cichliden?


hee tof, heel erg bedankt.

wil idereen sowieso graag bedanken voor de snelle en goede reacties.
ik ga direct even de site bekijken
 
ik zie niet de soorten bij zijn lijst staan.

misschien moet ik wat meer lezen en kijken, en de soorten herkennen.
dan zu ik ze kunnen halen bij de lfs.
 
Je kunt ook hierboven. google.
Malawikwekers in groningen doen.
Zie je meer.
 
ik kan helaas de genoemde soorten niet vinden.

ik ben geen fan van vissen bij de hrnbach, maar daar heb ik geloof ik wel de genoemde soorten een keer gezien.
hier zal ik nog een keer gaan kijken of ik iets vind.

en anders zal ik toch mp of iets moeten door zoeken voor leuke malawi cichliden
 
Daar staan ze ook wel,ja.
 
Bertus , als je andere mensen commentaar geeft op hun vissen, hun bestand, hun aquarium inrichting en weet ik wat nog meer, kun je verwachten dat als je het zelf niet zo netjes doet, dat je ook commentaar terug kunt verwachten. En dan kun je wel roepen dat het bij jou altijd goed is gegaan maar als hier anderen op het forum roepen dat het altijd goed is gegaan, vindt je dat ook geen reden om ze zo door te laten gaan.
Bovendien zet je ancistrussen (algeneters nb.) bij je ALGENETENDE M'buna's. Heb je ook nog eens voedselconcurentie :(
Ik heb absoluut GEEN verstand van Malawi's maar in deze zou ik het advies van Serge en mr. Oldenzeel toch wat meer vertrouwen.
 
Voedsel concurentie?
De M,buna,s maken die stenen niet schoon,hoor.
Al zijn het algeneters.
Ze waren zo donker als De nacht.

Dus,volgens jou,zo maar laten?
En geen ancistrussen erbij?
Denk jij dat die niet genoeg te eten krijgen ,als algen eter?
Dan zal ik ze ook geen spruiten en mosselen meer voeren.
Want ze eten alg.

Dus,als ik ze hier al 3 jaar in de bak heb zitten ,onder uitval,Doe ik het fout?

En LEES jij nou eerst het topic eens door,met je Serge.

Saskia en Serge moeten een toontje lager gaan zingen.

Mag hij 13 jaar Malawi hebben ,hij weet niet hoe het hier er bij staat.
En jij ook niet.
 
laten we gewoon stoppen met de discussie.
ik wou er geen aandacht aan schenken, maar t is nu gezegt en klaar.

bertus is wel de gene met goede adviezen, en sommigen reageren alleen op de discussie, dat is niet de bedoeling van dit topic.
(begrijp me niet verkeerd, ook de anderen leveren goede adviezen :) )

uuhm ja, ik zal me gaan inlezen en op zoek gaan naar de juiste soorten.
verder nog niet echt vooruitgang geboekt.
 
Is goed.
Was ook al gestopt,maar ja!!!
 
Hallo Marc,

Vindt je de vissen van Bertus mooi?

Hallo Bertus,

Zou jij een paar vissen kunnen missen?

Zomaar een ideetje hoor :D

Groet Pauolo
 
marc.ensing zei:
en sommigen reageren alleen op de discussie, dat is niet de bedoeling van dit topic.
Kan van die discussie niet iedereen wijzer worden?

~ Ivo
 
Dat is best een goed idee.
Maar dan gaan die visjes Goud kosten.
Benzine kost ook geld.

Dus maar niet. ;)
 
Mascha&Ivo zei:
marc.ensing zei:
en sommigen reageren alleen op de discussie, dat is niet de bedoeling van dit topic.
Kan van die discussie niet iedereen wijzer worden?

~ Ivo

Nee. wel Topic vervuiling.
En totaal geen zin.
 
Ben ik het dus niet mee eens, zolang het over de inhoud gaat.
 
Welke inhoud?
Topic is van TS.
Geef ik advies.
Komt Sandra en Meksjoef even kraken.

En Ts heeft aangegeven om te stoppen.!!
Laten we dat dan doen.
 
De TS heeft een specifieke vraag en wil daar antwoord op. De discussie had geen betrekking op de vraag van de TS. Dus stoppen.
Helemaal als de TS ook aangeeft geen belang bij de lopende dicussie te hebben.
Klaar dus....
 
Mascha&Ivo zei:
En dan zeg ik dus: zolang het een discussie is die over de inhoud gaat is daar niets mis mee.
Op de persoon commentaar leveren heeft Marc niks aan nee.

Fundamenteel verschilletje.

Ik zou nog eens even afwachten wat SaskiaZ te melden heeft. Die weet een en ander over Malawi meen ik.

~ Ivo


Nee, Niet Saskia Z.
Serge moest zich ermee bemoeien.
Zonder te weten hoe mijn Malawi bak eruit ziet.
Was van mijn kant spraakverwarring, van 35 vissen,terwijl het er 25 zijn.

Maar, Hier heeft TS niets aan.
Die is al geholpen.
Dus Mosterd na de maaltijd.
Nu ga IK aan de Koffie en Appeltaart.
 
Bertus zei:
Nee, Niet Saskia Z.
Dat is dus niet wat ik zeg.

Ik meld aan Marc: SaskiaZ heeft vast nog wat interessants.
 
Marc even los van t gesteggel op je topic waarom begin je niet voorzichtig eerst met een soort.
Bijv de PS Saulosi, die koop je jong allemaal geel en dan zie je wat er gebeurd.
Ze gaan verkleuren, zoeken hun plekjes je ziet t gedrag veranderen etc.
Dan zie je ook hoeveel mannetjes en hoeveel vrouwtjes eruit die mix komen.

Dan kun je eventueel wat vrouwtjes bijkopen (wellicht) en of een of 2 andere soorten zoals de rustige Rusty Cichlid (Iopdotropheus Sprengerarae...1m-2 of 3vr) die worden erg mooi, of de drukke Melanochromis auratus (horizontale strepen, mannetje zwart-zilver vrouwtje geel zwart zilver maar hiervan maximaal 1 mannetje dus beter iets ouder kopen zodat ze weten wat M of Vr is.

Veel stenen (vergeet een schuimbodem niet als allereerste voor de zekerheid !) en probeer zo hoog mogelijk op te stapelen evt vastgelijmd. Dan benut je t meeste van je bak omdat ze anders veel in t onderste deel hangen.

Of wat Bertus heeft een maanstenen achterwand, maar dat is smaak.

Niet meer dan 10-12 visjes zo, je koopt ze op 4-5 cm en ze zijn snel 8-10 cm.
Ze fokken als konijnen dus je hebt snel jonkies rondzwemmen (leuk maar daar moet je wel op ingrijpen maar hiermee kun je wel weer je m-vr verhouding in stand houden, en dan zou ik persoonlijk tot zo'n 18-20 st gaan mits je hardscape goed geslaagd is.
Maar dat is geen dwingend aantal hoor, dat zie je vanzelf in je bak als ze rondzwemmen.

Succes
 
Zie nu dat er zelfs al 2 blz zijn hahaha
 
Bertus, ik heb ancistrussen in mn ZA deel en geen in t Malawi deel, in dat ZA deel zijn de stenen brandschoon, in t Malawi deel dus niet (bewust en gelukkig maar)
Het is ook niet zwart maar groen-donkergroen en ik zie alle vissen (ook de Syn Petricola's) er enthousiast van eten ook van de algengroei op de rubbervijverfolie achterwand overigens .....

Ik heb (na de nieuwe lampen) al flinke stukken waar de begroeiing op de stenen al zon cm dik en wat harig oid is, dat vinden ze het allerlekkerste .....

Zonde om t door die zwemmende koeien (de ancistrus dus) op te laten grazen vindt ik.
 
@n.oldenzeel bedankt voor de goede infortmatie.

ik heb weer wat uit te zoeken dus.
ja ik wou ik graag beginnen met een soort.

en dan een tijd later weer een er bij en zo nog een keer door :D

ik ga even kijken en lezen en jullie horen van mij
 
nauw ik heb dus even alles bekeken en gelezen.

ik vertrouw natuurlijk op jullie ervaring maar ik las dus dat de Iopdotropheus Sprengerarae minimaal op 120cm moet.
maar aan gezien hij rustig is kan dit?

verder zou ik indd willen beginnen met de PS Saulosi, dit lijkt me indd leuk, en als t zou kunnen zou ik hem graag combineren met de Iopdotropheus Sprengerarae.

dan heb ik de kleuren, geel en blauw van de PS Saulosi.
en roestbruin en paars van de Iopdotropheus Sprengerarae.
is er nog een vis met een andere kleur die hier bij zou kunnen of zit ik dan aan mn max.

over de inrichting, tja in mijn aquarium zit dus een achterwand, zn juwel steen achtig iets.
tips?
ik zou er heel graag een soort rif van willen maken zodat het op een zee aquarium lijkt.(klinkt misschien dom maar... ja)

dit wou ik doen met versteend koraal en ruimtelijke stenen
 
@Mascha&Ivo ik heb op zich niet zn moeite met discussies.

ik vind het alleen minder leuk da iemand zich steeds moet verdedigen.
en na mijn idee iemand die weet waar hij over praat.

en die mensen hebben een punt, zeker.
35 is ook veel in een bak.

maar na her telling waren het ca. 25 groot en klein.
en de bak ziet er goed uit.

en ik heb zoiets van, het is gezegt.
laat die gene (bertus dus) er mee doen, of niet doen wat hij wil.

dat is meer de reden dat ik er een beetje flauw van was, en indd ik heb er ook niet veel aan nee.
 
Ach Bertus kan wel van zich af bijten... al menig lid heeft zich mogen verdedigen tegen hem in soortgelijke zaken en kan er ook wel vanuit gaan dat hij al die bakken niet heeft gezien :p kortom de pot verwijt de ketel in deze en dat is wel grappig :)
 
de maten op t internet zijn gemiddelde en meer richtlijnen dan "wetten" daarom zei ik begin met wat minder, en met 1 soort (of 2 die Rusty's kun je er heel goed bij hebben, worden net zo groot alleen half zo druk als de saulosi's).
De truc voor malawi's (dwz dat is mijn ervaring) zit m in de hardscape en omdat het moeilijk is stenen "hoog en smal" te stapelen als je geen kunststof wanden of delen oid gebruikt.

Als je dat lukt, kun je er meer huisvesten.
 
okee, daar zit wat in natuurlijk.
als ik alles een beetje goed inricht, kunnen er meerdere vissen in.

de gaten stenen lijken me indd erg mooi.
ik heb ergens nog versteend koraal als t goed is.
dan kan dit er ook mooi bij :)

we zullen zien wat t resultaat word.
als ik het allemaal klaar heb zal ik proberen een mooie foto te posten.
en aan de hand daarvan kijken wat mogelijk is en wat niet.

dat stapelen kan indd nog een probleem worden.
iemand tips?
en volgens mij is dat steen ook vrij prijzig of niet?
 
Die gatenstenen kunnen vrij makkelijk gestapeld worden omdat je een hoek van een steen in een gat kan vastzetten. Voor de zekerheid kan je het vastkitten, maar dat lijkt me niet nodig.
 
okee, dat scheelt al.
 
ik zou echt adviseren eerst een laag van dat blauwe isolatie schuim op de bodem te doen, dan de stenen stapelen en dan pas zand....en dan pas water en dan pas vissen uiteraard haha.....
Die gatenstenen ken ik verder niet, dus kan je daar niet echt bij helpen, maar hier en daar kitten lijkt zinnig of gewoon een tye-repje wellicht (afhankelijk van de gaten enzo).
 
de isolatie is om t glas te beschermen neem ik aan.. hoe dik moet dit zijn?

en indd later zand toevoegen is een top idee.
ik dacht misschien ook aan schelpen erbij, is dit een beetje biotoop bewust?
 
bescherming tegen vallende stenen is gewoon standaard materiaal ik dacht een cm of 2.
TIP (hahaha) hou t een paar cm (5 ofzo) vrij van de voorrand, dan zit je niet tegen een blauwe rand aan te kijken.
 

Terug
Bovenaan