cichliden?


M

marc.ensing

Guest
hallo,

na een hele tijd geen aquarium te hebben gehad heb ik er een van mn broer over genomen, een pachtige juwel ik schat hem op zn 100 bij 50 bij 50 cm.

er zitten nu van allerlij vissen is, een gezelschapsbak met mooie planten en hout en der gelijke.

nu zag ik toch wel hele mooie vissen uit t Malawi biotoop.
en vroeg me af wat hier voor nodig is, en eventueel een mooi bestand?

mvg marc.
 
nee precies, dat snap ik.

het is dn ook een overweging alles om te gooien.
sorry, t was ook een beetje onduidelijk :)
 
Kijk eens bij Chicliden. Afrika.

Zelf heb ik M,buna,s groep van 35 in 1 m.
De achterwand van witte maansteen gezet.
 
wow das een hoop haha.

is er ook een mogelijkheid om vissen te combineren?
 
Zijn 2 soorten, M.buna,s en de andere groep vrijzwemmers, de Utaka,s.

Die 2 kunnen niet bij elkaar.

Kijk op Google afbeeldingen.
Vul malawi,s in.
Zie je er wat.
 
dit zijn vissen die ik erg mooi vind:

Cynotilapia zebroides

Aulonocara baenschi

Cyrtocara moorii

Labidochromis caeruleus

Tropheops sp."red cheek" Likoma

en zo zijn er nog veel meer vissen de mij erg trekken.
maar ik lees dat ze nog al moeilijk gedrag kunnen vertonen, dus ik wil wel een vreedzame groep
 
Die zou ik geen van allen in een meterbak stoppen. Hoe Bertus het voor elkaar krijgt om er 35 in een meter te stoppen �n de waterkwaliteit goed weet te houden (dwz met een niet meetbare nitriet, en een nitraatgehalte onder de 15), is me aan raadsel, tenzij het om jonge visjes gaat. Als ze uitgroeien tot een centimeter of 10 gaat dat nooit goedkomen, tenzij je dagelijks een zwik water ververst. En zelfs dan zou ik het niet doen.

Overbevolking wordt veel toegepast bij Malawi cichliden, en kan soms niet anders, ivm de agressie, maar 35 volwassen exemplaren in een meterbak grenst wat mij betreft aan dierenmishandeling. Maar goed, wie ben ik.

Ik weet dat er hier meer mensen zijn die Malawi cichliden in relatief kleine bakken stoppen, maar ik blijf erbij dat 120cm - op wat langere termijn - het meest praktische minimum is. Daaronder kan je beter kijken naar Tanganyika cichliden of dwergcichliden, dan heb je veel meer keuze en mogelijkheden.

In een meter ben je qua Malawi - vind ik - beperkt tot soorten als Labdichromis caeruleus, Iodotropheus sprengerae en Pseudotropheus saulosi. Op zich geen straf, want dat zijn alledrie leuke soorten, maar ik voorspel je dat je het daar niet bij weet te houden als het Malawivirus toeslaat :)
 
Bertus...35 volwassen malawi's in 1 mtr bak ? ik hoop dat je het over de diepte en de hoogte hebt ?
Ik heb een zelfde aantal in 3 mtr (volwassen en kleintjes) en vindt mooi zat zo.

Overstocking is een manier om malawi's en dan met name de Mbuna's wat rust te geven van jagende mannetjes. Klinkt tegenstrijdig maar het vrouwtje of het ondergeschikte mannetje kan zich in de groep "verstoppen". Zelf zie ik liever heel veel verstopplekken waar ze met grote snelheid in kunnen vliegen (ok zwemmen) en daarbinnen weg kunnen.

Verder wat Serge zegt (ook de soort adviezen) maar let ook op kleur en streep verschillen als je samenstelt. Dwz een saulosi mannetje (d.blauw met verticale bijna zwarte strepen) zal jagen op geel en verticale strepen, en een andere kleur of horizontale streep of stippen overwegend met rust laten.
 
Wat wil je doen? Je begint met 10.
Dat worden er 12, o nee, 14.
Dan 18, dan 24 enz.
En niemand wilt ze.
Dan geef ik er om de 3 dagen 1 aan de reiger,achter in de tuin.

Enne,je mag dan weten jij en Serge ,waar je het over hebt.
Kom kijken,het is 1 groep,1 soort.

En ,mijn bak niet gezien?
Hele wand van maansteen.
1 stap voor de bak,en alles is weg.
Heb er ook 3 ancistrussen bij,die de stenen aardig schoon houden.

De bak staat al 3 jaar.
Is 1 x helemaal leeg geweest,door bodem verzakking achterop,door de 1.40 kg maansteen.
Water wordt elke week 40% ververst.

Ook in de andere 10 bakken.
 
Serge zei:
Die zou ik geen van allen in een meterbak stoppen. Hoe Bertus het voor elkaar krijgt om er 35 in een meter te stoppen �n de waterkwaliteit goed weet te houden (dwz met een niet meetbare nitriet, en een nitraatgehalte onder de 15), is me aan raadsel, tenzij het om jonge visjes gaat. Als ze uitgroeien tot een centimeter of 10 gaat dat nooit goedkomen, tenzij je dagelijks een zwik water ververst. En zelfs dan zou ik het niet doen.

Overbevolking wordt veel toegepast bij Malawi cichliden, en kan soms niet anders, ivm de agressie, maar 35 volwassen exemplaren in een meterbak grenst wat mij betreft aan dierenmishandeling. Maar goed, wie ben ik.

Ik weet dat er hier meer mensen zijn die Malawi cichliden in relatief kleine bakken stoppen, maar ik blijf erbij dat 120cm - op wat langere termijn - het meest praktische minimum is. Daaronder kan je beter kijken naar Tanganyika cichliden of dwergcichliden, dan heb je veel meer keuze en mogelijkheden.

In een meter ben je qua Malawi - vind ik - beperkt tot soorten als Labdichromis caeruleus, Iodotropheus sprengerae en Pseudotropheus saulosi. Op zich geen straf, want dat zijn alledrie leuke soorten, maar ik voorspel je dat je het daar niet bij weet te houden als het Malawivirus toeslaat :)


Ja, Srge,ben geen Jan doedel,he.
Als je 14 jaar aquariuns heb,ben je dan beginneling?

En dit!!dierenmishandeling. ?//
Hoe kom jij daarbij?
Wil jij er dan hebben? M,buna,s.
Worden niet groter dan 8-9 cm.

Dus ,die mensen die met 14 in 1 kamer wonen,hoe noem je dat>
Of in ee tent?Berbers, bijvoorbeeld.
 
ik vind dit indd erg leuke soorten.

vooral de laatste is erg leuk dat t mannetje andere kleuren vertoond dan t vrouwtje.

maar dan mijn volgende vraag, in welke verhouding houd ik ze, en zijn ze een beetje makkelijk te verkrijgen?

hebben jullie misschien een aantal foto's van jullie bakken?
ik zie op internet heel veel verschil in inrichting en dergelijke, ik wil zoveel mogelijk weten voor dat ik ergens aan begin.

erg leuke vissen, dat wel
 
Bertus, je bent weer eens aan het doordraven geloof ik :juggle:

maar ik doelde dus meer op die mensen met 14 op 1 kamer
 
Malawi,s zijn te kust en te keur te koop.
WElke goed bij elkaar passen, zou je hier in de bakken moeten kijken.
Chicliden Afrika. Malawi.

WElke Malawi,s bij elkaar... gogle.

Onze Malawi-cichliden


Dit is een website over de Malawi-cichliden die wij verzorgen met tevens een
grote Malawi cichliden database. Ook met een Malawi-aqaria database.
www.onzemalawicichliden.eu/main.html -
 
AquaVISie zei:
Bertus, je bent weer eens aan het doordraven geloof ik :juggle:

maar ik doelde dus meer op die mensen met 14 op 1 kamer

Ja,maar dat had ik wel door,hoor.


Vroeg alleen,moest jij niet mee.
Naar vianen.
 
marc.ensing zei:
ik vind dit indd erg leuke soorten.

vooral de laatste is erg leuk dat t mannetje andere kleuren vertoond dan t vrouwtje.

maar dan mijn volgende vraag, in welke verhouding houd ik ze, en zijn ze een beetje makkelijk te verkrijgen?

hebben jullie misschien een aantal foto's van jullie bakken?
ik zie op internet heel veel verschil in inrichting en dergelijke, ik wil zoveel mogelijk weten voor dat ik ergens aan begin.

erg leuke vissen, dat wel

De mannetjes onderling zijn dus ook verschillend blauw afhankelijk van hun dominantie in de groep.

Goed om je eerst te verdiepen, het is niet de allermoeilijkste vis, ze fokken als konijen (ook leuk al die kleintjes) en inrichting is niet zomaar een berg steen in een bak.
Zie mijn album en er is heel veel op t internet en hier over te vinden.
Succes en vraag maar raak hoor, er bestaan geen domme vragen alleen domme antwoorden.....;-)
 
Bertus zei:
Vroeg alleen,moest jij niet mee.
Naar vianen.

Nee, in Vianen zien ze me niet. Ik zit er wel over te denken om naar Terneuzen te gaan voor de Nationale Aquaterradag. Ook voor de uitslag van de landelijke huiskeuring. Overigens niet echt chique voor een NBAT-vereniging om een beurs te organiseren gelijktijdig met deze dag, maar dat terzijde
 
@Bertus, och die vissen zullen het prima naar de zin hebben, ik twijfel daar geen moment aan hoor.
Denk sowieso wat anders over dieren en 'dierenleed' dan velen hier.
Maar vindt t persoonlijk wat veel, that's it, niet meer niet minder, in de US is het wellicht nog weinig zelfs.

Maar zie persoonlijk (smaak) graag ook lege ruimte in een bak en zie dat ze allemaal de hele bak (3mtr) gebruiken maar zeker niet allemaal tegelijk, ze kruipen als groep ook graag bij elkaar.
 
Nou,kom je er een paar halen,zou ik zeggen.
Enne,telling was schatting,he.
Kan ze niet vastbinden.
Zijn er wel meer als 15 of 20.
EN,ze hebben het beter dan in menige bak.
Staat een Eheim 2028 filter op en ze hebben schoon water.
 
haha nee heb dr zelf zat en ze zorgen zelf voor flinke aanwas, heb er (als alternatief voor de reiger) een koppeltje jagers bijgezet, dat helpt wel om t wat in toom te houden.

Maar bij mij hebben ze t natuurlijk beter hoor (hahaha...geintje) heb dr een 15.000 ltr vijverfilter met 2x 3.000 ltr pompen op staan (lekker puh.......haha).
Het water is kraakhelder en een open bak met plantjes en rotsen en een waterval.
 
Tja,altijd baas boven baas,he.
Met 6 meter heb je dat ook wel nodig.
En een waterval hb ik al gehad, 3 uur in de nacht. Heee,natte voeten.
Nee, hoef niet meer.
Zo zwaar hoef ik niet.
Hou water rekening en stroomrekening in de gaten.
Mijn water is ook schoon. Niet kraakhelder. meer gelig door drijfgroen,en hoornblad.
 
Meer uit gemakzucht zo ontworpen overigens dan baas boven baas willen zijn, en je weet he, er is altijd wel weer een baas boven de andere baas,.......niets zo relatief als dat.

Dus overdosis filteren, zuurstof/lucht, open bak en veel stromingscapaciteit (niet alles benut overigens) verder staat de bak op t zuiden dus komt er mooi zonlicht bij, en wat energiezuinige LED lampen met lichtsensortje. Scheelt dus in licht en temperatuur.

Heb de bak ook niet zo overmatig verlicht, vindt t mooi als uit de achtergrond en t donker de vissen naar voren komend zichtbaar worden.

Water is bij mij ook iets gelig overigens hoor, maar kraakhelder doelde ik meer op zweefvuil enzo.

Het soort waterval waar jij het overhebt moet er niet aandenken,....heb de PC's op kantoor als voorzorg verhoogd neergezet.
 
Ja,dat is zo. 1 tje van 12 m. 25 m.

Stroomt hier ook goed.
Heb op de uitstroom gaatjespijp,die in het water straalt,en een haakse bocht,om vuil naar de instroom te blazen.

3uhPY9fY2jD2wbGOnxWlAlcBFM4H5kp0.jpeg

Tja,die waterval,was meer, drup,drup.
Achter 6 mm uitegezakt,dis een KLEI kiertje.met de Fijne bodem,was dat er naar toegegaan,en haast afgesloten.
WAs 8 cm water uit gedrupt. genoeg voor op de vloerbedekking te soppen.

Reservebakken erbij,water over,vissen eruit, stenen eruit.
Bak leeg maken,opnieuw kitten.
Steuntje onder de kast,Dikke plank erop, bak er op.
 
jaa ik zou t dus gewoon doen met een intern filter van juwel, mocht dit niet genoeg zijn heb ik nog een mooie eheim 2213 om erbij op te zetten

uuhm nee die inricting zit ik indd nog mee, daar zou ik over na moeten denken.
ik denk dat ik er spierwit zand in doe en dan nog een mooie rotsachtig iets maken.

de vissen vind ik echt prachtig, ik denk dat ik die 3 soorten ook wil combineren.
ik zou t aquarium wel een beetje op een zee aquarium willen laten lijken, miss door middel van dat versteende koraal en dat steen te gebruiken, wat ze ook wel aanraden voor zee aquaria (ik bedoel geen leven steen hoor haha)

dit lijkt me namelijk erg mooi, ook zou ik er geen planten in zetten denk ik.

en indd kleintjes lijken me ook heel leuk :D
 
Tjongejonge zeg, wat een fantastische reacties op kritiek.

Als je 14 jaar ervaring hebt wil dat niet zeggen dat je het goed doet ... het kan ook zijn dat je het al 14 jaar fout doet omdat je het vertikt te luisteren naar adviezen en meningen van anderen en meteen maar in de aanval gaat als er kritiek of opmerkingen komen. Of dat je nog steeds maatstaven en kennis hanteert van 14 jaar oud.

Ik heb helaas nog maar 13 jaar ervaring, waarvan 10 met Malawicichliden, dus ik snap er vermoedelijk allemaal nog niets van.

Dierenmishandeling was inderdaad een slechte woordkeuze, waarvoor excuses. Toch durf ik wel te zeggen dat 35 cichliden van tegen de 10 cm (of 8, of 9) in een meterbakje gewoon veel te veel is. Punt.
 
Heb ze voor je geteld, zijn er 23 ,van groot tot klein.
Was voor mij gewoon een slag in de lucht,een gok.
Als ze door elkaar zwemmen ,raak je de tel kwijt.
Enne, Fout doen,als met 10 begint? En ze jongen maken.?

En maatstaven van 14 jaar terug??? Kom nou toch man.
Dan zou ik nog met oude apparatuur ook werken.
Inplaats van 14 Eheimm filters.
Van 2011 tot 2028.
Je slaat gewoon de plank mis.
 
Serge zei:
Die zou ik geen van allen in een meterbak stoppen. Hoe Bertus het voor elkaar krijgt om er 35 in een meter te stoppen �n de waterkwaliteit goed weet te houden (dwz met een niet meetbare nitriet, en een nitraatgehalte onder de 15), is me aan raadsel, tenzij het om jonge visjes gaat. Als ze uitgroeien tot een centimeter of 10 gaat dat nooit goedkomen, tenzij je dagelijks een zwik water ververst. En zelfs dan zou ik het niet doen.

Overbevolking wordt veel toegepast bij Malawi cichliden, en kan soms niet anders, ivm de agressie, maar 35 volwassen exemplaren in een meterbak grenst wat mij betreft aan dierenmishandeling. Maar goed, wie ben ik.

Ik weet dat er hier meer mensen zijn die Malawi cichliden in relatief kleine bakken stoppen, maar ik blijf erbij dat 120cm - op wat langere termijn - het meest praktische minimum is. Daaronder kan je beter kijken naar Tanganyika cichliden of dwergcichliden, dan heb je veel meer keuze en mogelijkheden.

In een meter ben je qua Malawi - vind ik - beperkt tot soorten als Labdichromis caeruleus, Iodotropheus sprengerae en Pseudotropheus saulosi. Op zich geen straf, want dat zijn alledrie leuke soorten, maar ik voorspel je dat je het daar niet bij weet te houden als het Malawivirus toeslaat :)

Je hebt het hier over 3 soorten.

Nou,ik heb 1 soort.
En geen strijd om een plekje.
 
Jawel,maar vond zijn oordeel een beetje voorbarig.
Met 35 had hij wel gelijk,maar zoveel zijn het niet(nog niet!!).

Nu - 1. voor de reiger. ;)
 
ik ben even bij d lfs geweest, en naar mijn idee hebben ze er niet echt veel vestand van.
ze waren namen en soorten door me kaar aan t halen, en naar hun idee was een combinatie onmogelijk.

ik zelf ben echt een leek maar vertrouw op jullie meningen.

de vissen waar we t over hebben en die ik in de lfs zag lijken heel veel op elkaar en ik kom er niet echt uit.
 
de eerst genoemde soort, de gele heb ik wel gezien, maar ik de andere soorten niet.

ten minste de laatste soort, heb ik wss wel gezien, maar er waren soorten die hier op leken.
t mooiste zou zijn een (hobby) kweker in e buurt.
 

Terug
Bovenaan