om te vermelden dat alles net nieuw is gekocht Brian;)
jah kan natuurlijk nog steeds iets kapot bij zitten, maar idd alles is nieuw van sera.
sera controller en sera co2 combo set. 700 euro armer en het lijkt me niet te werken =)
 
Wellicht komt de co2 niet op de goede plek (stroming)
komen zeer fijne belletjes uit die beetje ronddwarrelen voor ze naar boven verdwijnen. maar dit kan ik altijd eens verhangen evt. dacht wel dat hij goed hing in het mdiden waar stroming sterkst voorbij komt.
Als je de dropchecker op een andere plek plaatst, 10 cm onder wateroppervlak. Heb je dat ook geprobeerd?
heb hem zonet aan andere kant van bak gehangen naast de spraybar (uit de stroming) zal eens kijken of er iets veranderd
 
Als je de dropchecker op een andere plek plaatst, 10 cm onder wateroppervlak. Heb je dat ook geprobeerd?
volgens mij, maar ik kan het mis hebben, heeft co2 de neiging uit het water te ontsnappen. Hierom kan je de dc beter last hangen. Kleurt ie laag groen? Dan komt ook daar co2 en dus zeker hoger in de bak.
 
komen zeer fijne belletjes uit die beetje ronddwarrelen voor ze naar boven verdwijnen. maar dit kan ik altijd eens verhangen evt. dacht wel dat hij goed hing in het mdiden waar stroming sterkst voorbij komt.

heb hem zonet aan andere kant van bak gehangen naast de spraybar (uit de stroming) zal eens kijken of er iets veranderd
Je kunt hem elders hangen en kijken of het beter oplost maar dan nog is het raar dat met deze waarden de dc zo donker blijft want volgens de tabel moet je genoeg co2 in je water hebben.
Nu is de kh test altijd een indicatie dus uitgaande van een nieuwe installatie denk ik dat er een afwijking zit in de kh die je meet.
 
Het lijkt me in de praktijk hoogst onwaarschijnlijk dat je met zo'n Sera diffuser uberhaubt een groene DC gaat krijgen op zoveel liter water.
Zou daar een andere oplossing voor zoeken zoals een inline diffuser of reactor
 
Het lijkt me in de praktijk hoogst onwaarschijnlijk dat je met zo'n Sera diffuser uberhaubt een groene DC gaat krijgen op zoveel liter water.
Zou daar een andere oplossing voor zoeken zoals een inline diffuser of reactor
oei, zodus ookal geeft de ph controller aan dat hij op die waarde zit kan het nog steeds aan de diffuser liegen dat hij de co2 niet toevoegt?
 
Dat is het vreemde; dat je controller zegt dat alles goed is, maar je dropchecker blauw.

Mijn ervaring met een Sera diffuser is dat ie slecht z'n werk doet. Wil niet zeggen dat dit de oorzaak is, maar het is wel een puntje van aandacht.

Praktijkvoorbeeld:
in mijn bakje wilde ik 30 ppm CO2 hebben. Daar had ik met de Sera ongeveer 90 bellen per minuut voor nodig.
Bij het gebruik van een AquarioNeo was dit nog maar 60 bellen per minuut.
Met het gebruik van een interne diffuser nog maar 40 bellen per minuut om tot dezelfde CO2 waarden te komen.
 
Ik denk dat de co2 dan niet goed oplost om de bak van genoeg co2 te voorzien.
Maar goed al zou je dat op een andere manier doen dan zal de co2 wellicht beter oplossen en zal de dc lichter worden maar dan zal de ph ook zakken. Dus met meer opgeloste co2 zal de ph zakken. En dan zie je dat je niet op de tabel kan afgaan want met de huidige waarden zou je al een lichtgroene dc moeten hebben volgens de tabel.
Ik gebruik daarom de tabel eigenlijk niet en ga af op de dc.
 
Ik heb zelf goede ervaringen met een inline diffuser. Die sluit je aan tussen je terugvoer slang van het filter. CO2 lost dan erg goed op en je hebt bijna geen belletjes in je aquarium.
 
zodus, naar de winkel en eerst eens een inline diffuser gaan halen is eerste oplossing
 
Dp ziet er nu zo uit.. lijkt me goede kant op te gaan?
 

Bijlagen

  • IMG20230321101949.jpg
    IMG20230321101949.jpg
    132.1 KB · Weergaven: 49
Ja prima volgens mij. Die vloeistof heeft een paar uur nodig om te verkleuren. Heeft het daar misschien mee te maken?
 
Ja prima volgens mij. Die vloeistof heeft een paar uur nodig om te verkleuren. Heeft het daar misschien mee te maken?
neen deze dp hangt er nu al weekje in ook :)
heb hem enkel verhangen in de bak, beetje raar dat hij nu wel richting groen aankleurt
 
Dan is er bljkbaar op de nieuwe plek meer co2 in het water dan op de oude plek :) kennelijk toch naar je stroming kijken. Ik weet niet of er iets van contrastvloeistoffen zijn om dat te testen.. wellicht weet iemand anders op het forum dat.

Bewegen wel alle bladeren van de planten lichtjes?
 
Dan is er bljkbaar op de nieuwe plek meer co2 in het water dan op de oude plek :) kennelijk toch naar je stroming kijken. Ik weet niet of er iets van contrastvloeistoffen zijn om dat te testen.. wellicht weet iemand anders op het forum dat.

Bewegen wel alle bladeren van de planten lichtjes?
jah die bewegen zeer goed zelfs, had hem eig waar de stroming stopt gehangen, nu hangt hij werkelijk naast de spraybar
 
Om maar even een idee te geven qua stroming in mijn bak, denk toch niet dat er hier te weinig van aanwezig is.
toch blijft het me een raadsel waarom de DC naast de groene planten niet groen kleurt en waar hij op het filmpje nu hangt wel..
 

Bijlagen

  • VID20230322074432.mp4
    20.9 MB
Dat lijkt mij wel ok ja. Hoeveel beweegt het water oppervlak? Als dat erg beweegt krijg je gas uitwisseling (zuurstof in co2 uit). T blijft een boel geprobeer :D
 
Dat lijkt mij wel ok ja. Hoeveel beweegt het water oppervlak? Als dat erg beweegt krijg je gas uitwisseling (zuurstof in co2 uit). T blijft een boel geprobeer :D
Filmpjes lijkt me het handigst om alles te laten zien, zodus hier weer :LOL:
 

Bijlagen

  • VID20230322080735.mp4
    15.4 MB
Dat lijkt mij wel ok ja. Hoeveel beweegt het water oppervlak? Als dat erg beweegt krijg je gas uitwisseling (zuurstof in co2 uit). T blijft een boel geprobeer :D

Oppervlak beweegt aardig dus ik zou de spraybar licht naar beneden laten wijzen in een hoek van ongeveer 30 graden.
Dit misschien wat weinig of niet?
 

Bijlagen

  • VID20230322085423.mp4
    9.7 MB
Ik heb ook weinig tot geen oppervlaktebeweging en met voldoende planten en door gasuitwisseling zul niet niet snel een zuurstoftekort krijgen hoor.
 
Ik heb ook weinig tot geen oppervlaktebeweging en met voldoende planten en door gasuitwisseling zul niet niet snel een zuurstoftekort krijgen hoor.
oh oké dan hou ik het zo als het is nu, duwt ook de co2 bubbels nog meer onderuit :)
 

Terug
Bovenaan