Buitenfilter


Ik denk dat we er goed aan doen voor de TS om rekening te houden met de bak en de aansluitingen. Met 16/22 lijkt mij dat 12/16 beter is voor hem.
 
Ja zeker maar een 901 of 2213 heeft ook 12/16 hoor.
 
Een kleine tip voor de TS. Laat na het aanzuigen even de terugvoer een emmer vollopen. Dat helpt om de rest lucht goed uit het filter te krijgen. Daarna terugvoer in aquarium en pomp laten werken.
 
Omdat sommigen er wel eens problemen mee krijgen. Als t goed is hoef je die vaak ook niet te gebruiken zolang er water in de slangen blijft staan. Gewoon je filter na het reinigen vol met water zetten en dan aansluiten en kranen open. Dan stroomt het filter zo weer vol.
De terugvoer in een emmer eventjes doet vaak ook wonderen.
 
Ja maar ook daar moet je zover ik weet mee oppassen want dat kun je eigenlijk alleen met electronisch regelbare filters doen voor langere tijd. Bij de gewone zou ik dat niet doen want dat kan schade aan de impeller/rotor geven zover ik weet.
Waar dit toch vandaan komt! Hoe kom je er bij? Je mag een filter niet helemaal dicht zetten want dan heeft de impeller geen koeling meer maar buiten dat, kan het helemaal geen kwaad. Dit kun je bij een JBL doen via de schuif op de outflow van het filter zelf en bij de Eheim classic series doe je dat door de kraantjes die tussen de slang zit gewoon iets dicht te draaien. Ik heb een 2213 staan die al tientallen jaren dienst heeft gedaan met een gelimiteerde uitstroom.

Het enige wat ik kan bedenken is dat men gevoelsmatig denkt dat het niet goed "kan" zijn, dit heeft echter buiten een onderbuikgevoel geen enkele onderbouwde reden. Stop met het verspreiden van deze 'kennis' of vertel me waarom je dit zegt.
 
Ik heb het alleen van horen en lezen Daniel en zover ik me herinner kan als je de uitflow knijpt de koeling te weinig zijn op de langere duur.
 
Ik heb het alleen van horen en lezen Daniel en zover ik me herinner kan als je de uitflow knijpt de koeling te weinig zijn op de langere duur.
Het is gewoon een mythe. Een klein beetje stroming is meer dan voldoende om de spoel van de pomp zelf te koelen, laat staan de impeller zelf. In veel filters staat het zelfs in de handleiding hoe je dit kunt doen.
 
Waar dit toch vandaan komt! Hoe kom je er bij? Je mag een filter niet helemaal dicht zetten want dan heeft de impeller geen koeling meer maar buiten dat, kan het helemaal geen kwaad. Dit kun je bij een JBL doen via de schuif op de outflow van het filter zelf en bij de Eheim classic series doe je dat door de kraantjes die tussen de slang zit gewoon iets dicht te draaien. Ik heb een 2213 staan die al tientallen jaren dienst heeft gedaan met een gelimiteerde uitstroom.

Het enige wat ik kan bedenken is dat men gevoelsmatig denkt dat het niet goed "kan" zijn, dit heeft echter buiten een onderbuikgevoel geen enkele onderbouwde reden. Stop met het verspreiden van deze 'kennis' of vertel me waarom je dit zegt.

Correct, met een minimale kanttekening
Je mag nooit belletjes/bubbeltjes of geknerp horen, dat houdt in dat het waaiertje te veel vacuum trekt (en dus zuurtofbelletjes uit het water trekt), dan krijgt hij dus te weinig water en kan het waaiertje stuk gaan
 
Ik heb het alleen van horen en lezen Daniel en zover ik me herinner kan als je de uitflow knijpt de koeling te weinig zijn op de langere duur.

Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat jbl in zijn gebruiksaanwijzing iets heeft staan over het knijpen van het filter en dat dat teveel en/of te lang niet goed is, inderdaad ivm de koeling.

Daarnaast kan je je afvragen waarom je zou willen knijpen, dan kan je beter een spraybar gebruiken en eventueel de gaatjes iets uitboren.
 
Ja je hoort en leest er dus verschillende verhalen over en ik heb destijds een topic gehad herover en Jaap adviseerde ook dat het beter is om niet te doen:


Ik knijp de filters dus uit voorzorg maar niet en maak zo nodig de gaatjes in de spraybar wat groter.
 
Ik knijp em wel, en als filter wat voller raakt heb ik nog wat extra's over..

Jaja oude gewoonte, mijn 4+ heeft nog zo'n draaiknop dat het hele ding harder gaat in geval van verstopping, voila die ga ik denk ik nooit nodig hebben
Ik vind het overkill om zoals mijn pomp 1200 liter op een 200 liter bakje te zetten, vandaar tandje minder en ik heb ook nog 2 extra buisjes aan de spraybar

En zo puzzelt iedereen op zijn eigen wijze de goeie setting bij elkaar, ik zou als ik wel een grotere bak zou krijgen best wel zo'n eheim classic als voorfilter willen, helemaal vol met siporax wattenbolletjes, trouwens ongelofelijk hoe goed dat eheim aanzuig filter werkt, kleur blauw in Het filter was nog net zo helder als toen hij erin ging..
 
Ja je hoort en leest er dus verschillende verhalen over en ik heb destijds een topic gehad herover en Jaap adviseerde ook dat het beter is om niet te doen:


Ik knijp de filters dus uit voorzorg maar niet en maak zo nodig de gaatjes in de spraybar wat groter.
In datzelfde topic zegt tuinkabouter bijvoorbeeld dat het weer geen probleem is zolang er maar water blijft stromen. Het is maar net wie je wil geloven natuurlijk. Ik bekijk het gewoon technisch en zie geen reden waarom het niet zou kunnen. Je verhoogt de waterdruk rond de impeller een klein beetje maar daar heeft een impeller echt geen last van. Heb jij wel eens een kapotte impeller gezien waar de schoepen zelf afgebroken zijn? Ik niet in ieder geval.

Dit is typisch zo'n mythe die ooit eens in het leven is geroepen en door jan en alle man wordt nagepraat. Staat voor mij in hetzelfde lijstje als de centimeter per liter regel ;)
 
Waar dit toch vandaan komt! Hoe kom je er bij? Je mag een filter niet helemaal dicht zetten want dan heeft de impeller geen koeling meer maar buiten dat, kan het helemaal geen kwaad. Dit kun je bij een JBL doen via de schuif op de outflow van het filter zelf en bij de Eheim classic series doe je dat door de kraantjes die tussen de slang zit gewoon iets dicht te draaien. Ik heb een 2213 staan die al tientallen jaren dienst heeft gedaan met een gelimiteerde uitstroom.

Het enige wat ik kan bedenken is dat men gevoelsmatig denkt dat het niet goed "kan" zijn, dit heeft echter buiten een onderbuikgevoel geen enkele onderbouwde reden. Stop met het verspreiden van deze 'kennis' of vertel me waarom je dit zegt.

Ja het gaat hier ook prima een filter met kranen wat knijpen en net wat je zegt zolang je hem maar niet droog zonder water laat draaien of helemaal de kranen dicht zet dan kan de impellor te warm worden en beschadidigen net als het asje.

Maar er wordt gesproken over een 70liter aquarium.. zou een eheim 2211 ofwel de classic 150 plus al niet voldoende zijn.. ze zijn ook lekker goedkoop en met filterpot staander erbij heb ze gezien voor 59euro inclusief kranen slang kompleet met media.
 
In datzelfde topic zegt tuinkabouter bijvoorbeeld dat het weer geen probleem is zolang er maar water blijft stromen. Het is maar net wie je wil geloven natuurlijk. Ik bekijk het gewoon technisch en zie geen reden waarom het niet zou kunnen. Je verhoogt de waterdruk rond de impeller een klein beetje maar daar heeft een impeller echt geen last van. Heb jij wel eens een kapotte impeller gezien waar de schoepen zelf afgebroken zijn? Ik niet in ieder geval.

Dit is typisch zo'n mythe die ooit eens in het leven is geroepen en door jan en alle man wordt nagepraat. Staat voor mij in hetzelfde lijstje als de centimeter per liter regel ;)

Yes..

Zou wel een leuke sticky zijn bdw, een topic Broodje Vis (ipv broodje aap) lol

edit:
Ik krijg onderhand wel medelijden met TS die ondertussen bedenkt wtf moet ik nou, :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
 
Ik knijp em wel, en als filter wat voller raakt heb ik nog wat extra's over..

Jaja oude gewoonte, mijn 4+ heeft nog zo'n draaiknop dat het hele ding harder gaat in geval van verstopping, voila die ga ik denk ik nooit nodig hebben
Ik vind het overkill om zoals mijn pomp 1200 liter op een 200 liter bakje te zetten, vandaar tandje minder en ik heb ook nog 2 extra buisjes aan de spraybar

En zo puzzelt iedereen op zijn eigen wijze de goeie setting bij elkaar, ik zou als ik wel een grotere bak zou krijgen best wel zo'n eheim classic als voorfilter willen, helemaal vol met siporax wattenbolletjes, trouwens ongelofelijk hoe goed dat eheim aanzuig filter werkt, kleur blauw in Het filter was nog net zo helder als toen hij erin ging..

1200 liter op papier blijft in de praktijk vaak rond de 600 van over. Dat op een 200ltr aquarium vind ik aan de matige kant, maar daar heeft iedereen een andere mening over.

En je wil een eheim classic als voorfilter? En dan met siporax watten bolletjes? Of een combinatie? Waarom zou je wattenbollen in je voorfilter willen? En voor 200ltr aquariumwater heb je totaal aan 1ltr siporax genoeg toch?

Begrijp ik je verkeerd?
 
Waarom zou je een pomp knijpen? Teveel stroming? Dan zorg je toch dat je meer uitstroommogelijkheden hebt door meer gaatjes te boren in je spraybar?

maar goed, het topic dwaalt wel erg ver af voor de TS gezien de vraag in de openingspost.
 
Maar er wordt gesproken over een 70liter aquarium.. zou een eheim 2211 ofwel de classic 150 plus al niet voldoende zijn.. ze zijn ook lekker goedkoop en met filterpot staander erbij heb ze gezien voor 59euro inclusief kranen slang kompleet met media.
Ja helemaal mee eens. Een 2211 zou al voldoende zijn voor een 70 liter aquarium. Ik ben zelf, in tegenstelling tot de 'normaal' hier op het forum wat minimaal in mijn filtrage en voor mij werkt het prima. GCJ hierboven vindt 1200 L bruto wat weinig op een 200L bak, ik zelf heb een JBL e900 series (900 liter bruto) op een 250L aquarium en dat werkt voor mij prima. Het gaat mij vooral om de inhoud en indeling van het filter niet zozeer om hoeveel water het verplaatst.
 
Ja je hoort en leest er dus verschillende verhalen over en ik heb destijds een topic gehad herover en Jaap adviseerde ook dat het beter is om niet te doen:


Ik knijp de filters dus uit voorzorg maar niet en maak zo nodig de gaatjes in de spraybar wat groter.
Knijpen is alleen het debiet wat minder maken en als een filter wat begint de vervuilen dan is de uitstroom ook minder en ik heb zelf nog nooit gehoord of gezien dat daar door een impellor of asje van is kapot gegaan.
Je moet het zo zien water is koeling voor de impellor en het asje en tegelijkertijd smeert het water het asje om minder wrijving te krijgen, zolang er doorlaat blijft al is die lager of zelfs gering dan blijft het gewoon draaien zonder problemen want zoveel warmte wordt er niet ontwikkeld omdat de impellor altijd in die situatie onder water staat.
Wat wel het beste is om overdruk tegen te gaan is altijd de inlaad wat kijpen en niet de outflow omdat de impeller dan druk opbouwd in de pompkop en bij knijpen van de inlaad ontstaat er vacuum zodat de druk op de pompkop afneemt.
 
Ja helemaal mee eens. Een 2211 zou al voldoende zijn voor een 70 liter aquarium. Ik ben zelf, in tegenstelling tot de 'normaal' hier op het forum wat minimaal in mijn filtrage en voor mij werkt het prima. GCJ hierboven vindt 1200 L bruto wat weinig op een 200L bak, ik zelf heb een JBL e900 series (900 liter bruto) op een 250L aquarium en dat werkt voor mij prima. Het gaat mij vooral om de inhoud en indeling van het filter niet zozeer om hoeveel water het verplaatst.

Ik had het over de 600 die gemiddeld ongeveer overblijft, dat vind ik een wezenlijk verschil.

Aangezien ik denk dat ik in mijn eerste paar posts mijn mening over specifiek de eheim classic 2213 (250) en mijn ervaring daarmee duidelijk genoeg heb gemaakt voor topicstarter, trek ik me verder terug uit deze discussie.
Hoe gezellig ook, ik denk dat mijn verdere bijdragen weinig tot niets zinnigs zullen bijdragen voor de topicstarter, en ik zit hier niet om andere mensen te overtuigen.
Tijd voor meer nuttige/gezellige bezigheden...

Aan topicstarter, succes met je keuze en plezier met je aquarium!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lekker dat je naar een 'echt' filter gaat, heb zelf de jbl 702 draaien op de superfish 70. Deze is een beetje aangepast tov hoe deze geleverd is. Iets meer filtermedia, iets minder schuimfilter, wel wat witte watten erbij gedaan. Dit draait prima op de plantenbak.
Door mijn aanpassingen is het debiet wel wat minder dan de standaardsituatie . Een model kleiner, de jbl402 zou ik zelf te weinig vinden.
Over de eheim classic weet ik niets anders dan dat deze ongetwijfeld ook goed presteert.
 
1200 liter op papier blijft in de praktijk vaak rond de 600 van over. Dat op een 200ltr aquarium vind ik aan de matige kant, maar daar heeft iedereen een andere mening over.

En je wil een eheim classic als voorfilter? En dan met siporax watten bolletjes? Of een combinatie? Waarom zou je wattenbollen in je voorfilter willen? En voor 200ltr aquariumwater heb je totaal aan 1ltr siporax genoeg toch?

Begrijp ik je verkeerd?

Allereerst even een misverstand aan de kant doen, ik zeg siporax watten, ik bedoel natuurlijk cristall clear watten ook van Sera
2020-08-23_10-28-11.png




Jawel je begrijpt me verkeerd..
In mijn oude setup (Vision 450) had ik ook een tandem draaien van 1 classic 800 l. met alleen maar filterwatten en een Pro3 temp 1600 l (type weet ik niet meer) met hoofdzakelijk granulaat balletjes en bioballs
Dat beviel heel erg goed, en ja die sukkelde ook maar zo op net iets meer dan de helft en dat heeft bijna 9 jaar gedraaid
 
Ik had het over de 600 die gemiddeld ongeveer overblijft, dat vind ik een wezenlijk verschil.
Ik realiseer mij dat er veel minder over blijft, daarom heb ik het ook over het bruto debiet. Voor mij werkt die e900 dus prima en er zal maximaal 450l/u over blijven. Soit, het werkt :)

En inderdaad. Of je nu een JBL, Oase, Hydor, Eheim of elk ander merk neemt ze zullen het prima doen. Het gaat uiteindelijk vooral om het volume van het externe filter waar je veel meer mee kunt dan bij een intern filter.
 
Toch wel interessant om te zien dat een topic een geheel eigen leven krijgt. :)

Beste luitjes. Zou het niet een goed idee zijn om het voor de TS eenvoudig te houden.
 
. :)

Beste luitjes. Zou het niet een goed idee zijn om het voor de TS eenvoudig te houden.

zei ik dat niet in mn post van een tijdje terug ook? Maar sommigen, sorry voor de woordkeuze, drammen wel erg door in bepaalde topics. en dat schrikt wel eens af om te reageren vrees ik.
maar goed, het topic dwaalt wel erg ver af voor de TS gezien de vraag in de openingspost.
 
Dit word een Debiet discussie :LOL:

mensen er werd gevraagd welk externfilter hij het beste zou kunnen nemen op 70liter aquarium.
Ja groter filter is minder onderhoud en even aanpassen om de flow niet te sterk te maken maar wij kijken naar ons buget en niet dat van deze beste jongenman die misschien niet zoveel heeft uit te geven.
Dan volstaat een normaal passend extern filter met een leuke prijs het beste voor zo iemand en geen overmaat filters met daarbij dat je zelf nog allelei aanpassing moet gaan maken omdat anders de vissen in een waterval terecht komen.

70liter..
Eheim classic 150plus prima keus en goedkoop en betrouwbaar 59euro en je bent klaar zonder poespas.
Ander merk dat toereikend is aan zijn volume van 70liter ook prima. zal net zo goed werken als Eheim. prijzen weet ik niet van andere merken.

Overmaat filter 2213 classic 250 is ook nog prima te doen maar zit je snel op 69-89euro voordeel minder onderhoud om dat de pot groter is op 70liter water.
JBL 900 serie ook prima maar behoorlijk sterk op 70liter dus zal je wat moeten aanpassen zoals extra spraybar of gaatje groter maken.. prijzen zal wat duurder zijn.

De vraag is hoeveel buget heeft de beste jongeman en heeft hij echt een overkill filter nodig als je platy's of guppy's op 70liter heeft ?
antwoord nee... zonde van zijn geld of hij moet later beslissen dat hij een groter aquarium wil dan zou een overmaat filter voor 70liter een uitkomst zijn dan hoef die niet meer aan te schaffen.
Maar dat is aan hem zelf om te beslissen.
 
Hallo, ik heb een Superfish 70liter met het standaard geleverde filter nu vroeg ik mij af of het een aanrader is om een buitenfilter aan te schaffen zoals bijvoorbeeld een Eheim classic 250 ?

Ik zal je even wat op weg helpen omdat dit topic nu erg verwarrend wordt om hier nog duidelijke informatie uit te halen.

Je hebt een aquarium van 70liter nu weet ik niet welke vissen je er in houd en of je ook plantjes erin in hebt.
We gaan van een normaal aquarium uit van 70liter met niet al te veel vissen en makkelijke vissen.

Externfilter is vaak een beter optie omdat het filtervolume groter is dan van een orgineel internfilter niet de stroming maar hoeveelheid filter materiaal dat in een externfilter past.
Jouw situatie als je op buget een externfilter kiest volstaat een Eheim 150 classic plus compleet ruim voldoende en ben je klaar voor 59 a 65euro met slangen maat 9/12mm uit en 12/16mm inlaad.
Heb je iets meer buget dan is een Eheim classic 250plus van 69-89euro iets beter keus deze is wat groter dus je zal dit filter minder vaak hoeven te reinigen, slangmaat 12/16mm in en uit.

JBL 402 serie zijn ook prima alelen ik weet weinig prijzen daarvan maar doen niet onder voor Eheim
JBL 702 kan ook als je iets meer buget hebt en ook hier minder onderhoud om dat het filter groter volume heeft.

Dus de optie ligt open wat je zou wat je zou kunnen kiezen... persoonlijk wil je geld besparen Eheim Classic 150plus, wil je net wat meer dan is de Classic 250plus een goede keus.
Ga je in de toekomst een groter aquarium aanschaffen kan je naar een eheim classic 350plus kijken of een JBL 900serie maar je zal wel de flow wat moeten aanpassen met extra spraybar op je 70liter aquarium om niet al te veel stroming in je aquarium te krijgen of je zet bij eheim de kranen iets dicht is ook een optie.
Hoop dat je wat mee kan..en een keuze kan maken.
 
Er zit precies een beetje ruis op dit topic... :rolleyes:

Veel informatie (en discussie) waar de TS niet om heeft gevraagd. :sick:

De reden dat ik de eheim classic 250 als optie gaf was mede omdat ik deze 2e hands voor een redelijke prijs kan krijgen (nog bijna in nieuwe staat).

In dat geval zeg ik: kopen die handel!!!
Ik heb 4 eheims draaien waarvan 3 de classicserie.
Allemaal tweedehands gekocht. Nooit problemen gehad...

Dus laat je niet gek maken: ook tweedehands zijn dit prima en betrouwbare filters dus als je ze voor een goede prijs kan krijgen zou ik het doen.
Ze zijn (zoals de naam aangeeft) zodanig basic dat er vrij weinig mis kan gaan.
En de onderdelen zijn altijd te krijgen...


En zoals gezegd (ergens tussen de stortvloed van reacties): dubbele kranen op de slangen zijn zeker aan te raden. Ze zitten er niet altijd standaard bij dus als ze ontbreken zou ik adviseren om er zeker aan te schaffen.
 
Ik ben het helemaal eens met Willem666 wat tweedehands filters betreft, hier 2 eheim 2224 filters staan op de garnalenbakken, en allebei tweedehands gekocht en geven totaal geen problemen. Voordeel van eheim is dat alle onderdelen los verkrijgbaar zijn
 
Ieder zijn/haar mening. 4 jaar garantie is ook een gunstig punt. De TS maakt een keuze die het beste gevoel geeft.
 
Als ik een JBL pomp zou kopen zou ik ook wel erg graag 4 jaar garantie willen.
Hier op het dit forum kom je veel problemen tegen van niet pompen tot lekkage.
Ook raar dat er word geadviseerd om de startknop niet te gebruiken, dat zegt mij al genoeg.
 
Als ik een JBL pomp zou kopen zou ik ook wel erg graag 4 jaar garantie willen.
Hier op het dit forum kom je veel problemen tegen van niet pompen tot lekkage.
Ook raar dat er word geadviseerd om de startknop niet te gebruiken, dat zegt mij al genoeg.
Veel van die problemen zijn user error hoor. Niet pompen is gewoon lucht in het filter, geluid is lucht in het filter en beide komen door het niet goed gebruiken. Startknop niet gebruiken is ook zo'n fabel wat waarschijnlijk de twee voorgaande problemen veroorzaakt en komt voort uit het niet begrijpen hoe zo'n filter werkt. Je kunt die startknop namelijk gewoon gebruiken maar eens in de zoveel jaar moet je hem even aandraaien door de kop te demonteren. Nu kun je stellen dat dit niet nodig zou moeten zijn maar ik zie dat iets anders. Die knop is namelijk hartstikke handig en mis je soms bij een Eheim classic. Bij je fiets zal je ook af en toe een rem moeten afstellen of je ketting spannen. Hetzelfde voor een filter. Ook de rubbers moet je bijvoorbeeld regelmatig invetten anders drogen ze uit. Bij correct gebruik van zowel Eheim als JBL filters gaan ze tientallen jaren mee en beide zijn prima filters.
 

Terug
Bovenaan