CO2 controller, maar welke?


sschot

Well-known member
Lid geworden
8 oktober 2015
Berichten
3,807
Locatie
Krimpen aan den IJssel
Ik ga mij toch eens verdiepen en oriënteren in CO2 controllers. Reden hiervoor is vooral de stabiliteit en het comfort wat deze moet bieden tov de regeling via de aan/uit klok. En mogelijk bespaart het uiteindelijk zelfs nog wel wat in het CO2 verbruik, maar dat is niet de belangrijkste reden.

Er zijn er echt een heleboel te koop, en grof weg zullen ze het zelfde doen, de PH sturen.

Aangezien ik een dual stage drukventiel heb met hier mijn magneetventiel, moet ik geen unit met ingebouwd magneetventiel, maar een versie welke mijn magneetventiel elektrisch gaat schakelen.

Een greep van wat er te koop is:
Dennerle Profi-Line ph-Controller Evolution DeLuxe
JBL Proflora pH-control touch
Jbl Proflora Co2 Ph Control
Aqua Medic pH controller without probe
Hobby PH Control eco, digitale PH controller
Milwaukee SMS122 pH controller voor CO2 systemen
Sera Seramic pH Controller
??

Persoonlijk zou ik eigenlijk 2 intervallen wensen voor de PH, te weten een dag periode en een nachtperiode met een andere setting. Van mij mag de PH in de nacht best 0,2 PH hoger zijn. Bestaat dit
überhaupt bij de controllers welke te koop zijn?

Verder een eenvoudige en overzichtelijke kalibratie vind ik wel belangrijk, als ook het kunnen verlengen van de probe kabel en het vervangen van de probe iedere X tijd.

Op basis van de opgedane ervaringen ben ik benieuwd of iemand op basis van de opgedane ervaring met product X, kan aangeven of deze voldoet aan mijn wensen en of deze naar tevredenheid wordt gebruikt.

Op voorhand mijn grote dank voor alle reacties, info en support in het zoeken naar "DE PH Controller"
 
Ik heb een JBL Proflora pH-control touch en ben supercontent van het toestel. Ik heb wel een ander magneetventiel en ontspanner gebruikt nl. die van co2art - PRO-SE-SERIE - AQUARIUM CO2 DUAL STAGE REGULATOR MET GEÏNTEGREERDE SOLENOÏDE . Het is een 12 volt systeem (is ook noodzakelijk want het systeem van jbl gebruikt 12 volt) De aansluiting van de de voeding van de solenoid past niet met de aansluiting van de JBL dus je moet wel een verloop/verleng kabel aanschaffen. Ik gebruik de taifun van jbl niet als diffuser maar heb van co2art de in-tank bazooka flux CO2 diffuser gebruikt. Die zorgt voor heel fijne belletjes en is efficiënter dan de taifun. Nadeel is wel dat je met extra hoge druk moet werken van 3.2 psi wat echt hoog is, en dan kom die ontspanner van CO2 art goed van pas want met de draaiknop kan je perfect instellen tot deze druk.
Als voorraadfles CO2 gebruik ik een tapgas fles van 2 kilo (in België bij prik&tik te krijgen aan 80 euro waarborg en 21 euro voor de vulling)( heb wel ooit met een brandblusser gewerkt maar nadat er plotseling vloeibaar CO2 in de regulator en de solenoid was gekomen, heb ik toch gekozen voor veiligheid - CO2 bleef namelijk spuiten en dit vanwege de stijgbuis in de brandblusser - door het te snel uitlopen van de CO2 stijgt de vloeibare CO2 in de stijgbuis en kan dan in de ontspanner komen). Je kan wel geen 2 verschillende waardes instellen op de jbl proflora. Je kan wel zelf de gewenste ph instellen ofwel automatisch laten werken. Ik gebruik automatisch. De ph variatie blijft altijd binnen de 0.10 plus en min. De calibratie is super eenvoudig en je wordt hierin begeleid door het touch screen. De sensors zijn prijzig maar je kan ook voor 8 euro in China een sensor aanschaffen. Die hebben ook een gevoeligheid van 0.02. De sensor van JBl zou minimaal 2 jaar meegaan - je hebt echt geen verlenging nodig bij deze kabel die is behoorlijk lang en meestal hang je hem ook aan de kant waar je uw touch screen hebt hangen (en dit is erg mooi dat ga je niet wegstoppen in je kast onder je aquarium).
Noodzakelijk is wel een CO2 continue meettoestel in het aquarium te hangen. Je wil altijd wel een extra controle op de hoeveelheid CO2 in je aquarium. Als je vissen plotseling rugslag doen dan is het meestal te laat :D.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hartelijk dank voor je uitgebreide info Herman. Ik heb ook de versie van CO2ART, dus dat kan in principe dus wel samenwerken, mooi om te weten. Kan jij aangeven welke verloopkabel en/of connectoren nodig zijn om dit verloop te kunnen maken, gelet op het feit dat je dit al gedaan hebt? Alvast dank in ieder geval!
 
Deze controller heb ik jarenlang gebruikt. Ik heb hem nog maar gebruik nu een eigenbouw aquarium computer. Destijds kocht ik het ding bij Veldhuis Enschede behoorlijk duurder dan waar hij er hier voor staat.
De electrode die er hier ook bij opstaat gebruik ik nog steeds en werkt al zo'n jaar of vijf! Kan ik je dus aanraden. Verder zou ik géén 2 intervallen gebruiken. Dat is namelijk volkomen overbodig bij een automaat. Doordat planten in de nacht minder CO2 nodig zijn slaat de controller gewoon niet aan. Je houdt een nauwkeurig en stabiel niveau. En dat merk je aan je planten.

 
Zou de jbl alten liggen en voor Dennerle Profi-Line ph-Controller Evolution DeLuxe of een ander merk gaan
JBl heeft een behoorlijke afwijking in zo wel ph als de temperatuur sensor zitten en je kan de momenten dat de co2 bij gevoegd moet worden niet echt fijn regelen
En nog een nadeel ph probe is wel erg snel afwijkend
 
Hartelijk dank voor je uitgebreide info Herman. Ik heb ook de versie van CO2ART, dus dat kan in principe dus wel samenwerken, mooi om te weten. Kan jij aangeven welke verloopkabel en/of connectoren nodig zijn om dit verloop te kunnen maken, gelet op het feit dat je dit al gedaan hebt? Alvast dank in ieder geval!
De simpele weg gekozen de oorspronkelijke eraf geknipt van de jbl en daarop die van de voeding van co2art gemonteerd.
 
Zou de jbl alten liggen en voor Dennerle Profi-Line ph-Controller Evolution DeLuxe of een ander merk gaan
JBl heeft een behoorlijke afwijking in zo wel ph als de temperatuur sensor zitten en je kan de momenten dat de co2 bij gevoegd moet worden niet echt fijn regelen
En nog een nadeel ph probe is wel erg snel afwijkend
Hoeveel afwijking zit erop en hoe heb je dat getest? Want ik heb zelf nog niet veel afwijking vastgesteld. Ik vindt op het internet ook geen echte testen hierover. Een kleine afwijking van enkele honderdsten maakt niet veel uit. De probe heeft sowieso al een afwijking van 0.02 tot 0.04. De meetnauwkeurigheid van controller zou tussen 0.01 en 0.02 ph liggen.. De temperatuursonde kan een afwijking vertonen van 0.06 ° celsius. Met die waarden kan ik best leven. Deze waarden worden opgegeven door JBL zelf. Ik zie ook dat mijn CO2 continutest continu lemoen groen is, dus mijn CO2 zit alleszins wel goed.
 
Het schakelen van controllers gebeurd 0,1 punt. Dus bijvoorbeeld tussen Ph 6.8 en 6.9. In de electrodes wordt vaak geschermd met een resolutie van hondersten. Maar dat is de resolutie of ze ook werkelijk zo nauwkeurig blijken? Controllers geven over het algemeen waardes ook wel aan in honderdsten. Weer gaat het hier om resolutie NET om de nauwkeurigheid. We moeten het dus misschien maar over een nauwkeurigheid van 0,1 hebben. Dit misschien met uitzondering van echte laboratorium instrumenten. De zuurgraad waardes zijn overigens (omgekeerde) logaritmische getallen.
 
Ben zelf erg tevreden met de Dennerle deluxe.

Werkt zeer handig. Geeft zelf de calibratie aan. Geeft ook aan als de elektrode niet goed meer is.
De interval is instelbaar. Heb deze zelf op 0,05 staan.
Dat houd in. Dat deze bij pH 6,85 uit gaat en bij 6,75 aan. Als de pH op 6,80 staat ingrsteld.
Dit kan ook nog iets lager geloof ik, maar dat is onnodig.

Het voordeel van een constante co2 is dat je ook met minder co2 toekomt.
Omdat je niet hoeft over te doseren na een nacht zonder co2.

Je moet voor de gein eens de controller alleen een week laten meten. En je huidige instellingen handhaven. Je zult zien, dat je aan het eind van de dag een veel te lage pH hebt.
Omdat je dropchecker te traag reageerd, doseer je teveel.
 
Hoeveel afwijking zit erop en hoe heb je dat getest? Want ik heb zelf nog niet veel afwijking vastgesteld. Ik vindt op het internet ook geen echte testen hierover. Een kleine afwijking van enkele honderdsten maakt niet veel uit. De probe heeft sowieso al een afwijking van 0.02 tot 0.04. De meetnauwkeurigheid van controller zou tussen 0.01 en 0.02 ph liggen.. De temperatuursonde kan een afwijking vertonen van 0.06 ° celsius. Met die waarden kan ik best leven. Deze waarden worden opgegeven door JBL zelf. Ik zie ook dat mijn CO2 continutest continu lemoen groen is, dus mijn CO2 zit alleszins wel goed.
Heb hier een ph pen met temperatuur deze geeft keurig de juiste waarde aan 24 graden en ph 6.8
Terwijl de jbl temperatuur van 21.9 aangeeft en een ph van 6,4
ook uit een druppel test blijkt dit niet zo te zijn mooi ph 6.8 en volgens drie temperatuur controles 24 graden
 
Heb hier een ph pen met temperatuur deze geeft keurig de juiste waarde aan 24 graden en ph 6.8
Terwijl de jbl temperatuur van 21.9 aangeeft en een ph van 6,4
ook uit een druppel test blijkt dit niet zo te zijn mooi ph 6.8 en volgens drie temperatuur controles 24 graden
Ik ga eens de volgende dagen ook testen. Want die temperatuur wijkt serieus af - dat is niet binnen de specificaties van JBL.
 
Ik ga eens de volgende dagen ook testen. Want die temperatuur wijkt serieus af - dat is niet binnen de specificaties van JBL.
Doe je goed heb trouwens daar al meer klachten over gelezen bij de JBL Proflora pH-control touch
Ik kwam er bedrogen mee weg dacht dat ik handig bezig was deze combi te kopen aangezien ik de normale temperatuur meters
Schermafdruk op 2019-09-28 08-21-27.png
niet zo goed meer kon aflezen
Niets bleek minder waar. :mad:
 
Doe je goed heb trouwens daar al meer klachten over gelezen bij de JBL Proflora pH-control touch
Ik kwam er bedrogen mee weg dacht dat ik handig bezig was deze combi te kopen aangezien ik de normale temperatuur meters Bekijk bijlage 280603 niet zo goed meer kon aflezen
Niets bleek minder waar. :mad:
temperatuur wijkt 1 graad af zo te zien - het rare is wel dat mijn verwarmer ingesteld is op 24 graden en dat de jbl 23,9 graden aangeeft. Ik heb een alcohol thermometer erin gehangen en die gaf 24,9 graden aan. Ik heb een andere digitale thermometer er in gehangen en die gaf 23 graden aan. Ik geloof dat we niet veel meer moeten geloven van die thermometers die zitten allemaal in de buurt van de temperatuur maar daar eindigt het ook vrees ik. PH lijkt ok. Gevoeligheid van de druppeltest is 0.5 dus dan lijkt het resultaat correct maar zou toch een 0.4 afwijking kunnen hebben - dat moet ik nog in het midden laten. Eens kijken of ik een nauwkeuriger test kan vinden.
De afwijking is wel consequent dus varieert niet dat is wel goed. Dat betekent wel dat de CO2 afgifte stabiel geregeld wordt. Op zich hoeft het dus nog niet een probleem te zijn. Mijn continu test geeft trouwens een perfecte CO2 hoeveelheid aan.
Als ik een combi test strip gebruik dan zit de ph waarde op de waarde zoals aangegeven op de JBL, ook zit het CO2 gehalte ook goed.
 
Heb hier een ph pen met temperatuur deze geeft keurig de juiste waarde aan 24 graden en ph 6.8
Terwijl de jbl temperatuur van 21.9 aangeeft en een ph van 6,4
ook uit een druppel test blijkt dit niet zo te zijn mooi ph 6.8 en volgens drie temperatuur controles 24 graden

Dit is mede een oorzaak waarom ik niet op gecombineerde apparatuur ben gesteld. Wanneer er dan ergens een afwijking of misschien zelfs stuk is leidt dit tot problemen voor het hele ding. Stel dat hier de temperatuurmeting afwijkt dan heeft dit gevolgen voor de PH waarde. Om die reden heb ik in mijn zelfbouw aquarium computer mijn temperatuur meting strikt gescheiden van de metingen die de (Ph-) electrode doet terwijl ik dit veel eenvoudiger op dezelfde, zoals JBL dus doet, had kunnen regelen.
 
Dit is mede een oorzaak waarom ik niet op gecombineerde apparatuur ben gesteld. Wanneer er dan ergens een afwijking of misschien zelfs stuk is leidt dit tot problemen voor het hele ding. Stel dat hier de temperatuurmeting afwijkt dan heeft dit gevolgen voor de PH waarde. Om die reden heb ik in mijn zelfbouw aquarium computer mijn temperatuur meting strikt gescheiden van de metingen die de (Ph-) electrode doet terwijl ik dit veel eenvoudiger op dezelfde, zoals JBL dus doet, had kunnen regelen.
Achter af gezien had ik beter meer tijd moeten nemen om me er goed in te verdiepen Ben
Maar ja soms ontbreekt het wel eens aan tijd en puf hier :juggle: :D
 
Mijn continu test geeft trouwens een perfecte CO2 hoeveelheid aan.
Daar zou ik maar niet te veel op vertrouwen ondanks dat de mijne ook mooi groen zagen was er toch een co2 te kort merkbaar aan alg vorming (baardalg) en slecht groeiende planten.
Dus dat zegt niet alles zal ongetwijfeld per bak verschillen.
 
Heb nu 3 jaar de Dennerile Evolution deluxe met nog steeds de orginele PH electrode en dat werkt hier uitstekend.
Als controle gebruik ik een dennerile eitje die mooi fel groen is, dit systeem van Dennerile kan ik je wel aanraden maar is wel prijzig als je dat nieuw aanschaft.
De PH electrode maak ik maar denk 2x per jaar eens schoon met reinigings vloeistof doet het nog steeds na 3jaar.
Verder geen ervaring met andere PH controllers maar misschien 2e hands eens kijken op marktplaats, staan wel eens leuke setjes op.
 
Heb nu 3 jaar de Dennerile Evolution deluxe met nog steeds de orginele PH electrode en dat werkt hier uitstekend.
Als controle gebruik ik een dennerile eitje die mooi fel groen is, dit systeem van Dennerile kan ik je wel aanraden maar is wel prijzig als je dat nieuw aanschaft.
De PH electrode maak ik maar denk 2x per jaar eens schoon met reinigings vloeistof doet het nog steeds na 3jaar.
Verder geen ervaring met andere PH controllers maar misschien 2e hands eens kijken op marktplaats, staan wel eens leuke setjes op.
Ik heb deze ook op MP gekocht. Scheelt aardig wat geld.
 
Ik hoop naar een Dennerle te gaan kijken volgende week...... Maar of dit per definitie de "beste keus" is, dat weet ik op zich niet. Maar doet denk ik wel mee bij de betere keuze's
 
Test resultaten JBL Proflora pH-control touch
Metingen werden uitgevoerd met een gekalibreerde pH55 Milwaukee pH/Temp waterproof tester. Deze heeft een afwijking van 0.5 ° Celsius en 0.1 PH.
De ph sensor van JBL had volgens de JBL 0.03 afwijking.

Metingen:
UurMeting ph jblMeting ph penafwijkingMeting temperatuur jblMeting temperatuur penafwijking
12u496.977.30-0.3323.925.1-1.2
12u596.957.30-0.3523.825.1-1.3
13u096.967.20-0.2423.825.2-1.4
13u196.947.20-0.2623.825.1-1.3
13u276.947.30-0.3623.825.1-1.3
Gemiddeld wijkt de JBL pro flora -1.3 ° celsius af.

Gemiddeld wijkt de JBL pro flora -0.30 PH af.
De afwijking is constant op hetzelfde niveau.
Je dient sowieso uw temperatuuralarm aan te passen aan de gemiddeld gemeten afwijking.
De afwijking in PH zou je kunnen compenseren door te kiezen voor een manueel ingestelde PH grens. Hoe doe je dit : je kiest voor auto ph - je geeft je gemeten KH waarde in - de JBL gaat automatisch de ideale PH berekenen en weergeven - vermits er een afwijking van -0.30 ° gaat op zitten kies je voor manuele PH "de voorgestelde PH van JBL - 0.30" In principe gaat dan uw te bereiken PH grens "correct" zijn. Er is dan wel een kleine foutmarge vanwege de foutieve temperatuurcompensatie. (vermits die gemiddeld 1.3 ° afwijkt)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat mij trouwens opvalt en eigenlijk verbaast is het volgende:

Een PH controller lijkt te werken volgens het principe aan/uit. Is de gewenste waarde bereikt, dan schakelt de unit uit. Is de gewenste waarde + interval waarde/hysterese bereikt, dan schakelt de unit weer aan. Een domme zwart wit aan uit functie.

Een "normale" klok thermostaat van de centrale verwarming is al een jaar of 25 zelf lerend en past op basis van de opgebouwde karakteristiek zelf zijn aan/uit momenten aan om de gewenste waarde op het gewenste tijdstip te bereiken.

Ik begrijp niet dat deze techniek niet in de PH controllers zit, omdat iedere methode van toedienen anders is, een andere karakteristiek kent en elke bak anders reageert. Dus waarom geen zelflerende PH controllers?

Ik heb nu via MP een Dennerle PH Controller evolution deluxe gekocht en ga deze binnenkort plaatsen. Omdat ik via een AM1000 reactor werk, ben ik wel heel benieuwd hoever de PH "doorschiet" naar beneden op het moment dat de controller gaat uitschakelen. Op basis van de resultaten zal ik met de hysterese gaan spelen om te kijken hoe ik in mijn toepassing op de meest gewenste karakteristiek kom.

De overige spullen die erbij zitten zullen binnenkort op MP gaan, te weten CO2 drukregelaar exclusive, CO2 nachtschakelventiel Comfort, CO2 speciaal terugslagventiel, CO2 bellenteller Exact, CO2 diffusor Maxi Flipper, Fles voet 500 grams, 2 flessen 500 gram (moeten herkeurd worden), CO2 speciaal slang Softflex

Mocht iemand op voorhand al interesse hebben, stuur een PB.
 
Wat mij trouwens opvalt en eigenlijk verbaast is het volgende:

Een PH controller lijkt te werken volgens het principe aan/uit. Is de gewenste waarde bereikt, dan schakelt de unit uit. Is de gewenste waarde + interval waarde/hysterese bereikt, dan schakelt de unit weer aan. Een domme zwart wit aan uit functie.

Een "normale" klok thermostaat van de centrale verwarming is al een jaar of 25 zelf lerend en past op basis van de opgebouwde karakteristiek zelf zijn aan/uit momenten aan om de gewenste waarde op het gewenste tijdstip te bereiken.

Ik begrijp niet dat deze techniek niet in de PH controllers zit, omdat iedere methode van toedienen anders is, een andere karakteristiek kent en elke bak anders reageert. Dus waarom geen zelflerende PH controllers?

Ik heb nu via MP een Dennerle PH Controller evolution deluxe gekocht en ga deze binnenkort plaatsen. Omdat ik via een AM1000 reactor werk, ben ik wel heel benieuwd hoever de PH "doorschiet" naar beneden op het moment dat de controller gaat uitschakelen. Op basis van de resultaten zal ik met de hysterese gaan spelen om te kijken hoe ik in mijn toepassing op de meest gewenste karakteristiek kom.

De overige spullen die erbij zitten zullen binnenkort op MP gaan, te weten CO2 drukregelaar exclusive, CO2 nachtschakelventiel Comfort, CO2 speciaal terugslagventiel, CO2 bellenteller Exact, CO2 diffusor Maxi Flipper, Fles voet 500 grams, 2 flessen 500 gram (moeten herkeurd worden), CO2 speciaal slang Softflex

Mocht iemand op voorhand al interesse hebben, stuur een PB.
Weet zo even niet of de magneetventiel bij de set hoort dus ook van dennerle zo ja dan zou ik deze gebruiken in plaats van een ander merk
Heb op mijn Dennerle PH Controller evolution deluxe drie magneet ventielen verspeeld voor ik de originele van dennerle er op kreeg draait nu probleem loos
 
Test resultaten JBL Proflora pH-control touch
Metingen werden uitgevoerd met een gekalibreerde pH55 Milwaukee pH/Temp waterproof tester. Deze heeft een afwijking van 0.5 ° Celsius en 0.1 PH.
De ph sensor van JBL had volgens de JBL 0.03 afwijking.

Metingen:
UurMeting ph jblMeting ph penafwijkingMeting temperatuur jblMeting temperatuur penafwijking
12u496.977.30-0.3323.925.1-1.2
12u596.957.30-0.3523.825.1-1.3
13u096.967.20-0.2423.825.2-1.4
13u196.947.20-0.2623.825.1-1.3
13u276.947.30-0.3623.825.1-1.3
Gemiddeld wijkt de JBL pro flora -1.3 ° celsius af.


Gemiddeld wijkt de JBL pro flora -0.30 PH af.
De afwijking is constant op hetzelfde niveau.
Je dient sowieso uw temperatuuralarm aan te passen aan de gemiddeld gemeten afwijking.
De afwijking in PH zou je kunnen compenseren door te kiezen voor een manueel ingestelde PH grens. Hoe doe je dit : je kiest voor auto ph - je geeft je gemeten KH waarde in - de JBL gaat automatisch de ideale PH berekenen en weergeven - vermits er een afwijking van -0.30 ° gaat op zitten kies je voor manuele PH "de voorgestelde PH van JBL - 0.30" In principe gaat dan uw te bereiken PH grens "correct" zijn. Er is dan wel een kleine foutmarge vanwege de foutieve temperatuurcompensatie. (vermits die gemiddeld 1.3 ° afwijkt)

Het is mogelijk om je JBL maar ook je pen te ijken. Je zou ze beide kunnen testen in ijkwater Ph 7.0 dat precies 25 graden Celsius is. (Zuiver water is namelijk water met een Ph van 7.0 bij 25 graden Celsius.) Wanneer je daarna meet in aquariumwater kan bekeken worden welke Ph meting het meest nauwkeurig is. Nu hou ik het op de JBL want als de temperatuur hoger is zakt de zuurgraadwaarde.
Schermopname (8).png
 
Wat mij trouwens opvalt en eigenlijk verbaast is het volgende:

Een PH controller lijkt te werken volgens het principe aan/uit. Is de gewenste waarde bereikt, dan schakelt de unit uit. Is de gewenste waarde + interval waarde/hysterese bereikt, dan schakelt de unit weer aan. Een domme zwart wit aan uit functie.

Een "normale" klok thermostaat van de centrale verwarming is al een jaar of 25 zelf lerend en past op basis van de opgebouwde karakteristiek zelf zijn aan/uit momenten aan om de gewenste waarde op het gewenste tijdstip te bereiken.

Ik begrijp niet dat deze techniek niet in de PH controllers zit, omdat iedere methode van toedienen anders is, een andere karakteristiek kent en elke bak anders reageert. Dus waarom geen zelflerende PH controllers?

Ik heb nu via MP een Dennerle PH Controller evolution deluxe gekocht en ga deze binnenkort plaatsen. Omdat ik via een AM1000 reactor werk, ben ik wel heel benieuwd hoever de PH "doorschiet" naar beneden op het moment dat de controller gaat uitschakelen. Op basis van de resultaten zal ik met de hysterese gaan spelen om te kijken hoe ik in mijn toepassing op de meest gewenste karakteristiek kom.

De overige spullen die erbij zitten zullen binnenkort op MP gaan, te weten CO2 drukregelaar exclusive, CO2 nachtschakelventiel Comfort, CO2 speciaal terugslagventiel, CO2 bellenteller Exact, CO2 diffusor Maxi Flipper, Fles voet 500 grams, 2 flessen 500 gram (moeten herkeurd worden), CO2 speciaal slang Softflex

Mocht iemand op voorhand al interesse hebben, stuur een PB.
Mijn eigenbouw aquariumcontroller schakelt in uit op ingestelde tijden. Op dit moment schakelt hij aan op een Ph niveau 6.95 en uit gaat hij op 6.85. Een Ph variatie van 0.1 dus. En dit dag en nacht. Dat is niet te veel. In elke controller zit bovendien nog een zeker na-ijl effect omdat, als het goed en mogelijk is, de electrode zover mogelijk van de CO2 inlaat afstaat. Veel controllers kennen één in te stellen waarde. Bijvoorbeeld Ph 6.9. Daar past de controller automatisch een waarde naar boven én een naar onder bij aan. Dat moet, zou hij dit niet doen dan kreeg je een aan/uit klepperende magneetklep. In je CO2 waarde zit namelijk door de waterbeweging altijd wel een minimale schommeling. Je electrode werkt met zeer kleine spanningsverschillen die in de controller zelfs versterkt moeten worden om tot millivolts te komen. Die nodig zijn om juiste waardes te berekenen. Dus dat zelflerende zou dan toch een probleem worden vermoed ik.
 
Vandaag de boel eens aangesloten in "test" om te kijken hoe het loopt. Controller draait prima. Calibratie gaat ook goed, en wordt netjes afgehandeld, maar ........ De weergegeven PH klopt niet. Nogmaals een nieuwe calibratie uitgevoerd, keurig calibratie op PH 7.00 en 4.00. Daarna de elektrode in het water en weer een forse afwijken en een niet kloppende PH waarde. Gecontroleerd met een geijkte PH ben en gelet op de vissen is het resultaat van de controller niet echt haalbaar............

PH pen 6,9
PH controller 6,45
KH 4

Ik denk dat ik dus een andere elektrode moet kopen, omdat deze niet meer doet wat deze moet doen, alhoewel ik dat wel vreemd vind omdat de calibratie zonder foutmelding goed wordt doorlopen. Als i kde elektrode ook terug in de ijkvloeistof plaats, dan is de afwijking nagenoeg 0 (+0,5). Of heeft de elektrode meer tijd nodig in het aquarium water, of is tie gewoon aan zijn EOLT?

Als jullie ervaring hebben, dan hoor ik dat nog graag. Alvast dank
 
Vandaag de boel eens aangesloten in "test" om te kijken hoe het loopt. Controller draait prima. Calibratie gaat ook goed, en wordt netjes afgehandeld, maar ........ De weergegeven PH klopt niet. Nogmaals een nieuwe calibratie uitgevoerd, keurig calibratie op PH 7.00 en 4.00. Daarna de elektrode in het water en weer een forse afwijken en een niet kloppende PH waarde. Gecontroleerd met een geijkte PH ben en gelet op de vissen is het resultaat van de controller niet echt haalbaar............

PH pen 6,9
PH controller 6,45
KH 4

Ik denk dat ik dus een andere elektrode moet kopen, omdat deze niet meer doet wat deze moet doen, alhoewel ik dat wel vreemd vind omdat de calibratie zonder foutmelding goed wordt doorlopen. Als i kde elektrode ook terug in de ijkvloeistof plaats, dan is de afwijking nagenoeg 0 (+0,5). Of heeft de elektrode meer tijd nodig in het aquarium water, of is tie gewoon aan zijn EOLT?

Als jullie ervaring hebben, dan hoor ik dat nog graag. Alvast dank

Kijk ook even hoe je geijkt hebt! Hierboven heeft @Herman ook getest met twee apparaten, eronder heb ik een reactie gezet aangaande temperaturen waarbij geijkt wordt en waar de verschillen dan liggen. Ik heb er een plaatje met een temperatuurschema vs Ph waardes bijgevoegd. In het voorbeeld van Herman blijkt dat anders als zijn gedachte was de JBL nauwkeuriger was dan de andere tester.
 
Kijk ook even hoe je geijkt hebt!

Temperatuur PH ijk vloeistof 23,5 graden, geijkt gemeten.
Dennerle PH controller -> geen temp correctie
Bluelab PH pen -> temp correctie

Bluelab temperatuur tov geijkte thermometer +0,5 graad Celsius hoger

Temp aquarium water 27,9 graden Celsius, geijkt gemeten.

Volgens de tabel die jij gepost hebt, zou er bij 5 graden temp verschil tussen de 20 en 30 graden een afwijking van 0,08 mogen optreden.

Ik zie een verschil van 0,45. Lijkt mij persoonlijk niet helemaal een kwestie van het ijken, maar het kan zijn dat ik 't allemaal nog niet goed doorzie en snap
 
Temperatuur PH ijk vloeistof 23,5 graden, geijkt gemeten.
Dennerle PH controller -> geen temp correctie
Bluelab PH pen -> temp correctie

Bluelab temperatuur tov geijkte thermometer +0,5 graad Celsius hoger

Temp aquarium water 27,9 graden Celsius, geijkt gemeten.

Volgens de tabel die jij gepost hebt, zou er bij 5 graden temp verschil tussen de 20 en 30 graden een afwijking van 0,08 mogen optreden.

Ik zie een verschil van 0,45. Lijkt mij persoonlijk niet helemaal een kwestie van het ijken, maar het kan zijn dat ik 't allemaal nog niet goed doorzie en snap
Maar ik begrijp wel dat het apparaat op verschillende manieren is in te stellen. 1. Door invoering van de KH waarde waarbij de computer de beste Ph waarde kiest en automatisch inregelt. 2. Door handmatig de aan/uit schakelpunten in te stellen. 3. De Ph waarde instellen. Welke manier gebruik je?
 
Ik heb nu de PH ingesteld met een hysterese van 0,05.

Dus

ingestelde PH 6,5
schakelt in bij gemeten waarde >= 6,5
schakelt uit bij gemeten waarde <= 6,45

Echter is de PH geen 6,5 in de bak, maar 6,8. Oftewel na ijking geeft de controller geen juiste waarde van het aquariumwater aan, ondanks dat ik deze wel 2 x geijkt heb. En functioneel doet de controller nog even niets, dat komt wel als het naar mijn zin werkt, dus nu is het feitelijk alleen een continu meting. Echter klopt deze uitlezing niet....
 
Denk dat de elektrode ver heen is.

En welke elektrode? Dat kunnen beide of 1 van beide zijn.

Dat iets nog te calibreren valt, zegt niet dat deze ook juist werkt.
 
De wondere wereld van techniek.........

Vanavond de probe van de Dennerle weer in de ijkvloeistof gehangen, zowel ph 7 als ph 4 klopte als een zwerende vinger. Hierna de Bluelab PH ben nogmaals herijkt. (Wel een stuk langer laten staan als ik normaal bij kalibratie doe) .

Hierna beide elektroden in hetzelfde water gezet. Afwijking kwam afgerond uit op 0,1 graad. Dat kan ik best plaatsen en gelet op het eindresultaat denk ik dat de Dennerle bijzonder nauwkeurig is, al met al. Kijken hoe het zich de komende periode zal ontwikkelen, maar dit geeft vertrouwen.

Betekent wel dat mijn PH duidelijk lager is als ik dacht. PH zit rond de 6,5 waar ik dacht dat deze 6,8 en soms 6,7 was. Met een KH van 4 betekent dit dat theoretisch de CO2 concentratie 37,4 mg/ltr. Waarom de co2 checker dan niet limoen groen tot geel is snap ik weer niet, maar ik zal binnenkort eens mijn grote fles gebruiken van 20mg/ltr vloeistof, in plaats van de Colombo vloeistof welke ik op dit moment gebruik.

Waarom de discusvissen niet naar adem snakken bij deze concentratie vind ik dan weer niet logisch. Dus ik zal een een nieuwe KH meting halen, deze is denk ik ondertussen ook wel minimaal 1,5 jaar oud.

Afijn, iets nieuws vraagt dus absoluut om gewenning , waarbij je weer even wat breder dingen onder de loep neemt, om het te snappen, doorgronden en te vertrouwen.

Wel blij met alle input en informatie, dit heeft mij zeker geholpen, bedankt daarvoor.
 
Steven, ik had destijds zonder controller zelfde effect.
Ei is erg traag.
Als je 24 uur regelt op pH. Dan kun je wel richting 6,8.
Ei is dan altijd mooi groen.

Dat komt omdat je met aan / uit regeling achter de feiten aan holt.

Je moet overdag extra doseren om het ei groen te krijgen.
In de nacht wordt deze wellicht geler. Vertraging 4 uur na doseren co2.
 
Vannacht de PH laten oplopen tot 6.6.

De kleur van de dropchecker vanochtend

IMG_20191003_124100.jpg


Denk dat ik morgen eens naar 6.7 ga en dan ook weer ff kijken......

Moet de proberen tijdens verversen in een bakje water ivm droog komen te staan?
 
Vannacht de PH laten oplopen tot 6.6.

De kleur van de dropchecker vanochtend

Bekijk bijlage 280931

Denk dat ik morgen eens naar 6.7 ga en dan ook weer ff kijken......

Moet de proberen tijdens verversen in een bakje water ivm droog komen te staan?

De elektrode of het EI?

Elektrode is bij mij altijd wel een half uurtje droog. Laat deze gewoon hangen.

Het ei hangt laag genoeg om onder water te blijven.
 
De elektrode (probe) mag die even droog komen, of helemaal niet, dat bedoelde ik. Ik red het niet in een half uurtje.......

Mijn ei zit ook laag genoeg idd.

PH naar 6.7
Checker vloeistof 20 mg/ltr

Onderhoudsdag.

Na de grote wissel en aanpassing ei vloeistof.

ei na dat de uitgelezen PH op 6.7 is, dus nog niet vertraagd

IMG_20191003_183515.jpg

Ziet eruit dat ik idd naar 6.8 zou kunnen gaan denk ik, nog even een dag afwachten.

edit: vanmiddag om 15:00 uur na de waterwissel PH 7,09. Nu om 18:30 is de PH al 6,7. Ik vind dat de CO2 dus snel werkt en goed wordt opgelost en denk dat de controller mij dus echt een besparing gaat geven in mijn CO2 gebruik, omdat de gewenste waarde reeds is gehaald.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan