Cichliden aquarium


Lynnvisje

Member
Lid geworden
12 oktober 2023
Berichten
16
Leeftijd
32
Hey allemaal,
Ik ben al even aan het zoeken en vind nergens de juiste antwoorden.
Graag jullie advies :)
En alvorens dank.
Ik heb een aquarium klaar staan 450 liter. 150 cm
Veel rotsen, schuilplekjes, zandbodem, stevige planten enkel op de achterkant, vooraan volledige vrije zwemruimte. Hij staat nu 4 weken in te draaien ph staat op 7,5 en temperatuur op 25. Bak staat goed dus. Nu wil ik graag een mooi kleurenplaatje, met enkel cichliden. Dus geen andere soorten erbij. Wel wil ik graag een mix cichliden ivm dat kleurenplaatje :)
Welke kunnen wel of absoluut niet bij elkaar. De maximale grote van vis wil ik niet boven de 15cm, maar ook geen van 3 cm om maar gewoon te zeggen, geen mini vis :) gemiddeld rond de 10 cm zou goed zijn.
Hoeveel kan, mag ik hierin houden en welke ? Ik hoor jullie graag! Bedankt.
 
Pfoeh dat is nogal een brede vraag...weet je iig welke biotoop je wilt..? (midden of zuid amerikaans, of afrikaans..?)
 
Liefst Malawi, maar mag ook gewoon afrikaans zijn. Bedankt voor je reactie :)
 
Liefst Malawi, maar mag ook gewoon afrikaans zijn. Bedankt voor je reactie :)

Dan heb je verder weinig aan mij haha, geen ervaring met de Afrikaanse varianten, maar ongetwijfeld komen anderen je snel verder helpen 😁
 
Ok bedankt, de ellioti vind ik prachtig maar die komt niet uit Afrika 😀 heb veel ervaring met aquaria maar cichliden is mijn eerste keer en vind ze zo mooi. Wil het gelijk juist doen dat ze elkaar niet tot de dood vechten :(
Bedankt voor je tijd en hopelijk zijn er nog mensen die me kunnen helpen. Lieve groetjes
 
Met de Ellioti zit je idd in amerika, waar je ook hele mooie varianten hebt. De vraag is dan ook nog, hoe zou je graag willen inrichten...Malawi betekent vrijwel geen planten en veel rots, met de Amerikaanse heb je wat meer vrijheid qua inrichten en kun je wat meer met hout en plant.
 
De ellioti heeft iig een behoorlijk dikte en fijne laag zand nodig. Ze graven graag en filteren het zand op zoek naar voedsel.
Er zijn meerdere websites met informatie over cichliden, ik heb zelf vrij veel bij mijn oriënterende zoektocht aan : https://www.cichlidenkwekers.nl/
AquaInfo is altijd goed, maar op het gebied van cichliden ietsje minder uitgebreid.
Seriouslyfish weet ook wel wat te melden.
En je kunt altijd eens bellen of mailen met Verduijn cichlids.

@Lagerwerf weet behoorlijk wat van cichliden, dus die kan je misschien ook wel op weg helpen.
 
Bedankt, ik bekijk de website even die je door stuurde. Groetjes
 
Heb je veel stenen in je aquarium, want dat lees ik niet zo terug in je start bericht? Mbuna's zou kunnen, maar die waarderen namelijk veel stenen en daarop algen.

Al heb je geen of amper stenen dan zou een Aulonocara aquarium ook kunnen. De mannen zijn schitterend om te zien, de vrouwen zijn meestal grijs bruinig van kleur.

Voor vrijzwemmers is je aquarium te klein.

Ik zou je willen adviseren je goed in te lezen in Malawi's. Het zijn schitterende vissen, maar niet alles kan zomaar. Als je dit stukje tijd hierin investeerd krijg je daar zeker geen spijt van.

Al heb je verder vragen stel ze gerust 👍.
 
Bedankt, heb wel heel wat stenen, en wil er gerust bijhalen als dit een must is. Heb geduld en tijd. Dus het moet niet snel gaan.
Welke zou jij dan aanraden? Omdat je zegt voor vrijzwemmers is de bak te klein? Wil dat ze gelukkig zijn natuurlijk :)
Ik heb enkele voorbeelden die ik mooi vind. Mag ik deze even delen ? Om zeker te zijn dat ze al dan niet samen kunnen? Moeten ze niet allemaal zijn maar zou toch graag 3 verschillende kleuren in men bak willen. En of de bak geschikt is voor hen ook natuurlijk? Bedankt voor jullie antwoorden.
 
Bedankt, heb wel heel wat stenen, en wil er gerust bijhalen als dit een must is. Heb geduld en tijd. Dus het moet niet snel gaan.
Welke zou jij dan aanraden? Omdat je zegt voor vrijzwemmers is de bak te klein? Wil dat ze gelukkig zijn natuurlijk :)
Ik heb enkele voorbeelden die ik mooi vind. Mag ik deze even delen ? Om zeker te zijn dat ze al dan niet samen kunnen? Moeten ze niet allemaal zijn maar zou toch graag 3 verschillende kleuren in men bak willen. En of de bak geschikt is voor hen ook natuurlijk? Bedankt voor jullie antwoorden.

Tuurlijk mag je die delen 😊
 
Aulonucara beanchi
Metriaclima emmiltos
Labidochromis vaeruleus yellow
Cynotilapia afra
 
IMG_5592.jpeg
 
Aulonucara beanchi
Metriaclima emmiltos
Labidochromis vaeruleus yellow
Cynotilapia afra
Van dit lijstje zou ik persoonlijk de beanchi niet doen. Dit is een vrij rustige Aulonocara soort en zal wegkwijnen tussen de Mbuna's die je op de korrel hebt nu.
 
De andere 3 kunnen eventueel samen gehouden worden en zo ja hoe? Koppel, groepjes? Sorry voor al men vragen :)
 
Hou er rekening mee dat Mbuna's nogal gravers kunnen zijn. Dus of al je planten blijven staan betwijfel ik 😅.
 
Heb ook gezien dat de aulonocara in verschillende kleuren bestaat, maar die mogen niet gelengd worden of klopt dat niet?
 
Mooie vissen kies je uit! Ik denk wel dat er van je planten niet zoveel overblijft...
 
Ja dat denk ik ook, misschien toch eerst opnieuw inrichten en nog even geduld :)
 
Voor zover ik heb begrepen kunnen echinodorus soorten, vallisneria, anubia's, javavaren redelijk goed bij plant-onvriendelijke vissen.
Ik zie nu verschillende hygrophila's en die zijn in de opstartfase en beginfase als snelgroeiers best geschikt, maar of ze daarna nog lang overleven waag ik te betwijfelen.
 
Ondertussen, met jullie tips en info, nog wat opzoekwerk gedaan ivm inrichting van mijn bak.
Misschien toch maar beter voor de amerikaanse soorten gaan. Ook hele mooie bij zie ik.
die keuzes maken is steeds zo moeilijk :)
Maar kijk, ik denk dat mijn bak beter zou zijn voor de amerikaanse soorten. Wie oh wie heeft tips voor mijn bak kwa grootte, en welke kunnen zeker samen, koppel, groep, geef maar door wie tijd en zin heeft. Nogmaals is het niet dringend dus ik zoek al jullie tips uit voor ik ze ga kopen. En inrichting aanpassen vind ik ook niet erg. Groetjes
 
Hoe hoog is je bak? 50-55 cm kan voor de kleinere maanvissen (Pterophyllum scalare red shoulder of kweekvarianten daarvan).
 
55 hoog
 
Die kunnen dan iig in je huidige bak, die doen erg weinig met planten. Ik zou alleen wel 2x een hoger plant meer naar voren zetten, zodat je bak in drieën wordt gedeeld. Voor maanvissen geldt dat ze elkaar (optisch) uit de weg moeten kunnen gaan en een beetje 'privacy' nodig hebben. Op die manier creëer je zichtbrekers in je bak.
Het gebruik van zichtbrekers is overigens voor meer cichliden erg nuttig.
 
Super, bedankt! Ik ga wat lezen over maanvisjes :)
 
Bedankt. Zou je dan bijvoorbeeld een paar koppeltjes houden van verschillende ? Of per ‘soort’ 2 koppeltjes ? Wat is het beste?
 
Ze zijn polygaam dus een koppel is onnatuurlijk voor ze, dan krijgt het vrouwtje alleen maar op der donder en dat is niet leuk om te zien.
Beter is om er groepen van aanteschaffen minimaal 5 en het liefst meer nog want dan verdeeld de agressieviteit zich beter.
Bv 10 melanochromis, 10 labeotropheus en 10 metriaclimas die lijken ook niet zo op elkaar wat weer minder schermutselingen oplevert.
Ga je naar een cichliden speciaalzaak dan ben je zo thuis met 3 zakjes vol met deze juweeltjes.
Bij bv 10 exemplaren van een soort hoef je ook niet meer te letten of er meer vrouwtjes of mannetjes zijn, daar worden ze dan meer soepel in omdat ze elkaar kunnen afleiden.
Cyrtocara moori mag er wat mij betreft ook bij die slopen niet zo erg, aulonocaras vind ik saai met kleurloze vrouwen en nimbochromis is hoogstens voor later wanneer je je bak hebt vervangen voor een kolos van 1000l.
Malawi is oneindig interessant als je je erin verdiept😀
 
Bedankt! Groetjes
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan