Cichliden aquarium




1697273444004153718168.jpg
16972735115971372026271.jpg
16972735526941394457523.jpg
ik wil eigenlijk ook weer naar mbunas terug! Genoeg stenen in met tuintje uit vorige bakken.
 
Ok, ik begin vast een beetje met wat stenen tot voorbeeldjes. dan is het wellicht een idee, maar ik maak hier wel vervolgens een eigen malawi topic voor.
 
Hou er rekening mee dat Mbuna's nogal gravers kunnen zijn. Dus of al je planten blijven staan betwijfel ik šŸ˜….
In het zand vastzetten is vrij kansloos door het gegraaf. Maar bijv javavaren of anubias tussen de rotsen vaststeken gaat eenvoudig.
 
Als je meerdere soorten cichliden zou willen houden zou ik niet kiezen midden of zuid amerika. Daar is je bak simpelweg te "klein" voor, terwijl dit met de rotsbewoners uit het Malawimeer wel heel goed gaat. (Overigens zelf geen persoonlijke ervaring met Afrikanen)

Voorbeelden voorZuid Amerika:
- 5-7 Ptetrophylum Scalare icm bv. Krobia

- Discus icm bv. Corydoras Sterbai
 
Ik heb een groep discussen gehad in een 150 cm. Dat vond ik te klein. Ik heb ze naar een aquarium vereniging gedaan met 2000 liter water.
Ik vond de bak te klein omdat ze weinig te doen hebben, een paar slagen en ze zijn aan de andere kant van de bak. En er ontstond een koppel uit. Als die eieren ging leggen, namen ze de helft van de bak in en zaten de anderen in de krappe 70 centimeter ruimte. Er werd hen dan niet meer ruimte gegund.
 
Groter is natuurlijk beter. Maar als jullie een 150cm bak met een wh van 55 te klein vinden voor Discus. Dan is hij ook te klein voor manen..

In een 150cm bak kan het ook heel mooi zijn om Apistogramma Cacatuoide in een groep te houden. Heb ik hier zelf in een groep van 10 gehad, icm +-35 H. Bleheri en +- 20 Otocinclus
 
Het is een mening natuurlijk, gebaseerd op mijn ervaring. Ik zeg niet dat het niet kan. Mijn discussen waren supergezond, maar wel enigzins verveeld vanwege de ruimte.
Er zitten zat discussen in 1.50 cm en misschien ook wel kleiner.
 
Groter is natuurlijk beter. Maar als jullie een 150cm bak met een wh van 55 te klein vinden voor Discus. Dan is hij ook te klein voor manen..

In een 150cm bak kan het ook heel mooi zijn om Apistogramma Cacatuoide in een groep te houden. Heb ik hier zelf in een groep van 10 gehad, icm +-35 H. Bleheri en +- 20 Otocinclus
Een goed uitgegroeide discus is 2x zo groot als een Pterophyllum scalare. Dat is een langspeelplaat die in die 55 cm hoogte zijn weg moet vinden!

Ik zelf vind bijv de thorichtys elliotti een prachtige vis die geschikt zou kunnen zijn voor jouw bak, maar er zijn er nog genoeg die ongeveer dezelfde grootte hebben.
 
Een goed uitgegroeide discus is 2x zo groot als een Pterophyllum scalare. Dat is een langspeelplaat die in die 55 cm hoogte zijn weg moet vinden!

Ik zelf vind bijv de thorichtys elliotti een prachtige vis die geschikt zou kunnen zijn voor jouw bak, maar er zijn er nog genoeg die ongeveer dezelfde grootte hebben.

Ik zou idd ook eerder naar een elliotti kijken, die kun je in een groepje houden en met 12-14cm heb je de bak mooi gevuld met een 5-6 stuks, wat L-nrs en cory's op de grond en een scholenvisje erboven.
 
Een goed uitgegroeide discus is 2x zo groot als een Pterophyllum scalare. Dat is een langspeelplaat die in die 55 cm hoogte zijn weg moet vinden!

Red shoulders die ik heb gehad waren toch ook wel 25-28cm in hoogte hoor.

Mijn persoonlijke mening is dat een aquarium niet snel te groot kan zijn. Daarom dat ik in mijn eerste bericht al aangaf dat, als je meerdere cichliden in een bak wil houden (van 150cm) je eigenlijk bijna aan een malawibak gebonden ben.
Speciaal aquarium is een mogelijkheid, maar moet je ding zijn. @jessicapilon heeft bijvoorbeeld al langere tijd 4 red shoulders in en Fusion 120. Dus er is van alles mogelijk, maar een beetje afhankelijk wat je zelf wilt/mooi vind.

Volgens de boekjes kun je ook Heros houden in een 150cm bak. Maar hier nemen ze, per koppel, tijdens een nest qua territorium toch wel een oppervlakte vak 70x80cm in beslag. (Vergelijkbare oppervlakte van een 150x50 bak)

Thorichthys Elioti is inderdaad erg mooi. Maar vind ik persoonlijk toch meer in een minimaal 200cm bak thuishoren, zeker omdat ze zich in een groep van hun beste kant laten zien.

In een 150cm bak is zeker van alles mogelijk, maar zeker de grotere cichliden (10cm+) vragen toch eigenlijk om meer ruimte
 

Terug
Bovenaan