CO2 controller, maar welke?


Moet de proberen tijdens verversen in een bakje water ivm droog komen te staan?

zo lang duurt calibreren toch niet lol.
Zonder gein, een half uurtje maakt niet zoveel uit.
Wat je wel eens kunt proberen om de pen gedurende een nacht nog eens in een KCL bewaaaroplossing te plaatsen.
 
zo lang duurt calibreren toch niet lol.

Nee, maar een waterwissel/onderhoud wel

Op dit moment draait de controller goed en is de elektrode toppie. Hoelang deze het gaat doen is natuurlijk onbekend, dus op termijn ga ik nog wel over een nieuwe nadenken. Denk nu voorzichtig al aan een hervulbare, maar dat zie ik tegen die tijd wel verder
 
Vannacht is de drop checker redelijk lijmgroen tegen het gele aan, de foto doet niet helemaal recht aan de kleur, maar laat een nog wat groener beeld zien als de werkelijkheid, en dit bij een PH van 6.7. Nu dus verhoogt naar 6,75 en morgen verder kijken.

Wat mij opvalt is dat er in ieder geval tussen het punt van uitschakelen en nu enkele uren laten nog geen tussentijdse toevoeging van CO2 is geweest, dus het niveau daalt in de nacht ook zeker niet hard, want de PH stijging is ook echt minimaal

IMG_20191004_001409.jpg
 
En de dierendagochtenddropchecker (scrabble woord, alhoewel bestaat het echt?)

IMG_20191004_001409.jpg


Mooie lichte kleur van de checker, en ik zie nu ook wat later op de dag dat de CO2 toevoer "uit" staat. Dus heel de dag CO2 er in pompen heeft zeker niet bijgedragen aan een hele stabiele waarde de afgelopen tijd, ik ben heel benieuwd wat ik hier nog positief van kan gaan merken de komende periode
 
mijn PH en Redox controler, ook van alie.

Destijds gekocht voor 90 euro, hij is iets duurder dan normaal maar dat komt omdat er een andere ( betere) pen erbij zou zitten.
Calibratie tot nu toe, iedere keer spot on op 4 en 7.
Redox idem, calibratie perfect op 400.
Schakelmoment is ph 6.8 bij een kh van 4.


Dat is exact dezelfde electrode die ik heb. Hoewel hij nu al een jaar of vijf draait men mijn eigenbouw aquariumcomputer heb ik ook deze controller nog achter de hand. De electrode die jij dus ook hebt wordt soms wel onder verschillende merknamen aangeboden maar ze zijn gelijk. Deze controller werkt trouwens ook prima en is redelijk nauwkeurig.

 
Dat is exact dezelfde electrode die ik heb. Hoewel hij nu al een jaar of vijf draait men mijn eigenbouw aquariumcomputer heb ik ook deze controller nog achter de hand. De electrode die jij dus ook hebt wordt soms wel onder verschillende merknamen aangeboden maar ze zijn gelijk. Deze controller werkt trouwens ook prima en is redelijk nauwkeurig.

Ze gaven al aan dat deze electrode iets beter en duurder is dan de standaard meegeleverde.
Kan alleen aangeven, nu na enekle maanden in gebruik nauwelijks afwijking tov ijkflesjes.
De controller werkt soms wat traag, setpoint 6.80...maar stuurt de klep pas weer open bij 6.84. Dicht gaat precies bij 6.80.
Merknamen en China, er zijn een paar grote OEM jongens, en die printen iedere naam op een batch die jij wilt, als je maar een hele batch afneemt.
 
Test resultaten JBL Proflora pH-control touch
Metingen werden uitgevoerd met een gekalibreerde pH55 Milwaukee pH/Temp waterproof tester. Deze heeft een afwijking van 0.5 ° Celsius en 0.1 PH.
De ph sensor van JBL had volgens de JBL 0.03 afwijking.

Metingen:
UurMeting ph jblMeting ph penafwijkingMeting temperatuur jblMeting temperatuur penafwijking
12u496.977.30-0.3323.925.1-1.2
12u596.957.30-0.3523.825.1-1.3
13u096.967.20-0.2423.825.2-1.4
13u196.947.20-0.2623.825.1-1.3
13u276.947.30-0.3623.825.1-1.3
Gemiddeld wijkt de JBL pro flora -1.3 ° celsius af.

Gemiddeld wijkt de JBL pro flora -0.30 PH af.
De afwijking is constant op hetzelfde niveau.
Je dient sowieso uw temperatuuralarm aan te passen aan de gemiddeld gemeten afwijking.
De afwijking in PH zou je kunnen compenseren door te kiezen voor een manueel ingestelde PH grens. Hoe doe je dit : je kiest voor auto ph - je geeft je gemeten KH waarde in - de JBL gaat automatisch de ideale PH berekenen en weergeven - vermits er een afwijking van -0.30 ° gaat op zitten kies je voor manuele PH "de voorgestelde PH van JBL - 0.30" In principe gaat dan uw te bereiken PH grens "correct" zijn. Er is dan wel een kleine foutmarge vanwege de foutieve temperatuurcompensatie. (vermits die gemiddeld 1.3 ° afwijkt)

Dit draadje is blijkbaar nog niet aan zijn einde gekomen.
Ik heb afgelopen week een Dennerle pH-Controller Evolution DeLuxe op de kop kunnen tikken voor een redelijke prijs - er diende enkel een nieuwe ph sensor voor aangeschaft te worden. Ik had mijn jbl nog in gebruik en heb de JBL sensor aan de dennerle aangesloten en gecalibreerd : nu dat gaf een erg verwonderlijk resultaat namelijk identiek dezelfde PH waarde als mijn JBL.
Een nieuwe sensor besteld maar natuurlijk geen JBL meer, gewoon een goedkope van 35 euro. Resultaat met mijn JBL : PH 6,87 - testresultaat Milwaukee pen 6,9 dus dat is een behoorlijk goed resultaat.
Nu is de vraag was mijn JBL sensor niet goed of zijn alle JBL sensoren niet goed? Die goedkope sensor werkt alleszins goed.
 
Dit draadje is blijkbaar nog niet aan zijn einde gekomen.
Ik heb afgelopen week een Dennerle pH-Controller Evolution DeLuxe op de kop kunnen tikken voor een redelijke prijs - er diende enkel een nieuwe ph sensor voor aangeschaft te worden. Ik had mijn jbl nog in gebruik en heb de JBL sensor aan de dennerle aangesloten en gecalibreerd : nu dat gaf een erg verwonderlijk resultaat namelijk identiek dezelfde PH waarde als mijn JBL.
Een nieuwe sensor besteld maar natuurlijk geen JBL meer, gewoon een goedkope van 35 euro. Resultaat met mijn JBL : PH 6,87 - testresultaat Milwaukee pen 6,9 dus dat is een behoorlijk goed resultaat.
Nu is de vraag was mijn JBL sensor niet goed of zijn alle JBL sensoren niet goed? Die goedkope sensor werkt alleszins goed.

Het is belangrijk om je te realiseren dat die hondersten die gemeten worden gerust vergeten kunnen worden. Elke electrode heeft namelijk al een afwijking van 1/10. (Ik heb het nu even niet over laboratorium materiaal.) Maar een controller, indien in gebruik, vertoont ook nog eens dezelfde afwijking. Dit gezegd hebbende; dit is voor een aquarium ook niet zo van belang. Het is zaak om op de planten te letten en eventuele alg vorming om te zien of er al of niet CO2 toegevoegd of verminderd moet worden. Qua sensor doen de merk (JBL, Dennerle of anderszins) het zeker niet beter dan de merkloze. Ik gebruik al jaren sensors uit China van tante Ali en die geven een net zo'n nauwkeurige waarde. Het zelfde geldt trouwens voor controllers of overige zaken benodigd bij een CO2 systeem.
 

Terug
Bovenaan